Kaupoissa soiva joulumusiikki

Puhkisoitetut

Olen miettinyt, miksi ei joulunaikaan enää kuulosta joululaulut miltään. Ne ei tuo enää samanlaista tunnelmaa. Kuin silloin, kun niiden soittamista pantattiin jouluun asti.
Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin minut on kyllästetty joulumusiikilla, viikkoja ennen joulua, ostoksilla käydessäni.
Miltähän mahtaa tuntua, joulumusiikki jouluna liikkeiden henkilökunnasta, jotka kuuntelee töissä näitä samoja rallatuksia, vielä enemmän, kuin asiakkaat?
Samat joululevyt soi tavarataloissa ja ostoskeskuksissa aamusta, iltaan.
Ne soitetaan siellä puhki ja pilalle.
Onneksi yksi kauppakeskus on keksinyt jättää kokonaan pois tämän joulumusiikin puhkisoittamisen viikkoja ennen joulua. Muiden sopisi ottaa tästä oppia.
Mielestäni, markkinointi shoppailu ja joulumusiikki ei sovi yhteen.
Joulumusiikki kuuluu vain jouluun ja soimaan muualla, kuin markkinapaikoilla.

31

793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulu muuten ok

      Kyllähän nuo joululaulut saavat oikean joulun aikaan jo aikaiseksi jonkunlaisen inhoreaktion. En tajua minäkään, että miksi sinänsä kauniskin musiikki pitää kauppiaiden toimesta pilata jo paljon ennen itse juhlaa.
      Sama pätee myös muuhun musiikkiin. Entisenä myyjänä tiedän, että jotkut kappaleet soitettuna työvuoron aikana n. 15 kertaa toistuvasti joka päivä usean kuukauden ajan saa tekemään mieli juosta ns. huutaen karkuun.
      Sitten muutaman viikon / kuukauden päästä tehdään uusi vastaava setti ja sama rumba alkaa alusta.
      Oikeesti kauppiaat, miettikää tätä. Ei ole nykytekniikalla vaikeaa uusia näitä esitettäviä biisejä vaikka muutaman päivän välein. Joululaulujakin on muitakin, kuin ne kaikki 5 kappaletta, joita aina rallatetaan.

    • Ei joulutunnelmaa

      Me myyjät kärsimme joulusta kaikinpuolin.
      Mainitsemasi musiikki, invalisoiva kiire, kiukkuiset asiakkaat.
      Silti mukavaa joulua kaikille muille.

      • joujou luja kaikille

        Älä viitti puhua paskaa. Joulu on nimenomaan kauppiaiden juhla.


      • somistaja4
        joujou luja kaikille kirjoitti:

        Älä viitti puhua paskaa. Joulu on nimenomaan kauppiaiden juhla.

        nimenomaan KAUPPIAITTEN juhlaa mutta kun myyjät ym. duuanriväki ei olla niitä kauppiaita...aika monet kaupantyöntekijät on joulun aniin mitta täynnä joulua ettei tise edes vietä joulua


    • olet vanhanaikainen

      Kuinka entisajasta nyt aloittaja kertoilet ? Niin kauan kuin itse muistan, on marraskuulta jouluun soineet joululaulut kaupoissa, eli mitään muutosta ei ole tapahtunut, vai muisteletko aikaa ennen radiota ?

      " joulua ei ole pakko viettää. Toki näitä "joulun kiistäjiäkin" on ollut jo 150 vuotta. Mutta yleisesti ottaen joulu ei ole enää niin kaavoihin sidottu kuin se oli aikaisemmin. Siitä voi poimia ne puolet, jotka haluaa. Ennen kaupunkeihin maaltamuuttaneet palasivat jouluksi kotiin, maalle. Toisen polven kaupunkilaisilla ei enää tätä tarvetta ole."

      • peterparkerisgay

        tuo nyt menee jo ihan kommunismiksi. senkin stalinisti natsisika


    • Korvatulpat keksitty

      Minä en kyllästy ja tulen hyvälle tuulelle joulumusiikista.

      Ei mene kauaa kun teen ostokset enkä turhaan kuluta aikaa kauppakeskuksissa. Suunnittelen ostokset etukäteen.

      Ihan oma vikasi jollei tunnu miltään niin miksi muiden pitäisi olla yhtä tunteettomia. Itse kuuntelen koko joulukuun joulumusiikkia kotonakin.

      Kauppoihin mennessä voi laittaa kuulokkeet ja kuunnella omaa musiikkia tai ei mitään mutta antaa niiden nauttia jotka tykkäävät. Miksi pitää toisilta se ilo kieltää jos ei itse tykkää?

    • varatkaa aika

      Jos oikeasti joku joulumusiiki stressaa, niin suosittelen pääkopan tutkituttamista!

    • akkujukka

      noi joulu pimputukset kaupoissa on suaraan saatanasta!!!!

    • Joululaulut raikukoo

      Minä taasen pidän kovasti joulumusiikista! KIVA kun kaupoissa saa kuunnella vähän erilaista joulumusaa kuin mitä esim. radio lähettää. Ylen kanavoilla sitä hyvää saa kuulla vasta muutama viikkoa ennen joulua. Onneksi on toivontuottajien joulumusiikkikanava, joka alkaa ekana adventtina, luulen että 1.12. aloittavat jo yöllä 00.01 soittamiset. Tässä toivontuottajien kanavalla ei taida tonttumusiikki soidakaan, mikä on vähän ikävää.
      Siellä murheekseni soitetaan myös liiaksi englanninkielistä joulumusaa. Joku harva 'vieraalla kielellä' soitettu miellyttää minun korviani. Tahtoo suomeksi laulettuna ja eri vuosikymmeniltä!!!
      Ja YLEkin voisi jo aloittaa adventista joulumusiikin soittamisen, joulu on vain kerran vuodessa, ja ylellä jos kellä luulisi olevan hyllyrivit täynnä erilaisia joululauluja. Liekkö musiikkitoimittajien pula kun ylellä tulee muutenkin jonninjoutavaa nykyiskelmää, jotka eivät ilahduta ainakaan minua tippaakaan.

    • hoosianna

      MÄÄ TYKKÄÄN JOULUMUSIIKISTA, KIVA TEHDÄ OSTOKSIA JA KUUNNELLA MUSIIKKIA.

    • julärgh

      Jos joulumusiikki ja jouluhössötys aloitetaan jopa 3kk aikaisemmin itse joulua, ni varmasti rassaa.

      Nyt on marraskuu ja tuntuu, että joulua huudetaa joka tuutista niinku se ois jo nyt.
      Sitten itse joulu menee kuin autuas arkipäivä ja ah, rauha palaa maahan.
      Herkut saa halvalla.

    • Puhkisoineet

      Jotkut ne tykkää kuunnella samoja renkutuksia peräperään. Yhden asioinnin aikana kuulet samat kappaleet, kun menet uudelleen, nuo samat siellä taas raikaa.
      Olisi edes hieman vaihtuvampia.

      • dfghjklöä

        Kauppahan on muutenkin varastanut meiltä joulun: osta, osta OSTA, vaikka velaksi kunhan vaan ostat. Myös joulutunnelmanhan se on varastanut renkuttamalla joululauluja ja mitä kaameimpia versioita niistä.

        Kaikki mikä on liikaa, alkaa ärsyttää, mutta Suomessa tehdään niinkuin naapurikin tekee, asiaan kuuluu myös tuhannnenkirjavat jouluvalot.

        Mutta pienemmissä kaupoissa eivät niinkään renkutukset soi. Se on ihanaa sellaiselle kuin minäkin, joka joutuu päivästä toiseen tekemään työtään melusaasteessa, tykkään tehdä ostokseni rauhassa ja se on myös päiväni harvinainen omahetki, ennen perhehulinaa.

        Kukahan oikeasti kaipaa alituista melua?


    • Joululaulut on ok

      Mutta se tavan lällärikama ja nuorten vinkuvaäänisten naisten moukuna jota saa normaaliaikana kuunnella kaupoissa saa oksettavan olon kenelle tahansa. Usein tekee mieli tiputtaa ostokset siihen paikkaan ja juosta pois. Varsinkin S-marketeissa "musiikki" on jotain aivan hirveää.

    • lipeäkalasi

      Mulla oli naapuri kaukoidästä ja hän aloitti joulumusiikin soittamisen heinäkuussa. Oli ostanut kirppikseltä. Kun vähän ajankohtaa ihmettelin, hän vain sanoi että oli niin kaunista musiikkia. Ellei ole joulusta mitään hajua niin joulumusiikkia voi soittaa ympäri vuoden :-) On meillä joulu ainainen, kuten laulussa sanotaan :D

    • joka päivä kaupassa

      Itse en ole vielä tänä vuonna kuullut tai ainakaan kiinnittänyt huomiota joulumusiikkiin kaupoissa. Ei se minua häiritse mitä soitetaan.

      • joka päivä kaupassa

        Ja vähän vaihtelua edes noin kuukauden verran vuodessa niihin pääradioasemien A-musiikkilistoihin, missä kiertää samat biisit 24/7 parin tunnin välein. Nykymusiikki on muutenkin niin stereotyyppisen samanlaista.


    • se soi ja se soi
    • ulkokansa

      Joulumusiikki meille ei sovi ollenkaan, koska joulu ei ole meidan juhla.

    • särähtää korvaan....

      Siellä hälinän keskellä, usein huonoista äänentoistolaitteista kuultuna ei todellakaan ole mikään miellyttävä kokemus!

    • somistaja4

      Kerron teille nyt totuuden. Olen ollut somistaja vuodesta 1988 alkaen. "Ennenvanhaan" jouluvalmistelut siellä pimennossa, ettei asiakkaat näe aloitettiin jo heinäkuussa... Varsinainen joulu rakennettiin myymälään isänpäivän jälkeen ja koko mun urani aikana joulun avaus on olut marraskuun puolivälissä. Joululauluihin ei totu, kyllä ne ****taa... ja me duunarit ollaan vaan töissä että turha asiakkaiden meille aukoa päätään, tullaan vaan vihaisemmiksi. Ois ihan kiva kun asiakkaat joskus ymmärtäisi että myyjät ym. henkilökunta ei voi mitenkään vaikuttaa siihen milloin ne tipetipit soi ja kuuset kaatuu silmille. Vähän myötätuntoa ja ymmärrystä pliis!! Sina asiakkaana joudut kärsimään ehkä pari kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan ja me kaupan työntekijät 8 tuntia päivässä ja pahimmillaan 9 päivän työputki... revi siitä

    • Eihän siinä joulumusiikissa itsessään tosiaan vikaa ole, mutta siinä on, kun sitä aletaan soittaa julkisilla paikoilla marraskuussa! Kuka helvetti sitä jaksaa? "Joulun"avauskin on marraskuussa! Eihän siinä ole mitään järkeä. Pitäisi säätää jokin laki, joka kieltää kaikkien jouluun viittaavien toimintojen tekemisen ja joulukrääsän markkinoimisen ennen joulukuun 15. päivää, vaikkapa.

    • Minä vain

      Ei vain niin sanottu joulumusiikki vaan kaikki muukin musiikiksi kutsuttu melu, jota on pakko kuunnella, on erittäin häiritsevää. Musiikista nauttii, kun saa itse valita, mitä ja minkälaista musiikkia kuuntelee ja milloin ja missä. Marketissa tulee helposti tunne, että täältä pitää päästä pois. Se tuskin edistää myyntiä. Kauppiaat voisivat olla sen verran ystävällisiä asiakkaitaan kohtaan, etteivät rasittaisi heitä tarpeettomalla melulla. Jokaisellahan on mahdollisuus käyttää omia korvalappustereoitaan, jos ei tule ilman melua toimeen.

    • Joulushoppailumania

      Juuri näin. Mutta ajattelevat ehtivänsä myydä enemmän joulukrääsää kun aloittavat jo marraskuussa. Onhan sitä asiakkaita, jotka herkistyvät ja villiintyvät kuullessaan joululaulujen soivan. Ostampas tuosta pipari ja torttutaikinaa ja migreenivalotkin tuikkimaan ja lastin kynttilöitä ja glögiä ja muutaman tonttulakinkin. Voin kai minä samantien ostaa muutaman joululahjankin jo.
      Ainiin ja tietysti kuusenkoristeitakin, ompas söpöjä tonttusia, jospa näitäkin muutama. Slurps, lanttulaatikkoa voisi jo maistaa. Jospa vaan pari rasiaa.
      Ai täällähän on jo joulukkiakin! Ostetaampa näitäkin pari. Tuosta mukaan, halvalla muutama suklaakonvehtirasiakin. Eihän se haittaa, vaikka nyt onkin vasta marraskuun 10 päivä. Tuli vaan yhtäkkiä niin jouluinen fiilis.
      Kassan kautta ulos kärryt ostoksia pursuten ja kovaäänisistä kajahtaa ilmoille hartaasti - On hanget korkeat nietokset, kun joulu, joulu on meillä. Parkkipaikalla odottaa, tihkusade ja vesilätäköt ja musta asfaltti imee itseensä kaiken valon. Ei misään lunta, lämpöasteita ainakin kuusi, mutta joulu on jo ostoskärryssäsi. Joululällätykset jäävät raikumaan ulkokaiuttimista, taaksesi jäävälle ostoshelvetin parkkipaikalle. Ei itkeä saa ei meluta saa....

    • en tykkäää

      SOIS EDES JOULUKUUSSA, MUTTA KUN ON SOITETTU JO KOLMATTA VIIKKOA PRKL!!!

    • joulufan

      Mun mielestä marketeissa soiva joulumusiikki on mukavaa kuunneltavaa, sitä soitetaan kuitenkin maksimissaan kaks kuukautta vuodessa. Loput kymmenen kuukautta kuunnellaan muuta enemmän täi vähemmän huonoa musiikkia. Ennemmin siihen muuhun musiikkiin kyllästyy kuin joulumusiikkiin. Muutenkin jo ehkä Lokakuussa aloitettava joulutouhu ja joulutavaroiden esille laittaminen on mun mielestä hauskaa ja piristävää. Mä tulen aina hyvälle tuulelle, kun nään ensimmäiset joulutavarat kaupassa tai kuulen ensimmäisen joululaulun. Ihanaa! Rakastan joulua! Siis nimenomaan rakastan joulua, en sitä krääsää, se vaan tuo joulun mieleen. En siis osta sitä krääsää, ihailen vain. En myöskään anna tai saa kalliita joululahjoja. Joulu itsessään vaan on niin ihana!

      • Kyselijä/ihmettelijä

        Vaikka et ostaisikaan ja epäilen, kyllä sinun varmasti aina jotain ihailemaasi joskus ostavankin.
        Miksi se kaupallinen krääsä tuo joulun mieleen? Eikä mikään muu.
        Esim. valkohanget, tai kirkon näkeminen (joulukirkko, kauneimmat joululaulut)
        Tai punatulkut pihlajassa, tai lintulaudalla, jne? Miksi vain kauppojen krääsä ja siellä nonstoppina soiva joulumusiikki saa sinut joulumielelle ja rakastamaan joulua?


    • tonttu26

      Oha se ihan kivaa kun kaupoissa soitetaan joulumusiikkia
      tuo ihmiset joulu ostoksille, ja lisää väkeä kauppoihin. Kyllähä
      se kauppa kannattaa kun soi joulusta ja tuo tunnelmaa, niin
      mikäs siinä ei oo nii tylsää jos ei oo joulumusiikkia ja tuntua.

    • kaupunkilainenrouva

      2016:Olin Helsingissä jouluostoksilla nyt joulukuun 20 pv...en tainnut kuulla ainuttakaan joululaulua kaupoissa? Ei tullut yhtään joulufiilis ja lahjojen osto oli jotenkin nihkeetä. Joululaulut toisivat tunnelmaa kun on JOULU. Kerran vuodessa.
      Ne, jotka sanovat että joululaulutovat renkutuksia...hah..ne renkutukset JVGt, roope salmiset, villegallet ja muut keekit renkuttavat kylla kaiken aikaa. Aleksillakin Mikael Gabriel toisti samaa biisiä koko ajan kun odotin ratikkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe