Sairas sukulainen

kyllästynyt

En tiedä, onko tämä oikea paikka "avautua", mutta pakko saada purkaa tuntoja ja saada ehkä muutama mielipide asiasta. Eli lähisukulaiseni (nainen) kärsii mitä ilmeisimmin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä erittäin vaikeasta alkoholismista. Hänen miehensäkin on alkoholin suurkuluttaja, mutta ainakin toistaiseksi saanut pidettyä työnsä. Tämä nainen ei ole kyennyt kunnolla töihin yli kymmeneen vuoteen. Välillä skarpannut niin, että on saanut liiton päivät nollattua ja sen jälkeen juominen jatkunut. Heillä ei, luojan kiitos, ole lapsia, eikä kyllä oikeastaan ketään muutakaan. Melkein kaikkiin sukulaisiin on välit poikki ja vika on aina muissa kuin heissä itsessään. Tämä nainen on ihan ok selvinpäin, tosin hyvin itsekeskeinen ja puhuu mielellään vain itsestään ja suurista suunnitelmistaan. Sitten jatkuu hillitön juominen ja suunnitelmat unohtuu. Hänestä tulee hyvin hyökkäävä ja ilkeä ja pahansuopa. Hän on myös hyvin, hyvin kateellinen miehensä siskolle jolla elämä ok , on työ, rakastava mies, lapsia. Nyt kysyisinkin onko kenelläkään antaa neuvoja miten tälläiseen ihmiseeen pitäisi suhtautua? Hän lähettelee aika ajoin ikäviä ja uhkaileviakin viestejä joita sitten myöhemmin pyytelee anteeksi ja on pahoillaan (ainakin olevinaan..?). Onko tälläisestä ihmisestä ulkopuolisille vaaraa ja olisiko kykenevä tekemään kateuspuuskissaan jotain kamalaa? Hän on olevinaan, niille harvoille sukulaisille jotka häneen pitää yhteyttä, mukava ja vilpitön. Mutta sitten kun viina virtaa myös pahuus nostaa päätään ja hän epäilee kaikkia muita ihmisiä juonitteleviksi ja pahantahtoisiksi. Hän on yksinään saanut aikaan monia, monia riitoja eikä häntä enää haluta mukaan yhteisiin juhliin. Kuinka paljon tälläistä ihmistä pitäisi ymmärtää? Onko oikein ja reilua muita kohtaan, että yksi saa sanoa ja tehdä mitä lystää ja pyydellä sitten myöhemmin mokiaan anteeksi? Sitten ollaan niin, niin kaveria että, kunnes taas sama kuvio toistuu. Ja tätä "herkkua" on saatu tuta viimeiset 20 vuotta. On ihan kamalaa myöntää, mutta en tunne tätä ihmistä kohtaan kuin vihaa. En enää edes sääliä vaan puhdasta inhoa. Tunnen että hän on pettänyt kaikki ketä on lähelleen päästänyt. Yritän ymmärtää että hän on todella, todella sairas, mutta ei sitä itse myönnä. Ja millään muulla ei ole väliä kun viinan juonnilla. En jaksaisi enää ymmärtää enkä todellakaan pahoittaa mieltäni hänen takiaan. Ilmeisesti tässä ei ole oikein vaihtoehtoja, välit poikki kokonaan...?!

2

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sinua raukkaa

      Joo hakeudu terapiaan!

    • viinanpiru

      Kukaan muu ei pysty auttamaan juoppoa kuin juoppo itse. Kummankin niistä sekä miehen että naisen pitäisi lopettaa juominen. Mitenkäkö. Senkun tietäsi.

      Ehdotaa aa:ta, a-klinikkaa tms. Tuskin ottaa neuvoista vaarin mutta jos vähän tulisi aivoihin ajateltavaa.

      Juoppoa ei tarvitse paapoa ja antaa tehdä mitä haluaa. käskekää pois juhlista tai kutsukaa poliisi.

      Juoppo käyttää toista ihmistä. Sille ei ole maailmassa muuta tärkeää kuin viina. Kyllähän se muuta sanoo, mutta tärkein on viina.

      Onko paikkakunnallasi al anonia. Meeppä sinne. Sieltä löydät ihmisiä jotka ovat alkoholistin tuttavia, omaisia, läheisiä yms. Kaikkia jotka kärsivät läheisensensä juomisesta. Osaat suhtautua juoppoon oikein, et paapo sitä, et anna hyppiä silmille jne.

      Jos sinun tapauksessa muu ei auta katkaise juoppoon välisi. Ehkäpä se silmät aukeaa kun ei juomisen varjolla saa sääliä.

      Alkoholismi on sairaus. Mutta juopon paranimen alkaa kun juoppo tunnistaa juomisensa. Kukaan muu ei pysty auttamaan kuin juoppo itse.

      Tiesitkö muuten. Alkoholisti sairastuttaa läheisensä, läheisriippuvuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe