Räyhääjien ohittaminen turvallisesti?

liianvarovainenko

Haluaisin mielipiteitä tähän keskusteluun.

Esimerkki: Tänään olimme 18kg koirani kanssa ulkona. Koirani haisteli pusikkoa ja minä olin pusikon toisella reunalla ja pitelin hihnasta. Näin kuinka mies isomman pystykorva tyyppisen koiransa kanssa tuli polkua pitkin minun suuntaani. Mies näki koirani ja pysähtyi omansa kanssa polulle ja pysyi paikoillaan niin piptkään kun itse olin siinä koirani kanssa. Siinä vaiheessa päähäni jo nousi, että remmi räyhääjä tulossa, eli oma kroppani jäykistyi samantien.
Otin koirani ja olimme jo lähdössä ohittamaan tätä miestä koirineen, mutta melkein saman tien noin5 metrin päässä ollessamme miehe koira alkoi räyhyämään ja haukkumaan ja miehellä oli vaikeuksia pitää sitä aisoissa.
Käännyin oman koirani kanssa ympäri ja jatkoimme toiseen suuntaan, mutta mies huusi takaani että : TULKAA VAAN!
Vastasin takaisin että enpä taida, ja tähän mies huusi vielä että tuolla tavalla teen koirastani vaan pelkurin!!!

Eli kysymys kuuluu, teinkö oikein kun itse käännyin koirani kanssa, vai olisiko pitänyt kuitenkin ottaa riski ja mennä ohi vaikka koira ei ollut miehen hallinnassa???

Normaalisti ohitetaan kyllä ihan kaikki normaalit koiranulkoiluttajat, jopa räyhääjät JOS ne on pieniä, koska silloin voin ainakin luottaa että omistaja pärjää koiralleen edes fyysisesti. Isommatkin remmi temppuilijat ohitetaan, jos huomaan ettei koira meinaa päälle karata, esim. leikkisät koirat.

Noin puoli vuotta sitten tämä oma käytökseni alkoi, sillä jostain syystä melkein kaikki isot koirat alkoivat räyhätä meidän kohdalla ja ihan oikeasti sen kokoisia koiria ei ihminen helpolla pidättele. Monet juurikin pysähtyivät valmiiksi metrien päähän ennen meidän ohitusta ja ne ovat ollee melkein pahimmat kun vieras koira on sitten yllättäen nykäissytkin lähelle.

Myönnän että olen tullut varovaiseksi asian suhteen ja se varmasti heijjastuu vastaan tuleviin koiriin, ehkä myös omaani. Omani on kuitenkin jo reilu 3- vuotias ja tähän asti ollut ihan sosiaalinen tapaus, eikä ikinä hauku muille koirille remmissä, enempi alistuvaa sorttia kuin dominoivaa.

Kun se oli nuorempi niin kerran isompi koira hyökkäsi sen kimppuun koirapuistossa, mutta se jäi vaivaamaan enempi minua kuin koiraani.

Nykyisin jos puistossa on erittäin päällekäyvä koira eikä omani sille kokonsa vuoksi pärjää, lähden suosiolla itse pois puistosta, vaikkakin olen sitä mieltä että tämän toisen pitäisi lähteä kun aiheuttaa ongelmia.

No niin ne jotka jaksoivat lukea, mielipiteitä?

21

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihansilmä

      Ei pidä kääntyä. Menette just sinne minne olittekin menossa. Vaikka räyhä käyttäytyi huonosti, jaksaahan mies sellaisen pidellä. Pahensit myös räyhääjän tapaa, koska se sai teidät karkoitettua käytöksellään.

      • paska homma

        Ei muuten aina jaksa pidellä se isomieskään.Meillä kävi toisin, koira tempoi itsensä mieheltä.Tuli luoksemme räyhäten, ja minä sitten kiersin koirien välissä, vieraan koiran muristessa ja yrittäessä ottaa koirastani kiinni,kunnes mies pääsi ottamaan omaansa kiinni.Anteeksi pyyteli.
        Puremia ei onneksi silloin tullut.
        Mutta erittäin epämiellyttävä kokemus tuo oli.Onneksi ei ollut lapsi sillä kertaa mukana, olisi ollut hankalampi tilanne.
        Jatkossa on mulla sumutin tommosia tilanteita varten, käytän jos koirani tai minun päälle jonkun irtokoira yrittää OIKEASTI.


      • 98+09

        Räyhääjää pahentaa se kädetön omistaja, joka ei kykene hallitsemaan koiraansa.Siksihän hänellä on räyhäävä koira, kun ei osaa kouluttaa, ja opastaa koiraansa ohituksissa.
        Kouluttajalle heti, jos omat taidot ei riitä.
        Jos koira räyhää, on omistajan ja koiran suhteessa vikaa.Jolloin koira on johtaja, ja omistaja alempiarvoinen seuraaja...


      • bngjbnjgbngj
        paska homma kirjoitti:

        Ei muuten aina jaksa pidellä se isomieskään.Meillä kävi toisin, koira tempoi itsensä mieheltä.Tuli luoksemme räyhäten, ja minä sitten kiersin koirien välissä, vieraan koiran muristessa ja yrittäessä ottaa koirastani kiinni,kunnes mies pääsi ottamaan omaansa kiinni.Anteeksi pyyteli.
        Puremia ei onneksi silloin tullut.
        Mutta erittäin epämiellyttävä kokemus tuo oli.Onneksi ei ollut lapsi sillä kertaa mukana, olisi ollut hankalampi tilanne.
        Jatkossa on mulla sumutin tommosia tilanteita varten, käytän jos koirani tai minun päälle jonkun irtokoira yrittää OIKEASTI.

        Älä puutu dh tähän asiaan, eihän sulla mitään koiraa edes ole.


      • 8gjj

        Aloittaja ei ole vastuussa toisen ihmisen omistamasta räyhääjäkoirasta!


      • Irma "koirallinen"
        bngjbnjgbngj kirjoitti:

        Älä puutu dh tähän asiaan, eihän sulla mitään koiraa edes ole.

        Oletpa sinä harhainen, näytät luulevat kaikkia joksikin dhksi.....kannattasko katsoa peiliin, kaikki ei välltämättä ole niin hyvin kuin luulet.

        Meillä on ollut perheessä koiria aina, jo ennen syntymääni.Ja olen jo itse kohta 50v, tällä hetkellä yksi koira perheessä,joskus ollut useampiakin kerralla.


    • pohdin näin

      Vielä tuo koira ukolta karkaa, vähänkin liukasta kun on. Suututtaa tuollaiset jotka oikein tekemällä tekee rähjääjiä. Pysähtyvät, kiristävät hihnaa, ja antavat koiran olettaa että jotain kamalaa tai jännää tulossa johon pakko reagoida. Toki eivät kaikki ymmärrä oman käytöksen vaikutusta rähjän syntymiseen. Eivätkä halua tai viitsi hakea apua tai konsultoida kouluttajaa, saatika nähdä omaa elekieltä ja toimintaa virheellisenä.

      Rähjän kannalta apn ratkaisu oli huono, koira ehkä sai mitä halusikin. Tosin ei rähjästä muita kuin omistajaa syytetä. Jos oikeasti pelkää ettei toinen pysy hanskassa tmv, kääntyy pois. En minäkään ala joka kerta rähjiä ohittamaan, koska en jaksa kuunnella ja jos se koira ei pysykään hallinnassa. Pääosin rähjät täälläpäin ovat pieniä koiria. Mutta erästä rotikkakaksikkoa kierrän myös, tosin omistaja itse on skarppina ja vaihtaa puolta aina kohdatessa. Ikävää, että rähjäykselle ei tehdä mitään.

      • kaikenlaisia

        Minua ei oikeastaan haittaa ne pienet rähjääjät, ne eivät oikeasti ole edes vihaisia, huutavat pelkoaan vaan ja hälyttävät omistajalleen.Ja jos sellainen pääsee irti, tai tulee irti metsässä vastaan.Se ei tule lähellekkään, vaan jää kauemmas haukkumaan.

        Harmillisempia on ne isot, jotka nipin napin pysyvät omistajiensa hallinnassa, kun oikein kaksin käsin pidellään.Samoja koiria kuitenkin pidetään ihan vapaanakin metsissä, olen nähnyt metsässä pelkän hermostuneen omistajan hihna kädessä....poistuin kyllä nopsasti paikalta koirineni.
        Ja sitten on niitä, joiden koirat räyhää, ja omistaja taputtelee viellä koiraansa ja juttelee rauhallisesti sille...kehuu räyhääjää, eipä ainakaan räyhääminen lopu sittenXD


    • pölpöti pölpön

      No pitihän se arvata että keskustelu luisui heti sivuraiteille. Haukutaan vaan sen rähisijän omistajaa. Ois kiva nähdä, kuinka moni täällä haukkujista itse saisi rähinän pois koulutettua koiralta. Ei se sormia napsauttamalla tapahdu. Nykyisin on myös paljon "kouluttajia", jotka oikeasti eivät osaa käytösongelmia korjata. Rahat vaan menee näille.
      Huomasitteko pätijät, mistä mielipiteitä pyydettiin? Niin oli kiire haukkumaan toisia kädettömiksi.

      • 44+44

        Totta puhut, sivuraiteille luisuivat. Itsellä myös rähisijä, ei aggressiivinen kuitenkaan. Jouduttiin menemään kouluttajalle kun ei omat taidot riittäneet. Hyvä että mentiin, selvisi syy koiran rähinään ja nyt siihen osataan puuttua oikealla tavalla. Aikaa se vie mutta nyt tiedetään oikeat keinot. Olisi kyllä kiva nähdä nämä kaikkitietävät kouluttamassa jokaisen ongelmakoiran, kun näyttävät tuntevan koirat ja niiden käytöksen syyt omistajia paremmin.


      • pohdin näin

        päti päti, piti tulla pätemään muiden vastauksista, ilman että otat itse aiheeseen mitään kantaa. Huomasitko pätijä, mistä mielipiteitä pyydettiin?


      • 98+0987
        44+44 kirjoitti:

        Totta puhut, sivuraiteille luisuivat. Itsellä myös rähisijä, ei aggressiivinen kuitenkaan. Jouduttiin menemään kouluttajalle kun ei omat taidot riittäneet. Hyvä että mentiin, selvisi syy koiran rähinään ja nyt siihen osataan puuttua oikealla tavalla. Aikaa se vie mutta nyt tiedetään oikeat keinot. Olisi kyllä kiva nähdä nämä kaikkitietävät kouluttamassa jokaisen ongelmakoiran, kun näyttävät tuntevan koirat ja niiden käytöksen syyt omistajia paremmin.

        Jos ei ole kokemusta koirista, on erittäin tärkeää hakeutua jo pennun kanssa koulutuksiin ja pentutreffeille.Yleensä ihmiset jotka eivät osaa kouluttaa koiraansa hakeutuvat koulutuksiin vasta, kun ongelma jo on.

        Mulla on ollut erirotuisia, puhdasrotuisia koiria eriaikaan 5kpl.Yksikään ei rähjännyt remmissä vastaantulijoille, osa metsästyskoiria.
        Kaikkia kuljettelin mukana kylässä, kaupungilla ja lenkeillä.


    • liianvarovainenko

      Okei, eli jos tästä lähtien vain kävellään räyhääjien ohi, niin mitä voin tehdä jos käyki n niin huonosti että tämä toinen osapuoli ppäseekin irti? Tai jos omistajan käsi lipsuukin sen verran että koira päsee iskuetäisyydelle?

      Olen itse kuitenkin sitä mieltä että vaikka minä käännyn toiseen suuntaan tämmöisen koiran kohdatessani ja se saisikin siitä sen viestin että pelkäämme, en siltikän ole vastuussa vieraan koiran koulutuksesta. Olen ainoastaan vastuussa omastani ja jos päälle karkaamisen riski on, niin mielummim käännyn.

      Juurikin vain se että kun aina ei ole mahdollisuutta vaihtaa suuntaa, ja siksi haluaisin osata käsitell tilanteet.

      • liianvarovainenko

        Sori kirjoitus virheet, puhelimella näpyttelen...


      • liianvarovainenko kirjoitti:

        Sori kirjoitus virheet, puhelimella näpyttelen...

        No jos pelkää koko ajan että taivas putoaa niskaan, niin sittenhän on helpointa vaan pysyä kotona...

        Joo, ei ole velvollisuus kouluttaa vieraita, toinen vaihtoehto on juosta aina karkuun, mikä ei auta. Nykyisillä rekisteröintimäärillä remmirähjät eivät tule vähenemään, parempi vaan pitää hermot hallinnassa. Aina ei ole tilaa paljoa väistellä, siksi on hyvä opetella ottamaan tilanteet haltuun, jottei samalla vahvista myös oman koiran epävarmuutta tai ei toivottua käytöstä. Koiran käytös = omistajansa käytös. Itsevarmalla, neutraalilla käytöksellä saa helposti myös vastapuolen hallintaan. Ingooraus on paras tapa ohittaa rähisijät, varsinkaan niiden takia ei saa pysähtyä tai jäädä tuijottelemaan, sehän vaan pahentaa tilannetta.

        Jos joskus käy sellainen vipa, että joltain pääsee koira irti, astuu oman koiran eteen ja karjaisee toiselle "ei". Karjaisulla en tarkoita mitään pikkupiipityksiä, jossa hoetaan eieieiei maailman tappiin asti, vaan kunnon äänenkäyttöä, mitä sivistyneissä keskusteluissa ei kuulla.


      • ei helppo

        Jos vieras koira irtonaisena tulee kohti vihaisen oloisena tai muuten.Niin mene sen eteen, huuda kovasti, "pois", "ei"... mitä ikinä keksitkään.Tuo auttaa jo aika moniin koiriin, ja saa ne perääntymään.Älä päästä irtokoiraa koskaan ryntäämään oman koirasi luo, mene väliin.Tai niin minä teen ;) Jos pieni koira, ei ne yleensä ihan liki edes tule, jos tulee kenkää eteen vaan.
        Mutta jos on kyseessä hankalampi rotu,isompikin, ihmisille vihainen, kaikkia koiriakin vihaava....vois auttaa jotkut muut konstit, ehkä ne sumutteetkin "hyvällä tuurilla".
        Koiran potkimista en suosittele,ellei nyt ihan pakkotilanne ole, ja jos koira jo puree ihmistä tai koiraa, sen satuttaminen vain pahentaa tilannetta, silloin ei ote ainakaan irtoa.


      • rahinään stop
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        No jos pelkää koko ajan että taivas putoaa niskaan, niin sittenhän on helpointa vaan pysyä kotona...

        Joo, ei ole velvollisuus kouluttaa vieraita, toinen vaihtoehto on juosta aina karkuun, mikä ei auta. Nykyisillä rekisteröintimäärillä remmirähjät eivät tule vähenemään, parempi vaan pitää hermot hallinnassa. Aina ei ole tilaa paljoa väistellä, siksi on hyvä opetella ottamaan tilanteet haltuun, jottei samalla vahvista myös oman koiran epävarmuutta tai ei toivottua käytöstä. Koiran käytös = omistajansa käytös. Itsevarmalla, neutraalilla käytöksellä saa helposti myös vastapuolen hallintaan. Ingooraus on paras tapa ohittaa rähisijät, varsinkaan niiden takia ei saa pysähtyä tai jäädä tuijottelemaan, sehän vaan pahentaa tilannetta.

        Jos joskus käy sellainen vipa, että joltain pääsee koira irti, astuu oman koiran eteen ja karjaisee toiselle "ei". Karjaisulla en tarkoita mitään pikkupiipityksiä, jossa hoetaan eieieiei maailman tappiin asti, vaan kunnon äänenkäyttöä, mitä sivistyneissä keskusteluissa ei kuulla.

        Kun jää juttelemaan rähisjän omistajan kanssa, se yleensä saa koiran lopettamaan rähisemisen.Kokeiltu on.


    • voihansilmä

      Elämänsä voi jokainen elää niinkuin haluaa. Sinä näyt miettivän jatkuvaan, että pahin mahdollinen tapahtuu ja annat näiden ajatustesi määrätä toimintaasi. En tietysti tiedä, kuinka kauhusta jäykkänä olet kohtaamistilanteissa, mutta se on varmaa, että pelkäävä ihminen käyttäytyy oudosti ja sellainen provosoi koiraa lisää.

      Koiratappelussa tuskin pystyisit mitään tekemään, kun noin arka olet. Älä ainakaan yritä kaulapannasta ottaa, siinä saa puremia itsekin. . Toisen omistajan kanssa vetäkää koiria takajaloista erilleen. Jos ovat pureutuneet, niin kengällä painaen koitat saada irroittamaan hampaansa.

      On mullekkin ihan pari kertaa sattunut, että talutuslenkillä on saatu toinen koira päälle. Noh, aina siitä on jotenkin selvitty ilman pahempia vammoja. Ei se kiva tilanne ole, mutta en minä sen takia ala pelkäämään vastaantulijoita. Muuten ne kummatkin tapaukset oli semmoisia, että omalta pihaltaan hyökkäsivät ohikulkevan koiran kimppuun ja se tapahtui niin nopeasti, etten ehtinyt mitään tajuta kun oli jo täysi rähäkkä päällä.

      Vastaantulijan sentään näkee ja taluttajakin koiransa tuntien on varautunut sellaisella otteella, että se koira siinä pysyy. Jos lapsi taluttaa niin sitten käänny.

    • liianvarovainenko

      Siis tätä on tapahtunut noin puolen vuoden ajan. En tiedä alkoiko se siksi kun leikkaamaton uros koirani alkaa olla ihan 100% aikuinen koira ja vaikuttaako se näin ollen siis muihin uroksiin.
      Ehkä se on siitä alkanut, mutta myönnän oman käytökseni vaikuttavan asiaan. Mutta se käytös on alkanut vasta noiden tapausten tihentyessä, ennen en pahemmin ajatellut vastaan tulevia, jos räyhäsi niin siinäpä sitten.
      Nyt melkein jokainen uros nostaa niskakarvansa ja aloittaa tuijjotuksen jo matkan päästä.
      Useimmiten kävelen näidenkin ohi, useimmista omistajista näkee heti että hallitsevat isompaakin koiraansa henkisesti.
      Mutta kun vastaa tulee iso koira jonka omistajalla on vaikeuksia, niin ihan oikeasti menee pupu pöksyyn itsellä. Mun koirasta jäisi näin pahimmillaan ajatellen vaan karvat käteen mikäli 30-50kg tai jopa isompi karkaisi päälle.

      En mieti jatkuvasti asiaa, vain silloin kun se tapahtuu, edelleen normaalit koiranulkoiluttajat ohitamme ongelmitta. Kyllä siitä vastaantulevasta näkee milloin tulee hankala tapaus, niin kuin tästä tapauksesta.

      Noo selittelyksihän tämä menee, kait yritän saada hyväksyntää omalle toiminnalleni, mutta pitäisi vaan uskaltaa mennä. Helposti sanottu.......

      Ja mitä tuohon koiratappeluun puuttumiseen tulee, niin minä sen vieraan koiran irti otin tuossa koirapuistossakin käyneessä kahakassa (yllä kerroin), kun oma koirani kiljui kun pikku tyttö ja isomman (laika tyylinen) koiran omistajat vain karjuivat vieressä ja huitoivat remmillä. Eli kait sitä munaa tarvittaessa löytyy, en vain halua käyttää sitä...

    • elma hurjana

      Ei ap:n toiminnassa kuvatun perusteella paljon moitittavaa ole. Ei koira jalostu sillä, että se pääsee tervehtimään sekopäisiä remmirähjiä. Erityisesti nuorta koiraa ei kannata me ei väistetä -periaatteen vuoksi roskaväen kouluttamattomille koirille esitellä. Vanhemman koiran kohdallahan se ei ole niin tarkkaa. Se on jo luonteensa luonut ja kestää paremmin kolhuja. Kuten ihmistenkin kohdalla niin myös koirien, seura kannattaa valita.

      Meillä remmiräyhävaljakkoja väistetään milloin sen voi sujuvasti tehdä. Asiakseen ei aleta kiertelemään. Aika paljon kannan mukana palttoon povarissa noin kilon painoista metalli-/kuminuijaa. Sillä kun pamautat silmien väliin .... jompaa kumpaa/ kumpaakin niin johan helpottaa. Ainakin henkisesti.

      • kohteliaisuus aina

        Sorry, en kerrnnyt nyt lukemaan kaikkien vastauksis. Luen myöhemmin. Aloittajalle: sinun tehtäväsi on suojella koiraasi. Toimit aivan oikein. Ko tilanteessa miehellä oli vaikeuksia pidellä koiraansa. Koira olisi saattanut päästä irti. On mahdollista, että se ei olisi tehnyt mitään, mutta et tiedä varmuudella. Se olisi voinut myös hyökätä koirasi kimppuun.

        Miehen pitäisi mennä koirankouluttajalle koiransa kanssa.

        Minun edellinen koirani luotti minuun. Minä en koskaan saattanut sen turvallisuutta kyseenalaiseksi. Mainitsemassasi tapauksessa omistaja ei ollut hakenut apua tilanteeseensa. Hänen koiransa oli epävarma ja omistaja oli epävarma.

        Ei kannata makssa pottuja pottuina ettei koira joudu kohtaamaan omistajan kiukkua. Vaikka omistaja sanoisi mitä, ole sinä kohtelias. Voit mennä vaikka lenkille ilman koiraasi ja mukamas pysähtyä juttelemaan tämän omistajan kanssa. Sano että yleinen ongelma tuo remmirähjäys. Ota sinä selvää hyvästä kouluttajasta ja mainitse tämän kouluttajan yhteystiedot miehelle. Jos mies on avoin, anna lappu johon olet kirjoittanut yhteystiedot. Osoita miehelle, että olet kaveri lemmikkiharrastuksessa. Koiran etu on tärkeintä tässä.

        Jatkan kirjoitusta uutena aiheena: koirani remmiräyhää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe