Opiskelijoiden kohtelu?

hmmhmm

http://www.ilkka.fi/mielipide/yleisöltä/me-vaadimme-laadukasta-opiskelijaohjausta-1.1732504

Täällähän on mielenkiintoinen keskustelu. Saako opiskelija laittaa eväät samaan jääkaappiin sairaanhoitajien kanssa ym.

13

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmeniuhottajia

      Aika pikkusieluista hoitajaporukkaa jos tuo pitää paikkansa. Kyllä meillä opiskelijat saaavat laittaa eväänsä samaan jäälaappiin tai mihin vain haluavat ja osallistua töihin ja tauoille henkilökunnan kanssa ihan vapaasti.

      Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka joku niistä opiskelijoista olisi tuleva työkaveri.

    • Seinäjoen malli?

      Olen hoitoalan opiskelija ja en todellakaan aio hakeutua töihin Seinäjoen keskussairaalaan, jos touhu on tuommoista! Pitäkööt siellä Seinäjoella tunkkinsa!

      Terveysalan opiskelija tekee ainakin 75 opintopistettä pakollista, palkatonta harjoittelua opintojensa aikana. Joka harjoittelujaksolle opiskelijalle nimetään työpaikalta vastuuohjaaja. Harjoittelujaksot ovat opiskelijalle henkisesti raskaita. Tämä ei johdu itse hoitotyöstä, vaan hoitoalan työyhteisöjen huonosta ilmapiiristä ja huonoista ohjaajista. Opiskelijan arviointi harjoittelujaksoilla on epätasa-arvoista ja harjoittelun ohjauksen taso on kehnoa.

      Jos ohjaaja ei pidä opiskelijasta ihmisenä, ohjaaja antaa opiskelijalle huonon palautteen jaksosta. Opiskelijaa arvioidaan joka suunnasta - ihmisenä, persoonana, hoitotyön opiskelijana, työryhmän jäsenenä, hoitotyön harjoittelijana. Opiskelijaa vahditaan työyhteisössä suurennuslasin kanssa. Negatiivinen ja vailla motivaatiota oleva ohjaaja pilaa harjoittelujakson ja oppimisen täysin.

      Liian usein ohjaajaksi nimetään elämäänsä ja työhönsä täysin kyllästynyt tantta. Hänellä ei ole pienintäkään intoa opiskelijan ohjaukseen. Harva ohjaaja osaa asettua opiskelijan asemaan työyhteisössä. Hyviä ohjaajia on harvassa. Jos saat hyvän ja motivoituneet ohjaajan terveysalan harjoittelujaksollesi, on se kuin löytäisit neulan heinäsuovasta!

      • tsemppiä opiskelijat

        Saako ohjaaja korvauksen? Miten ohjaamiseen kuluva aika huomioidaan?

        Kuulostaa aivan hirveältä. Ihan kuin sote-alalla ei olisi jo tarpeeksi ongelmia, aiheuttavat hoitajat niitä ihan itsekin käyttäytymällä kuspäisesti.


      • ...........
        tsemppiä opiskelijat kirjoitti:

        Saako ohjaaja korvauksen? Miten ohjaamiseen kuluva aika huomioidaan?

        Kuulostaa aivan hirveältä. Ihan kuin sote-alalla ei olisi jo tarpeeksi ongelmia, aiheuttavat hoitajat niitä ihan itsekin käyttäytymällä kuspäisesti.

        Tuossa keskusteluketjussa joku entinen opiskelija kertoo, että hänen sen aikainen ohjaajansa oli pieraissut ohjattavalleen. Onko sellainen aikuista käytöstä?


    • Amk hoitotyö

      Usein hoitoalan ohjaajana toimii luonnehäiriöinen narsisti ja työpaikkakiusaaja. Hänen ainut tavoite on opiskelijan kyykyttäminen esimiesten, potilaiden / asiakkaitten ja työkavereitten nähden ja kuullen.

      Terveysalan opistojen ja ammattikorkeakoulujen pitää kuunnella opiskelijoiden palautetta! Narsistiohjaajat ja epäasialliset harjoittelupaikat kokonaan pois koulujen varauslistoilta ja JobStepistä!

      • Kaikenlaista

        Mulle sattui opiskeluaikoinan luonnevikainen opettaja.. joka sitten yhdessä tuumin vielä sekopäisemmän esimiehensä kans savusti mut ulos koko koulusta. Oikeastaan näin vuosien jälkeen ajatellen tuo oli hyvä homma, eipähän tarvi painiskella samanlaisten luonnevikaisten kanssa vielä työyhteisöissäki!


      • italiana
        Kaikenlaista kirjoitti:

        Mulle sattui opiskeluaikoinan luonnevikainen opettaja.. joka sitten yhdessä tuumin vielä sekopäisemmän esimiehensä kans savusti mut ulos koko koulusta. Oikeastaan näin vuosien jälkeen ajatellen tuo oli hyvä homma, eipähän tarvi painiskella samanlaisten luonnevikaisten kanssa vielä työyhteisöissäki!

        Millä paikkakunnalla tuo sattui...kuulostaa niin tutulle.
        Itsekkin jätin koulutuksen kesken juuri tässä ketjuss aolleiden asioiden vuoksi.

        Onneksi näin ei tarvitse enää kärsiä ja stressata.

        Hoitoalalle näkyy valikoivan erikoisia persoonia.Opiskelutovereistanikin on päässyt työelämään sellaiset jotka eivät koulussa pärjää mutta jotka osaavat nuoleskelun periaatteet kentällä.

        Hoitotyössä on aivan erilaiset periaatteet kuin sata vuotta sitten.

        Nykyisin se joka säästää kunnalle ja kaupungille on hyvä työntekijä myöskin se joka ottaa omasta selkänahastaan pepsodent hymy päällä kaiken irti itseään säästämättä.


    • Näin amk:ssa

      Esimerkiksi ammattikorkeakoulussa myös opiskelevat restonomit, tradenomit, insinöörit tai rakennusmestarit saavat tehdä amk-opintoihin kuuluvat harjoittelunsa PALKALLISENA ja KOULUN KESÄLOMAN aikana! Eli heillä oman alan KESÄTYÖ hyväksytään opintoihin kuuluvaksi harjoitteluksi ja työstä maksetaan PALKKAA!

      Terveysalalla tehdään PAKOLLISET ja PALKATTOMAT harjoittelut lukukausien aikana! 3 kuukauden kesäloman aikana ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmissa ei voi tehdä mitään harjoittelujaksoja. Monet opiskelijat haluaisivat opiskella kesälläkin ja se myös nopeuttaisi opintoja ja valmistumista merkittävästi.

      Opiskelijoiden kohtelu harjoittelupaikoissa on osin todella asiatonta ja töykeää! Koululla opiskelijoiden keskuudessa kiertää tieto, missä on kurjimmat harjoittelupaikat ja ilkeimmät ohjaajat. Voisiko joku terveysalan opettaja vastata täällä, miksi näitä paikkoja ei karsita pois? Miksi ette kuuntele opiskelijoiden palautetta kouluissa?

      Harjoittelupaikassa on mm. toivotettu uusi opiskelija tervetulleeksi sanoin: "Minua ei huvita yhtään ohjata Sinua!". Erittäin "positiivinen" tervetulotoivotus uudelle ihmiselle! Opiskelijan ohjaus on joillekin lähihoitajille ja sairaanhoitajille pakkopullaa ja erittäin vastenmielistä hommaa.

    • Täh

      Itse olen nähnyt useita oppisopimusopiskelijoita ja on sanottava, että monet heistä eivät ole aivan sitä kaikkein parasta A-luokkaa. Lähihoitajaksi on hakeutunut myös te-toimiston kautta alalle sopimattomia henkilöitä ja tähän on nyt myös puututtu, että kaikkia ei pitäisi ohjata lähihoitajiksi. Olen nähnyt oppisopimuspiskelijoilta törkeää käytöstä, esimerkiksi sairaanhoitajille huudetaan ja haukutaan ja yksi oppisopimusopiskelija meinasi melkein lyödä sairaanhoitajaa. Monasti oppisopimusopiskelijat ovat myös röyhkeitä ja luulevat itsestään liikoja, kuvittelevat olevans aivan lääkäreitä ja tietävänsä enemmän kuin ohjaajansa tai muut työyhteisön jäsenet. Joten en kylä allekirjoita, että opiskelija olisi se joka saa huonoa kohtelua. Lieneekö ollut jonkun kirjoitus, joka ei ole osannut ottaa rakentavaa palautetta vastaan.

    • Ohjaus puhuttaa!

      Hoitotyön ammattikorkeakouluopinnoissa suurin epäkohta on epäpätevä ja kehno käytännön jaksojen ohjaus. Ohjauksen taso kentällä on osin surkuhupaisaa! Miksi ohjaajaksi nimetään hoitajia, joilla ei ole mitään mielenkiintoa opiskelijan ohjaamiseen?

      Nykyajan hoitotyön opiskelijat ovat todellakin erilaisia kuin sata vuotta sitten. Käskyttäminen, kyykyttäminen ja nolaaminen eivät opiskelijan motivaatiota paranna eivätkä tehosta oppimistavoitteiden saavuttamista! Monimuotokoulutuksessa on aikuisopiskelijoita, joilla on toisen alan koulutus, monen vuoden työkokemus ja oma perhe. Vastuuntuntoa riittää opintoihin, harjoittelujaksoille ja tulevaan hoitoalan ammattiin.

      Uskomatonta, että opiskelijan ohjaajana toimiva sairaanhoitaja ei osaa (vuonna 2014) antaa potilaalle injektiota ventrogluteaalisesti. Vanhaan malliin toimitaan eli injektio käsketään pistää potilaan pakaralihaksen yläulkoneljännekseen dorsogluteaalisesti. Ohjaaja ei siis itse halua opetella nykytietämyksen mukaan oikeaoppista injektion antoa! Kannattaisiko ohjaajina toimivien hoitajien päivittää omaa osaamistaan ja hakeutua täydennyskoulukseen lähimpään ammattikorkeakouluun???

      Kannattaa lukea oheinen artikkeli, joka on lainattu Sairaanhoitajalehdestä vuodelta 2009.
      - http://www.terveysportti.fi/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=sle00052

      "Yleisin i.m. injektionantoon liittyvä ongelma aiheutuu pakaralihaksen ulkoyläneljänneksen (dorsogluteaalinen) yleisestä käytöstä. Injektiopaikkana kyseinen alue on epätarkoituksenmukainen ja vaarallinen injektion osuessa iskiashermoon. Se voi jopa aiheuttaa potilaan menehtymisen"

    • Hoitoalan_opiskeija

      Minä olen myös saanut parilta ohjaajalta huonoa ohjausta... Esim. ei anneta jakaa lääkkeitä "kun et kuitenkaan osaa" (ELI en tiennyt osaston omia tapoja siitä mihin laatikkoon laitetaan samana iltapäivänä annettavat lääkkeet, osasin silti jakaa lääkkeet muuten oikein). Kaiken huipuksi tämä ohjaaja luuli itse Kalisol-lääkettä kalsiumiksi (Kalisol sisältää oikeasti Kaliumia)...

    • Miessh

      Niin, jotkut ohjaajat ehkä ovat aikoinaan saaneet kyykytys ohjausta ja tyhmyyksissään maksavat potut pottuina. Tosiaan opiskelija rukka voi olla joku päivä työkaveri, itsekin aikoinaan olen ruokaillut "opiskelijoiden" tilassa ja eväät repussa. Mutta juuri siksi pyrin kohtelemaan/kohtaamaan opiskelijan hieman eri tavalla, saa tehdäniin paljon kuin viitsii/jaksaa ja tauoista huolehdin myös! Mut Ai niin, olenkin mies sh...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe