Onko muilla?

Ekklö

Jopa tunteja kestäviä paniikkikohtauksia? Tai ei ehkä joka hetki sitä ihan pahinta, mutta ainakin valtava ahdistus joka kestää jopa useita tunteja.

Itse sain tänään töistä lähdettyäni aivan helvetillisen ahdistuskohtauksen, joka itse asiassa jatkuu vieläkin, vaikka otin alproxin vajaa tunti sitten.

27

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koko valveillaolo aika ahdistusta ja paniikkia pahimmillaan fyysiset oireet päälle.

      • Ekklö

        Miten kestät tuollaista? Etkö syö mitään lääkkeitä? Kauan tuota on kestänyt?


    • Ahdistuksen ja paniikin jatkuva vuorottelu kesti 2 viikkoa, sen jälkeen jouduin sairaslomalle ja sain lääkkeet Sepram ja Xanor. Ensimmäiset paniikkikohtaukset sain 25 vuotta sitten. Onhan se raskasta ja kamalaa sekä jättävät jälkeensä pelkoa ja epävarmuutta selviytymisestä. Fyysiset oireet ovat pahimmat ja paniikkihäiriöinen tuntee joka ikisen muutoksen kehossaan. Miten sun ahdistus ilmenee ja onko sitä ollut jo kauan?

      • Ekklö

        Ekan kerran tämä alkoi noin 7 vuotta sitten. Sain lääkkeeksi myös sepramia ja alproxia akuutteihin tilanteisiin. Sepramia tuli syötyä noin 6kk ja oireet katosivat lähes kokonaan. Lääkärin kanssa päätimme lopettaa sepramin ja jatkaa alproxilla ja ottaa sitä vaan sillon kun tarve vaatii.

        Noh, nyt noi 5 vuotta menny aika kivasti. Ahdistus ja paniikki pysynyt poissa. Mutta nyt syksyllä kaikki taas muuttui. Viimeisen 3kk aikana olo mennyt koko ajan huonompaan. Ensin oli yöllisiä paniikkikohtauksia sillon tällön, yleistä mielialan laskua ja lievää ahdistusta. Nyt viime lauantaista asti ollut ihan kauhea olo. Ahdistaa lähes taukoamatta, välillä tulee voimakkaita paniikkikohtauksia, joiden aikana pelkään oikeasti sekoavani ja pelkään että ks, olotila jää pysyvästi päälle, eikä mene pois vaikka ottaisin lääkkeitä. Ei voi olla paikoillaan, vaan koko ajan on pakko kävellä ympäri huonetta. Ja itse asiassa ei tuo alprox ahdistusta kokonaan vie pois. Ehkä sen pahimmat terän siitä. Minulla ei fyysisiä oireita ole oikeastaan muuta kun jaloissa, lähinnä reisissä, ihme kihelmöinti ja tutina sillon kun oikeen kunnolla ahdistaa.


    • Tiedän miltä tuntuu, itse olen mennyt tuollaisen kohtauksen aikana sairaalaan, mutta rauhottavia sieltäkin vain sai ja kun lääkkeen vaikutus lakkasi, alkoi sama alusta. Olet varmasti kolmen kuukauden aikana kerännyt kauheat jännitystilat kroppaasi ja siitä nuo pitkittyneet paniikit uskoisin johtuvan. Olet ilmeisesti samassa tilanteessa, kuin minä viisi viikkoa sitten. Kannattaa varmasti sinunkin aloittaa Sepramin uudelleen niin ei tarvitse kärsiä.

      • Ekklö

        Jep. Tänään tuli lääkärillä käytyä. Sepram kuuri olis taas päällä. Tosin alotan vasta huomenna aamulla. Lisäksi pyysin lähetettä psykiatrille, jonka kanssa mietitään onko syytä alottaa jonkunlaista psykoterapiaa tjs?

        Yksityisellä puolella palvelu pelaa ja on nopeaa. Tosin kaikki pitää maksaa omasta pussista, mitä nyt se joku pieni kelakorvaus. Mutta haluaisin nyt oikeasti saada tämä ongelman ratkaistua, joten sinällään hinnalla ei ole väliä.


    • Muista sitte aloittaa pienellä annostuksella, äläkä ihmettele vaikka sivuoireet ovat erilaiset, kun viimeksi aloittelit lääkettä. Toivotaa, että pääset mahdollisimman vähillä sivuoireilla. Laita tietoa, miten lääkityksen aloitus etenee, olen hengessä mukana.

      • Ekklö

        Eka viikko mennään 10mg annoksella sitten nostetaan 20mg. Tänään aloitin kuurin, joten olo nyt ei ole vielä miksikään muuttunut. Viime kerralla ei ainakaan pahemmin tullut alotuksessa sivuoireita. Ehkä ahdistus/paniikki aluksi vähän jopa paheni, mutta toisaalta olin sillon muutenkin niin huonona, että eroa ei juuri huomannut. Pitää nyt vaan toivoa että lääke alkaisi ajan kanssa toimimaan niinkun sen pitäisi ja ensi viikolla psykiatrilta saisi neuvoja miten jatketaan eteenpäin.


      • Ekklö kirjoitti:

        Eka viikko mennään 10mg annoksella sitten nostetaan 20mg. Tänään aloitin kuurin, joten olo nyt ei ole vielä miksikään muuttunut. Viime kerralla ei ainakaan pahemmin tullut alotuksessa sivuoireita. Ehkä ahdistus/paniikki aluksi vähän jopa paheni, mutta toisaalta olin sillon muutenkin niin huonona, että eroa ei juuri huomannut. Pitää nyt vaan toivoa että lääke alkaisi ajan kanssa toimimaan niinkun sen pitäisi ja ensi viikolla psykiatrilta saisi neuvoja miten jatketaan eteenpäin.

        Minulla ei viimeksi tullut mitään oireita, mutta nyt tuli. Hyvä, että aloitit lääkityksen ajoissa. Saitko sairaslomaa? Minun pitäisi kans pyytää lähete psykoterapiaan, sillä en mielelläni lääkkeitä käytä. Jos yleiseltä puolelta saa lähetteen yksityiseen psykoterapiaan niin silloin se ei maksa mitään. Kyllä se lääke alkaa auttamaan, mutta sitkeyttä se vaatii ja minullakin toivottomuus meinas iskeä monta kertaa. Vieläkin on joitakin sivuoireita, vaikka lääkitykse aloituksesta on jo pian viisi viikkoa.


      • Ekklö
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Minulla ei viimeksi tullut mitään oireita, mutta nyt tuli. Hyvä, että aloitit lääkityksen ajoissa. Saitko sairaslomaa? Minun pitäisi kans pyytää lähete psykoterapiaan, sillä en mielelläni lääkkeitä käytä. Jos yleiseltä puolelta saa lähetteen yksityiseen psykoterapiaan niin silloin se ei maksa mitään. Kyllä se lääke alkaa auttamaan, mutta sitkeyttä se vaatii ja minullakin toivottomuus meinas iskeä monta kertaa. Vieläkin on joitakin sivuoireita, vaikka lääkitykse aloituksesta on jo pian viisi viikkoa.

        En pyytänyt sairaslomaa. Onneksi pystyn käymään töissä vaikka kieltämättä viime aikoina etenkin aamulla on välillä ollut todella vaikea lähteä töihin. Ja välillä töissäkin ollut vaikeita hetkiä, mutta sillon vaan koittaa keskittyä siihen itse työntekoon niin yleensä helpottaa. Ja työni on aika itsenäistä, joten jos oikeasti alkaa ahdistamaan eikä hommasta tule mitään voin pitää vaikka pidemmän tauon. Sen opin viime kerrasta että kaikesta ahdistuksesta ja paniikista huolimatta pitää vaan yrittää jatkaa elämää mahdollisimman normaalisti. Tietysti helpommin sanottu kun tehty, mutta oma asennekkin vaikuttaa varmasti paljon paranemiseen. Mutta ymmärrän kyllä jos työnteko ei onnistu, minäkin olin viime kerralla yhteensä noin 2kk saikulla ja lopulta lopetin kokonaan silloisen työni.

        Millaisia sivuoireita sinulla on lääkkestä? Oletko jutellut lääkärin kanssa kun oireet kestänyt noin kauan? Ja onko lääkkestä ollut mitään hyötyä vielä?


      • Ekklö kirjoitti:

        En pyytänyt sairaslomaa. Onneksi pystyn käymään töissä vaikka kieltämättä viime aikoina etenkin aamulla on välillä ollut todella vaikea lähteä töihin. Ja välillä töissäkin ollut vaikeita hetkiä, mutta sillon vaan koittaa keskittyä siihen itse työntekoon niin yleensä helpottaa. Ja työni on aika itsenäistä, joten jos oikeasti alkaa ahdistamaan eikä hommasta tule mitään voin pitää vaikka pidemmän tauon. Sen opin viime kerrasta että kaikesta ahdistuksesta ja paniikista huolimatta pitää vaan yrittää jatkaa elämää mahdollisimman normaalisti. Tietysti helpommin sanottu kun tehty, mutta oma asennekkin vaikuttaa varmasti paljon paranemiseen. Mutta ymmärrän kyllä jos työnteko ei onnistu, minäkin olin viime kerralla yhteensä noin 2kk saikulla ja lopulta lopetin kokonaan silloisen työni.

        Millaisia sivuoireita sinulla on lääkkestä? Oletko jutellut lääkärin kanssa kun oireet kestänyt noin kauan? Ja onko lääkkestä ollut mitään hyötyä vielä?

        Pahin sivuoire on ollut pahoinvointi ja ruokahaluttomuus. Huono ruokahalu oli ollut jo pari viikkoa ennen lääkkeen aloitustakin niin se varmasti vielä vaikeutti asiaa. Kun pahoinvointia oli jatkunut 2 viikkoa, kysyin psykiatrilta neuvoa, se sanoi, että mennään Primperanin kanssa vielä viikko ja ellei helpota, lasketaan Sepramin annostusta. Minulla annostus on 10 mg. Muita sivuoireita oli huimaus, ahdistus, paniikki ja kummaliset olotilat. Kahden viikon kuluttua mieli keveni selkeästi. Ensimmäisen tabletin jälkeen jo pää rauhoittui, se olikin iso helpotus, kun tappava ajatuksen tahti rauhoittui. Nukun vielä aamusta huonosti, tulee sellaisia vilunväreitä, samoja vilunväreitä tulee myös iltapäivisin, mutta muuten pärjäilen. En ole halunnut vaihtaa lääkitystä ja aloittaa mahdollista uutta lääkitystä uusine sivuoireineen, siksi olen sinnitellyt näin.


      • Ekklö kirjoitti:

        En pyytänyt sairaslomaa. Onneksi pystyn käymään töissä vaikka kieltämättä viime aikoina etenkin aamulla on välillä ollut todella vaikea lähteä töihin. Ja välillä töissäkin ollut vaikeita hetkiä, mutta sillon vaan koittaa keskittyä siihen itse työntekoon niin yleensä helpottaa. Ja työni on aika itsenäistä, joten jos oikeasti alkaa ahdistamaan eikä hommasta tule mitään voin pitää vaikka pidemmän tauon. Sen opin viime kerrasta että kaikesta ahdistuksesta ja paniikista huolimatta pitää vaan yrittää jatkaa elämää mahdollisimman normaalisti. Tietysti helpommin sanottu kun tehty, mutta oma asennekkin vaikuttaa varmasti paljon paranemiseen. Mutta ymmärrän kyllä jos työnteko ei onnistu, minäkin olin viime kerralla yhteensä noin 2kk saikulla ja lopulta lopetin kokonaan silloisen työni.

        Millaisia sivuoireita sinulla on lääkkestä? Oletko jutellut lääkärin kanssa kun oireet kestänyt noin kauan? Ja onko lääkkestä ollut mitään hyötyä vielä?

        Minäkin pärjäilin töissä kohtalaisen hyvin, kun sain ajatukset muualle, mutta asiakaspalvelutilanteet muuttuivat pikkuhiljaa yhä vaikeammiksi. Koko loman aikana olen joka päivä käynyt jossakin, että ei ala pelkäämään ihmisiä. Sama systeemi kuin sinullakin, että olis mahdollisimman normaalia elämä.


    • artsi7

      Onko tietoa mistä oireet voisivat johtua? Itselläni lähti aikanaan työpaineista.

      • Minulla on monien kuormittavien asioiden summa, vaikka et ehkä minulta kysynytkään. Pimeä vuodenaika on yksi iso syy. Mitenkähän selviän ensimmäisistä työpäivistä, kun nyt jo ahdistaa? Kuitenkin huimaa ja ahdistaa, ennen kuin pääsee kunnon alkuun ja jokainen pienikin elimistön poikkeava kurahdus rekisteröityy tajuntaan vuoren varmasti. Onko sulla artsi siihen ideaa?


      • Ekklö

        Ei ole tietoa? Ei ainakaan mitään traumoja tai elämän mullistuksia ollut. Sen takia tämä vähän ihmetyttääkin miksi voi ahdistaa näin paljon, vaikka elämässä kaikki kunnossa? Tietty aina näihin asioihin ei välttämättä löydy ihan selvää vastausta tai se voi johtua monesta asiasta? Ja kaikkihan me olemme yksilöitä. Jotkut ovat herkempiä ja ahdistuvat helpommin kun toiset.


      • Ekklö kirjoitti:

        Ei ole tietoa? Ei ainakaan mitään traumoja tai elämän mullistuksia ollut. Sen takia tämä vähän ihmetyttääkin miksi voi ahdistaa näin paljon, vaikka elämässä kaikki kunnossa? Tietty aina näihin asioihin ei välttämättä löydy ihan selvää vastausta tai se voi johtua monesta asiasta? Ja kaikkihan me olemme yksilöitä. Jotkut ovat herkempiä ja ahdistuvat helpommin kun toiset.

        Toiset sairastuu vatsahaavaan, meillä on herkkys ahdistuneisuuteen. Se vaan on hyväksyttävä.


    • Artsi7

      Kirkasvalolamppu kaamokseen. Jooga rentouttaa ja antaa mielenrauhaa.

      'Ei tää oo niin haudanvakavaa - muutkin mokaa' eli rennompi elämänasenne ja antaa mennä vaan. Itsekritiikki pienemmäksi.

      • Totta joka sana. Jos heittää millin päässä, niin se on toista metriä jaloissa.. : )


    • ONKO sulla Ekklö mennyt hyvin?

      • Ekklö

        Ehkä vähän paremmin. Tänään tasan viikon syöny sepramia ja huomenna nostan annoksen 20mg. Eilen tuli käytyä sielä psykiatrin juttusilla. Oli sitä mieltä että minun kannattaa olla yhteydessä oman terveyskeskuksen mielenterveyshoitajan kanssa ja varata hänelle aika ja sopia aloitetaanko joku terapia, tjs? Tiedän vaan että sinne ajan saaminen tälläisessä asiassa on vaikeaa. Hoitajalla taisi olla ma-pe puhelin päivystys peräti 30 min päivässä. Ja koska en ole niin akuutti tapaus, pystyn esim töissä käymään, voi aikaa joutua odottamaan kauankin. Mutta onneksi tuo sepram tosiaan nyt ehkä vähän alkaa auttamaan ja kohta varmaan vielä enemmän kun annostus nousee.


      • Ekklö kirjoitti:

        Ehkä vähän paremmin. Tänään tasan viikon syöny sepramia ja huomenna nostan annoksen 20mg. Eilen tuli käytyä sielä psykiatrin juttusilla. Oli sitä mieltä että minun kannattaa olla yhteydessä oman terveyskeskuksen mielenterveyshoitajan kanssa ja varata hänelle aika ja sopia aloitetaanko joku terapia, tjs? Tiedän vaan että sinne ajan saaminen tälläisessä asiassa on vaikeaa. Hoitajalla taisi olla ma-pe puhelin päivystys peräti 30 min päivässä. Ja koska en ole niin akuutti tapaus, pystyn esim töissä käymään, voi aikaa joutua odottamaan kauankin. Mutta onneksi tuo sepram tosiaan nyt ehkä vähän alkaa auttamaan ja kohta varmaan vielä enemmän kun annostus nousee.

        Hyvä, että et ole kärsinyt suuremmista sivuoireista. Itse olen myös palannut töihin. keinuttava huimaus on ollut kiusana joka on latistanut tunnelmaa. Aina joku vaiva pitää olla. Heikosti teilläkin aikoja saa, pitäisi saada psykoterapiaa, ei niistä jutusteluista taida paljoa apua olla.


    • pelkääjä

      Pahin kohtaus on kestänyt minulla koko päivän lääkkeestä huolimatta. Makasin lattialla sellaisessa epätodellisessa horroksessa, vähän kuin olisi pyörtynyt, mutta oli silti jotenkin tajuissaan. Koti on ennen ollut sellainen paniikkikohtaukseton turvapaikka, mutta sen rajun kohtauksen jälkeen pelottaa olla yksin kotona.

    • jatkuva paniikki

      Kyllä paniikkikohtaukset voivat kestää jopa useita päiviä pahimmillaan jopa viikkoja yhdenjaksoisesti.

    • artsi7

      Kyllä sopiva masennuslääke rauhoittava pitäisi auttaa, jos muut keinot ei auta.

    • ahdistunanni

      Se on varmaan sitten jo ahdistuskohtaus, tai mulla se paniikki on jotenkin tosi suuri, mutta onneksi lyhytkestoinen (todellakin paniikkikohtaus) mutta ahdistus voi jatkua koko päivänkin, lievänä, tai sitten joskus tunnin pari suurempana ja lamauttavana.

      En varmaan kestäis, jos ihan suuri paniikki kestäisi yli 10min, saisin varmaan sydänkohtauksen.

    • artsi7

      Pyydä lääkäriltä jotain hyvää bentsoa/rauhoittavaa akuutteihin kohtauksiin. Kyllä ne auttaa.

      • jatkuva paniikki

        Ei ne auta kuin vähän. Ja muistan pahimmat päiväkausia jatkuneet tilanteet: silloin ne ei auttaneet ollenkaan.

        Kyllä tää elämä alkaa olla jo nähty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe