KARJALANPIIRAKKA

hajupoika

Yle kertoo, että EU päättää, että vain Karjalassa leivottuja saa nimittää karjalanpiirakoiksi. Pitääkö myös kalakukkojen olla Partasen Kuopiossa leipomia ja paistamia. Entäpäs sittenkun Mietaa panoo koko kyrsän kaffetpöytähän
Vain kurikkalaasella saa olla kropsua evähänä.

22

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruisleipäfani

      Nämä kaksi tuotetta jätän väliin, jos kaikkea muuta on tarjolla:
      pizzat
      karjalanpiirakat
      Näitä ei tunnettu lapsuusaikanani meillä. Ei kylläkään lörtsyjäkään, mutta ne kyllä maistuu vaikka mikrossa kuumennettuna.

      • ö,<aq+åä,

        Me taas melkein eletään niillä. Lörtsyä nähnyt vain kuvissa.


    • Pohjois-Karjalassa lapsuuden ja nuoruuden aikoinani äiti leipoi piirakoita ja kukkoja. Kaikki kelpasivat. Piirakan täytteenä saattoi olla perunaa, riisiä ja porkkanaakin. Toisena vastaavan leivonnaisen muotona oli "pyöry" eli samat ainekset halkaisijaltaan noin kymmensenttiseen pyöreämuotoiseen "piirakkaan".

      Kukkojen sisältönä taas lanttua, kalaa, perunaa, lihaa ja laskiäkin vaihtelevina yhdistelminä. Eipä jääneet kukotkaan vanhenemaan. Kukko on muuten erinomainen eväs esim. metsätöissä. Kun lumisessa metsässä repusta kaivoi esille kukon ja siitä leikkasi puukolla siiipaleita, niin sillä eväsenergialla jaksoi taas rakentaa halkomottia.

    • Leiriniekalle !
      Olen itse tutustunut karjalanpiirakoihin jo lapsena. 15 v. olin Nurmeksen Kohtavaarassa hiihtokisoissa ja meille tarjottiin karjalaniirakoina ja nehän meille maistui.
      Kisamatkasta kirjoitin lehteemme ihan jatkokertomuksen.
      Partaharjun juhlaleirillä muistan olleen nelisentuhatta poikaa Iso-Parran ja Sulo Karpion
      jolta sain hyödyllistä luettavaa ja opastusta matkaevääksi myös Poikiean keskuksessa Liisankadulla käydessäni
      Miksi Leiriniekka ja muutkin kerro omakohtaisia selkeitä reseptejä - samoja höpinöitä tuolla Kahvipirtissäkin. Ei milloinkaan kukaan kerro kahvileivonnaisten saati kahvin(keitto) ohjeita en milloinkaan "keitä" kahvia
      Millaisia leirikokemuksia "leiriniekalla on ?

      • Terve Peer Gynt!
        Kiitokset sinulle mielenkiinnosta! Äitimuorin leipomien karjalanpiirakoitten reseptiä minulla ei ole enkä itse ole piirakoita opetellut leipomaan. Meikä-äijälle tosiaan kelpaavat monenlaiset "karjalanpiirakat" niin taikinakuoren kuin täytteenkin suhteen. Olen kyllä taipaleen tallaamisen myötä havainnut, että moni hyväksyy karjalanpiirakaksi eli sillä nimikkeellä vain tietyn sorttisia piirakoita. Yksi vankka käsitys näkyy olevan se, että täytteenä pitää olla riisiä "oikeassa" karjalanpiirakassa. Mitenkähän tuonkin seikan kanssa mahtaa olla, kun tarkastelemme perinteitä kauemmaksi taakse päin? Riisiä ei meillä Suomessa ole ollut käytettävissä aikoinaan, mutta piirakoita lienee kyllä leivottu jo silloinkin. Reseptejä löytyy, kun klikkaa Googlesta "Karjalanpiirakka".


    • POISTATUKSET
      Kiroon jälleen tämän palstan viesteilunkulttuurin.
      Kirjoitin Leiriniekalle tähän yrittäen saada dokumenttia eli yksilöitya tietoa RESEPTIÄ joita ei kahvipirkin häpinöihin koskaan tule.
      Leiriniekka ekrtoo ystävistään ja kun hakee lisätietoa niin pää on pyörällä kun miesnikki on kuvissa kuin nainen, jopa verkkosukissaan, hamosissaan.

      Luontokuvauksia tulee jopa vuodesta toiseen tuhatmäärin linkkeinä samaan eestiläiseen videomastoon....ei ensimmäistäkään mielenkiintoista omaa luontohavaintoa ikuistettuna hännykälläkään saati kunnon Ralleiflex 6x5

      • Puistatukset

        Humalassako tuon kirjoitit?


    • Media on kertonut, että nyt on sitten "päätetty": Karjalanpiirakoita saa leipoa sillä nimikkeellä muuallakin kuin nykyisen Suomen puoleisessa Karjalassa. Kaikkea sitä pitääkin puntaroida ja päättää. Silti se on hyvä kannanotto. Tässäkin yhteydessä on jo tullut esille, mitenkä rajan taakse jääneestä Karjalasta piirakanleipojat ovat levittäytyneet kuta kuin kautta Suomen. Olen nähnyt laskelman, jonka mukaan karjalaiseen siirtoväkeen kuuluvaa sukutaustaa on yli miljoonalla nykysuomalaisella.

      Sitten ovat vanhoilla asuinsijoillaan elävät nykyiset etelä- ja pohjoiskarjalaiset. Edelleen vielä lisäksi on todettava, että suuret määrät juuri nykyisen Suomen puolen karjalaisjuurista väkeä on muuttanut kaupunkeihin lännemmäksi perinteisiltä kotisijoiltaan. Sukujuuriltamme meitä enemmän tai vähemmn karjalaistaustaista väkeä taitaa hyvinkin olla lähelle pari mijoonaa nykysumalaisista. Jos joku tietää tarkemmin, niin osuutta voi täsmentää.

      Palataan vielä piirakkaan. Riisin lisäksi myös peruna on meillä Suomessa kohtalaisen uusi viljelyskasvi. Lieneekö sitä aikaisempina aikoina käytetty naurista karjalanpiirakassa? Se juohtuu mieleen, sillä onhan naurista meillä Suomessa viljelty jo esihistoriallisina aikoina. Viljoista taas ainakin ohra kuuluu samaan kategoriaan.

      • rotuaari ok

        Kun on ankara nälkä, kyllä se kuuma lihapiirakkakin parilla nakilla ja sinapilla maistuu. Nykyään saa kiskalta erilaisia kuumia juomia pahavimukeisa.

        Riitoja en harrasta. En provosoidu edes herjapuheista ja härskeistä heitoista, koska se hillitsee riidanpoikasta, joka tuola on yleistä.


      • voi avuttomat

        Leiriniekka

        Olen syntyisin Itä-Suomesta, tuolta kauniista Karjalasta, sinisen järven rannalta, tuosta majasta matalasta. Niin ja saunassa olen minä syntynyt, kuten sisaruksenikin.

        Jotenkin "kalskahti" mielessäni tuo Pohjanmaan (aloittajan) ylimielisyys meidän piirakoita kohtaan? Osaisivat edes itse leipoa leivän, jota ei vartaissa kuivatella ja entäs hämäläiset? Jotain siirappia ja maltaita sekotetaan joka sapuskaan?

        Sapuskasta tulikin mieleeni Lempi Jääskeläisen kirjat, joita luen parahillaan. Niistä ennen`kaikkea ne murresanat`? Kuinka ne ovat jo unohtuneet "maailman turuilla", ja nyt palautuvat mieleen, kuin kotona olisi, siellä opotan veräjän lähellä, hakemassa lehmiä kotiin? No, sapuskakin oli mukamas sakuska kirjoissa, mutta meillä kotona se oli sapuska.

        No, siinähän"vistit"ja "hurstit" tuli taas mieleen, mutta "possakka" ei ilmennyt, jota lapseni naureskeli, kun hänen hämäläinen miehensä ei ymmärtänyt sanontaa tuosta "possakan" tekemisestä?

        Tuhotkaa vain EU, siis kieltäkää Karjalanpiirakat, mutta minä niitä teen itselleni kuitenkin, aivan salaa!

        Olihan noilla taidoilla joskus aivan työllistävä vaikutus, kun lapseni oli mummilassa ja tansseihin piti päästä? Siinäpä tytöt pisti parastaan, ilmeisesti myös mummin avustuksella, mutta niin vain meni torilla piirakat kaupan ja.....tekijöillä oli onnistumisen riemu!
        ps. olen vaki kirjoittaja


      • ex alokas -58
        voi avuttomat kirjoitti:

        Leiriniekka

        Olen syntyisin Itä-Suomesta, tuolta kauniista Karjalasta, sinisen järven rannalta, tuosta majasta matalasta. Niin ja saunassa olen minä syntynyt, kuten sisaruksenikin.

        Jotenkin "kalskahti" mielessäni tuo Pohjanmaan (aloittajan) ylimielisyys meidän piirakoita kohtaan? Osaisivat edes itse leipoa leivän, jota ei vartaissa kuivatella ja entäs hämäläiset? Jotain siirappia ja maltaita sekotetaan joka sapuskaan?

        Sapuskasta tulikin mieleeni Lempi Jääskeläisen kirjat, joita luen parahillaan. Niistä ennen`kaikkea ne murresanat`? Kuinka ne ovat jo unohtuneet "maailman turuilla", ja nyt palautuvat mieleen, kuin kotona olisi, siellä opotan veräjän lähellä, hakemassa lehmiä kotiin? No, sapuskakin oli mukamas sakuska kirjoissa, mutta meillä kotona se oli sapuska.

        No, siinähän"vistit"ja "hurstit" tuli taas mieleen, mutta "possakka" ei ilmennyt, jota lapseni naureskeli, kun hänen hämäläinen miehensä ei ymmärtänyt sanontaa tuosta "possakan" tekemisestä?

        Tuhotkaa vain EU, siis kieltäkää Karjalanpiirakat, mutta minä niitä teen itselleni kuitenkin, aivan salaa!

        Olihan noilla taidoilla joskus aivan työllistävä vaikutus, kun lapseni oli mummilassa ja tansseihin piti päästä? Siinäpä tytöt pisti parastaan, ilmeisesti myös mummin avustuksella, mutta niin vain meni torilla piirakat kaupan ja.....tekijöillä oli onnistumisen riemu!
        ps. olen vaki kirjoittaja

        Suoritin aikanaan Pohj.Sav. prikaatissa asepalvelukseni. Varmaan paljon myöhemminkin vielä Hanna Partasen kalakukot kävivät hyvin kaupaksi.
        Jostain syystä en niihin addiktoitunut, myöhemmin kyllä moneen muuhun koukkuun.

        Joka mies osaa tehdä pikkuahvenista muhevan patakukon. Voita reilusti, suolaa ja pitkä haudutusaika. Kelpais herrallekin.


      • leipääntynyt
        ex alokas -58 kirjoitti:

        Suoritin aikanaan Pohj.Sav. prikaatissa asepalvelukseni. Varmaan paljon myöhemminkin vielä Hanna Partasen kalakukot kävivät hyvin kaupaksi.
        Jostain syystä en niihin addiktoitunut, myöhemmin kyllä moneen muuhun koukkuun.

        Joka mies osaa tehdä pikkuahvenista muhevan patakukon. Voita reilusti, suolaa ja pitkä haudutusaika. Kelpais herrallekin.

        Joskus 10-20 vuotta sitten kaupallammekin oli kalatiski. Myivät ne fileeraustähteet haluaville pienestä hinnasta. Nykyään kalafileet ovat yksittäispakattuina muoviin.
        Niistä fileeraustähteistä sai makoisan lohisopan.
        En ole aikoihin käynyt K- supermarketissa. Siellä kalaa myytiin paljon ja niitä ruotoja ja lohenpäitä jäi.
        On siellä karjalanpiirakoitakin, mutta Myllyn paras ruisleipä mieluummin.


      • rotuaari ok kirjoitti:

        Kun on ankara nälkä, kyllä se kuuma lihapiirakkakin parilla nakilla ja sinapilla maistuu. Nykyään saa kiskalta erilaisia kuumia juomia pahavimukeisa.

        Riitoja en harrasta. En provosoidu edes herjapuheista ja härskeistä heitoista, koska se hillitsee riidanpoikasta, joka tuola on yleistä.

        Nakit ja muusi, mutta
        en milloinkaan ole huomannut pöydössä tarjolla olleen nakkeja KARJALANPIIRAKKAA
        tarjolla ollessa. sinappia en myöskään milloinkaan
        Luin leiriniekan profiilin viestejä avutuvilta sivuilta.
        Teen uasein kun haluan taustatietoja.
        Kahvipirttiin porttikielto, mutta tallennnan sivustoja linkittäen.


    • kuppinauris

      Naurisvarkaat
      eivät aianaan olisi saaneet loveakaan peltooni. - kaupassa sitä ole kiito lpdkaan
      ja olisin miljonääri, jos minulla naurista 20 ha ja saisin tuottajana 20 senttiä/kg.Lanttua ja porkkanaa sekä perunaa torikauppias vei Kuopion torille minlä ennätti-Leviää kuin Elanto etelässä - joskus Elannolla ei ollut muuta kuin minun Pitoa-
      Karjalaisiako paljon ?
      Saksassa oli puoli miljoonaa juutalaista 1930-luvulla ka kun kerrotaan heitä kaasutetun 3 - 5 milj. Palestiinassa oli tuolloin muutama tuhat ja nyt väloöuku lienee suurempi kuin Suomen.
      Maatalouden Pikkujättiläinen v. 1944 sattui käteeni ja siinä on historiaakin -

      • voi avuttomat

        kauppinauris

        Just joo, Maatalouden Pikkujättiläinen v 1944 on sinun historiikkisi? Onhan sekin jotain, mutta palaa tähän päivään.

        Jotenkin kirjoituksesi on minulle hieman epäselvää ja ilmeisesti noiden kirjoitusvirheiden vuoksi.

        Mitä tarkoitat tuo "Karjalaisiako paljon"? Seuraavaksi kirjoitatkin Juutalaisten murhista?

        Tuliko evakoita tiluksillesi ja veivät naurismaasi? Alkoivat sitten paistella näitä omia piirakoitaan, joista itsekkin pidit, mutta et voi sitä tunnustaa, koska mielestäsi nämä naurishaudukkaat ovat parempia ja onhan ne hyviä, kun ne oikeassa uunissa laitetaan.


      • ystävänne,vaiolenko?
        voi avuttomat kirjoitti:

        kauppinauris

        Just joo, Maatalouden Pikkujättiläinen v 1944 on sinun historiikkisi? Onhan sekin jotain, mutta palaa tähän päivään.

        Jotenkin kirjoituksesi on minulle hieman epäselvää ja ilmeisesti noiden kirjoitusvirheiden vuoksi.

        Mitä tarkoitat tuo "Karjalaisiako paljon"? Seuraavaksi kirjoitatkin Juutalaisten murhista?

        Tuliko evakoita tiluksillesi ja veivät naurismaasi? Alkoivat sitten paistella näitä omia piirakoitaan, joista itsekkin pidit, mutta et voi sitä tunnustaa, koska mielestäsi nämä naurishaudukkaat ovat parempia ja onhan ne hyviä, kun ne oikeassa uunissa laitetaan.

        kuten nikki varkaitakin? "syytetty" vastaa(..syytön olen, apua?.))).)

        En muuta aloitusta, koska tuomio oli hylkäävä. Oikeuden päätös: Tuomio! Syytön! (lisätty myöhemmin)

        ps. "ennen tuomiota kirjoitettu

        Miksi minä moittisin kenenkään historiikkiä, kun itsekkin kirjoitin lukevani ikivanhoja Lempi Jääskeläisen kirjoja? Toki nykyisin löytää jo uutta (ja vanhaa) tietoa netistäkin, mutta onhan se mukavaa vertailla sen aikaisia tietoja ja päätellä, olikohan tuokin noin, vain olisko ollut toisinkin?:))

        Tuon "avuttomat" nikin keksin, koska minä en hyväksy Karjalanpiirakoiksi mihinkään vehnäjauho mössöön tehtyjä kuoria, saati mitään kaupan piirakoita ns. "oikeiksi".

        "Leiriniekalla" oli oikeaa tietoa, mutta minun lapsuudessa oli ensin ohra- ja perunapiirakkaa. Sitä en muista, koska riisi tuli?

        ex alokas-58 kirjoitti kyllä hyvän ohjeen tuosta patakukosta. Pakko on ollut minunkin siirtyä nykyaikaisiin savi patoihin, johon saa sähköuunissakin jonkinlaista makua, kun malttaa hauduttaa. Siis, todellakin h a u d u t t a a, kuten hirvipaistikin. Ei sekään onnistu, jos sen "paistaltaa", kuten naudan tai sian.

        Hieman jäi askarruttamaan tämän "kuppinauriin" mielipiteet, että mitä hän halusi ilmi tuoda? Siitäpä juolahtikin mieleeni???

        Voi helkutti! Olenkohan kuitenkin itse kirjoittanut tuon, kun takkia käänsin, vaikka en olekaan politiikko? Itse en ole evakko, mutta paljon olen lukenut ja kuullut, kuinka evakoita kohdeltiin. Asuin pääkaupunkiseudulla "vanhaksi 60 ", mutta muutin tänne Hämeeseen ja kaikki on niin outoa, kuin Karjalais`evakoilla silloin aikoinaan?

        Pyydän nöyrimmästi anteeksi valitsemaani "nikkiä", sillä olihan se todellakin huono ajatellen kokonaisuutta kirjoituksissa?

        En ylpeillen, mutta kuitenkin. On minuakin kehuttu? Lehmän lypsyssäkin tulin parhaaksi, ja "kasvattamani" sika sai voiton, kuten "hoitamani" kasvimaa? Psit??
        Äidin poismenon johdosta ei sovi kovin suurta ääntä pitää, jos hän sittenkin on??


    • att2

      EU päättää ja nolla 'Suomi uskoo kaikki koska Suomi on nolla lähes kaikessa.


      Suomi on itsenäinen valtio ja päättää kaikesta itse.

      • nolla "pöllö"

        att2
        Kuinka voit olla noin takapajuinen ja hokea aina, että Suomi on nolla??

        Kuitenkin heti toteat, että Suomi on itsenäinen valtio ja päättää kaikesta itse? Niin on ja päättää mitä milloinkin, mutta "mummojen" kotileipomuksista" päättää vain nämä mummot itse.

        Jotenkin olen käsittänyt, että muutit itse Ruotsiin, pakoon Suomen epäoikeudenmukaista elämää? Voihan se olla, että 60 luvulla siellä olikin paremmat tiennistit, mutta minulla oli hyvät myös Suomessa, kuten miehellänikin.

        Hyvin saatiin "tyhjästä", siis ilman perintöjä melkoinen omakotitalo Espooseen, jossa on jopa kasvimaata ja jokunen puukin kasvamassa.

        Kokeilin minäkin nuorena muuttavani Englantiin, mutta onneksi peruin sen. Koskaan en ole katunut, että Suomeen jäin. Lapseni "saaperinluopio" lähti kuitenkin ulkomaille ja jäi sinne, mutta Ruotsi ei ollut hänenkään "kotimaansa"? Kallis hintainen kuitenkin näistä Pohjoismaista????

        Koskaan ei ole lapseni moittinut Suomen oloja ja voipi olla, että palaa takaisin Suomeen, koska jonkun olisi aika huolehtia tuosta Espoon kiinteistöstä, että ei mene vieraille pilkkahintaan. Iskä on niin sairas?


    • "Sukujuuriltaan" eri heimoihin lukeutuvan väen määrät kuuluvat tilastollisiin suhteellisuuksiin. Aikaisempina aikoina heimojen väestömäärät olivat helpommin todettavissa ja tilastoitavissa kuin nykyisin. Ihmisten liikkuvuus ja perheitten muodostaminen heimorajojen ylitse tuottaa varmaan harmaita hiuksia niille, jotka haluaisivat "täsmällistä faktaa" vaikkapa karjalaisten tai pohjalaisten lukumääristä.

      Tarkastellaanpa yksinkertaista esimerkkiä. Kun kaksi karjalaista nuorta aikuista ja kaksi pohjalaista nuorta aikuista laittavat heimorajojen ylitse hynttyyt yhteen, niin sillä tavalla syntyy kaksi perhettä, joitten lapset ovat taustaltaan puoliksi karjalaisia ja puoliksi pohjalaisia. Jos molemmissa perheissä on kolme lasta, niin näissä perhessä on yhteensä kymmenen henkeä. Heistä kahdeksalla on taustajuuriltaan karjalaisuutta ja niin ikään kahdeksalla taustajuurinaan pohjalaisuutta. Ja yhteensä väkeä on siis kymmenen henkeä. Mahdetaankohan edes nykykoulun uudessa matematiikassa opettaa kansalle kasuavalle tämmöistä laskentaa?

    • tiato tullu

      Kyä se niio, että isoon nälkään sitä syö vaikka karjalanpiirakoitakin. Ne kun lämmittää mikrossa ja päälle jotain o se parempaa kuin selkäänottaminen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe