Mormonien usko

seppo12__

Olen nyt tässä pidemmän aikaa lukenu kuinka map :iä mollataan heidän uskostaan ja nauranu :D. Eikö jo vois lopettaa tollasen lapsellisen mollaamisen ja antaa heidän uskoa miten he uskovatkin. Joku voi uskoa vaikka Hattivattiin jos se tekee hänet onnelliseks. Annetaan meidän jokaisen elää omaa elämäämme. Jumalan sinausta!

57

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulevat

      Juupati juu. Luulee vaan omiin juttuihinsa. Mutta kun häiriköivät ja väkisin kaupittelevat luulojansa. Ilmeisisti kymmenys kertymä on kovassa laskusuunnassa, kun pitää jo ihmisiä kaupungilla pysäytellä.
      Ovella ramppaamisesta puhumattakaan. Eikö ole kenellekkään siellä tullut pieneen mieleen et tavara ei vaan kertakaikkiaan käy kaupaksi. Vaikka kuinka työntää jalkaa ovenrakoon.

    • Palstaa lukenut

      Palstalla on uskollisia, jotka puolustavat yhteisöään vankkumatta.
      Pitää antaa arvo heille, he ovat uskollisia vähässäkin, kuten Iso Kirja kehottaa.
      Pitää ajatella, että kaikkien kukkien tulee saada kukkia, ja kun meistä aika jättää, niin uskollisuus palkitaan.
      Kyllä kai meidän taivaallinen isämme osaa erottaa jyvät akanoista, niin että tosi vakaumukselliset ja parhaansa mukaan uskoaan ja Jumalaansa kunnioittaneet huomataan niiden joukosta, joille ulkonaiset rituaalit ja oikeat puhuttelumuodot ovat se tärkein uskonnon osa.

      Jos näin ei olisi, ei taivaan porteilla tunkua olisi, koska kaikki eri uskonnot ja niiden eri uskonlahkot pitävät omaansa ainoana oikeana uskona ja ainoana oikeana pääsylippuna taivaaseen.
      Kysymys kuuluu, miten ne, jotka eivät ole ikinä näitä "oikeita" oppeja kuulleetkaan, voisivat saavuttaa ikuisen elämän, jos vain määrätyillä rituaaleilla sinne pääsee? Menisikö hukkaan kaikkien muiden parhaansa yrittäneiden kilvoittelut?
      Uskonto ei voi olla sääntöjä ja oikeita suoritustapoja.

      Se ei voi olla yhteisen ja ainoan Jumalan tarkoitus. Hän kyllä tunnistaa lampaansa.

      • Selkeyttä

        Kaikki saavat kuulla tosi evankeliumin viimeistään kuolemansa jälkeen. Kaikille suodaan tilaisuus kaikkiin siunauksiin, mutta meidän tulee tehdä oma osuutemme. "Parhaammekin tehtyämme pelastumme vain armosta", mutta emme ilman, että teemme parhaamme.


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kaikki saavat kuulla tosi evankeliumin viimeistään kuolemansa jälkeen. Kaikille suodaan tilaisuus kaikkiin siunauksiin, mutta meidän tulee tehdä oma osuutemme. "Parhaammekin tehtyämme pelastumme vain armosta", mutta emme ilman, että teemme parhaamme.

        Evankeliumin eli sanoman Kristuksesta kaikki kristityt ovat jo kuulleet, monet muutkin. Samoin Smithin opista moni kuulee jo eläessään. Kuoltuaan tuskin kuulee mitään, kun on pari metriä multaa päällä.


    • Pukkeli

      Mormonit ansaitsevat kaiken, mitä tällä palstalla kommentoidaan. Siihen on muutamia painavia syitä:
      - Uskonnon tyrkyttäminen ovilla
      - Valheellinen väite, että mormonismi olisi muka kristinuskoa
      - Moniavioisuuden kaunistelu "Jumalan käskyksi"
      - Kymmenysten ahnehtiminen

      Esim. buddhalaiset ja hindut voi jättää rauhaan. Hehän ovat rehdisti sitä mitä ovat.

      • Selkeyttä

        - Uskonnosta on kerrottava kaikille.
        - Morrmonismi on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
        - Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin.
        - Kymmenykset ovat käsky:
        Mal. 3:10
        -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        - Uskonnosta on kerrottava kaikille.
        - Morrmonismi on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
        - Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin.
        - Kymmenykset ovat käsky:
        Mal. 3:10
        -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.

        Temppeliä josta Malakia puhuu, ei enää ole, ja sen pappien suku on velvollinen hankkimaan oman elantonsa. Sade jonka katsottiin olevan palkkio tuli vain Israelin maahan siihen satoon josta kymmenykset otettiin .


      • Palstaa lukenut
        to.. kirjoitti:

        Temppeliä josta Malakia puhuu, ei enää ole, ja sen pappien suku on velvollinen hankkimaan oman elantonsa. Sade jonka katsottiin olevan palkkio tuli vain Israelin maahan siihen satoon josta kymmenykset otettiin .

        Mormonien kirja edellyttää, että pappeuden saaneet hankkivat itse toimeentulonsa.
        Miten toimeentulo hankittiin, se ei oikein selviä. Mormonit eivät ilmeisesti käyneet kauppaa eivätkä kouluttautuneet ammatteihin. Tai ehkä heillä oli paljon aseseppiä.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        - Uskonnosta on kerrottava kaikille.
        - Morrmonismi on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
        - Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin.
        - Kymmenykset ovat käsky:
        Mal. 3:10
        -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.

        Eivät muinaiset juutalaisetkaan rakennelleet kymmenyksillä ostareita.

        Huijareita ja varkaita olette!


      • Jaaha...

        Jokainen uskova on sitä mitä on. On typerää niputtaa uskontoja "paremmuus" järjestykseen, sen kieltää jo uskonvapaus lakikin. Eli jokainen mormoni on tyrkyttäjä ja ahnehtija sekä kaunistelija, ihan niinkuin jokainen muslimi on al quaidan kannattaja ja jokainen juutalainen on vastuussa kuolleista gazan uhreista. Myös kaikki saksalaiset on syyllisiä 2 maailman sotaan. Näin se menee...


      • hmm..
        M.E.L. kirjoitti:

        Eivät muinaiset juutalaisetkaan rakennelleet kymmenyksillä ostareita.

        Huijareita ja varkaita olette!

        Ei niin mutta katoliset kylläkin, ennen ja nyt. Ai niin lotossahan vatikaani ja muu omaisuus tuli.


      • Niin se menee.
        Jaaha... kirjoitti:

        Jokainen uskova on sitä mitä on. On typerää niputtaa uskontoja "paremmuus" järjestykseen, sen kieltää jo uskonvapaus lakikin. Eli jokainen mormoni on tyrkyttäjä ja ahnehtija sekä kaunistelija, ihan niinkuin jokainen muslimi on al quaidan kannattaja ja jokainen juutalainen on vastuussa kuolleista gazan uhreista. Myös kaikki saksalaiset on syyllisiä 2 maailman sotaan. Näin se menee...

        Kysymys on siitä, että jos ei sanoudu irti uskontonsa hirveyksisitä, silloin on osasyyllinen.


      • Jaaha..
        Niin se menee. kirjoitti:

        Kysymys on siitä, että jos ei sanoudu irti uskontonsa hirveyksisitä, silloin on osasyyllinen.

        Edellytätkö tuota muslimeilta, juutalaisilta ja kaikilta muiltakin?


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        - Uskonnosta on kerrottava kaikille.
        - Morrmonismi on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
        - Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin.
        - Kymmenykset ovat käsky:
        Mal. 3:10
        -- Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. -- Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.

        " Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin." ei polygamiasta ollut käskyä VT:n aikaan ja kymmenykset koskivat juutalaisia ja jerusalemin temppeliä.Kaikki on kyllä kymmeniä kertoja käyty täällä läpi mutta turhaan, näin vaikka tavat ja niiden taustalla oleva historia on jokaisen mahdollistat tutkia ja todeta.


      • Selkeyttä
        to.. kirjoitti:

        " Moniavioisuus voi olla voimassa silloin kun siitä saadaan käsky, kuten oli Vanhan testamentin aikanakin." ei polygamiasta ollut käskyä VT:n aikaan ja kymmenykset koskivat juutalaisia ja jerusalemin temppeliä.Kaikki on kyllä kymmeniä kertoja käyty täällä läpi mutta turhaan, näin vaikka tavat ja niiden taustalla oleva historia on jokaisen mahdollistat tutkia ja todeta.

        Et tiedä, mihin Herran hyväksymä moniavioisuus perustui. VT:n vanhurskaat miehet saivat vaimonsa profeetan käden alla eli profeetan käyttämällä valtuudella. Se oli uskonnollinen toimitus.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Et tiedä, mihin Herran hyväksymä moniavioisuus perustui. VT:n vanhurskaat miehet saivat vaimonsa profeetan käden alla eli profeetan käyttämällä valtuudella. Se oli uskonnollinen toimitus.

        Muinainen ne lähi-itä, se jossa Israelin kansa syntyi, oli nk patriarkaalisen kulttuurin aluetta, miesten oikeus hankkia itselleen useampia naisia oli normi. Näin myös israelilaisilla alusta asti aikana jolloin oma uskontoa ei edes ollut kehittynyt. Missään laissa tai kirjoituksissa, sitten kun ne syntyivät, ei ole viitettäkään siitä että vaimojen hankintaan tarvittaisiin tai olisi tarvittu erityinen Jahven lupa tai jokin profeettojen toimi .

        Laki antaa luvan ottaa vaimoiksi vangiksi joutuneita vihollisnaisia ja omia naisorjia , näiltä ei tarvinnut pyytää lupaakaan eikä määrää rajoiteta.Kävikö joku profeetta siunaamassa tällaiset haaremilisäykset? Käsityksesi muinaisesta lähi-idästä jonka endeeminen osa israel oli, on varsin virheellinen ja perustuu pelkästään 1800- luvulla tehtyyn uuteen uskontoosi . Tässäkin on Smith vastaan historia ja juutalainen uskonto, ja Smith taas kerran häviää.

        Avioliitto ei ollut uskonnollinen toimitus, ei se ole sitä vieläkään juutalaisuudessa vaikka sitä juhlistetaan siunauksin jotka rabbi esittää. Usein myös maallinen esivalta tunnustaakseen avioliiton vaatii jonkun seremonian jonka hoitaa henkilö joka on saanut nk, vihkioikeuden tietyn yhteisön edustajan kunkin valtion maallisen lain puitteissa. Noita käytäntöjä ei muinoin tietenkään ollut, avioliitot järjestettiin suvun ja perheiden kesken ilman viranomaisia tai klerikaaleja.


      • Niin se menee
        Jaaha.. kirjoitti:

        Edellytätkö tuota muslimeilta, juutalaisilta ja kaikilta muiltakin?

        Kyllä.


      • Ent. mormoni

        Aivan. Alan kunnioittaa mormonien uskonnolisita vakaumusta vasta sen jälkeen, kun he itse alkavat osoittaa kunnioitusta muiden uskonnollisia vakaumuksia kohtaan.

        Ei esimerkiksi ole kunnioittavaa yrittää käännyttää kristittyjä mormoneiksi. Jos kristityt, muslimit tai ketkä tahansa haluavat kääntyä mormonismiin, he osaavat hakea itse tietoa tästä 1930-luvulla Amerikassa syntyneestä uskonnosta.

        Veikkaanpa, että lähes kaikki ainakin Suomessa ovat jo kuulleet sanat mormonismi ja mormonit.


      • Jaaha..
        Niin se menee kirjoitti:

        Kyllä.

        No mitä mieltä olet muslimeista jotka terroristeiksi ulkomaille lähtevät tai juutalaisista jotka antavat siunauksensa Gazan tapahtumille?


      • täh...
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Aivan. Alan kunnioittaa mormonien uskonnolisita vakaumusta vasta sen jälkeen, kun he itse alkavat osoittaa kunnioitusta muiden uskonnollisia vakaumuksia kohtaan.

        Ei esimerkiksi ole kunnioittavaa yrittää käännyttää kristittyjä mormoneiksi. Jos kristityt, muslimit tai ketkä tahansa haluavat kääntyä mormonismiin, he osaavat hakea itse tietoa tästä 1930-luvulla Amerikassa syntyneestä uskonnosta.

        Veikkaanpa, että lähes kaikki ainakin Suomessa ovat jo kuulleet sanat mormonismi ja mormonit.

        Hyvin on historia hallussa, mormonismiko perustettiin 1930 luvulla USA:ssa?


      • Niin se menee.
        Jaaha.. kirjoitti:

        No mitä mieltä olet muslimeista jotka terroristeiksi ulkomaille lähtevät tai juutalaisista jotka antavat siunauksensa Gazan tapahtumille?

        Kuten edeltä luulin sinun jo ymmärtäneen, vähintään osasyyllisiä, tuossa ensimmäisessä ihan suoraan syyllisiä.


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Aivan. Alan kunnioittaa mormonien uskonnolisita vakaumusta vasta sen jälkeen, kun he itse alkavat osoittaa kunnioitusta muiden uskonnollisia vakaumuksia kohtaan.

        Ei esimerkiksi ole kunnioittavaa yrittää käännyttää kristittyjä mormoneiksi. Jos kristityt, muslimit tai ketkä tahansa haluavat kääntyä mormonismiin, he osaavat hakea itse tietoa tästä 1930-luvulla Amerikassa syntyneestä uskonnosta.

        Veikkaanpa, että lähes kaikki ainakin Suomessa ovat jo kuulleet sanat mormonismi ja mormonit.

        On olemassa myös evankeliumin täyteys. Se on palautettu.
        Kunnioitamme kaikkia vilpittömiä henkilöitä uskovat he miten tahansa, mutta Herra on antanut ilmoituksia, jotka voivat poistaa epäselvyyden mm siitä, mikä on oikea kierkko. Kaikki eivät voi olla, sillä" Kristus ei ole jaettu",


      • Jaaha..
        Niin se menee. kirjoitti:

        Kuten edeltä luulin sinun jo ymmärtäneen, vähintään osasyyllisiä, tuossa ensimmäisessä ihan suoraan syyllisiä.

        Käytkö heitä asiasta muistuttamassa ko.palstoilla? Mielenkiinnosta kysyn.


      • Niin se menee.
        Jaaha.. kirjoitti:

        Käytkö heitä asiasta muistuttamassa ko.palstoilla? Mielenkiinnosta kysyn.

        En jaksa pyöriä kaikilla palstoilla. Täällä on hauskinta.


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        On olemassa myös evankeliumin täyteys. Se on palautettu.
        Kunnioitamme kaikkia vilpittömiä henkilöitä uskovat he miten tahansa, mutta Herra on antanut ilmoituksia, jotka voivat poistaa epäselvyyden mm siitä, mikä on oikea kierkko. Kaikki eivät voi olla, sillä" Kristus ei ole jaettu",

        Jos Kristus ei ole jaettu, miksi yrität omia hänet Smithin oppiin, vaikka Hänet on jo varattu muualle?


      • Jaaha....
        Niin se menee. kirjoitti:

        En jaksa pyöriä kaikilla palstoilla. Täällä on hauskinta.

        Ei kovin tasapuoliselta tunnu, minusta mormonien ongelmat ovat pieniä noihin edellämainittuihin verrattuina. Kaksoisstandartin tyyppiesimerkki. Toki vaikuttaminen on mitätöntä näillä palstoilla, se on selvää.


      • Jaahas...
        Jaaha.... kirjoitti:

        Ei kovin tasapuoliselta tunnu, minusta mormonien ongelmat ovat pieniä noihin edellämainittuihin verrattuina. Kaksoisstandartin tyyppiesimerkki. Toki vaikuttaminen on mitätöntä näillä palstoilla, se on selvää.

        Miksi ihmeessä minun täytyisi pyöriä tasapuolisesti kaikilla palstoilla? Olen sen verran itsekäs, että tuhlaan aikaani vain täällä hauskimmassa pyörähtelemiseen.

        Rajoituksia ja vaatimuksia voit esittää vain itsellesi, et muille.

        Syyllistyt jopa argumentointivirheeseen vaatiessasi minua puuttumaan kaikkiin sinun mielestäsi vastaaviin epäkohtiin. Se on muuten varsin yleinen virhe. "Vihervasureiden" pitäisi puuttua siihen ja siihen, kun he kerran puuttuvat siihenkin. Jos SINÄ koet johonkin puuttumisen tärkeäksi, puutu siihen asiaan IHAN ITSE, älä urputa toisia puuttumaan.


      • Ent. mormoni
        täh... kirjoitti:

        Hyvin on historia hallussa, mormonismiko perustettiin 1930 luvulla USA:ssa?

        Mietipä itse, ei perustettu 1930 vaan 1830. Eikö sinulle tule koskaan näppäilyvirheitä?

        Ihmisillä on siis ollut aikaa kuulla jo vuodesta 1830 mormonismista. Vaikea uskoa että enää kovin monia sellaisia löytyy, jotka eivät olisi koskaan sanaa mormonismi kuulleet.

        Paras tietolähde on tietysti vain tarkkailla, mitä mormonismi on saanut aikaan. Siitä voi kukin tehdä omat johtopäätöksensä, kuten hyvin koulutetu suomalaiset jo ovat osanneetkin tehdä.


      • Jaaha..
        Jaahas... kirjoitti:

        Miksi ihmeessä minun täytyisi pyöriä tasapuolisesti kaikilla palstoilla? Olen sen verran itsekäs, että tuhlaan aikaani vain täällä hauskimmassa pyörähtelemiseen.

        Rajoituksia ja vaatimuksia voit esittää vain itsellesi, et muille.

        Syyllistyt jopa argumentointivirheeseen vaatiessasi minua puuttumaan kaikkiin sinun mielestäsi vastaaviin epäkohtiin. Se on muuten varsin yleinen virhe. "Vihervasureiden" pitäisi puuttua siihen ja siihen, kun he kerran puuttuvat siihenkin. Jos SINÄ koet johonkin puuttumisen tärkeäksi, puutu siihen asiaan IHAN ITSE, älä urputa toisia puuttumaan.

        Vai onko niin että muilla palstoilla ei sinun juttuihisi edes vaivaannuta vastaamaan?
        Minä kirjoitan useinkin räikeistä virheistä joita näen puolustettavan. Gazan viattomat lapsi uhrit ja muslimi terroristit esimerkkeinä. En tiedä on sillä mitään hyötyä, ei kai, mutta koen että parempi sekin kuin omahyväinen itsekritiikitön riipustelu vaikka täällä.


      • Niin se menee...
        Jaaha.. kirjoitti:

        Vai onko niin että muilla palstoilla ei sinun juttuihisi edes vaivaannuta vastaamaan?
        Minä kirjoitan useinkin räikeistä virheistä joita näen puolustettavan. Gazan viattomat lapsi uhrit ja muslimi terroristit esimerkkeinä. En tiedä on sillä mitään hyötyä, ei kai, mutta koen että parempi sekin kuin omahyväinen itsekritiikitön riipustelu vaikka täällä.

        Ei varmastikaan vaivauduta vastaamaan, kun viestejäni ei siellä ole...

        Joo, kyllähän se varmasti auttaa haukkua Lähi-idän muslimeja tai israelilaisia tällä Suomi24-palstalla palstalla.

        Tärkeintä kai sinulle onkin omahyväisesti jeesustella.


    • Kiitos.

    • M.E.L.

      Mollataan kun aihetta on!

      Muutoin ei.

    • M.E.L.

      Lapsellista mollaamista?!

      Esitä siis edes yksi oikea todiste Mormonin kirjan tarinoiden tueksi.

      Selitä, miksi mormonit painostavat jäseniään maksamaan 10% tuloistaan kirkolle ilman että edes tilinpäätökset näytetään edes maksaville jäsenille.

      Selitä, miten tästä kaikesta seuraa se, että mormonieliitti rakentelee miljardeja Dollareita maksavia ostoskeskuksia Yhdysvaltoihin.

      Ellet osaa näitä selittää niin ole ihan hiljaa.

      Olette valehtelijoita, varkaita ja huijareita ja niin pitää teitä kunnon ihmisten kohdella!

    • M.E.L.

      Mormonien väärinkäytöksiin ON PUUTUTTAVA. Kyse ei ole pelkästään 'uskonasiasta'!

      • hmm..

        Miten puuttumisesi etenee, yhtään lehtijuttua tai muutakaan uutista ei vieläkään kuulu. Turvan soittoa pidemmälle et siis pääse.


      • Ent. mormoni
        hmm.. kirjoitti:

        Miten puuttumisesi etenee, yhtään lehtijuttua tai muutakaan uutista ei vieläkään kuulu. Turvan soittoa pidemmälle et siis pääse.

        Paras tiedonvälityskanava on puskaradio. Ole huoleti. tieto mormonismista ja sen vaikutuksista esimerkiksi tavallisten suomalaisten perhe-elämään leviää tehokkaammin kuin voit kuvitellakaan.


      • hmm..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Paras tiedonvälityskanava on puskaradio. Ole huoleti. tieto mormonismista ja sen vaikutuksista esimerkiksi tavallisten suomalaisten perhe-elämään leviää tehokkaammin kuin voit kuvitellakaan.

        No sieltähän vara MEL tulikin komppamaan toveriaan,. Puskaradio on juoruja varten, faktoja varten on omat reitit. Onko siis niin että yksikään virallinen taho ota juttujanne mormonien oletetuista väärinkäytöksistä todesta, eikä yksikään ole kiinnostunut koko aiheesta. Varmaa on että jos mitään rikolliseen viittaavaakaan mormoneista löytyisi, olisi asia taatusti nostettu tutkintaan. Nyt on tyydyttävä puskista huuteluun, muuhun ei rahkeita tunnu olevan.


      • Sivullinen.
        hmm.. kirjoitti:

        No sieltähän vara MEL tulikin komppamaan toveriaan,. Puskaradio on juoruja varten, faktoja varten on omat reitit. Onko siis niin että yksikään virallinen taho ota juttujanne mormonien oletetuista väärinkäytöksistä todesta, eikä yksikään ole kiinnostunut koko aiheesta. Varmaa on että jos mitään rikolliseen viittaavaakaan mormoneista löytyisi, olisi asia taatusti nostettu tutkintaan. Nyt on tyydyttävä puskista huuteluun, muuhun ei rahkeita tunnu olevan.

        Mm. nimimerkki Tapani (Selkeyttä) on itse tällä palstalla tunnustanut tekojaan, mutta luonnollisesti vähättelee niitä.


      • hmm..
        Sivullinen. kirjoitti:

        Mm. nimimerkki Tapani (Selkeyttä) on itse tällä palstalla tunnustanut tekojaan, mutta luonnollisesti vähättelee niitä.

        No mutta edes tunnustaa virheitaan, se on hieno juttu, asia johon harva kirjoittaja täällä pystyy.


      • Sivullinen.
        hmm.. kirjoitti:

        No mutta edes tunnustaa virheitaan, se on hieno juttu, asia johon harva kirjoittaja täällä pystyy.

        Näin on.


      • Ent. mormoni
        hmm.. kirjoitti:

        No sieltähän vara MEL tulikin komppamaan toveriaan,. Puskaradio on juoruja varten, faktoja varten on omat reitit. Onko siis niin että yksikään virallinen taho ota juttujanne mormonien oletetuista väärinkäytöksistä todesta, eikä yksikään ole kiinnostunut koko aiheesta. Varmaa on että jos mitään rikolliseen viittaavaakaan mormoneista löytyisi, olisi asia taatusti nostettu tutkintaan. Nyt on tyydyttävä puskista huuteluun, muuhun ei rahkeita tunnu olevan.

        Tietoa mormonismista on toki saatavissa myös Internetistä runsain mitoin, suomeksikin, mutta varsinkin englanniksi.

        Mutta kuten ehkä tiedät, niin poliittisiin ja uskonnollisiin mielipiteisiin vaikuttaminen käy parhaiten henkilökohtaisten suhteiden kautta. jos näin ei olisi, eivät mormonitkaan jatkuvasti korostaisi, että "jokainen jäsen on lähetyssaarnaaja".

        Samalla periaatteella myös jokainen mormonikirkosta eronnut tai mormonismin tuhoja muuten läheltä seuraamaan joutunut on mielipidevaikuttaja. Vaikuttamisen mahdollisuudet ovat sitä paremmat, mitä luotettavampana tietolähdettä pidetään.

        Smithiläiset ovat jääneet tälläkin palstalla kiinni toistuvasta valehtelemisesta. Mormonismikriittiset eivät.


      • hmm.. kirjoitti:

        No sieltähän vara MEL tulikin komppamaan toveriaan,. Puskaradio on juoruja varten, faktoja varten on omat reitit. Onko siis niin että yksikään virallinen taho ota juttujanne mormonien oletetuista väärinkäytöksistä todesta, eikä yksikään ole kiinnostunut koko aiheesta. Varmaa on että jos mitään rikolliseen viittaavaakaan mormoneista löytyisi, olisi asia taatusti nostettu tutkintaan. Nyt on tyydyttävä puskista huuteluun, muuhun ei rahkeita tunnu olevan.

        Sakoja on tosin jaeltu mutta vain väitteen sanoneelle ja maineen mustaajalle... että miettikää sitä!


      • Sivullinen.
        nenada kirjoitti:

        Sakoja on tosin jaeltu mutta vain väitteen sanoneelle ja maineen mustaajalle... että miettikää sitä!

        Kaka on saanut sakoja? Milloin? Mistä syystä? Se nimetön rabbi?


    • Ei mollata. Tavallisella uteliaallla mielellä ollaan. J. Smith perusti alunalkaen mormonikirkon ja hän käytti näkijäkiviä (urimin ja tummimin) panemalla ne hattuun sekä myös päänsä hattuun tulkitakseenn kultaisia levyjä jotka sitten palutettiin Moron enkelille. Hattujuttu on aika erikoinen tapa luoda uusi uskonto. Näin han varmisri ettei muut pääse lukemaan ja nä'kemään kultaisia levyjä.

      Kultaisten levyjen käännöstyö kesti vain 2kk ja näin oli MAP kirkkoon ensimmäinen tiili muurattu. 2kk on kovin pieni aika saada valmiiksi kokonaan uusi uskontokunta vaikka pohjana on ollutkin Raamattu.

      Suomessa on uskontojen ja uskonvapaus: uskoa tai olla uskomatta.

      Mormoniuskoisilla on mielestäni oikeus ja kohtuus selvittää asiaa tuntemattomille mitä erilaiset käsitteet pitävät sisällään.

      • Selkeyttä

        Vastaamme mielellämme asiallisiin kysymyksiin.

        Ihmettelet pään panemista hattiuun Se oli vain tapa keskittyä. Sen perusteella ei uutta uskonoa perustettu, vaan PALAUTETTIIN se, mikä oli ollut kadoksissa..


      • Selkeyttä kirjoitti:

        Vastaamme mielellämme asiallisiin kysymyksiin.

        Ihmettelet pään panemista hattiuun Se oli vain tapa keskittyä. Sen perusteella ei uutta uskonoa perustettu, vaan PALAUTETTIIN se, mikä oli ollut kadoksissa..

        "Vastaamme mielellämme..."

        Tässä on asiallinen kysymys. Oliko Lehin jumalattominen poikien rotu mustaihoinen.

        koska luin seuraavaa:

        "Lehin toisten poikien Laamanin ja Lemuelin yhteisöä aletaan nimittää lamanilaisiksi. Jälkimmäisiä kohtaa kirous ja heidän ihonsa muuttuu tummaksi."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mormonin_kirja


      • pakis__ kirjoitti:

        "Vastaamme mielellämme..."

        Tässä on asiallinen kysymys. Oliko Lehin jumalattominen poikien rotu mustaihoinen.

        koska luin seuraavaa:

        "Lehin toisten poikien Laamanin ja Lemuelin yhteisöä aletaan nimittää lamanilaisiksi. Jälkimmäisiä kohtaa kirous ja heidän ihonsa muuttuu tummaksi."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mormonin_kirja

        Vastaus non ei.
        Heidän ihonsa väri muuttui koska he eivät käyttäneet ns. vaatteita, kuten Nefiläiset käyttivät ja olivat näin tummempi-ihoisia. On my¨so mahdollista että tämä tummuus viittaa heidän hahmonsa tummentumiseen. Jos olet nähnyt ihmisen joka on pahan vallassa, oletko huomannut kuinka hänen hahmonsa tummuu? Sen sijaan Nefiläisten hahmo oli valoisa koska he pysyivät yhteydessä Jumalaan ja täten valon täyttäminä. (Useasti on havaittu ja huomautettu MAP kirkonn jäsenten loistamisesta. Heidän silmistään loistaa totuuden Jumalan valo.)


      • Selkeyttä kirjoitti:

        Vastaamme mielellämme asiallisiin kysymyksiin.

        Ihmettelet pään panemista hattiuun Se oli vain tapa keskittyä. Sen perusteella ei uutta uskonoa perustettu, vaan PALAUTETTIIN se, mikä oli ollut kadoksissa..

        Me mormonit saamme olla asioista eri mieltä... etenkin jos ne eivät vaikuta tärkeisiin uskon asioihin. Kiven käyttö ei muuta uskontoa vaan on ainoastaan tapa jolla MK saatiin.
        Joseph Smithillä oli Urim ja Tumim sekä ns näkykivi. Olivatko nämä yksi ja sama vai eri kiviä ei tule täysin selväksi vanhoista kirjoituksista. Joka tapauksessa Joseph Smith pani kiven hattuunsa ja sitten asetti kasvonsa hattuun, estääkseen valon pääsemistä hattuun. Siten hän pystyi näkemään kirjoituksen kivessä ja saneli sen kirjurilleen. (MInusta tuo kuullostaa ihan smart kännykän tapaiselta).
        Mielenkiintoista on myös että hän kesken "kääntämisensä" saattoi yhtäkkiä kysyä Emmalta joak oli lukeneempi henkilö jotakin kuten; Emma oliko Jerikon ympärillä muurit? Tämä osoittaa että Josef ei tuntenut Raamattuaan etu ja takaperin.
        Vielä eräs mielenkiintoinen asia "kääntämisestä" Joseph tavasi nimet, ei siis ainoastaan sanonut niitä, vaan tavasi. Ja vielä yksi: Mikäli "käännös" oli virheellinen teksti kivessä ei muuttunut ennen kuin se oli tehty oikein. Ja lopuksi... luulen että käännös oli kuin googlekäännös. Jos yrität kääntää jotakin suomeksi sinun on todella mietittävä sitä minkä google sinulle antaa jotta saisit käännökjsen oikein.


      • to..
        nenada kirjoitti:

        Vastaus non ei.
        Heidän ihonsa väri muuttui koska he eivät käyttäneet ns. vaatteita, kuten Nefiläiset käyttivät ja olivat näin tummempi-ihoisia. On my¨so mahdollista että tämä tummuus viittaa heidän hahmonsa tummentumiseen. Jos olet nähnyt ihmisen joka on pahan vallassa, oletko huomannut kuinka hänen hahmonsa tummuu? Sen sijaan Nefiläisten hahmo oli valoisa koska he pysyivät yhteydessä Jumalaan ja täten valon täyttäminä. (Useasti on havaittu ja huomautettu MAP kirkonn jäsenten loistamisesta. Heidän silmistään loistaa totuuden Jumalan valo.)

        Ei iho muutu tummaksi vaikka ihminen olisi "pahan vallassa". Mistä muuten tulee ajatus että "pahuus" ja tummuus kuuluvat yhteen ? Me valkoihoiset olemme olleet varsinaisia piruja tummempi-ihoisille, niin siirtomaaisäntinä kuin orjakauppiaina sekä kristinuskon levittäjinä .
        Lajimme on alkujaan ollut tummaihoinen ja vaalea iho on mutaatio , fakta joka pitää muistaa kun yritetään käyttää ihonväriä osana jonkun uskonnon teologiaa.


      • to..
        nenada kirjoitti:

        Me mormonit saamme olla asioista eri mieltä... etenkin jos ne eivät vaikuta tärkeisiin uskon asioihin. Kiven käyttö ei muuta uskontoa vaan on ainoastaan tapa jolla MK saatiin.
        Joseph Smithillä oli Urim ja Tumim sekä ns näkykivi. Olivatko nämä yksi ja sama vai eri kiviä ei tule täysin selväksi vanhoista kirjoituksista. Joka tapauksessa Joseph Smith pani kiven hattuunsa ja sitten asetti kasvonsa hattuun, estääkseen valon pääsemistä hattuun. Siten hän pystyi näkemään kirjoituksen kivessä ja saneli sen kirjurilleen. (MInusta tuo kuullostaa ihan smart kännykän tapaiselta).
        Mielenkiintoista on myös että hän kesken "kääntämisensä" saattoi yhtäkkiä kysyä Emmalta joak oli lukeneempi henkilö jotakin kuten; Emma oliko Jerikon ympärillä muurit? Tämä osoittaa että Josef ei tuntenut Raamattuaan etu ja takaperin.
        Vielä eräs mielenkiintoinen asia "kääntämisestä" Joseph tavasi nimet, ei siis ainoastaan sanonut niitä, vaan tavasi. Ja vielä yksi: Mikäli "käännös" oli virheellinen teksti kivessä ei muuttunut ennen kuin se oli tehty oikein. Ja lopuksi... luulen että käännös oli kuin googlekäännös. Jos yrität kääntää jotakin suomeksi sinun on todella mietittävä sitä minkä google sinulle antaa jotta saisit käännökjsen oikein.

        Urim ja tummmim olivat arpakiviä, ne otettiin kulttikäyttöön Babyloniassa josta israelilaiset tavan lainasivat. Kivet antoivat kyllä/ ei vastauksen jonka mukaan kysyjät sitten toimivat .


      • Just joo..
        to.. kirjoitti:

        Ei iho muutu tummaksi vaikka ihminen olisi "pahan vallassa". Mistä muuten tulee ajatus että "pahuus" ja tummuus kuuluvat yhteen ? Me valkoihoiset olemme olleet varsinaisia piruja tummempi-ihoisille, niin siirtomaaisäntinä kuin orjakauppiaina sekä kristinuskon levittäjinä .
        Lajimme on alkujaan ollut tummaihoinen ja vaalea iho on mutaatio , fakta joka pitää muistaa kun yritetään käyttää ihonväriä osana jonkun uskonnon teologiaa.

        Tuota ketkä me valkoihoiset? Johan tuli kunnon yleistäminen, kaikki valkoihoiset ovat siis vastuussa niin orjakaupasta kuin kristinuskon levittämisestäkin! Moniko, vaikkapa suomalainen oli orjakauppiaana, missä muuten oli suomen siirtomaat?? Eli jokainen juutalainen on vastuussa Gazan tapahtumista, joopa...


      • siis mitä?
        to.. kirjoitti:

        Ei iho muutu tummaksi vaikka ihminen olisi "pahan vallassa". Mistä muuten tulee ajatus että "pahuus" ja tummuus kuuluvat yhteen ? Me valkoihoiset olemme olleet varsinaisia piruja tummempi-ihoisille, niin siirtomaaisäntinä kuin orjakauppiaina sekä kristinuskon levittäjinä .
        Lajimme on alkujaan ollut tummaihoinen ja vaalea iho on mutaatio , fakta joka pitää muistaa kun yritetään käyttää ihonväriä osana jonkun uskonnon teologiaa.

        Me valkoihoiset? Miten minä olen vastussa orjakaupasta? Montako siirtomaata meillä on ollut? Mitä älyttömyyksiä taas kirjoitat?


      • to.. kirjoitti:

        Ei iho muutu tummaksi vaikka ihminen olisi "pahan vallassa". Mistä muuten tulee ajatus että "pahuus" ja tummuus kuuluvat yhteen ? Me valkoihoiset olemme olleet varsinaisia piruja tummempi-ihoisille, niin siirtomaaisäntinä kuin orjakauppiaina sekä kristinuskon levittäjinä .
        Lajimme on alkujaan ollut tummaihoinen ja vaalea iho on mutaatio , fakta joka pitää muistaa kun yritetään käyttää ihonväriä osana jonkun uskonnon teologiaa.

        Korviesi välistä nähtäva¨sti, kun et ymmärrä.


      • to.. kirjoitti:

        Urim ja tummmim olivat arpakiviä, ne otettiin kulttikäyttöön Babyloniassa josta israelilaiset tavan lainasivat. Kivet antoivat kyllä/ ei vastauksen jonka mukaan kysyjät sitten toimivat .

        Nefiläisten Urim ja Tumim oli ne nähdeiden mukaan kuin silmälasit joissa toinen lasi oli kolmio ja toinen kolmio kärjellään. Tässä lisää niistä kiinnostuneille: http://en.fairmormon.org/Book_of_Mormon/Translation/Urim_and_Thummim
        Raamatun Urim ja Tumim oli toisen lainen tai toinen.


      • nenada kirjoitti:

        Me mormonit saamme olla asioista eri mieltä... etenkin jos ne eivät vaikuta tärkeisiin uskon asioihin. Kiven käyttö ei muuta uskontoa vaan on ainoastaan tapa jolla MK saatiin.
        Joseph Smithillä oli Urim ja Tumim sekä ns näkykivi. Olivatko nämä yksi ja sama vai eri kiviä ei tule täysin selväksi vanhoista kirjoituksista. Joka tapauksessa Joseph Smith pani kiven hattuunsa ja sitten asetti kasvonsa hattuun, estääkseen valon pääsemistä hattuun. Siten hän pystyi näkemään kirjoituksen kivessä ja saneli sen kirjurilleen. (MInusta tuo kuullostaa ihan smart kännykän tapaiselta).
        Mielenkiintoista on myös että hän kesken "kääntämisensä" saattoi yhtäkkiä kysyä Emmalta joak oli lukeneempi henkilö jotakin kuten; Emma oliko Jerikon ympärillä muurit? Tämä osoittaa että Josef ei tuntenut Raamattuaan etu ja takaperin.
        Vielä eräs mielenkiintoinen asia "kääntämisestä" Joseph tavasi nimet, ei siis ainoastaan sanonut niitä, vaan tavasi. Ja vielä yksi: Mikäli "käännös" oli virheellinen teksti kivessä ei muuttunut ennen kuin se oli tehty oikein. Ja lopuksi... luulen että käännös oli kuin googlekäännös. Jos yrität kääntää jotakin suomeksi sinun on todella mietittävä sitä minkä google sinulle antaa jotta saisit käännökjsen oikein.

        Näkykiveäkin kutsuttiin Urimiksi ja tumimiksi toisinaan.



      • nenada kirjoitti:

        Me mormonit saamme olla asioista eri mieltä... etenkin jos ne eivät vaikuta tärkeisiin uskon asioihin. Kiven käyttö ei muuta uskontoa vaan on ainoastaan tapa jolla MK saatiin.
        Joseph Smithillä oli Urim ja Tumim sekä ns näkykivi. Olivatko nämä yksi ja sama vai eri kiviä ei tule täysin selväksi vanhoista kirjoituksista. Joka tapauksessa Joseph Smith pani kiven hattuunsa ja sitten asetti kasvonsa hattuun, estääkseen valon pääsemistä hattuun. Siten hän pystyi näkemään kirjoituksen kivessä ja saneli sen kirjurilleen. (MInusta tuo kuullostaa ihan smart kännykän tapaiselta).
        Mielenkiintoista on myös että hän kesken "kääntämisensä" saattoi yhtäkkiä kysyä Emmalta joak oli lukeneempi henkilö jotakin kuten; Emma oliko Jerikon ympärillä muurit? Tämä osoittaa että Josef ei tuntenut Raamattuaan etu ja takaperin.
        Vielä eräs mielenkiintoinen asia "kääntämisestä" Joseph tavasi nimet, ei siis ainoastaan sanonut niitä, vaan tavasi. Ja vielä yksi: Mikäli "käännös" oli virheellinen teksti kivessä ei muuttunut ennen kuin se oli tehty oikein. Ja lopuksi... luulen että käännös oli kuin googlekäännös. Jos yrität kääntää jotakin suomeksi sinun on todella mietittävä sitä minkä google sinulle antaa jotta saisit käännökjsen oikein.

        "hän kesken "kääntämisensä" saattoi yhtäkkiä kysyä Emmalta joak oli lukeneempi henkilö jotakin kuten;"

        Eikö tuo tarkoita myös sitä, että Raamattua ei jaksettu lukea kun pää oli omia ja näkyjä täynnä?

        Jos J.S olisikin lukenut Raamattua ja ymmärtänyt sen sanoman, niin ehkä häneltä olisivat jääneet teininiä saadut ilmoitukset pois. Smith etsi Jumalaansa, mutta ei tyytynyt aikalaistensa käsityksiin. Piti saada ihan ikioma usko.

        Tässä toteatat mielenkiintoisen näkemykset, Emma oli lukeneempi kuin Smith, aika harvinaista tuohon aikaan. Ehkä Smithin piti päteä lukeneen vaimon rinnalla ....?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe