Paljonko hevonen painaa, onko ratsastus vaarallista?

PenaaVaan

Katselin netistä hauskoja videoita. Siinä ratsukko meni ja tuli. Tarkoitan hevonen ja ratsastaja, onko oikein. Parivaljakko kaatui äkisti. Hevonen meni selän kautta ympäri. Ratsastaja pysyi kyydissä kokoajan. Eli hetken hevonen oli ratsastajan päällä. Kumpikin näytti selvinneen säihkähdyksellä.
Siis hevosen paino ja kestääkö ihminen sen? Pätkä näytti kyllä aodolta.

19

3159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Hevonen painaa keskimäärin 500 kg. Tietysti pienemmät painaa vähemmän ja isommat enemmän.
      Pehmeällä maalla ihminen painuu " maan sisään " joten silloin selviää vähemmällä.

    • horse girl

      Ratsastus on vaarallista. Mutta ei kuitenkaan välttämättä aina. Riippuu aikalailla ratsastajasta ja hevosesta, mutta kaikki ratsastajat putoavat joskus. Siltä ei voi välttyä. Joskus putoamisessa saattaa selvitä nauramalla ja toisesta taas vähän vaikeammin. Turha sit mulle valittaa et oon väärassä

    • Heppap

      Kuten ylempänä jo mainittu, ratsastus on vaarallinen laji ja jo ratsastusharrastuksen aloittaessasi sinun täytyy olla tietoinen ratsastuksen mahdollisista riskeistä. Niitä ovat esimerkiksi vakavatkin vammat hevosen kaatuessa, heittäessä sinut alas tai tippuessasi "muuten vain". Itse olen ratsastusta harrastanut kuusi vuotta ja tippunut olen lukemattomia kertoja, kaatunutkin kymmenisen kertaa hevosen kanssa. Pahimmat vammat mitkä olen tippuessani saanut ovat olleet kyynerpään murtuma, aivotärähdys, polven sijoiltaan meno sekä yksittäisiä ruhjeita sekä pienempiä murtumia. Mitään vammoja en kuitenkaan hevosen kanssa kaatuessani ole saanut. Viimeksi kun kaaduin hevoseni kanssa kävi siten, että hevonen otti liikaa stressiä kisapaikalla muista hevosista ja hyppäsi pystyyn. Takajalat eivät kuitenkaan pitäneet joten hevonen kaatui suoraan kyljelleen ja minä jäin alle. Seurauksena vain pelästyksestä johtunut itkukohtaus sekä vaatteissa ruohotahroja. Ei siis mitään vakavaa. Onhan se jo selvää, että kun esimerkiksi minä painan 70kg ja hevoseni lähes 700kg, en kestä hevosen painoa päälläni. Oikeassa kaatumistilanteessa aika jonka hevosen paino päälläsi on lienee vain muutaman sekunnin, joten mitään suurempia vammoja ei hevosen painon takia luultavasti synny. Riippuu tosin paljon siitä missä kulmassa hevonen päällesi tulee ja tuleeko ns "suorilta jaloilta". Myös se, kaatuuko hevonen kävellessä lumihangessa vaiko täydessä laukassa hiekkatiellä vaikuttaa. Tällaisilla asioilla ei kuitenkaan kannata päätään vaivata, ja kannattaa muistaa että kaatumisen voikin hyvin pitkälle välttää ottamalla reippaampia askellajeja vain sopivalla pohjalla ja jos yhtään epäilyttää niin jättää ratsastuskerralta laukkaamiset tai vaikka ravaamisetkin pois. Käynnissäkin on mahdollista ratsastaa hevonen hyvin kuulolle ja kunnolla läpi, ja voihan hevonen kaatua ihan muistakin syistä kuin pohjan vuoksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)

      • Heppap

        Kuten ylempänä jo mainittu, ratsastus on vaarallinen laji ja jo ratsastusharrastuksen aloittaessasi sinun täytyy olla tietoinen ratsastuksen mahdollisista riskeistä. Niitä ovat esimerkiksi vakavatkin vammat hevosen kaatuessa, heittäessä sinut alas tai tippuessasi "muuten vain".

        Itse olen ratsastusta harrastanut kuusi vuotta ja tippunut olen lukemattomia kertoja, kaatunutkin kymmenisen kertaa hevosen kanssa. Pahimmat vammat mitkä olen tippuessani saanut ovat olleet kyynerpään murtuma, aivotärähdys, polven sijoiltaan meno sekä yksittäisiä ruhjeita sekä pienempiä murtumia.

        Mitään vammoja en kuitenkaan hevosen kanssa kaatuessani ole saanut. Viimeksi kun kaaduin hevoseni kanssa kävi siten, että hevonen otti liikaa stressiä kisapaikalla muista hevosista ja hyppäsi pystyyn. Takajalat eivät kuitenkaan pitäneet joten hevonen kaatui suoraan kyljelleen ja minä jäin alle. Seurauksena vain pelästyksestä johtunut itkukohtaus sekä vaatteissa ruohotahroja. Ei siis mitään vakavaa.

        Onhan se jo selvää, että kun esimerkiksi minä painan 70kg ja hevoseni lähes 700kg, en kestä hevosen painoa päälläni. Oikeassa kaatumistilanteessa aika jonka hevosen paino päälläsi on lienee vain muutaman sekunnin, joten mitään suurempia vammoja ei hevosen painon takia luultavasti synny. Riippuu tosin paljon siitä missä kulmassa hevonen päällesi tulee ja tuleeko ns "suorilta jaloilta". Myös se, kaatuuko hevonen kävellessä lumihangessa vaiko täydessä laukassa hiekkatiellä vaikuttaa.

        *kivempi lukea kun on välit

        Tällaisilla asioilla ei kuitenkaan kannata päätään vaivata, ja kannattaa muistaa että kaatumisen voikin hyvin pitkälle välttää ottamalla reippaampia askellajeja vain sopivalla pohjalla ja jos yhtään epäilyttää niin jättää ratsastuskerralta laukkaamiset tai vaikka ravaamisetkin pois.

        Käynnissäkin on mahdollista ratsastaa hevonen hyvin kuulolle ja kunnolla läpi, ja voihan hevonen kaatua ihan muistakin syistä kuin pohjan vuoksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)


      • heppap:lle
        Heppap kirjoitti:

        Kuten ylempänä jo mainittu, ratsastus on vaarallinen laji ja jo ratsastusharrastuksen aloittaessasi sinun täytyy olla tietoinen ratsastuksen mahdollisista riskeistä. Niitä ovat esimerkiksi vakavatkin vammat hevosen kaatuessa, heittäessä sinut alas tai tippuessasi "muuten vain".

        Itse olen ratsastusta harrastanut kuusi vuotta ja tippunut olen lukemattomia kertoja, kaatunutkin kymmenisen kertaa hevosen kanssa. Pahimmat vammat mitkä olen tippuessani saanut ovat olleet kyynerpään murtuma, aivotärähdys, polven sijoiltaan meno sekä yksittäisiä ruhjeita sekä pienempiä murtumia.

        Mitään vammoja en kuitenkaan hevosen kanssa kaatuessani ole saanut. Viimeksi kun kaaduin hevoseni kanssa kävi siten, että hevonen otti liikaa stressiä kisapaikalla muista hevosista ja hyppäsi pystyyn. Takajalat eivät kuitenkaan pitäneet joten hevonen kaatui suoraan kyljelleen ja minä jäin alle. Seurauksena vain pelästyksestä johtunut itkukohtaus sekä vaatteissa ruohotahroja. Ei siis mitään vakavaa.

        Onhan se jo selvää, että kun esimerkiksi minä painan 70kg ja hevoseni lähes 700kg, en kestä hevosen painoa päälläni. Oikeassa kaatumistilanteessa aika jonka hevosen paino päälläsi on lienee vain muutaman sekunnin, joten mitään suurempia vammoja ei hevosen painon takia luultavasti synny. Riippuu tosin paljon siitä missä kulmassa hevonen päällesi tulee ja tuleeko ns "suorilta jaloilta". Myös se, kaatuuko hevonen kävellessä lumihangessa vaiko täydessä laukassa hiekkatiellä vaikuttaa.

        *kivempi lukea kun on välit

        Tällaisilla asioilla ei kuitenkaan kannata päätään vaivata, ja kannattaa muistaa että kaatumisen voikin hyvin pitkälle välttää ottamalla reippaampia askellajeja vain sopivalla pohjalla ja jos yhtään epäilyttää niin jättää ratsastuskerralta laukkaamiset tai vaikka ravaamisetkin pois.

        Käynnissäkin on mahdollista ratsastaa hevonen hyvin kuulolle ja kunnolla läpi, ja voihan hevonen kaatua ihan muistakin syistä kuin pohjan vuoksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)

        Heppap! Olet todella huono ratsastaja jos olet ratsastanut noin kauan ja pudonnut lukuisia kertoja. Olen itse ratsastanut yli 7vuotta ja pudonnut vain 3 kertaa


      • 13v
        heppap:lle kirjoitti:

        Heppap! Olet todella huono ratsastaja jos olet ratsastanut noin kauan ja pudonnut lukuisia kertoja. Olen itse ratsastanut yli 7vuotta ja pudonnut vain 3 kertaa

        Heips! Kuulehan nytten. Hevoset ovat todella erilaisia, kuin myös ratsastajat. Jotkut putoavat herkemmin, jotkut eivät tunnu tulevan alas ollenkaan. Ei aina ole kyse siitä, onko huono vai hyvä. Muista että hyvätkin ratsastajat putoavat ja epäonnistuvat. Sinulla ei siis oikeastaan ole oikeutta haukkua/sanoa noin, jos itse et putoa.


      • Sanonnatkäyttöön
        heppap:lle kirjoitti:

        Heppap! Olet todella huono ratsastaja jos olet ratsastanut noin kauan ja pudonnut lukuisia kertoja. Olen itse ratsastanut yli 7vuotta ja pudonnut vain 3 kertaa

        Muista sanonta "On hyvä ratsastaja vasta, kun on tippunut 100 kertaa"


      • 1234561234432
        heppap:lle kirjoitti:

        Heppap! Olet todella huono ratsastaja jos olet ratsastanut noin kauan ja pudonnut lukuisia kertoja. Olen itse ratsastanut yli 7vuotta ja pudonnut vain 3 kertaa

        tyhmä


      • Anonyymi
        heppap:lle kirjoitti:

        Heppap! Olet todella huono ratsastaja jos olet ratsastanut noin kauan ja pudonnut lukuisia kertoja. Olen itse ratsastanut yli 7vuotta ja pudonnut vain 3 kertaa

        Älä rupee haukkuu! Koska Heppap on tippunut niin monta kertaa, hän myös tietää miten tiputaan oikein. Toisin kuin sinä. Hänellä on kokemusta. Sitä paitsi joskus on parempi tipahtaa kuin jäädä roikkuu hevosen selkään. Luulen että Heppap tietää enemmän hevosista kuin sinä, sillä jos kerta olet harrastanut ratsastusta niin kauan, sinun pitäisi tietää tämäkin.


    • Kokenut ratsastaja

      Hevonen painaa 500kg tai enemmän. Ratsastus on vaarallista eikä selässä istumista. Selästä putoaa kuka vain. Usko tai älä kenttäratsastus on maailan vaarillisin urheilulajo.

      • Aloitteleva Juoppo

        Ja sinä olet maailman päissään olevin ihminen.


      • PenanMuija
        Aloitteleva Juoppo kirjoitti:

        Ja sinä olet maailman päissään olevin ihminen.

        Joo arvasit ihan oikein. Kyseessä oli yksi video pätkä netissä. Siinä se hevonen vaan oli päällimmäisenä.


    • Heppap

      Pääsyy siihen että olen tippunut lukemattomia kertoja on se, että olen päässyt ratsastamaan eteenpäin monia projektihevosia sekä ongelmahevosia joilla tapana ryöstely, pukittelu tai vastaava. Yksi ongelmahevonen jota minun piti läpiratsastaa kerran tai kaksi vei sydämeni ensimmäisellä kerralla kun sen selkään pääsin ja sille tielle jäin. Vuokrasin hevosta ensin puolisen vuotta ja sitten ostin sen omaksi, kunnes se lopetettiin syksyllä oltuani omistuksessani kaksi vuotta. Vaikka hevonen oli viimeiseen hengenvetoonsa asti "ongelmahevonen" ja saattoi heittää minut alas kymmeniä kertoja tunnin aikana, rakastin hevosta valtavasti ja suru oli suuri kun se jalkavaivojen vuoksi jouduttiin lopettamaan. Hevonen saattoi ratsastaessa muuttua sähköjänikseksi muutamassa sekunnissa, mutta silti luotin hevoseen kuin kallioon.

      Kukin tavallaan, mutta itse en kehtaisi tulla nimettömänä arvostelemaan kenenkään ratsastustaitoja tietämättä asioista oikeasti paskaakaan. :)

      • joopajuu

        tota... jos on ratsastanut 6 vuotta, ei tosiaan pitäisi ratsastaa tollasia ongelmahevosia. ne kuuluu kokeneitten käsiin.

        Ja jos hevonen tosiaan voi täysin arvaamatta kymmeniä kertoja tunnin aikana heittää selästä, pitäisi kyseisellä hevosella ratsastus lopettaa kokonaan. on silkkaa tyhmyyttä tahallaan vaarantaa oma henki.
        esim. jos tunnin aikana tippuu noin 6min välein, on kyllä jossain vikaa ja pahasti. yleesnä hevosen terveydessä. ei yksikään terve hevonen noin paljon riehu.

        tai no niinhän sanoitkin että hevosella oli jalkavaivoja... siinä tasii olla sdyy hevosen protesteihin.


      • jaaahaah

        Tosi lapsellista "joopajuu"
        ootko vähän kateellinen...?


      • joopajuu

        Ei, en ole kateellinen siitä, että toinen ratsastaa itselleen aivan liian vaikealla hevosella, joka todennäköisesti on hankala siksi että on kipeä.

        Olisin kateellinen, jos henkilö ratsastaisi vaikealla hevosella ja pärjäisi sen kanssa. Ja arvostaisin henkilöä myös kovasti, jos osaisi myöntää ettei pärjää ja pyytää apua.


      • Anonyymi

        Minusta on todella hienoa että sait ratsastaa projektihevosilla. Oliko se vaikeaa? Olet varmaan hyvä ratsastamaan. Älä välitä mitä muut sanoo, se ei ole totta. Tippuminen kuuluu elämään😊 ymmärrän miltä tuntuu rakastua ongelmahevoseen, mäki oon kokenu sen. Mutta ainakaa minun rakkaani ei kuollut, vaikka poissa se on😟


    • 6vuottaratsastaja

      jos hevonen menee nopeasti ihmisen päältä ja ei ole koko painolla, se ei ole vaarallista paitsi jos se men ee tietyn ruumin osan päältä. se on vaarallista jos hevonen on pitkää ihmisen päällä ja varsinkin jaloista ylöpäin. pitäisi samalla varoa hevosen kavioita. ne huitelevat samalla kun hevonen kaatuu. siinä voi kuolla kun kavio osuu päähän. Rasastus on yhtä vaarallista kuin kaikki muut lajit

    • empuis

      Jostain luin, että maastoratsastus on kaikkein vaarallisin laji ja sen jälkeen oli laskettelu... Mutta siis ratsastus on vaarallista, sen olen todennut 4 vuoden jokapäiväisellä kokemuksella. Pahimmat vammat itsellä on olleet paha aivotärähdys ja lonkka meni jotenkin 2 vuotta sitten ja reistailee edelleen. Niinkuin edellä jo mainittiin, niin kyllähän se turvallinen ympäristö vähentää riskejä. Kannattaa myös varautua siihen, jos ratsastamisen aloitat, että tulee erinäisiä kammoja, estekammo, laukkakammo yms. Itselläni tuli kahden pahan peräkkäisen tippumisen jälkeen laukkakammo. Virheen tein, kun kellekkään en sanonut vaan menin n. viikon päästä estetunnille jossa oli ihan hirveää alkaa nostamaan laukkaa, mutta sitten pienellä kavaletti ympyrällä ponini alkoi vähän riistämään ja sitten se käänsikin äkistu väärään suuntaan ja tipuin tolppaan, kammo loppui siihen. Keskimäärin hevonen painaa n. 500kg. Oma ponini painaa n. 480kg. (On pikkaisen pulskassa kunnossa laidunkauden alun takia :D)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe