Automatiikka katsastuksessa?

evolution shift

Tarkastaako katsastusmies auton automatiikan, valot, sadetunnistin... että toimii niin kuin pitäisi? vähän mietityttää onko autossani "kaikki bitit ja johdot järissään"?

voiko kaiken turhan automatiikan poistaa autosta, "tehdä karvahattumallin".?

Jostain puskaradio soi, että kaikki mikä on vakiona autossa ostohetkellä, ei saa poistaa. pitääkö paikkansa?

11

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tarvi toimia

      Automaattivalot ja sadetunnistin eivät ole pakollisia varusteita. Saattaa kuitenkin tulla korjauskehotus, jos pyyhkijät viuhtovat miten sattuu. Valoista pomppaa, jos lähi- ja kaukovalot eivät tottele manuaalisesti.

      • Eipä ole ohjaustehostin, turvatyyny, ABS-jarrutkaan pakollisia varusteita, silti niiden tulisi toimia...

        No kuten on todettu, on kymmeniä kohteita, jotka on katsastajasta kiinni tarkistaako vaiko ei...


      • kkssskl

        Tarkastaa jos ne lukee otteessa tai ratissa...Eli ABS:sta narahtaa heti jos valo ei syty kun virta laitetaan. Ohjaustehostajan puutteen huomaa heti, koska tehostajalla tehty auto on aivan helkatin jäykkä kääntää. Osa on myös vuosimallin mukaan pakollisia....


    • katsastajat

      jos valmistaja on ne määritellyt pakollisiksi (ts. kyseistä mallia ei ole tehty ilman ao. varustetta), on se silloin pakollinen ja sen on toimittava.

      OLE HILJAA JOS ET YMMÄRRÄ "PANKKIAUTOMAATTI", JUNTTI!

      • Ymmärrän sen että se on katsastajasta kiinni mitä testataan.

        Monestiko sun autossa on katottu läpi kaikki turvavyöt, mitattu jarrulevyt, katottu et löytyy varoituskolmio ja testattu rattilukko...

        Aivan


      • et oo ammattilainen

        Mene vihanhallinnankurssille kun et osaa olla huutamatta netissä! Et ole mikään katsastaja, siinä hommassa pitää osata hillitä huutonsa.
        Sitä paitsi, "pankkiautomaatti on oikeassa siinä että mm. ohjaustehostin, tyynyt ja abs-jarrut on toimittava vaikka ei niistä oo mitään mihinkään merkittykään.


      • fff-power

        haista sinä jätkä pitkä vittu


    • katsastajat

      "Sitä paitsi, "pankkiautomaatti on oikeassa siinä että mm. ohjaustehostin, tyynyt ja abs-jarrut on toimittava vaikka ei niistä oo mitään mihinkään merkittykään."

      "jos valmistaja on ne määritellyt pakollisiksi (ts. kyseistä mallia ei ole tehty ilman ao. varustetta), on se silloin pakollinen ja sen on toimittava."

      Onko sun lukutaidossa jotain vikaa?

      Sitäpaitsi ABS-jarruista on merkintä otteella, turvavarusteista on oltava merkinnät Katsa-järjestelmässä hlöautoilla käyttöönotosta 1.1.1999 lähtien.

      Lukkiutumattomat jarrut (ABS-jarrut) on pakolliset mm. VAK/ADR-autoissa ja 31.3.2001 lähtien N2,N3,M2,M3 luokissa.

      TAIDAN KUITENKIN OLLA AMMATILAINEN.

    • ruskon metalli

      Ei tosiaankaan tarkasta
      mä vahasin auton katsastukseen niin
      kysy että pelaako pissapoika,kun ei viitsi kokeilla
      menee vahaus hukkaan.
      sanoin et pelaa ja ei kokeillut
      ps.ei olis onnistunut 70-luvulla.
      Mulla oli Plymouth ja asensin vilkut ja parkit puskurin alle
      trattorin valoista.
      näytti taakse auton alle ja tietenkin eteen.
      Katsastin näin noin viisi vuotta sit tuli oulussa
      se vittumainen katsastusmies
      taputti eka takalasia ja kysyin mikä siellä.
      Ei oo laillinen,oli pieni suomen lippu liimattu lasiin.
      Ukko ei löytänyt autosta mitään vikaa,ja kun ajoin siihen
      oviaukolle että ottaa letkut irti niin lähti johonkin ja haki mitan.
      Mittas ne vilkut ja sano että 5 senttiä liian alhaalla.
      Sanoin että miten ne on sillain nyt että viisi vuotta ollut samassa
      Ei oo ennen huomattu,
      Kysyin että laitanko tuonne katolle vilkut.
      sano että älä niin ylös,ja laitoin sit etusäleikköön ne
      Ei tuu se ukon nimi muistiin.oli niin vittumaisen näköinen mieskin.
      Aina ku se avas oven niin sai sanoa ettei mee läpi.
      kuka muistaa sen nimen oulussa ruskossa?

      • hienoa

        Olen ajellut ylinopeutta jo vuosia. Jos huomenna poliisi puuttuu asiaan, niin sanonko että olen ajanut ylinopeutta jo vuosia? Logiikallasi minulle pitäisi antaa poliisin lupa ajaa ylinopeutta tänään ja huomenna...


    • Ei_tarvita_

      Kaikki turhat pakolliset varusteet, kuten ABS, Airbag yms. saa poistaa, jos valmistaja sen sallii, löytyy rinnakkaismalli ja valmistajan ohje siihen. Pakolliset varusteet ovat siis komponenttihyväksyntöjen tai kansallisten lakien alaisia varusteita, ei siis mitään sadetunnistimia, jotka siis ovat erillään komponenttihyväksytyistä laitteista, esim. jarrut, ajonestolaite, moottorinohjaus, valojen korkeuden säätö jne. Tosin monesti komponentit ovat integroituina toisiinsa, eikä valmistaja anna ainakaan uudempiin autoihin poistolupia tai ohjeita, joten pidä sellaisenaan tai osta joku peruslaite karvalakkivarusteilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe