Sähkömiehet HEP! Moottorilähdön mitoitus

jauvi

Olisi tässä opiskelun ohessa tarkoitus tehdä yksi yksikertainen koneenohjauskeskus. Tätä hommaa varten tarttisi tietää miten moottorilähdön komponentit ja johtimet mitoitetaan. Joten nyt kaikki etevät automaatiosuunnittelijat ja asentajat kuulolle.

Sanotaan nyt vaikka niin että minulla on kolmivaiheinen oikosulkumoottori nimellisvirraltaan vaikkapa 6A. Sille tarvitsisi varmaan nyt sitten saada aikaa sekä oikosulku, että ylikuormasuojaus. Perinteisellä menetelmällä käsitän, että oikosulkusuoja toteutetaan niin, että ohjauskeskukseen lyödään C tai K käyräinen johdonsuojakytkin joka on seuraava suurempi ko moottorin nimellisvirtaan verrattuna eli tässä tapauksessa vaikka C10. Sitten katsotaan ko johdonsuojan laukaisukäyrästä, että millä (oikosulku)virralla se trippaa tarvittavassa ajassa eli käsittääkseni moottorilähdöllä 5 sekunnissa. Sen jälkeen lasketaan syöttävän pisteen oikosulkuvirtaa, johdon pituutta ja poikkipintaa käyttäen että tarvittava oikosulkuvirta pääsee syntymään. Ellei synny nostetaan poikkipinta-alaa. Näin siis tietääkseni ja periaatteessa. Kontaktori ja lämpörele valitaan tuon 6A mukaan.

Tästä 3 kysymystä. Ensinäkin, olenko käsittänyt periaatteen oikein. Toiseksi, miten mitoitus käytännössä tehdään kun ei kai aina voi tietää oikosulkuvirtaa siinä pisteessä mihin keskus laitetaan? Kolmanneksi, miten oikosulkuvirran katkaisukyky liittyy asiaan ja pieneneekö sen tarve kompenteissa peräkkäisten sulakkeiden tai johdonsuojien tapauksessa?

Seuraava ja tärkein asia. Miten mitoitus tehdään moottorinsuojakytkimen tapauksessa? Ja onko se moottorinsuojakytkin vähän niinkuin johdonsuoja-automaatti ja lämpörele samassa paketissa sillä erotuksella että tämä komponentti katkaisee suoraan kaikki vaiheet eikä vain vaikkapa ohjausjännitettä? Eli tarvitaanko moottorinsuojakytkintä käytettäessä vielä erillinen oikosulkusuoja? Tottakai kaikki johdotukset on suojattava oikosulkusuojalla mutta jos vaikkapa minulla on keskus jota syötetään 3-vaihepistorasiasta joka on C16 johdonsuoja-automaatin perässä ja keskuksessa on moottorinsuojakytkin jonka takana on em. moottori niin laukeaako vaikka moottorin mennessä oikkariin se moottorinsuojakytkin vaiko se pistorasian C16 johdonsuoja-automaatti. Mä en tajua miten tähän asiaan en ole oikein keltään saanut tyhjentävää vastausta vaikka noilta koulun viisailta opettajilta olen kysellytkin.

Toivottavasti nyt on tarpeeksi pitkästi selitetty että saan tämän asian vihdoinkin selväksi.

16

7515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+2

      Käytännössä katsotaan moottorin mimellisvirran mukaisen lämpöreleen tai moottorinsuojakytkimen kyljestä mikä on max. etusulake. Sulakkeeksi valitaan se tai pykälää pienempi, riippuen moottorin käynnistysvirrasta. Johdot ja muut komponentit mitoitetaan moottorin virran mukaan. Varmistetaan taulukoista ettei oikosulkusuojana oleva sulake ole johdolle liian suuri. Kaikki pienempivirtaiset moottorisuojakytkimet eivät edes vaadi etusulaketta.

      • jauvi1

        Tarkoittaako se että pienempivirtaiset moottorinsuojakytkimet eivät tarvitse omaa etusulaketta, sitä että oikosulkusuojauksesta huolehtii esimerkiksi keskusta syöttävän pistorasian sulake vai sitä että pienemmissä moottorinsuojakytkimissä on termisen laukaisun lisäksi magneettinen laukaisu oikosulkua varten. Eli onko niissä moottorinsuojakytkimissä se oikosulkusuojaus vai onko se vain vähän niinkuin parempi lämpörele? Jos siinä on oikosulkusuojaus niin minkälaista laukaisukäyrää se noudattaa?


      • 1+2
        jauvi1 kirjoitti:

        Tarkoittaako se että pienempivirtaiset moottorinsuojakytkimet eivät tarvitse omaa etusulaketta, sitä että oikosulkusuojauksesta huolehtii esimerkiksi keskusta syöttävän pistorasian sulake vai sitä että pienemmissä moottorinsuojakytkimissä on termisen laukaisun lisäksi magneettinen laukaisu oikosulkua varten. Eli onko niissä moottorinsuojakytkimissä se oikosulkusuojaus vai onko se vain vähän niinkuin parempi lämpörele? Jos siinä on oikosulkusuojaus niin minkälaista laukaisukäyrää se noudattaa?

        Tarkoittaa sitä että pienivirtaiset msk:t ovat luonnostaan oikosulkuvirtaa rajoittavia. Tietenkin rakenteelle on määritelty oikosulkuvirtakestoisuus, varmistettava tarvitseeko etukojetta. Aina on kuitenkin meneteltävä valmistajan ohjeiden mukaisesti sulakkeiden valinnassa.


      • jauvi1
        1+2 kirjoitti:

        Tarkoittaa sitä että pienivirtaiset msk:t ovat luonnostaan oikosulkuvirtaa rajoittavia. Tietenkin rakenteelle on määritelty oikosulkuvirtakestoisuus, varmistettava tarvitseeko etukojetta. Aina on kuitenkin meneteltävä valmistajan ohjeiden mukaisesti sulakkeiden valinnassa.

        Kiitos kun jaksat vastailla.

        Mitä se nyt sitten vaikuttaa että msk on oikosulkuvirtaa rajoittava? Äkkiä ajattelisi että jos msk on oikosulkuvirtaa rajoittava ja siinä ei ole omaa oikosulkusuojausta niin se hidastaa edeltävän jsk:n laukeamista kun kerran oikosulkuvirta ei pääse nousemaan isoksi. Ymmärtäisin sen jos edeltävä jsk on oikosulkuvirtaa rajoittava niin silloin kai seuraavan msk:n tai jsk:n katkaisukyvyn ei tarvitse olla niin suuri. Mutta mitä hyötyä on laitteesta joka hidastaa jsk:n laukeamista oikosulkutilanteessa kun yleensä pyritään siihen että se laukeaa mahdollisimman nopeasti. Vai onko niin että oikosulkuvirtaa rajoittava laitteet pitävät oikosulkuvirran sillätavalla kurissa että se ei ihan järkyttäviin lukemiin nouse kuten vaikka tuhansiin ampeereihin? Vaikkapa juuri sen takia että katkaisukyvyn ei tarvitisis olla niin suuri. Mutta rajoittaa kuitenkin sen verran vähän että jsk:t paukkuu?

        Olin tuossa yhteen projektiin laittamassa tuollasta GE:n GPS1BSAH moottorinsuojakytkintä ja google tarjosi tällaista dokumenttia http://www.gepowercontrols.com/ex/resources/literature_library/catalogs/control_automation/downloads/45289_GPC_ed3_EN_Motorstarters.pdf Tuolta ku lukee niin ko komponentille on asetettu seuraavia arvoja. Rated current In 4A Thermal current 2,5-4A magnetic current 52A. Eli tuossako nyt sitten on oikosulkusuoja joka laukeaa moottorilähdölle riittävän nopeasti kun oikosulkuvirta kasvaa yli tuon 52 ampeerin? eli seuraavan johdotuksen täytyy siis kestää 52A oikosulkuvirtaa. Näinkö se menee? Toki tuossa annetaan minimi poikkipintakin että sinällään johdon koosta ei tarvitse tässä tapauksessa murehtia kunhan se ei rajoita oikosulkuvirtaa sen takia että on kaukana muuntajasta.


      • 1+2
        jauvi1 kirjoitti:

        Kiitos kun jaksat vastailla.

        Mitä se nyt sitten vaikuttaa että msk on oikosulkuvirtaa rajoittava? Äkkiä ajattelisi että jos msk on oikosulkuvirtaa rajoittava ja siinä ei ole omaa oikosulkusuojausta niin se hidastaa edeltävän jsk:n laukeamista kun kerran oikosulkuvirta ei pääse nousemaan isoksi. Ymmärtäisin sen jos edeltävä jsk on oikosulkuvirtaa rajoittava niin silloin kai seuraavan msk:n tai jsk:n katkaisukyvyn ei tarvitse olla niin suuri. Mutta mitä hyötyä on laitteesta joka hidastaa jsk:n laukeamista oikosulkutilanteessa kun yleensä pyritään siihen että se laukeaa mahdollisimman nopeasti. Vai onko niin että oikosulkuvirtaa rajoittava laitteet pitävät oikosulkuvirran sillätavalla kurissa että se ei ihan järkyttäviin lukemiin nouse kuten vaikka tuhansiin ampeereihin? Vaikkapa juuri sen takia että katkaisukyvyn ei tarvitisis olla niin suuri. Mutta rajoittaa kuitenkin sen verran vähän että jsk:t paukkuu?

        Olin tuossa yhteen projektiin laittamassa tuollasta GE:n GPS1BSAH moottorinsuojakytkintä ja google tarjosi tällaista dokumenttia http://www.gepowercontrols.com/ex/resources/literature_library/catalogs/control_automation/downloads/45289_GPC_ed3_EN_Motorstarters.pdf Tuolta ku lukee niin ko komponentille on asetettu seuraavia arvoja. Rated current In 4A Thermal current 2,5-4A magnetic current 52A. Eli tuossako nyt sitten on oikosulkusuoja joka laukeaa moottorilähdölle riittävän nopeasti kun oikosulkuvirta kasvaa yli tuon 52 ampeerin? eli seuraavan johdotuksen täytyy siis kestää 52A oikosulkuvirtaa. Näinkö se menee? Toki tuossa annetaan minimi poikkipintakin että sinällään johdon koosta ei tarvitse tässä tapauksessa murehtia kunhan se ei rajoita oikosulkuvirtaa sen takia että on kaukana muuntajasta.

        Pienivirtaisista suojareleistä tulee pakosti rakenteellisesti oikosulkuvirtaa rajoittavia, koska bi-metalli laukaisin vaatii tietyn lämpötehon toimiakseen. Pienillä virroilla lämmitysvastuksen resistanssia on kasvatettava että tarvittava lämpöteho saavutetaan. Useimmiten moottoripiirin oikosulussa laukaisun tekeekin lämpörele. Sulakkeiden tehtäväksi jää suojata johdotusta lämpöreleelle asti. Kun moottorinsuojakytkin on johdonsuojien tavoin asennettu keskukseen, ei pienillä virroilla erillisiä johdonsuojia tarvita lainkaan. Edellytyksenä tietenkin että valmistajan ohje tämän sallii, eikä oikosulkuvirta keskuksessa ole liian suuri.
        Oikosulkuvirtana tuo mainitsemasi 52A on varsin pieni yleisesti, mutta moottoripiirissä oikosulkuvirran määrääkin lämpörele. Usein pienivirtaisissa moottorinsuojissa on magneettinen laukaisu oikosulkusuojana lisäksi, koska normaalien varokkeiden pienin nimellisvirta on 2A.


      • dtfghinjmk
        1+2 kirjoitti:

        Pienivirtaisista suojareleistä tulee pakosti rakenteellisesti oikosulkuvirtaa rajoittavia, koska bi-metalli laukaisin vaatii tietyn lämpötehon toimiakseen. Pienillä virroilla lämmitysvastuksen resistanssia on kasvatettava että tarvittava lämpöteho saavutetaan. Useimmiten moottoripiirin oikosulussa laukaisun tekeekin lämpörele. Sulakkeiden tehtäväksi jää suojata johdotusta lämpöreleelle asti. Kun moottorinsuojakytkin on johdonsuojien tavoin asennettu keskukseen, ei pienillä virroilla erillisiä johdonsuojia tarvita lainkaan. Edellytyksenä tietenkin että valmistajan ohje tämän sallii, eikä oikosulkuvirta keskuksessa ole liian suuri.
        Oikosulkuvirtana tuo mainitsemasi 52A on varsin pieni yleisesti, mutta moottoripiirissä oikosulkuvirran määrääkin lämpörele. Usein pienivirtaisissa moottorinsuojissa on magneettinen laukaisu oikosulkusuojana lisäksi, koska normaalien varokkeiden pienin nimellisvirta on 2A.

        Tätä keskustelua lukiessa saisi semmoista käsitystä että suuri oikosulkuvisrta olisi ongelma , mutta näin on hyvin harvoin -ehkä jossain teollisuudessa jossa megaluokan muuntajalle matkaa muutaman kymmenen metriä mutta ei normi jakeluverkossa jossa Ik:t yleensä luokkaa muutamia satoja euroja jolloin ongelma yleensä toisinpäin eli joudutaan tarkastelemaan että riittääkö Ik:t nopeaan poiskytkentään.


      • 1+2
        dtfghinjmk kirjoitti:

        Tätä keskustelua lukiessa saisi semmoista käsitystä että suuri oikosulkuvisrta olisi ongelma , mutta näin on hyvin harvoin -ehkä jossain teollisuudessa jossa megaluokan muuntajalle matkaa muutaman kymmenen metriä mutta ei normi jakeluverkossa jossa Ik:t yleensä luokkaa muutamia satoja euroja jolloin ongelma yleensä toisinpäin eli joudutaan tarkastelemaan että riittääkö Ik:t nopeaan poiskytkentään.

        Suuruuteen siinä Ik:ssa aina pyritään. Jos joku mittaa oikosulkuvirtaa moottorilta voi Ik:n pienuus ihmetyttää, ellei hoksaa mistä se johtuu.


      • dtfghinjmk
        dtfghinjmk kirjoitti:

        Tätä keskustelua lukiessa saisi semmoista käsitystä että suuri oikosulkuvisrta olisi ongelma , mutta näin on hyvin harvoin -ehkä jossain teollisuudessa jossa megaluokan muuntajalle matkaa muutaman kymmenen metriä mutta ei normi jakeluverkossa jossa Ik:t yleensä luokkaa muutamia satoja euroja jolloin ongelma yleensä toisinpäin eli joudutaan tarkastelemaan että riittääkö Ik:t nopeaan poiskytkentään.

        Mitähän minäkin olen ajatellut kun ampeerit olen euroiksi muuntanut...


    • siinä se

      No nyt on turhaa nippelien pyöritystä.

      jos sulla on 5 A oikosulkumoottori joka käy ilman valvontaa, siihen laitetaan ns. lämpörele, joka tarkoittaa sitä, että sillä suojataan se moottori, ei mitään muuta.

      ja se suojaus tarkoittaa sitäm että jos yks sulake tai vaihe katkeaa kokonaisuudesta, lämpörele katkaisee virran moottorilta koska sen käämitykset muuten kärähtää jos se yrittää kahdella vaiheella toimia eli pyöriä eli tehtä työtään.

      ja siitä lämpöreleeltä sitten viisnapanen kaapeli siis 5x 1,5 mm2 ja päähän se punanen 16A viisnapanen pistotulppa.

      ja se on siinä. mitään muuta ei tarvitse tietää asiasta käyttäjä eikä kytkijä.

      • jauvi1

        Joo olihan tuossa sitä mutta kyse olikin periaatteesta eli miten pitäisi tehdä että se olisi kaikkien paatuneidenkin byrokraattien vaatimusten mukainen. Monesti on eri asia miten asia käytännössä menee. Kuitenkin jos aikoo (niinkun aion) tehdä koneenohjauskeskuksia työkseen täytyy suunnittelun periaatteet tietää paremmin. Jos asia olisi niin yksioikoinen että lämpörele vain sinne ja niin ees päin niin miksi yleensä käyttää moottorinsuojakytkintä? Ovat kuitenkin melko yleisiä sillä pohjalta mitä itse olen koneiden keskuksien sisustoja katsellut. Sen tajuan että johtojen suurin etusulake tarkistetaan käytännössä taulukosta eikä aleta mitään laskemaan mutta jos moottorinsuojakytkin on myös joskus sulake niin milloin ja mistä sille sallittu pienin poikkipinta tarkistetaan? Entäs milloin moottorin oikosulkusuoja voidaan jättää syöttävän pistorasian sulakkeen varaan ja milloin moottorilla tulee olla täysin oma etusulake tai oikusulkusuoja ylipäätään? Esim jos suunnittelen vaikka koneenohjauskeskusta joka liitetään pistotulpalla verkkoon ja vaikkapa logiikalla komentaa useampaa moottoria vaikka kokoluokkaa 0,5-3A ihan näin esimerkiksi. Niissä koneissa mitkä itse omistan on vastaavissa tapauksissa monesti moottorinsuojakytkimet ei lämpöreleitä. Miksihän näin mahtaa olla?


      • 1+2
        jauvi1 kirjoitti:

        Joo olihan tuossa sitä mutta kyse olikin periaatteesta eli miten pitäisi tehdä että se olisi kaikkien paatuneidenkin byrokraattien vaatimusten mukainen. Monesti on eri asia miten asia käytännössä menee. Kuitenkin jos aikoo (niinkun aion) tehdä koneenohjauskeskuksia työkseen täytyy suunnittelun periaatteet tietää paremmin. Jos asia olisi niin yksioikoinen että lämpörele vain sinne ja niin ees päin niin miksi yleensä käyttää moottorinsuojakytkintä? Ovat kuitenkin melko yleisiä sillä pohjalta mitä itse olen koneiden keskuksien sisustoja katsellut. Sen tajuan että johtojen suurin etusulake tarkistetaan käytännössä taulukosta eikä aleta mitään laskemaan mutta jos moottorinsuojakytkin on myös joskus sulake niin milloin ja mistä sille sallittu pienin poikkipinta tarkistetaan? Entäs milloin moottorin oikosulkusuoja voidaan jättää syöttävän pistorasian sulakkeen varaan ja milloin moottorilla tulee olla täysin oma etusulake tai oikusulkusuoja ylipäätään? Esim jos suunnittelen vaikka koneenohjauskeskusta joka liitetään pistotulpalla verkkoon ja vaikkapa logiikalla komentaa useampaa moottoria vaikka kokoluokkaa 0,5-3A ihan näin esimerkiksi. Niissä koneissa mitkä itse omistan on vastaavissa tapauksissa monesti moottorinsuojakytkimet ei lämpöreleitä. Miksihän näin mahtaa olla?

        Jos on pelkästään käsiohjaus silloin voidaan käyttää moottorinsuojakytkintä. Kun moottoria ohjaa jokin muukin kuin 'käsi' on käytettävä kontaktoria ja lisänä lämpörelettä tai moottorinsuojakytkintä.


    • 2 A

      Kun se lämpärele on justiinsa se moottorinsuoja.

      joko käsiohjattava jolloin puhutaan siitä moottorinsuojakytkimestä tai sitten kontaktoriohjattu jossa se kontaktori vastaa sitä kättä, ja siihen kytketty lämpörele sitä suojaa.

      kummassakin itse suojana on bimetalliliuskat jotka mekaanisesti ohjaa laukaisukoneistoa. siinä se.

      jos keskuksen sisukalut niin vaativat otetaan ohjaus lokiikoille sun muille yhden vaiheen haarasta omalla sulakkeella ja pistorasian sulakkeet hoitaa iskompien sähköjen ja kaapeleiden suojausta.

      • 1+2

        Etkö ole nähnyt sellaista moottorikäyttöä että on kontaktori ja moottorinsuojakytkin peräkkäin?


      • jauvi1
        1+2 kirjoitti:

        Etkö ole nähnyt sellaista moottorikäyttöä että on kontaktori ja moottorinsuojakytkin peräkkäin?

        Näin se monesti on. Tosin on niinkin että on yksi 3 vaihe jsk monelle moottorille ja kontaktorit ja lämpöreleet


      • kontak tori
        jauvi1 kirjoitti:

        Näin se monesti on. Tosin on niinkin että on yksi 3 vaihe jsk monelle moottorille ja kontaktorit ja lämpöreleet

        Onhan sitä kaikenlaista tullut nähtyä kun on koko elämä mennyt noiden kanssa.

        otinpahan vain pari esmerkkiä.


    • Yks-tumpelo..

      Tuosta aiheesta saa pitkänkin tutkielman, mutta käytännössä menee kuten joku selvittikin. Kaapeli mitoitetaan moottorin virran, matkan aiheuttaman jännitehäviön ja oikosulkusuojana toimivan sulakkeen mukaan. Käynnistin ja suojakomponentit valitaan valmistajien ilmoittamien taulukoiden mukaan. Suojalaite voi olla termomagneettinen ylikuormitussuoja, sulake mekaaninen lämpörele, sulake kontaktori lämpörele ( käyttökytkin) tai joku vastaava värkki tai kojeyhdistelmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe