Päästömittaus

vaihdanko mittaajaa

Voisiko joku valaista miten dieselin päästömittaus tehdään noin niin kuin kirjaimellisesti??
Tehdäänkö se niin että kaasutettaessa otetaan se mittaus vai annetaan jonkin aikaa käydä kaasu pohjassa ja tulos otetaan silloin.
Minun autossa on ongelmana että se tupsauttaa mustaa savua kaasutettaessa mutta kun antaa käydä kovilla kierroksilla niin savu häviää.
Käynti on tyhjäkäynnillä tasaista.

13

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimasavu

      Sillon koneen kierrosten kiihtyessä. Siis kaasu polkastaan pohjaan ja katsotaan kuinkapaljon savuttaa. Lisäksi katsotaan että kone saavuttaa maksimikierrokset tietyn ajan sisällä. Laita joku puukalikka kaasupolkimen alle niin että autolla voi kuitenkin ajaa niin saat tuota savutusta kierrosten kasvaessa pienenemään

    • toyooooooooota

      aja kuule ihan reippaalla kaasulla jonkin aikaa ennen katsastusta niin ei ole hulen häivää jos ei oikeesti ole koneessa vikaa....
      reippaalla ajolla karsta kuluu pois...

      • Kuormaa pitää olla

        Nimenomaan kaasutettaessa, koska kuormitus moottorille otetaan moottorin osien hitausmomentista.

        Ilman kuormaa dieselistä kun ei pakoputkesta juuri mitään ulos tule kierroksista riippumatta. Jarrudynamometrillä ja pienellä vaihteella ei saisi sellaista kuormaa joka moottorissa tuntuisi yhtään miltään, minkä vuoksi katsastuspaikka ei voi tehdä kunnollista kuormitusta moottorille pyörien kautta.

        Bensa-autot ovat eri juttu. Ne tupruttavat paljon CO ja HC myös joutokäynnillä tai kierroksilla ilman kuormaa jos pakokaasunpuhdistus ei ole kunnossa. Siksi bensakoneet voidaan mitata ilman minkäänlaista kuormaa.


    • hyvä menettely

      Itse käytin vähän aikaa sitten diesel auton katsastuksessa ja toiminta savutustestin osalta oli moottorin kannalta varsin inhimillistä.
      Katsuri laittoi letkun pakoputkeen auton käydessä tyhjäkäyntiä.
      Sitten painoi kaasua niin, että kierrokset nousi korkeintaan max. 2500 r/min.
      Piti kaasua hetken tässä asennossa, sitten kaasu pois ja se oli siinä.
      Jotkut kuulema ryntäyttää moottorin täysille kieroksille ja pitää kaasua pohjassa 1-2sekuntia.
      En usko tällaisen olevan hyväksi ja vielä vähemmän tarpeellista
      millekään moottorille.

      • väärä menettely...

        Vaan kun ne säännöt on kirjoitettu niin typerästi, että niitä tarkasti lukemalla se oikea tapa on juurikin pitää kaasua pitkään pohjassa, ja varmistaa että moottori saavuttaa maksimikierrokset...


      • Riippuu autosta
        väärä menettely... kirjoitti:

        Vaan kun ne säännöt on kirjoitettu niin typerästi, että niitä tarkasti lukemalla se oikea tapa on juurikin pitää kaasua pitkään pohjassa, ja varmistaa että moottori saavuttaa maksimikierrokset...

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.


      • 1+1
        Riippuu autosta kirjoitti:

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.


      • väärä menettely...
        Riippuu autosta kirjoitti:

        Osassa autoja on sellainen esto, että se ei ota huippukierroksia paikallaan seistessä, joten se voi topata vaikka siihen 2500 r/minuuttiin vaikka talla on pohjassa. Tärkeintä on että moottori saa täyden polttoainesyötön silloin kun se lähtee kiihtymään.

        Sääntöjen mukaan pitää saavuttaa maksimikierrokset ellei maahantuoja ole erikseen jotain muuta ilmoittanut.


      • hesu.
        1+1 kirjoitti:

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.

        Ainakin Volvon ennen gear tronik vaihteistoja olleista aisin vaihteistoista on joskus Volvon maahantuoja lähettänyt paimenkirjeen katsastusasemille, jotta voipi hajota jos moottorin kierroksia nostetaan p tai n asennossa kovin korkeaksi.


      • Kyllä se automaatink
        1+1 kirjoitti:

        Automaattivaihteistolla varustettuja dieseleitä kierrätetään nokitestissä 2500rpm.

        Paskapuhetta tuo 2500rmp, eihän tuo nykyään monessa autossa ole kuin 50% maksimista. Jos autonvalmistaja tai automaattilaatikon valmistaja on antanut rajoituksia paikallaan huudattamisesta niin silloin niitä totellaan konttorilla, mutta jos ei tietoa ole niin lappu lattiaan vaan. Joskus oli sellainen tapa, että jos tietoa ei ollut niin maksimissaan 2/3 osaa täyskierroksista. Mutta eipä ole sama enää ainakaan A-katsastuksessa.


    • karsta.

      Karsta testeriin tulee pakoputkesta, jos muuten kone on kunnossa. Ajettaessa normaallisti pienillä kierroksilla. Itse ajan muutaman minuutin kovemmilla kierroksilla ennen katsastukseen menoa ja nokipäästö on aina ollut alle 0.7

      Kerran unohtui ja päästö oli yli 2. 3 ensimmäisellä ryntäyksellä ja toisella oli jo laskemaan päin.

      • rajoitettu

        Minäkin ajoin vanhasta muistista nokimittaukseen mennessä tovin matkaa 4000rpm mittarissa. Kierrätys oli tässä tapauksessa turhaa, koska moottori ei ottanut vapaalla kierroksia kuin 2400rpm (rajoitettu). Testin tulos 0.1, kun saisi olla 2,5. Nelivuotias volkkari manuaalivaihteistolla.


    • 5,5

      Tai poletaan hullunkiilto silmissä neljä, viiskertaa kaasua ja todetaan ,että liian suuret päästöt 5,5. Vaaditaan mittaan toisella mittarilla ja kas kummaa arvot tippu yhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe