Kuinka löytää amerikan serkkuja?

Etsivä

Moi,

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä kuinka päästä USA:ssa asuvien sukulaisten jäljille?

'Hakukoneita' tuntuu olevan pilvin pimein, mutta hieman noiden käyttö epäilyttää.

Minulla on viimeisin tieto (kirje) vuodelta 1969, tiedän 60 luvulla ja aikaisemmin syntyneiden nimet ja tuolloiset asuinpaikat (Port Chester/Greenwich). Sukunimi heillä on onneksi suhteellisen harvinainen, joten osumatarkkuus tätä kautta voisi olla hyvä. Vain osoite-/sähköposti-/puhelintietoja tarvitsisin, jotta pääsisin asiaa tiedustelemaan suoraan henkilöiltä...

Eli, hyvät neuvot ovat tervetulleita!

18

1778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.
    • ...

      Aloita vaikka Googlella haku "Etunimi Sukunimi" tai jos käytössäsi on facebook. Näin itse löysin yli 40 sukulaista sieltä

      • Jfsbdsb

        Googlella on helppo löytää, jos on harvinaisempi sukunimi ja jonkinlainen käsitys asuinpaikasta. Googlen kautta saa näin nimet, asuinpaikkakunnat, osoitteet, sähköpostit ja puhelinnumerot.

        Löytyypä yleensä jopa henkikirjatiedot (census) muutaman kymmenen vuoden takaa. Siitä käy ilmi silloinen osoite sekä ruokakuntaan kuuluvien nimet, iät ja asema perheessä (isä, äiti, poika, tytär).


    • Etsivä II

      Entäs kuinka etsiä tietoja näistä 1900 luvun alussa muuttaneista jotka ovat todennäköisesti jo kuolleet?

    • Switchboard

      Muistokirjoituksia (obituary) löytyy googlaamalla usein viime aikoina kuolleista. Hirveästi siellä on puhelinluetteloita, joista suuri osa on maksullisia.
      http://www.numberway.com/us/
      Esim. Switchboard antaa suoraan osoitteita, haun jälkeen klikkaa View address.

    • 9+19
    • hessu11

      Ulkoasianministeriöstä löytyy myös tiedot ainakin johonkin saakka. Vastaavat tosi nopeasti sähköpostitiedusteluihin. Siellä periaatteessa on säilössä täältä lähteneiden tiedot.

    • armianhopotiti

      Amerikan serkku löytyi passiitetokannasta ja laivan matkaustajaluettelosta, mutta mitäs sitten? miten selvitän hänen pohjois-amerikan vaiheita? Familysearc ei löytänyt, eikä hautakivien tietokannoistakaan ollut apua??

      • ...

    • Amerikan isosetä

      Minulla ainakin oli seurakunnasta tilatussa sukuselvityksessä, Amerikkaan muuttaneesta henkilöstä, tiedot milloin oli siellä rekisteröity ja myöskin kuolinpäivä.
      Sitä en tiedä kulkeutuuko nuo tiedot automaattisesti Suomeen vai miten ne oli saatu.
      Siitä ei tosin ole tietoa oliko kumman maan kansalaisena.

    • kussahopotitti

      niin, kuten kirjoitin että löysin tuosta matkustajaluettelosta, Asunut Ontariossa.. sitten loppuu minun tietämys

    • 'Etsivä'

      Laitoin alunperin tämän viestiketjun liikkeelle, kiitos vastauksista!
      Esimerkiksi familysearch.org antaa hyvin tietoa siitä milloin ja mihin aikoinaan ihmiset ovat muuttaneet. Toinen hyvä sivusto, jossa pääsee osoitteisiin ja puh. numeroihin käsiksi, näyttäisi olevan http://www.yellowpages.com , kun vain tietäisi mitä etsii...

      Käytännössä olen nyt samassa tilanteessa kuin edellinen kirjoittaja, en ole päässyt 'serkkujen' myöhäisempiin vaiheisiin ja jälkeläisiin käsiksi, eli käytännössä siis ''1960-2015'' tapahtumiin. Jos kenellä on antaa vinkkejä tähän, olisin kiitollinen. (minulla on tiedossa vuodelta 1969 tätieni etu tuolloiset sukunimet, samoin myös toisen tädin pojan nimi ja ikä ja hänen syntymäaika. Mutta, siihen loppuu osaaminen, kuinka tästä eteenpäin, millä pääsisi tuon em. pojan ja hänen jälkeläisten jäljille?

    • Tulita

      Jotkut Amerikan puhelinluetteloista antavat myös sukulaisuussuhteita. Ja kun olet käynyt läpi useamman niistä, joku kuva muodostuu.
      http://www.numberway.com/us/

      Eniten olen käyttänyt Switchboardia - siinä näkyy mm. Known connections, joissa voi olla tuttuja nimiä. Usein vanhojen sukulaisten nimiä annetaan lapsillekin.
      Hae ensin nimenomaan siitä osavaltiosta, jossa vanhemmat ovat asuneet, laajenna sitten, jos tarpeen. Joskus puhelinluettelot kyllä näyttävät myös eläviksi jo aikaa pois menneet, joten niihin ei voi aina luottaa. Osasta, esim. Whitepages, antaa suoraan osoitteen (klikkaa Adress).

      www.ancestry.com antaa myös vinkkejä, jos seikkailee nimenomaan tietyssä osavaltiossa ja nimillä, jotka vuodelta 1969 tiedät.

      Sitten on Facebook, olen löytänyt sieltä mahdottoman paljon kontakteja, kun jotkut näyttävät, keitä ovat heidän ystävänsä ja jopa perheenjäsenensä. Ei sitä kautta voi ottaa kontaktia, mutta kirjeitä olen kirjoittanut saatuani perheenjäsenet selville. Kyllä heistä suurin osa vastaa, ovat sen verran uteliaita suomalaisista juuristaan!

    • hopotiti

      ancestry.com antaa ainoaksi tulokseksi tuon saman hemmetin matkustajaluettelon. huoh, taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi...

    • 19+2
    • Räksy

      Laita nimi tänne ja mitä tiedät, yritetään auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe