Meinasin pyörtyä labrassa.

6321456

Eli lääkäri huomasi, että minun 12h paastoarvo oli 6.5 ja laittoi lähetteen sokerinrasituskokeeseen. Viimeisen kerran söin edellisenä päivänä kello 16:00 ja tämän jälkeen en syönyt mitään, koska ei ollut nälkä. No rasituskoe alkoi kello 8:00 eli otettiin nolla arvot ja join sen jälkeen sokeri litkun. Ei mennyt tuon jälkeen kauaa kuin alkoi väsyttää aika paljon ja tuli huono olokin. Tunti meni ja otettiin toiset veret ja sitten pamahti oikein kunnolla oli todella huono olo ja silmissä alkoi sumeta ja otsa oli ihan hiessä. Sanoin labra naiselle, että nyt taitaa lähteä taju ja labra nainen käski vain istua penkillä kaikessa rauhassa. No varmaan 5 minuuttia meni niin tokenin siitä eli en pyörtynyt ja seuraava tunti olikin vähän helpompi ei ollut enää niin huono ja väsyttävä olo.

Onko tuommoinen kuinka yleistä sokerirasituksissa? Olen 33vuotias mies. Pitää vielä mainita, että minulla ei ole kyllä ollut mitään oireita siihen suuntaan, että olisi D2 eli vaikka syön runsaankin ruoka määrän niin en tule väsyneeksi yhtään. Eikä janota tai pissatuta normaalia enempää. Voiko nuo oireet sokerirasituksessa viitata alkavaan D2:seen?

12

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odota ohjeita

      "Tulokset eivät ole tulleet vielä. Hoidetaanko tuollaista alku juttua pillereillä ja sitten myöhemmin insuliinilla? Kerron kun saan tietää tulokset,"

      Poimin tuon kysymyksesi erilleen koska nuo Veijon kommentit yleensä poistetaan ja sen perässä oleva ketjukin.

      Nykyinen hoitokäytäntö on sellainen että jos paastosokerit ja tapauksessasi sokerirasitustesti osoittaa alkavaa diabetestä, aloitetaan kevyt lääkitys ja annetaan ohjeet terveelliseen ruokavalioon. Jos nämä elintapamuutokset alentavat verensokereita, lääkitystä voidaan keventää ja jopa poistaa. Insuliinihoito D2:lla on vasta viimekäden hoitomuoto, sitä ennen voidaan liian korkeita sokereita hoitaa elintapamuutoksilla ja pillerilääkityksellä.

      Saat kyllä hoito-ohjeet lääkäriltäsi kun saat kuulla labrakokeiden tulokset.

    • T2D

      Sokerirasituskoe aiheuttaa monille juuri tuollaisia vaikutuksia. Jos kakkostyypin diabetes on hyvin alullaan tai ei vielä ollenkaan, vaan on ns. esidiabetes, niin glukoosiliuoksen nauttiminen saa ensin verensokerin korkealle. Tämän jälkeen haima alkaa viiveellä puskea insuliinia. Tätä tulee sitten liian pitkään ja verensokeri voi pudota alle 4:äänkin, mikä aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

      Diagnoosiin ei tarvita välttämättä sokerirasituskoetta, jos mitattu pitkä verensokeri eli HbA1c on yli 6,5 % tai kaksi erillistä paastoarvoa on vähintään 7,0. Toisaalta sokerirasituskoe voi tuoda esille sen, että sokerinsieto on heikentynyt. Diabeetikon arvo on yli 11 kahden tunnin päästä.

      Useinkaan ei aleta lievissä tapauksissa ollenkaan lääkkeillä, vaan elämäntapamuutoksilla: Painonpudotus, liikkuminen ja ruokavalio. Nämä voivat yksistään saada puolessa vuodessa verensokerit hyväksyttävälle tasolle. Jos elämäntapamuutokset tehoa tai ei pysty niihin, aletaan tableteilla. Sinun paastoarvosi ei ole edes vielä diabeetikon arvo, joten uskoisin, että ilman tabletteja aletaan.

    • Ap.

      En ole vieläkään saanut testistä tuloksia. Eikai niillä näin montaa päivää voi mennä pelkkien sokeriarvojen selvittämisessä vai voiko? Soitanko labraan ja kysyn onko vastaukset tulleet jo?

    • T2D

      Yleensä nuo tavalliset laboratoriokokeet selviävät jo päivässä-parissa. Et välttämättä saa niitä automaattisesti. Normaalisti ne saa tietoonsa seuraavalla lääkärin vastaanotolla. Itse olen pyytänyt ne etukäteen terveysaseman hoitajalta. Ovat tulostaneet ne noudettavaksi.

      • Ei suoraan

        Jos terveyskeskuslääkäri on määrännyt tutkimukset (kirjoittanut lähetteen labraan), tulokset menee lääkärille joka sitten aikanaan ilmoittaa ne potilaalle, joko lääkärikäynnillä tai sovitulla puhelinajalla. Nykyisin tulokset voi saada lääkäriltä sähköisestikin jos on tehnyt valtuutuksen sähköiseen tiedottamiseen. Toinen vaihtoehto on tuo edellä mainittu kysely hoitajalta.


    • Ap.

      No eipä kai niissä mitään hälyyttävää ollut, kun eivät soittele perään. Labrat määräsi peijaksen sisätautilääkäri jolle minulla on vain kerran vuodessa kontrolli, joten luulisi ilmoittavan ennen sitä jos on jotain poikkeavaa.

    • Ap.

      Moi. Sain eilen vastaukset rasituskokeesta näette sen tästä linkistä: http://aijaa.com/lUWIwV

      Kommentoikaa ihmeessä jos on kommentoitavaa. Kiitos.

      • hp&v

        Aika selvästi todetaan, että arvo on lähellä diabetesta ja suositellaan painonpudotusta. Minulla on yleensä ruokailun jälkeinen arvo tuota parempi ja olen sentään insuliinia käyttävä kakkonen.

        Jos on tosissaan huomattavaa ylipainoa niin dieetti kyllä on paikallaan. Painonpudotustapa on sitten omavalintainen juttu.


      • T2D

        Verensokeri on noussuut sokerirasituksessa esidiabeeikon arvoon. Paastosokeri on normaali.

        Tuon sokerirasituksen arvot on otettava varoituksena uhkaavasta diabeteksesta, Sokerisietosi on heikentynyt. Samalla lailla kohoavat arvosi runsashiilihydraattisten aterioiden jälkeen. Hiilihydraatteja vähentämällä paranee tilanne.

        Lisäksi kannattaa ottaa tosissaan elämäntapamuutokset. Liikunta on otettava ohjelmaan kohtuullisesti. Liikapainosta on ainakin osittain vapauduttava, vähitellen mieluiten kokonaan.

        Olisi hyvä, jos pystyisit itsekin tekemään aterian jälkeisiä verensokerimittauksia. Ennen tyypillisiä aterioita, 1 h ja 2 h jälkeen. Voit verrata, mitä hiilihydraattien vähentäminen sekä painonpudotus vaikuttaa. Silloin tällöin olisi hyvä mitata verensokeri myös aamulla herättyäsi.

        Et ehkä saa terveyskeskuksesta verensokerimittaria ja -liuskoja, koska sinulla ei ole diabetesdiagnoosia. Tällöin joudut itse ostamaan niitä.

        Yleensäkään en pidä tilannettasi mitenkään pahana tällä hetkellä, mutta sinun on ryhdyttytä toimenpiteisiin, jotta ei kehity diabetes ja arvot saadaan terveen lukemiin. Tarkoittaa sitä, että elämäntapamuutoksesta tulee koko eliniän jatkuvaa.


      • Miel. aamumittaus
        T2D kirjoitti:

        Verensokeri on noussuut sokerirasituksessa esidiabeeikon arvoon. Paastosokeri on normaali.

        Tuon sokerirasituksen arvot on otettava varoituksena uhkaavasta diabeteksesta, Sokerisietosi on heikentynyt. Samalla lailla kohoavat arvosi runsashiilihydraattisten aterioiden jälkeen. Hiilihydraatteja vähentämällä paranee tilanne.

        Lisäksi kannattaa ottaa tosissaan elämäntapamuutokset. Liikunta on otettava ohjelmaan kohtuullisesti. Liikapainosta on ainakin osittain vapauduttava, vähitellen mieluiten kokonaan.

        Olisi hyvä, jos pystyisit itsekin tekemään aterian jälkeisiä verensokerimittauksia. Ennen tyypillisiä aterioita, 1 h ja 2 h jälkeen. Voit verrata, mitä hiilihydraattien vähentäminen sekä painonpudotus vaikuttaa. Silloin tällöin olisi hyvä mitata verensokeri myös aamulla herättyäsi.

        Et ehkä saa terveyskeskuksesta verensokerimittaria ja -liuskoja, koska sinulla ei ole diabetesdiagnoosia. Tällöin joudut itse ostamaan niitä.

        Yleensäkään en pidä tilannettasi mitenkään pahana tällä hetkellä, mutta sinun on ryhdyttytä toimenpiteisiin, jotta ei kehity diabetes ja arvot saadaan terveen lukemiin. Tarkoittaa sitä, että elämäntapamuutoksesta tulee koko eliniän jatkuvaa.

        Tunti aterian jälkeen otettava arvo on turha, sehän tiedetään että se on terveelläkin korkea. Kun mittarin ja liuskat joutuu ostamaan itse, kannattaa sekin liuska käyttää mieluummin joka aamu tehtävään mittaukseen.


      • T2D
        Miel. aamumittaus kirjoitti:

        Tunti aterian jälkeen otettava arvo on turha, sehän tiedetään että se on terveelläkin korkea. Kun mittarin ja liuskat joutuu ostamaan itse, kannattaa sekin liuska käyttää mieluummin joka aamu tehtävään mittaukseen.

        On tärkeää, että verensokeri ei missään vaiheessa aterian jälkeen nouse liian korkealla. Jatkuvasti toistuvat korkeat piikit ovat vaarallsia silmille. Yleisimmin verensokerin huippu on noin 1 h päästä ateriasta.

        Terveellä ihmisellä ei nouse verensokeri 1 h päästä yli 7,8:n ja kahden tunnin päästä yli 6,6:n. Näiden arvojen alapuolella on turvallista pysytellä. Hiilihydraattien rajoittaminen on paras keino tähän. Lääkkeilläkin on vaikea tainnuttaa piikkejä riittävästi, jos syö runsaasti hiilihydraatteja.

        Laitetaan tähän sopivaa lukemista englannin kielellä kakkostyypin diabteksesta. Sivusto on maallikon kirjoittamaa, mutta kaikki perustuu tutkimuksiin. On saatavana myös kirjana sama, mutta netissä saa tiedon lukea päivitettynä.

        http://www.phlaunt.com/diabetes/index.php

        Verensokeriyksikkönä on yleensä amerikkalsittain mg/dl. Tuttu 1 mmol/l = 18 mg/dl.


    • Avittaja

      Minä kommentoin, että aloita nyt kiireesti elämäntaparemontti, voit vielä pakittaa hyvässä lykyssä koko Dian- mulla oli melkein samat arvot, eikä annettu oikeastaan mitään ohjeita muuta kuin syödä sen lautasmallin mukaan.
      No siitä kehkeytyi sitten muutaman vuoden kuluttua Dia-2 vaikka painoakaan ei ollut. Sille sitten sanottiin syyksi sukurasitus.
      Pääset paljon helpommalla kun otat nyt asian haltuusi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe