Taidekoululaiset vs itsenäiset taiteilijat

jkldjffjf8

Minua on pistänyt mietityttämään taidealalle kouluttautuvat vs itsenäisesti oppineet nuoret maalarit ja taiteilijat. Opiskelen itse taidetta kolmatta vuotta ja tiedän monia jotka ovat menestyneet paljon paremmin itsenäisenä taiteilijana menemättä sen kummemmin taidekouluihin. Ovat päässeet mm. nuorten taidepajoille, kulttuuriseuroihin ja taideyrityksiin töihin kouluttautumatta juuri mihinkään ja maalaavat ällistyttävän hyviä tauluja: juuri sellaisia mitkä nyky-yleisöä kiinnostavat ja joita kaikki haluaisivat ostaa. He ovat mielenkiintoisia, inspiroivia ja positiivisia ihmisiä, ovat mukana työelämässä ja ovat paljon sosiaalisempia kuin monet taideopiskelijat. Monet ovat elelleet sossulla vain jonkin aikaa ja sitten ilman mitään peruskoulua kummempaa koulutusta ovat silti juuri tuon taidelahjan ansiosta saaneet heti jostain töitä. Ja jos totta puhutaan niin eivätpä taidekoululaisten työt niin ihmeellisiä olekkaan, suurin osa on vielä henkisesti keskenkasvuisia jotka piirtelevät mangaa tai liian käsittämättömiä tai vanhanaikaisia aiheita jotka eivät juuri paljoa huomiota töillään saa. On sitten vähän pistänyt katkerasti miettimään että ovatko minä ja lähes kaikki muutkin taideopiskelijat lähteneet opiskelemaan tätä alaa aivan turhaan? Itsenäisesti oppineiden töitä arvostetaan paljon enemmän kuin valmistuneiden taidekoululaisten. He tietävät mitkä aiheet ihmisiä kiinnostavat, tekevät tilaustöitä tilaustöiden jälkeen ja rahaa tulee. Koulutustani on usein kritisoitu ja sanottu että se on joko jatkokoulutus, alanvaihto tai työttömyys itselläni vaihtoehtoina koulun loputtua. Kuulostan ehkä katkeran kateelliselta luuserilta mutta joskus tämän yhteiskunnan arvoja ja ihmisten meininkiä työ- ja koulutuselämässä on vaikea ymmärtää. En edes koe tutkinnostani olevan juuri mitään hyötyä, jos vaihdan alaa ja jään ikuisesti kateelliseksi muille menestyville taiteilijoille ja itselleni että petin unelmani, - mutta jos jään alalle ja yritän hakea papereillani töitä jään köyhääkin köyhemmäksi todennäköisesti ja minulle naureskellaan että olen vain toivoton haaveilija joka ei ymmärrä mitään todellisesta työelämän realiteeteista. Olisi pitänyt heti peruskoulusta mennä suoraan oikean ammatin opiskeluun niin minulla olisi jo lupaavamman koulutuksen paperit ja silti taidelahjat tallella. Niin sitä nuorena kuvittelee että vanhenee kuin viini ja että ikuisesti on aikaa ja mielenterveyttä opiskella ja töitä tehdä, vaan kun ei ole.

2

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artcom

      Jos taide innostaa, niin voi sitä tehdä jollakin toisella työllä kustantaenkin! Voi toteutta omia juttuja ilman esteitä. Taide on paljon myyntijuttukin. Se Hirnu, kuuluisa taiteilija myy eBay'ssä mahdollisesti taidetta 1000 kpl 10 euroa kappale, 500 kpl 50 euroa kpl jne. Kirjastoissa saa pitää näyttelyitä ilman maksuja. Mitä enemmän näyttelyit' sitä todennäköisempää myyntikin. Kotisivujen kauttakin voi myydä. Edullisia kotisivukoneita on tarjolla netissä ja niissä on nettikauppa tarjouksiakin, ei kuitenkaan kotiosoitteella pidä toimia noissa, sähköposti sopii. Niihin sopii jopa 300 taulun kuvaa. Monet taiteilijat saavat sivutuloja taideopettajana olemisella jossakin kansalaisopistossa tms. Kavereille ja sukulaisille myyntikiin auttaa selviytymisessä.

    • ~requiem

      No, itse tein sen toisen valinnan, eli "oikean ammatin" ja opiskelin inssiksi. Ja todellakin petin unelmani. Niin eri lähtökohdista kuin kirjoitustasi luenkin olen tunnistavinani silti tutun tuskan, joka lähtee halusta tehdä taidetta.

      Olen tuntenut ikäni syvää tarvetta purkaa jotakin itsestäni taiteen keinoin, enkä ole vakavisti otettavista yrityksistäkään huolimatta, mm. musiikissa ja kuvataiteissa, onnistunut löytämään itselleni sopivaa ilmaisukeinoa. Tiedän mitä haluan nähdä, kuulla ja tuoda ulos, mutta se kaikki pysyy pinttyneenä sisässäni. Vuodet vain vierivät.
      Olen ikuisesti kateellinen niille, jotka ovat löytäneet oman ilmaisunsa.

      Arvostan todella valintaasi ja voin vain toivoa, että se osoittautuu vielä joskus kannattavaksi. Ei ihmisen elämä ole kuitenkaan kuin lyhyt pilkahdus keskellä loputonta tyhjyyttä. Mikä tässä kaikessa voisi olla merkityksellisempää kuin se, että heijastaa oman pienen valonsa tästä mielettömästä olemassaolosta? Sen ainakin voin sanoa, että millekään "oikealle ammatille" eläminen ei sitä ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe