Alle 50v sairastuneiden tukiryhmiä?

outotauti

Kun tässä odottelen uutta neurologin aikaa ja dopakuvauksia, niin olisi kiva vaihtaa ajatuksia jonkun toisen sairastuneen kanssa. Parkinson-yhdistykset näyttää olevan vanhuksille eli ei työelämässä oleville, joiden kanssa ei oikein ole mitään yhteistä.

Onko Suomessa nuorena sairastuneille mitään tukiryhmää?
Olen liittynyt nyt ulkomaalaisille sivuille ja foorumeille, joista olen kysellyt apua. Lisäksi olen saanut hienoja vastauksia oireisiin, joista täällä Suomessa ei tunnuta tietävän mitään, mikäli katsoo virallisia Parkinsson-oireet-sivustoja.

Oireita, joita minulla on, löytyy joiltakin asiantuntijasivustoilta nimikkeen "hyvin harvinaisia" alta. Kun sitten juttelee australiailaisen nuorena sairastuneen kanssa, niin sieltähän ne löytyy aivan tavallisena oireena, johon on ihan kirjallisia ohjeitakin olemassa, miten kannattaa toimia.

12

4309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhm1

      Olen sairastunut 36 vuotiaana.
      Minulla meni vuosi kun etsittiin mikä on vialla !
      Minkälaisia oireita sinulla on ?

    • outotauti

      Pitkä lista, joka on täydentynyt pikku hiljaa vuosien kuluessa.

      Kohta 8 vuotta ihmetelty.

      Lepovapina, joka levisi vasemman peukalon ja sormien kautta vasempaan jalkaterään ja siitä oikean käden peukaloon ja sormiin

      Kivut olkapäissä, jaloissa, isovarpaissa, lonkissa.

      Niska spasmit, niska vääntyy vasemmalle.

      Hemifasiaalispasmi naamassa, nykii vasemmalle.

      Leuka alkoi vapisemaan.

      Vasemman käden ja jalan toimintakyky laskenut erittäin huonoksi. Eivät tottele enää käskyjä.

      Käsitestit hidastuneet vasemmalla puolella, oikealla myös hidastuneisuutta.

      Lihasnykiminen varsinkin illalla levossa.

    • KWH

      Nuoria sairastuneita on Suomessa arvioitu olevan 2% potilaista. Kun väestöstä noin 2% voi sairastua (2%:tia 2%:tista). Allekirjoittaneeseen voi ottaa yhteyttä sähköpostitse [email protected]. Tämän sairauden kanssa eläminen välillä sietämätöntä. Saatikka kun sen joutuisi kestämään yksin.

    • Nassukramppaaja

      Hei. Olen 43-vuotias ja hemifasiaalispasmi alkoi oireilla täysillä vuodenvaihteessa. Kävin yksityisellä neurologilla joka epäili heti oireiden perusteella sitä ja MRI näytti että nikamavaltimo painaa naamahermon lähtökohtaa ja aiheuttaa oireet. Minulla on lääkityksenä hermoärtyvyyttä vähentämään gabapentiini ja tarvittaessa Rivatril. Oireet on monesti niin pahat lääkkeistä huolimatta että en pysty lukemaan. Tämän kirjoittaminenkaan ei onnistuisi ellen osaisi kymmensormijärjestelmää ja voin siis kirjoittaa silmät kiinni. Todellakin rajoittava sairaus! Tk-lääkärille pitäisi mennä ens kuussa kinuamaan jotain sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta ja varmaan pitäisi pyytää sitä ennen kaveria etsimään netistä joku sivu jossa tästä sairaudesta kerrotaan kattavasti jotta voin sitten lääkärille näyttää mitä oireita tämä voi tehdä ja miten rajoittaa normaalia elämää.

      • Anonyymi

        Kirjoituksesta näkyy olevan jo lähes 5 vuotta aikaa, niin "testaan" ensin että onkohan kirjoittaja vielä linjoilla 😁, jos... niin sitten voin kirjoittaa aiheesta enemmän.
        T. Yksi MVD leikkauksen juuri läpikäynyt Hemifadiaalispasmikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesta näkyy olevan jo lähes 5 vuotta aikaa, niin "testaan" ensin että onkohan kirjoittaja vielä linjoilla 😁, jos... niin sitten voin kirjoittaa aiheesta enemmän.
        T. Yksi MVD leikkauksen juuri läpikäynyt Hemifadiaalispasmikko

        Hei! Olen eri, mutta kärsin myös hfs:sta. Olen 40v. Tilanne alkoi elohiirellä ja parin vuoden aikana oireilu paheni koko toista kasvojen puolta sivuun vetäväksi. Nyt olen saanut kahdesti botuliinia ja tukena Rivatril. MRI:n mukaan ei näy mitään ja olen mietiskellyt voisiko tämä olla psykosomaattista.
        Tietääkö kukaan onko mvd-leikkausta mahdollista tehdä, vakkei kuvissa näy mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Olen eri, mutta kärsin myös hfs:sta. Olen 40v. Tilanne alkoi elohiirellä ja parin vuoden aikana oireilu paheni koko toista kasvojen puolta sivuun vetäväksi. Nyt olen saanut kahdesti botuliinia ja tukena Rivatril. MRI:n mukaan ei näy mitään ja olen mietiskellyt voisiko tämä olla psykosomaattista.
        Tietääkö kukaan onko mvd-leikkausta mahdollista tehdä, vakkei kuvissa näy mitään?

        Hei,

        Täällä 25-vuotias jolla hemifasiaalispasmi. Alkanut noin vuosi sitten elohiirellä vasemmassa silmässä. Ainoana hoitona botuliini. Opamoxia tarjosivat, mutta sitä en suostunut ottamaan. Leikkaukseen eivät suostu, vaikka kuvissa näkyikin kasvohermoon painava suoni. Plus mitä leikkauksen haitoista vs. hyödyistä lukenut, en siihen suostuisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        Täällä 25-vuotias jolla hemifasiaalispasmi. Alkanut noin vuosi sitten elohiirellä vasemmassa silmässä. Ainoana hoitona botuliini. Opamoxia tarjosivat, mutta sitä en suostunut ottamaan. Leikkaukseen eivät suostu, vaikka kuvissa näkyikin kasvohermoon painava suoni. Plus mitä leikkauksen haitoista vs. hyödyistä lukenut, en siihen suostuisikaan.

        Täällä yksi kohtalotoveri. Vasemmassa silmässä ensin elohiiri kuukausia. Sitten useamman vuoden tauko kunnes elohiiri palasi. Nykiminen pahentui vuoden aikana nopeasti ja levisi silmästä otsaan, suupieleen ja kaulaan. Botuliini tehoaa heikonpuoleisesti. Nykiminen vaikuttaa voimakkaasti elämääni. Leikkausta ei ole ehdotettu. Kunpa tämä loppuisi! Voimia kaikille samasta kärsiville.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä yksi kohtalotoveri. Vasemmassa silmässä ensin elohiiri kuukausia. Sitten useamman vuoden tauko kunnes elohiiri palasi. Nykiminen pahentui vuoden aikana nopeasti ja levisi silmästä otsaan, suupieleen ja kaulaan. Botuliini tehoaa heikonpuoleisesti. Nykiminen vaikuttaa voimakkaasti elämääni. Leikkausta ei ole ehdotettu. Kunpa tämä loppuisi! Voimia kaikille samasta kärsiville.

        Heippa. Elohiiri tästä vielä puuttuukin,
        ei ole tän parkkiksen kanssa kahta
        samanlaista päivää.
        Parituntii aamusta menee ok. sitten
        otetaankin vaihteleva mix. erilaisia
        kipuja /vapinaa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesta näkyy olevan jo lähes 5 vuotta aikaa, niin "testaan" ensin että onkohan kirjoittaja vielä linjoilla 😁, jos... niin sitten voin kirjoittaa aiheesta enemmän.
        T. Yksi MVD leikkauksen juuri läpikäynyt Hemifadiaalispasmikko

        Moi, jos vielä seuraat viestejä, niin olisin kiinnostunut kuulemaan tarkemmin MVD-leikkauksesta. T: hfs-oireisiin kyllästynyt


    • Anonyymi

      Hei, minulla on myös ollut hfs, gapabentiiniä olen joskus yötä vasten ottanut. Nyt ihme kyllä ainakin vuoden olen ollut ilman nykimistä, mutta kyllä vas silmän huitteilla joskus tuntuu pieni paine. Ihanaa kun ei tällä hetkellä nyt.

    • Anonyymi

      Vastasaatu Parkinsondiagnoosi. Nyt sitten odotellaan, mitä eteen tulee. Taitaa olla aika mutkikas sairaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe