Jatkuva kutina

huolikova

Meidän 1v uros on kutissut miltein koko pienen ikänsä. Ollaan kokeiltu raakaruokaa, hiilaritonta raakaruokaa, allergiselle koiralle tarkoitettua nappulaa, kotiruokaa. Öljyä saa. Hiiva tarkistettu moneen kertaan, ei ole. Otettu allergiakokeet ja atopiakoe, ei mitään. Olen pessyt hilseshamppoolla ja nyt monta päivää desinfoivalla shamppoolla. Koiralla todettu pientä spondyloosimuutosta virallisten tutkimusten yhteydessä, muuten terve. Ihotulehdus hoidettu ab- kuurilla kahdesti. Korvatulehdus ollut kerran. Katsoin että alavatsalla oli sellaista mustaa vähän, muuten en löydä poikkeavaa. Kutina vaivaa aivan liikaa koiraa. Ell jo puhui lopettamisesta jos kutinaa ei saada kuriin... Onko kenellekään ideoita, vastaavaa? Konstit on vähissä...

46

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap..

      Niin ja loisten yms varalta saanut myös kuurin.

    • koira koirana

      Jos lopettaisit rekkusi ylihoitamisen ja -pesemisen, antaisit sen olla koira. Keksikää paljon puuhaa ja liikuntaa, turhautumistaan saattaa hyvinkin rapsutella itseään. Pese koiran peri miniriskillä ja tupla huuhtelulla. Viljat pois, ne ei kuulu koiran eväslistaan.

      • ap..

        Ylihoitamisen jos yritän poistaa koiraa kiusaavaa vaivaa? Joopa joo. Kutiaa öisinkin. Ei ole turhautumista, saa vapaata liikuntaa päivittäin, tottelevaisuutta, esineruutua jne ku seki nyt näköjää pitää eriksee kuuluttaa. Koirasta näkee selvästi et rapsii kutinan takia eikä turhautumisen, se joutuu keskeyttää toimintoja ku alkaa kutittaa ja joutuu rapsia. Ps. Koiraa olen pessyt vasta viime viikolla, en ole koko koiran ikää jatkuvasti ollut pesettämässä. Sit niitä asiallisia neuvoja kiitos..


    • Hyviä neuvoja

      koira koirana antoi.Nukkuuko yöt rauhassa,vai kapsuttaako silloinkin?Jos nukkuu kapsuttelematta,niin silloin uskon kanssa vaivan olevan tuota turhautumista.

    • Desifioiva kuivattaa

      Minullakin on rapsuttelija koira. Aikanaan käytin tuota desifioivaa shampoota eläinlääkärin ohjeistuksella, mutta nyt 6 v:n kokemuksella kiutisijakoirasta - Ei desifioivaa shampoota. Se kuivattaa ja kutisee entistä enemmän. Koiraa ei tarvitse pestä usein, koska silloin iho kuivuu entisestään (ja kutiaa).

      Ainut pesu millä olen saanut helpotusta koiran kutinaan on Virbac:n ALLERMYL shampoo. Saa apteekista. Pesen harvakseltaan ohjeen mukaan kun rapsuttelu alkaa. Ruuaksi annan nykyään ihan HauHau Championin kanariisiä, öljyjä, juureksia ja maitohappoa. Nuo muut mainitsemasi ruokakokeilut minäkin tein aikanaan, mutta tuloksetta.

      • ap...

        Kiitos sinulle asiallisesta viestistäsi!


      • Desifioiva kuivattaa
        ap... kirjoitti:

        Kiitos sinulle asiallisesta viestistäsi!

        Tiedän miltä tuntuu, kun koira kutiaa, oireilee, rapsuttaa jne. eikä syytä/ratkaisua löydy. Siinä on aika voimaton ja ymmärrän että "itsestään selvät" kommentit ärsyttää. Mutta ei kommentoija voi tietää koskaan taustaa, joten se mikä on toiselle selvää, voi oikeasti olla toiselle uutta ja tuoda avun.

        Kaksi kertaa kuluneiden vuosien aikana olen pyytänyt koiralle myös kapilääkityksen kesällä ja sekin on auttanut rapsutukseen, vaikka mitään loiseläintä ei havaittukaan. Uimisesta olen huomannut, että merivesi käy, järvivesi ei. Järvivedessä uinnin jälkeen koko kesä menee rapsuttaessa.

        Vaikka minulla on ollut vajaat 20 koiraa elämän varrella, niin tämä on ensimmäinen kutina- kaveri. Muiden kutina koirien omistajien kanssa käytyjen keskusteluiden myötä tosin on tullut esiin, että yhtä poppakonstia ei ole. Mutta tuossa aiemmin oli niitä juttuja jotka on helpottanut minun koiraani. Voimia.


    • SPKn sairaudet

      Olen viimeksi pessyt sakuni n. 5 v sitten, itse asiassa varmaankin noin 4-7 krt yhteensä kymmenen vuoden aikana. Pesujen välillä se on uinut meressä ja järvessä jokaisena vuodenaikana. Rapsuttelee silloin tällöin talvisin ja karvanlähtöaikoihin, muttei mitään ihottumia koskaan ole ollut. Turkki ei haise miltään, ei hilseile. Kiiltää ja on tuuhea. Koiraa ei saa pestä liian usein, kiinnittäkää huomio muualle varsinkin jos kaikki mahdolliset kutinan aiheuttajat on tutkittu.

      Millaisia ohjeita olet saanut kasvattajalta?

      • ap...

        Siis mille muualle pitää kiinnittää huomiota? Mitä on enää jäljellä? Ei ole mun eka sakemanni tämä ja on mulla koirat saaneet uida vaikka ja missä eikä olla pesussa ravattu. Edelleenkin kokeilin olisiko ollut pesusta apua. Tällä palstalla lähdetään aina pätemisen linjalle sen sijaan että oikeasti autettaisiin. Ja se on hyvä että sun koiralla on hieno turkki ja vaikka mitä. Mutta minun koirallani on paha kutinavaiva johon on saatava apua. Ell aika keskiviikkona. Eiköhän sieltä taas irtoa jtn hieman asiallisempaa.


      • 2+11
        ap... kirjoitti:

        Siis mille muualle pitää kiinnittää huomiota? Mitä on enää jäljellä? Ei ole mun eka sakemanni tämä ja on mulla koirat saaneet uida vaikka ja missä eikä olla pesussa ravattu. Edelleenkin kokeilin olisiko ollut pesusta apua. Tällä palstalla lähdetään aina pätemisen linjalle sen sijaan että oikeasti autettaisiin. Ja se on hyvä että sun koiralla on hieno turkki ja vaikka mitä. Mutta minun koirallani on paha kutinavaiva johon on saatava apua. Ell aika keskiviikkona. Eiköhän sieltä taas irtoa jtn hieman asiallisempaa.

        Onko ell ehdottanut allergialääkkeitä? Oma koirani sai jatkuviin ihotulehduksiin ihmisille tarkoitettua histamiinia, tosin sillä seurauksella, että nukkui kokoajan, mutta ei kyllä rapsutellutkaan!
        Miksi sinulle ei kelpaa muiden ihmisten vinkit, vaan suutut vastauksista?


      • ap..
        2+11 kirjoitti:

        Onko ell ehdottanut allergialääkkeitä? Oma koirani sai jatkuviin ihotulehduksiin ihmisille tarkoitettua histamiinia, tosin sillä seurauksella, että nukkui kokoajan, mutta ei kyllä rapsutellutkaan!
        Miksi sinulle ei kelpaa muiden ihmisten vinkit, vaan suutut vastauksista?

        Asialliset vastaukset kelpaavat kyllä.


      • suvun sairaudet?
        ap.. kirjoitti:

        Asialliset vastaukset kelpaavat kyllä.

        Mitä kasvattaja on asiasta mieltä?


      • Utelias1
        2+11 kirjoitti:

        Onko ell ehdottanut allergialääkkeitä? Oma koirani sai jatkuviin ihotulehduksiin ihmisille tarkoitettua histamiinia, tosin sillä seurauksella, että nukkui kokoajan, mutta ei kyllä rapsutellutkaan!
        Miksi sinulle ei kelpaa muiden ihmisten vinkit, vaan suutut vastauksista?

        Minkä nimistä antihistamiinia sai ja millaisella annostuksella? Meilläkin on ell reissu edessä kutinan vuoksi, siksi asia kiinnostaa.


      • mahanalusta rikki
        Utelias1 kirjoitti:

        Minkä nimistä antihistamiinia sai ja millaisella annostuksella? Meilläkin on ell reissu edessä kutinan vuoksi, siksi asia kiinnostaa.

        En ole tuossa edellä, mutta mun koira syö Atarax nimistä lääkettä 25mg x2-3. Ja myös Prednisolon 5mg ½x1. Painaa pikkuisen alle 20 kg. Ja jos väsyikin aluksi lääkeestä, se on ollut jo vuosia ohi, virtaa kyllä löytyy.


      • 2+11
        mahanalusta rikki kirjoitti:

        En ole tuossa edellä, mutta mun koira syö Atarax nimistä lääkettä 25mg x2-3. Ja myös Prednisolon 5mg ½x1. Painaa pikkuisen alle 20 kg. Ja jos väsyikin aluksi lääkeestä, se on ollut jo vuosia ohi, virtaa kyllä löytyy.

        En enää muista lääkkeen nimeä (melkeen 20 vuotta kulunut) enkä annostustakaan muuten kuin että apteekista vielä soitettiin lääkärille, että onko varmasti oikea! Heidän mielestä liian suuri (sama kuin aikuiselle ihmiselle). En montaa päivää syöttänyt lääkkeitä väsymyksen takia. Kortisooni oli ainoa joka tehosi!


    • esim.

      Ehdottaisin täysin hiilaritonta ruokintaa. Anna ainoastaan lihaa joko kypsänä tai raakana. Lisäksi öljyä, merileväjauhetta, kananmunaa, piimää, raejuustoa. Maitohappobakteerit myös päivittäiseen käyttöön. Siivu lihaista rasvaa varsinkin talvisin päivittäin on hyvä lisä ihoa ajatellen. Turhia pesuja kannattaa välttää. Kennelrehulla hyvä valikoima lihoja edulliseen hintaan. Jos kuivamuonaa haluat antaa voisi hyviä vaihtoehtoja olla esim. Orijen tai Taste off the wild ja lisänä nuo maitohapot nokare raakaa/kypsää lihaa. Ulkoilma on myös tärkeää, mutta se teillä varmasti on kunnossa. Toivottavasti saatte asian kuntoon pian :)

      http://www.kennelrehu.fi/

      http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/30/products_id/2695
      1 kapseli/pv

      • ap..

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi!


      • <<<
        ap.. kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi!

        Tuntuu kummalliselta, sanoit ettei saku ole ensimmäisesi, muttet silti tiedä ettei koiraa saa pestä liian usein etkä koiran ravitsemuksesta edes perusasioita erilaisten oireiden yhteydessä. Kennelrehunkin kuten kaikkien muidenkia eläinruokia toimittavien paikkojen yhteystiedot löytyvät myös netistä. Et vielä vastannut myöskään kysymykseen, mitä kasvattaja on jatkuvasti kutiavasta koirasta mieltä. Hänen pitäisi tuntea koiran suku ja olla perehtynyt siten myös suvussa kulkeviin sairauksiin/ongelmiin.


      • ap...
        <<< kirjoitti:

        Tuntuu kummalliselta, sanoit ettei saku ole ensimmäisesi, muttet silti tiedä ettei koiraa saa pestä liian usein etkä koiran ravitsemuksesta edes perusasioita erilaisten oireiden yhteydessä. Kennelrehunkin kuten kaikkien muidenkia eläinruokia toimittavien paikkojen yhteystiedot löytyvät myös netistä. Et vielä vastannut myöskään kysymykseen, mitä kasvattaja on jatkuvasti kutiavasta koirasta mieltä. Hänen pitäisi tuntea koiran suku ja olla perehtynyt siten myös suvussa kulkeviin sairauksiin/ongelmiin.

        Tonttu. Tiedän ettei voi pestä usein. Lue uudestaan viestit jos on vaikeaa ymmärtää. Aha, en tiedä ruoasta, ok. Ja kasvattajan kanssa käytävät keskustelut ei kuulu jaettavaksi tänne palstalle eikä hyödytä mua tai koiraani millään lailla. Aina täällä udellaan kasvattajista.


    • Utelias1

      Alavatsalla mustaa vähän. Meillä yhdellä sakulla oli ensin vähän, se lisääntyi pikkuhiljaa ja sitten tuli haju joka oli karmea.

      Kilpirauhanen oli syy, söi Tyroxia koko loppuelämänsä. Onneksi lääke sopi hyvin, tosin annosta joutui lisäämään iän lisääntyessä.

      Voi olla että koirallasi ei tätä ole mutta tuo tuli ekana mieleen.

      • ap..

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Oliko koirallasi muita oireita? Meidän koira on virtaa täynnä. Aattelin vaan et eikö vajaatoimintaan kuulu kova väsymys?


      • Utelias1
        ap.. kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Oliko koirallasi muita oireita? Meidän koira on virtaa täynnä. Aattelin vaan et eikö vajaatoimintaan kuulu kova väsymys?

        Tämän sakun lopettamisesta on pian 20 vuotta. En muista väsymystä enkä ole varma kutinastakaan.
        Sen muistan kun (ennenkuin sai lääkityksen) pestiin sitä vatsanalustaa ja kun se musta oli saatu pois niin jo oli pian uudestaan. Se musta oli myös se hajunlähde. Tyroxin alettua vaikuttaa ei tullut enää mustaa ja niin ollen ei ollut hajuakaan.
        Oli muuten ainoa koira meillä jolla tuollaista vaivaa esiintyi.


    • atopiahurtta

      Valitse joku neutraali hiililari ja joku liha. Omani on allerginen naudanlihalle, riisille, vähän kanalle, lohelle, hieman kauralle.
      Hiilihydraatti voi olla vaikka hyvin keitetty peruna tai bataatti.
      Ja liha possunliha, tai hirven, peuran tai poronliha barfikaupasta. Ei mukana vihannesta. Öljy rypsiöljyä tai oliiviöljyä, ei kalaöljyä. Liha raakana.

      Puolet ja puolet, mukaan öljyä ja kalkkitabletti, ellei sopivan eläimen luuta.
      Ainakin kaksi viikkoa etenet näillä parilla ruoalla, sitten hiljalleen laajennat.


      Omani prick testattiin allergioihin, ja saa siedätyshoitoa. Pahin ongelma on pölypunkit, joita on tietysti kotona ja varastopölypunkkia nappulassa.
      Kutina on jatkuva seuralainen, mutta pysyy hallinnassa lääkkein, Ataraxia ja kortisonia.
      Ja vähän sietää lohta, kanaa ja vähän jopa nautaa, mutta riisi laittaa riisinjyvät roiskimaan peräpäästä. Niinkuin kissanruokakin, jos vaikka kissoilta salaa pääsee kupin tyhjentämään.

      • atopiahurtta

        Niin vielä, ruoka-allergioihin ei voitu testata prickillä. . On pujoallerginen, koivuallerginen. Pujosta tuli näppylöitä ja pahimpaan siitepölyaikaan pesu on ihan hyödyllistä, peseehän ihmisetkin tuota turkkiosaansa aina välillä. Onpa hurttani hieman ihmiselle ja kissoillekin allerginen, mutta molempia nyt taloudesta löytyy ja yritetään pärjätä.


    • Coci

      Meillä myös saku jolla aina talven kynnyksellä alkaa iho myösaina kutista tosi kovasti.Olen antanut loishäädöt ja kilpirauhanenkin on tutkittu myös, joka oli ihan kunnossa.Mutta kutina on aina tosi hankala vaiva talvella ja kesällä ei kuitenkaan ole kutinoita
      .Ja nyt juuri pari päivää sitten Mustissa ja Mirrissä käydessäni ehdottivat kokeilemaan kylmäpuristettua Helokkiöljyä jota heillä oli pienessä pullossa myynnissä.Ostin sellaisen kokeeksi ja vasta pari päivää on koirani ruoan seassa sitä syönyt ja tuntuu että kutina on nyt jo heti alkanut vähentyä.Ei ole vielä kokonaan kylläkään loppunut,mutta selvästi on vähentynyt ja olen yöt nyt saanut sentään nukuttua.Ja aikansahan kaikki aina kestää ennenkuin tulosta kunnolla alkaa tulla,joten saa nähdä nyt sitten mitä tapahtuu jatkossa vielä myös kunhan nyt vähän pitempään vielä koirani sitä syö.Elän ainakin toivossa kovasti,sillä mikään ei ole niin kurjaa ja stressaavaa kuin koira joka koko ajan kutiaa ja jota ei voi millään auttaa että se pääsisi vaivastaan eroon,joten toivon että tämä tosiaankin auttaisi nyt sitten. Pullo on sellainen aika pieni jossa lukee päällä helokki e kylmäpuristettu helokkiöljy koirille ja kissoille.

    • coci

      Hei ,kirjoitin tuossa vähän aikaa sttten tuon edellä olevan jutun ja sen tehtyäni koneella kun nyt olin.niin päätinkin samalla googlettaa helokkiölystä tietoa vähän enemmänkin.Ja ikäväksi yllätyksekseni sainkin sieltä sitten lukea, että helokkiöljyä annettaessa pitäisikin antaa samaan aikaan kalaöljyä myös,jonkun rasvatasapainon vuoksijoka voisi aiheuttaa muuten ongelmia terveydelle, vai miten se nyt menikään, kun en muista enää ulkoa niin tarkkaan,joten nyt en sitten tiedä miten asia lopujen lopuksi on, että voinko tuota helokkiöljyä koiralleni sitten turvallsella mielellä antaakaan,koska minun koiralleni ei kalaöljy sovi ollenkaan,sillä.jos annan sille kalaöljyä niin sen korviin alkaa tulla heti irunsaasti tummaa töhnää.

      Ja sitten toinen asia vielä minkä sieltä myös luin,oli se että helokkiöljyä ei pitäisi kuulema antaa silloin myöskään jos koiralla on epilepsia.

      Joten nyt taisi mennä sitten se viimeinenkin toivo meikäläiseltä, kun tuon satuin lukemaan.Ja samalla tuli nyt sitten mieleen se myös, että minun on syytä nyt antaa tämä tieto tänne perään vielä myös, koska tulin tuota helokkiöljyä tuossa juuri kehunneeksi ja en siinä vaiheessa vielä ollut lukenut siitä tuota tietoa tarkemmin .Jotta voihan harmi sentää,.juuri kun luuli avun koiralleen löytäneensä niin sitten käy näin,

    • bernilö

      Onko koiralta otettu haimakoe. Suoliston floora kuntoon maitohapolla, eli suuri maitohappokuuri, ja hiilarit alas. Kun suolisto voi huonosti, koira kutiaa, ja herkistyy.

      • ap...

        Ei oo testattu haimaa. Pitää huomenna puhua lääkärille. Kiitos kaikille lopuille vastanneille hyvistä vinkeistä! Kokeillaan uutta ruokavaliota! :-) Ja kyllä kutinavaiva on todellakin raskasta. Ikävä ku eläin kärsii. :-(


      • 2+11

        Haiman vajaatoiminta ei ainakaan minun koiralla aiheuta minkäänlaista kutinaa!


    • SPKn sairaudet/Flick

      Haiman vajaatoiminta eli insuliinin vajaatuotanto aiheuttaa pääosin (näkyvimmin) ripulia, minkä myötä myös laihtumista. Suoliston toiminta puolestaan on yhteydessä sisäeritysrauhasiin, joiden huono kunto heijastuu myös mm. ihon kuntoon sekä aivojen toimintaan. Mikäli sisäelimissä on jonkin näköistä häiriötä, voi se ilmetä esim. karvanlähtönä tai karvan ohenemisena, ihottumina, jopa käytösoireina.

    • Coci

      Meidän koiralla sen turkki on tuosta kutinasta huolimatta päällisin puolin silti kuitenkin tosi hyvässä kunnossa ja karva kiiltää,.jota eläinlääkärikin kehui harvinaisen hyväkuntoiseksi myös.Joten siihen tuo kutina ei meillä näytä kuitenkaan vaikuttavan vaikka se kutina vaivaakin.Ja vatsakin toimii ihan hyvin ulosteiden ollessa oikein hyvän näköisiä kikkareita myös.Eikä ripuliakaan ole ollut kuin ihan joskus hyvin harvoin ehkä päivän tai pari kerrallaan korkeintaan silloin kun sitä on joskus ollut. .

    • ahuif

      ettei sitä sattuisi? oletko käynyt lonkat kuvauttamassa?? mun koira kapsutti itseään sentakia että sitä sattui ja se yritti saada sen jotenkin vain loppumaan... :(

    • Coci

      Kyllä ollaan kuvattu lonkat ja ne olivat B/B lonkat,ja koira on vauhdikas ja hyvin ketterä liikkeissään,joten ei kuitenkaan luulisi lonkissa olevan vikaa.Ja selkäkin kuvattiin silloin samalla myös eikä siinäkään näkynyt olevan mitään vikaa myöskään.Atopiaa eläinlääkäri arveli sen voivan olla siitä päätellen kun se aina talviaikaan vaan vaivaa.

    • Talviaikakutinaa

      myös täällä pojalla,atopiaksi myös eläinlääkäri epäili.Kesällä poika ui tosi paljon,eikä mitään oireita ole,mutta talvenaikaan alkaa tuo kapsutus,siitä huolimatta turkki on kumminkin tuuhea,kiiltävä ja tosi hyvässä kunnossa.

    • zenmaster

      Euroopassa jo koirilla koekäytössä lääke, joka poistaa kutinan. Se ei auta muihin madollisiin iho oireisiin, mutta vain kutinaan ja toimiin kuulemma todella hyvin. Ehkäpä kohta tulossa markkinoille myös tänne Suomeen.

      Meillä kutina alkaa, kun lattialämmitys laitetaan päälle, eli huoneilma kuivuu. Stressi alun perin laukaisi kutinan (kodinvaihto, ulkokoirasta-sisäkoiraksi, eroon omasta laumasta, söi pallon ja jouduttiin leikkaaman), nämä samaan aikaan, niin jo alkoi iho oireilla. Ei allergioita ja kaikki testattiin. Safkoista varmuus saatiin eliminaatiodieeteillä , eli vasta kun royal canin analergic oli syötetty 5kk.ta, niin sitten tietää, että ruoka ei ole se kutinan aiheuttaja. Tämä koko setti maksoi safkoineen n 4500€ :). 1500 korvasi vakuutus. Niin ja lääkärinä Leena Saijonmaa-Koulumies, joka varmasti Suomen paras näissä ihojutuissa.

      Nyt menee loistavasti, mitä nyt välillä kutisee...vähän öljyjä lisää ja aloe vera juomaa safkaan ja pesu karvanlähtöjen jälkeen malasebillä ja hoitoaine vielä siihen päälle. Syö James Wellbeloved lammas-riisi nappulaa.

      Jotkut koirat stressaa mahallaan ja jotkut kutisee, eli voiko koirasi stressaantua jostain liikaa? Niin ja koirasi stressaa, kun sinä stressaat.

      Toivottavasti ratkaisu ongelmiin löytyy ja eläinlääkäreistä pitää vielä sanoa, että tavis eläinlääkäri tietää iho ongelmista aika vähän(yhtä paljon, kun sika lentokoneista), eli käänny erikoislääkärin puoleen :)

      Kaikesta huolimatta ilosta Joulun odotusta!

    • srgdg

      Onko kutinalle löytynyt selitystä?

    • uros.tre

      moro rupea antaan pellavan siemenöjyä muun öljyn kanssa ja lohiöljyä niin saa ihoon hyviäoljyjä,,

    • Rodik

      Hei, luin jostain sellaistakin kerran myös, että jos koiralla on anaalirauhaset tukossa, niin sekin saattaa aiheuttaa sen, että koira alkaa kutista ja se alkaa nakerrella itseään silloin myös.Joten kannattaa tutkituttaa anaalirauhaset,jos ne vaikka kaipaisivatko ehkä tyhjentämistä myös.

    • Romina

      Kuulin tässä juuri eräältä tutultani,että kannattaisi kokeilla antaa koiralleen Vogelin Urticalsin nokkostabletteja, kun ne kuulema voivat auttaa allergiaoireisiin ja iho-ongelmiin myös.Ajattelin itse ostaa ja kokeilla olisiko niistä apua omalle koiralleni. On kuitenkin vaaraton luontaistuote, joten jos ne eivät auta,niin tuskin niistä haittaakaan on sitten myöskään.

    • Riitta Vainiontaus

      Allergiat, hiiva ja kutinaa ovat tänä päivänä jokaisen kasvattajan painajainen. Niitä on kaikissa linjoissa ja roduissa. Siksi on todella vaikea löytää yhtä syytä tähän ongelmaa. Monesti esim eliminaatiodietissä omistajat ovat todella hätäisiä tai eivät ajattele sen ehdottomuutta. Yhden kasvattini allergian syy selvisi vuoden etsinnän jälkeen. Nauta-allergia. Sitä ei tajuttu eliminaatiodietin aikana että söi lenkillä naapurin koiran paskat, joka söi nautajauheliha. Itse olen tullut siihen tulokseen, että pesua ei kannata jatkaa kovinkaan pitkään jos siitä ei ole apua. Saattaa todellakin pahentaa tilannetta. Ensimmäinen asia on saada kutina rauhoittumaan. Siinä kunnon kuuri kortisonia on ehdottomasti nopein ja paras. Hulluksihan sitä tulee koira niinkuin omistajakin kun kokoajan rapsuttaa ja järsii. Nykyisin monelle rapsuttajalle suosittelen ruuaksi valkosipuli hapankaalia ja kanaa tai kalaa. Hapankaalista tulee hiilarit ja maitohapot ja lihasta protskut. Auttanut todella montaa koiraa. Ei tietenkään kaikkia. Myös Vogelin molkosania voi lisätä ruokaan ja sillä voi huuhdella kutisevia kohtia. Tummia ihoalueita olen suihkuttanut ja rasvannut Tummelilla. Kun me omistajat stressaamaan koiran puolesta se stresa myös koiraa. Syksyisin kun lämmityskausi alkaa ja varsinkin kovilla pakkasilla me ihmisetkin huomaamme ihon kiristävän ja hiusten sähköistyvät. Näin käy myös koiralla. Koirilla kannattaa alkaa jo elokuun puolella lisäämään ruokaan rasvaa. Esim Kokkirasvaa saa kaupasta(ei käy nauta-allergisille) tai hyvin lihaista rasvaa jostakin rehumyymälästä. Myös öljyt ok, mutta niitä pitää todellisuudessa antaa paljon, että niistä on mitään hyötyä. Kovilla pakkasilla voi helpottaa eläintä suihkuttamalla hieman minkkiöljyä turkkiin tai vaikka ihmisille tarkoitettua hiusöljyä käsillä turkkiin,(todellakin vähän, ettei lotrata puolta pulloa kaada limaista koiraa viereen) poistamaan hirvittävää sähköisyyttä.

    • <<<

      Kuinka niin jokaisen? Mun koiralla eikä koirani suvulla ole iho-ongelmia lainkaan.

      • varmasti löytyy

        Et varmasti tunne kaikkia yksilöitä koko suvusta. Aina löytyy...


      • varmasti ei
        varmasti löytyy kirjoitti:

        Et varmasti tunne kaikkia yksilöitä koko suvusta. Aina löytyy...

        Ei löydy. Iho-ongelmatkin ovat periytyviä suurimmaksi osaksi.


      • Riitta Vainiontaus
        varmasti ei kirjoitti:

        Ei löydy. Iho-ongelmatkin ovat periytyviä suurimmaksi osaksi.

        On aina niitä kasvattajia joidenka koirilla ei ole mitään sairauksia eikä vikoja. Eikä sinä suvussaan 7 polveen löydy mitään vikaa. Hyvä niin. 30 vuotta kasvattajana on kuitenkin opettanut, että älä koskaan sano ei koskaan. Olisi mielenkiintoista jos voisit laittaa koiran suvun tänne. Uskoisin monen kasvattajan ja myös geenitutkijan olevan kiinnostanut suvusta, joka on allergia ja hiiva vapaa.


      • sakuja 40 v
        Riitta Vainiontaus kirjoitti:

        On aina niitä kasvattajia joidenka koirilla ei ole mitään sairauksia eikä vikoja. Eikä sinä suvussaan 7 polveen löydy mitään vikaa. Hyvä niin. 30 vuotta kasvattajana on kuitenkin opettanut, että älä koskaan sano ei koskaan. Olisi mielenkiintoista jos voisit laittaa koiran suvun tänne. Uskoisin monen kasvattajan ja myös geenitutkijan olevan kiinnostanut suvusta, joka on allergia ja hiiva vapaa.

        Puhun omasta kokemuksestani eikä koirallani eikä koirani sukulaisilla siihen maagiseen 5-7 polveen ole esiintynyt allergioita. Iho-ongelmat ovat periytyviä niin eläimillä kuin ihmisilläkin.


      • Riitta Vainiontaus
        sakuja 40 v kirjoitti:

        Puhun omasta kokemuksestani eikä koirallani eikä koirani sukulaisilla siihen maagiseen 5-7 polveen ole esiintynyt allergioita. Iho-ongelmat ovat periytyviä niin eläimillä kuin ihmisilläkin.

        Kun pystyy noin rehvakkaasti sanomaan ettei mitään ongelmia kenelläkään suvussa ole, niin luulisi ylpeänä esittelevänsä koiransa nimen ja rekisterinumeron. Siis todellakin olen kiinnostunut kasvattajana suvusta, jossa ei esiinny yhtä suurinta rodun vitsausta lainkaan, allergia, hiiva, atopia tai tuntemattomasta syystä rapsuttelevaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe