Tavallinen asukki omakodissaan kuluttaa sähköä

niin että siis

jollain keskiarvolla mitaten esm 20 kWh vuorokaudessa.

nyt siis tarvittaisiin akusto johon kyseinen energiapommi voidaan säilöä sanotaan nyt vaikkapa kahden vuorokauden ajaksi.

siis tarvitsemme 40 kWh akuston jolloin voimm eolettaa että kaksi vuorokautta kaikki normitoiminnot pyörii siinä kohteessa ilman tuulta ja aurinkoa.

Kysymys kuuluu;

millä hinnalla ko akuston saa omakseen tässä tyynessä suomen maassa?

ja paljonko sille tulee hintaa vuositasolla jos sitä oikeinja hyvin hoidetaan?

kuka osaa sanoa se sanokoon.

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko paljon vai vä

      vastaan itse pohjana muutaman perusasian.

      eli siis jos ajatellaan tavallista halvinta vaihtoehtoa joka on tavanomainen lyijyakku esm työkoneen 12V ja 120 Ah joka puretaan 24 tunnin aikana jolloin saadaan sen energiasisällöksi n. 12 x (120/24) = 5x24x12, = 1440Wh, ok.

      Jos siis halutaan se 40 000 Wh, tarvitaan tuollaisia akkuja 40000 / 1440 = 28 kpl

      sitten jos halutaan nostaa jännitettä 24 voltiin, voidaan akkujen määrä puolittaa, eli tarvitsemme 1 4 kappaletta 12V 120 Ah:n akkua jotta pääsemme teroriassa tavoitteeseen.

      akunhinta keskimäärin 150 e kappale, => 150 x 14 = 2100 € ja kestoikä noin 5 vuotta, eli vuosihinnaksi tulee reipas 420 € vuosi.

      nyt meillä on tiedossa keskimäärin energiavarastoon kuluva rahamäärä!

      miltäs kannattavuus alkaa näyttää miten on Antero mielestäsi.

    • jatko osio

      Sitten tehdään masto muutaman kilowatin myllylle!

      Eli tehdään kolmiomasto kuusmetrisistä sinkityistä putkista ok.

      masto 25 metriä korkea harustettu ylhäältä ja keskeltä eli kuus vaijeria otetaan näppituntumalla 10 mm sinkitty lentovaijeri jota tarvitaan päässä laskien pituus 3 x 24 m = päätteineen 80 m ja siihen lisää kulman verran eli lopputulos noin 120 m ja keskipituuteen puolet siitä eli noin 60 m yhteensä 180 metriä a hinta noin 6 € mtri tekee 6 x 180 = 1080 € ja siihen alapään betonivalut ja harusankkurit päälle.

      sitten itse masto eli 3 x 25 m = 75 m sinkitty putki keskihinta 25 € /m tekee yhteensä 1875 € ja siihen väliristikot yhdyslaipat ja hirveä työ piisaako tonni eli päästään 3000 € maston osalta.

      nyt meillä on masto ja akusto ja rahaa on palanut noin 5000 € !

      mastontekemisessä meni aikaa pari viikoa mutta onneksi oli ihan tyyntä !

      • väli tili

        Edellisellä pääomien sijoittamisella siis tämä omakotikuluttaja ostaa olemassa olevaa valmiiksi hierottua sähköä noin 50000 kWh.

        joka sitten jaetaan sillä 20 kWh niin pääsemme elämää eteenpäin vähittäismaksulla 2500 vuorokautta jona aikana siis moni jo siirtyy maalämpöön ihan omassa laatikossa sululaisten asettelemana.


      • rytmi häiriöt jo
        väli tili kirjoitti:

        Edellisellä pääomien sijoittamisella siis tämä omakotikuluttaja ostaa olemassa olevaa valmiiksi hierottua sähköä noin 50000 kWh.

        joka sitten jaetaan sillä 20 kWh niin pääsemme elämää eteenpäin vähittäismaksulla 2500 vuorokautta jona aikana siis moni jo siirtyy maalämpöön ihan omassa laatikossa sululaisten asettelemana.

        niin ja jäi sanomatta että sitten olisikin jo aika uusia se akustopommi sen keski-ikähän oli vain viitisen vuotta eli 1825 vuorokautta!

        eli tällaista on tämä omavarainen energia kun se realisoidaan ja lakataan puhumasta mistä saa muutaman metrin vastuslankaa.


    • no jopas

      No ei todella ole paljoa kiinnostusta tuulivoimaan!!

    • As Ukki

      Mulla menee puolet tosta sähkömäärästä, Onkosulla sähkölämmitys?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe