Kannattaako vaihtaa?

Mulla ois Peugeot 406 2.0 16v 100kw vuosimallia 2001...
Ajettu on 219 000km..


Nyt tekisi mieleni vaihtaa se vuosimalliin 2004, 3.0 V6 152kw koneiseen, jossa varusteina jo esp asr..
Ajettu 159 000km...

Välirahaa pitäisi maksaa 3200€...

Järjellä ajateltuna vaihtakauppa ei kannata, mutta koeajolla 207hv hyvä vääntö vakuutti ja auto oli todella mukava ajettava!

Mitä suosittelisitte?

7

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm

      Älä naurata. Noin paljon väliä ja paljon ajettu auto? Autohan on jo kymmenen vuotias!

      Oma autosi varmaan vielä kestää ties miten kauan, niin siitä on turha luopua, ellet löydä todella vähän ajettua yksilöä.

    • Totta...


      Autona Peugeot 406 on jo vanhentunut, samoin, kuin 407 myös löytänyt
      seuraajan ja 508:aankin jo tullut facelift!

      Nukuin tosiaan yön yli, eikä kannata laittaa yli 3000€ väliä kohta 11- vuotiaaseen autoon! :)

      • xcvnmcxfgdfgdgd

        Tehdäänpä laskelmat noista vaihtoehdoista:

        Nykyinen 406, ajat sillä vielä 10 vuotta ja sitten romutat sen:

        -arvonalennus 2000 euroa
        -polttoainekulut vaikkapa 18.000 km vuosittaisella ajolla 21600 euroa
        -huolto- ja korjauskustannukset, vuosittain 500 euroa = 5000 euroa

        Yhteensä: 28600, eli 2860 euroa vuodessa.

        Vaihtamalla tuohon kolmelitraiseen, samat 10 vuoden ajot:

        -arvonalenema vaihtokulu: 6900 euroa
        -polttoainekulut 18.000 km vuosittaisella ajolla 27000 euroa
        -huolto- ja korjauskustannukset, vuosittain 600 euroa = 6000 euroa

        Yhteensä: 39900, eli 3990 euroa vuodessa.

        Lisäksi tulisi huomioida erot ainakin vakuutusmaksuissa, rengaskuluissa, sekä käyttömaksuissa. Kaikki ovat suurempia tuolla kolmelitraiselle.

        Mutta ilman noidenkin huomioimista, 10 vuodessa tulee lisäkuluja yli 11.000 euroa.

        Mielestäni 406 ei ole ominaisuuksiltaan juurikaan vanhentunut. Jos siinä on ilmastointi, se tarjoaa lähes samat ominaisuudet kuin uudemmatkin, se on hiljainen, lämmin talvella, ajo-ominaisuuksiltaan miellyttävä, eikä ulkokuorikaan ole 20 vuoden iästä huolimatta auttamattoman vanhan näköinen. Tiedän, turvallisuus ei ole samaa tasoa, eikä siinä ole ajonvakautusta, tai luistonestojärjestelmää, mutta onhan ikäeron jossakin näyttävä.

        Kun 406:tta aletaan vertaamaan uudempiin vaihtoehtoihin, niin mielestäni nuo uudemmat on huomattavasti haasteellisempia autoja omistaa:

        -407:ssa hajoaa lämmityslaitteen läpät, korjaus 600 - 1000 euroa, ei kiitos. Lisäksi alapallonivelien rakenne on sellainen että se ei tahdo kestää, ei ehkä iso ongelma, mutta ongelma kuitenkin.

        -508 mallissa on taas sitten THP moottorit ja niiden jakoketjuongelmat, ei kiitos, lisäksi suorasuihkutus ja ahdin tuo omat lisänsä kulurakenteeseen, kun noita tarvitsee vaihtaa / huoltaa tarvittaessa

        Itse ajan seitsemättä vuotta 406:lla. Keksin vain yhden syyn, miksi vaihtaisin uudempaan, ja se on ilmastointilaite. Autollani on ajettu yli 320tkm, mutta se on hämmästyttävän hyvässä kunnossa, sen vuoksi että sitä on tosiaankin huollettu ja korjattu noin 500 eurolla vuosittain. Uskoisin tuolla ajavani vielä vähintään viisi vuotta, eli mittariin tulisi ainakin se 400tkm.

        Itsekin nuorempana vaihtelin autoa usein, siinä oli jotakin kiehtovaa ja jännittävää. Nyt on tullut opittua että rahan laittaminen auton vaihtamiseen muutaman vuoden välein, on taloudellisesti kannattamatonta. Ennemmin se sama raha kannattaa sijoittaa siihen nykyisen auton ylläpitämiseen, edellyttäen että auto on sellainen joka ei juurikaan ruostu.

        Sanoisin että 406 jonka omistat, on vasta elinkaarensa puolivälissä. Pitämällä autosta huolta, sillä on elinikää varmasti vielä 10 vuotta ja 200tkm.

        Taloudellisesti se on kannattavaa, eri juttu sitten jaksaako ajaa noin kauan samalla autolla, useimmat eivät taida jaksaa.


      • monivalinta
        xcvnmcxfgdfgdgd kirjoitti:

        Tehdäänpä laskelmat noista vaihtoehdoista:

        Nykyinen 406, ajat sillä vielä 10 vuotta ja sitten romutat sen:

        -arvonalennus 2000 euroa
        -polttoainekulut vaikkapa 18.000 km vuosittaisella ajolla 21600 euroa
        -huolto- ja korjauskustannukset, vuosittain 500 euroa = 5000 euroa

        Yhteensä: 28600, eli 2860 euroa vuodessa.

        Vaihtamalla tuohon kolmelitraiseen, samat 10 vuoden ajot:

        -arvonalenema vaihtokulu: 6900 euroa
        -polttoainekulut 18.000 km vuosittaisella ajolla 27000 euroa
        -huolto- ja korjauskustannukset, vuosittain 600 euroa = 6000 euroa

        Yhteensä: 39900, eli 3990 euroa vuodessa.

        Lisäksi tulisi huomioida erot ainakin vakuutusmaksuissa, rengaskuluissa, sekä käyttömaksuissa. Kaikki ovat suurempia tuolla kolmelitraiselle.

        Mutta ilman noidenkin huomioimista, 10 vuodessa tulee lisäkuluja yli 11.000 euroa.

        Mielestäni 406 ei ole ominaisuuksiltaan juurikaan vanhentunut. Jos siinä on ilmastointi, se tarjoaa lähes samat ominaisuudet kuin uudemmatkin, se on hiljainen, lämmin talvella, ajo-ominaisuuksiltaan miellyttävä, eikä ulkokuorikaan ole 20 vuoden iästä huolimatta auttamattoman vanhan näköinen. Tiedän, turvallisuus ei ole samaa tasoa, eikä siinä ole ajonvakautusta, tai luistonestojärjestelmää, mutta onhan ikäeron jossakin näyttävä.

        Kun 406:tta aletaan vertaamaan uudempiin vaihtoehtoihin, niin mielestäni nuo uudemmat on huomattavasti haasteellisempia autoja omistaa:

        -407:ssa hajoaa lämmityslaitteen läpät, korjaus 600 - 1000 euroa, ei kiitos. Lisäksi alapallonivelien rakenne on sellainen että se ei tahdo kestää, ei ehkä iso ongelma, mutta ongelma kuitenkin.

        -508 mallissa on taas sitten THP moottorit ja niiden jakoketjuongelmat, ei kiitos, lisäksi suorasuihkutus ja ahdin tuo omat lisänsä kulurakenteeseen, kun noita tarvitsee vaihtaa / huoltaa tarvittaessa

        Itse ajan seitsemättä vuotta 406:lla. Keksin vain yhden syyn, miksi vaihtaisin uudempaan, ja se on ilmastointilaite. Autollani on ajettu yli 320tkm, mutta se on hämmästyttävän hyvässä kunnossa, sen vuoksi että sitä on tosiaankin huollettu ja korjattu noin 500 eurolla vuosittain. Uskoisin tuolla ajavani vielä vähintään viisi vuotta, eli mittariin tulisi ainakin se 400tkm.

        Itsekin nuorempana vaihtelin autoa usein, siinä oli jotakin kiehtovaa ja jännittävää. Nyt on tullut opittua että rahan laittaminen auton vaihtamiseen muutaman vuoden välein, on taloudellisesti kannattamatonta. Ennemmin se sama raha kannattaa sijoittaa siihen nykyisen auton ylläpitämiseen, edellyttäen että auto on sellainen joka ei juurikaan ruostu.

        Sanoisin että 406 jonka omistat, on vasta elinkaarensa puolivälissä. Pitämällä autosta huolta, sillä on elinikää varmasti vielä 10 vuotta ja 200tkm.

        Taloudellisesti se on kannattavaa, eri juttu sitten jaksaako ajaa noin kauan samalla autolla, useimmat eivät taida jaksaa.

        Paljon vakuuttavanoloisia laskelmia, mutta ne perustuvat aika rohkeisiin olettamuksiin ja monia autonvalintaan vaikuttavia asioita ei ole mitenkään arvotettu. Miten laittaa hintalappu V6-koneen ajonautinnolle tai uudemman mallin paremmalle turvallisuudelle?

        Autonvalintaa voi toki yrittää perustella pseudojärkevillä laskelmilla - jotka ovatkin siitä käteviä, että minkä tahansa valinnan voi perustella järkeväksi valitsemalla sopivat laskentaperusteet.

        Ihan oikeasti, ei ole mitään yleispätevää kriteeriä arvioida järkevää autonvalintaa. Toki jonkin valinnan voi perustella järkeväksi esim. sillä että se on halvin, mutta onko kuitenkaan järkevää valita halvinta jos vähän kalliimmalla itseä miellyttävän auton? Ei pidä unohtaa sitäkään, että ylläpitokustannukset perustuvat arvauksiin: koskaan ei ennalta tiedä, mitä missäkin autossa tulee eteen.

        Kun on kyse Peugeot-palstasta eikä jostain japsiryhmästä, hyvin vaikeasti arvotettava ajonautinto lienee varsin tärkeä valintakriteeri. Vaikeahan V6-pataa on taloussyillä perustella vaan olennaista olisi miettiä onko se liian kallis. Auton vaihtamisessa ei kannata olla liian hätäinen, vaan etsiä hyvää, kohtuuhintaista yksllöä ajan kanssa: 406, 407 vai peräti 607? Näillä bensanhinnoilla V6-yksilöiden hintakin saattaa olla yllättävän joustava, ja kulutuksella ei ole niin väliä kun ajaa vähän.


      • ljkhgchxfdzxfchvjkhg
        monivalinta kirjoitti:

        Paljon vakuuttavanoloisia laskelmia, mutta ne perustuvat aika rohkeisiin olettamuksiin ja monia autonvalintaan vaikuttavia asioita ei ole mitenkään arvotettu. Miten laittaa hintalappu V6-koneen ajonautinnolle tai uudemman mallin paremmalle turvallisuudelle?

        Autonvalintaa voi toki yrittää perustella pseudojärkevillä laskelmilla - jotka ovatkin siitä käteviä, että minkä tahansa valinnan voi perustella järkeväksi valitsemalla sopivat laskentaperusteet.

        Ihan oikeasti, ei ole mitään yleispätevää kriteeriä arvioida järkevää autonvalintaa. Toki jonkin valinnan voi perustella järkeväksi esim. sillä että se on halvin, mutta onko kuitenkaan järkevää valita halvinta jos vähän kalliimmalla itseä miellyttävän auton? Ei pidä unohtaa sitäkään, että ylläpitokustannukset perustuvat arvauksiin: koskaan ei ennalta tiedä, mitä missäkin autossa tulee eteen.

        Kun on kyse Peugeot-palstasta eikä jostain japsiryhmästä, hyvin vaikeasti arvotettava ajonautinto lienee varsin tärkeä valintakriteeri. Vaikeahan V6-pataa on taloussyillä perustella vaan olennaista olisi miettiä onko se liian kallis. Auton vaihtamisessa ei kannata olla liian hätäinen, vaan etsiä hyvää, kohtuuhintaista yksllöä ajan kanssa: 406, 407 vai peräti 607? Näillä bensanhinnoilla V6-yksilöiden hintakin saattaa olla yllättävän joustava, ja kulutuksella ei ole niin väliä kun ajaa vähän.

        "Paljon vakuuttavanoloisia laskelmia, mutta ne perustuvat aika rohkeisiin olettamuksiin ja monia autonvalintaan vaikuttavia asioita ei ole mitenkään arvotettu."

        Eihän siinä ole kuin yksi laskelma, jossa on verrattu täsmälleen saman automallin kahta eri moottorivaihtoehtoa. Nuo kulut on aikalailla todellisia ja ihan laskettavissa olevia, ei mitään rohkeita olettamuksia.

        "onko kuitenkaan järkevää valita halvinta jos vähän kalliimmalla itseä miellyttävän auton?"

        Joo ei siinä mitään jos vähän kalliimmalla saa itseään miellyttävän auton, mutta kun kustanustaso nousee noin 40%, se ei ole enää se vähän kalliimpi vaihtoehto.

        "Ei pidä unohtaa sitäkään, että ylläpitokustannukset perustuvat arvauksiin: koskaan ei ennalta tiedä, mitä missäkin autossa tulee eteen. "

        Jos auto on samaa mallisarjaa ja tärkeimpänä erona on moottori ja voimansiirto, niin en nyt lähtisi heti väittämään että tuo suurempimoottorinen olisi halvempi huoltaa tai korjata. Kyllä kyllä, voimme jutella siitä että ei voi tietää, mutta jotakin olettamuksia kannattaa elämässä tehdä, jotka perustuvat ihan ns. terveeseen järjen käyttöön.

        "Auton vaihtamisessa ei kannata olla liian hätäinen, vaan etsiä hyvää, kohtuuhintaista yksllöä"

        Itseasiassa tämän hintaluoka auton ostohinnalla ei ole juuri merkitystä auton käyttökuluissa, käyttökulut peittoaa ostohinnan vuodessa tai parissa.

        Mutta joo, jokainen tekee omat valintansa ja virheensä. Minäkin olen ne aikoinaan tehnyt.


    • kun on bösö

      Pitäs kurkata auton alle ja syynätä tekniikka ekana! Siel voi olla vaikka mitä vikaa tulossa!

      • Kiitos pitkästä kirjoituksestasi!

        Paljon hyvää asiaa :)

        Aloin miettimään todellakin sitä, koska sain auton lahjaksi sedältäni ja hän
        on pitänyt autostaan hyvää huolta ja korjannut siitä jos jonkinlaista osaa,
        Olisi aika hölmöä olla käyttämättä autoa loppuun, kun on halpaa ajoa..

        Hyvää siinä 2004vm Peugeot 406 V6:ssa oli ajonvakautus luistonesto ja tehokas moottori, mutta ei kannata, etenkään kun joutuisi maksamaan väliä vielä yli 3000€.

        Kilometrejä mulla tulee aika vähän, reilu 10 000km vuodessa, joten auto
        voi hyvinkin kestää vielä monta vuotta ja vaihtaa sitten kerralla sähköautoon, kun lyövät markkinoilla itsensä läpi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe