Hajaannustako?

Yövuorolainen

Moikka!

Yritän kirjoittaa niin, että en loukkaisi ketään ja toivon, että ymmärrätte niiltä osin heikon uskoni, jos joku mielensä kokee pahoittavansa. Anteeksi siitä jo etukäteen ja olen mahdollisessa keskusteluissa valmis ottamaan opikseni, jotta toisella kerralla osaan oikein ja kaavan mukaisesti kirjoittaa. Toivon myös, että kukaan ei eroaisi Esikoislestadiolaisesta liikkeestä tämä kirjoitus esikuvanaan. Jos se aiheuttaa sellaisia tunteita, niin olen väärin kirjoittanut. Toivon sydämestäni herätysliikkeellenne yhtenäisyyttä.

Olen siis entinen esikoislestadiolainen veljenne ja varmasti uskossa huonoin veljenne. Jouduin aikanaan lähtemään herätysliikkeestänne omantunnon syistä. Samoihin aikoihin, vähän lähtöni jälkeen, erotettiin tunnettuja lähetysmiehiä, joista on täällä keskustelupalstalla mainintoja useissa kohdissa. Minun tieni erkani lähinnä siksi, että jouduin muutaman hyvän uskovaisen ihmisen silmätikuksi ja jatkuvien huomautusten kohteeksi. Huomautukset johtuivat siitä, että harrastin liikuntaa, jonka koen edistävän minun omaa terveyttäni. Pahinta lienee se, että harrastin myös sunnuntaisin. Ymmärrän sen, että sunnuntai on lepopäivä, mutta Jumala lienee tarkoittanut lepoa hyvin monipuolisesti, jopa modernisti. Koen että myös mieleni lepäsi harrastukseni parissa. Seuroissa kävin yhtä ahkerasti tai laiskasti kuin ennen harrastustani. Samoihin aikoihin muutamat hyvät uskonveljet ja -sisaret huomasivat, että olin väärin ylistänyt ja kiittänyt Jumalaa. Vertauskuvallisesti olin kiittänyt Jumalaa harpuin, huiluin ja kantelein. En voinut silloin, enkä vieläkään ymmärtää, että se on ja oli väärin. En vieläkään osaa oikeaa kaavaa.

Uskoa jumalaan, hänen poikaansa ja pyhään henkeen. Olen heikko uskossa, mutta uskon, että Jumalan armosta kuljen edelleen sillä kapealla tiellä, joka viimein vie sinne taivaalliseen kotiin, iankaikkiseen ihanuuteen ja autuuteen. Mietin ennen Esikoislestadiolaisesta liikkeestä lähtöä, että mistä saisin sen jälkeen sielulleni rauhan. En tiedä olenko niin paatunut, mutta se ei tuottanut suuria ongelmia. Minä uskon tässäkin siihen, että Jumala johdattaa omiaan rukouksen kautta.

Sitten lyhyesti asiaan: En edes tiedä, miten hyvin olen perillä tästä "sakramenttien omiin käsiin ottamisesta", mutta ystävien kautta saatuna viestinä vaikuttaa siltä, että se tuntuu aiheuttavan hajaannuksen herätysliikkeessä. Voisin ajatella niin, että mitä se minulle kuuluu, mutta en todellakaan toivo sitä. Vaikka olenkin entisiä teikäläisiä, niin toivon yhtenäisyyttä ja sitä, että pysytte Jumalan sanassa ja opissa. Minulla on vain hyvää kerrottavaa niistä ihanista hetkistä, joita olen saanut kokea ystävien kanssa seuroissa, nuortenilloissa, väliajoilla ja muutenkin teikäläisten kanssa ollessani, myös eräissä synniksi luokiteltavissa liikuntaharrastuksissa. Nyt nämä kontaktit rajoittuu uskonnollisten tilaisuuksien ulkopuolelle ja edelleen koen Teidät ystäviksi. Yksittäisten ihmisten lähteminen liikkeestä mahdollistaa kontaktit seurojen ulkopuolellakin, mutta hajaannus etäännyttäisi monet toisistaan ja myös maallisen kanssakäymisen. Usein vielä hajaannus koetaan seurakunnan johdon taholta sellaisena, että vastapuolen kanssa kaikenlainen "veljeily" on jopa synnillistä.

Muistan lähetysmiehiä suurella lämmöllä, jotka erotettiin tehtävistä. Sain käydä heidän kanssaan joskus hyviä ja mieleenpainuvia keskusteluja. Yhden kanssa kävin muutaman kerran sunnuntaiaamuna lenkilläkin. Siitä minua ei ole vielä tuomittu. Nämä erotetut veljet ja monet muut puhuivat usein siitä, että yritetään pitää elävä kristillisyys puhtaana ja yhtenäisenä. Nämä veljet levittivät jumalan sanaa myös liikkeen ulkopuolella ja pitivät ovet auki myös meille syntisille.
En anna neuvoja sakramenttiasioissa, koska en koe omaavani sellaisia lahjoja, että osaisin sanoa mikä on oikein ja mikä väärin. Evankelis-Luterilainen kirkko ja sen johto on sen tulkinnan mukaan, mihin omat lahjani riittää, monissa asioissa harhateillä, viimeisenä samaa sukupuolta olevien avioliittoasiassa, mutta yrittäkäämme muuttaa kirkkoa sen sisältä. Siihen työhön tarvitaan uskollisia esikoislestadiolaisia kirkossakävijöitä ja eri tilaisuuksiin osallistujia.

Maallisissa asioissa eduskunta ja hallitus sekä monet muut instituutiot tekee raamatunvastaisia päätöksiä. Silti me haluamme olla suomalaisia. Emme revi passeja, emme muuta ulkomaille raamatunvastaisten päätösten vuoksi. Rakastamme tätä maallista isänmaatamme

Tunnen muutamia muita liikkeestä lähteneitä ja joskus asiaa jopa keskusteluissa sivutaan. Minulla on nyt sellainen tunne, että jollakin liikkeestä eronneella voisi olla Jumalan lahjoja toimia sovittelijana tässä sakramenttiasiassa. Tämä näyttää siltä, että molemmat osapuolet tai kaikki osapuolet kaivavat nyt poteroita. Kaikilla osapuolilla on yhteiskuntaa koettelevista suurista asioista yhtenäinen näkemys. Kysymys on nyt vain yhteydestä Evankelis-Luterilaiseen kirkkoon ja mitä ohjeita kuunnellaan.

21

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emme kaiva poteroita

      Me luotamme Jumalaan tässä asiassa, että hän johdattaa.

      • hävetkää hei vähän edes

        Ja pikku juttu
        alkaa selvitä et varmaan puolet nimistä jotka on kerätty adressiin on näitä jotka ovat 20 tai yli jättäneet esikoiset.

        Osaatte olla ovelia mutta ennenkin on vilppi tullut julki samoin se lantusen jassi nimi siellä adressissa ja tulee julki tällaiset asiat.


      • teu,
        hävetkää hei vähän edes kirjoitti:

        Ja pikku juttu
        alkaa selvitä et varmaan puolet nimistä jotka on kerätty adressiin on näitä jotka ovat 20 tai yli jättäneet esikoiset.

        Osaatte olla ovelia mutta ennenkin on vilppi tullut julki samoin se lantusen jassi nimi siellä adressissa ja tulee julki tällaiset asiat.

        Hävtkää vähän ! Panettelua , mikä silloin pännii kun pitää tollasia kirjoittaa , sanonko
        ne en ,, sanpa suottakin ,,se on saa ta na sielun vihollinen ..

        Onko asia paha jos noin olisi Joskus kaikkien on tehtävä valinta joko JUMALA tai
        saa ta na TAI Jeesus Kristus , Eikö se ole hyvä jos henkilö saa kristillisyyden taas
        itselleen , sitten sellainen pointti että meillä ainakin tehtiin nimi tietokoneella siksi
        minä ihmettelen noita sepustuksiasi .


      • Aina Vastainen
        teu, kirjoitti:

        Hävtkää vähän ! Panettelua , mikä silloin pännii kun pitää tollasia kirjoittaa , sanonko
        ne en ,, sanpa suottakin ,,se on saa ta na sielun vihollinen ..

        Onko asia paha jos noin olisi Joskus kaikkien on tehtävä valinta joko JUMALA tai
        saa ta na TAI Jeesus Kristus , Eikö se ole hyvä jos henkilö saa kristillisyyden taas
        itselleen , sitten sellainen pointti että meillä ainakin tehtiin nimi tietokoneella siksi
        minä ihmettelen noita sepustuksiasi .

        Sieltä löytyy nimiä: Katkeroituneilta, harhaanjohdetuilta, heikkomielisiltä, ymmärtämättömiltä, ulkopuolisista, tunteenomaisesti ajattelevilta, .

        Ota kantaa jos olet jokin heistä.


      • 18+1
        Aina Vastainen kirjoitti:

        Sieltä löytyy nimiä: Katkeroituneilta, harhaanjohdetuilta, heikkomielisiltä, ymmärtämättömiltä, ulkopuolisista, tunteenomaisesti ajattelevilta, .

        Ota kantaa jos olet jokin heistä.

        Sanalla sanottu: Roskaväkeä, joka joutaakin pois oikeiden puhdaskätisten valtakunnasta.

        Siis oikeat ristityt eivät sinne nimiään laiittais!

        Onko se uusi kirkko sitten Apostolis-Lestadiolainen? Eihän se ainakaan luterilainen voi olla. Ei kai Amerikassakaan. Siellähän on luterilainen kirkko erikseen.

        Siinähän se syy on, miksi Sandinavian ja Suomen porukat on ajettava pois kirkosta. Ensin kavalasti sakramenteista ja sitten muutenkin.

        Silloin avautuu mahdollisuus opettaa mitä vaan. Nykyisin rajoitetaan vaan varovasti Raamatun käyttöä. Käsitellään vain kirjan kuluneimpia kohtia.


      • Heikko Mielinen
        Aina Vastainen kirjoitti:

        Sieltä löytyy nimiä: Katkeroituneilta, harhaanjohdetuilta, heikkomielisiltä, ymmärtämättömiltä, ulkopuolisista, tunteenomaisesti ajattelevilta, .

        Ota kantaa jos olet jokin heistä.

        Olen kirjoittanut nimeni siihen.

        Anteeksi. Anteeksi että olen luullut kuuluvani teihin. Anteeksi että olen syntynyt teikäläiseen perheeseen. Anteeksi että olen vieläkin käynyt siellä - jopa juonut kahvit joskus ja jopa syönyt ruokaa. Anteeksi.

        Yritän olla näkymätön vaikka siellä kävisinkin. Yritän pysyä pois teidän tieltänne.

        Siellä on vielä lämpimiä ihmisiä joille katkeroituneet harhaanjohdetut heikkomieliset ymmärtämättömät ulkopuoliset (ja erityisesti he!) ja tunteenomaisesti ajattelevat ovat lähimmäisiä.

        Siksi ja vain siksi.


      • teu,
        18+1 kirjoitti:

        Sanalla sanottu: Roskaväkeä, joka joutaakin pois oikeiden puhdaskätisten valtakunnasta.

        Siis oikeat ristityt eivät sinne nimiään laiittais!

        Onko se uusi kirkko sitten Apostolis-Lestadiolainen? Eihän se ainakaan luterilainen voi olla. Ei kai Amerikassakaan. Siellähän on luterilainen kirkko erikseen.

        Siinähän se syy on, miksi Sandinavian ja Suomen porukat on ajettava pois kirkosta. Ensin kavalasti sakramenteista ja sitten muutenkin.

        Silloin avautuu mahdollisuus opettaa mitä vaan. Nykyisin rajoitetaan vaan varovasti Raamatun käyttöä. Käsitellään vain kirjan kuluneimpia kohtia.

        ""18 1""Sinhulla on ronski ote kun nimität omiasi sinun ajate on Pe rc stä

        etkö ole vielä hihffannut ,,se joka ajja Sakranentin ottoa omiin käsiin ,silloin
        sinä taistelet kirkkoa vastaan , ja joudut Lahkoon ,eikö tämä ole vielä tajussa
        Toinen asia on meillä mehän ajamme että Sakramentit pysyisi kirkossa ja'
        Nyt pitää kysyä kuka on kunnon kristitty . Siis oikewat kristityt ei sinne nimeä
        laittaisi NYT PITÄÄ KYSYÄ KUKA SINULLE ON SANONUT ETTÄ SINÄ
        OLISIT SE , SINUNKIN TULEE MUISTAA ETTÄ SINULA EI OLE OIKEA
        ASIA KOHDALLAAN , JOS SEN OLISI jUMALA SANONUT VOISIN VAIKKA
        HARKITA ETTÄ SE ON TARPEEKSI KORKEALTA TAHOLTA .


        EMME OLE SAANET MITÄÄN POSTIA MISTÄÄN KOSKA ME EMME AJA MITÄÄN KIRKKOA ,OLEMME IHMETELLET VAIN ,KUINKA KAUAN MEIDÄN
        TULEE KÄRSIÄ `lv:N IHMISJUMALIEN KESTOSTA ihmis synneistä ,ihmis määrityksistä ,ketään ei kiinnosta mitä Jumala on Määrittänyt ja koska voin
        kertoa että Jumala määritteli synnit LUOMISESSA, ja Mooseksen käynnin
        aikana Siinain vuorella 1447eKr. SIINÄKAIKKI, nytkin kesä kierroksella tuli
        tarinaa n55. ihmiskäskyä , ja taisi tulla huoruus .

        Joo en minä tiedä milloin saisimme kuulla jotain muutakin kuin niistä kuluneista
        kohdista , jospa sinä tietäisit kun sinulla tuntuu olevan hajua , Niin vielä tosta
        kirkosta ajamisesta , minä olen kirkossa , minut on kirkkoon KASTETTU,se
        elinikäinen suhde minun ja kirkon välillä minä olen muutoksen omalta kohdalta
        tehnyt , jos muu seurakunta pelää lahkolaisen /lohkolaisen suhteessä siihen en
        mene mukaan .

        Ameriikka ,on outo systemi , sitä eräs sepusti 1982 Gällissä , ei ole Valtion kirkkoa ollutkaan koskaan Ja kun täältä meni uskovaisia ihmisiä sinnne , ensin siellä oli
        kotiseuroja , kunnes siinä vaiheessa kun Takkinen lähetettiin siihen paikkaan
        en nyt muista sitä sinne oli rakennettu kirkko , Ensin kurssitti takkinen ne asiat
        jotka oli pakko ja sen jälkeen Hän sai saarna oikeuden n.1880, paikkeilla .

        Nuo tummat kohdat raamatusa , on teidän takia pitäisi se jo ymmäretää, toiseksi
        kannattaa kirjoittaa kun on tietoa , ei pahalla muttei niin hyvällä


    • teu,

      Yövuorolainen . aloitteesi asiaan hitaasti ja hartasti , noihin aikoihin myös tuttuni
      on eronnut liikkeestä , sen verran väin myöhemmin kun EH. erotettiin, Me olemme tullet hyviksi tutuiksi , ja hän puhuu asiasta paljon ,Ainakin meillä , Me olemme niin
      saanet tuntea näitä asioita, että hänelläkin on rakkaus säilynyt moniin Liikkeen jäseniin , ja kirkkoon, ja hän on nyt kun tämä keskustelu on ollut voimassa n,6 kk ,
      innolla mukana ,

      On kuitenkin kummallista sellain asia ,,että kun EH. erotettiin ..hänellä oli tarton .
      keikka menossa , ja joku soitti hänelle, ja kertoi eron tapahtuneen .
      Eh. oli ,isäni lankomies, joten aika hyvin tiedän minäkin nuo asiat: kun aikaa
      kului siihen tuli muutoksi , 2-3 kk päästä annattiin saarna kieltoon muutos ja
      tämä koski EH.OS. että he saivat Saarnaoikeuden takaisin mutta niin paljon

      Oli pahaa tapahtunut ,etä se ei ollut missään nimessä sitä rakkaudellista kuin
      aikaisemmin oli ja se muutti EH. piileviä sairauksia esiin (joitä hän oli saanut
      erilaisten aineiden kästtelystä KITTIFIRMAN aikana en koskaan nähnyt että
      hän olisi käyttänyt mitään súoja käsineitä tai hengitys suojaimia )

      OV. porskutti vielä monta vuotta, ja olisiko vajaa 2 vuotta sitten ollut hatajaset .
      minä pidin Hänestä paljon , hän oli sellainen Lutherimainen tyyppi , joka aina
      muisti kiittää että meillä on Raamattu ja vähä katekismus ja Isokatekismus
      että vaikka ne oli tehty jo 1529 , ne oli tuoreet ja terveet , sitten hän oli rehti
      ja suora puheinen ja varmasti piti oikea mielisenä Raamatun sanat .

      RB . oli tulilinjalla ensin koska hän oli kirjoitanut Gradunsa ( teologisessa ) etupäässä LV:n saarnoista . RB. käsitteli 600 saarnaa kirjaansa varten joista
      joku n. 387 kpl oli LV:n tai jotain sellaista , silloin kun välit heillä oli tulehtuneimmat
      RB.oli Kajaanissa jo pappina , Joskus niihin aikihin kuultiin Gällistä saarnajan
      sana /huuto että huudän niin kovin että se kuuluu Kajaniin.

      Minäkään en ole nyt käynyt omalla rukkarilla kuin, kahvi vorokerralla .
      ja isoissa seuroissa kun HP, puhui , muutenkin olen enemmän kotioloissa
      Kuuntelen tietokoneen netistä sellaisia saarnoja jotka on sellaisen saarnaajan
      pitämiä minulla on luotto häneen .en tietenkään vastannut sinun kaikkiin
      kysymyksiin enkä koettanutkaan , siksi meillä varmasti on vielä elonpäiviä
      Jumalanrauhaa sinule , Usko Jeesukseen Kristukseen , Hän Pelastaa ,
      Eikä kukaan muu ..

      • minun mietteitä.

        Teu parka olet todella hukassa minulle ei ainakaan jää todistusta sinusta jos kuolema nyt tulis ellet tee totista parannusta ja en usko että Padasjoella


      • tiedettiin se heti

        Justiinsa lisää paljastaa teun ystävä 20 ei ole myöskään käyny seuroissa nyt innolla mukana siinä meni teidän uskottavuus p.... paperit.
        Ja itse teu on siirtynyt kirkko uskovaiseksi
        Tämän takia ei listoja haluttu nimen kera julkiseksi


      • Jumalalle Kunnia
        minun mietteitä. kirjoitti:

        Teu parka olet todella hukassa minulle ei ainakaan jää todistusta sinusta jos kuolema nyt tulis ellet tee totista parannusta ja en usko että Padasjoella

        "minun mietteitä" olet ottanut todella suuren vastuun ihmisten sieluista.Onko Jumala laittanut sinut sijaisekseen?
        Nöyrry ja käänny ennen kuin on myöhäistä.


      • Ulkopm
        minun mietteitä. kirjoitti:

        Teu parka olet todella hukassa minulle ei ainakaan jää todistusta sinusta jos kuolema nyt tulis ellet tee totista parannusta ja en usko että Padasjoella

        minun mietteitä. kirjoitti:
        "minulle ei ainakaan jää todistusta sinusta jos kuolema nyt tulis"
        Sinun todistuksellasi ei ole paskan vertaa arvoa kenenkään pelastuksen kanssa. Tuo sinun tapasi tuomita toinen kertoo sinusta ja hengellisestä tilastasi riittävästi.


      • 17+13
        tiedettiin se heti kirjoitti:

        Justiinsa lisää paljastaa teun ystävä 20 ei ole myöskään käyny seuroissa nyt innolla mukana siinä meni teidän uskottavuus p.... paperit.
        Ja itse teu on siirtynyt kirkko uskovaiseksi
        Tämän takia ei listoja haluttu nimen kera julkiseksi

        En ole osallistunut tähän sakramenttiadressiin. Siihen hoitohenkilökunnan omantunnonvapaus adressiin osallistuin.

        Allekirjoitus sähköisesti tapahtui pankkitunnusten avulla. Siinä tuli varmuudella identifioitua allekirjoittaja. Samalla se varmisti, ettei kukaan vahingossakaan kirjoita kahta kertaa.

        Siksi ihmettelen tätä epäilyäsi.

        Toinen asia: Jos joku veli taikka sisar käy seuroissa vain kahvivuorokerroilla tai muuten harvemmin, niin etkö pidä häntä uskonveljenä/sisarena?

        Joku sakramenttijuttu tai vaikka joku ajallinen kirkkokin ovat maallisia asioita. niistä meillä on ja saakin olla mielipiteitä. Ei kai niiden perusteella kukaan halua hylätä uskonystävää pois joukosta?

        Sehän olisi samaa, jos joku hylättäisiin jonkun puoluekannan vuoksi.

        Vai, miksi olet hylkäämässä teun? Teu kanttaa jotain katkeruutta siitä, että sukulaista on väärin kohdeltu. Toivomme, että hän saa sen vähitellen annettua anteeksi.

        Ei hänkään viitsi iänkaiken olla vihainen! Tai hän tulee varmaan myöhemmin tutkimaan kannattaako olla vihainen ja onko se vihaaminen niin arvokasta. Eihän ketä tahansa kannata vihata..


      • TEU,
        Jumalalle Kunnia kirjoitti:

        "minun mietteitä" olet ottanut todella suuren vastuun ihmisten sieluista.Onko Jumala laittanut sinut sijaisekseen?
        Nöyrry ja käänny ennen kuin on myöhäistä.

        ""Jumalöalle kunnia""

        KIITOS , ETTÄ ON VIELÄ SINUN LAISIA VASTUUN KANTAJIA .
        JOS KAIKKI KILPILIJAT ON SAMAN LAISIA KUIN "MINUN MIETEITÄ "
        EN LAINKAAN IHMETTELE ETTEI KOHTA KAHTEEN KK. OLE SALDO
        KASVANUT AINAKAAAN PALJON .


      • Teu,
        minun mietteitä. kirjoitti:

        Teu parka olet todella hukassa minulle ei ainakaan jää todistusta sinusta jos kuolema nyt tulis ellet tee totista parannusta ja en usko että Padasjoella

        ""MINUN MIETTEITÄ""

        En minä tiedä että sinulla on valtuuksia tuommoiseen kantaan , mutta
        tiedän sen että yhdelläkään ihmisellä ei sitä ole , ei sinullakaan ,

        Jeesus Kristus sanoi, että häelle ei riitä yksikään ihminen avuksi Viim.
        Tuomion aikaisissa jutuissa , ja minä katson tämän siihen asiaan
        ronkkimiseksi , Ottain huomioon että sinun todistusta ei siinä tarvitakkaan
        Kun se viimeinen tuomio alkaa KIRJAT TUODAAN ELÄMÄN KIRJA JA
        TEKOJEN KIRJA KIRJAT AVATAAN , KARITSA TUOIMITSEE TUOMIOT
        KAIKKI MENEE OIKEIN "SITTEN TULEE " MINUN MIETTEITÄ " VUOROON
        HÄNEN KOHDALLA EI OLE KAIKKI IHAN HYVIN ,KARITSA PYYTÄÄ OMAN-
        TUNNON KIIRJAN HÄNELTÄ SIITÄ KATSOESSAAN KARITSA TEKEE TUOMION , OLKOON SE "TULE"tai "MENE" SE EI MEILLE KUULU MUTTA
        SE ON HENKILÖKOHTAINEN JA HÄN TIETÄÄ SEN .

        oN VIELÄ PIKKU JUTTU , TÄTÄ TUOMIOTA EI KUKAAN LAISTA EIKÄ SEN OHI
        NUKU JA JOKAINEN NÄKEE KUN KARITSA TULEE , TOINEN PIKKU JUTTU
        uSKOVISTA JOTKA HÄNEN TULLESSA ELÄÄ hEIDÄT TEMPISTAN TÄÄLTÄ
        KRISTUKSEN ENKELIT SUORITTA SITTEN HEILLE SAMAN TOIMENPITEEN
        ELI KAIKKI TUOMITAAN , NYT TÄÄLTÄ NE KETKÄ EI TÄYTÄ KRITERIÄ
        OHJATAAN TULIJÄRVEEN . VALITAN ..


      • Yövuorolainen

        Kiitos TEU!
        En varsinaisesti kysynyt mitään, mutta kiitos "vastauksestasi".
        En vaan tunnistanut tuota LV:tä, mutta selvinnee täältä.


      • teu,
        Yövuorolainen kirjoitti:

        Kiitos TEU!
        En varsinaisesti kysynyt mitään, mutta kiitos "vastauksestasi".
        En vaan tunnistanut tuota LV:tä, mutta selvinnee täältä.

        ""yövuorolainen ""

        olen käyttänyt seuravia
        Lapin vahimmat /hin ,
        Lapin veikot .
        LV;t/ LV:n .

        Näitä viimeisiä olen kesän
        jälkeen k'yttänyt eniten

        Muista Rukous pyyntö , ne Homot äänestää huomen ja
        ja toivoisin ettei ne voita mitään .kiitos


      • yövuorolainen
        teu, kirjoitti:

        ""yövuorolainen ""

        olen käyttänyt seuravia
        Lapin vahimmat /hin ,
        Lapin veikot .
        LV;t/ LV:n .

        Näitä viimeisiä olen kesän
        jälkeen k'yttänyt eniten

        Muista Rukous pyyntö , ne Homot äänestää huomen ja
        ja toivoisin ettei ne voita mitään .kiitos

        Kiitos teu! Yritin miettiä lähetysmiesten nimikirjaimia.


    • juuret on syvällä

      Liikkeen sisäpuolella on kaikki tieto ja taito puhtaan kristinuskon palauttamikseksi esikoislestadiolaiseen perinteeseen. Puute on liikkeen johdon tukitut korvat,
      hengellinen ylpeys ja omahyväisyys.

      Ihminen joka on korotettu yhteisössään Jumalan veroiseksi ja paikoin paremmaksikin ei luovu asemastaan, kuin pakon edessä. JOmala on tämän meille sallinut, koska on liian pitkään luotettu ihmisdoppeihin ja ihmiskäskyihin. ITseensä tyytyväisena ja muita panetellen on linnoittauduttu omiin rukoushuoneisiin, ja laiminlyöty Jeesuksen lähetyskäsky mennä kaikkeen maailmaan palavien lamppujen kanssa todistamaan Jeesuksesta joka ottaa pois maailman synnin,

    • Hajaanus alkoi heti GJ:n kuoleman jäjkeen eli 80- luvun alkupuolelta.Oletteko sokeita ?
      Nilivaaran kirje vahvisti asian.
      Sakakramenttiasia tuli esille Suomessa heti Ruotsin veljien ottaesa NE omiin käsiin.
      Valtataistelua se on ollut siitä alkaen.
      Ihmettelen suuresti , etä ei ensimmäiselläkään lapinveikolla ole auennut asia.
      No ehkä eivät ole edes miltään osin perehtyneet Suomen Ev. Lut KIrkon tlanteeseen, eikä Kirkkolakiin puhumattakaan Lutherin Tunnustuskirjoihin.
      Asiahan on sillä tavalla,että voivat yrittää mutta ei onnistu.
      Nyt lusikka kauniiseen käteen !

    • raattasmaa

      Veljellä on ajattelemisen synti harteillaan. On ajateltava lapsenmielellä ja lapinvastaiset liirum larum puheet sivuutettava syntinä. Esikoisuuteen syntynyt on aina lesta, kuin voissa paistettu itänaapuri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe