Korkeammat pisterajat = vaikeampi koulu?

munatööttööt

Kertooko amk:n pisterajat mitään siitä, kuinka vaativaa opiskelu on siinä koulussa? Haaga-heliassa liiketalouden pisterajat jotain 68 ja jossain muissa jotain 45 pistettä. Kun opiskelija-aines on parempaa niin onko heikommalle opiskelijalle vaikeampaa opiskella sellaisessa koulussa?

Opiskelija jonka hakupisteet 45, menee haagaan jossa 68 niin tuleeko propleemia? Vai onko mitään merkitystä?

6

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aghfxjcvbm

      Eikös se ole melko sama mistä ne amispaperit saa?

    • ei ole merkitystä.

      Hei haloo! Eihän se kerro mitään opetuksesta millasilla pisteillä sinne pääse vaan paljonko sinne hakee porukka. Isoissa kaupungeissa on aina korkeet pisteet ja laadullisesti parasta opetusta saada jossain Utsijoen opistossa. Itseasiassa mitä olen kuullut niin Haagat, Metrot, JAMKI, TAMKIt on just huonomipa kun ne saa porukkaa sisään ilman mainostusta niin se on ihan sama millasta se opetus on.

    • austerism1

      Karrikoidusti hyvä opetus on sitä, että ns. "heikkotasoisempi" porukka saadaan opintoputken läpi ja kyseinen porukka myös jotain oppii.

      Jos ajatellaan, että korkeat pääsykoepisteet saaneet opiskelijat ovat ns. "hyvätasoisia" (tai ainakin erittäin motivoituneita), niin tällaisen porukan saaminen opintoputken läpi on opettajalle osin helpompaa kuin toisessa tilanteessa.

      Miettikää taannoin uutisoitua lukiovertailua:

      "Niin sanotut eliittikoulut katoavat jonnekin keskikastiin. Tutkijoiden mukaan tämä on todettu arvonlisätutkimuksissa myös muun muassa Kiinassa ja Yhdysvalloissa...
      "Eliittikouluissa olevat saavuttaisivat hyvät tulokset missä tahansa koulussa", hän [VATT:n tutkija] sanoo." http://www.hs.fi/kotimaa/a1416551566071

    • austerism1

      Mainittakoon vielä, että esim. Haagan, Metropolian, Tamkin ja Jamkin pisterajoissa ja hakijamäärissä näkyy paljolti se, että seudut, joilla kyseiset koulut sijaitsevat, vetävät puoleensa. Utsjoelle ei moni halua - Helsinkiin lähes kaikki.

    • Näin se vain on

      Tosiasiassa pääsykoe on korkean pisterajan koulussa se kaikkein vaikein osio. Loppu meneekin sitten pelkkää alamäkeä lasketellen.

      • austerism1

        Pääsykoe tosiaan on monessa tapauksessa yksi vaikeimmista tenteistä.

        En nyt kuitenkaan muuten allekirjoita tuota. Tai siis motivatio ja omat tavoitteet ynnä muu ratkaisee, millä tavalla kukin opintonsa sitten hoitaa.

        Joillekin opiskelun päätavoite on saada tutkintotodistus ja siirtyä työelämään -- asenne on siis hyvin pragmaattinen (hyvä näin). Toisille opiskelun päätavoite on opiskelu ja oppi sinänsä -- asenne on jossain määrin opiskelua idealisoiva (ihan ok tämäkin). Etenkin jälkimmäiseen sakkiin lukeutuvat opiskelevat esim. vaaditun kurssiaineiston kylkiäisiksi aihetta sivuavaa materiaalia ja etsivät tietoa pitkälti omatoimisesti -- näistä tyypeistä tulee usein tutkijoita, tai ainakin heillä on siihen potentiaalia.

        Mutta... Pääsykokeen jälkeen useimmilla aloilla seuraava varsinaisesti kovempi paikka on opintoputken lopussa päättötyö tai yliopistossa gradu (ehkä joillekin jo kanditutkielmakin). Riippuu kylläkin alasta ja osin esim. kunkin yksilön persoonasta -- voihan noita kovia paikkoja olla monesta syystä välissäkin.

        Lisättäköön vielä tuohon yhteen aiempaan viestiini, että Helsinkiin (tai vaikkapa Tampereelle) haluaa moni ei niinkään jonkin tietyn oppilaitoksen takia vaan täysin oppilaitoksista sinänsä riippumattomista syistä -- siis kasvukeskukset vetävät puoleensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe