Pari sanaa niistä sähköllä kulkevista vehkeistä

Kroisos Pennonen

Ennenkuin ostaa kalliin hypiriidi-Nauriksen, Variksen tai Piruksen, joka kuljettaa kymmeniä kiloja akkuja alustassaan, kannattaa tutustua VTT:n tutkimusprofessorin Nils-Olof Nylundin lausuntoon. Tämä sanoo, että kustannukset ovat ongelmallisia.

"On mahdotonta sanoa, mikä ostetun sähköauton arvo on käytettynä. Syy on akuissa, kuten arvata saattaa.

Jotkut valmistajat antavat nykyisille akuille kahdeksan vuoden takuun. Mutta kukaan ei ole ajanut niillä vielä kahdeksaa vuotta."

Nylund laskeskelee, että mikäli akku on vaihdettava takuun jälkeen, se syö vaihtoauton arvon olemattomiin. Sähköautot ovat mutenkin kalliita.

56

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei patteriautoa

      Sähköauton tai hybridin voi ostaa vain jos on paljon löysää rahaa. Ne on jo lähdössä paljon kalliimpia kuin perinteiset, ja vaihtohyvitys voi olla todella huono kun autoliike tietää akkuihin liittyvät riskit.

      • jos ei tajuuuuuuu

        Jos järki on niin korkealla tasolla, että lyö päätään jo etukäteen, mennessään, lujaa seinään ja sitten menee loppuun asti, ostamaan hybriksen..???


    • akut1

      Ois voinu professri vähän tutkia. Prius tuli Suomen markkinoille 2004, joten 10v vanhoilla akuilla olevia on jo monia Suomessa ajossa. Amerikanmarkkinoille Priuksen vanhempi versio tuli 2001, joten sieltä löytyy 13v vanhoja, ja 500tkm ajettuja alkuperäisillä akuilla olevia malleja.

      • Tojoterppa

        Tuota Kaliforniassa käytettävä yksilö on aika erilaisessa ympäristössä kuin Suomessa käytetty. Meillä on kaikesta huolimatta talvi, tarkoittaa sitä että käyttöympäristön lämpötilaero on 60 astetta. Kylmät olosuhteet rassaavat akustoa aivan eritavalla kuin ympäristä missä on shortsi kelit ympäri vuoden.


      • akut1
        Tojoterppa kirjoitti:

        Tuota Kaliforniassa käytettävä yksilö on aika erilaisessa ympäristössä kuin Suomessa käytetty. Meillä on kaikesta huolimatta talvi, tarkoittaa sitä että käyttöympäristön lämpötilaero on 60 astetta. Kylmät olosuhteet rassaavat akustoa aivan eritavalla kuin ympäristä missä on shortsi kelit ympäri vuoden.

        No oikeastaan akut kestää paremmin täällä kylmemmässä ympäristössä. Tuo käyttäympäristön vuosittainen lämpötilanvaihtelu ei vaikuta oikeastaan mihinkään. Akuston kapasiteetti, ja sen maksimi purku, ja latausvirrat laskevat kyllä lämpötilojen laskiessa, mutta onneksi akusto tuottaa lämpöä, ja siinä on oma termostaattiohjattu jäähdytysjärjestelmä, joten käytössä sen lämpötila pysyy sopivana.


      • akut ankka

        Jasso. Ja paljonkohan niistä saa vaihdossa?


      • erilaista tojossa
        akut1 kirjoitti:

        No oikeastaan akut kestää paremmin täällä kylmemmässä ympäristössä. Tuo käyttäympäristön vuosittainen lämpötilanvaihtelu ei vaikuta oikeastaan mihinkään. Akuston kapasiteetti, ja sen maksimi purku, ja latausvirrat laskevat kyllä lämpötilojen laskiessa, mutta onneksi akusto tuottaa lämpöä, ja siinä on oma termostaattiohjattu jäähdytysjärjestelmä, joten käytössä sen lämpötila pysyy sopivana.

        Ja Tojotassahan akuston käyttöikä vaan lisääntyy. Rikkinäisen akun kun laittaa Tojoon, niin hetken päästä se on iloisen ehjä ja täynnä virtaa. Mutta TM ei sitäkään tunnusta. Maksetut jutut vissiin.


      • akut1
        erilaista tojossa kirjoitti:

        Ja Tojotassahan akuston käyttöikä vaan lisääntyy. Rikkinäisen akun kun laittaa Tojoon, niin hetken päästä se on iloisen ehjä ja täynnä virtaa. Mutta TM ei sitäkään tunnusta. Maksetut jutut vissiin.

        Siis missäkohtaa väitin mitään tuollaista? Korjasiin vain väitteen "Kylmät olosuhteet rassaavat akustoa aivan eritavalla kuin ympäristä missä on shortsi kelit ympäri vuoden." Sillä todellisuudessa kylmissä olosuhteissa akun käyttöikä on pidempi, kapasiteetti ja ne maksimivirrat on toki kylmänä pienempiä, mutta tämä on käytännössä ongelma vain säköautoissa, hybridissä moottori käy kuitenkin alussa lämpimäksi.


      • Teerolla keittää
        akut1 kirjoitti:

        Siis missäkohtaa väitin mitään tuollaista? Korjasiin vain väitteen "Kylmät olosuhteet rassaavat akustoa aivan eritavalla kuin ympäristä missä on shortsi kelit ympäri vuoden." Sillä todellisuudessa kylmissä olosuhteissa akun käyttöikä on pidempi, kapasiteetti ja ne maksimivirrat on toki kylmänä pienempiä, mutta tämä on käytännössä ongelma vain säköautoissa, hybridissä moottori käy kuitenkin alussa lämpimäksi.

        "hybridissä moottori käy kuitenkin alussa lämpimäksi."

        Lämpimänä näytät käyvän sinäkin.


      • Opettajaturunen
        Teerolla keittää kirjoitti:

        "hybridissä moottori käy kuitenkin alussa lämpimäksi."

        Lämpimänä näytät käyvän sinäkin.

        Petterien kannattaa lukea ne perus fyssan kurssit ennen provoilua akuista.

        Kun ollaan hävitty väittely, niin yllä olevan kaltaista tuotosta otetaan käyttöön. Tietenkin. Koska asia-argumentit loppuivat jo aikaa sitten.


    • greenday1

      Leikkiautot sopii ehkä lähikaupassa käyntiin muuhun niistä ei ole, et voi vetää peräkärryä mistään vaunusta puhumattakaan ja kokonaispäästöt akkujen valmistus ja hävitys niistä ei saa puhua totuus ei olekkaan ihan niin vihreä kuin luullaan.

      • riinpiisi

        No mitä jos mun ei tarvitse kärryä ja vaunua vetää, en ole rahtari enkä tientukkona huojuva kavanaarali, ajot suurimmaksi osaksi kaupunkipyöritystä.


      • amps1
        riinpiisi kirjoitti:

        No mitä jos mun ei tarvitse kärryä ja vaunua vetää, en ole rahtari enkä tientukkona huojuva kavanaarali, ajot suurimmaksi osaksi kaupunkipyöritystä.

        Sopii vähän ajavalle pieniin matkoihin ,ehkä tulevaisuudessa vielä ei ole keksitty akkua mihinkään laitteeseen joka olisi täynnä kun sitä eniten tarvitsee, ei edes sähköpartakoneeseen.


      • Älä osta mitään
        riinpiisi kirjoitti:

        No mitä jos mun ei tarvitse kärryä ja vaunua vetää, en ole rahtari enkä tientukkona huojuva kavanaarali, ajot suurimmaksi osaksi kaupunkipyöritystä.

        "No mitä jos mun ei tarvitse kärryä ja vaunua vetää, en ole rahtari enkä tientukkona huojuva kavanaarali, ajot suurimmaksi osaksi kaupunkipyöritystä."

        Ja muutenkin ajat vieläkin vähemmän kuin normitojopappa, joka vetää kovaa rallia kirkonkylän keskustassa sen jopa 1752 km vuodessa.

        Mutta olisiko sitten niin, että ei kannattaisi ostaa autoa ollenkaan, jos sitä ei mihinkään tarvitse?


    • Tukijussi

      Kyllä se skoodakin bensaa syö vaikka aika vähän täytyy myöntää...
      Luotettava hatunjakaja piirimyyjän luona kuitenkin lupasi Toyodan kehittävän uutta moottoria, kuuuleman mukan kulkee hukkakauraa polttamalla ja siihen saa tyukiaisia.

    • Rikkaiden hommaa?

      Hiukan on vaimeaa keskustelu. Kukaan ei ilmeisesti ole saanut vaihdatettua ostamaansa hyrbiidiautoa järkevään hintaan uuteen autoon, vaan joutuu ajamaan sillä maailman tappiin saakka...

      • sähkömies

        Sähkömoottorien käyttöikä on niin pitkä, ettei sitä tarvitse vaihtaa käytännössä koskaan. Mitä tulee akkuihin, niin Fortum ostaa kaikki hybridien ja sähköautojen akut ja käyttää niitä varavoima-akkuina, sillä kun akku ei enää kelpaa ajoneuvo akkuna, sillä on vielä 10 vuoden käyttöikä varavoima-akkuna. Ei ihme, että hybrideillä ajetaan mielettömiä määriä maailmalla niin miksei myös meillä.


      • hevo smies
        sähkömies kirjoitti:

        Sähkömoottorien käyttöikä on niin pitkä, ettei sitä tarvitse vaihtaa käytännössä koskaan. Mitä tulee akkuihin, niin Fortum ostaa kaikki hybridien ja sähköautojen akut ja käyttää niitä varavoima-akkuina, sillä kun akku ei enää kelpaa ajoneuvo akkuna, sillä on vielä 10 vuoden käyttöikä varavoima-akkuna. Ei ihme, että hybrideillä ajetaan mielettömiä määriä maailmalla niin miksei myös meillä.

        Et sinäkään ymmärtänyt pointtia. Kun autosi menee finaaliin ja haluat vaihtaa sen uuteen, sen hyvityshinta saattaapi olla aika pieni, koska autoliike joutuu laskemaan katteisiinsa akkujen vaihdon. En usko pätkääkään, että joku Fortumi maksaisi mitään vanhoista käytetyistä akuista. Sähkömoottorista on turha säätää, kun ei siitä ole ollut puhetta missään vaiheessa.


    • P e n t t i

      No nythän ei ole enää mitään syytä ostaa Toyotan hybridiä, koska VW ja Audi päättivät tuoda markkinoille omat hybridit.

      • P i r k k o

        ....niin ja audilla floppasi, kalliillakaan ei saa aina hyvää.


    • Hiljaa hybridillä

      Siis tuo akkujen vaihtohan on pienempi kulu kuin esim. VW moottori tai vaihteistoremppa ja lisäksi tuo moottori/ vaihteistoremppa on varma, mutta akkujen vaihto ei.
      Lisäksi nyt 15 vuotta siitä kun Toyota toi markkinoille hybridit ovat muutkin merkit pikkuhiljaa tuomassa niitä markkinoille, joten kuka se sitä autotekniikan kehitystä nyt taas johtaakaan.
      Täällähän meuhkataan maailman suurimpana ja mullistavimpana ihmeenä sitä kun VW laittaa 20 vuotta vanhaan moottorikonstruktioon 100 vuotta sitten keksityn turbon. Joka paketti ei kestä yhtään mitään, siellä ei kuluja synny.
      tuo kysyttävyyskin käytettynä on AINOASTAAN VAG merkkien ongelma, ei millään mulla merkillä täytätetä vastuuvapautuslausekkeita kun ostetaan käytettyä autoa, joten se siitä haluttavuudesta.

    • Ulalla oleville

      hevo smiehelle.

      Ilmeisesti kymmenen vuotta sitten hankittuja autoja ei ole tarvinnut vaihtaa, jos et löydä niille vertailtavia hintoja. Rikki ne eivät ole tässä ajassa menneet, sillä tuskin olet lukenut yhdestäkään hajonneesta hybridistä. Miljooniahan niitä on vasta toimitettu.

      Ei ole hevo smiestä paljolla siunattu. Sähkömies kertoi sähkömoottoreilla ajettavan mielettömiä kilometrejä ilman korjausta. Toisen automerkin eli nimimerkin perusteella Opelin omistava ei ymmärrä ettei autolla välttämättä ole ns, finaalia, vaan sillä kertakaikkiaan ei jaksa enää ajaa. Näin kävi omalle Camrylle 400 000 km:n jälkeen. Kaksikymmentä vuotta sama auto joka päivä liikenteessä, on liikaa vaikka korjattavaa ei ollut, ei kenties vielä vuosien jälkeen seuraavallakaan omistajalla.

      Sen verran Pentille, että olen vilpittömän vahingoniloinen autovalinnastasi.

      • niinpä on tehty

        "Miljooniahan niitä on vasta toimitettu. "

        Eli kerrohan "miljoonilla" se paino, joka hybridin akuissa on. Saat luvun, jonka verran on louhittu high-tech-akkuraaka-ainetta. Että on saatu aikaan autoja, jotka kulkevat isommalla kulutuksella kuin vain yhdellä tekniikalla varustettu auto.


      • 2343432
        niinpä on tehty kirjoitti:

        "Miljooniahan niitä on vasta toimitettu. "

        Eli kerrohan "miljoonilla" se paino, joka hybridin akuissa on. Saat luvun, jonka verran on louhittu high-tech-akkuraaka-ainetta. Että on saatu aikaan autoja, jotka kulkevat isommalla kulutuksella kuin vain yhdellä tekniikalla varustettu auto.

        Kerro kaksi vuotta kestävien kännyköiden määrällä käänyakkujen painoa ja ylläty...

        Yksinkertaisemmalla näytöllä ja pienemmällä akulla kännyillä voisi aivan yhtä hyvin soittaa ja tekstailla ...


      • Epätoivoisia vetoja
        niinpä on tehty kirjoitti:

        "Miljooniahan niitä on vasta toimitettu. "

        Eli kerrohan "miljoonilla" se paino, joka hybridin akuissa on. Saat luvun, jonka verran on louhittu high-tech-akkuraaka-ainetta. Että on saatu aikaan autoja, jotka kulkevat isommalla kulutuksella kuin vain yhdellä tekniikalla varustettu auto.

        pojalta kun argumentit alkavat loppua. Näinhän näille jänkkääjille lopulta aina käy. Pahoja aukkoja ja logiikan puutteita paljastuu viestistä toiseen.


      • he vosmies

        Hienosti harhaanjohdettu, mitä muuta Toibota-mieheltä voi odottakaan. Sähkömoottorin kestävyydestä nyt ei alun perinkään ollut puhetta, vaan akkujen. Kysymys oli a.k.u.i.s.t.a. Akut menevät finaaliin ennemmin tai myöhemmin, ja toisin kuin edellä joku väittää, niiden uusiminen ei ole ihan halpa homma. Näkyy olevan arka asia tojotisteille, kun asiaa kierretään kuin kissa kuumaa puuroa, ja pakka yritetään sekoittaa puhumalla ihan jostain muusta.

        Hybridi- ja sähköautot ovat vain rikkaita varten, ovat kalliita ostaa, ja vaihdossa niistä ei kuitenkaan hyvitetä mitään, sen jälkeen kun akut ovat hiipuneet.


    • Mitä maksaa maksaa TSI ja DSG remontit 10v aikana Poks Waageniin ? Varmasti enemmän kuin hybridi akku!

      • NGK

        Akut sippaavat takuuvarmasti kaikista hybrideistä aikanaan, mutta Volkkarista hajoaa moottori tai vaihteisto vain muutamasta prosentista.


      • Diesel parempi
        NGK kirjoitti:

        Akut sippaavat takuuvarmasti kaikista hybrideistä aikanaan, mutta Volkkarista hajoaa moottori tai vaihteisto vain muutamasta prosentista.

        Dieselautolla pääsee käytännössä yhtä matalaan kulutukseen kuin bensahybridillä. Juuri siksi Euroopan autoteollisuus on innokkaampi dieseleihin kuin hybrideihin.

        Toyotalla oli ainakin ennen ihan hyviä dieselkoneita - en ymmärrä miksi ovat lähteneet bensahybridien perään.


      • totuus sattuu
        Diesel parempi kirjoitti:

        Dieselautolla pääsee käytännössä yhtä matalaan kulutukseen kuin bensahybridillä. Juuri siksi Euroopan autoteollisuus on innokkaampi dieseleihin kuin hybrideihin.

        Toyotalla oli ainakin ennen ihan hyviä dieselkoneita - en ymmärrä miksi ovat lähteneet bensahybridien perään.

        Ihan vaan siks, kun polttomoottori autoilu kiellettään jossain vaiheessa kaupungeissa. Euroopassa kuolee vuosittain ilmansaasteiden aiheuttamiin seurauksiin 400000 ihmistä. Hybridit ovat nimenomaan kaupungeissa tapahtuvassa liikkumisessa ylivoimaisen hyviä, koska ne saastuttavat huomattavasti vähemmän kuin pelkät polttomoottorit. Jos autolla ajetaan autobaanalla luukku auki, niin tietenkään sitä sästöä ei synny. Mutta ihan KAIKKI autonvalmistajat siirtyvät vähitellen hybrideihin, ennen siirtymistä polttokenno ja sähköautoihin ja tässä Toyota on tiennäyttäjä.


      • Tekeeks kipeetä?
        totuus sattuu kirjoitti:

        Ihan vaan siks, kun polttomoottori autoilu kiellettään jossain vaiheessa kaupungeissa. Euroopassa kuolee vuosittain ilmansaasteiden aiheuttamiin seurauksiin 400000 ihmistä. Hybridit ovat nimenomaan kaupungeissa tapahtuvassa liikkumisessa ylivoimaisen hyviä, koska ne saastuttavat huomattavasti vähemmän kuin pelkät polttomoottorit. Jos autolla ajetaan autobaanalla luukku auki, niin tietenkään sitä sästöä ei synny. Mutta ihan KAIKKI autonvalmistajat siirtyvät vähitellen hybrideihin, ennen siirtymistä polttokenno ja sähköautoihin ja tässä Toyota on tiennäyttäjä.

        Ei polttomoottoreita kielletä. Polttoaineet muuttuu vaan bioetanoliin ja biokaasuun. Ehkäpä vetykin sieltä tulee.Muutokset ovat halvempia toteuttaa eikä tarvitse auton mukana kuljettaa painavaa akkurykelmää.


      • Väännetään veistä
        Tekeeks kipeetä? kirjoitti:

        Ei polttomoottoreita kielletä. Polttoaineet muuttuu vaan bioetanoliin ja biokaasuun. Ehkäpä vetykin sieltä tulee.Muutokset ovat halvempia toteuttaa eikä tarvitse auton mukana kuljettaa painavaa akkurykelmää.

        Siis jos osaat niin lueppas tuosta mitä tulee seuraavaksi, siis kukaan ei käytä jatkossa polttomoottoria jonka hyötysuhde on 25%, kun on saatavilla tekniikkaa jonka hyötysyúhde on >90%.

        http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2011/10/18/2011101800617.html


      • Pelle olet
        Väännetään veistä kirjoitti:

        Siis jos osaat niin lueppas tuosta mitä tulee seuraavaksi, siis kukaan ei käytä jatkossa polttomoottoria jonka hyötysuhde on 25%, kun on saatavilla tekniikkaa jonka hyötysyúhde on >90%.

        http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2011/10/18/2011101800617.html

        Niin että mitenkähän akun hyötysuhde mitataan? Kysyy epätietoinen.


      • hybridi
        Pelle olet kirjoitti:

        Niin että mitenkähän akun hyötysuhde mitataan? Kysyy epätietoinen.

        Ai olet tuolla tasolla, siis akkuun varattu energia, saadaan liikekäyttöön hybridissä aina yli 100%, koska auton inertia jarrutettaessa lataa akkuja. Sama systeemi kuin nykyään f1, jossa varikolla ladataan kesin akku täyteen ja se voidaan purkaa joka kierroksella ja ladata uudelleen jarrutuksissa. Käytännössä jos sähköauton akkuun ladataan 100kWh sähköä, siitä saadaan moottorille käyttöön jopa 130kWh, koska auto lataa akkuja aina kun sitä jarrutetaan. Tästä syystä polttomoottorit haudataan ennen pitkää kokonaan koska jos polttomoottori auton tankkiin ladataan energiaa 100kWh siitä saadaan maksimissaan liikkumisen käyttöön 25kWh. ?......?......Menikö perille?.


      • Mummo Ankka
        hybridi kirjoitti:

        Ai olet tuolla tasolla, siis akkuun varattu energia, saadaan liikekäyttöön hybridissä aina yli 100%, koska auton inertia jarrutettaessa lataa akkuja. Sama systeemi kuin nykyään f1, jossa varikolla ladataan kesin akku täyteen ja se voidaan purkaa joka kierroksella ja ladata uudelleen jarrutuksissa. Käytännössä jos sähköauton akkuun ladataan 100kWh sähköä, siitä saadaan moottorille käyttöön jopa 130kWh, koska auto lataa akkuja aina kun sitä jarrutetaan. Tästä syystä polttomoottorit haudataan ennen pitkää kokonaan koska jos polttomoottori auton tankkiin ladataan energiaa 100kWh siitä saadaan maksimissaan liikkumisen käyttöön 25kWh. ?......?......Menikö perille?.

        Heh. Selittelyä. Akun hyötysuhde on tietenkin lähellä 100 %, mutta koko voimansiirtoketjun hyötysuhde on kuitenkin jotain muuta.

        Jos sähköauton hyötysuhteesta puhutaan, niin siihenhän pitäisi laskea mukaan sähköä tuottavan voimalaitoksen hyötysuhde ja sähkölinjojen siirtohäviöt ym. Ei se varaus niihin akkuihin tyhjästä synny. Olkiluodossa töytyy syöttää uraania pesään, että sähköauto saadaan liikahtamaan.


      • hybridi
        Mummo Ankka kirjoitti:

        Heh. Selittelyä. Akun hyötysuhde on tietenkin lähellä 100 %, mutta koko voimansiirtoketjun hyötysuhde on kuitenkin jotain muuta.

        Jos sähköauton hyötysuhteesta puhutaan, niin siihenhän pitäisi laskea mukaan sähköä tuottavan voimalaitoksen hyötysuhde ja sähkölinjojen siirtohäviöt ym. Ei se varaus niihin akkuihin tyhjästä synny. Olkiluodossa töytyy syöttää uraania pesään, että sähköauto saadaan liikahtamaan.

        ¨Lasketaankos bensa-autojen hyötysuhteeseen öljynporauskulut, takkkereiden siirtokulut, tislaukseen käytetyn polttoaineen energiamäärä ja bensan siirtokustannus jakeluasemalle??

        Sähkö sähkömoottoriautoon voidaan tuottaa vaikka oman talon katolla olevalla aurinkopaneelilla, josta energia kerätään varausakkuun, josta sitten hyvin lyhyessä ajassa se voidaan siirtää sähköauton akkuun.
        Tätä varaajaa joudutaan joka tapauksessa käyttämään vaikka auton tarvitsema energia otetaan sähköverkosta, sillä jo nyt on tiedossa se, että lataaminen uuden sukupolven akkuihin tapahtuu muutamassa minuutissa ja sitä ei sähköverkko kestä ilman ko. varaajaa. Toisaalta tämä sama varaaja voi toimia myös talon energialähteenä jos tulee sähkökatko, joten enää ei tarvita muuta varavoimaa.
        Voimansiirron hyötysuhde on tulevissa sähköautoissa hyvin lähellä 95, sillä lineaarimoottorit integroidaan pyörän napoihin, jolloin varsinaista voimansiirtoa ei ole olemassakaan, koska limneaarimoottori pyörittää suoraan pyörän napaa.
        Jos jotain kiinnostaa niin tälläisen lineaarimoottorin löytää vaikkapa LG pesukoneesta, ei siinäkään ole mitään hihnoja ja systeemi on sama kuin tulevissa sähköautoissa.
        Jokatapauksessa voimansiirtoon kuluu huomattavasti vähemmän energiaa jo nyt kuin polttomoottoriautoissa ja tulevaisuudessa ero vaan kasvaa.


      • Prius-ajelija
        Mummo Ankka kirjoitti:

        Heh. Selittelyä. Akun hyötysuhde on tietenkin lähellä 100 %, mutta koko voimansiirtoketjun hyötysuhde on kuitenkin jotain muuta.

        Jos sähköauton hyötysuhteesta puhutaan, niin siihenhän pitäisi laskea mukaan sähköä tuottavan voimalaitoksen hyötysuhde ja sähkölinjojen siirtohäviöt ym. Ei se varaus niihin akkuihin tyhjästä synny. Olkiluodossa töytyy syöttää uraania pesään, että sähköauto saadaan liikahtamaan.

        Hybridiautossa on sähköä tuottava voimalaitos mukana. Se on matalaviritteinen polttomoottori, jonka ei tarvitse olla nopeasti kiihtyvä, vaan pieni kulutuksinen ja vähäpäästöinen. Silti auton kiihtyvyys on paras tähänastisista autoistani. Nimittäin polttomoottori ja sähkömoottorin vetäessä yhtä aikaa saadaan kiihdytyksissä noin 150 kV:n teho. Akut eivät ole kovin painavia. Ne sijaitsevat takaistuimen alla. Niiden ei tarvitse olla painavia, sillä niiden ei tarvitse riittää, kun noin 2 km:n ajoon pelkillä akuilla. TM:n artikkelissa puhutaan Priuksesta 1,5. Minulla on Prius 1,8 noin 3 vuotta vanha. Siinä akkujännite on noin 602 V, (TM kertoi 201 V:sta).


    • sian paskalla menee

      Huuhaata ovat tuollaiset sähkö kotterot, kaasulla huristellaan tulevaisuudessa, pieru kaasut voidaan nesteyttää ja tässä maailmassa riittää sonta kaasua!

    • Tietoa on

      Et tiedä mitään auriksen yariksen etkä priuksen tekniikasta.paljastit täydellisen tietämättömyytesi itse ! Olet idiootti! Nyt sinua vituttaaa haha haa. Tikahdun kun olet niin tyhmä! Kymmeniä kiloja buahahaaaa.

      Toyotilla on ajettu 600tkm siis 600000km ja hienosti toimii.

      Kannattaisko jättää nämä autohommat nut vaan suosiolla viisaammille ja keskity vaan sen ajokorttinoikeuden hankkimis kustannuksiin.

    • Ulalla oleville

      Vihreä lanka:

      ”Ajoakusto on suunniteltu kestämään auton eliniän. Ohjausjärjestelmä välttää yli- ja alilatauksen pitkäikäisyyden varmistamiseksi”, Toyotan tiedottaja Kalle Kalaja kertoo. Hänen mukaansa kokemukset käyttöiän ja kestävyyden suhteen ovat olleet Suomessa rohkaisevia.

      Yhdysvalloissa, missä hybridit ovat olleet markkinoilla huomattavasti pidempään kuin Suomessa, on alettu käydä kauppaa käytetyillä akuilla.

      Newsweekin mukaan Toyota Priuksen akkujen myynti verkkohuutokauppa Ebayssa on lähes kymmenkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

      Hinnat vaihtelevat parin sadan ja tuhannen euron välillä. Jutussa kuitenkin muistutetaan, että hybridin akun vaihtaminen vaatii aina mekaanikon tai sähkömiehen.

      Tottakai akkuja myydään kun autot ovat USA:ssa olleet markkinoilla toistakymmentä vuotta. Verrataan hintaa dieselin akkuun, joita 10 -12 vuoden aikana saattaa mennä kolmesta neljään kappaletta nykyisten Webastojen kanssa. Omassa pienessä dieselissä akku maksaa 150 euroa kerta.

      Meneekö tavallisiin akkuihin enemmän rahaa, jää mietityttämään. Nyt palataan sitten sähkömoottoreihin takaisin. Nehän kestävät vaikka mitä, joka juuri on auton käyttoikä, jonka akutkin tulevat todennäköisesti kestämään. Lähemmäs miljoona kilometriä kenties hyvissä olosuhteissa.

      • ularadio

        Toyotan elinikä on sitten kahdeksan vuotta sillä niin pitkä on akkujen takuu.
        Turha länkyttää mitä Amerikassa akut maksaa kun niitä ei sieltä Suomeen kannata tilata.


      • ularadio kirjoitti:

        Toyotan elinikä on sitten kahdeksan vuotta sillä niin pitkä on akkujen takuu.
        Turha länkyttää mitä Amerikassa akut maksaa kun niitä ei sieltä Suomeen kannata tilata.

        Onko VW:N ikä sitten kaksivuotta kun takuu on kaksivuotta?


    • Ulalla oleville

      Ularadiolle

      Olet yhtä pönttöradiosi kanssa. Ularadioita myytiin 60-luvulle saakka, mutta nehän toimivat vieläkin. Onko takuu sinulle tavaran käyttöikä? Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kolmea vuotta vanhempaa autoa?

      Kaiken tavaran saa jenkeistä Suomeen myös akun, sillä akkunesteitä niissä ei ole. Emmehän osta renkaitakaan Suomesta vaan kotiin toimittuna maailmalta. Tämän jälkeen ne saa pikkurahalla auton alle.

    • KUKKELIS KYY

      Tuulilasissa on aika paljon tietoa sähköautoista. Paljastuu, että toyotapellen jutut ovat taas aika lailla potaskaa.

      "Lithium-ioniakusto on tällä hetkellä paras. Siinä on 3,6 voltin kennoja kytketty sarjaan ja rinnan siten, että saadaan yli 300 voltin tasajännite. Jokaisen kennon lämpötilaa ja jännitettä valvotaan, joten AKUSTO ON KALLIS JA MONIMUTKAINEN. SEN HINTA SAATTAA OLLA YHTÄ SUURI KUIN AUTON MUIDEN OSIEN YHTEENSÄ."

      Ja vielä:

      "Jos akusto kestää vaikka kahdeksan vuotta, SAATTAA OLLA, ETTÄ UUTTA AKKUPAKETTIA EI KANNATAKAAN ENÄÄ HANKKIA. KOKO AUTO MENEE SILLOIN KIERRÄTYKSEEN. VIIMEISTÄÄN TUOLLOIN AUTON VAIHTOARVO ON NOLLASSA."

      • Vain rikkaille

        Kas. Keskustelu hiljeni kun tuli vastenmielistä tekstiä eteen.


      • SaattaaSaattaa
        Vain rikkaille kirjoitti:

        Kas. Keskustelu hiljeni kun tuli vastenmielistä tekstiä eteen.

        Minä voin ottaa vastaan 0€ hinnalla. Käytän sitten sen auton huollossa jossa saavat akuston vaihtaa. Pistän sitten taas myyntiin mukavalla voitolla.

        Toisaalta epäilen ettei tarjoajia löydy, kun kaikkien autonvalmistajien (teslaa lukuunottamatta) akustot liikkuvat luokassa 500€-1500€. Tuulilasin sedät eivät vain ole osanneet varaosahinnastoa lukea ja turvautuvat siihen lausahdukseen että 80-luvulla akut maksoi maltaita.


      • akut1

        Tossa puhutaan sähköautoista. Toyota hybridit käyttävät NiMH akkuja, jotka ovat kestävämpiä, yksinkertaisempia ja halvempia kuin lithium-ioniakut. Muutenkin hybridin akku on huomattavasti pienempi ja halvempi kuin sähköauton.


      • hybridi
        akut1 kirjoitti:

        Tossa puhutaan sähköautoista. Toyota hybridit käyttävät NiMH akkuja, jotka ovat kestävämpiä, yksinkertaisempia ja halvempia kuin lithium-ioniakut. Muutenkin hybridin akku on huomattavasti pienempi ja halvempi kuin sähköauton.

        Sähköauton akku ei tule olemaan sen kummemmin NiMh, kuin Lioni-ioni. vaan ihan jotain muuta. Mitä tulee Hybrideihin on huomattavissa eurooppalaisten autonvalmistajien kiire saada markkinoille omat hybridinsä, niitä on ollut nyt maailman autonäyttelyissä konseptiversioita jo nähtävissä, viimeisimpänä Volkswagenin Golf. Ja on varmaa, että kaikilla valmistajilla on hybridi ennen vuosikymmenen vaihtumista, mutta eräillä autonvalmistajilla on silloin jo tarjolla useita malleja kokonaan ilman polttomoottoria olevista malleista.
        Toyotalla nyt sattuu vaan olemaan 15 vuoden etumatka näissä hybrideissä verrattuna eurooppalaisiin kilpailijoihin.


    • 3213213

      On kyllä olemassa ihan Sähköautopalstakin. Tojolla kun ei ole yhtään sähköautoa myynnissä Suomessa.
      Sitävastoin Nissanilla, VWllä ja BMWllä on. Joten sopii nillittää vaikka BMW palstalla kuinka idioottimainen keksintö sähköauto onkaan.

      Jatkossa polttomoottorit katoaa ja tilalle tulee hybridejä joissa sähkö tuotetaan polttokennolla. Sopivalla jalostuksella öljystä saadaan bensaa paremmin polttokennoille sopivaa polttoainetta. Hyötysuhde saadaan paremmaksi kuin mekaanisilla polttomooreilla.

      • että tällästä

        Polttokenno autoa ei kutsuta hybridiksi, vaan se on polttokennoauto jossa sähkömoottorien tarvitsema energia tuotetaan polttokennossa. Toyota tuo euroopan markkinoille vuoden alussa sarjavalmisteisen polttokennoauton, jota kenelläkään eurooppalaisella ei ole vielä tuotannossa. Polttokennoauton toimintasäde on 500km yhdellä tankkauksella. BMW hybridi tekniikka tulee hyvin pitkälti Toyotalta keskenäisen sopimuksen mukaisesti ja BMW toimittaa Toyotalle pieniä dieselmoottoreita vastineeksi euroopassa myytäviin autoihin.


      • kroisos pennonen
        että tällästä kirjoitti:

        Polttokenno autoa ei kutsuta hybridiksi, vaan se on polttokennoauto jossa sähkömoottorien tarvitsema energia tuotetaan polttokennossa. Toyota tuo euroopan markkinoille vuoden alussa sarjavalmisteisen polttokennoauton, jota kenelläkään eurooppalaisella ei ole vielä tuotannossa. Polttokennoauton toimintasäde on 500km yhdellä tankkauksella. BMW hybridi tekniikka tulee hyvin pitkälti Toyotalta keskenäisen sopimuksen mukaisesti ja BMW toimittaa Toyotalle pieniä dieselmoottoreita vastineeksi euroopassa myytäviin autoihin.

        Ja mitähän sellainen polttokennoauto maksaa? Tuplasti perinteiseen autoon verrattuna?


    • nomany

      Voi perse en aijo ostaa!

    • valittavana

      Muutenkin vaikea saada vaihdossa hybriksille kunnon hintaa. Nyt vielä aitojen sähköautojen kehitys laukkaa niin hurjaa vauhtia, että uhkaavat tehdä hybrikset muinaisjäänteiksi jo muutamassa vuodessa. Jos ei ole tarkoitus "iloita" autosta vain muutamia kuukausia, niin ehkä parempi valinta kuin hybris olisi joku konventionaalisempi vaihtoehto.

    • Ei täys-sähköautolla ole mitään virkaa Suomessa jos ei asu omakotitalossa! Kerros ja rivitaloissa ei läheskään kaikissa ole lataus mahdollisuutta ja jos lellainen on taloyhtiö maksaa sähkön eli kaikki osakkaat jolloin sähköauton lataamisesta varmasti nähdään vaivaa ja valitetaan! Ja yleisiä lataus paikkoja ei ole kuin ehkä pääkaupunki seudulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe