Evinrude 3 hp vuodelta 1962 on jumissa

Alkuperäisomistaja

Kone ei ole käytetty sitten 1990 luvulla, jätetty varastoon ilman mitään huoltotoimenpiteitä. Nyt on siis jumissa. Miten saisi sen taas pyörimään? Onko poppaskonsteja?

11

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pauk pauk

      Kansi auki ja sopiva puuklabi vasaraa perään! suoraan pytyyn!
      Sit vaan uusi kannentiiviste (leikkaat itse tiivistemateriaalista sopivan)
      Se on siinä.

      • retkivene

        Mä laittaisin aluksi irroitussprayöljyä männänrenkaisiin (tulpanreiän kautta) ja antaisin vaikuttaa tunnin pari, ja sitten pyörittelisin uudestaan. Jos ei kohtuuvoimi aukea, niin sitten kansi auki.


      • älähätäile
        retkivene kirjoitti:

        Mä laittaisin aluksi irroitussprayöljyä männänrenkaisiin (tulpanreiän kautta) ja antaisin vaikuttaa tunnin pari, ja sitten pyörittelisin uudestaan. Jos ei kohtuuvoimi aukea, niin sitten kansi auki.

        Mää laittaisin dieselöljyä. Kans tulpan reijistä, ja samaten kaasarinkurkusta kunnon hääläykset ja antaisin vaikuttaa vaikkapa pari viikkoo, meinaan jos se on ollu ny reilut kakskytä vuotta jouten, ni ei kai sillä ny pirun kiire oo?


    • VOEVOEHUHhuh

      Oliskohan suosiolla viisainta purkaa koko kone, vesipumppua myöten, kun jäät on kohta järvissä-riippuen napapiirin läheisyydestä.Niin on hyvää aikaa myös kasata se. Sillä tavalla saisit sen taatusti kuntoon.

      Aloita kannen pulteista varovasti. Käytä heti kättelyssä ne kuumana jollain pienellä kaasupillillä, ja napauta niitä kantaan aika äläisesti parikolme kertaa, ja sitten jäähdyttyään laita vasta irrotusainetta yön ajaksi. Seuraavana iltana pärrytä akkuporakoneen räikällä ja tiukalla hylsyllä, että saa sarjatulella naputusta irtipäin, ettei vaan mee pultit poikki.

      Siksi kansi auki, että pääset myös vesikanavien kimppuun, ja samallla on parempi mäntiä irrotella.
      Myös vauhtipyörä irti, jolloin näet paremmin virtalaitteet, ja sinne CRC:tä, ja kaikkien hapettumien poisto. Muäs kaasuttimen puhdistus on varmaan välttämätöntä, joka laita likoon Liguid-Moly nimiseen aineeseen vaikka pakasterasiaan muutamaksi viikoksi.

      Nämä on vasta alustavia toimenpiteitä, että saisit sen ikiliikkujan ilman yllätyksiä keväällä toimimaan.

      • Konemekatsu

        Laita hydrauliletkuun tulpan kierre. Sitten koneikolla 200kp paine. Yleensä on irronnut ja samalla voitelukin on järjästynyt. Tai sitten vaihda moottori päikkeekseen uuteen hondaa.


      • kukkuu kukkuu
        Konemekatsu kirjoitti:

        Laita hydrauliletkuun tulpan kierre. Sitten koneikolla 200kp paine. Yleensä on irronnut ja samalla voitelukin on järjästynyt. Tai sitten vaihda moottori päikkeekseen uuteen hondaa.

        Ostin 50 € lla 4 hp jonssonin 60 luvulta olevan. Ihmettelin miksi niin halvalla myytiin, ettei vain olisi ihan pommi. Sain kovalla työllä vauhtipyörän irti omatekoisella ulosvetäjällä kun en viitsinyt Voima koneelta siihen tarkoitukseen olevaa ulosvetäjää hankkia. Kärjet olivat kuin uudet, kummatkin välykset oikeat. Laitoin vain tipan öljyä voiteluhuopaan ja osat takaisin kiinni.
        Vesipumpunkin avasin, niin kuin aina kuuluukin uuden käytetyn ostettaessa. impelleri oli kans kuin uusi notkea kuin vanhanpiian vattanahka, joten osat taas vain kiinni, pikkuisen ensin voidetta kumisiipien kärkiin.
        Kaasaria en sitten viitsinyt alkaa purkaamaan , van kokeilin käyntiin, jotenkin rotkotti toisella pytyllä vain, joten perusteellisen syynäyksen jälkeen vika löytyi siitä, kun toinen tulpanjohto oli vioittunut jäätyään kopan lukitusmekanismin väliin. Nyt käy ja kukkuu.


      • hökhhkkjg
        Konemekatsu kirjoitti:

        Laita hydrauliletkuun tulpan kierre. Sitten koneikolla 200kp paine. Yleensä on irronnut ja samalla voitelukin on järjästynyt. Tai sitten vaihda moottori päikkeekseen uuteen hondaa.

        Hyvä idea. Joka jätkällä on hydraulikoneikot yms.


    • vm 41

      Nämä "jonssonit" olivat oikein sen ajan teknillisesti toteutettuina, sekä viimeisteltyinä ihan loppuunvietyjä. Yksinkertainen sekä varmatoiminen. Kaksipyttyisenä käynti oli tasaista sekä miellyttävän äänistä.
      Kaasuttajan polttoaineen syötön mahdollisuus eri tilanteisiin, auttoi karstottumisen minimoimiseen, koska sen ajan öljylaatujen ym syiden johdosta polttoaineiden seossuhde oli suurempi nykyisiin öljyihin verrattuna.
      Alapään muotoilu oli kalamiehen näkökulmasta katsottuna viimeisen päälle suunniteltu helpottamaan nimenomaan vesikasvillisuuden seassa liikkumiseen. Mallin eräs versio oli myös, että rikiputki voitiin saranoinnin avulla taittaa, jolloin se helpotti kuljetusta sekä säilytystä.
      Polttoainepumpun muovinen kansi, johon letku kiinnitettiin, rikottiin usein liian voimakkaalla kiristämisellä, jolloin syntyi hiushalkeama jota oli tietämättömän vaikea huomata.
      Yhteenvetona sanoisin >yksi parhaista pienistä koneista< vaikka ottaisi vertailuun mukaan myös nykykoneita. Omistan edelleen sellaisen.

    • M.D.

      Itsellä myös 2-pyttyinen 4 hp Johnson 60-70 -luvulta. Moottoria ei ole käytetty n. 20 vuoteen. Ehdin eilen katsomaan polttoainepumpun/suodattimen ja sytytyksen, joiden pitäisi olla kunnossa. Kaikki liikkuu nyt kevyesti, joten ajattelin vaihtaa tulpat ja kokeilla josko koneen saisi käyntiin. Kysyisin nyt kuitenkin ensin kahdesta kaasuttimen seossäätönupista, kun tekstit ovat kuluneet pois. Ylempi lienee tyhjäkäyntiä varten? Pitäisikö se säätää kylmäkäynnistyksen yhteydessä maksimiin rikkaalle (rikastimen käytön lisäksi) vai jättää keskelle? Sitten on kaasuttimen alareunassa oleva toinen säätö. Onko se korkeampien kierrosten seossäätö? Nuppi on rikki eikä kiinnity enää akseliin. Pitäisikö akselissa olla kierre kuten tyhjäkäyntisäädössä? Jos kyllä, olisiko jotain ohjearvoa kuinka paljon avataan kiinni-asennosta (esim. 1 1/4 kierrosta)? Jos ei, mistä tiedän missä asennossa tuo on avaamatta kaasutinta?

      • ykä2

        Suuttimien säädöstä. Lämpoiseksi ajetun koneen käydessä täysillä säädetään pääsuutin korvakuulolla asentoon jossa kone vetää parhaiten.
        Hidaskäyntisuutin säädetään vastaavati koneen käydessä hidaskäyntiä.
        Suuttimien asetukset vaikuttivat ainakin vanhemmissa koneissa jonkin verran toisiinsa, josta syystä kummankin suuttimen säädön joutui toistamaan pari kertaan. Tämän jälkeen riitti kun muisti asetukset sen varalta, että tulee niitä peukaloineeksi.

        Kylmän koneen käynnistksessä käyntiä VOI helpottaa antamalla hidaskäyntisuuttimesta hetkellisesti enemmän ruokaa, mutta ei ole välttämätöntä, koska rikastimella homman voi hoitaa.
        Omissa tuota vanhemmissa OMC:n koneissa oli pääsuttimen nupin kiinniys urilla akselissa ja ruuvi akselin päässä pitämässä nuppia paikallaan. En muista paljonko olivat kaikkiaan auki, mutta tuo runsas kierros voisi olla valistunut arvaus.
        Kun säädät, ole varovainen kietäessäsi suutinta pohjaan, jottei neula tai pohja vahingoitu.

        Olet varmasti lukenut ketjun ja arvaat, että kaasarin purku tulee eteen melkoisen varmasti. Samoin voi tulla magneeton avaus ja hajoavien palikoiden uusinta.
        Kun koneen saa käyvään kuntoon kannattaa vaihtaa vesipumpun siipipyörä suosiolla jottei kone pääse leikkaamaan kiinni jäähytyksen puutteessa.


      • M.D.
        ykä2 kirjoitti:

        Suuttimien säädöstä. Lämpoiseksi ajetun koneen käydessä täysillä säädetään pääsuutin korvakuulolla asentoon jossa kone vetää parhaiten.
        Hidaskäyntisuutin säädetään vastaavati koneen käydessä hidaskäyntiä.
        Suuttimien asetukset vaikuttivat ainakin vanhemmissa koneissa jonkin verran toisiinsa, josta syystä kummankin suuttimen säädön joutui toistamaan pari kertaan. Tämän jälkeen riitti kun muisti asetukset sen varalta, että tulee niitä peukaloineeksi.

        Kylmän koneen käynnistksessä käyntiä VOI helpottaa antamalla hidaskäyntisuuttimesta hetkellisesti enemmän ruokaa, mutta ei ole välttämätöntä, koska rikastimella homman voi hoitaa.
        Omissa tuota vanhemmissa OMC:n koneissa oli pääsuttimen nupin kiinniys urilla akselissa ja ruuvi akselin päässä pitämässä nuppia paikallaan. En muista paljonko olivat kaikkiaan auki, mutta tuo runsas kierros voisi olla valistunut arvaus.
        Kun säädät, ole varovainen kietäessäsi suutinta pohjaan, jottei neula tai pohja vahingoitu.

        Olet varmasti lukenut ketjun ja arvaat, että kaasarin purku tulee eteen melkoisen varmasti. Samoin voi tulla magneeton avaus ja hajoavien palikoiden uusinta.
        Kun koneen saa käyvään kuntoon kannattaa vaihtaa vesipumpun siipipyörä suosiolla jottei kone pääse leikkaamaan kiinni jäähytyksen puutteessa.

        Hienostihan tuo kone käynnistyi ja kaikki toimi normaalin oloisesti (myös jäähdytys). Kun säädin korkeiden kierrosten säädön korvakuulolta oikein (ruuvi jäi auki n. 3/4 kierrosta), en saa enää tyhjäkäyntiä säädettyä niin, ettei kone sammuisi hetken kuluttua jos ei anna vähän kierroksia. Korkeiden kierrosten säätöä kun laittaa tuosta vähän rikkammalle, saa joutokäynnin kuntoon. Eipä tuo ajossa mitään haittaa kun säädöt ovat noin helposti käsillä. Käynnistysnaru meni heti poikki, mutta sen saa toki vaihdettua. Tuli nyt purettua koko käynnistin, ja jousien kanssa saa jonkin verran näprätä... Sitten vielä ilmpellerin ja öljyjen vaihto, niin uskon, että tässä on konetta pitkäksi aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe