Osamaksulla kallis auto......

Arvokas autoni

Minulla on aika kallis auto, mutta vielä velkana, olen sitä maksellut osamaksuna. Olen vaan tuumannut että saako minulla ylipäätään olla tälläistä auto kun olen työtön ja sossun asiakas? Olen elänyt vaan niin nuukasti että olen pystynyt tuota autoa lyhentämään, mutta tosissaan on alkanut mietityttää auton arvo ja oma taloudellinen tilanteeni? Auton arvo lienee nyt n 13.000e :) Rahat olen autoon siis pystynyt aina säästämään kuukausittain näistä pienistä tuloistani, eli kai minulla on oikeus käyttää säästyneen rahani mihin haluan ja ettei sossu voi mitenkään asiaan puuttua. mites sitten kun saan autoni aikanaan maksettua ja omiin nimiin, eihän sossu voi sitä vaatia myymään ja elämään autosta saadulla rahalla ja vasta rahojen loputtua olisin oikeutettu sossun asiakkaaksi? Olen säästänyt autooni rahat elämällä hyvin nuukasti.

16

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

      Tuossa on paikkakuntakohtaista vaihtelua. Toisissa kunnissa auto pitää myydä jos se on riittävän arvokas. Toiset kunnat eivät vaadi edes luxusauton myyntiä.

      Silloin jos auton on maksanut toimeentulotuen perusosista niin ei pitäisi vaatia myymään, mutta tuo, että auto on perusosista maksettu pitää pystyä osoittamaan.

      Auton myyntitulon käyttäminen elämiseen:
      http://www.satakunta.net/Auton_myyntitulo.html

      • maamamamamamam

        Miten soosu sai vihiä tuosta 2650e autokaupasta?


      • Petu...
        maamamamamamam kirjoitti:

        Miten soosu sai vihiä tuosta 2650e autokaupasta?

        Ostaja maksoi auton suoraan myyjän tilille. Myyjä oli tuolloin vielä töissä.


    • noniina

      Suhtautuminen riippuu auton arvosta ja siitä, millainen asiakas olet. Sellainen, jonka sosiaalituen tarve on hyvin lyhyt ja selvästi tilapäinen, saa helposti omistaa asunnon, auton ja kesämökin.

      Pitkäaikaisen asiakkaan kohdalla aletaan vähitellen puhua omaisuuden realisoimisesta, jos omaisuutta on. Äärimmäisen harvoin näillä tyypeillä kuitenkaan mitään realisoitavaa on.

      Jotenkin tuntuu, ettei autosi varsin arvokas ole. Paitsi sinulle. Mutta jotkut valittavat, ettei tt-tuki riitä ruokaan edes. Toisilla taas näkyy riittävän autoon, bensaan, liikennevakuutukseen ym. autosta aiheutuviin kuluihin hankintahinnan lisäksi. Onnittelut taitavasta rahankäytöstä!

      • tositstatat

        Onnittelut taitavasta rahankäytöstä!

        Tai kuten usein pimeästä työstä, mutta ei puhuta siitä enempää. Emmehän?


    • Ekonomistiko

      No kyllä lähes jokaisella toimeentulotuen saajalla on ainakin maaseudulla omat autot, ja pystyvät sitä ylläpitämään, ajamaan ja ostamaan polttoainetta yms? Ei auton pitäminen vaadi kummoisia rahoja alkuunkaan, pitää vain jättää viina ja tupakka, ei siinä muuta tarvita? En vaan tajua sitä että heti jos ihminen on työtön tai tt asiakas niin hänellä ei muka voi olla mitään maallista omaisuutta? Kyllä suomessa ihmisellä auto pitää olla kun välimatkat niin pitkiä ja autoa sitäpaitsi kysellään ja jopa vaaditaan monissa työpaikka haastatteluissa. Se että onko n 13.000e auto kallis niin jokainen voi itse päätellä, ihmiset ajavat n 200e tai jopa 100.000e yli maksavilla autoilla. Mielestäni aloittajan auton arvo ei ole sanottava ja on ehkä ihan perusauton hinta tai jopa alle?

    • hah hah hah

      Olet kyllä aika nuukasti elänyt. Jos auton arvo on nyt tuo 13000e, niin silloin 5v sitten kun ostit sen niin se oli varmaan yli 20000e.

      20000e luoton korot ja lyhennykset maksaa helposti toimeentulotuella kun perusosa on se 480e, niin jos siitä käyttää vaikka vain 380e/kk autolainan maksuun, niin auto on maksettu 5:ssä vuodessa.

      Kauanko ap:llä menee tuon auton maksamiseen toimeentulotuella? 5v vai ootko niin pro provo että maksat sen 4:ssä vuodessa? :P

    • 5+5

      Aloittaja on trolli. Ei sossun asiakkaat saa edes pankkilainaa koska ovat varattomia. Osamaksu = pankkilaina. Ei kukaan usko tuollaista roskaa, että sossun asiakas muka ostaa säästyineillä sossurahoilla 13 000-15 000€ uuden auton. Pankit ei anna lainaa sossun asiakkaille ja autoliikkeet eivät anna osamaksua sossun asiakkaille.

      AP on trolli.

      • Aidan toisellapuolel

        Aloittaja on maksanut autoaan tuloilla josta ei voi ääneen puhua....muuta mahdollisuutta yksinkertaisesti ei voi olla jos auto on ollut jopa n 20.000e arvoinen n 5v sitten....


      • Petu...

        Itse ostin aikoinaan talon pankkilainalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.


      • Kysymys Petulle
        Petu... kirjoitti:

        Itse ostin aikoinaan talon pankkilainalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.

        Mitenkäs Petu siihen talolainaan sai sitten lainan kun ei töissä ja ei säännöllisiä tuloja? oliko sinulla antaa kunnon vakuudet ja oikeat nimet henkilötakaukseen? Sillä muutenhan se ei onnistu alkuunkaan.


      • Petu...
        Kysymys Petulle kirjoitti:

        Mitenkäs Petu siihen talolainaan sai sitten lainan kun ei töissä ja ei säännöllisiä tuloja? oliko sinulla antaa kunnon vakuudet ja oikeat nimet henkilötakaukseen? Sillä muutenhan se ei onnistu alkuunkaan.

        Oli kunnon vakuudet - ennestään omistin yhden talon :) Toki siitäkin oli velkaa.
        Ja sitten osin vielä paritalon puolikkaan, vaikka olin edelleen toimeentulotukiasiakas.

        Tärkeintä varmaan oli, että pystyin laskelmin osoittamaan pankille, että saan lainat maksettua.


    • Mersupummi

      Kun olin vielä duunidssa ostin uuen mersun, ennenkuin aloin sossupummiksi niin siirsin autoni 70 vuotiaan kortittoman äitini nimiin ja jäin itse vain halijaksi, eipä ole sossutädillä syytä valittaa.

    • Mersupummi

      Tai no oikestaan toi on vaan melkein mersu alkaa samalla kirjaimella kuiteskin, eli
      Moskowiz Elite 1500s
      Mut silti ;)

    • hyvä sijoitus

      Ei turhempaa ja tyhmempää sijoitusta voi olla kuin kallis auto ja vielä velaksi ja arvo laskee kuin lehmän häntä. Itse ajelen halvalla autolla, vaikka olisi varaa ostaa kalliskin, mutta on paljon järkevämpiä sijoituskohteita, jotka oikeasti tuottaa voittoa.

      • Vähällä toimeen

        Joo mikään ei ole tyhmempää kuin ostaa uusi auto liikkeestä, missään kaupassa ei vissiin häviä niin nopeasti kuin autokaupassa. On ihan tyhmää vedota siihen että no kun saa autoon takuun ja haluan ajella huolettomasti yms yms? Ihan saman asian ajaa n 1000-5000e huollettu auto, eipä siinä paljon arvo enää tuosta laske ja autoa kun huoltaa niin jo kestää ja on huoleton ja jos jotain tuleekin niin romuttamolta saa osia pilkkahintaa ja taas mennään hyvin eteenpäin :) oikeestaan auto saisi maksaa korkeintaan n 2000-3000e ja tuo 5000e on jo ehkä liikaa ja arvoaan menettävä "sijoitus" Olen itse tässä ajellut viimeiset 3 vuotta n 800e autolla ja ei mitään ongelmia ole ollut, normaalia kulumista ja huoltotöitä :) Olen sitä mieltä että ihmiset saisivat jo pikkuisen alkaa katselemaan miten rahojaan haaskaavat! Kamalaa tuhlausta harrastetaan monissa asioissa!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe