Apua parantumiseen

Jumissa

Eli niin kuin otsikosta voi päätellä haluaisin neuvoja paranemiseen. Eli oon parissa kuukaudessa laihtunut noin 10 kiloa ( bmi oli 24-25) lopetin yksinkertaisesti syömisen ja painoa tippui 1-1,5 kiloa viikossa. Nyt kuitenkin painan 42-43 kiloa en oo ihan varma sillä en oo uskaltanut kattoa ku ahistaa niin paljon. Nään edelleen peilissä lihavan ihmisen vaikka samalla tiedostan että solisluut paistavat ja jotenkin tykkään siitä (joo tiiän että on sairasta) palelen kokoajan ja pari kuukautta kun on elänyt alle 500 kalorilla voi jo arvata että kokoajan on kylmä ja nopeasti nouseminen pyörryttää. Tänään olin illalla äitin kanssa saunassa ja kun sieltä sitten tulin suihkun puolelle pesemään hiuksia pyörryin mutta onneksi äiti oli siinä ja otti vastaan. Tää vaan niin hävetti miuta. Äiti on muutaman kerran maininnut että oon laihtunu ja että miun pitäisi syödä enemmän muttakun se syöminen vaan ahdistaa! En oo alipainon puolella vielä oon siis mitoiltani 151cm ja ehkä noin 42kiloa painan. Pituudesta huolimatta oon siis 16vuotias. Oon yrittäny syödä 600-1000 kaloria pari päivää mutta ahistaa niin pirusti se lihoaminen koska oon niin tyytyväinen nykyseen painooni etten halua lihota yhtään mutta en laihtuakkaan. Mitä miun kannattas tehdä? Mitä syödä tai kuinka paljon? Oon niin hukassa ja stressaantunu täst kaikesta. Nään unta ruuasta ja kavereille meno ei tuu kysymykseenkään koska joutusin siellä syömään enkä tiedä paljonko ruuassa on kaloreita. Toivon että joku ihana vastaisi!

8

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hypocriticguardianangel

      Ihanaa että haluat parantua! Vaikka et olisi painoindeksin mukaisesti alipainoinen, oot hyvin mahollisesti sun oman hyvinvointipainon alapuolella. Noilla kaloreilla oot selvästi jo aliravittu! Ja nopea laihduttaminen on tosi vaarallista. Suosittelen että haet rohkeasti apua! Ihan tosi, mitä pidemmälle tilanteen päästää, sen pahemmin vaan ahdistuu ja eksyy. Onko sulla vaikka joku perheenjäsen tai ystävä jolle voisit kertoa, miten syöminen on alkanut ahdistaa? Jollekin kertominen voisi olla hyvä alku. Toimi nyt äläkä myöhemmin, ansaitset parempaa! Tsemppiä!

    • Jumissa

      Kiitos paljon! Yritän kertoa ystävälleni jos vaan pystyn. Hävettää vaan niin paljon. Lämmittää sydäntä kun joku viitsii vastata näinkin hälmöön kysymykseen, kiitos siitä sinulle! Yritän rohkaista itseni terveempään elämään.

    • wni

      Oot samoissa mitoissa oikeastaan mun kanssa, vaikka oon sua parisen senttiä pidempi. Oon 23, ja mulla alkoi sh-oireilu jo sun ikäisenä. Nyt vasta oon kertonut mun psykologille tästä (hoitoon menin vakavan masennuksen takia) ja aattelin että suotta koska oon nii lihava (painoin 46 silloin ku kerroin). Ja aattelin ettei oteta tosissaan mutta sitten jotain alkoi tapahtua. Se että oon yli 7 vuotta sairastanut toisinaan kroonisestikin, niin saa toivonmukaan päätöksen nyt.Oon yllättynyt siitä, että ne jaksaa näinkin kookkaan ihmisen syömishäiriöön puuttua. Ja se ei ole niin kamalaa, koska minultakin kysyttiin lähetettä sh-klinikalle, pyydettiin myös ruokapäiväkirjan tekoa ja niin edelleen.. Oon tuonu esille mun ahdistuksen jos laittavat lähetteen polille, mutten kieltäytynyt. Kaikilla ei ole hyviä kokemuksia hoidosta tiedän, mutta itselleni oli positiivinen yllätys että mut otettiin tosissaan. Vaikka en tykkääkään siitä että mulla se diagnoosi tuolla on, enkä usko että näistä ajatuksista pääsen eroon ihan heti, niin en ole katunut vaan kuin hetkittäin.

      Ja jälkeenpäin toivon että olisin hakenut apua oikeesti tuolloin 16 vuotiaana. Tää on niin riistänyt elämää nää vuodet, aiheuttanut ties mitä päihdeongelmaa ja mielialan rajuja vaihteluita. Oo sä viisaampi kuin mä ja stoppaa nyt.

    • 4+18

      Käytä henkilö vaakaa. Syöt sen mukaan mitä se näyttää.
      Tunnin välein vaakaan ja paino paperille ylös. Pirullinen homma mutta toimii. Kun ei voi mitenkään tietää sun ravinnon tarvetta.

      Syö vain hitaasti sulavia ruokia, esim. täysjyväleipää ja hapankorppuja. Niistä aivosi saa energiaa ja kerkiät harkitsemmaa
      muita keinoja.

    • Jumissa

      Wni: kiitos vastauksesta! kiva kuulla positiivisia kokemuksiakia hoidon saannista, itse en vaan tiedä mistä sitä apua ylipäätään haen. Jotenkin mietin vaan välillä mielessäni että oon kuitenkin normaalipainoinen joten ei minulla oo mitään hätää, mutta totuus tulee taas ilmi esim. Noustessa tuolilta kun huimaa jonkun verran. Oon nostanut kyllä kaloreita 700-800 josta olen tosi tyytyväinen. Edelleen eniten vaan ahistaa, että se ei saa mene yli 1000kalorin. Voin nähdä itseni tulevaisuudessa tuon äskeisen kuvailuidesi perusteella. Ehkä olisi viisainta yrittää rohkaistua ja lopettaa tää ennen kuin tää oikeesti karkaa käsistä, mutta en vaan tiiä otetaanko minua yhtä vakavasti. 4 18: muuten hyvä mutta en syö viljatuotteita koska noudatan paleo ruokavaliota (ei maitoa tai viljaa) kai tää on minun tapa kontrolloida syömistä kun eikö anorektikot usein oo kasvissyöjiä? En sitten tiedä. En ytitä olla joku pro ana enkä siksi syö vaikka leipää vaan oon vaan kiinnostunut siitä ruokavaliosta ja se sillä tunnen kontrolloivani paremmin syömistäni.

      • Elämä se vaan voittaa

        Toi 4 18 on selvästi pelkkä trolli eli älä välitä noista sen kommenteista! :) Tsemppiä multakin elämänpolulle koska sitä terveellisesti syöminen todella on!


    • pepupipa

      Hienoa että huomaat ongelman!
      Itse olen ollut melkein sairaalakunnossa ja paraneminen on onnistunut paremmin kun vain myöntää että on sairas,

      Painin anoreksian kanssa nykypäivänäkin (2½v syömishäiriötä).. ja kunto mennyt huonommaksi kun muuttanut yksin. Itsekkin hankkiuduin hoitoon koska sosiaalinen elämäni kärsii!

      Olen 18v ja PARANEMISIA KAIKILLE

    • Jumissa

      Kiitos teille kahdelle! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe