Erikoistavarakauppa murroksessa

kauppias_x

Arvon kauppiaskollegat, toivottavasti joulun alla on kiirusta. Minulla on koko syksy ollut epätodellisen hiljaista ja nyt kun joulusesongin olisi jo pitänyt alkaa, ovi ei käy.

Mielipiteitä kaivataan minne ostava väki on mennyt, jos minnekään...

1) Ostavat ulkomaisista nettikaupoista
2) Ostavat kotimaisista nettikaupoista, ei ainakaan minulta :-)
3) Menevät ostoskeskuksiin
4) Ihmiset eivät kuluta
5) Jotain muuta, mitä?

37

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivo mennyt

      Ensiksi 1 ja sitten 4. Kivijalka liikkeiden kulut ovat niin kovat ettei millään pysty myymään järkevään hintaan. Suomalaisilla resupekka reppanoilla ei riitä rahaa kuluttamiseen. Maailma on muuttunut ja porukka tilaa netistä valtaosan. Toinen asia esim. Helsingin keskustan liikkeet niin pysäköinti esim. Asematunnelin parkkihallissa on n. 10eur vähän yli tunnin. Ei kestä perse lähteä sinne ostoksille. Jos on vaikeeta niin suosittelen liikkeen alasajoa heti. Ei ole parempia aikoja näkyvissä.

    • kauppias_:

      Erikoiskaupan alalla toimin itsekin. Ilman verkkokauppaa olisi saanut laittaa lapun luukulle aikaa sitten. Tällä hetkellä myynnistä 80-90% kuukaudesta riippuen tulee verkkokaupan kautta. Mutta helmikuu-heinäkuu väli oli molemmissa perin hiljaista. Nyt marraskuu on viime vuoden marraskuuta parempi, vaikka viikko kuukautta jäljellä.
      Yleensä joulukauppa käynnstyy veronpalautusten maksun aikaan.

      Mielestäni noi kohdat 1-4 pätee kaikki. Vaikuttaa että kaupankäynti on siirtymässä nettiin. Jopa samalla paikkakunnalla jossa liikettä pidän, ihmiset tilaa netin kautta pakettinsa noudettavaksi lähi siwasta.

      • RuuviVertex

        Erikoiskauppias minäkin, mutta ei perinteellistä joulumyyntiä.

        Aina on epäilyt, että ihmiset siirtyneet nettiin ostamaan ja vielä ulkomailta. Osittain voi olla tottax, mutta pääasiallisesti uskomukseni mukaan selitys omalle kehnolle myynnille. Nyt vaan ihmiset panttaavat, tässä se selitys mielestäni on.

        Itse olen huomannut lokakuusta alkaen myynnin palautumista normalille tasklle ja se on jatkunut tähän päivään saakka. On muistettava, että yli 90% ihmisistä on työpaikka ja eläkkeet on turvattu. Patoutunut ostotarve purkautuu niin asuntokaupan kuin erikoistavarankin osalta aikanaan.

        Luin Ruotsin uutisista, että tänä jouluna halutaan ostaa kallista ja toivottavasti se ajatus rantautuu meille myös ja sataa teidän laariin.

        Ajatellaaan positiivisesti, tilanne voisi olla huonompikin ja koetetaan sinnitellä, vaikka se viekin yöunet. Me emme olisi yrittäjiä, ellei meillä olisi helvetinmoinen paineen sieto kyky.


      • RuuviVertex
        RuuviVertex kirjoitti:

        Erikoiskauppias minäkin, mutta ei perinteellistä joulumyyntiä.

        Aina on epäilyt, että ihmiset siirtyneet nettiin ostamaan ja vielä ulkomailta. Osittain voi olla tottax, mutta pääasiallisesti uskomukseni mukaan selitys omalle kehnolle myynnille. Nyt vaan ihmiset panttaavat, tässä se selitys mielestäni on.

        Itse olen huomannut lokakuusta alkaen myynnin palautumista normalille tasklle ja se on jatkunut tähän päivään saakka. On muistettava, että yli 90% ihmisistä on työpaikka ja eläkkeet on turvattu. Patoutunut ostotarve purkautuu niin asuntokaupan kuin erikoistavarankin osalta aikanaan.

        Luin Ruotsin uutisista, että tänä jouluna halutaan ostaa kallista ja toivottavasti se ajatus rantautuu meille myös ja sataa teidän laariin.

        Ajatellaaan positiivisesti, tilanne voisi olla huonompikin ja koetetaan sinnitellä, vaikka se viekin yöunet. Me emme olisi yrittäjiä, ellei meillä olisi helvetinmoinen paineen sieto kyky.

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä, käytän puhelinta.


    • pikkukauppias

      Itse ainakin olen sitä mieltä että ihmiset eivät kuluta - piste. Olen erikoistavarakauppiaana yhdessä Suomen vilkkaimmista kauppakeskuksista ja joulu/joulunaluskauppa joka meillä alkaa isänpäivästä tekee normaalisti melkein puolet vuoden myynnistä. Nyt koko marraskuu on ollut superhiljaista, ne asiakkaat jotka käyvät pyrkivät ostamaan mahdollisimman pientä (myyn lahjatavaraksi luokiteltavaa/itsensä hemmotteluun tarkoitettuja tuotteita) ja edullista. Jopa lahjaksi pyritään ostamaan max. 10 euron ostoksia. Keskiostos on romahtanut ja sen lisäksi asiakasmäärä on tippunut 1/3.

      Myös yrityslahjatilausten määrä on olematon tänä vuonna.

    • verot tappaa halut

      Se on tuo ALV, se on liian korkea. Kun jotakin tavaraa ostaa ja näkee kuitista ALV:n osuuden hinnasta, alkaa suorastaan v!tuttamaan jälkeenpäin, alkaa tiedostamattaankin välttämään tuon ikävän tunteen uusimista. Muutenkin tuloista peritään kovat verot ja kaikesta muustakin maksetaan ylimääräisiä maksuja valtiolle, sekä kunnalle.

    • Toi5

      Tässä kuluttajan mielipide asiaan. Ainakin eläintarvikekauppojen eläinten ruokien kate on sellainen, etten sitä viitsi maksaa. Samat tavarat saa netistä tilatessa 30-50% edullisemmin.

      • kauppiastäti

        No sinulle kuluttaja voin kertoa, että sillä katteella maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, palkat, puhelin, kirjanpito, netti, mainonta, ja pari muutankin muuttujaa. Osta ihmeessä jatkossakin netistä ja mieluiten ulkomailta, mutta älä tule tänne ainakaan vinkumaan, kun kotikuntasi/-kaupunkisi liikehuoneistot koljottavat tyhjänä. Ja ne vähäisetkin työpaikat on loppuneet.


      • asiakassetä
        kauppiastäti kirjoitti:

        No sinulle kuluttaja voin kertoa, että sillä katteella maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, palkat, puhelin, kirjanpito, netti, mainonta, ja pari muutankin muuttujaa. Osta ihmeessä jatkossakin netistä ja mieluiten ulkomailta, mutta älä tule tänne ainakaan vinkumaan, kun kotikuntasi/-kaupunkisi liikehuoneistot koljottavat tyhjänä. Ja ne vähäisetkin työpaikat on loppuneet.

        Markkinatalouden perussääntö on, että kukin kuluttaja- ja tuottajayksikkö pyrkii maksimoimaan oman hyötynsä. Tämä on tapa, jolla "oikea" hinta löytyy ja markkinat ovat tehokkaat. Kuluttajana teen näin. En osta tavaraa naapurikaupasta, jos viereinen kauppa myy saman kaman edullisemmin. Ostan myös ulkomaisista nettikaupoista. Totta kai fiksu kuluttaja ottaa myös palvelun huomioon. Palvelu ja neuvontakin on tuote, mitä ilmeisesti suuri osa nykyisistä nettitilaajista ei ajattele lainkaan.

        Otetaan esimerkkinä piano. Kun poikani tarvitsi uuden Clavinovan, niin erikoisliikkeestä se hankittiin. Myyjän ammattitaidosta kannatti maksaa, eikä halvempi saksalainen nettikauppa edes käväissyt mielessä.

        Mutta tuo eläintenruokaesimerkki on ikävä kyllä täyttä totta. Kun samat koirannappulat saapuvat kuriirin tuomana kotiovelle hintaan -40% suomalaisen kaupan hinta, niin en minäkään niitä lähde autolla mistään kauppakeskuksesta hakemaan. Tarvittava tieto ja neuvonta löytyy valmistajan kotisivuilta.

        Tuntuu kyllä jotenkin molempia osapuolia alentavalta, kun oikein yrittämällä yrittää keksiä, mitä ostaisi pienistä lähikaupoista. Kuinka paljon on valmis tekemään "sääliostoksia" ja maksamaan ylimääräistä "lähikauppaveroa", kun näkee jonkin mukavan yrittäjän taistelevan huonosti menevän pikkukauppansa kanssa?


      • kataonna
        asiakassetä kirjoitti:

        Markkinatalouden perussääntö on, että kukin kuluttaja- ja tuottajayksikkö pyrkii maksimoimaan oman hyötynsä. Tämä on tapa, jolla "oikea" hinta löytyy ja markkinat ovat tehokkaat. Kuluttajana teen näin. En osta tavaraa naapurikaupasta, jos viereinen kauppa myy saman kaman edullisemmin. Ostan myös ulkomaisista nettikaupoista. Totta kai fiksu kuluttaja ottaa myös palvelun huomioon. Palvelu ja neuvontakin on tuote, mitä ilmeisesti suuri osa nykyisistä nettitilaajista ei ajattele lainkaan.

        Otetaan esimerkkinä piano. Kun poikani tarvitsi uuden Clavinovan, niin erikoisliikkeestä se hankittiin. Myyjän ammattitaidosta kannatti maksaa, eikä halvempi saksalainen nettikauppa edes käväissyt mielessä.

        Mutta tuo eläintenruokaesimerkki on ikävä kyllä täyttä totta. Kun samat koirannappulat saapuvat kuriirin tuomana kotiovelle hintaan -40% suomalaisen kaupan hinta, niin en minäkään niitä lähde autolla mistään kauppakeskuksesta hakemaan. Tarvittava tieto ja neuvonta löytyy valmistajan kotisivuilta.

        Tuntuu kyllä jotenkin molempia osapuolia alentavalta, kun oikein yrittämällä yrittää keksiä, mitä ostaisi pienistä lähikaupoista. Kuinka paljon on valmis tekemään "sääliostoksia" ja maksamaan ylimääräistä "lähikauppaveroa", kun näkee jonkin mukavan yrittäjän taistelevan huonosti menevän pikkukauppansa kanssa?

        Voi setä hyvä. Zooplussaa kannattaa mainostaa aivan muissa foorumeissa. Samoja koiranruokia, samalla hinnalla ja kotiinkuljetuksella saa Suomestakin. Niin minä teen.


      • Toi5
        kauppiastäti kirjoitti:

        No sinulle kuluttaja voin kertoa, että sillä katteella maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, palkat, puhelin, kirjanpito, netti, mainonta, ja pari muutankin muuttujaa. Osta ihmeessä jatkossakin netistä ja mieluiten ulkomailta, mutta älä tule tänne ainakaan vinkumaan, kun kotikuntasi/-kaupunkisi liikehuoneistot koljottavat tyhjänä. Ja ne vähäisetkin työpaikat on loppuneet.

        Tiedän tarpeeksi hyvin mihin liike-elämässä katetta tarvitaan. Pienyrittäjänkin pitäisi ymmärtää, että kateprosenttia tärkeämpää olisi kate-eurojen määrä. Parempi liiketulos olisi saavutettavissa pienemmällä kateprosentilla ja isommalla liikevaihdolla. Näille pienyrittäjille on aina opastettu, että hankintahinta kerrotaan vähintäin kahdella. Ajat ovat muuttuneet kauppiastäti.


      • asiakassetä
        kataonna kirjoitti:

        Voi setä hyvä. Zooplussaa kannattaa mainostaa aivan muissa foorumeissa. Samoja koiranruokia, samalla hinnalla ja kotiinkuljetuksella saa Suomestakin. Niin minä teen.

        Tee sinä niin. Minä tilaan omani netistä - tosin en Zooplussasta. Näin olemme molemmat tyytyväisiä.


      • kauppias_xx
        Toi5 kirjoitti:

        Tiedän tarpeeksi hyvin mihin liike-elämässä katetta tarvitaan. Pienyrittäjänkin pitäisi ymmärtää, että kateprosenttia tärkeämpää olisi kate-eurojen määrä. Parempi liiketulos olisi saavutettavissa pienemmällä kateprosentilla ja isommalla liikevaihdolla. Näille pienyrittäjille on aina opastettu, että hankintahinta kerrotaan vähintäin kahdella. Ajat ovat muuttuneet kauppiastäti.

        Totta, ajat ovat muuttuneet. Netti tehnyt erikoisliikkeistä lähes turhia. Suomessa ongelma on ainakin edustamieni tuotteiden osalta maahantuojien järjetön kate.

        Saan saman tuotteen edullisemmin ostettua ulkomaiselta jälleenmyyjältä kuin suomalaiselta tukkurilta, luit oikein. Vaikka tähän ei lisäisi prosentteja vaan kate euroja, niin kulut täytyy saada peittoon ja tällä hetkellä kun asiakkaat tiettyjen tuotteiden osalta ei edes osta sieltä missä edullisin hinta on, vaan sieltä missä tottunut käymään niin homma on osaltani paketissa.

        Keskustelin erään ulkomaisen tehtailijan kanssa heidän tuotteistaan. Meille on vuosien saatossa tullut niin hyvä suhde että voidaan puida näitä asioita rehellisesti. Hän sanoi että pienten maiden maahantuojat maksavat heidän palkkansa. Esim he toimittavat jenkkeihin jollekin asiakkaalle sata isoa merikontillista tavaraa vuodessa ja hinta sen mukaisesti tingitty alas. Kun suomalainen maahantuoja ottaa sen yhden kontin vuodessa, niin hinta on tupla ja ne tuotteet vielä valmistuu siinä samalla kuin Jenkkien tuotteet. Suomalainen maahantuoja sitten tuplaa tämän maksamansa hinnan joka on tukkuhinta ja tämän jälleenmyyntihinta on tukkurin pakottamana vielä tupla. Tästä syystä euroopan väkirikkaat maat pärjäävät hinnoittelussa ja pienempi Alv edesauttaa lisää tätä...

        Tämä sama pätee myös suomalaisten keskusliikkeiden käytäntöön. Pikkuliikkeet maksavat valmistajien/toimittajien palkat, sama tuote annetaan 50% halvemmalla keskolle kuin yksityiselle pikkukaupalle.


      • Sum Ting Wong
        kauppias_xx kirjoitti:

        Totta, ajat ovat muuttuneet. Netti tehnyt erikoisliikkeistä lähes turhia. Suomessa ongelma on ainakin edustamieni tuotteiden osalta maahantuojien järjetön kate.

        Saan saman tuotteen edullisemmin ostettua ulkomaiselta jälleenmyyjältä kuin suomalaiselta tukkurilta, luit oikein. Vaikka tähän ei lisäisi prosentteja vaan kate euroja, niin kulut täytyy saada peittoon ja tällä hetkellä kun asiakkaat tiettyjen tuotteiden osalta ei edes osta sieltä missä edullisin hinta on, vaan sieltä missä tottunut käymään niin homma on osaltani paketissa.

        Keskustelin erään ulkomaisen tehtailijan kanssa heidän tuotteistaan. Meille on vuosien saatossa tullut niin hyvä suhde että voidaan puida näitä asioita rehellisesti. Hän sanoi että pienten maiden maahantuojat maksavat heidän palkkansa. Esim he toimittavat jenkkeihin jollekin asiakkaalle sata isoa merikontillista tavaraa vuodessa ja hinta sen mukaisesti tingitty alas. Kun suomalainen maahantuoja ottaa sen yhden kontin vuodessa, niin hinta on tupla ja ne tuotteet vielä valmistuu siinä samalla kuin Jenkkien tuotteet. Suomalainen maahantuoja sitten tuplaa tämän maksamansa hinnan joka on tukkuhinta ja tämän jälleenmyyntihinta on tukkurin pakottamana vielä tupla. Tästä syystä euroopan väkirikkaat maat pärjäävät hinnoittelussa ja pienempi Alv edesauttaa lisää tätä...

        Tämä sama pätee myös suomalaisten keskusliikkeiden käytäntöön. Pikkuliikkeet maksavat valmistajien/toimittajien palkat, sama tuote annetaan 50% halvemmalla keskolle kuin yksityiselle pikkukaupalle.

        Onko mahdollista vaihtaa tuotemerkkiä sellaiseen jonka maahantuoja on hinnoittelussa kilpailukykyinen, tai sallisi tilaamisen ulkomaista tukuista?


      • valinta mun
        kauppiastäti kirjoitti:

        No sinulle kuluttaja voin kertoa, että sillä katteella maksetaan vuokra, sähkö, vakuutukset, palkat, puhelin, kirjanpito, netti, mainonta, ja pari muutankin muuttujaa. Osta ihmeessä jatkossakin netistä ja mieluiten ulkomailta, mutta älä tule tänne ainakaan vinkumaan, kun kotikuntasi/-kaupunkisi liikehuoneistot koljottavat tyhjänä. Ja ne vähäisetkin työpaikat on loppuneet.

        Vai niin ,onneksi voi valita mistä ostaa ,ei oo mun vika, jos kaikki on niin kallista.


    • Toi5

      Jos tilanne on se, että joudut maksamaan tavarasta tuplasti sen minkä joku toinen jälleenmyyjä, toiminta ei voi olla kannattavaa, ei siitä voi asiakasta syyttää. Hinnoittelun tulee perustua siihen, mitä asiakas on valmis maksamaan. Mikäli sitten kate ei riitä liiketoiminnan pyörittämiseen, on parasta lopettaa toiminta, koska se on kannattamatonta. Jos minulla menee joka kolmas kuukausi 5 minuuttia 100 euron nettitilauksen tekemiseen ja tilaus tulee sitten sadan metrin matkan päähän kioskiin, olisin kai aika tyhmä, jos kävisin ostamassa ne tuotteet 5 kilometrin päästä hintaan 170 euroa. Kyse on siitä, että kauppias ei tuota minulle tässä tapauksessa 70 euron arvosta lisäarvoa, josta olisin valmis maksamaan. Eihän kauppiastätikään tilaa minun liikkeeni palveluitani sen takia, että katsoo, että minä tarvitsen sen haluamani katteen siitä välistä.

    • kaupasta ja netistä

      >> Tästä syystä euroopan väkirikkaat maat pärjäävät hinnoittelussa ja pienempi Alv edesauttaa lisää tätä... >>

      Näin varmasti on. Siis lähinnä ne suuremmat volyymit. Ei kai kukaan vaihda omaa kauppiastaan saksalaiseen nettikauppaan pelkästään sen takia, että alv on 19% eikä 24%?

      >> Tämä sama pätee myös suomalaisten keskusliikkeiden käytäntöön. Pikkuliikkeet maksavat valmistajien/toimittajien palkat, sama tuote annetaan 50% halvemmalla keskolle kuin yksityiselle pikkukaupalle. >>

      Voisi olla mahdollista, että Kesko tilaa 1000-kertaisia määriä sinuun verrattuna? Sinä itse asiassa olet riesa toimittajalle, kun tilaat pieniä määriä. Samalla vaivalla kirjoittaisi 100 euron tai 100.000 euron laskun.

      >>Saan saman tuotteen edullisemmin ostettua ulkomaiselta jälleenmyyjältä kuin suomalaiselta tukkurilta, luit oikein.>>

      Jo vuosikymmeniä sitten on suositeltu kaikenlaisten ihmeellisten, suoritteeseen perustumattomien "tukkualennusten", "varastointialennusten", "maahantuontialennusten", "jälleenmyyjäalennusten" hävittämistä. Ne ovat perintöä joltain arkaaiselta 1800-luvulta. Pitäisi olla vain kaksi alennusta: ostoerän kokoon perustuva alennus ja vuosiostoihin perustuva alennus. 40 vuoden jauhamisen jälkeen tähän ollaan nyt pikku hiljaa siirtymässä. Jos "tukkuri" ostaa yhden tuotteen, hänen pitäisi saada jotain 45% alennusta sitä, koska on "tukkuri". Höh. Yhden tuotteen ostaja on yhden tuotteen ostaja, sadan tuotteen ostaja on sadan tuotteen ostaja - riippumatta siitä millainen kyltti oven pielessä on. Tämän takia pienet kärsivät. Nyt kärsivät paljon ja tulevaisuudessa kärsivät vielä enemmän.

      Mikäli tuotteen myynnin ainoa lisäarvo on paketoiminen ja kassakoneen kilauttaminen, asiakkaat siirtyvät nettiin. Jos tuotteen myynti sisältää aitoa ja korvaamatonta lisäarvoa, joko palveluna ennen myyntiä tai jälkimarkkinointina (huolto, ylläpito), niin silloin asiakkaat ostavat paikallisesti.

    • toi5

      Kyllä juuri noin. Itsekin olen aina ostanut autonrenkaani läheiseltä rengasliikkeeltä sen enempää hintoja vertailematta, koska molemmista autoista naula/ruuvi puhkaisee renkaan keskimäärin kerran vuodessa ja sama liike auttaa minua heti ja kohtuuhintaan tuossa tilanteessa. Siinä saan lisäarvoa, josta olen valmis maksamaan renkaita hankittaessa.

      • valehteletko kaikki

        Osta jostakin muualta paremmat renkaat, itseltä naula, tai ruuvi puhkaisee renkaan kerran 10 vuodessa ja auto päivittäin ajossa.


      • neuvo, kun osaat
        valehteletko kaikki kirjoitti:

        Osta jostakin muualta paremmat renkaat, itseltä naula, tai ruuvi puhkaisee renkaan kerran 10 vuodessa ja auto päivittäin ajossa.

        Riippuu missä ajelet. Ainakin Espoossa, Tapiola-Matinkylä -alueella saa renkaansa puhki helposti. Siellä rakennetaan metroasemia ja samalla koko keskustaa uusiksi. Ajorampit puikkelehtivat työmaiden keskellä. Perheessä on kaksi autoa, molemmissa on parin vuoden aikana mennyt rengas kahdesti, siis kaksi vuotta ja neljä rengasta. Eukon mersussa on Michelin Primacy 3:t, itselläni Continentalin SportContactit. Kerro nyt tällaiselle tietämättömälle, millaiset "paremmat renkaat" pitäisi hankkia?


      • puhkeamaton kumi
        neuvo, kun osaat kirjoitti:

        Riippuu missä ajelet. Ainakin Espoossa, Tapiola-Matinkylä -alueella saa renkaansa puhki helposti. Siellä rakennetaan metroasemia ja samalla koko keskustaa uusiksi. Ajorampit puikkelehtivat työmaiden keskellä. Perheessä on kaksi autoa, molemmissa on parin vuoden aikana mennyt rengas kahdesti, siis kaksi vuotta ja neljä rengasta. Eukon mersussa on Michelin Primacy 3:t, itselläni Continentalin SportContactit. Kerro nyt tällaiselle tietämättömälle, millaiset "paremmat renkaat" pitäisi hankkia?

        Jos teillä oikeasti puhkee renkaita tuohon malliin niin eikö kannattaisi hommata ilmattomat renkaat, jotka ei voi puhjeta? Että ei muuta kun nettikaupasta tilaamaan ja asennuta ne sitten siinä naapurirengasliikkeestä mistä oot aikasemmin ostanut niitä renkaita.


      • rghtjyuilo9
        puhkeamaton kumi kirjoitti:

        Jos teillä oikeasti puhkee renkaita tuohon malliin niin eikö kannattaisi hommata ilmattomat renkaat, jotka ei voi puhjeta? Että ei muuta kun nettikaupasta tilaamaan ja asennuta ne sitten siinä naapurirengasliikkeestä mistä oot aikasemmin ostanut niitä renkaita.

        Kyllä niitä renkaita vain menee, varsinkin keväällä kun lumien sulettua tiellä on kaikki se paska mikä hankeen on talven aikana tippunut. Toki kilometrimäärät vaikuttaa asiaan. Itselläni tulee kilometrejä vuodessa noin 120-130 000km ja rengaskin puhkeaa keskimäärin kerran vuodessa, käytännössä aina keväällä.
        Tuo kilometrimäärä vastaa keskivertoautoilijan 8 vuoden ajamisia.


    • Toi5

      Ajelen päivittäin eri työmailla ja tosiaankin noin kerran vuodessa renkaasta löytyy ruuvi, joka aiheuttaa pientä vuotoa. Ei tulisi mieleenkään syyttää rengasta tästä asiasta. Luulin,että lukijat ymmärtäisivät, mistä on kysymys, kun ruuveja on kerran vuodessa renkaassa. Oletin liikaa, pahoitteluni asian johdosta.

      • HihhuliAgentti

        Suoli24 on laatupalsta ja täällä on vain älykkäitä ihmisiä.

        Totuus: en kehtaa sanoa.


    • Millanen profiili?

      >>Ajelen päivittäin eri työmailla ja tosiaankin noin kerran vuodessa renkaasta löytyy ruuvi, joka aiheuttaa pientä vuotoa. ><

      Ajeleeko se muijasikin työmaamontuissa, vai mikä hitto siltä niitä kumeja puhkoo?

      Minä en tuommoiseen usko että maanajossa olevien kuorma-autojen renkaista tulisi sellaisia kiviä tai nauloja tielle, että ne puhkoo autojen renkaita. Itseltä mennyt rengas suunnilleen 10 v. sitten. Vaikka ajelen ihan Matinkylässä ja muuallakin Espoossa. Joka puolellahan täällä Kehän sisällä maata kaivetaan ja kuskataan jonnekin päin.

      Mitäs ostit sellaiset lättänät matalaprofiiliset renkaat. Ei kai ne sitten kestä niin hyvin kuin perinteiset, peltivanteilla olevat renkaat.

      Kuten varmaan arvaatkin niin ajelen Volkkarillani peltivanteilla itse, enkä itke renkaan särkymisten perään, kun eivät säry.

    • Toi5

      Tää juttu on nyt siirtynyt aihealueen ulkopuolelle. Enkä ole itkenyt renkaan rikkoontumisen johdosta, rahallahan siitä on selvinnyt. Kyllä nyt sai kerran vuodessa ruuvin renkaassa aiheuttama vuoto elämää suuremmat mittasuhteet.

      • 677w8ie

        Mites on joulukauppa lähtenyt kohtalon tovereilla käyntiin? Itsellä ei aihetta hurraa huutoihin. Rahat kansalla loppu. Olipa muuten juttu tänään itellasta. Paketti määrät taas kasvanut kun ihmiset ostaa netistä. Erikseen vielä maininta että nimenomaan ulkomailta tilataan paljon.


    • Ostaa mistä haluaa

      Näinhän se menee. Jos saat tavaran huomattavasti edullisemmin netistä kuin kauppiaalta, niin nettiin tilaus. Miksi maksaisit samasta tuotteesta enemmän sen takia, että joku toinen tilaa tavaran ulkomailta sinun puolestasi. Turha pienen kauppiaan hermóstua ja alkaa väittelemään, että sitten pienet kaupat kuolevat, kun et anna välirahaa heille, koska hekin osaavat tilata tavaraa ulkomailta.

    • erikoiskauppias

      Jokos teillä muilla kauppiailla on alkanut kauppa käymään? Miten menee verrattuna esim. edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan?

      • Tyhjätasku

        Ei käy ei. - 50% veikkaus joulukuusta viime vuoteen verrattuna. Viimeinen sammuttaa valot.


    • Päitä raapimaan

      >>Näinhän se menee. Jos saat tavaran huomattavasti edullisemmin netistä kuin kauppiaalta, niin nettiin tilaus. Miksi maksaisit samasta tuotteesta enemmän sen takia, että joku toinen tilaa tavaran ulkomailta sinun puolestasi.>>

      Jos Suomi ei saa tätä kaupan asiaa palautettua hallintaansa, on sillä meille aika kovat negatiiviset vaikutukset.

      Mikäli ostaminen siirtyy yhä suuremmassa mittakaavassa ulkomailta tapahtuvaksi, niin kyllä tällä on vaikutusta koko suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltionkin menestykseen. Kaupan ala on suuri työllistäjä, 150.000 työpaikkaa voi olla katkolla.

      Suomalaiset verkkokauppakonseptit eivät ota menestyäkseen. Siis niin että se leviäisi ulkomaille saakka. Tavaraa on ei-kannattavaa rahdata ensin Suomeen, ja siitä sitten verkkokaupan kautta myydä ja kuljettaa sitä muualle Eurooppaan.

      Tässä mielessä olemme useimpien kulutustavaratuotteiden osalta "logistisesti syrjässä". Kulutustavaroiden Euroopan laajuinen,suuren luokan verkkokauppa ei näköjään voi menestyä meillä.

      Meille jää vain rippeitä, ja muut, ulkomaiset toimijat toimittavat kuluttajatavaran Suomeen ja suomalaisille. Tämän probleeman ratkaisemiseen kannattaa itse kunkin kauppiaan raapia päätänsä, ja etsiä mitä tahansa ratkaisuja jotka pelastavat ensiksi sen oman liikkeen.

      Jos joku keksii ja onnistuu, niin ne samat toimet toimivat yleensä muidenkin kohdalla. Kaikki vaan tekemään kustannuslaskelmia ja muita suunnitelmia, että miten tätä Eurooppa vs. Suomi -kuluttajakaupan tilannetta oikein pystytään hanskaamaan.

      Ja miten Suomi voisi tässä menestyä, kääntää kiville menossa olevaa kauppalaivaa uudelle kurssille.

    • raavi enemmän

      >> Tavaraa on ei-kannattavaa rahdata ensin Suomeen, ja siitä sitten verkkokaupan kautta myydä ja kuljettaa sitä muualle Eurooppaan. >>

      Älä hullujasi puhu. Kiipeä nyt sieltä 1900-luvulta tänne 2000-luvun puolelle. Nythän eletään logostiikan aikaa. Eivät ne ulkomaisetkaan verkkokaupat osta kaikkea tavaraansa sinne omaan kellariinsa ja sitten paketoi niitä söpösti omilla pikku kätösillään ja lähetä niitä asiakkailleen. Suuri osa niistä myy tuotteet tukkurin tai valmistajan varastosta. Maantieteellisellä sijainnilla ei silloin ole mitään väliä.

      Olen tilannut tavaraa USA-laisesta verkkokaupasta, tavara on lähetetty Irlannista USAlaisen verkkokaupan pakkauksessa, mutta tarkemmin tarkasteltuna lähettäjä oli jokin ulkopuolinen logistiikkakeskus. Tilasin kirjan USA:sta, paperit ja tilausvahvistus tulivat Australiasta (hinta oli oikein mutta muutettu Australian dollareiksi) ja kirja oli postitettu Chiswickistä, Britanniasta. Saksalaisen verkkokaupan myymät tarvikkeet tulivat nopeasti perille - Hong-Kongista lähetettynä. Paketti oli sujuvaa kiinaa, mutta sisällä oli saksalaisen kaupan lähetyslista, jne, jne, jne.

      • 9+6

        Miksi tuo ei toimi Suomessa? Siis Suomesta tilattu tuote toimitetaan suoraan saksasta. Tarvitseeko Suomen kokoinen maa välttämättä omat tukkurit, vai evätkö verkkokauppiaat osaa asioida ulkomaalaisten kanssa?


    • raha ei kierrä

      Ne on työttöminä, lomautettuina tai Yt työpaikalla.
      Taloustilanne on erittäin huono ja nekin joilla työpaikka ja rahaa eivät nyt kuluta, koska tulevaisuus epävarmaa.

    • Uutta työvoimaa tule

      > Eivät ne ulkomaisetkaan verkkokaupat osta kaikkea tavaraansa sinne omaan
      > kellariinsa ja sitten paketoi niitä söpösti omilla pikku kätösillään ja lähetä niitä
      > asiakkailleen. Suuri osa niistä myy tuotteet tukkurin tai valmistajan varastosta.
      > Maantieteellisellä sijainnilla ei silloin ole mitään väliä.

      Tuo lienee ainoa oikea asenne. Ja ainoa tarjolla oleva vaihtoehto meille suomalaisillekin. Jos meinaamme ylipäätään mitään verkkokaupankäyntiä pitää “suomalaisessa omistuksessa”, niin tuohon on mentävä.

      -Meidän on vaan perustettava “Suomalaisia nettikauppoja”, joka voivat käytännössä web-palveluna pyöriä missä päin Eurooppaa olevilla servereillä tahansa.

      -Tarjotaan laajaa sortimenttia vaatteita, meikkejä, maaleja autonvaranosia, kirjoja jne.

      -Tavarat lähtevät suomalaieille (ja miksei ulkomaalaisillekin) asiakkaalle vaikkapa jossakin Saksassa tai Ranskassa sijaitsevista isoista logistiikkakeskuksista.

      -Verkkokaupan pitäjjä saa välistä itselleen ohkaista, 5%..15% suuruista myyntikatetta, tai myyntiprovisiota. Aika pieniksi jäävät euromääräiset tulot tuolla keinolla. Harva verkkokauppias saa sillä elantoaan kasaan.
      ___
      Huh-huh, tässä kehityksessä saattaa hyvin toteutua se että 10 vuodessa meiltä Suomesta katoaa 150.000 kpl kaupan alan työpaikkaa.

      Ainakin saadaan sitten saadaan kaupan vapautuneista myyjistä uutta VAPAATA TYÖVOIMAA. Hirmuisen työvoimapulan vallitsessa joudutaan Suomeen nyt haalimaan Afrikan pakolaisleirejä myöten uutta työvoimaa.

    • Murros

      Ostava väki odottaa suurta murrosta. Enää muutama päivä:

      www.yhtio.com/lanseeraus

      www.yhtio.com/tuote

      • Silkkaa roskaa

        Hyi hel-vetti! Poistakaa tuon inhottavan mainostoistelijan spämmiviesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe