Askolan saarna

Tämän tiesin hengess

Irja Askolan itsenäisyyspäivän saarna ei poikennut yleisestä humanistisesta puheesta.Kuka tahansa olisi voinut sen esitelmän pitää.
Saarnatekstiin hän kertaakaan viitannut,vielä vähemmän Jeesukseen.
Siis ei ainoatakaan sanaa Jeesuksesta,missä on myös poliitiikojen pelastus.
Olisi siinä ollut mainio tilaisuus evankelioida kansanedustajia ja muita päättäjiä. Hän ei unohtanut seksuaalivähemmistöjä.Ne tuli hyvin mainituksi.Siksi panen kirkosta eron toimeksi. Turhaa maksaa tällaisille piispoille palkkaa.

71

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, eipä Piispa Irja Askolan saarnoissa juuri Jeesuksesta ja rististä puhuta mitään. Armosta kylläkin, mutta ei siitä mistä armahdetaan. Se on niin ihmiskeskeistä saarnaa kuin olla ja voi.

      • r4kk4

        Sattumalta aukaisin telkun aika lopulla lähetystä. Syntihyväksyjä-Stubb seisoi Räsäsen edessä ja mietin että mitähän Päivi miettiikään!

        Lopuss Askola heilutti käsiään ja totesi että Pyhä Henki osalliseksi teille kaikille ikään kuin olisi heittänyt Pyhän Hengen läsnäolijoiden päälle.

        Eli Pyhän hengen ainakin mainitsi ohjelman loppupuolella ennen loppuvirttä.


      • ei kiitos naiselle
        r4kk4 kirjoitti:

        Sattumalta aukaisin telkun aika lopulla lähetystä. Syntihyväksyjä-Stubb seisoi Räsäsen edessä ja mietin että mitähän Päivi miettiikään!

        Lopuss Askola heilutti käsiään ja totesi että Pyhä Henki osalliseksi teille kaikille ikään kuin olisi heittänyt Pyhän Hengen läsnäolijoiden päälle.

        Eli Pyhän hengen ainakin mainitsi ohjelman loppupuolella ennen loppuvirttä.

        Askolan saarnoja en ryhdy kuuntelemaan, vaan kelasin pois.

        Sen sijaan katsoin loppusiunaukset. Katolisen ja ortodoksipiispan siunaukset hyvät, Askola oli pöyristyttävä. Astui eteen ja levittä kätensä ja kasukkansa ja heitti siunauksen, aivan kuin olisi ollut kyseessä hänen teatteriesityksensä, niin kuin siunaus lähtisi hänen persoonastaan!

        Oikeassa jumalanpalveluksessa liturgiassa Kristus puhuu ja pappi on vain välikappale! Tämän takia nainen ei voi koskaan toimittaa liturgiaa!


      • muuanateisti
        r4kk4 kirjoitti:

        Sattumalta aukaisin telkun aika lopulla lähetystä. Syntihyväksyjä-Stubb seisoi Räsäsen edessä ja mietin että mitähän Päivi miettiikään!

        Lopuss Askola heilutti käsiään ja totesi että Pyhä Henki osalliseksi teille kaikille ikään kuin olisi heittänyt Pyhän Hengen läsnäolijoiden päälle.

        Eli Pyhän hengen ainakin mainitsi ohjelman loppupuolella ennen loppuvirttä.

        "Sattumalta aukaisin telkun aika lopulla lähetystä. Syntihyväksyjä-Stubb seisoi Räsäsen edessä ja mietin että mitähän Päivi miettiikään!"

        Ompa täällä lapsellista porukkaa! Jatkakaa samaan malliin.


      • eläimellinen
        ei kiitos naiselle kirjoitti:

        Askolan saarnoja en ryhdy kuuntelemaan, vaan kelasin pois.

        Sen sijaan katsoin loppusiunaukset. Katolisen ja ortodoksipiispan siunaukset hyvät, Askola oli pöyristyttävä. Astui eteen ja levittä kätensä ja kasukkansa ja heitti siunauksen, aivan kuin olisi ollut kyseessä hänen teatteriesityksensä, niin kuin siunaus lähtisi hänen persoonastaan!

        Oikeassa jumalanpalveluksessa liturgiassa Kristus puhuu ja pappi on vain välikappale! Tämän takia nainen ei voi koskaan toimittaa liturgiaa!

        ei kiitos naiselle:

        "Oikea jumalanpalvelus"
        Hmmm...

        Kristus EI puhu.

        Hän kuoli n 2000 v. sitten.

        Nainen on tasa-arvoinen eläin meidän miesten joukossa.

        Ihminen on eräs eläinrotu.

        Eläin, joka luo jumalia.


      • Praise the Lord!
        r4kk4 kirjoitti:

        Sattumalta aukaisin telkun aika lopulla lähetystä. Syntihyväksyjä-Stubb seisoi Räsäsen edessä ja mietin että mitähän Päivi miettiikään!

        Lopuss Askola heilutti käsiään ja totesi että Pyhä Henki osalliseksi teille kaikille ikään kuin olisi heittänyt Pyhän Hengen läsnäolijoiden päälle.

        Eli Pyhän hengen ainakin mainitsi ohjelman loppupuolella ennen loppuvirttä.

        En voinut olla nauramatta, kun Askola teki tuon "Lordi kohottaa siipensä"-liikkeen.
        Tyhjän saarnan jälkeen se oli ainakin minulle liikaa.

        Päivi Räsänen sai luettavakseen juuri sopivat sanat kuulijakunnalle. Halleluja!


      • Praise the Lord!
        Praise the Lord! kirjoitti:

        En voinut olla nauramatta, kun Askola teki tuon "Lordi kohottaa siipensä"-liikkeen.
        Tyhjän saarnan jälkeen se oli ainakin minulle liikaa.

        Päivi Räsänen sai luettavakseen juuri sopivat sanat kuulijakunnalle. Halleluja!

        https://www.youtube.com/watch?v=gAh9NRGNhUU

        "Ilman opastavaa valoa ovat karitsat eksyksissä.
        Ukkosen lailla seinät romahtaa, ja kivet vieriä saa."

        "Tosiuskovaiset toki pelastetaan, täytyy veljien ja siskojen pysyä uskossaan."

        Irja has left the building.


    • Paavali*****

      Teet oikean valinnan erotessasi kirkosta. Raamattu häpeällistä on naisen puhua, siis saarnata, vaan vaijetkoon kirkossa.

    • Eikummenpaa

      http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/tuomiokirkkoseurakunta/uutiset/2014/12/pKjOsHxWT.html

      "..Itsenäisyyspäivän ekumeeninen juhlajumalanpalvelus pidetään Helsingin tuomiokirkossa lauantaina 6.12.2014 klo 12. Jumalanpalveluksessa saarnaa Helsingin hiippakunnan piispa Irja Askola.

      Liturgeina toimivat pastorit Hanna Vettenniemi ja Mikael Busck-Nielsen. Jumalanpalveluksessa avustavat ortodoksisen kirkon metropoliitta Ambrosius, katolisen kirkon piispa Teemu Sippo SCJ ja vapaiden suuntien edustajana kirkkokunnan johtaja Kalervo Aromäki, Suomen Adventtikirkko sekä palveluohjaaja Tuula Blomerus, Romano Missio ry.

      Tekstinlukijana avustaa ministeri Päivi Räsänen. Musiikista vastaavat urkurina Anna-Maria Lehtoaho ja kanttorina Inka Kinnunen sekä Cantores Minores -poikakuoro johtajanaan Hannu Norjanen.

      Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu jumalanpalvelukseen..."

      Em. taitaapi olla EKUMEENINEN EKSYMYS ( ettei vain olisi "eksytys"? )?


      Tosi Kristuksen ruumis on jo yhtä. ( Ei tarvita "ekumeeenisia" neuvotteluja, eikä niillä ole edes mahdollista saada sitä"yhteyttä" jonka Raammattu määrittelee)

      Jeesus itse määritteli millaiset henkilöt ovat Hänen kanssaan yhteydessä, kuten Hän on yhteydessä Isän kanssa.

      Joh.(17.)".."Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä..."

      Jeesus teki selväksi että yhteys on Hengen yhteyttä.
      Joh.(17.) "..Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan..."
      Joh.(10.)"..Minä ja Isä olemme yhtä.".."

      Yhteys on yhteyttä Totuudessa.
      Joh.(17.)"..Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus..."

      Yhteys on yhteyttä agape rakkaudessa.
      Joh.(17.)"..minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt
      ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut......Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se
      rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

      Jeesuksen rukoukseen on jo vastattu ( että he yhtä olisivat ) maailma näkee monia kirkkokuntia. Jumala näkee yhden Kristuksen ruumiin.

      Ainoa tapa olla tosi seurakunnassa , on olla Pyhän Hengen asettama Kristuksen ruumiiseen uudesti syntymässä.

      1.Kor."..Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä..."


      "..........yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä..."...." EI KIVI TMS. MUITA KÄSINTEHTYJÄ RAKENNUKSIA , VAAN "HENGESSÄ ".

      Ef.2:19. "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä..."

      Lihan mukaan ,tekosynnissä elävä,uskosta osaton ei voi olla osana "Hengen temppeliä".

      "Maailma" (jatkuvassa tekosynnissä elävä, uskosta osaton ) ei voi ottaa vastaan "TOTUUDEN HENKEÄ " >>>>maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä

      • jhgfd

        Edelleen on niin, että Jeesuksen antamaa oppia ei ole paavalais-luterilaisuuden opit!


    • tyhjää täynnä

      Askola nyt on niin plörö kuin vain voi olla.
      Pelkkä saippuakupla, kun läsähtää maahan , niin jää vain pläntti

      • poks ja plops

        Kyllä meillä on kaunis ja edustava presidenttipari. Oli hyvä kontrasti...


    • jxfuf

      Kun katsoin, niitä kahta luterilaista "pappia/papitarta" ja sitten kuuntelin osan Askolan saarnaa (ennen kuin keitti liikaa yli...), niin ei voinut muuta kuin sääliä Katollisen kirkon ja Ortodoksisen kirkon edustajia, joiden oli ollut pakko tulla kuuntelemaan tuota saastaa.

      Tuo ei ollut Jumalanpalvelus vaan parodia, häpäisemistä...jotain hyvin likaista.

      Itsekin joudun aikanaan miettimään (silloin kun vielä kuuluin luterilaiseen "kirkkoon"), että kumpi on suurempi synti. Jättää menemättä sunnuntaina kirkkoon vai mennä sinne.

      • voi teitä

        Mitäs se Jeesus sanoi farisealaisuudesta ja omasta ylentämisestäänkin?


      • aitokunnioittanuus
        voi teitä kirjoitti:

        Mitäs se Jeesus sanoi farisealaisuudesta ja omasta ylentämisestäänkin?

        Mitä Jeesus teki kun huomasi rahanvaihtajien ja myyjien pöydät Isänsä huoneeseen tuodun. Mikä ei Isänhuoneseen asianmukaisesti ja kunnioittavasti kuulu pysyköön sieltä poissa.

        - Aitouskova, konservatiivi, viisas neitsyt, Jumalan lapsi, eläväyhteyksinen Mika snadista Stadista.


    • näin sen näin

      " Kun katsoin, niitä kahta luterilaista "pappia/papitarta" ja sitten kuuntelin osan Askolan saarnaa (ennen kuin keitti liikaa yli...), niin ei voinut muuta kuin sääliä Katollisen kirkon ja Ortodoksisen kirkon edustajia, joiden oli ollut pakko tulla kuuntelemaan tuota saastaa.

      Tuo ei ollut Jumalanpalvelus vaan parodia, häpäisemistä...jotain hyvin likaista. "

      Juurikin näin.

      Kun Askola levitti kätensä hyvin nopeasti joutuivat piispat ottamaan sivulle askeleen, olivat minun mielestäni hämmästyneitä ja ortodoksisen kirkon metropoliitta Ambrosius näytti hyvin vaivaantuneelta. Askola esiiti valtiatarta joka oli kukistanut raamatun totuutta puolustaneet vanhat miehet, hän syleili olemuksellaan homoyhteisöä.

      • huomioinut !

        Teimpä saman huomion ja varmaan suuri osa katsojista huomasi tämän leveilyn !


      • suuri diiva
        huomioinut ! kirjoitti:

        Teimpä saman huomion ja varmaan suuri osa katsojista huomasi tämän leveilyn !

        Irkku oli kuin Ella Eronen vainaa joka teadraalisesti aina esiintyi. Oli kyllä kotona peilin edessä ihan selvästi harjoitellut... Ambrosiusta minun mielestä nauratti...


      • huomioinut ! kirjoitti:

        Teimpä saman huomion ja varmaan suuri osa katsojista huomasi tämän leveilyn !

        Jotenkin ei kuvaan sopinut niin teatraalinen ulostulo, että toiset piispat joutuivat suorastaan väistymään.


      • lavashow'ta?

        Se on mielenkiintoista kun se muistuttaa uskarismaattisuutta. Siinä jonkinlaisella fiilispohjalla päätetään , mikä Kristus on. Ja tosiaan se tulee siitä ihmisestä.

        Niillä on siis outoja yhtymäkohtia, vaikka muuten pointit saattavat olla eri. Ei tietysti sinänsä ihme, koska molemmat ovat eksytyksiä. Tässä on uskon kohteena nämä "oikeudet", tämä suunniteltu avioliitto (kirkkoonkin haluttava), Kristus siitä puuttuu kokonaan. Ei siinä edes kiinnosta mikään muu. Palvonnan kohde on muu kuin Jumala.

        Nyt he ovat vaarallisesti ihmistiellä.


      • bvgftr5
        evita- kirjoitti:

        Jotenkin ei kuvaan sopinut niin teatraalinen ulostulo, että toiset piispat joutuivat suorastaan väistymään.

        Papit ja vaipat on järkevää vaihtaa samasta syystä.

        JEESUKSEN evankeliumia Markuksen mukaan:
        12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."


      • Eritt. masentavaa

        Minä näin ja koin niin, että Askolalla oli erittäin voimakas tarve tuoda itseään esiin, olla jotakin. Aivan kuin joistakin alemmuuden-huonommuudentunteista olisi kummunnut, jotta "minäpä teille näytän kuka on kuka". Siis irja. - Se oli kauhea esitys.

        Saarna oli Askolan yhteiskunnallis-poliittinen puheenvuoro, jossa sai mielestään hyvän areenan tuoda esiin kaiken, mitä ajattelee mistäkin. Mutta, miksi siihen tarvittiin tuo saarnatuoli ja just tämä arvokas jumalanpalvelus. Ihan karseaa! Nolottaa kyllä irjankin puolesta ihan, eiköhän tuo lopullisesti itsensä nolannut! Olihan kirkko täynnä älykästä, terävästi näkevää ihmistä.


    • tehkää paranus
      • Napalmi Nalle

        Voi, ei ja minä ajttelin, että siitä saisi hyvän kristityn rouvan.


      • Voi yök!

        Onko Askola oikeasti lesbo?


      • pascus
        Voi yök! kirjoitti:

        Onko Askola oikeasti lesbo?

        Etkö jo tiedä. Lesbohan se. Tuli homottamaan Suomen kirkon ja åpaskantamaan ja cusemaan kirkkokansan päälle


    • Kiitos Irja!

      Irja Askolalta ehdottomasti vuoden paras saarna! Hän on todella hieno puhuja.

      • tyhjästä!

        Puhe se kyllä oli eikä saarna. Sitä samaa sosiaalista evankeliumia ilman Jeesusta kuin kaikki hänen p u h e e n s a.


      • pohjat
        tyhjästä! kirjoitti:

        Puhe se kyllä oli eikä saarna. Sitä samaa sosiaalista evankeliumia ilman Jeesusta kuin kaikki hänen p u h e e n s a.

        Tuli vähän mieleen rippipapiksi melkein tullut lestadiolaispappi ja sen heh-heh-vetäisempä-albastani-kalan-ja-leivän -setsahdus kesken saarnan. Ei mikään häikäisevä suoritus, mutta eiväthän nää välimanageerit yleensä ole muissakaan virmoissa puhemiehiä. Tai -naisia.


      • asiaa seurannut

        Se ei ollut mikään saarna, vaan esitelmä, jossa siinäkin piti tuoda esiin homojutut.
        Jeesusta ei mainittu eikä syntiä saatika anteeksiantoa Jeesuksen veren kautta.
        TYmpeä esitys.


      • merkille pannut
        asiaa seurannut kirjoitti:

        Se ei ollut mikään saarna, vaan esitelmä, jossa siinäkin piti tuoda esiin homojutut.
        Jeesusta ei mainittu eikä syntiä saatika anteeksiantoa Jeesuksen veren kautta.
        TYmpeä esitys.

        Sanan l e s b o artikuloi erittäin huolellisesti.


      • Vääärässä paikassa
        tyhjästä! kirjoitti:

        Puhe se kyllä oli eikä saarna. Sitä samaa sosiaalista evankeliumia ilman Jeesusta kuin kaikki hänen p u h e e n s a.

        Politiikkaa ja yhteiskunnallisia kannanottoja täynnänsä! Noloa.


    • Seiskalle töitä?

      Askolasta tiedetään muutenkin uskomattoman vähän. Vaikka on noinkin näkyvällä paikalla. Kuulemma asuu yksin.

      • Salaa yöllä ?

        Vieraita käy. Askola ostaa suuret määrät ruokaa ja tuskin hänkään niitä kaikkia jaksaa syödä. Olen kerran sattumalta Viikin prismassa hänet nähnyt ja ostoskärryn sisällön. Varmaan satasella tai kahdella evästä.


      • fundishihhuliänkyrä
        Salaa yöllä ? kirjoitti:

        Vieraita käy. Askola ostaa suuret määrät ruokaa ja tuskin hänkään niitä kaikkia jaksaa syödä. Olen kerran sattumalta Viikin prismassa hänet nähnyt ja ostoskärryn sisällön. Varmaan satasella tai kahdella evästä.

        Vaikka en hänen ihailijansa olekaan.
        Annetaan ihmisten elää rauhassa!


      • julki vain
        fundishihhuliänkyrä kirjoitti:

        Vaikka en hänen ihailijansa olekaan.
        Annetaan ihmisten elää rauhassa!

        Pitääkö kirkon edustajan elää siis mielestäsi valheessa? Jos siis sellaisessa elää.


      • fundishihhuliänkyrä
        julki vain kirjoitti:

        Pitääkö kirkon edustajan elää siis mielestäsi valheessa? Jos siis sellaisessa elää.

        Sehän on jokaisen oma asia. Ei kai ainakaan juorulehtien tehtävä ole käydä ihmisten kimppuun vaikka sillä elävätkin.
        Haluaisitko itseäsi kytättävän?


      • agit props
        fundishihhuliänkyrä kirjoitti:

        Sehän on jokaisen oma asia. Ei kai ainakaan juorulehtien tehtävä ole käydä ihmisten kimppuun vaikka sillä elävätkin.
        Haluaisitko itseäsi kytättävän?

        Julkut ovat erikseen, lievempi yksityisyyden suoja. Itse ovat ristinsä valinneet. Muutoinkin eteenkin aatteita johtavien tulisi esiintyä, kuten elävät.


      • fundishihhuliänkyrä
        agit props kirjoitti:

        Julkut ovat erikseen, lievempi yksityisyyden suoja. Itse ovat ristinsä valinneet. Muutoinkin eteenkin aatteita johtavien tulisi esiintyä, kuten elävät.

        Mitkä ovat sinun elämäsi arvot?


      • arvopoliitikko
        fundishihhuliänkyrä kirjoitti:

        Mitkä ovat sinun elämäsi arvot?

        Yksi tärkeimistä: ole rehellinen itsellesi.

        Toinen: älä seuraa valhetta.


      • tuskinpa arvo
        arvopoliitikko kirjoitti:

        Yksi tärkeimistä: ole rehellinen itsellesi.

        Toinen: älä seuraa valhetta.

        Eikö sinulla ole mitään velvollisuuksia muita kohtaan?


    • askola hoitoon

      https://fi-fi.facebook.com/piispa.irja.askola/posts/613103145431628

      http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=925648


      tämä selittää lesbouden, isän menetys 8 vuotiaana. Pika pikaa ammattiauttajalle!

      http://www.eeva.fi/artikkeli/vuoden-eeva-2011-piispa-irja-askola

      Kahdeksanvuotias pieni tyttö seisoo isänsä arkun vieressä. On tammikuu, ja Lappeenrannan Ristikankaan hautuumaalla on kylmä.
      Isin tytöllä on lapaset kädessä eikä hän ymmärrä, miksi kaikki tapahtui. Isä lähti aamulla eikä koskaan palannut. Hän kuoli sydänkohtaukseen vain 52-vuotiaana.

      ”Se oli hetki, jolloin minua paleli sekä henkisesti että fyysisesti. En ymmärtänyt, miksi aikuiset olivat niin mykkiä. Surua ei puettu sanoiksi”, Helsingin piispa Irja Askola sanoo.
      ”Seisoimme siinä sisareni kanssa orvon näköisinä. Mielessäni oli paljon kysymyksiä, joihin en saanut vastauksia. Siihen päättyi lapsuus, ja minusta tuli vastuunkantaja.”

      Tuohon maailmanaikaan ajateltiin, että lapsi unohtaa pahat asiat, jos niistä ei puhuta.
      ”Siitä jäi varjo, joka on seurannut minua koko elämäni ajan ja vaikuttanut valintoihini.”

    • Hyvä puhe

      Miksi siitä Jeesuksesta täytyisi joka paikassa ja koko ajan jauhaa? En ymmärrä.

      • ei ole mitään ilman

        Eikös Jeesus pitäisi kuulua kirkkoon ja piispankin sanavarastoon? Onhan hän koko kristinuskon keskeisin asia.


      • entä sinä?

        Mikä sinun suhteesi "Hyvä puhe" on Jeesukseen?


    • joh 3 16

      Koska Jeesus vain pelastaa ja piispat vievät helvettiin!

    • SelkeäTie

      >>>>>>Miksi siitä Jeesuksesta täytyisi joka paikassa ja koko ajan jauhaa? En ymmärrä.

      • Virkoja

        Arkki piispan virkaa ei löydy Raamatusta, Uuden Liiton srk:n virkana.

        ( "Hän antoi" > Jumala antoi srk:lle lahjaksi "srk. virat " , jotka ovat erittäin vastuullisia >> ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa.." )


        Ef.4:11. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, 12. tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, 13. kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

        14. ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; 15. vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

        16. josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

        17. Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, 18. nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, 19. ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa. 20. Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,

        21. jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa: 22. että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, 23. ja uudistua mielenne hengeltä 24. ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen..".


    • Mämmentynyt

      Onpas hämmentävää! Kirjauduin sivuille ,koska koin, että kerrankin kuuluu puhetta, joka on tarkoitettu tämänpäivän ihmisille,tämän päivän kielellä, selkokielellä, eikä "kaanaan"kielellä, joka minut on karkoittanut "Uskovien" porukoista.Tunsin lähinnä vierautta.Jos jeesus eläisi tämän päivän suorituskeskeisessä,kilpailu ja hyödyntavoittelu yhteiskunnassa.Hän puhuisi juuri noin kuin Irja Askola taitavasti, tämän ajan ihmisille, ymmärrettävästi.Olin hämmentynyt näistä negatiivisista syyllistävistä kannanotoista. Sekö koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
      Hoivaa, huolenpitoa toisista välittämistä me tarvitsemme tässä markkinatalouden oravanpyörässä.Tekojemme tähden , me olemme, pelastetut...

      • yhteiskristillinen

        Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta, ihmisten syntisyydestä, kadotuksetta ja kääntymisestä pois synneistä. Noista mistään ei Askola puhunut. Onkin siis sinun omaa mielikuvitustasi yhdistää ne jotenkin toisiinsa. Luepa siis vaikka Markuksen evankeliumi jos olet unohtanut mitä Jeesus todella puhui.


      • Kauhistusta

        Askolan puhe on juuri korvasyyhyyn sopivaa. Sitä halutaan kuulla, ei parannussaarnaa...


    • nåin on
      • väärin huomasit

        Ei palastu lue Raamatusta.


    • ei minun piispa

      Askolan saarna oli odotettu, mutta kovin köyhä....kunhan sai vain homot ja lesbot mainittua ja loppu oli suurta teatteria. Niin kenen presidenttikaudella hänet virkaan valittiinkaan....

    • Arto T

      Niin tuntuu että aina vain vähemmän mitään yhteistä on tämän ajan valtavirran ihmisten ja heidän mielipiteidensä kanssa, sääliksi käy lapsia jotka tämän ajan keskellä joutuvat kasvamaan.

    • muuanateisti

      Ihan positiivista että tämä huomataan. Kirkolliset puheet eivät erotu muista, kun poistetaan Raamatun katkelmat. Kirkko on kuin poliitikot, kumartaa joka suuntaan eikä ota omaa kantaansa. Humanismi, halu tasa-arvoisuuteen ja heikompien puolustamiseen tai empatian kokemukset yleensäkään, eivät ole ainutlaatuisia uskovaisten tai kristittyjen ominaisuuksia.

    • Kyseenalainen

      Ps.91:1."Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, 2. se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan". 3. Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta. 4. Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus. 5. Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, 6. et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee. 7. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. 8. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. - 9. Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". - Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. 10. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi. 11. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. 12. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. 13. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. - 14. "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. 15. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. 16. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen.".."

      Itsenäisyyspäivän "ekumeenisessa tapahtumassa toivoteltiin presidentti puolisonsa kanssa tervetulleeksi Raamatun asia yhteydestä irroitetulla lauseella "Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi..."

      Ehtona psalmissa 91. on "Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy.....Koska hän riippuu minussa kiinni." . Siis Jumalasta ,ja Hänen Sanastaan riippuvainen, Hänen Sanansa pitävä on se " Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy" Ensinnäkään kehenkään uskosta osattomaan psalmia ei tule sovitella. Ja toisekseen mikä on ko. Psalmin sanoman "konteksti" tarkoitus jonka Pyhä Henki innoitti psalmin tekijän lausumaan ?

      Taitaa psalmi 91 sisältö koskea silloin lausujan aikaan vielä edessäpäin olevaa Messiaan tuloa, Hänen elämäänsä, siis Jeesuksen Kristuksen elämää? Per kele kiusatessaan Jeesusta siteerasi samaa lausetta vääristellen Matt.4: 5." Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle 6. ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'." 7. Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'.".."


      Toki "enkelien palvelustakin" uudestisyntyneitten kohdalla Raamattu kertoo Hebr.1: 14." Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?.." Samoin myös "saa tanan enkeleistä ( sen käytössä olevista pahoista ihmisistä 2.Kor.12:7 "enkeli> kr. "angelos" > "lähetti") Jumalan palvelijoiden "kiusaajista" ja "valheapostoleista" > "saa tanan enkelistä 2.Kor.11:14." Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. 15. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen..."

      Ihmisen itse valitsemilla teillä, ihminen vastaa itse valinnoistaan. Jumala ei lähde synnintekoon mukaan.Siellä ei Jumalan enkelit palvele vaan se johdattelee " joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa "(Ef.2:2.) tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,.." )

      Uudesti syntynyt ihminen on Raamatun mukaan ( Kol.3:3. ) "..Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa.."
      Uudistisyntynyt uskovakin voi tässä ajassa joutua esim. liikenne onnettumuuteen, tai jalka, tai käsi voi katketa. Kyse on ensinnäkin "Hengen elämästä". Mikäli uskova pysyy "Kristuksessa" niin hän pääsee "voittajana perille". Uskon "haaksirikko" on ihmisen kannalta onnettomuus johon ei tulisi kenenkään joutua.


      Kol.3:1.."Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. 2. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. 3. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; 4. kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa. 5. Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, 6. sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, 7. ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte..."

      • Taitolajia!

        Älä kirjoita noin pitkästi. Sitä ei uskovakaan jaksa lukea... Pyydä viisautta.


      • nellyheleena

        Vapasuuntaisilla on joku ihme tapa repiä Raamatusta hirvee kasa tekstiä ja sitten esittää asia lainkaan jäsentelemättä.

        Ai niin, unohdin: Vapaissa suunnissa pidetään oppimattomuutta ja typeryyttä arvossaan kun Raamattua luetaan....ei siis ihme että selitykset hipovat joskus sietokyvyn äärirajoja. Lisäksi luullaan että PH heittelee ihmisiä takaraivolleen lattialle nytkymään ja ääntelemään eläimellisesti. Tai jakelee tyhjästä jotain selityksiä siitä mitä Raamattu oikeasti sanoo.

        Kummallisimpia oppeja ovat salainen ylöstempaaminen (ei mitään Raamatullista pohjaa) sekä Tuhatvuotinen valtakunta. Eivät taatusti ole ainakaan PH:n ilmoittamia oppeja vaan jonkun toisen hengen vaarallisia valheoppeja.


      • lue Raamatusta
        nellyheleena kirjoitti:

        Vapasuuntaisilla on joku ihme tapa repiä Raamatusta hirvee kasa tekstiä ja sitten esittää asia lainkaan jäsentelemättä.

        Ai niin, unohdin: Vapaissa suunnissa pidetään oppimattomuutta ja typeryyttä arvossaan kun Raamattua luetaan....ei siis ihme että selitykset hipovat joskus sietokyvyn äärirajoja. Lisäksi luullaan että PH heittelee ihmisiä takaraivolleen lattialle nytkymään ja ääntelemään eläimellisesti. Tai jakelee tyhjästä jotain selityksiä siitä mitä Raamattu oikeasti sanoo.

        Kummallisimpia oppeja ovat salainen ylöstempaaminen (ei mitään Raamatullista pohjaa) sekä Tuhatvuotinen valtakunta. Eivät taatusti ole ainakaan PH:n ilmoittamia oppeja vaan jonkun toisen hengen vaarallisia valheoppeja.

        Etpä ole sitten Raamattua lukenut jos et tiedä Pyhän Hengen toiminnasta etkä ylöstempaamisesta puhumattakaan tuhatsuotisesta valtakunnasta.


    • MIkäalunperin

      >>>>>>>>>>>Kummallisimpia oppeja ovat salainen ylöstempaaminen (ei mitään Raamatullista pohjaa) sekä Tuhatvuotinen valtakunta. Eivät taatusti ole ainakaan PH:n ilmoittamia oppeja vaan jonkun toisen hengen vaarallisia valheoppeja.

      • MIkäalunperin

        Kun apostoli Pietari "helluntai päivänä" julisti evankeliumia, oli ihmisten ympärillä vielä näkyvissä Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja ylösnousemus päivänä tapahtuneen maanjäristyksen seuraukset (mm. temppeli esirippu repesi kahtia. Matt.".. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ) He olivat nähneet auringonpimennyksen Luuk."..Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia..."

        Ja myös ylösnousemuksen päivinä tapahtuneen maanjäristyksen (Matt."..Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille...) Nämä maanjäristyksen fyysiset jäljet olivat näkyvissä. Ihmiset olivat jo näkemänsä perusteella vakuuttuneita että nyt ovat profeettain ennustukset "Herran päivästä" käsillä.

        Tapahtunut auringon pimennys oli myös saarnan kuulijoiden tiedossa. Auringon pimentyessä tähdet näkyivät keskellä päivää. "Aurinko laskee keskellä päivää", illalla on oleva valoisaa, päivä joka ei ole päivä eikä yö (Sak.14:6. Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat. 7. Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata..." )

        Monet halusivat tehdä parannuksen ja uskoa evankeliumin sanoman jota Pietari julisti. Tapahtunut "auringon pimennys" ja maanjäristys ei ollut vain joku paikallinen, vaan historiallisten lähteiden mukaan se tuntui laajalla alueella ja Roomassa asti se tiedettiin.

        " juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta..." Juutalaisille profeetoissa kerrottujen tapahtuminen näkyminen silmien edessä sai heidät vakuuttuneeksi Pietrain saarnasta vaarin ottamiseen.

        Pietari saarnasi mm. (Apt.)"... Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:

        'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'..."


      • MIkäalunperin
        MIkäalunperin kirjoitti:

        Kun apostoli Pietari "helluntai päivänä" julisti evankeliumia, oli ihmisten ympärillä vielä näkyvissä Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja ylösnousemus päivänä tapahtuneen maanjäristyksen seuraukset (mm. temppeli esirippu repesi kahtia. Matt.".. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ) He olivat nähneet auringonpimennyksen Luuk."..Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia..."

        Ja myös ylösnousemuksen päivinä tapahtuneen maanjäristyksen (Matt."..Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille...) Nämä maanjäristyksen fyysiset jäljet olivat näkyvissä. Ihmiset olivat jo näkemänsä perusteella vakuuttuneita että nyt ovat profeettain ennustukset "Herran päivästä" käsillä.

        Tapahtunut auringon pimennys oli myös saarnan kuulijoiden tiedossa. Auringon pimentyessä tähdet näkyivät keskellä päivää. "Aurinko laskee keskellä päivää", illalla on oleva valoisaa, päivä joka ei ole päivä eikä yö (Sak.14:6. Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat. 7. Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata..." )

        Monet halusivat tehdä parannuksen ja uskoa evankeliumin sanoman jota Pietari julisti. Tapahtunut "auringon pimennys" ja maanjäristys ei ollut vain joku paikallinen, vaan historiallisten lähteiden mukaan se tuntui laajalla alueella ja Roomassa asti se tiedettiin.

        " juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta..." Juutalaisille profeetoissa kerrottujen tapahtuminen näkyminen silmien edessä sai heidät vakuuttuneeksi Pietrain saarnasta vaarin ottamiseen.

        Pietari saarnasi mm. (Apt.)"... Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:

        'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'..."

        Apostoli Pietarin "helluntaipäivän"saarnan taustoja, joista myös hänen kuulijansa, juutalaiset olivat tietoisia kirjoituksia lukeneena mitä "Herran päivänä" tapahtuu näkyvinä ilmiöinä. Ja vielä tulevaisuudessa tapahtuu. ( Jeesuksen Kristuksen toisen tulemuksen yhteydessä )

        Joel 2:1. Puhaltakaa pasunaan Siionissa, toitottakaa torvia minun pyhällä vuorellani. Jokainen maan asukas on vapiseva, sillä Herran päivä tulee. Niin, se on lähellä: 2. pimeyden ja synkeyden päivä, pilvien ja pilkkopimeän päivä. Vuorille levinneenä niinkuin aamurusko on lukuisa ja väkevä kansa, jonka vertaista ei ole ollut ikiajoista asti eikä tämän jälkeen enää tule, tulevaisten polvien vuosiin saakka.
        3. Sen edellä käy kuluttava tuli, sen jäljissä polttava liekki. Niinkuin Eedenin puutarha on maa sen edessä, sen jäljissä on autio erämaa, eikä jää ketään, joka olisi siltä pelastunut. 4. Ne ovat näöltänsä kuin hevoset, ja niinkuin ratsut ne juoksevat.....10. Niitten edessä maa vapisee, ja taivaat järkkyvät; aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa. .."

        Joel 2:"...30. Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
        31. aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
        32. Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu...."

        Lisää "Herran päivän " ilmiöistä mm. Joel 3:14.-20. , Aamos 5:18.-20., Aamos 8:9.-11. , Sef.1:10.-18.

        Sak.14: 6." Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat. 7. Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata..."

        Jes.13: 10." Sillä taivaan tähdet ja Kalevanmiekat eivät loista valollansa, aurinko on pimeä noustessansa, kuu ei kirkkaana kumota..."


    • tulikivinen

      pikku irjukka hölisi jonninjoutavaa,samaan olisi pystynyt kuka tahansa karaokekukkanen.Ei kantanut lepakon siivet,ei kantaneet vaikka narsistisesti yrittikin.heheheh

    • Arto T

      Onko tänään trolleja näkynyt.

      • anna rahaa tai

        Ei, koska ne tulevat muovikasseineen kerjuulle ovillemme vasta pääsiäisenä.


    • Rinnallaeläjänne

      Sinulle, nimimerkki Tämän tiesin hengess
      Olet oikealla asialla matkassa.
      Yleensä puheen loppuun asetetaan tekstin tärkein sanoma. Piispa Askola päättää itsenäisyyspäivän saarnansa:
      " Silloin seksuaalivähemmistöön kuuluva ei ole vain homo tai lesbo, vaan ihminen, joka haluaa elää turvallista arkea ja akentaa tätä yhteiskuntaa. Silloin häiriköltä vaikuttava nuori ei ole sijoitusongelma, vaan ihminen, jolla on sanottavaa ja joka kaipaa aikuisen turvaa.
      Palveluyhteiskunta rakentuu siitä, kun alamme katsella itseämme toisiamme uusin silmin.
      Löydämme leimojen lyömisen sijasta yhteistä ihmisyyttä. Arvostelun sijasta armollisuutta. Kyräilyn sijasta kiitollisuutta. Valittamisen sijasta välittämistä.
      I stället för att stämpla varandra som det ena eller det andra ser vi vår gemensamma mänsklighet. Barmhärtighet i stället för bistert tal. Tacksamhet i stället för att titta snett. Omsorg och omtanke i stället för obetänksamhet.
      Toimiakseen palveluyhteiskunta tarvitsee ihmisensä, siis meidät. Meistä jokaisen."

      Kun otamme huomioon, että piispa Askolan puheen edellinen lainaus sisälsi kaiken sen, mista hän piispana edellytää muiden irtautuvan ja kun huomioimme, että hänellä on katsantokannalleen, ei ainoastaan arkkipiispan tuki, vaan muut piispat hämmentäen tukevat em. piispojen toimintaa, mikä ilmenee Kotimaa 24.fi 29.11. lainauksesta:
      Piispat Björn Vikström ja Seppo Häkkinen vetosivat kirkkokansaan
      " Meillä kaikilla on unelmamme kirkosta. Mutta meidän tehtävämme on rakastaa kirkkoa eikä unelmaamme. Meidän tulee rakastaa kirkkoa sellaisena kuin se on eikä sellaisena mitä se voisi olla. Tämä koskee sekä uudistushaluisia että perinteisemmin ajattelevia."
      - Ja kaikelle tälle on arkkipiispamme jo hankkinut valtakuntamme pääomapiirien tuen !?

      Herää kysymys: Missä on se hengellinen pääoma, mitä ikäluokkani on tottunut seurakunnistaan hakemaan arjen vastapainoksi ?
      MEIDÄT ON JÄTETTY TYHJIÖÖN.
      Tässä tilanteessa on vain yksitie, josta sanotaan Minä ole tie totuus jne. - ja tällöin on syytä suunnata katseemme suoraan Jumalaan ilman em.kaltaisia, rajallisia maallikoita.
      Hyvät kanssamatkustajat: " Onnea matkaan ! "

    • Hänensin

      >>>>>>>>>>>Kun otamme huomioon, että piispa Askolan puheen edellinen lainaus sisälsi kaiken sen, mista hän piispana edellytää muiden irtautuvan ja kun huomioimme, että hänellä on katsantokannalleen, ei ainoastaan arkkipiispan tuki, vaan muut piispat hämmentäen tukevat em. piispojen toimintaa, mikä ilmenee Kotimaa 24.fi 29.11. lainauksesta:
      Piispat Björn Vikström ja Seppo Häkkinen vetosivat kirkkokansaan
      " Meillä kaikilla on unelmamme kirkosta. Mutta meidän tehtävämme on rakastaa kirkkoa eikä unelmaamme. Meidän tulee rakastaa kirkkoa sellaisena kuin se on eikä sellaisena mitä se voisi olla. Tämä koskee sekä uudistushaluisia että perinteisemmin ajattelevia."
      - Ja kaikelle tälle on arkkipiispamme jo hankkinut valtakuntamme pääomapiirien tuen !?

      • Vellitpuurot

        >>>>>>>>>>VAI NIIN? Että kuollutta katoavaa materiaaalia? Joku on niin tunteikas että sanoo rakastavansa autoaan, toinen sanoo että rakastaa kokoussalin verhoja?


    • Arto T

      Ettei nyt vain olisi jollakin ateistilla kova halu mustamaalata uskovaisia?????

      • Pokasaha ja vesuri

        Niin..... ja ajattele itsensä piispat laumana. !


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4080
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3942
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3835
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2588
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2425
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      338
      2048
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2032
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1879
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1559
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1402
    Aihe