Turha ajatus?

Pauliggi

Onko mitään merkitystä mikäli ei-mormoni ei juo seurassasi alkoholia, teetä tai kahvia, vaan ottaa tarkoituksella silloin jotain muuta, vai onko täysin samantekevää? En tarkoita, että pitäisi valita juomansa toisen mukaan, mutta onko tälläisellä ajatuksella muuten mitään merkitystä? Huomaavaista vai ihan turhaa?

22

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      En juo noita muutenkaan, joten ihan sama onko seuralaiseni mormoni vai ei-mormoni...

      Mutta kysymys oli kai osoitettu mormoneille. Itse en usko heidän muiden juomisista välittävän.

    • Hopeatee

      Riippuu varmaankin seuralaisesta. Jos hän isäntänä/emäntänä on varautunut tarjoilemaan sinulle uskontosi mukaisen juoman, niin eikö se ole kohteliasta sinua kohtaan?
      Ei kai ole tarkoitus, että kaikille kutsuvieraille tarjotaan kylmää mehua yhden vieraan takia?

      Jos taas ei-mormooni menee vaikkapa kahvilaan mormonin seurassa, ei voi olla epäkohteliasta ottaa omaksi juomakseen mieleistään tiskiltä, niinhän mormonikin tekee.

      Ihmisen syömiset ja juomiset ovat hänen oma asiansa, Nykyisten allergioitten ja keliaakikkojen keskellä ei ole mikään ihme, että tarjoiluissa on heittoja.

    • Kyllä sillä voi olla merkitystä. Jos kyse on elämän tavasta, niin se osoittaa silloin, että asiaosaisilla on yhteiset arvot ainakin juomisen suhteen. Se, että ei käytä alkoholia, niin se merkitsee taas, että voi luottaa toisen pään pysyvän selvänä. Ja sillähän on suurtakin merkitystä ihmissuhteitten kannalta.

      • Niinkö?

        Onko vastaus aloittajan kysymykseen siis, että mormonin seurassa pitää noudattaa mormonin jiomatapoja? kokis OK, tee ei?


      • Niinkö? kirjoitti:

        Onko vastaus aloittajan kysymykseen siis, että mormonin seurassa pitää noudattaa mormonin jiomatapoja? kokis OK, tee ei?

        Mormonien juomatavat? Mormonit eivät ole ainoita, jotka pidättäytyvät kahvista, teestä ja alkoholista. On niitä muitakin ihmisiä, sekä uskonnollisia että uskonnottomia, jotka noudattavat samoja periaatteitta.

        Itse totesin vain että sillä voi olla merkitystä, kun kahdella ihmisellä on samanlaiset normit, vaikka muista asioista ei oltaisikaan niin samaa mieltä.


      • Niinkö?
        lehi kirjoitti:

        Mormonien juomatavat? Mormonit eivät ole ainoita, jotka pidättäytyvät kahvista, teestä ja alkoholista. On niitä muitakin ihmisiä, sekä uskonnollisia että uskonnottomia, jotka noudattavat samoja periaatteitta.

        Itse totesin vain että sillä voi olla merkitystä, kun kahdella ihmisellä on samanlaiset normit, vaikka muista asioista ei oltaisikaan niin samaa mieltä.

        Suomalaisista huomattava osa juo kahvia, vaikka esim. minä en. Nyt oli kysymys siitä, että mikä on vastauksesi aloittajan kysymykseen siinä tapauksessa, että se toinen osapuoli olisi kahvinjuoja. Pitääkö hänen pidättyä juomasta kahvia mormonin seurassa vai ei?


      • Niinkö? kirjoitti:

        Suomalaisista huomattava osa juo kahvia, vaikka esim. minä en. Nyt oli kysymys siitä, että mikä on vastauksesi aloittajan kysymykseen siinä tapauksessa, että se toinen osapuoli olisi kahvinjuoja. Pitääkö hänen pidättyä juomasta kahvia mormonin seurassa vai ei?

        Vastaus nimimerkki "Niinkö?" kirjoitukseen 27.11.2014 17:48

        Jos vieras haluaa juoda kahvia, niin se sopii vallan mainiosti. Sen sijaan olisi suotavaa pidättäytyä alkoholista. Näin siksi, että alkoholin alaisena ihminen menettää helposti itsekontrollin kun taas kahvilla ei ole samanlaista vaikutusta.


    • LDS

      Humaavaista.

    • M.E.L.

      Niin. Jeesus joi viiniä. Ei viininjuonnissa voi olla kristitylle mitään ongelmaa.

      Muille toki voi olla.

      • 1 annos kerralla

        kunhan ei vedä humalahakuisesti


    • Ent. mormoni

      Jos kutsuu mormonin kotiinsa, on huomaavaista varata hänelle alkoholitonta ruokajuomaa ja kahvin sijaan jotain muuta, esimerkiksi masai-teetä.

      Jos mormoni kutsuu kotiinsa vieraita, on huomaavaista tarjota ei-mormoneille kahvia tai teetä, jos vieraat niitä muutenkin käyttävät.

      Jos mormonikodissa on juhlia, ei heidän velvollisuutensa ole mielestäni tarjota alkoholia, vaikka kuohuviini kuuluu tapoihin tervetuliaismaljana monissa juhlavammissa tilanteissa.

      Ulkona liikuttaessa jokainen voi tilata mitä itse haluaa.

      • M.E.L.

        No, sosiaaliset tavat ovat keino eristää itsensä.

        Kyllä normaaliin juhliin kuuluu vähintään kahvi Konjakilla ja Shampanjaa. Cavaa tai Sektiä :)

        Muuten isäntäväki on sivistymätöntä.

        :-D


      • eimormoni

        Tarviiko ollakseen kohtelias tarjota toiselle välttämättä kotonaan teetä ja kahvia?
        Esim. jos juo itse vain teetä, täytyykö pitää kahvinkeitintä kaapissa siksi, jos joku kahvista tykkäävä tulee kylään? Jos kahvinjuojia käy harvoin, kahvit vanhenee kaapissa.
        Hyvä jos kuitenkin jonkun verran valinnanvaraa juomien suhteen, varsinkin jos tietää odottaa vieraita.

        Eikö ole vähän ristiriitaista tarjota muille kahvia/teetä, jos itse ei vakaumuksellisista syistä niitä juo?
        En itse ainakaan kalaa syövänä kasvissyöjänä tarjoaisi muuta ruokaa, kuin kasvis/kalaruokaa tai mahdollisesti riistaa, kun kerran eettisistä/vakaumuksellisista syistä pääasiassa tämä ruokavalio.
        En juo itse alkoholia, mutta viiniä voisin tarjota kohtuullisesti, kun ei ole vakaumusta sitä estämässä.
        Itse en omista sitä kahvinkeitintä. Kaapista löytyy aina ainakin , vihreää, valkoista ja mustaa teetä eri aromein, rooibosta, yrttijuomia, kivennäisvesiä, limonadia ja mehuja, talvisin usein myös glögiä.


      • !!!
        eimormoni kirjoitti:

        Tarviiko ollakseen kohtelias tarjota toiselle välttämättä kotonaan teetä ja kahvia?
        Esim. jos juo itse vain teetä, täytyykö pitää kahvinkeitintä kaapissa siksi, jos joku kahvista tykkäävä tulee kylään? Jos kahvinjuojia käy harvoin, kahvit vanhenee kaapissa.
        Hyvä jos kuitenkin jonkun verran valinnanvaraa juomien suhteen, varsinkin jos tietää odottaa vieraita.

        Eikö ole vähän ristiriitaista tarjota muille kahvia/teetä, jos itse ei vakaumuksellisista syistä niitä juo?
        En itse ainakaan kalaa syövänä kasvissyöjänä tarjoaisi muuta ruokaa, kuin kasvis/kalaruokaa tai mahdollisesti riistaa, kun kerran eettisistä/vakaumuksellisista syistä pääasiassa tämä ruokavalio.
        En juo itse alkoholia, mutta viiniä voisin tarjota kohtuullisesti, kun ei ole vakaumusta sitä estämässä.
        Itse en omista sitä kahvinkeitintä. Kaapista löytyy aina ainakin , vihreää, valkoista ja mustaa teetä eri aromein, rooibosta, yrttijuomia, kivennäisvesiä, limonadia ja mehuja, talvisin usein myös glögiä.

        Toisena ei-mormonina olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Mormonin velvollisuutena ei ole tarjota sellaista, mitä ei itsekään käytä.


      • Puutun nyt tähän kohtaan: " Jos mormoni kutsuu kotiinsa vieraita, on huomaavaista tarjota ei-mormonille kahvia ja teetä, jos vieraat niitä muutenkin käyttävät."

        Eräässä pappeuskokouksessa syntyi keskustelua tästä asiasta, kun jotkut tekevät juuri niin. Mieleeni tuli voimakkaasti ajatus, että vieraat luulevat kyseistä mormonia salakahvittelijaksi, eli sellaiseksi, joka juo kahvia kotona silloin kun ei ole vieraita paikalla, mutta julkisuudessa pidättäytyy kahvista (työpaikalla, vieraitten luona ym.).

        En usko että edes ei-mormoni pitäisi Monsonille sopivalle tarjota vieraille kahvia.

        Olen kyllä ollut tilanteessa, jossa yksi henkilö kysyi hämmästyneenä sitä, eikä minulla ole tuhkakuppia vieraitten varalta, vaikka itse en polta. Siinä tilanteessa en osannut vastata mitään, koska huoneisto oli omistuksessa, mutta nykyisin voisin vastata, että vuokrasopimus kieltää tupakoinnin asuinhuoneistossa. Joten se siitä.

        Nostin tupakka-asian esille siitä syystä, että jos lähdetään siitä, että mormonin pitäisi tarjota kahvia, niin silloin voitaisiin kysyä, missä kulkee raja sen suhteen, mitä ei tarvitse tarjota. Vähän sama kuin jos muslimilla olisi velvollisuus tarjota ei-muslimille vieraalle sianlihaa...


      • to..
        lehi kirjoitti:

        Puutun nyt tähän kohtaan: " Jos mormoni kutsuu kotiinsa vieraita, on huomaavaista tarjota ei-mormonille kahvia ja teetä, jos vieraat niitä muutenkin käyttävät."

        Eräässä pappeuskokouksessa syntyi keskustelua tästä asiasta, kun jotkut tekevät juuri niin. Mieleeni tuli voimakkaasti ajatus, että vieraat luulevat kyseistä mormonia salakahvittelijaksi, eli sellaiseksi, joka juo kahvia kotona silloin kun ei ole vieraita paikalla, mutta julkisuudessa pidättäytyy kahvista (työpaikalla, vieraitten luona ym.).

        En usko että edes ei-mormoni pitäisi Monsonille sopivalle tarjota vieraille kahvia.

        Olen kyllä ollut tilanteessa, jossa yksi henkilö kysyi hämmästyneenä sitä, eikä minulla ole tuhkakuppia vieraitten varalta, vaikka itse en polta. Siinä tilanteessa en osannut vastata mitään, koska huoneisto oli omistuksessa, mutta nykyisin voisin vastata, että vuokrasopimus kieltää tupakoinnin asuinhuoneistossa. Joten se siitä.

        Nostin tupakka-asian esille siitä syystä, että jos lähdetään siitä, että mormonin pitäisi tarjota kahvia, niin silloin voitaisiin kysyä, missä kulkee raja sen suhteen, mitä ei tarvitse tarjota. Vähän sama kuin jos muslimilla olisi velvollisuus tarjota ei-muslimille vieraalle sianlihaa...

        Jokaisen koti on oma akoti eli ei tarvitse vieraille tarjota mitä ei itse saa syödä tai juoda. Vieras joka tulee mormonikotiin tietää varmasti, että esimerkiksi kahvia tai viiniä ei tarjota.


      • Ent. mormoni
        !!! kirjoitti:

        Toisena ei-mormonina olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Mormonin velvollisuutena ei ole tarjota sellaista, mitä ei itsekään käytä.

        Minä en tarjoa kotonani alkoholia, koska en itsekään käytä.

        Jos vieraalla kovasti viinahammasta kolottaa, saa voi ottaa oman pullon mukaan ja käydä ryyppääässä siitä halkopinon takana. Jos vieras sitten tulee känniin, tilaan taksin ja lähetän hänet kotiin.

        Sama koskee kaikenlaista sekavaa käytöstä, mukaan lukien uskonnollinen paasaamisen. Kerran oli yksi helluntailainen keräämässä täällä itselleen marjoja. Saatuaan ämpärinsä täyteen hän alkoi kiittää, ylistää ja siunata kädet taivaaseen kohotettuina. Kestin katsella ja kuunnella ylenpalttista siunaamistani pari minuuttia, mutta kun se vain yltyi eikä ollut loppuakseen, työnsin tyypin ulko-ovesta pihalle.

        Kaikenlainen hihhulointi ja remuaminen on vastenmielistä. Tapahtuipa se sitten humalassa tai uskonnon varjolla.


      • Ent. mormoni
        lehi kirjoitti:

        Puutun nyt tähän kohtaan: " Jos mormoni kutsuu kotiinsa vieraita, on huomaavaista tarjota ei-mormonille kahvia ja teetä, jos vieraat niitä muutenkin käyttävät."

        Eräässä pappeuskokouksessa syntyi keskustelua tästä asiasta, kun jotkut tekevät juuri niin. Mieleeni tuli voimakkaasti ajatus, että vieraat luulevat kyseistä mormonia salakahvittelijaksi, eli sellaiseksi, joka juo kahvia kotona silloin kun ei ole vieraita paikalla, mutta julkisuudessa pidättäytyy kahvista (työpaikalla, vieraitten luona ym.).

        En usko että edes ei-mormoni pitäisi Monsonille sopivalle tarjota vieraille kahvia.

        Olen kyllä ollut tilanteessa, jossa yksi henkilö kysyi hämmästyneenä sitä, eikä minulla ole tuhkakuppia vieraitten varalta, vaikka itse en polta. Siinä tilanteessa en osannut vastata mitään, koska huoneisto oli omistuksessa, mutta nykyisin voisin vastata, että vuokrasopimus kieltää tupakoinnin asuinhuoneistossa. Joten se siitä.

        Nostin tupakka-asian esille siitä syystä, että jos lähdetään siitä, että mormonin pitäisi tarjota kahvia, niin silloin voitaisiin kysyä, missä kulkee raja sen suhteen, mitä ei tarvitse tarjota. Vähän sama kuin jos muslimilla olisi velvollisuus tarjota ei-muslimille vieraalle sianlihaa...

        Pienimuotoisissa tilaisuuksissa mormoni tarjotkoon vain uskontoonsa sopivaa, jos paikalla ei ole ikäihmisiä. Mutta kyllä minun mielestäni olisi sopivaa isommissa sukutapahtumissa kuten isoissa häissä tai hautajaisissa tarjota kahvia ja teetä. Moni vanhempi ihminen on niihin tottunut ja se olisi heitä kohtaan kovin huomaavaista.

        Minulla on aina mormonikävijöiden varalta myös roobois- ja muita sellaisia teelaatuja, joita he mielellään juovat. tietysti voisin ottaa saman linjan tässä ja tarjota vain teetä ja kahvia. Mormonit saisivat sitten ottaa kuumaa vettä, sokeria ja maitoa eli pärjätä hopeateellä, jonka ainekset on pöydässä.


      • mmmammm
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Pienimuotoisissa tilaisuuksissa mormoni tarjotkoon vain uskontoonsa sopivaa, jos paikalla ei ole ikäihmisiä. Mutta kyllä minun mielestäni olisi sopivaa isommissa sukutapahtumissa kuten isoissa häissä tai hautajaisissa tarjota kahvia ja teetä. Moni vanhempi ihminen on niihin tottunut ja se olisi heitä kohtaan kovin huomaavaista.

        Minulla on aina mormonikävijöiden varalta myös roobois- ja muita sellaisia teelaatuja, joita he mielellään juovat. tietysti voisin ottaa saman linjan tässä ja tarjota vain teetä ja kahvia. Mormonit saisivat sitten ottaa kuumaa vettä, sokeria ja maitoa eli pärjätä hopeateellä, jonka ainekset on pöydässä.

        Jippii! Löytyi taas ent. mormonin viesti, mistä olen samaa mieltä!

        Kyllä ainakin meidän perheessä, kun isompia pippaloita, kuten ylioppilasjuhlat, hautajaiset jne,, on ollut, niin kyllä silloin on ollut kahvi- sun muu tarjoilu niitä haluaville... Alkoholia ei kylläkään..

        Ja itseäni ei häiritse tipan vertaa, jos ystäväni kännejä vetävät. Ainoastaan kun promilleja on "riittävästi", mielummin poistun itse seurasta, ja vain syystä että käytös ja jutut muuttuu lähinnä rasittavaksi...

        Ja oma mielipiteeni on, että viinan tai kahvin juonti on syntiä vain heille, joiden mielestä se on syntiä... :) (tehdäkseen syntiä, täytyy tietää tekevänsä syntiä..)


    • En välitä siitä mitä hän juo, se on jokaisen oma asia.

    • Ev.lut.

      "Mormonit eivät ole ainoita, jotka pidättäytyvät kahvista, teestä ja alkoholista. On niitä muitakin ihmisiä, sekä uskonnollisia että uskonnottomia, jotka noudattavat samoja periaatteitta."

      Varmasti on muitakin mutta tuskin muut kuin mormonit kieltäytyvät kahvista ja teestä uskonnollisin perustein.

      • tode*

        adventistit kieltäytyvät kahvista, samoin lihan syönnistä. He ovat sapatteineen omituinen sekoitus vanhaa ja uutta liittoa, Ellen G. White ja Joseph Smith olivat samansuuntaisia kansanjohtajia, saivat vaikutteita sieltä sun täältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe