Uo -maksut

näinse

Osaako joku sanoa tarkalleen milloin uo-maksuja ei enää peritä? Joku sanonut että kun ovat olleet 18kk, toinen 24kk? Lasketaanko jokaiselle velalle aika siitä kun ovat menneet vireille, vai siitä että 1. suoritus tehty.

15

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+17

      Se aika lasketaan siitä kun palkan ulosmittaus on alkanut. Mutta jos olet tehnyt vapaaehtoisen maksusuunnitelman, kyseinen taulukkomaksu ei koskaan poistu, vaan sitä joutuu maksamaan niin kauan kun velkoja siellä ulosotossa on. En tiedä minkälainen heidän tietojärjestelmänsä on, todennäköisesti se ei automaattisesti poistu, vaan ulosottovirkailijan pitää se itse tehdä. Ja mitä noihin ulosottovirkailijoihin tulee, he ovat täysin ammattitaidottomia, joten se että he osaisivat poistaa sen taulukkomaksun ajallaan on todella epätodennäköistä. Kannattaa soittaa sille virkailijallesi ja kysyä asiasta. Se on poistumisaika on 18kk..

      Itse olen ollut nyt 1vuoden vapaaehtoisella maksusuunnitelmalla, sekä sen jälkeen 2vuotta palkanulosmittaus ajalla ja edelleen se vatipää ottaa 10% taulukkomaksuun. Tässä joku päivä pitää soittaa sille ja kysyä asiasta.

      • näinse

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Minulla on alkanut palkan ulosmittaus 02/2012 eli nyt 12/2014 on kulunut jo 22kk ja ulosottonainen oli ottanut vieläkin.
        Täytyy ensi viikolla soittaa hänelle.


      • gfhdf346
        näinse kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Minulla on alkanut palkan ulosmittaus 02/2012 eli nyt 12/2014 on kulunut jo 22kk ja ulosottonainen oli ottanut vieläkin.
        Täytyy ensi viikolla soittaa hänelle.

        Ilmoitapa tänne miten käy, maksavatko niillä "liikamaksuilla" velkoja automaattisesti vai palautavatko rahat.


      • näinse
        gfhdf346 kirjoitti:

        Ilmoitapa tänne miten käy, maksavatko niillä "liikamaksuilla" velkoja automaattisesti vai palautavatko rahat.

        Soitin ja minulle kerrottiin että 24 kk on se aika jos on ollut yhtäjaksoisesti ulosotossa. Sen jälkeen taulukkomaksut loppuvat. Minulla on siis alkanut 02/2013 ( ei 02/2012, kuten virheellisesti kirjoitin). Nyt tammikuussa menee siis viimeisen kerran.
        Tuon 24 kk aikana täytyy olla siis vähintään 18 kk yhtäjaksoista uo:a. Onneksi loppuvat ja menee sekin raha sitten lyhennyksiin.


      • dhd3467
        näinse kirjoitti:

        Soitin ja minulle kerrottiin että 24 kk on se aika jos on ollut yhtäjaksoisesti ulosotossa. Sen jälkeen taulukkomaksut loppuvat. Minulla on siis alkanut 02/2013 ( ei 02/2012, kuten virheellisesti kirjoitin). Nyt tammikuussa menee siis viimeisen kerran.
        Tuon 24 kk aikana täytyy olla siis vähintään 18 kk yhtäjaksoista uo:a. Onneksi loppuvat ja menee sekin raha sitten lyhennyksiin.

        Finlexistä: "...Kahden vuoden rajaa on käytetty pitkäkestoisuuden mittapuuna myös ulosottomaksujen osalta. Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa kahden vuoden ajalta taulukkomaksuja yhteensä vähintään 18 kuukaudelta, taulukkomaksujen perintää ei jatketa (ulosottomaksuista annetun lain, 34/1995, 5 §:n 4 momentti). Tätä samaa kriteeriä sovellettaisiin jatkossa myös maksuhäiriötietojen tallettamiseen.."

        Mitenkäs tuo nyt pitää tulkita, minä tulkitsen että 18kk jälkeen taulukkomaksut lakkaa ?


      • näinse
        dhd3467 kirjoitti:

        Finlexistä: "...Kahden vuoden rajaa on käytetty pitkäkestoisuuden mittapuuna myös ulosottomaksujen osalta. Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa kahden vuoden ajalta taulukkomaksuja yhteensä vähintään 18 kuukaudelta, taulukkomaksujen perintää ei jatketa (ulosottomaksuista annetun lain, 34/1995, 5 §:n 4 momentti). Tätä samaa kriteeriä sovellettaisiin jatkossa myös maksuhäiriötietojen tallettamiseen.."

        Mitenkäs tuo nyt pitää tulkita, minä tulkitsen että 18kk jälkeen taulukkomaksut lakkaa ?

        Tuota minäkin luin ja mietin miten se tulkitaan. Uo-nainen puhui jotain kertymästä, joka pitää olla vähintään 18kk sen kahden vuoden aikana. Joskushan voi olla että on välillä vaikka työtön eikä maksuja ole peritty...en tiedä. En kysynyt sitten sen tarkemmin mutta hän sanoi että maksut poistuu automaattisesti, kun järjestelmä sen huomioi. Täytyy kuitenkin olla tarkkana itsekin.

        Niin poistuukohan ne velat asiakastiedoista itsestään, kun velka on maksettu tuon ajan jälkeen?


      • dhd3467
        näinse kirjoitti:

        Tuota minäkin luin ja mietin miten se tulkitaan. Uo-nainen puhui jotain kertymästä, joka pitää olla vähintään 18kk sen kahden vuoden aikana. Joskushan voi olla että on välillä vaikka työtön eikä maksuja ole peritty...en tiedä. En kysynyt sitten sen tarkemmin mutta hän sanoi että maksut poistuu automaattisesti, kun järjestelmä sen huomioi. Täytyy kuitenkin olla tarkkana itsekin.

        Niin poistuukohan ne velat asiakastiedoista itsestään, kun velka on maksettu tuon ajan jälkeen?

        Niin nyt on epäselvää onko sulla ollut jatkuva ulosotto vai loppunut välillä?????

        Kyllä itse ainakin odotan että mulla loppuu taulukkomaksut kesällä kun tulee 18kk täyteen ja kyllä, mulla on joka ikinen kuukausi ulosmitattu viime helmikuusta lähtien.

        Jos sulla on asiakastiedossa ums tjn. -merkintöjä niin ne poistuu muutamassa päivässä kun vaan ilmoitat ulosottoon, voi olla että uo sen itsekin hoitaa mutta varmista ihmeessä. umv -merkintä ei poistu ennen kuin tulee määrätty aika täyteen.


      • näinse
        dhd3467 kirjoitti:

        Niin nyt on epäselvää onko sulla ollut jatkuva ulosotto vai loppunut välillä?????

        Kyllä itse ainakin odotan että mulla loppuu taulukkomaksut kesällä kun tulee 18kk täyteen ja kyllä, mulla on joka ikinen kuukausi ulosmitattu viime helmikuusta lähtien.

        Jos sulla on asiakastiedossa ums tjn. -merkintöjä niin ne poistuu muutamassa päivässä kun vaan ilmoitat ulosottoon, voi olla että uo sen itsekin hoitaa mutta varmista ihmeessä. umv -merkintä ei poistu ennen kuin tulee määrätty aika täyteen.

        Minulla on ollut jatkuva uo 02/2013 alkaen. Joka kuukausi on mennyt sinne automaattisesti palkasta 600,0e -750,0e.
        Nyt en ole varma minkälainen maksuhäiriömerkintä minulla on kun en ole katsonut. Luulisin että yvk. Jotkin velkojat ovat laittaneet ns. suppean ulosoton.

        Katson 02/2015 tarkasti vieläkö ovat perineet.


      • kivaataas1
        näinse kirjoitti:

        Soitin ja minulle kerrottiin että 24 kk on se aika jos on ollut yhtäjaksoisesti ulosotossa. Sen jälkeen taulukkomaksut loppuvat. Minulla on siis alkanut 02/2013 ( ei 02/2012, kuten virheellisesti kirjoitin). Nyt tammikuussa menee siis viimeisen kerran.
        Tuon 24 kk aikana täytyy olla siis vähintään 18 kk yhtäjaksoista uo:a. Onneksi loppuvat ja menee sekin raha sitten lyhennyksiin.

        hei oma kokemukseni 18 kk yhtäjaksoisesta ulosmittauksesta olen jo ollut kaksi vuotta ulosotossa eli 24 kk taulukkomaksut eivät poistu. kysyinulosotosta ja se menee näin suojaosuu kertaa kaksi eli jos nettopalkka 1500 kk on se verra suur iettä taulukkomaksut eivät poistu. pitkäkesstoinen ulosotto poistuu asiakastiedonrekisteristä kun kaikki ulosottoon maksettu. muut merkinnät poistuu neljän vuoden kuluttu käräjäoikeuden päätös annettu.


      • näinse
        kivaataas1 kirjoitti:

        hei oma kokemukseni 18 kk yhtäjaksoisesta ulosmittauksesta olen jo ollut kaksi vuotta ulosotossa eli 24 kk taulukkomaksut eivät poistu. kysyinulosotosta ja se menee näin suojaosuu kertaa kaksi eli jos nettopalkka 1500 kk on se verra suur iettä taulukkomaksut eivät poistu. pitkäkesstoinen ulosotto poistuu asiakastiedonrekisteristä kun kaikki ulosottoon maksettu. muut merkinnät poistuu neljän vuoden kuluttu käräjäoikeuden päätös annettu.

        En kyllä mistään ole löytänyt tuota tietoa että siihen vaikuttaisi tulot. Finlexissä olisi pitänyt olla maininta etteivät poistu jos yli tietyn tulorajan.


      • jokukallehoi
        näinse kirjoitti:

        En kyllä mistään ole löytänyt tuota tietoa että siihen vaikuttaisi tulot. Finlexissä olisi pitänyt olla maininta etteivät poistu jos yli tietyn tulorajan.

        Mulla on nyt sellainen kutina ettei uo:t ole ihan ajantasalla. Mielestäni tuo laki kyllä AIVAN selvästi sanoo että 18kk jälkeen poistuu. Miksi et "näinse" soita uo:lle ja selitä tilannetta kunnolla, tiedä vaikka saat ylimääräiset pois ja niilläkin lyhennettyä velkaa, pääset aiemmin vapaaksi!


      • 24 kuukautta se raja
        jokukallehoi kirjoitti:

        Mulla on nyt sellainen kutina ettei uo:t ole ihan ajantasalla. Mielestäni tuo laki kyllä AIVAN selvästi sanoo että 18kk jälkeen poistuu. Miksi et "näinse" soita uo:lle ja selitä tilannetta kunnolla, tiedä vaikka saat ylimääräiset pois ja niilläkin lyhennettyä velkaa, pääset aiemmin vapaaksi!

        Laki sanoo että kahden vuoden ajan jälkeen poistuu ja silloinkin vain jos tuon kahden vuoden aikana on vähintään 18 kuukaudelta mennyt uo:hon suoritus.

        Eli jos olet kahden vuoden aikana maksanut vain 17 kuukauden osalta, niin sitten vasta poistuu taulukkomaksut kun on mennyt 2 vuotta ja 1 kuukautta (eli sinulla olisi vaikka kahden vuoden aikana yhteensä 4 maksuvapaata ja sitten vaikkapa kolme kuukauttaa lomautettuna, jolloin maksuja ei kerry).

        Laki on selkeä:
        "Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa kahden vuoden ajalta taulukkomaksuja" - kuitenkin niin että kertymää siis on kuitenkin vähintään 18 kuukaudelta


      • 24 kuukautta se raja
        24 kuukautta se raja kirjoitti:

        Laki sanoo että kahden vuoden ajan jälkeen poistuu ja silloinkin vain jos tuon kahden vuoden aikana on vähintään 18 kuukaudelta mennyt uo:hon suoritus.

        Eli jos olet kahden vuoden aikana maksanut vain 17 kuukauden osalta, niin sitten vasta poistuu taulukkomaksut kun on mennyt 2 vuotta ja 1 kuukautta (eli sinulla olisi vaikka kahden vuoden aikana yhteensä 4 maksuvapaata ja sitten vaikkapa kolme kuukauttaa lomautettuna, jolloin maksuja ei kerry).

        Laki on selkeä:
        "Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa kahden vuoden ajalta taulukkomaksuja" - kuitenkin niin että kertymää siis on kuitenkin vähintään 18 kuukaudelta

        Niin ja mitään tulorajaa tässä ei ole.
        Vain aikaraja, eli kaksi vuotta.

        Kokemusta on, siis itseltä nuo taulukkomaksut on jo poistunut,


      • näinse
        24 kuukautta se raja kirjoitti:

        Niin ja mitään tulorajaa tässä ei ole.
        Vain aikaraja, eli kaksi vuotta.

        Kokemusta on, siis itseltä nuo taulukkomaksut on jo poistunut,

        Kiitos sinulle "24 kuukautta se raja" selventävästä vastauksesta. Juuri tuosta kertymästä uo:sta minullekin sanottiin. Eikä todellakaan mitään tulorajoista.
        Kiitos asiallisesta vastauksestasi.


    • 20+6

      Vai vatipää. Eiköhän se löydy sulla ihan peilistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe