Onko tietoa mikä on ongelma?
Leeway keskeyttänyt ARCin, palaamassa Las Palmasiin?
19
441
Vastaukset
- 12-12
Isopurjeongelma.
http://blog.mailasail.com/fin50050/26 - harmittava takaisku
Vauhdin hurmassa ei oltu riittävän tarkkana, eka reivaus jäi muutaman minuutin liian myöhään tehdyksi ja se tehtiin sitten vaikeamman kautta. Nlin kolmen metrin alloonharjalta sattui sopiva lähes parikymmenen metrin sekuntinopeuden puuska osumaan ja preventteristä huolimatta teimme vahinkojiipin. Näillä tuulennopeuksilla se harvoin tapahtuu ilman vahinkoja. Pari tuntia kestäneen tutkiskelun jälkeen vahingot todettiin isopurjeen ohjainkiskon irtoamiseksi mastossa hiukan ekan saalingin yläpuolelta.
Lainaus heidän matkakertomuksesta.- seppomartti
Leeway ja Safa suomalaisista keskeyttäneet. Mikä lie ongelmana Safassa?
- imrayta lukenut
Kiihdytyskaistan jälkeen yöllä tyvenessä iso läpsytteli valtameren mainingeissa ja hajotti lisää. Nämä Leewayn kokemat luonnonolosuhteet, kiihdytyskaista kovat, äkkiä voimistuvat tuulet ja sitten pläkä ovat paikallinen luonnonlaki, joista voi lukea joka vuosi blogeista. Tyyni keli valtamerenmainigeissa tekee hallaa purjeille, rikille ja falleille.
Toiset vetää pasaatissa ilman isoa ihan vapaaehtoisesti, jos on tuplat keulassa, niinei se ison puuttuminen vaikuta sanottavamminvauhtiintai balanssiin. - Heikoin lenkki
Onko veneessä hiilikuitumasto? Puolen miljoonan euron veneessä on heikoin kohta masto? Alumiinimastoinen vene olisi selvinnyt esim. mds-ratsastajan murtumisella vastaavassa tilanteessa.
- xc50
Heikoin lenkki kirjoitti:
Onko veneessä hiilikuitumasto? Puolen miljoonan euron veneessä on heikoin kohta masto? Alumiinimastoinen vene olisi selvinnyt esim. mds-ratsastajan murtumisella vastaavassa tilanteessa.
Ei sinänsä liity asiaan, mutta tuskin riittää puoli miljoonaa euroa XC50:een. Pikkusen kun vielä varustaa matkapurjehdukseen ja valtamerikäyttöön niin kokonaisuus lienee lähempänä tasarahaa. Suomalaisittain siis poikkeuksellisen arvokas vene.
Aiheeseen enemmän liittyen: XC-malli lienee suunniteltu matkapurjehdukseen ja valtamerikäyttöön rakenteiden ja muiden ratkaisujen osalta, joten on aika valitettavaa, että käy noin jo heti kättelyssä. Okei, huonoa tuuriakin ja toisaalta paluu korjaamaan oli varmasti oikea ratkaisu. Toivottavasti saavat nopeasti kuntoon ja lähtevät pian yrittämään uudestaan. Ikävintä on jos luotto veneeseen menee ja/tai sitten alkaa itse pelkäämään. Sama juttu tuolle toiselle suomalaisveneelle, jonka ongelmista ei ole tietoa.
Hyvin on jakautunut kyllä suomalaisten venekunnat: 2 kisan nopeinta venettä toimii ainakin osin suomalaismiehistöllä, 2 suomalaisvenettä on keskeyttänyt, yksi toiskertalainen suomalaisvene pärjää hyvin luokassaan ja yleisestikin ja sitten pari suomalaisvenettä on siellä muun massan seassa.
- kovaaapelii
Vähän niinku formuloissa, jotta ihan ekoissa mutkissa ei voi vielä voittaa ja kierroksia on aika monta ennen maalia - tosin ilman riskiä ei ole jännitystäkään.
Toi vahinkojiippi on kuitenkin jo turhan legendaarinen juttu? - 407
Toivottavasti suomalaiset pääsevät vielä matkaan! Stemppiä kovasti sinne Las Palmasiin!
- seppomartti
Äkillinen squall, mikä merkitsee 50% tuulennopeutta ja usein 30 astetta suunnan muutosta, on pasaatissa jokaöistä rutiinia. Ilman hereillä olevaa pinnamiestä tai autopilotilla ajaessa vahinkojiippi on yhtälailla rutiinitapahtuma ja veneen tulee se kestää. Preventteri estää puomin liikkeet. Eikä purje voi kiskoa maston puolivälissä etuliikin kiskoa, mastouraa tai ratsastajaa juuri millään voimalla. Jotain selityksestä puuttuu.
Yli olisi päässyt hyvin ilman isoa, monet ajavat koko matkan näin. Mutta eurooppalaisen rikin korjaaminen rapakon toisella puolella olisi iso ongelma. Ranskalaisilta saarilta jotain osia löytyy.- 1524
Preventtereitä menee reissulla ja ylityksillä monella rikki. Osalla ehkä alkujaankin vähän liian heppoiset, toisilla joku osa vain pettää ja joskus vahinko sattuu juuri kesken jonkin manööverin. Tämän varmasti seppomartti kokemuksesta tietää.
Rutiinikuvio voi vahinkojiippi normaalisti olla, mutta yhdistettynä vähän kokemattomaan miehistöön sekä mahdollisesti pimeään ja kahdesta suunnasta tulevaan korkeahkoon aallokkoon voi olla jotain muuta kuin rutiinia. Toki siihen pitäisi varautua ja miettiä varotoimet jne.
- X-500
Sellaasta se on noilla rullavehkeillä pelleily.
- seppomartti
Oliko tosiaan rullaiso?. Alumiini- vai hiilimasto?
Safa näyttää olevan Club Varaderon vieressä kuivatelakalla. - X-500
seppomartti kirjoitti:
Oliko tosiaan rullaiso?. Alumiini- vai hiilimasto?
Safa näyttää olevan Club Varaderon vieressä kuivatelakalla.Furler boom. Mastosta ei tietoa.
- seppomartti
X-500 kirjoitti:
Furler boom. Mastosta ei tietoa.
Vielä vaikeampi ymmärtää mitä maston puolivälissä voi hajota kun useimmilla ei ole lattojakaan ja jos olisi pystylatat niin reivaamattomassa nekään ei ole purjeurassa. Varmaan ihan viisas päätös selvittää Euroopan puolella ongelma.
- seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Vielä vaikeampi ymmärtää mitä maston puolivälissä voi hajota kun useimmilla ei ole lattojakaan ja jos olisi pystylatat niin reivaamattomassa nekään ei ole purjeurassa. Varmaan ihan viisas päätös selvittää Euroopan puolella ongelma.
Täytyi ihan vilkaista Xc:n sivuja. Rullareivaus on puomin sisään.
- 407
Käyppä Seppo "haastattelemassa" Safaa, "raati" varmaan janoa tietoja!
- optiomiljonääri
Ois pitänyt olla Saare, väärää säästämistä taas.
- (IR
Leewayn blogista lainattua:
"Iso saatiin vihdoin alas ja rullalle Palmasin sataman leessä, kun kaikki latat paitsi ylin oli rimpuiltu ulos taskuistaan. Koko mastokisko oli irti ja pudonnut sijoiltaan kymmenisen senttiä ja roikkuin etuliikin ohjurin spectra-lenkin varassa. Tämä teki purjeen rullaamisen puomille mahdottomaksi. Purje oli jumittunut lattataskun kohdalta juuri etuliikin ohjuriin. Tasku oli repeytynyt. Etuliikki oli tältä kohdalta riekaleina ja palkosnörppi paljaana. Kolme ylintä lattaa oli poikki ja kaksi niistä puhkaissut taskunsa ja hyvää vauhtia menossa purjeen läpi. Vauriot olisivat varmasti laajentuneet, mikäli purjeen käyttöä olisi ”väkisin” jatkettu."
http://blog.mailasail.com/fin50050/28- äijämeininki
Äijät korjaa tommoiset lennossa:
https://www.youtube.com/watch?v=j0jLb8bB16U
Ehken sentään ala moittimaan Leewayn porukoita, mutta rikivalmistajalle vois vähän sormea heristellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2723953Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2711324Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651295- 841076
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes971070eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.96991Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56946En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118926- 169883
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14824