Ikuisuusprojekti?

SurullinenMimmi

Joku ystävällinen pt tai asioista tietävä, olisitko kiltti ja jelppaisit!?!

Mikähän tässä nyt mättää?

Nainen. Pituus 159, paino 65, arvioruokavalio 1600 kcal paino ei tipu, päin vastoin viimeisessä kahdessa viikossa on taas kilo palannut varteen.

Aiempi elämä ei pitänyt sisällään liikuntaa, vain ruokavalion. Nyt vuosi myös liikuntaa takana, 2 krt/vk salilla, 1-2 krt/vk kävelylenkillä 1-1,5h (n. 5,5km/h eli 5,5-7,5km lenkkejä). Tuona aikana en kirjannut syömisiäni kuten nyt, mutta aika lailla samoin on tullut syötyä koko ajan. Paino on vaihdellut 68-63 kg välillä viimeisen vuoden. Saliharjoittelu on tuonut lihasta, mutta mitään silmiinpistävää muutosta en omaan silmään huomaa. Peppu ei enää roiku ja haba hitusen kasvanut, reidessä on voimaa ja selluliitti taitaa olla vähentynyt, mutta siinäpä se koko lailla. Vaatekoko on sama, 40.

Ruokavalio on ollut useamman vuoden jo sama; ei höttöhiilareita, vaan aika lailla maltillinen vhh. Karkkia meillä ei napostella, itse syön tummaa suklaata jos tekee mieli, tuollainen 100 g kestää kuukauden. Pari kolme saunakakkosta otan kerran pari kertaa viikossa, mutta muuten alkon käyttöä ei oikein ole, kun viihteellä käyn noin kolme - neljä kertaa vuodessa. En tupakoi. Päivän ruokiin kuuluu aamupala, lounas tai välipala ja päivällinen ja joskus iltapala. Ruoka on itse tehtyä kotiruokaa, millä pitää ruokkia yksi iso mies ja yksi pieni lapsi. Raakoja pakastevihanneksia ja pakasteperunasuikaleita käytän, mutta sen enempää valmisruokaa ei meille ole ostettu koskaankaan.

Olen lihonut reilussa kahdessa vuodessa n. 10 kg, 58 kg -> 68 kg, ja kesällä kävin labrassa, (paino oli tippunut siihen mennessä 3 kg tuosta 68 kg:sta), mutta arvot olivat normaalit. Jopa loistavat, terkan mukaan, mm. kolesteroli ja kilppari. Kesällä pidin myös ruokapäiväkirjaa, ja lukemat olivat 1500-1900 kcal välillä, riippuen päivän liikunnoista. Nyt olen pitänyt suupalapäiväkirjaa kolmisen viikkoa, ja tavoite on tuo 1600 kcal/pv, paitsi liikkapäivinä hitusen enemmän, noin 100-200 kcal.

Siis tiivistymistä vähän, läskin kadotusta erittäin vähän. Vähemmillä kaloreilla en voi olla, loppuu jaksaminen ennen työaikaa.

Että mitäs tässä nyt voisi vielä tehdä? Rahaa personal traineriin ei ole, täällä sellainen maksaa 90e kerta ja yhdellä kerralla ei kuulemma "ehdi tehdä nyt oikein mitään". Aha.

39

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplomiliikkuja

      Kirjoitit: ( mitään silmiinpistävää muutosta en omaan silmään huomaa.) ja jatkoit:
      ( Peppu ei enää roiku ja haba hitusen kasvanut, reidessä on voimaa ja selluliitti taitaa olla vähentynyt ) Lue edelliset ja mieti hetki tekstiä ? ei pahalla:) Jos ei noilla eväillä onnistu, niin kokeile noita minun oppeja, niin no problems.

      • SurullinenMimmi

        Diplomiliikkuja: Muutokset ovat niin pieniä, että niitä ei taida huomata kukaan muu kuin minä. Olisiko jotain täsmäohjeita?

        Saliohjelma pitää sisällään 10 min lämmittelyn cross trainerilla
        kädet 10 kg painoilla 3*10 ala ylätaljat seisten, ylätalja köydellä
        pystypunnerrus laitteessa 3*10 20kg
        jalkaprässi 4*15 sarjat 40 kg:lla
        "Pakaralaitteessa" (2*=oik vas) 3*10 ja 20kg
        vatsarutistuskeinussa suorat vatsal. 3*20 vinot 2*20 ja 10kg
        vartalon ojennus penkissä 3*10
        Ylätalja istuen jalat ylhäällä 3*10 20kg
        Alatalja istuen 3*10 15kg

        En tiedä kaikkien noiden laitteiden nimiä.


      • cuba libre
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Diplomiliikkuja: Muutokset ovat niin pieniä, että niitä ei taida huomata kukaan muu kuin minä. Olisiko jotain täsmäohjeita?

        Saliohjelma pitää sisällään 10 min lämmittelyn cross trainerilla
        kädet 10 kg painoilla 3*10 ala ylätaljat seisten, ylätalja köydellä
        pystypunnerrus laitteessa 3*10 20kg
        jalkaprässi 4*15 sarjat 40 kg:lla
        "Pakaralaitteessa" (2*=oik vas) 3*10 ja 20kg
        vatsarutistuskeinussa suorat vatsal. 3*20 vinot 2*20 ja 10kg
        vartalon ojennus penkissä 3*10
        Ylätalja istuen jalat ylhäällä 3*10 20kg
        Alatalja istuen 3*10 15kg

        En tiedä kaikkien noiden laitteiden nimiä.

        Siis ei tuo kuntosaliohjelma sinua laihduta.

        Mikäli olet aivan aloittelija, niin 3*15 aluksi niin, että pari toistoa jää naftaliiniin. Kun tekniikka on tiedossa, niin samaa siten että se viimenen toisto ei onnistu, tai viimeiet pari menee pakkotoistolla (tiedät nämä kyllä, kun olet hieman oppinut).

        Kun tekniikka paranee, niin voi sarjapituutta lyhentää ja vastaavastti painoja lisätä, siten että pysytään 6-15 toiston sarjoissa. Tämä tunnestusti edesauttaa lihasmassan ylläpitoa.

        Ruokavalio laihduttaa. Punttilsalitreeni kuluttaa kyllä kaloreita, palkkarissa voi olla suunnilleen samat kalorit mitä treeniin meni, ja palkkari on ihan hyvä ottaa. Tai sitten syödä hyvä ateria treenin jälkeen.

        Ruokavaliolla saat rasvat palamaan, kun syöt vähemmän mitä kulutat. Paljon liikkumalla ja ruokavalion samana pitämisellä laihtuu, mutta lihoaa kun liikunta loppuu... Ongelmana tässä on, että toiset sitten lisäävät syömisiään sen liikkumisen verran. Silloin ei laihdu.

        Varma menetelmä timmitytymiseen on kohtuullinen liikunta sekä kohtuullinen ruokavalion rajoittaminen ravan/hiilareiden osalta. Kuntosaliohjelma itsessään ei laihduta, mutta antoisaa on mennä jonkun ohjelman mukaan ja huomata että suorituskyky paranee.


      • diplomiliikkuja
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Diplomiliikkuja: Muutokset ovat niin pieniä, että niitä ei taida huomata kukaan muu kuin minä. Olisiko jotain täsmäohjeita?

        Saliohjelma pitää sisällään 10 min lämmittelyn cross trainerilla
        kädet 10 kg painoilla 3*10 ala ylätaljat seisten, ylätalja köydellä
        pystypunnerrus laitteessa 3*10 20kg
        jalkaprässi 4*15 sarjat 40 kg:lla
        "Pakaralaitteessa" (2*=oik vas) 3*10 ja 20kg
        vatsarutistuskeinussa suorat vatsal. 3*20 vinot 2*20 ja 10kg
        vartalon ojennus penkissä 3*10
        Ylätalja istuen jalat ylhäällä 3*10 20kg
        Alatalja istuen 3*10 15kg

        En tiedä kaikkien noiden laitteiden nimiä.

        Sinulla näyttää olevan pitkäjänteisyyttä tuossa hommassa ja oletkin huomannut ettei se kuitenkaan sinun mielestä toimi niin ehdottomasti kannattaa kokeilla tätä minun keinoa 2-3kk. niin näet kuinka helposti painonpudotus sujuu. Lue diplomiliikkuja opastaa teksti:) Ei tarvitse mitään kikkailuja homma lähtee pelittämään melkein itsestään.


    • 15+12

      Nipistä vähän annoskoosta, lähinnä perunoista, pastasta tai riisistä. Ja nimenomaan vähän. Muuten kuulostaa todella hyvältä.

    • SurullinenMimmi

      Tarkoitatko, että vähemmän kaloreita vai kalorit eri lähteestä? Syön perunaa ja pastaa suhteessa aika vähän, mutta enemmän kuitenkin kuin aiemmin laihduttaessani, koska haluaisin syödä monipuolisesti. Annoksessa on yleensä n. 1 kypsää tummaa pastaa/riisiä tai pari pientä perunaa. Hiilareita tulee lisäksi salaatista, joka yleensä sisältää eri salaattilaatuja ja joskus myös kiinankaalia, tomaattia tai paprikaa, kurkkua ja joskus jonkun vaihtelevan lisän, esim. fetajuustoa, raejuustoa, mozzarellaa, maissia tms.

      Kävin siis siellä terveydenhoitajan pakeilla kysymässä apuja ja vinkkejä myös, ja hänen mielestään tässä toiminnassa ruokailuineen ei ollut oikein mitään vikaa. Kehoitti pitämään ruoka- ja treenipäiväkirjaa, ja niin myös tein. Terkka lähetti myös labraan, ja tuloksia tutkittiin yhdessä hänen ja vierisestä huoneesta kurkanneen lääkärin kanssa, ja hyvältä näytti arvot. Itse kun epäilin kilpirauhasen olevan syynä tähän, kun siitä on nyt niin paljon kirjoitettu, mutta nekin arvot olivat ihan hyvät. Mulla on ne tuossa jos joku niitä haluaa tulkata.

    • Oikea ajoitus

      Hmm.. Onko ruokailuajat hyvät suhteessa töihin ja liikuntaan? Itse en söisi liikuntapäivinä yhtään enempää (sitten toki, jos kyseessä olisi usean tunnin liikuntarupeama) kuin normipäivänä.
      Olisiko seuraava hyvä: aamupala, töissä kevyt lounas/välipala, heti töiden jälkeen päivällinen, kuntosali/lenkki 1,5h-2h päivällisestä, iltapala. Tässä tulisi energiaa liikuntaan ja myös palautumisiltapala, mutta ei niitä ylimääräisiä kaloreita. Saunakaljat jättäisin yhteen viikossa. Kuntosalilla lisäisin crosstrainerin osuutta, sillä se polttaa rasvaa. Esim. alkulämmittely 15min crossilla ja loppuun 10min jäähdyttelyt. Kävelylenkille voisi ottaa sauvat mukaan, niin tehostuu. Lisäisin viikkoon vielä yhden liikuntakerran joko lenkkinä TAI crosstrainerharjoituksena. Kokeile ja kerro, tehosivatko kohdallasi!

    • salimimmi1

      Noh, multa tulee taas eri ohjeita kuin muilta.

      1) Ensinnäkin mitä syöt? Maltillinen vhh ei sano mitään, kuinka paljon menee esimerkiksi kasviksia, marjoja, hedelmiä ja rasvoja päivässä?

      2) Sulla on paljon liikkeitä saliohjelmassa, jotka tehdään istuen tai laitteessa. Vaihda vapailla painoilla tehtäviin liikkeisiin (kyykyt, maastavedot) joissa kuluu enemmän energiaa, ja jotka vaikuttavat rasvanpolttoon suotuisammin. Kahvakuulalla tehtävät nostot ovat myös erittäin tehokkaita. Miten päivän muu aktiivisuus? On tärkeää olla fyysisesti aktiivinen pitkin päivää, se pitää energiankulutusta ja hiilarinsietokykyä yllä.

      3) Hiilareiden jättäminen iltaan ja liikunnan jälkeen voi auttaa. Eli aamulla ja lounaalla syö rasva- ja proteiinipitoisemmin ja illalla syö runsaampi hiilariannos. Keho on vastaanottavaisempi hiilareille yleensä liikunnan jälkeen, kun hiilarivarastot on kulutettu loppuun.

    • SurullinenMimmi

      cuba libre:

      Ymmärrän, ettei kuntosaliohjelma laihduta, vaan kiinteyttää ja pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja tehostaa rasvanpolttoa. Tuota ohjelmaa ei kukaan vain ole minulle tehnyt, vaan se on kuukausien aikana tässä muotoitunut niistä laitteista, mitä meidän pieneltä salilta löytyy.

      Siellä on myös vapaita painoja, mutta vaikka typerältä kuulostankin, en niitä osaa käyttää enkä liikkeitä tehdä. Laitteessa liikeradat menevät edes jotenkin oikein, ja olen katsonut niiihin video-ohjeita netistä. Mulla on yliliikkuvat nivelet, ja ajattelin, että olisiko parempi näin, laitteilla liikeratoja.

      Olen aloittanut joko ilman painoja tai 5 kg:n painoilla, joten kaikki edellä mainitut painot on pikkuhiljaa lisätty sitä mukaa, miten kunto on kehittynyt. Hitaasti siis.

      Liikunnasta en ole luopumassa, kunnonkohennuksen ohella reeni tuntuu niin sanotusti päässä asti. Perheenäidille nämä hetket salilla ja lenkillä ovat sitä "omaa aikaa", mitä en aiemmin tajunnut olevan olemassakaan. Eipä näitä turhaan kutsuta ruuhkavuosiksi.

      Ruokavalio.. hmm. Kyllä, juurikin näin. Syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Kulutan melko lailla satavarmasti enemmän kuin 1600 kcal. Vai? Voiko koko elämän kestänyt väärin laihdutus jumittaa aineenvaihdunnan ja kehon hormoonit lopullisesti?

    • SurullinenMimmi

      Oikea ajoitus ja salimimmi1:

      Oikea ajoitus kirjoitti:
      "Onko ruokailuajat hyvät suhteessa töihin ja liikuntaan? Itse en söisi liikuntapäivinä yhtään enempää (sitten toki, jos kyseessä olisi usean tunnin liikuntarupeama) kuin normipäivänä."

      Olen ajatellut, että mulla on kalorit muutenkin jo niin matalat, että ne ei riitä niinä päivinä kun on liikuntaa. Näemmä olen tässä asiassa väärässä, kun ei se paino mihinkään ole tippunut. Tai onhan se läskistä lähtenyt ja tullut lihaksena tilalle, mutta.. Jännästi vain tuo vaaka ei suuntaan tai toiseen heilahda. Olen laskenut muutamalla netistä löytämälläni laskurilla itselleni perusaineenvaihdunnan rajaa, siis sitä kulutusta, jonka kehon perustoiminnot vievät minimissään tekemättä yhtään mitään, ja se raja on 1400kcal. Eikös tuo 200 kcal siihen päälle ole ihan välttämättömyys? Tosin näiden samaisten laskureiden mukaan päivittäinen kulutus olisi tavallisena päivänä 2200-2300 kcal ja treenipäivinä 2400-2600 kcal. Siis monessa paikassa toitotettu 700 kcal vaje pitäisi toteutua.

      Oikea ajoitus kirjoitti:
      "Olisiko seuraava hyvä: aamupala, töissä kevyt lounas/välipala, heti töiden jälkeen päivällinen, kuntosali/lenkki 1,5h-2h päivällisestä, iltapala. Tässä tulisi energiaa liikuntaan ja myös palautumisiltapala, mutta ei niitä ylimääräisiä kaloreita. Saunakaljat jättäisin yhteen viikossa."

      salimimmi1 kirjoitti:
      "1) Ensinnäkin mitä syöt? Maltillinen vhh ei sano mitään, kuinka paljon menee esimerkiksi kasviksia, marjoja, hedelmiä ja rasvoja päivässä? "

      Päivän ruokailut menevät kuta kuinkin näin:
      *aamupala: kahvia pari kuppia maidolla, kaksi paahdettua ruisleipää, joskus kinkkua päällä ja joskus myös jugurttia.
      *lounas: normaali lämmin kotiruoka - tai lounaan sijasta
      *välipala ja päivällinen, joka siis normaali lämmin kotiruoka
      *iltapala

      Välipala/iltapala on yleensä joku hedelmä/ruisleipää/jugurttia/jotain helppoa

      Söin myös pitkään puuroa aamupalaksi, mutta jostain syystä se on jäänyt...

      Normaalilla lämpimällä kotiruoalla tarkoitan juuri sitä aika perinteistä lautasmallia. Ruokina aivan tavallisia ruokia, kuten jauhelihakastiketta, erilaisia kiusauksia (perunasipuliseos, lihana kana/kinkku/jauheliha, mausteet ja joko purkki kevytkermaa tai pari desiä lihalientä, mitä nyt sattuu kaapissa olemaan), jauhelihapullia/-pihviä/-mureketta (100% lihaa mausteet mp/msp/vp/s), kanaa suikaleina kastikkeessa, kanaa pihvinä/kokonaisena/rintapalana, koipireisiä viillokissa... Possua suikaleina ja jauhelihana kastikkeissa, tai paistina. Kalaa aniharvoin, koska kukaan muu ei siitä oikein meillä tykkää kuin minä, enkä "ruokavastaavana" oikein toisia viitsi pakottaa syömäänkään mistä eivät välitä.

      Ja täysjyväriisiä, täysjyväspagettia/-makaronia/-fusillia/-farfallee, kuskusta tai qvinoaa, tai muusia/keitettyjä perunoita. Perunaa kuitenkin jostain syystä huomattavasti harvemmin.

      Ja salaattia, kuten yllä mainittu, yleensä sisältää eri salaattilaatuja ja joskus myös kiinankaalia, tomaattia tai paprikaa, kurkkua ja joskus jonkun vaihtelevan lisän, esim. fetajuustoa, raejuustoa, mozzarellaa, maissia tms.

      Salipäivinä useimmiten aamupala, lounas, TREENI, tuhdimpi välipala ja iltapala, koska aikataulut ei anna myöden syödä töiden jälkeen ennen salia tarpeeksi ajoissa.

      Oikea ajoitus kirjoitti:
      "Kuntosalilla lisäisin crosstrainerin osuutta, sillä se polttaa rasvaa. Esim. alkulämmittely 15min crossilla ja loppuun 10min jäähdyttelyt."

      Tuo meidän salin crosstraineri on todella hyvä, nostaa sykkeet ja huomaan että tuo 10 minuuttiakin tekee jo tosi tiukkaa. On joku ihan uusi laite, ja monipuoliset toiminnot. Kuntopyörällä saa polkea puolituntia, jotta pääsee "samaan lämpöön".
      Sykkeet katossa tuon kymmenen minsan jälkeen, joten katson mitä tapahtuu vartissa :D Mitään jäähdyttelyjä en sillä kyllä osaa tehdä.

      Oikea ajoitus kirjoitti:
      "Kävelylenkille voisi ottaa sauvat mukaan, niin tehostuu."

      Tämä oli hyvä idea ja muistutus, olen sitä joskus tässä ajatellut, mutta ajatus karannut päästä. Täytyy laittaa ostoslistalle!

      Oikea ajoitus kirjoitti:
      "Lisäisin viikkoon vielä yhden liikuntakerran joko lenkkinä TAI crosstrainerharjoituksena."
      En konkreettisesti pysty lähtemään minnekään, tai lapset jää yksin kotiin. Kotitreeniä voisin tehdä kunnon ohjeilla ennen nukkumaanmenoa, mutta viekö ne sitten yöunet. Stressikäyrä kaakkoon kun miettii mihin väliin saa jumpan aikaiseksi.

      Salimimmi, jatkan uuden kappaleen sinulle.

    • SurullinenMimmi

      salimimmi1 kirjoitti:

      "1) Ensinnäkin mitä syöt? Maltillinen vhh ei sano mitään, kuinka paljon menee esimerkiksi kasviksia, marjoja, hedelmiä ja rasvoja päivässä?"

      Edelliseen vastaukseen vielä lisään, että kasviksia menee lähinnä uunikasviksina, ja keittojen ja patojen seassa. Rasvoina mulla käytössä kevytbecel ja oliiviöljy. Ruokien paistamisessa en yleensä käytä rasvaa, ellen ole tekemässä perinteistä kastiketta, siis suurustettua. Kastike saattaa olla myös pelkkää (itse)maustettua tomaattimurskaa, sekin piti vielä mainita.


      "2) Sulla on paljon liikkeitä saliohjelmassa, jotka tehdään istuen tai laitteessa. Vaihda vapailla painoilla tehtäviin liikkeisiin (kyykyt, maastavedot) joissa kuluu enemmän energiaa, ja jotka vaikuttavat rasvanpolttoon suotuisammin. Kahvakuulalla tehtävät nostot ovat myös erittäin tehokkaita. Miten päivän muu aktiivisuus? On tärkeää olla fyysisesti aktiivinen pitkin päivää, se pitää energiankulutusta ja hiilarinsietokykyä yllä."

      Tunnustan noviisiuuteni, ja sanon, etten osaa. Tuolla aiemmin kirjoittelinkin, että mulla on aika yliliikkuvat nivelet, ja olen jotenkin ottanut laitteet valmiine liikeratoineen turvallisempana vaihtoehtona. Sali missä käyn, on aika pieni, ja siellä on YKSI tanko. Käsipainoissa ja kahvakuulissa kyllä löytyy. Mulla on myös kotona 6 ja 8 kilon kuulat, ja niillä olen tehnyt satunnaisesti kotona, mutta se on suoraan sanottuna hankalaa, koska oma aika on aika lailla kortilla, kun ei sitä aikaa muutenkaan tässä kovasti ole ylimääräistä. Salireissuun menee vähän reilu pari tuntia ajomatkoineen, ja pesulla käyn vasta kotona. Kuulostaa ehkä säälittävältä selittelyltä, mutta mä oon ihan tosissani. Työt, työmatkat, ruoanlaitto, normaalit siivoukset & pyykkäykset, ja kaikki lasten jutut, siis pukemiset, pesemiset, pepunpesut, iltasadut ja ulkoilut. Oma aika on aina jostain pois. En valita, muuta kuin siitä, että nää vatsamakkarat ei häviä :(

      "3) Hiilareiden jättäminen iltaan ja liikunnan jälkeen voi auttaa. Eli aamulla ja lounaalla syö rasva- ja proteiinipitoisemmin ja illalla syö runsaampi hiilariannos. Keho on vastaanottavaisempi hiilareille yleensä liikunnan jälkeen, kun hiilarivarastot on kulutettu loppuun."

      Pitäisikö mun kokeilla aamulla syödä leivän sijaan esim. munakokkelia? Leipä ja jugurtithan on aika hiilaripitoiset, vaikka leipä olisi kuinka täysjyvää ja jugurtti kevyttä. Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Syötävä kuitenkin on, että jaksaa. Ja myös niin, että se olisi ns. normaalia syömistä, koska tavoite on jatkaa tätä elämää näillä samoilla opeilla.

      Tuolla maltillisella vhh:lla tarkoitin lähinnä sitä, että perus höttöhiilarit on ruokavaliosta olleet pois jo pitkään, siis vaaleat leivät ja pullat, tavalliset vaaleat pastat ja perunakin on jäänyt pois, tosin ei kovin tarkoituksella, mutta kai se alitajunta on sen tehnyt, kun tietää että mitä se on. Sokeria en käytä, tai siis en lisää ruokiin enkä juomiin sokeria. Jugurtin tilalla saattaa olla myös perinteinen viili, tai kerrosviili. Aika sokeripommejahan nuo jugurtit kuitenkin on. Lihaa syödään jokaisella aterialla, se on periaate josta mun mies ei tingi, tosin olen joskus jauhelihakastiketta jatkanut soijarouheella. Sen kulutus on siellä jossain neljän tonnin paikkeilla päivässä, joten kaikki "kasvissosekeitot ja lihaisat salaatit" saa ruokalistalta unohtaa, ellei halua lisätä sinne alkupalaa :D

      • cuba libre

        Kyseessähän on ikuisuusprojekti, koska se jatkuu läpi elämän. Halutessaan voi tuoda liikuntaharrastuksiinsa vaihtelua, pidä se mielessäsi :) Kaikenlaista sitä löytyy. Kuntosaliohjelmista löytyy netistä monenlaisia esimerkkejä, niitä kannattaa vaihdella aika ajoin.

        Ruokavaliosta se laihtuminen on kiinni. Toiset voivat ehkä runsaalla aerobisella saada elimistön hieman taipumaan paremmin miinuskaloreille, muttei tästä tietääkseni näyttöä ole noin yleisellä tasolla. Mutta kun elimistösi kuluttaa enmpi kuin mitä syöt, niin laihdut. Siinä on pienehkö alue, missä paino pysyy, johtuen siitä että miinuskaloreilla teet helposti muita askareita, etenkin sellaisia juttuja mitä et juurikaan edes ajattelet, vaikkka jalan naputusta, vähemmän. Ja pikkuplussila keho taasen adaptoituu toiseen suuntaan.

        Ja painon pysyvämpi pudotus vaatii aina pitkäjänteisyyttä. Muutenhan se olisi jojotusta, eikä mitään muuta. Jotkut ovat pudottaneet kyllä jokusen kilon viikossa, mutta myös joutuneet panostamaan painon pitämiseen, mikä itseasiassa oli laihdutusta myös, alussa lähti nesteitä nopeasti ja se rasva sitten siinä samalla vakionopeutta mutta hitaammin. Eli tarkista nyt oikeasti paljonko syöt ja katso että millaisessa ruokavaliossa pitäydyt oikeasti, vaikka kuukauden ajan. Noi asiat kun helposti arvioi väärin. Ei mitään hätää.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Kyseessähän on ikuisuusprojekti, koska se jatkuu läpi elämän. Halutessaan voi tuoda liikuntaharrastuksiinsa vaihtelua, pidä se mielessäsi :) Kaikenlaista sitä löytyy. Kuntosaliohjelmista löytyy netistä monenlaisia esimerkkejä, niitä kannattaa vaihdella aika ajoin.

        Ruokavaliosta se laihtuminen on kiinni. Toiset voivat ehkä runsaalla aerobisella saada elimistön hieman taipumaan paremmin miinuskaloreille, muttei tästä tietääkseni näyttöä ole noin yleisellä tasolla. Mutta kun elimistösi kuluttaa enmpi kuin mitä syöt, niin laihdut. Siinä on pienehkö alue, missä paino pysyy, johtuen siitä että miinuskaloreilla teet helposti muita askareita, etenkin sellaisia juttuja mitä et juurikaan edes ajattelet, vaikkka jalan naputusta, vähemmän. Ja pikkuplussila keho taasen adaptoituu toiseen suuntaan.

        Ja painon pysyvämpi pudotus vaatii aina pitkäjänteisyyttä. Muutenhan se olisi jojotusta, eikä mitään muuta. Jotkut ovat pudottaneet kyllä jokusen kilon viikossa, mutta myös joutuneet panostamaan painon pitämiseen, mikä itseasiassa oli laihdutusta myös, alussa lähti nesteitä nopeasti ja se rasva sitten siinä samalla vakionopeutta mutta hitaammin. Eli tarkista nyt oikeasti paljonko syöt ja katso että millaisessa ruokavaliossa pitäydyt oikeasti, vaikka kuukauden ajan. Noi asiat kun helposti arvioi väärin. Ei mitään hätää.

        Ja jos joskus uuvuttaa, niin ei se liikunta edellytys ole matalaan painoon. Syömisiä silloin vähemmän. Mutta vähäisempikin liikunta on paljon parempi asia kuin ilman liikuntaa oleminen. Kertakin viikossa on jo aivan eri juttu kuin ettei mitään tekisi.


      • salimimmi1

        Kyllä, munakokkeli on hyvä vaihtoehto, kuten myös keitetyt kananmunat tai vaikka smoothie jossa on heraa (tai rahkaa, jos maitotuotteita siedät enemmän). Lisäksi aamupalalle jotain rasvanlähdettä, kuten avokadoa, pähkinöitä, kookosöljyä, voita tai oliiviöljyä/oliiveja. Hyvä nyrkkisääntö on, että joka aterialla pari kourallista kasviksia, peukalonpään verran rasvaa ja kämmenen kokoinen pala proteiinia. Hiilarinlähteitä tarvittaessa. Aamulla voi syödä ihan hyvin esimerkiksi edellisen päivän päivällisen jämiä.

        Lisää kasviksia. Kasviksissa on kuituja ja vitamiineja joita tarvitset. Lisää salaattiin välillä tuoreena kukka- ja parsakaalia, pinaattia, kesäkurpitsaa, saat vaihtelua, makua ja etenkin monipuolisuutta lisää kasvisvalikoimaan. Näin varmistat monipuolisen ravinteiden saannin. Minäkin syön lihaa joka aterialla. Tai siis lihaa, kalaa, kanaa tai kalkkunaa. Jos mahdollista, panosta laatuun.

        Jos olet salinoviisi, pyydä henkilökuntaa opastamaan. Ne on siellä sitä varten. En ole fysioterapeutti, mutta naisen logiikalla yliliikkuvien nivelten suojaksi tulisi saada hyvät lihakset, eikä yliliikkuvuus ole este vapaiden painojen käyttämiselle. Opettele liikeradat rauhassa, pyydä apua jos et osaa. Väitän, että vapailla painoilla treenaamisesta on hyötyä myös niiden nivelten kannalta enemmän. Kahvakuulista sen verran, että ne voi ottaa mukaan ulos. Meidän lähisalilla oli talvisin kahvakuulatunteja ulkona, että ei ole pakko treenata kotona sisällä jos omaa aikaa haluat. Delegoi osa hommista miehelle, ei edes tarvitse paljoa delegoida, että saat 30min päivästä kahvakuulatreenille. Ja se riittää hyvin näin alkuun. Muutenkin rasvanpoltto tehdään pääosin keittiössä.


      • SurullinenMimmi
        cuba libre kirjoitti:

        Ja jos joskus uuvuttaa, niin ei se liikunta edellytys ole matalaan painoon. Syömisiä silloin vähemmän. Mutta vähäisempikin liikunta on paljon parempi asia kuin ilman liikuntaa oleminen. Kertakin viikossa on jo aivan eri juttu kuin ettei mitään tekisi.

        Kyllä, joskus tulee fiilis et mitähän hyötyä taas tästäkin on (puolen tunnin vesijuoksusta tai parin kilsan kävelylenkistä), niin täytyis vaan aina muistaa jankuttaa itselleen, että parempi sekin kun ei mitään.

        Pitempien urakoiden jälkeen se tunne, kun adrenaliini polttaa ja kroppaa pakottaa luo jo erilaisen muistijäljen, ja olo on huikean hyvä. Tämän kun olis tiennyt silloin joskus nuorena ja laihana ja lapsettomana ja ja ja :D Olis ollut tämä(kin) urakka helpompi :P


      • SurullinenMimmi
        salimimmi1 kirjoitti:

        Kyllä, munakokkeli on hyvä vaihtoehto, kuten myös keitetyt kananmunat tai vaikka smoothie jossa on heraa (tai rahkaa, jos maitotuotteita siedät enemmän). Lisäksi aamupalalle jotain rasvanlähdettä, kuten avokadoa, pähkinöitä, kookosöljyä, voita tai oliiviöljyä/oliiveja. Hyvä nyrkkisääntö on, että joka aterialla pari kourallista kasviksia, peukalonpään verran rasvaa ja kämmenen kokoinen pala proteiinia. Hiilarinlähteitä tarvittaessa. Aamulla voi syödä ihan hyvin esimerkiksi edellisen päivän päivällisen jämiä.

        Lisää kasviksia. Kasviksissa on kuituja ja vitamiineja joita tarvitset. Lisää salaattiin välillä tuoreena kukka- ja parsakaalia, pinaattia, kesäkurpitsaa, saat vaihtelua, makua ja etenkin monipuolisuutta lisää kasvisvalikoimaan. Näin varmistat monipuolisen ravinteiden saannin. Minäkin syön lihaa joka aterialla. Tai siis lihaa, kalaa, kanaa tai kalkkunaa. Jos mahdollista, panosta laatuun.

        Jos olet salinoviisi, pyydä henkilökuntaa opastamaan. Ne on siellä sitä varten. En ole fysioterapeutti, mutta naisen logiikalla yliliikkuvien nivelten suojaksi tulisi saada hyvät lihakset, eikä yliliikkuvuus ole este vapaiden painojen käyttämiselle. Opettele liikeradat rauhassa, pyydä apua jos et osaa. Väitän, että vapailla painoilla treenaamisesta on hyötyä myös niiden nivelten kannalta enemmän. Kahvakuulista sen verran, että ne voi ottaa mukaan ulos. Meidän lähisalilla oli talvisin kahvakuulatunteja ulkona, että ei ole pakko treenata kotona sisällä jos omaa aikaa haluat. Delegoi osa hommista miehelle, ei edes tarvitse paljoa delegoida, että saat 30min päivästä kahvakuulatreenille. Ja se riittää hyvin näin alkuun. Muutenkin rasvanpoltto tehdään pääosin keittiössä.

        Kiitos näistä konkreettisista vinkeistä :) Munia ja pähkinöitä jo syöty, kookosöljyä olikin kaapissa.

        Mutta, huomasin tuolta kalorilaskurin kautta, kun sinne niitä ruokiani tallentelin, että mä syön suhteessa ihan liikaa rasvaa. Rasvaa leivässä, rasvaa leivällä (ajattelin vaihtaa kevyempään), rasvaista lihaa (sama), rasvaa ruoassa, rasvaa kastikkeessa (muutos tulee), rasvaa jokapaikassa :D Laitoin tavoitteisiin makrot P40 H30 R30, proteiinin ollessa 2g per painokilo. Lievää pähkäilyä tuottaa nyt, että mistä saada tarpeeksi proteiinia.

        Yllättävän hyvä paikka tuo, koska mä todella luulin syöväni tarpeeks proteiinia, mutta näemmä se menikin näin, että syön eniten rasvaa, sitten vasta proteiinia ja vähiten hiilihydraattia. Kun vaan saan tuota rasvan määrää vähennettyä, saisin syödä konkreettisesti enemmän samoilla kaloreilla.

        Onko se hifistelyä sitten miettiä kuinka paljon näillä on painonpudotuksessa merkitystä, koska syödyt kalorit on kuitenkin olleet alle tavoitteen.


      • salimimmi1
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Kiitos näistä konkreettisista vinkeistä :) Munia ja pähkinöitä jo syöty, kookosöljyä olikin kaapissa.

        Mutta, huomasin tuolta kalorilaskurin kautta, kun sinne niitä ruokiani tallentelin, että mä syön suhteessa ihan liikaa rasvaa. Rasvaa leivässä, rasvaa leivällä (ajattelin vaihtaa kevyempään), rasvaista lihaa (sama), rasvaa ruoassa, rasvaa kastikkeessa (muutos tulee), rasvaa jokapaikassa :D Laitoin tavoitteisiin makrot P40 H30 R30, proteiinin ollessa 2g per painokilo. Lievää pähkäilyä tuottaa nyt, että mistä saada tarpeeksi proteiinia.

        Yllättävän hyvä paikka tuo, koska mä todella luulin syöväni tarpeeks proteiinia, mutta näemmä se menikin näin, että syön eniten rasvaa, sitten vasta proteiinia ja vähiten hiilihydraattia. Kun vaan saan tuota rasvan määrää vähennettyä, saisin syödä konkreettisesti enemmän samoilla kaloreilla.

        Onko se hifistelyä sitten miettiä kuinka paljon näillä on painonpudotuksessa merkitystä, koska syödyt kalorit on kuitenkin olleet alle tavoitteen.

        Ei haittaa, vaikka rasvoista tuleekin eniten energiaa, kunhan saat proteiinia tarpeeksi ja hiilaria sen verran, että jaksat. Kuitenkin rasva on aika oleellinen osa meidän kropan toimintaa. Suosittelen jättämään kuitenkin kevytlevitteet kaupan hyllylle tai tekemään ne itse (1 osa voita, 1 osa öljyä ja 1osa vettä blenderissä sekaisin, mausteita mausteita maun mukaan), saat lisäaineetonta ja ilman kovetettua kasvisrasvaa olevaa levitettä.

        Miksi sun pitäsisi saada syötyä vielä enemmän? Kärsitkö nälästä? Jos tarvit volyymia lisää ruokaa, lisää ensin kasviksia.


      • SurullinenMimmi
        salimimmi1 kirjoitti:

        Ei haittaa, vaikka rasvoista tuleekin eniten energiaa, kunhan saat proteiinia tarpeeksi ja hiilaria sen verran, että jaksat. Kuitenkin rasva on aika oleellinen osa meidän kropan toimintaa. Suosittelen jättämään kuitenkin kevytlevitteet kaupan hyllylle tai tekemään ne itse (1 osa voita, 1 osa öljyä ja 1osa vettä blenderissä sekaisin, mausteita mausteita maun mukaan), saat lisäaineetonta ja ilman kovetettua kasvisrasvaa olevaa levitettä.

        Miksi sun pitäsisi saada syötyä vielä enemmän? Kärsitkö nälästä? Jos tarvit volyymia lisää ruokaa, lisää ensin kasviksia.

        Kyllä, kärsin nälästä. Johtuu kyllä siitä, että se ylenpalttinen rasvalla läträäminen vie päivän kaloreista ison osan. Koitan nyt ensin saada sen rasvan määrää vähemmäksi, ja varmistaa sen, että käytössä oleva rasva olisi laadultaan hyvää. Olen aiemmin käyttänyt leivällä kevyt beceliä, nyt jääkaapissa oli oivariini 75%:sta, ja ajattelin ostaa taas sitä beceliä.

        Paino on pysynyt samassa.

        Tässä tämän viikon yhteenveto:



        Paino /-0 kg
        Kulutuksesta - 3587 kcal
        Tavoitteesta - 817 kcal

        Syöty 9369 kcal
        Tavoite 10186 kcal
        Kulutus 12956 kcal
        Liikunta 4/6 teholiikunta suosituksesta 1419 kcal yht.

        Tällä viikolla kävin juhlimassa (etukäteen tiedossa olleet isot juhlat) ja se todellakin näkyy. En repsahtanut syömisissä, mutta alkoholissa on aika reippaasti kaloreita, niistä perjantaina rapsahti huikeat 1376!! (Niitä juotiin kohtuulliset 11h, joten varsinaisista perskänneistä ei ollut kysymys :D : D )

        Tänään on syömättä vielä 800 kaloria, mutta vanhalla on ikuisuuskrapulat, ei tuo sapuska oikein houkuttele.

        Summa summaarum, katsotaan mitä ensi viikkoa tuo. Tai toivottavasti VIE! :)


      • salimimmi1
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Kyllä, kärsin nälästä. Johtuu kyllä siitä, että se ylenpalttinen rasvalla läträäminen vie päivän kaloreista ison osan. Koitan nyt ensin saada sen rasvan määrää vähemmäksi, ja varmistaa sen, että käytössä oleva rasva olisi laadultaan hyvää. Olen aiemmin käyttänyt leivällä kevyt beceliä, nyt jääkaapissa oli oivariini 75%:sta, ja ajattelin ostaa taas sitä beceliä.

        Paino on pysynyt samassa.

        Tässä tämän viikon yhteenveto:



        Paino /-0 kg
        Kulutuksesta - 3587 kcal
        Tavoitteesta - 817 kcal

        Syöty 9369 kcal
        Tavoite 10186 kcal
        Kulutus 12956 kcal
        Liikunta 4/6 teholiikunta suosituksesta 1419 kcal yht.

        Tällä viikolla kävin juhlimassa (etukäteen tiedossa olleet isot juhlat) ja se todellakin näkyy. En repsahtanut syömisissä, mutta alkoholissa on aika reippaasti kaloreita, niistä perjantaina rapsahti huikeat 1376!! (Niitä juotiin kohtuulliset 11h, joten varsinaisista perskänneistä ei ollut kysymys :D : D )

        Tänään on syömättä vielä 800 kaloria, mutta vanhalla on ikuisuuskrapulat, ei tuo sapuska oikein houkuttele.

        Summa summaarum, katsotaan mitä ensi viikkoa tuo. Tai toivottavasti VIE! :)

        Sen sijaan, että laskisit neuroottisesti kaloreita, suosittelisin ensiksi laittamaan sen lautasen sisällön kuntoon tuon mun mainitseman nyrkkisäännön avulla. Kun se perusannoskoko ja perusruokavalio alkaa olla selkärangassa, sitä on helppo sitten säätää ylös- tai alaspäin tarpeen mukaan. Kun nyt vaikuttaa, että teet pieniä korjausliikkeitä koko ajan, ja sen seurauksena ruokavaliosta tulee äkkiä huonosti ravitseva, paljon tyhjiä kaloreita sisältävä ja loppujen lopuksi liian vähän ruokaa sisältävä.

        Kaloreita voit sitten tarkkailla vaikka kerran viikkoon sillä periaatteella, että annoskoot ei vahingossa kasva liian isoksi.


    • 9+15

      Laske yhtenä päivänä kalorilaskurin ilmaisversiolla nuo syömisesi, minun korvaani kuulosti aika raskaalta. Mutta hitaat tulokset ovat usein niitä pysyvämpiä. Tsemppiä

    • SurullinenMimmi

      Kiitos viesteistä ja tsempistä, tulee tarpeeseen.

      Laitan tähän noita syömisiä ja liikkumisia. Ollen niitä laittanut ylös sellaiseen appsiin kuin FatSecret, joten nyt tulee vain pelkät kalorit. Se on ihan ok viedä niitä tietoja sinne, mutta mitään järkevää yhteenvetoa ei saa.

      Ruoka
      1332 (tämän päivän syömiset, laskettu kalorilaskurilla, ei fatsecretillä) ja eilen
      1685
      Eilen liikuntana neljän kilsan maastolenkki, tänään tunnin salitreeni.
      Huomenna lenkille ja salille taas perjantaina.


      Viime viikko
      1351, 1724, 1768, 1293, 1597, 1978, 1605, keskiarvo suurin piirtein siellä 1600 hujakoilla. Liikuntana 2x tunnin salitreeni, yksi puolen tunnin lenkki.



      Toissaviikko
      1216, 1501, 1267, 1183, 1531, 1083, 1241
      Tämä viikko meni ihan reisille, keskiarvo ~ 1300, olisi pitänyt syödä enemmän! Täällä oli liikunnoissa yksi vesijuoksu, yksi 7,5 km kävelylenkkin (5,7km/h)

      Tilasin tuon kalorilaskurin nyt pariksi viikoksi sillä tekstarihinnalla, katsotaan mitä se sanoo noista syömisistä. Vaikuttaa mielenkintoiselta!

      • SurullinenMimmi

        Piti vielä sanoa, että meidän salilla ei ole henkilökuntaa :-/


      • salimimmi1
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Piti vielä sanoa, että meidän salilla ei ole henkilökuntaa :-/

        No onko sulla ketään tuttuja jotka ovat harrastaneet pitempään ja voisivat auttaa? Entä jos ottaisit personal trainerin pariksi kerraksi, jotta oppisit perusliikkeet oikein? Entä joku painonnostokurssi?

        Esimerkiksi askelkyykky ei vaadi suurempia tekniikan opetteluja ja on tehokas. Ainoat muistettavat asiat on oikeestaan polven linjaus ja keskivartalon hallinta. Alla olevassa linkissä on video askelkyykyn eri variaatioista. Toisaalta kyykkykään ei ole vaikea liike opetella, ja sitä voi tehdä esimerkiksi kahvakuulan kanssa.

        http://www.optimalperformance.fi/joni/viisi-kullanarvoista-videota-ja-ilmaiset-vinkit


      • SurullinenMimmi
        salimimmi1 kirjoitti:

        No onko sulla ketään tuttuja jotka ovat harrastaneet pitempään ja voisivat auttaa? Entä jos ottaisit personal trainerin pariksi kerraksi, jotta oppisit perusliikkeet oikein? Entä joku painonnostokurssi?

        Esimerkiksi askelkyykky ei vaadi suurempia tekniikan opetteluja ja on tehokas. Ainoat muistettavat asiat on oikeestaan polven linjaus ja keskivartalon hallinta. Alla olevassa linkissä on video askelkyykyn eri variaatioista. Toisaalta kyykkykään ei ole vaikea liike opetella, ja sitä voi tehdä esimerkiksi kahvakuulan kanssa.

        http://www.optimalperformance.fi/joni/viisi-kullanarvoista-videota-ja-ilmaiset-vinkit

        Eipä oikein ole sellaisia tuttuja, mut noita ohjeita olen bongannut kyllä netistä. Hirvittää vaan, saanko aikaiseksi jotain tuhoa niveliin tai teenkö liikkeet väärin jolloin niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mulla on todella surkea omien raajojen hahmotuskyky, ja kaikki vapaat liikkeet salilla teen peilin edessä.

        Kävin kahvakuulatunneilla opettelemassa oikeita liikkeitä, ja tunsin kyllä lievää häpeää kun olin ainoa, jota ohjaaja joka tunti sai jatkuvasti olla opastamassa. No, ollutta ja mennyttä.

        Se salin ulkopuolinen pt täällä maksaa 92e/h, ja tällä hetkellä ei siihen ole kyllä varaa. Ilmeisesti hän on olemassa, koska kunta ostaa siltä niitä tunteja. Aika suolanen hinta mun makuun....


      • salimimmi1
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Eipä oikein ole sellaisia tuttuja, mut noita ohjeita olen bongannut kyllä netistä. Hirvittää vaan, saanko aikaiseksi jotain tuhoa niveliin tai teenkö liikkeet väärin jolloin niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mulla on todella surkea omien raajojen hahmotuskyky, ja kaikki vapaat liikkeet salilla teen peilin edessä.

        Kävin kahvakuulatunneilla opettelemassa oikeita liikkeitä, ja tunsin kyllä lievää häpeää kun olin ainoa, jota ohjaaja joka tunti sai jatkuvasti olla opastamassa. No, ollutta ja mennyttä.

        Se salin ulkopuolinen pt täällä maksaa 92e/h, ja tällä hetkellä ei siihen ole kyllä varaa. Ilmeisesti hän on olemassa, koska kunta ostaa siltä niitä tunteja. Aika suolanen hinta mun makuun....

        Et tee vahinkoa, jos pidät painot maltillisena. Jos kehon hahmotuskyky on heikko, se ei parane laitteissa istumalla. Hyvästä koordinaatiosta on hyötyä ihan arkielämässäkin, joten sitä suuremmalla syyllä suosittelen siirtymään vapaiden painojen kanssa harjotteluun pääosin. Treeniä voi sitten täydentää laitteilla.

        Koordinaation parantamiseen auttaa myös jooga ja pilates. Erilaisia joogavideoita löytyy paljon netistä.


    • 19+17

      Lueskele siellä kalorilaskurissa myös samassa tilanteessa olevien plogeja, voit saada hyviä vinkkejä! Oletko siellä tällä samalla nimimerkillä?

      • SurullinenMimmi

        Ehdottomasti käyn katsomassa :)

        En ole samalla nimimerkillä, katsotaan kehtaanko joku päivä laittaa julkiseksi ;)


    • kjprgjå

      Onko toi nykyinen paino sun pituiselle paha? Kuulostais nimittäin ihan oklta, etenkin kun arvot hyvät ja syöt terveellisesti ja liikutkin hyvin.

      Ei niistä safkoista ainakaan kannata pihistää, tulee vaan väsymys ja vitutus.
      Liika kalorien laskentakin voi mennä pakonomaiseksi helposti.

      Kokeile vaikka kuukauden ajan pelkkää kasvissafkaa, paljon protskua sisältävää tietysti. Miehelle voit sanoa että kokkaa omat ruokansa jollei kelpaa :)

      Tsemppiä ja piristystä sinne!

      • SurullinenMimmi

        "Onko toi nykyinen paino sun pituiselle paha? Kuulostais nimittäin ihan oklta, etenkin kun arvot hyvät ja syöt terveellisesti ja liikutkin hyvin."

        Heh, kyllä se on. Kuulostaa ehkä normaalihintaisen / pitkän ihmisen korvaan hyvältä, mutta tällaiselle tapille se on aika paljon. Mun pituiselle (159cm) normaalipainon rajat on 46,8-63,2 kg, ja ajattelin, että 55 kg voisi olla sopiva tavoite. Aikahan sen näyttää miltä kroppa näyttää. Sit kun itse on tyytyväinen niin katotaan mitä vaaka sanoo :)


        "Ei niistä safkoista ainakaan kannata pihistää, tulee vaan väsymys ja vitutus." Vitutus on kyllä hyvinkin tuttua, täytyy vaan tsempata ja pitää suu supussa ja ajatukset positiivisina. Eihän se muiden vika ole et tässä tarvotaan.

        "Liika kalorien laskentakin voi mennä pakonomaiseksi helposti.
        Kokeile vaikka kuukauden ajan pelkkää kasvissafkaa, paljon protskua sisältävää tietysti. Miehelle voit sanoa että kokkaa omat ruokansa jollei kelpaa :)"
        Kaunis ajatus mut käytännössä voi tulla aika matsit :'D mut protskupitoisen kasvisruoan aion kyllä ottaa omalle lautaselle. Onko vinkkejä?

        "Tsemppiä ja piristystä sinne!" KIITOS =) Samoin!


    • kuulapsi

      Jos haluat laihtua niin sehän on vain vähentää niitä kaloreita. 1400 kaloria päivässä vois olla sopiva. Mutta koska vaikuttaa että lasket väärin, niin ehkä sun pitää vähentää se 1200 kaloriin.

    • utelias1

      Kuinka siellä kalorilaskurissa on sujunut? Oliko "vanhat syömiset" jotenkin väärin? Oletko saanut uusia ideoita?

    • SurullinenMimmi

      Tervehdys!

      Väliaikaraportti

      Ensimmäisen, toisen ja kolmannen viikon tulokset

      Paino
      punnittu Kulutuksesta Tavoitteesta Syöty Tavoite Kulutus
      /-0kg -3093kcal -323kcal 9863kcal 10186kcal 12956kcal
      -0.7kg -3644kcal -1238kcal 7951kcal 9189kcal 11595kcal
      -0.8kg -2597kcal -314kcal 10031kcal 10345kcal 12628kcal

      Olen jättänyt ruokavaliosta nyt kokonaan pois riisin, perunan ja pastan. Helpompaa näin. Olen korvannut ne salaatilla, sekä tuoreilla että keitetyillä vihanneksilla, kuten esim. porkkanalla, kesäkurpitsalla, parsakaalilla, kukkakaalilla, ja satunnaisesti lautaselta on löytynyt myös kvinoaa. Loppu perhe saa syödä kyllä pastansa, mutta totesin hiilarimäärien ja sitä myötä kaloreiden kasvavan liian nopeaan, että sen takia myös proteiinin riittävä saanti oli vaikeaa. Nyt on ollut suhteellisen helppoa, kun saa kuitenkin syödä liki sitä samaa ruokaa kuin muut :)

      Hiilihydraatteja siis kasviksista, vihanneksista, maidosta ja muista maitotuotteista.
      Rasvaa kevytbecelistä, oliiviöljystä, pähkinöistä ja siemenistä, lihasta, leivästä, juustosta, munista ja maksamakkarasta. Eivät kaikki siis kovin hyviä lähteitä, mutta pikkuhiljaa.. Olen vaihtanut jauhelihan sikanaudasta 10% naudanjauhelihaan. Leiväksi olen valkannut vaasan minihillarit ja täyshyvät. Olen koittanut pitää ruokavalion monipuolisena, ettei tule tökkääntymistä ja pitäen mielessä sen, että valinnat olisivat sellasia, jotka tulisivat myöhemmin luonnostaan. Mä en millään halua ajatella tätä dieettinä, vaan loppuelämän ruokailutottumuksien sisäistämisenä. Toisaalta suuria varsinaisia muutoksia ei onneksi ole, paitsi tuo peruhiilareiden poisjättö, mikä ehkä vähän harmittaa, mutta katsotaan sitä sitten myöhemmin yllöpitovaiheessa.

      BMI on nyt voiton puolella, niin sanotusti. Normaalipainon sisäpuolella ollaan JEE (y) Vielä kuitenkin siellä ihan ylärajalla, ja tavoite on, että paino olisi keskiluokkaa eli n. 55 kg. Ja peilistä kuitenkin näkyy, että pudotettavaa vielä on, varsinkin vatsan seudulla. Toivon, että saisin tuon tavoitteen täyteen kesään mennessä. Eihän kyseessä ole kuin 7,5 kiloa, mutta normaalipainon sisällä laihduttaminen ei kovin nopeaa ole :(

      Töiden ja sairasteluiden vuoksi en ole päässyt salille viime viikolla, mutta tein kotitreeniä kahvakuulilla.

      Onnistumisia: ruokavalio, fiilis, työjutut, painoa on kolmessa viikossa lähtenyt 1,5 kg, kotoa saatu tsemppi!

      Näissä vielä petrattavaa: liikunnan saaminen säännölliseksi, ajoissa nukkumaan meno ettei aamulla olisi niin kärttyinen, pienien välipalojen keksiminen (nyt mennyt pieniä proteiinijuomatölkkejä, koska ovat helppo kuljettaa ja juoda kun tarvii missä vain), kiireen selättäminen.

      Tuntuu, että onnistun, mitä mieltä olette?

      • cuba libre

        Kyllä se paino tippuu, ja läskithän palaa kun mennään alle kulutuksen. Antamiesi tietojen pohjalta (väliaikarapottti) perusteella näyttäisi että arviot vajeista ovat aika hyvin kohdillaan. Jossain vaiheessa ehkä keväällä tulee hetki, jolloin on syytä harkita nollilla tai peräti plussillakin menoa, jottei riudu jatkuvaa dieettaamiseen. Ja näin löytyy se tasapaino sekä varmuus että miten painoa saa halutessaan pudotettua. Ainakin minulle se on kiva juttu kun minulla on toimiva menetelmä pudottaa painoa niin halutessani :) Itse sain nostaa kaloreita yllättävän paljon päästäkseni plussapuolelle, kulutus taisi olla 3500 ja 3600-3800kcal oli plussalla, mutta 3300 ei ihan riittänyt silloin. Minulla liikunnan määrä va juu kuttaa siten että ilman lisäliikuntoja kulutukseni on 2500-3000kcal/d. En ole pitkään aikaan laskenut kaloreita, mutta niinkin voin halutessani tehdä ja paino tippuisi.


      • salimimmi1

        Hienoa. Jos tuntuu, että onnistut, varmasti onnistut, sinä olet oman fiiliksesi paras asiantuntija.

        Hauskaa joulua!


      • SurullinenMimmi

        Nyt on menty reilu kuukausi nollilla, jopa plussalla. Päätin sen, kun sain painon 59.9 kiloon, että tauon paikka tiukasta linjasta, ja katsotaan miten opit ovat menneet perille. Tänä aikana on ollut kolme isoa stressinaihetta, jotka ovat vieneet ihan kaikki ajatukset ja ajan. Paino on noussut, nyt 61.8kg, tosin se aika kk:sta juuri nyt päällänsä, ja aiemmin en ole vaa'alla käynyt.

        Stressin osalta tilanne helpottanee kesällä, viimeistään elokuussa, kun uusi elämä uudella paikkakunnalla ja vähän erilaisilla työjärjestelyillä koittaa. Näin suuresti uskon ja toivon. Suhtaudun muutokseen pelkästään positiivisesti, mutta samalla pelkään sen mukana tulevia asioita, uutta päivähoitopaikkaa (vielä ei tietoa mikä ja missä), työmatkoja, remonttia. Lisäksi labroissa esille tullut sokeriarvojen nousu huolettaa (heikentynyt paastosokeri), mutta antaa vielä enemmän pontta jatkaa tätä höttöhiilarien välttämistä, täysjyvän suosimista ja muutenkin luonnonmukaista monipuolista syömistä ja liikuntaa. Millaisissakohan jamassa olisin, jos ei yhtään katsoisi mitä suuhunsa laittaa. Törmäsin muuten mielestäni outoon olettamukseen, kun kerroin tutulleni diabetesriskistä. "Ethän ole lihava, eihän se voi silloin tulla." I wish.

        Tiedän, että stressaaminen on aika luonnollista tässä tilanteessa, mutta kieltämättä pari huonosti nukuttua yötä on takana :)

        Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että paino ei ole noussut tuota enempää.


      • salimimmi1
        SurullinenMimmi kirjoitti:

        Nyt on menty reilu kuukausi nollilla, jopa plussalla. Päätin sen, kun sain painon 59.9 kiloon, että tauon paikka tiukasta linjasta, ja katsotaan miten opit ovat menneet perille. Tänä aikana on ollut kolme isoa stressinaihetta, jotka ovat vieneet ihan kaikki ajatukset ja ajan. Paino on noussut, nyt 61.8kg, tosin se aika kk:sta juuri nyt päällänsä, ja aiemmin en ole vaa'alla käynyt.

        Stressin osalta tilanne helpottanee kesällä, viimeistään elokuussa, kun uusi elämä uudella paikkakunnalla ja vähän erilaisilla työjärjestelyillä koittaa. Näin suuresti uskon ja toivon. Suhtaudun muutokseen pelkästään positiivisesti, mutta samalla pelkään sen mukana tulevia asioita, uutta päivähoitopaikkaa (vielä ei tietoa mikä ja missä), työmatkoja, remonttia. Lisäksi labroissa esille tullut sokeriarvojen nousu huolettaa (heikentynyt paastosokeri), mutta antaa vielä enemmän pontta jatkaa tätä höttöhiilarien välttämistä, täysjyvän suosimista ja muutenkin luonnonmukaista monipuolista syömistä ja liikuntaa. Millaisissakohan jamassa olisin, jos ei yhtään katsoisi mitä suuhunsa laittaa. Törmäsin muuten mielestäni outoon olettamukseen, kun kerroin tutulleni diabetesriskistä. "Ethän ole lihava, eihän se voi silloin tulla." I wish.

        Tiedän, että stressaaminen on aika luonnollista tässä tilanteessa, mutta kieltämättä pari huonosti nukuttua yötä on takana :)

        Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että paino ei ole noussut tuota enempää.

        Jos saat jostain vain käsiisi (esim. kirjasto) suosittelen lukemisiksi Kristian Ekströmin Simply Well- kirjaa. Hän käy läpi kaikki oleelliset jutut painonhallinnan ja terveyden osalta ja antaa konkreettisia neuvoja siihen, miten voit esimerkiksi parantaa unta, etenkin silloin kun on stressaava ajankohta.


    • SurullinenMimmi

      Kiitos cuba libre ja salimimmi1 ja Hyvää Uutta Vuotta 2015 kaikille :)

      Cuba libre, kuulostaa kivoilta nuo sun kulutuslukemat. Liikutko kuinka paljon viikossa? Uskaltaisinkohan mäkin jo jättää noi kaloreiden laskemiset ja koittaa jatkaa näillä eväillä millä on menty joulukuu.. Sain polar loopin joululahjaksi, josko siitä olisi jotain hyötyä myös. Kuukauden päästähän sen sitten näkee onko mennyt niinkuin on pitänyt.

      Päätin joulun alla, että kaikkea syön ja rajat saa paukkua, koska se ei ole arkea eikä jokakuukautista. Vietyäni ruoat kalorilaskuriin, ilokseni huomasin, että vaikka neljänä päivänä kalorit meni yli tavoitteen, vain yhtenä päivänä ne menivät yli kulutuksen, ja silloinkin vain 91ckal, kiitos välipäivälenkkien ja suhteellisen proteiinipitoisen joulupöydän. Maistoin kyllä kaikkea, peruna- ja lanttulaatikkoa, jälkiruokia, suklaata vähän enemmänkin.. :D



      KESKIARVOT JOULUKUU

      Paino punnittu 63.2kg
      Kulutuksesta -400kcal
      Tavoitteesta -47kcal
      Syöty 1344kcal
      Tavoite 1391kcal
      Kulutus 1744kcal
      Prot. 91g / 30%
      Hiil. 100g / 33%
      Rasva 49g / 37%
      Kuitu 9g

      Liikunta ka. 137kcal yht. 4235kcal


      Tuosta kuidun saannista vielä tajusin vasta. En ole vienyt läheskään kaikkia salaatteja laskuriin, koska luin jostain, että salaattia ei tarvitse laskea. Siis perinteistä vihreää (normisalaattia, kiinankaalia, jne, tomaatti/kurkku yms.) koska siitä tulevat kalorit ovat niin vähäisiä (100g/13kcal), samalla periaatteella lautasen kasvikset (raastetut kurkut, kirsikkatomaatit, paprikat..) ovat satunnaisesti jääneet pois. Eipä se kuidun saanti silti ole lähellekään suositusten mukaista. Jonkun puuron voisi ottaa aamuun? Leipää pitäisi "ohjeiden" mukaan syödä "6-9 palaa päivässä!" :D Mulla menee ehkä 1-2.

      Olisiko vinkkejä mitä hyviä ruokia voisi tehdä (valkoisista) pavuista? Muistan kouluajoilta hämärästi pavuilla (ei herneillä! yök!) höystetyn jauhelihakastikkeen, joka oli hyvää. Olikohan ne ihan tavan papuja?

      • salimimmi1

        Mä saan viljattomalla ruokavaliolla jo 25g kuitua päivässä, joten jos syöt kasvisten ja hedelmien lisäksi pari palaa leipää ja käytät esim. riisiä, kuidun saantisi pitäisi olla kyllä kuosissa. Hyviä kuitupitoisia kasviksia on mm. kaikki kaalit, parsa-ja kukkakaali, mustaherukat sekä avokado.

        Valkoisia papuja voi laittaa esim. tomaattiseen jauhelihakeittoon tai vaikka chiliin. Molemmat mahtavia talviruokia. Mun mielestä pavut pn hyviä just texmex-tyylisissä jauheliharuuissa.


    • SurullinenMimmi

      Miksiköhän tämä ketju ei enää nouse etusivulle? Kirjoittelin tuonne uusimmat terveiset :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe