Gallup työpaikoista

Thank you all

Kertokaahan miehet ja naiset kuinka suomeen muuttanut puolisonne on työllistynyt? Onko saanut oman alansa töitä? Kuinka pian ovat oppineet suomen kielen?

208

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raaka Watson

      Loistava avaus. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan vastauksia.

      • Kiitti riitti

        Sinun kommennteja ei kaivata


      • Raaka Watson
        Kiitti riitti kirjoitti:

        Sinun kommennteja ei kaivata

        Niinkö?


      • Onnelliset1

        Venäjältä tullut vaimoni on sopeutunut
        5-vuodessa oikein hyvin ja osaa jo
        suomea kiitettävästi,ei ole kauheasti
        hakenut töitä,mutta toi kyllä loppuelämän
        rahat tullessaan,joten nyt on vaa pojan
        kanssa kotosalla,eli ei valittamista,
        mu tarinoita varamaan monenlaisia!


      • naapurisi erkki
        Onnelliset1 kirjoitti:

        Venäjältä tullut vaimoni on sopeutunut
        5-vuodessa oikein hyvin ja osaa jo
        suomea kiitettävästi,ei ole kauheasti
        hakenut töitä,mutta toi kyllä loppuelämän
        rahat tullessaan,joten nyt on vaa pojan
        kanssa kotosalla,eli ei valittamista,
        mu tarinoita varamaan monenlaisia!

        Kotosalla on, tiedetään. Käyn kylässä aina kun olet poissa.


      • sinä olet
        naapurisi erkki kirjoitti:

        Kotosalla on, tiedetään. Käyn kylässä aina kun olet poissa.

        Malliesimerkki henkilöstä, jota elämä vähän murjonut.


    • litsis lätsis

      Ensin maahanmuuttajille pitäisi kertoa mitä suomenkielen sana, t y ö tarkoittaa.
      Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.

      • China Dragon

        Vaimoni oppi suomenkielen kansalaisuuteen hyväksyttävän tason 2.5 vuodessa.

        Tuo taso ei kuitenkaan riitä sellaisiin ammatteihin joissa joutuu käyttämään suomenkieltä tai teknistä sanastoa.

        Mielestäni Suomessa on yksi ongelma ja se on työn puute. Ei ole paljon niitä töitä jos haluaa normaalin työsuhteen. Niitä ei oikein ole kantasuomalaisille ja vielä vähemmän ulkomaalaisille. Monessa työpaikassa hieman karsastetaan englanninkieltä ja huonoa suomenkieltä.

        Maahanmuuttajille on siis aika kapeat mahdollisuudet työllistyä, ainakin jos haluaisi työllistyä ammattiin josta itse pitäisi. Tosin, samaa se on nykyisin myös kantaväestöllä.

        Siivoojia, 8.5 euron raksamiehiä, hoitajia, bussikuskeja. Sellaisia ammatteja joissa ei tarvitse laajaa osaamista voi olla rajatusti tarjolla. Nuo paikat usein täytetään vuokratyövoimalla joten palkkaus on heikompi mitä normaaleissa suoraan solmituissa työsuhteissa.

        Vaimoni ei ole työllistynyt oltuaan Suomessa kohta neljä vuotta. Käynyt kielikoulua, korkeamman tason koulutusta ja sai paperit yrityksen perustamista varten.

        Moni ulkomaalainen perustaa oman yrityksen koska ei näe työmarkkinoilla tilaa uusille ihmisille, ei suomalaisille ja vielä vähemmän ulkomaalaisille.

        Työmarkkinat toimivat entistä enemmän suhteisiin perustuen, kaverin kaveri saa töitä. Uudenlainen haaste kaikille uusille henkilöille jotka yrittävät saada työpaikan nykyisessä Suomessa.

        Itse en näe Suomessa työvoimapulaa, ei se ainakaan näy yritysten rekrytoinneissa tai yhteiskunnallisessa koulutusjärjestelmässä.

        Milloin olette viimeksi lukeneet yrityksen tarjoamasta koulutuksesta yhteistyössä työvoimaviranomaisten kanssa? Kaksikymmentävuotta sitten niitä oli aika paljon suhteessa nykyiseen hetkeen.

        Ulkomaalaisilla ja suomalaisilla on haastavaa saada töitä. Haastavaa taitaa olla jo löytää harjoittelupaikka ilmaisille harjoittelijoille. Miksi joku maksaisi palkkaa jos saa ilmaisia työntekijöitä? Eikös se olisi hullu ajatus maksaa palkkaa jos saa ilmaisia käsiä niin paljon kuin haluaa?!


      • hiuhiul
        China Dragon kirjoitti:

        Vaimoni oppi suomenkielen kansalaisuuteen hyväksyttävän tason 2.5 vuodessa.

        Tuo taso ei kuitenkaan riitä sellaisiin ammatteihin joissa joutuu käyttämään suomenkieltä tai teknistä sanastoa.

        Mielestäni Suomessa on yksi ongelma ja se on työn puute. Ei ole paljon niitä töitä jos haluaa normaalin työsuhteen. Niitä ei oikein ole kantasuomalaisille ja vielä vähemmän ulkomaalaisille. Monessa työpaikassa hieman karsastetaan englanninkieltä ja huonoa suomenkieltä.

        Maahanmuuttajille on siis aika kapeat mahdollisuudet työllistyä, ainakin jos haluaisi työllistyä ammattiin josta itse pitäisi. Tosin, samaa se on nykyisin myös kantaväestöllä.

        Siivoojia, 8.5 euron raksamiehiä, hoitajia, bussikuskeja. Sellaisia ammatteja joissa ei tarvitse laajaa osaamista voi olla rajatusti tarjolla. Nuo paikat usein täytetään vuokratyövoimalla joten palkkaus on heikompi mitä normaaleissa suoraan solmituissa työsuhteissa.

        Vaimoni ei ole työllistynyt oltuaan Suomessa kohta neljä vuotta. Käynyt kielikoulua, korkeamman tason koulutusta ja sai paperit yrityksen perustamista varten.

        Moni ulkomaalainen perustaa oman yrityksen koska ei näe työmarkkinoilla tilaa uusille ihmisille, ei suomalaisille ja vielä vähemmän ulkomaalaisille.

        Työmarkkinat toimivat entistä enemmän suhteisiin perustuen, kaverin kaveri saa töitä. Uudenlainen haaste kaikille uusille henkilöille jotka yrittävät saada työpaikan nykyisessä Suomessa.

        Itse en näe Suomessa työvoimapulaa, ei se ainakaan näy yritysten rekrytoinneissa tai yhteiskunnallisessa koulutusjärjestelmässä.

        Milloin olette viimeksi lukeneet yrityksen tarjoamasta koulutuksesta yhteistyössä työvoimaviranomaisten kanssa? Kaksikymmentävuotta sitten niitä oli aika paljon suhteessa nykyiseen hetkeen.

        Ulkomaalaisilla ja suomalaisilla on haastavaa saada töitä. Haastavaa taitaa olla jo löytää harjoittelupaikka ilmaisille harjoittelijoille. Miksi joku maksaisi palkkaa jos saa ilmaisia työntekijöitä? Eikös se olisi hullu ajatus maksaa palkkaa jos saa ilmaisia käsiä niin paljon kuin haluaa?!

        > Vaimoni oppi suomenkielen kansalaisuuteen hyväksyttävän tason 2.5 vuodessa.

        Toivottavasti hän oppi myös kirjoittamaan suomen kielen.


      • työ = kela

        äkkiä ne sen oppii.


      • Hähhhääää
        hiuhiul kirjoitti:

        > Vaimoni oppi suomenkielen kansalaisuuteen hyväksyttävän tason 2.5 vuodessa.

        Toivottavasti hän oppi myös kirjoittamaan suomen kielen.

        Älä iinise. Itsehän tuo kantasuomalainen puoliso tuon kommentin kirjoitti ja kirjoitti siis suomen kielen yhdysanaksi väärin. Niin tosin tekee valtaosa suomalaisista, ja monet kirjoittavat kielen myös isolla alkukirjaimella (Suomenkieli).

        Itsekin kirjoitit väärin, sillä oikeasti olisi pitänyt kirjoittaa "toivottavasti hän oppii myös kirjoittamaan suomen kieltä".


      • diipadaapaa olet
        hiuhiul kirjoitti:

        > Vaimoni oppi suomenkielen kansalaisuuteen hyväksyttävän tason 2.5 vuodessa.

        Toivottavasti hän oppi myös kirjoittamaan suomen kielen.

        Aina jaksaa naurattaa kun joku pelle yrittää netissä korjata muiden kielioppia ja on niin stanan tyhmä ettei itsekään osaa kirjoittaa oikein vaikka sitä yrittääkin. I got news for ya, ketään muuta kuin pilkunnussijaa ei kiinnosta.


      • kkk696
        työ = kela kirjoitti:

        äkkiä ne sen oppii.

        "Turo's Heavy Gee": KELALOMAKE ,mainiot sanat reggae-kompilla.


      • China Dragon
        diipadaapaa olet kirjoitti:

        Aina jaksaa naurattaa kun joku pelle yrittää netissä korjata muiden kielioppia ja on niin stanan tyhmä ettei itsekään osaa kirjoittaa oikein vaikka sitä yrittääkin. I got news for ya, ketään muuta kuin pilkunnussijaa ei kiinnosta.

        Nyt tiedetään miksi Suomessa tehdään itsemurhia todella paljon suhteessa maan asukaslukuun, he etsivät negatiivista asiaa ei positiivista. Tuo joka kirjoitti kirjoitusvirheestä todennäköisesti tekee itsemurhan koska ei voi elää täydellisessä maailmassa.


    • Meillä puoliso

      työllistyi vajaassa vuodessa, eli on nyt tehnyt yhtäjaksoisesti töitä reilut kymmenen vuotta. Sitä ennen opiskeli suomenkieltä. Opinnot olivat vielä pahasti kesken, joten voidaan sanoa, että hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea.

      Kielitaito karttui tosi nopeasti työelämässä, lähinnä pakon edessä. Vaikka työpaikalla puhutaankin yleisesti englantia, on virallinen työkieli kuitenkin suomi. Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen.

      Silloin, reilut kymmenen vuotta sitten, työllistyminen oli huomattavasti helpompaa myös kantaväestölle, joten mieheni esimerkki ei ole täysin vertailukelpoinen tänä päivänä.

      • China Dragon

        "hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea."

        "Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen"


        Hei, en ymmärrä miten miehesi on voinut hoitaa paperityöt jos ei osannut suomea.
        Kirjoituksessasi on pieni ristiriita.
        Olen itse työskennellyt kymmenien ulkomaalaisten kanssa toimistotyössä ja kokemuksesta voin sanoa ettei vuoden suomenkielen opiskelu ole riittävällä tasolla.

        Jos toimiston muu väki haluaa olla auttamassa jatkuvasti niin tuolloin ulkomaalainen voi suoriutua välttävästi. Vie vain resursseja opetustyöhön ja vähentää muiden tehokkuutta.


      • nämä on nähty
        China Dragon kirjoitti:

        "hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea."

        "Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen"


        Hei, en ymmärrä miten miehesi on voinut hoitaa paperityöt jos ei osannut suomea.
        Kirjoituksessasi on pieni ristiriita.
        Olen itse työskennellyt kymmenien ulkomaalaisten kanssa toimistotyössä ja kokemuksesta voin sanoa ettei vuoden suomenkielen opiskelu ole riittävällä tasolla.

        Jos toimiston muu väki haluaa olla auttamassa jatkuvasti niin tuolloin ulkomaalainen voi suoriutua välttävästi. Vie vain resursseja opetustyöhön ja vähentää muiden tehokkuutta.

        No palstan satutädit kertoo taas.


      • Työtoverit auttoivat
        China Dragon kirjoitti:

        "hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea."

        "Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen"


        Hei, en ymmärrä miten miehesi on voinut hoitaa paperityöt jos ei osannut suomea.
        Kirjoituksessasi on pieni ristiriita.
        Olen itse työskennellyt kymmenien ulkomaalaisten kanssa toimistotyössä ja kokemuksesta voin sanoa ettei vuoden suomenkielen opiskelu ole riittävällä tasolla.

        Jos toimiston muu väki haluaa olla auttamassa jatkuvasti niin tuolloin ulkomaalainen voi suoriutua välttävästi. Vie vain resursseja opetustyöhön ja vähentää muiden tehokkuutta.

        todella paljon aluksi mies jatkoi kielenopiskelua omatoimisesti.

        En ollut valitettavasti kovin täsmällinen alkuperäisessä vastauksessani. Olisi pitänyt kertoa, että alkuun paperitöitä lankesi mieheni osalle vähemmän.

        Varmaan sitten 'välttävän suoriutumisensa' takia hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan.

        Anteeksi vain, mutta aistin pientä negatiivisuutta, kenties kateuttakin, asenteessasi, China Dragon. On valitettavaa, ettei oma puolisosi ole työllistynyt, sitäkään huolimatta, että oppi suomenkielen noinkin nopeasti, ja on muutenkin kouluttautunut. Minun puolisoni tuli Suomeen huomattavasti otollisempaan aikaan, eli hänellä kävi selvästikin hyvä tuuri. Tuskin olisi onnistunut saamaan töitä silloisilla meriiteillään tänä päivänä.


      • vaimo Aasiasta.
        Työtoverit auttoivat kirjoitti:

        todella paljon aluksi mies jatkoi kielenopiskelua omatoimisesti.

        En ollut valitettavasti kovin täsmällinen alkuperäisessä vastauksessani. Olisi pitänyt kertoa, että alkuun paperitöitä lankesi mieheni osalle vähemmän.

        Varmaan sitten 'välttävän suoriutumisensa' takia hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan.

        Anteeksi vain, mutta aistin pientä negatiivisuutta, kenties kateuttakin, asenteessasi, China Dragon. On valitettavaa, ettei oma puolisosi ole työllistynyt, sitäkään huolimatta, että oppi suomenkielen noinkin nopeasti, ja on muutenkin kouluttautunut. Minun puolisoni tuli Suomeen huomattavasti otollisempaan aikaan, eli hänellä kävi selvästikin hyvä tuuri. Tuskin olisi onnistunut saamaan töitä silloisilla meriiteillään tänä päivänä.

        Minun vaimoni, opiskeli Suomen kielen, synnytti lapsen, opiskeli Suomen kielellä sairaanhoitajan paprut, valmistui ja sai vakituisen työpaikan hoitajana. Aikaisempi koulutus omassa maassaan ns. ammatti korkeakoulu, oli töissä siellä. Suomessa koko hommaan meni päälle 5 vuotta.


        Kyllä kelpaa


      • China Dragon
        Työtoverit auttoivat kirjoitti:

        todella paljon aluksi mies jatkoi kielenopiskelua omatoimisesti.

        En ollut valitettavasti kovin täsmällinen alkuperäisessä vastauksessani. Olisi pitänyt kertoa, että alkuun paperitöitä lankesi mieheni osalle vähemmän.

        Varmaan sitten 'välttävän suoriutumisensa' takia hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan.

        Anteeksi vain, mutta aistin pientä negatiivisuutta, kenties kateuttakin, asenteessasi, China Dragon. On valitettavaa, ettei oma puolisosi ole työllistynyt, sitäkään huolimatta, että oppi suomenkielen noinkin nopeasti, ja on muutenkin kouluttautunut. Minun puolisoni tuli Suomeen huomattavasti otollisempaan aikaan, eli hänellä kävi selvästikin hyvä tuuri. Tuskin olisi onnistunut saamaan töitä silloisilla meriiteillään tänä päivänä.

        Maailma on tosiaan muuttunut toisenlaiseksi kymmenessä vuodessa.

        Työpaikoilla ei ole enää varaa harjoitella, tulisi olla tehokas jo ensimmäisenä työpäivänä.

        Ihmettelin vain miten on mahdollista hoitaa asioita jos ei ymmärrä mitä papereissa lukee, eikä voi kirjoittaa mitään.
        Hallinnolliset asiat kun vaativat kohtalaisen kielitaidon, ei välttämättä hyvää mutta edes kohtalaisen ettei väärinkäsityksiä muodostuisi.

        Yritys ottaa riskin jos se laittaa kielellisesti tietämättömän hoitamaan asioita.

        Kateutta en pode, mietin vain sitä montako kertaa on pitänyt itseään kuormittaa opettaessaan huonon kielitaidon omaavaa ulkomaalaista. Se tuottaa lisätyötä itselle mutta yritys ei maksa siitä opettamiseen kulutetusta omasta työajasta palkkaa. Tietysti kysymys on hyvästä tahdosta, voit auttaa muita mutta se tarkoittaa lisätunteja oman työn hoitamiseen. Pitempiä päiviä jotta joku muu pääsisi työnsä sisälle ja alkuun.


      • totuus on toinen
        Työtoverit auttoivat kirjoitti:

        todella paljon aluksi mies jatkoi kielenopiskelua omatoimisesti.

        En ollut valitettavasti kovin täsmällinen alkuperäisessä vastauksessani. Olisi pitänyt kertoa, että alkuun paperitöitä lankesi mieheni osalle vähemmän.

        Varmaan sitten 'välttävän suoriutumisensa' takia hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan.

        Anteeksi vain, mutta aistin pientä negatiivisuutta, kenties kateuttakin, asenteessasi, China Dragon. On valitettavaa, ettei oma puolisosi ole työllistynyt, sitäkään huolimatta, että oppi suomenkielen noinkin nopeasti, ja on muutenkin kouluttautunut. Minun puolisoni tuli Suomeen huomattavasti otollisempaan aikaan, eli hänellä kävi selvästikin hyvä tuuri. Tuskin olisi onnistunut saamaan töitä silloisilla meriiteillään tänä päivänä.

        "hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan."

        Vessojen siivoajasta toimiston siivoajaksi?

        Anteeksi vain, mutta aistin höyryävän paskanhajua vastauksessasi.Keksittyjen horinoiden kirjoittelu on mielestäsi varmaan asiallista,mutta tosiasiassa sinua säälitään.Ukkosi on varmaan afrikan sarvesta eikä lahjat riitä muuhun kuin norkoiluun.


      • Hähähhäääää
        China Dragon kirjoitti:

        "hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea."

        "Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen"


        Hei, en ymmärrä miten miehesi on voinut hoitaa paperityöt jos ei osannut suomea.
        Kirjoituksessasi on pieni ristiriita.
        Olen itse työskennellyt kymmenien ulkomaalaisten kanssa toimistotyössä ja kokemuksesta voin sanoa ettei vuoden suomenkielen opiskelu ole riittävällä tasolla.

        Jos toimiston muu väki haluaa olla auttamassa jatkuvasti niin tuolloin ulkomaalainen voi suoriutua välttävästi. Vie vain resursseja opetustyöhön ja vähentää muiden tehokkuutta.

        Siinäpä vasta neuvoja... Suomen kieli kirjoitetaan siis erikseen = kahdeksi sanaksi ja keskellä lausetta pienella alkukirjaimella (suomen kieli). Ei sunkaan kannattaisi neuvojasi jakaa, kun et osaa itsekään. Et näytä osaavan edes välimerkkejä käyttää.


      • Vaikka olisikin
        totuus on toinen kirjoitti:

        "hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan."

        Vessojen siivoajasta toimiston siivoajaksi?

        Anteeksi vain, mutta aistin höyryävän paskanhajua vastauksessasi.Keksittyjen horinoiden kirjoittelu on mielestäsi varmaan asiallista,mutta tosiasiassa sinua säälitään.Ukkosi on varmaan afrikan sarvesta eikä lahjat riitä muuhun kuin norkoiluun.

        Afrikan sarvesta (mitä nyt ei kumminkaan ole), niin siinä että on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti 10 vuotta, tuhlaamatta sinun verorahojasi, ei mielestäni ole mitään väheksyttävää. Kuten ei siinäkään, että jotkut todellakin siivoavat myös ne vessat ja toimistot. Jos ei siivoaisi, niin aikamoisessa paskassa taitaisimme kaikki kahlata.

        Puolisoni ei myöskään tee siivoustyötä, eikä paista pizzoja - jos se nyt jotenkin sinulle kuuluu. Hän ei myöskään ole kotoisin Afrikasta, eikä hän ole arabi.

        Vastauksestasi tulee väkisin mieleen, että puolisoni on huomattavasti korkeammin koulutettu kuin sinä, ja on muutenkin huomattavasti sinua sivistyneempi yksilö.


      • Kaikille on töitä !
        totuus on toinen kirjoitti:

        "hän on juuri saanut kolmannen kerran ylennyksen työpaikassaan."

        Vessojen siivoajasta toimiston siivoajaksi?

        Anteeksi vain, mutta aistin höyryävän paskanhajua vastauksessasi.Keksittyjen horinoiden kirjoittelu on mielestäsi varmaan asiallista,mutta tosiasiassa sinua säälitään.Ukkosi on varmaan afrikan sarvesta eikä lahjat riitä muuhun kuin norkoiluun.

        Uskon tuohon asiaan, että kyllä täällä maahanmuuttajatkin saavat töitä, jos vaan haluavat tehdä! Se on vanha totuus, että " kyllä tekevä töitä saa "
        Olen itse ajatellut niin, että kyllä yksi ihminen aina johonkin rakoseen mahtuu- ja niin olen aina saanut töitä, varsinkaan, kun en ole ollut kovin ronkeli. Sitten, kun teet työsi hyvin, niin saat pikku-hiljaa parempa hommia ja kohta pääset koulutukseen ja esimiestehtäviin.

        Minulla on useampikin tuttava maahanmuuttajissa: Virosta, Venäjältä,Turkista, Kiinasta ja Filippiineiltä ja kaikki he ovat työllistyneet hyvin ja menestyvät työssään. Joukkoon kuuluu lääkäreitä, siivoojia, insinööri muun muassa. Tosin, he ovatkin opiskelleet ahkerasti suomea ja pärjäävät suomen kielellä. Se on näköjään edellytys, mutta sehän on jokaisesta maahanmuuttajasta itsestään kiinni.
        Tämä ei ole keksitty horina, uskokoon sen nimimerkki " totuus on toinen " tai ei, ihan sama minulle !


      • tässä tietoa
        Kaikille on töitä ! kirjoitti:

        Uskon tuohon asiaan, että kyllä täällä maahanmuuttajatkin saavat töitä, jos vaan haluavat tehdä! Se on vanha totuus, että " kyllä tekevä töitä saa "
        Olen itse ajatellut niin, että kyllä yksi ihminen aina johonkin rakoseen mahtuu- ja niin olen aina saanut töitä, varsinkaan, kun en ole ollut kovin ronkeli. Sitten, kun teet työsi hyvin, niin saat pikku-hiljaa parempa hommia ja kohta pääset koulutukseen ja esimiestehtäviin.

        Minulla on useampikin tuttava maahanmuuttajissa: Virosta, Venäjältä,Turkista, Kiinasta ja Filippiineiltä ja kaikki he ovat työllistyneet hyvin ja menestyvät työssään. Joukkoon kuuluu lääkäreitä, siivoojia, insinööri muun muassa. Tosin, he ovatkin opiskelleet ahkerasti suomea ja pärjäävät suomen kielellä. Se on näköjään edellytys, mutta sehän on jokaisesta maahanmuuttajasta itsestään kiinni.
        Tämä ei ole keksitty horina, uskokoon sen nimimerkki " totuus on toinen " tai ei, ihan sama minulle !

        Osa maahanmuuttajista työllistyy hyvin, osa opiskelee - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Muutamat maahanmuuttajaryhmät – nepalilaiset, virolaiset ja filippiiniläiset – ovat saavuttaneet suomalaisten työllistymistason.
        .
        Venäläisten ja vietnamilaisten työllisyysasteet ylittävät 50 prosenttia ja kiinalaisten työllisyysaste on 50 prosentin tuntumassa. Ulkomaalaistaustaisten työllisyyden kasvu näyttää ripeämmältä kuin suomalaisten eli ero on kaventumassa.

        Somalin­kielisten ja afgaanien työttömyysaste, 50 prosenttia, poikkeaa useimmista ryhmistä selvästi. Ilmeisesti turva­paikan­hakijoilla ei ole ensimmäisenä mielessään työpaikan hankkiminen. Toisaalta kielitaidottomina heidän kysyntänsä työmarkkinoilla on ollut vähäistä.
        Somalinkielisillä on poikkeavaa se, että naiset pyrkivät työmarkkinoille harvoin, he eivät siis hakeudu työnhakijoiksikaan. Somalinkielisiä työikäisiä on 7 555, joista töissä on 1 689 ja työttömänä 1 775. Työttömiä on 25 prosenttia työikäisistä ja työllisiä 22 prosenttia, eli hieman yli puolet opiskelee tai on kotitalouksissa. Kulttuurierot lienevät syynä siihen, että naiset eivät juuri tule työmarkkinoille, niin somalinkielisillä kuin afgaaneillakin.
        - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf


      • potaskaa
        vaimo Aasiasta. kirjoitti:

        Minun vaimoni, opiskeli Suomen kielen, synnytti lapsen, opiskeli Suomen kielellä sairaanhoitajan paprut, valmistui ja sai vakituisen työpaikan hoitajana. Aikaisempi koulutus omassa maassaan ns. ammatti korkeakoulu, oli töissä siellä. Suomessa koko hommaan meni päälle 5 vuotta.


        Kyllä kelpaa

        Älä valehtele. Juttuhan menee todellisuudessa niin että se sun aasian ihme tuli Suomeen ja heittäytyi (ellei jo aiemmin) heti paksuksi, siinä meni raskauksineen päivineen 2 v ja uutta kakaraa putkeen vaan ja taas sama rumba. Hakee kaikki äideille kuuluvat tuet, vaikka ne eivät heille kuuluisi. Painukoot tehtailee kakaroita sinne omaan maahansa. Tuskin on missään töissä ja muka opiskellut suomeksi sairaanhoitajaksi, ihan täyttä potaskaa. Sellaisia suomen kielen sönkkaajia on liikaakin noissa sairaalahommissa, että tuskin osaavat vaativimpia tehtäviä.


      • tiedän
        vaimo Aasiasta. kirjoitti:

        Minun vaimoni, opiskeli Suomen kielen, synnytti lapsen, opiskeli Suomen kielellä sairaanhoitajan paprut, valmistui ja sai vakituisen työpaikan hoitajana. Aikaisempi koulutus omassa maassaan ns. ammatti korkeakoulu, oli töissä siellä. Suomessa koko hommaan meni päälle 5 vuotta.


        Kyllä kelpaa

        Taitaa olla ainut maahanmuuttaja joka haluu töihin.


      • Aasialaisia lisää
        tiedän kirjoitti:

        Taitaa olla ainut maahanmuuttaja joka haluu töihin.

        Kyllä Aasialaiset hyvin töitä löytää ja haluavat vaurastua, ei ne sossun luukuilla roiku. Ja nyt puhun Kauko, Itä ja Pohjois-Aasiasta.


      • pilkuton
        China Dragon kirjoitti:

        "hän sai töitä siitäkin huolimatta, ettei puhunut suomea."

        "Esim. kaikki paperityöt hänen oli hoidettava suomeksi alusta alkaen"


        Hei, en ymmärrä miten miehesi on voinut hoitaa paperityöt jos ei osannut suomea.
        Kirjoituksessasi on pieni ristiriita.
        Olen itse työskennellyt kymmenien ulkomaalaisten kanssa toimistotyössä ja kokemuksesta voin sanoa ettei vuoden suomenkielen opiskelu ole riittävällä tasolla.

        Jos toimiston muu väki haluaa olla auttamassa jatkuvasti niin tuolloin ulkomaalainen voi suoriutua välttävästi. Vie vain resursseja opetustyöhön ja vähentää muiden tehokkuutta.

        heheheh - sähän veijari olet! todellinen pilkunviilaaja :D


    • Raaka Watson

      Lähinnä jään kaipaamaan niitä kommentteja oman alan duuneista. Ihmettelen jos kamelinkusettajat ja woodoo poppamiehet löytävät Suomesta töitä.

      • Abdullah

        Kyllä Kelalla tarvitaan kamelikuskeja.


      • ääliö

        Ei täältä löydä oman alansa töitä enää koulutetut suomalaisetkaan. Tai löytää, jos on valmis lähtemään töihin puoli-ilmaiseksi. Luuletko olevasi hauska tuolla kamelinkusettaja ja poppamies -lohkaisullasi?


    • Chom chom

      Mieheni opiskeli ensin yhden lukuvuoden pakolaisten tyko-kurssilla ja aloitti sitten ammattikoulun samalla luokalla suomalaisten kanssa. Amiksen jälkeen hän jatkoi opistotasolla kolme vuotta (nykyään AMK), yhden vuoden tosin piti vapaata opinnoista työskennellen harjoittelupaikassaan. Se oli myöhemmän työllistymisen kannalta todella hyödyllinen kokemus. Mieheni työllistyi heti valmistumisen jälkeen, ja töitä on sen jälkeen riittänyt (tekniikan alalla). Työn ohessa on päivittänyt osaamistaan ja suorittanut lisätutkinnon.

      Työnhausta kokemus on, että aika paljon saa edelleen olla tyrkyttämässä työnantajille, jotta saisi tilaisuuden kertoa, mitä osaa. Joskus jokin paikka on muka jo mennyt, mutta kun suomalainen kaveri on soittanut, se onkin vielä ollut vapaa. Mutta jos haastatteluun asti pääsee, on jo yleensä toinen ääni kellossa. Koulutuksen lisäksi työkokemusta on ehtinyt kertyä vakuuttavasti.

      • China Dragon

        Eli vei 5-vuotta kunnes miehesi sai työpaikan.

        Sitä luokkaa se varmaan keskimäärin on jos ei ole tarjolla suhteilla saatavia työpaikkoja.

        Omaa alaa ei käytännössä enää oikein ole, nykyisin suomalaiset vaihtavat alaa keskimäärin 3 kertaa työuransa aikana.


      • Chom chom
        China Dragon kirjoitti:

        Eli vei 5-vuotta kunnes miehesi sai työpaikan.

        Sitä luokkaa se varmaan keskimäärin on jos ei ole tarjolla suhteilla saatavia työpaikkoja.

        Omaa alaa ei käytännössä enää oikein ole, nykyisin suomalaiset vaihtavat alaa keskimäärin 3 kertaa työuransa aikana.

        Niin, riippuu siitä, mtkä ovat tavoitteet. Ei mieheni hakenutkaan aluksi töitä vaan halusi ensin opiskella itselleen ammatin. Ensimmäinen ammattitutkinto oli plakkarissa kolmen vuoden kuluttua Suomeen muutosta. Töitä tarjottiin jo silloin, mutta opiskelu (= ehkä parempi palkka ja asema tulevaisuudessa) kiinnosti enemmän.

        Opintoihin liittyvän harjoittelupaikan mieheni sai erään opettajansa suosituksesta: opettaja takasi työnantajalle, että tässä on teille hyvä tyyppi. Portinvartijateoria piti siis paikkansa. Sen jälkeen mieheni on hankkinut työpaikkansa omilla avuillaan, ilman suhteita. Siitä välivuodesta oli iso hyöty: pystyi näyttämään, että osaa hommansa, tulee toimeen työyhteisössä ja sai arvokasta kokemusta.

        Ala on pysynyt samana, mutta työnantajat ja työtehtävät ovat muuttuneet. Irtisanottu ei ole koskaan vaan välillä mies on joko saanut tarpeekseen tai kaivannut muutosta ja hakeutunut toiseen firmaan.


      • litsis lätsis
        China Dragon kirjoitti:

        Eli vei 5-vuotta kunnes miehesi sai työpaikan.

        Sitä luokkaa se varmaan keskimäärin on jos ei ole tarjolla suhteilla saatavia työpaikkoja.

        Omaa alaa ei käytännössä enää oikein ole, nykyisin suomalaiset vaihtavat alaa keskimäärin 3 kertaa työuransa aikana.

        Niin, siinä tuli muutamia esimerkkejä onnistuneista suomalaiseen työelämään sijoittumisesta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että suurin osa pakolais- turvapaikanhaku statuksella suomeen tulleista on pysyvästi, syystä, tai toisesta pysyvästi työttömänä.


      • Chom chom
        litsis lätsis kirjoitti:

        Niin, siinä tuli muutamia esimerkkejä onnistuneista suomalaiseen työelämään sijoittumisesta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että suurin osa pakolais- turvapaikanhaku statuksella suomeen tulleista on pysyvästi, syystä, tai toisesta pysyvästi työttömänä.

        Tämä ketju on gallup, ei yleistä keskustelua maahanmuutosta tai pakolaisista ja turvapaikanhakijoista. Suurin osa monikulttuurisen parisuhteen ulkomaalaisista osapuolista ei ole pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Oma kokemukseni ei siis ole yleistettävissä - mutta se ei liene tämän palstan tarkoituskaan.


    • Että näin

      Mun puoliso on asunut suomessa useamman vuoden. On hoitoalalla ja on töissä. Ei ole vielä Suomen passia kun ei oikein edes keksitä mihin hän sitä tarvisi. Hallitsee suomen mutta sanavarasto on hieman vajavainen. Ei ole ollut mitään hankaluuksia löytää töitä. Matalapalkka-ala ja näitä tarvitaan tänne enemmänkin kun suomalaiset ei suostu tekeen noita duuneja vaan ovat mieluummin sossun tuella. Toki hän ei sitä saisi minun tulojeni vuoksi

      • hoosiannaaa

        Eipä ole vastauksia siihen, että ovatko puolisonne löytäneet oman alansa töitä täältä. Vai eikö heillä ole ollutkaan omaa ammattia tänne tullessa, niinkuin se monen kohdalla on.


      • China Dragon
        hoosiannaaa kirjoitti:

        Eipä ole vastauksia siihen, että ovatko puolisonne löytäneet oman alansa töitä täältä. Vai eikö heillä ole ollutkaan omaa ammattia tänne tullessa, niinkuin se monen kohdalla on.

        Suomessa tosiaan on outo tilanne.
        Oliko se jopa 1,2 miljoonaa työikäistä ihmistä ilman työstatusta.

        20% eläkkeellä. Noin 2.43 miljoonaa töissä.

        Mitä ne 1.2 miljoonan ihmisen massa oikein tekee? Suuri luku ja Suomessa on kuulemma työvoimapula mutta taitaa olla myös palkanmaksaja pula.

        Koulutuksella ei liene nykyisin niin suurata merkitystä työllistymisessä mitä oli vielä 20-vuotta sitten. Suomen ongelmana ovat nyt ylikoulutetut työttömät ja ikuiset opiskelijat koska työtä ei kohtuudella löydy.

        Etelä-Suomessa suurin työttömyyden kasvu on tullut juuri korkeakoulutettujen ryhmään, se on huolestuttavaa.


      • Chom chom
        hoosiannaaa kirjoitti:

        Eipä ole vastauksia siihen, että ovatko puolisonne löytäneet oman alansa töitä täältä. Vai eikö heillä ole ollutkaan omaa ammattia tänne tullessa, niinkuin se monen kohdalla on.

        Mieheni oli Suomeen tullessaan vielä nuori, oli käynyt kotimaassaan lukiota. Hän ei tullut Suomeen mun takiani. Mieheni hankki ammatin Suomessa ja on työskennellyt sitten sillä omalla alalla.

        Koulutus ei takaa työpaikkaa, mutta eipä taida nuorison keskuudessa olla enää sellaistakaan käsitystä, että pelkällä peruskoululla pärjäisi. Vapaista työpaikoista on vaikea löytää tietoa, se on totta. Moni työpaikka menee nykyään vuokrafirmojen kautta eli töitä on niille, jotka suostuvat tekemään töitä kakkosluokassa. Sopii joillekin ja joihinkin elämäntilanteisiin, mutta moni haluaisi muuta.


      • China Dragon
        Chom chom kirjoitti:

        Mieheni oli Suomeen tullessaan vielä nuori, oli käynyt kotimaassaan lukiota. Hän ei tullut Suomeen mun takiani. Mieheni hankki ammatin Suomessa ja on työskennellyt sitten sillä omalla alalla.

        Koulutus ei takaa työpaikkaa, mutta eipä taida nuorison keskuudessa olla enää sellaistakaan käsitystä, että pelkällä peruskoululla pärjäisi. Vapaista työpaikoista on vaikea löytää tietoa, se on totta. Moni työpaikka menee nykyään vuokrafirmojen kautta eli töitä on niille, jotka suostuvat tekemään töitä kakkosluokassa. Sopii joillekin ja joihinkin elämäntilanteisiin, mutta moni haluaisi muuta.

        Suomi on aika pahassa tilanteessa jossa se joutuu arvioimaan miten saataisiin työpaikkoja Suomeen. Sellaista työtä minkä rahoitus tulisi pääosin ulkomailta.

        Globaali työn hinta on aika alhainen ja Suomi on kallis maa asua.

        Tuo yhtälö ei ole helppo ratkaistavaksi. Ei suomalainen pärjää 600 euron palkalla mutta on maita jossa tuolla palkalla elää jo suomalaista keskiansiota paremmin.

        Jos samaa työtä tekevälle ja samaa tulosta tekevälle ihmiselle maksettaisiin sama palkka niin suomalainen nääntyisi nälkään mutta halpamaan asukas ostaisi auton ja katselisi uutta asuntoa.

        Ostovoima ja maan kalleusluokka hankaloittavat kilpailukykyä. Ei palkkoja voi alentaa jos hintataso on korkealla. Kokonaisuudessaan Suomen hintataso tulee 60% kokonaisverotuksesta, sen korkeaan tasoon kohdistuu nyt paineita.

        Ehkä yksi tapa toimia on Englannin tapa, Englannissa on arvioitu olevan noin 13 000 orjaa vaikka on sivistynyt demokraattinen länsimaa. Talouden alamäki tuottaa vielä outoja käänteitä EU:n ihmisarvon tason arvioinnissa.
        Englanti suunnittelee nyt maahanmuuttajille uutta lakia. Sosiaaliturvaa ei saisi neljän ensimmäisen asumisvuoden aikana. Tuon on arvioitu nostavan orjien määrän koska maahan tulleet ihmiset tekevät työtä kuten orjat puuvillapelloilla saadakseen rahaa edes jostain.

        Yleistyykö Englannin ajattelutapa myös muuhun Eurooppaan, saa nähdä.


      • ha ha ha
        China Dragon kirjoitti:

        Suomi on aika pahassa tilanteessa jossa se joutuu arvioimaan miten saataisiin työpaikkoja Suomeen. Sellaista työtä minkä rahoitus tulisi pääosin ulkomailta.

        Globaali työn hinta on aika alhainen ja Suomi on kallis maa asua.

        Tuo yhtälö ei ole helppo ratkaistavaksi. Ei suomalainen pärjää 600 euron palkalla mutta on maita jossa tuolla palkalla elää jo suomalaista keskiansiota paremmin.

        Jos samaa työtä tekevälle ja samaa tulosta tekevälle ihmiselle maksettaisiin sama palkka niin suomalainen nääntyisi nälkään mutta halpamaan asukas ostaisi auton ja katselisi uutta asuntoa.

        Ostovoima ja maan kalleusluokka hankaloittavat kilpailukykyä. Ei palkkoja voi alentaa jos hintataso on korkealla. Kokonaisuudessaan Suomen hintataso tulee 60% kokonaisverotuksesta, sen korkeaan tasoon kohdistuu nyt paineita.

        Ehkä yksi tapa toimia on Englannin tapa, Englannissa on arvioitu olevan noin 13 000 orjaa vaikka on sivistynyt demokraattinen länsimaa. Talouden alamäki tuottaa vielä outoja käänteitä EU:n ihmisarvon tason arvioinnissa.
        Englanti suunnittelee nyt maahanmuuttajille uutta lakia. Sosiaaliturvaa ei saisi neljän ensimmäisen asumisvuoden aikana. Tuon on arvioitu nostavan orjien määrän koska maahan tulleet ihmiset tekevät työtä kuten orjat puuvillapelloilla saadakseen rahaa edes jostain.

        Yleistyykö Englannin ajattelutapa myös muuhun Eurooppaan, saa nähdä.

        Ai kuten se hierojasi Kiina jossa ei edes puolella asukkaista ole varaa henkilöautoon.


      • hyi hyi
        ha ha ha kirjoitti:

        Ai kuten se hierojasi Kiina jossa ei edes puolella asukkaista ole varaa henkilöautoon.

        Taasko täällä raivoat rasistiakka.


      • China Dragon
        hyi hyi kirjoitti:

        Taasko täällä raivoat rasistiakka.

        ha ha ha,

        Olen rukoillut Jumalaa ettei edes 10% kiinalaisista olisi varaa autoon. Maapallo kuormittuisi ihan paskaksi jos edes ne 10% eli 130 000 000 kiinalaista ostaisi auton.

        Onneksi siellä on suurimmissa kaupungeissa maailman parhaimmat metrot.

        Yhdessä kaupungissa on metrolinjaa 100 x mitä koko Suomessa. Helpottaa saasteongelmia jotka ovat jo valtaisia.

        Sinulle tuntuu jääneen joku herne aivoihin, yritä kaivaa se pois ettei siitä kehity syöpää.


      • nimenomaan ..
        China Dragon kirjoitti:

        ha ha ha,

        Olen rukoillut Jumalaa ettei edes 10% kiinalaisista olisi varaa autoon. Maapallo kuormittuisi ihan paskaksi jos edes ne 10% eli 130 000 000 kiinalaista ostaisi auton.

        Onneksi siellä on suurimmissa kaupungeissa maailman parhaimmat metrot.

        Yhdessä kaupungissa on metrolinjaa 100 x mitä koko Suomessa. Helpottaa saasteongelmia jotka ovat jo valtaisia.

        Sinulle tuntuu jääneen joku herne aivoihin, yritä kaivaa se pois ettei siitä kehity syöpää.

        Samaa kanssa tänään ajattelin, kun luin tuon hörö akan kirjoitusta. Taitaa kaikki toivoa ihan ilmaston puolesta, että Kiinassa autokanta pysyy maltillisena.


      • ........
        China Dragon kirjoitti:

        ha ha ha,

        Olen rukoillut Jumalaa ettei edes 10% kiinalaisista olisi varaa autoon. Maapallo kuormittuisi ihan paskaksi jos edes ne 10% eli 130 000 000 kiinalaista ostaisi auton.

        Onneksi siellä on suurimmissa kaupungeissa maailman parhaimmat metrot.

        Yhdessä kaupungissa on metrolinjaa 100 x mitä koko Suomessa. Helpottaa saasteongelmia jotka ovat jo valtaisia.

        Sinulle tuntuu jääneen joku herne aivoihin, yritä kaivaa se pois ettei siitä kehity syöpää.

        No tällä hetkellä Kiinan autokanta on noin 260 milj. autoa joista henkilöautoja noin 150 milj, eli valitettavasti sinun rukouksesi eivät ole auttaneet.
        Vaikka Kiina rajoittaakin voimakkaasti autokannan kasvua kaupungeissa ja esimerkiksi polttomoottorikäyttöisten mopojen käyttö on useissa kaupungeissa kielletty, silti ylivoimaisesti suurin osa ilmansaasteista tule tänä päivänä liikenteestä.

        Vaikka maassa onkin rajoitettu rekisterikilpien saantia niin siitä huolimatta autokanta kasvaa kovaa vauhtia ja tänä päivänä Kiina onkin jo maailman suurin uusien autojen markkina-alue.
        Esimerkiksi Shanghaissa myydään huutokaupalla rajoitettu määrä rekisterikilpiä/kk joissa niiden hinnat nousevat tavallisesti 90 000 juanin paikkeille, eli yli 11 000 euroon.
        Silti maassa myydään joka kuukausi keskimäärin 1,71 milj. uutta henkilöautoa kun vastaava luku Suomessa on 8500 autoa/kk.
        Eli väestömäärään suhteutettuna Kiinassa myydän lähes yhtä paljon uusia henkilöautoja kuin Suomessakin. Mikähän olisi suhdeluku jos Suomessakin uuden auton ostaja joutuisi auton hinnan lisäksi maksamaan 11000 euroa pelkästä rekisterikilvestä?


      • China Dragon
        ........ kirjoitti:

        No tällä hetkellä Kiinan autokanta on noin 260 milj. autoa joista henkilöautoja noin 150 milj, eli valitettavasti sinun rukouksesi eivät ole auttaneet.
        Vaikka Kiina rajoittaakin voimakkaasti autokannan kasvua kaupungeissa ja esimerkiksi polttomoottorikäyttöisten mopojen käyttö on useissa kaupungeissa kielletty, silti ylivoimaisesti suurin osa ilmansaasteista tule tänä päivänä liikenteestä.

        Vaikka maassa onkin rajoitettu rekisterikilpien saantia niin siitä huolimatta autokanta kasvaa kovaa vauhtia ja tänä päivänä Kiina onkin jo maailman suurin uusien autojen markkina-alue.
        Esimerkiksi Shanghaissa myydään huutokaupalla rajoitettu määrä rekisterikilpiä/kk joissa niiden hinnat nousevat tavallisesti 90 000 juanin paikkeille, eli yli 11 000 euroon.
        Silti maassa myydään joka kuukausi keskimäärin 1,71 milj. uutta henkilöautoa kun vastaava luku Suomessa on 8500 autoa/kk.
        Eli väestömäärään suhteutettuna Kiinassa myydän lähes yhtä paljon uusia henkilöautoja kuin Suomessakin. Mikähän olisi suhdeluku jos Suomessakin uuden auton ostaja joutuisi auton hinnan lisäksi maksamaan 11000 euroa pelkästä rekisterikilvestä?

        Autoja on vielä vähän suhteessa asukaslukuun.

        Suomessa on noin 3.6 miljoonaa autoa. Eli enemmän kuin yksi auto kahta asukasta kohden.
        Jos Kiinassa olisi sama suhde siellä olisi noin 900 000 000 autoa, onneksi on vain 260 miljoonaa, sehän on kolme kertaa vähemmän suhteellisesti laskettuna mitä Suomessa.

        Kiina taitaa jyrätä taloudessa ja ihmisten elintaso nousee. Autokanta lisääntyy eikä taida riittää enää nekään rajoitukset joita on tehty. Parillisina päivinä saa ajaa vain ne joiden rekisterikilven numero on parillinen jne.

        Aikamoista touhua kun talous kasvaa nopeammin mitä pitäisi.
        Kestävä kehitys voi jäädä toisarvoiseksi.


      • China Dragon kirjoitti:

        Autoja on vielä vähän suhteessa asukaslukuun.

        Suomessa on noin 3.6 miljoonaa autoa. Eli enemmän kuin yksi auto kahta asukasta kohden.
        Jos Kiinassa olisi sama suhde siellä olisi noin 900 000 000 autoa, onneksi on vain 260 miljoonaa, sehän on kolme kertaa vähemmän suhteellisesti laskettuna mitä Suomessa.

        Kiina taitaa jyrätä taloudessa ja ihmisten elintaso nousee. Autokanta lisääntyy eikä taida riittää enää nekään rajoitukset joita on tehty. Parillisina päivinä saa ajaa vain ne joiden rekisterikilven numero on parillinen jne.

        Aikamoista touhua kun talous kasvaa nopeammin mitä pitäisi.
        Kestävä kehitys voi jäädä toisarvoiseksi.

        Kiinaan liittyvät talousasiat ja parisuhde asiat kiinnostaa myös täällä suunnassa.
        Juuri keväällä muutin kiinaan asumaan (Suzhou) 80 km Shanghaista sisämaahan.

        Olen nyt asunut täällä noin puoli vuotta ja 4 kiinalaista sanaa osaan, lukea en ollenkaan.
        Juuri löysin itselleni 23-vuotiaan opettajan, joka on yliopisto-opiskelija ja jos tama
        homma lähtisi hyvin etenemään niin tässähän saattaisi kieltäkin oppia.
        Firman sisällä käytetään englantia, joten työssä kyllä pärjää, mutta vapaa-aikana on hankalaa, koska ihmiset täällä ei osaa englantia.

        No nyt taas töihin...


    • litsis lätsis

      Lähi-idästä ja Afrikasta tulleiden maahanmuuttajien pahin pulma ei ole suinkaan työttömyys, vaan ongelma on paljon, paljon laajempi.
      Se perustuu siihen harhakäsitykseen, että kehitysmaiden ongelmat ratkaistaan parhaiten siten, että otetaan kourallinen näitä surkeita sieltä täältä ja istutetaan
      länsimaiseen ruokapöytään.

      Sillä tavalla ei ratkaista ongelmia, vaan luodaan niitä. Ongelmia joista uutisointi kertoo päivittäin. Koko touhu on vain kosmetiikkaa jolla länsimaat pyrkivät välttämään
      todellisia, kehitysmaiden olosuhteita parantavia toimenpiteitä.

    • lohikäärme hieroja

      Maan nimet kirjoitetaan isolla.

      • vätyksiä

        Hei ole lupapatja, hommaa se ukkelis vaikka heittään tiskejä koneeseen.


    • no work

      Suomesta on todella vaikea saada töitä, miltään alalta. Kielitaito on myös aikaavievää hankkia, ainakin englantia äidinkielenään puhuville. Ja töihin varsinkaan ei pääse, jos ei puhu suomea. Helsingissä voi olla eri asia, mutta tämä on Tampereen tilanne. Vaikea ulkomaalisella on täällä edetä mihinkään nykyään.

      • oijojjj9j9

        "Maan nimet kirjoitetaan isolla." Kukas niitä on kirjoittanut pienellä?


    • henkilöstä kiinni

      Minun mies läpäsi YKi-kokeen oltuaan maassa vuosi ja 4 kk. Opiskeli sitä ennen tietty kieltä.

      Sen jälkeen hän meni työharjoitteluun, suoritti ammattitutkinnon siinä sivussa ( on opiskellut yliopistossa kotimaassaan, mutta siitä tutkinnosta ei ole ollut täällä mitään hyötyä) ja sitä kautta sai myöhemmin vakituisen työpaikan kaupungilta oltuaan maassa 3 vuotta.

      Kerran hänet on valittu työpaikkallaan vuoden työntekijäksi. Hyvin on mennyt.
      Vaikka kyllä se puoli-ilmainen työharjoittelu erilaisissa paikoissa, otti voimille niin henkisesti kuin fyysisestikkin.
      Minun mieheni on arabi :)

      • litsis lätsis

        Miehesi on arabi. Kuinkas muuten. 90 % suomalaisnaisten ns. ulkkismiehistä on joko mustia, tai arabeja.
        Syistä jotka eivä ole koskaan minulle selvinneet.


      • joo joo

        Eli ei tuottavaa työtä.


      • makarooniluatikko
        litsis lätsis kirjoitti:

        Miehesi on arabi. Kuinkas muuten. 90 % suomalaisnaisten ns. ulkkismiehistä on joko mustia, tai arabeja.
        Syistä jotka eivä ole koskaan minulle selvinneet.

        Ei takuulla pidä paikkaansa että suomalaisten naisten ulkkismiehistä 90 % on arabeja tai mustia. Koita rajoittaa tota katkeruuden määrää.


      • henkilöstä kiinni
        litsis lätsis kirjoitti:

        Miehesi on arabi. Kuinkas muuten. 90 % suomalaisnaisten ns. ulkkismiehistä on joko mustia, tai arabeja.
        Syistä jotka eivä ole koskaan minulle selvinneet.

        - Vuonna 2011 lähes 500 thaimaalaisnaista meni avioon suomalaisen miehen kanssa. Venäläistaustaisia naisia oli 400, Heikkilä sanoo.

        Suomalaiset naiset puolestaan ovat löytäneet ulkomaalaistaustaisen aviomiehen useimmiten Turkista, Briteistä ja Ruotsista.

        - siinä sulle tietoa ettei tarvii kulkea itseään nolaamassa. :D))

        http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaiset_puolisot_loytyvat_thaimaasta_ja_turkista/6562925


      • byrokraatti
        joo joo kirjoitti:

        Eli ei tuottavaa työtä.

        nyt sen kummemmin ottamatta kantaa alkuperäiseen kysymyksenasetteluun, suuri osa suomalaisista tekee juuri tätä tuottamatonta työtä julkisella sektorilla. Sorry, kannattaa tehdä kotiläksyt vähän paremmin


      • China Dragon
        byrokraatti kirjoitti:

        nyt sen kummemmin ottamatta kantaa alkuperäiseen kysymyksenasetteluun, suuri osa suomalaisista tekee juuri tätä tuottamatonta työtä julkisella sektorilla. Sorry, kannattaa tehdä kotiläksyt vähän paremmin

        Tuottamaton työ on mielenkiintoinen kysymys. Totta on että hallintoa tulisi kaventaa mutta toisaalta palvelujen taso varmistetaan vain palvelujen ostajan ehdoilla.

        Byrokraatti on siinä oikeassa ettei Suomi ole tehokas maa, liikaa byrokratiaa jota voitaisiin kaventaa.

        Kunnioitan opetustyötä jos siihen sidottaisiin oppilaiden menestyminen koulussa, terveydenhoitoa jossa tilastoitaisiin palveluihin käytetyt ajat suhteessa tehokkaaseen työaikaan. Lääkäreiden työpäivästä kuluu byrokratiaan 4.5 tuntia ja hoitotyöhön 3.5 tuntia. Moni miettii lääkärin tekevän hoitotyötä mutta hän on pääasiassa sanelukoneeseen sanelija ja hoitosuunnitelmien/ kuponkien täyttäjä.

        Tehokas yhteiskunta koostuu siitä missä palvelujen saaja maksaa omasta pussistaan palvelut, tuolloin maksaja määrää sen mikä on hoitotaso ja palvelutaso. Yhteiskunnan tukemilla järjestelmillä ei päästä samaan tehokkuuteen vaan ihminen joutuu odottamaan palvelua jo normaalisti 7 viikkoa. Yksityistäminen ei kuitenkaan ole mikään helppo kokonaisuus. Siitäkin huolimatta Suomen 60% kokonaisveroastetta tulisi tavoitteellisesti alentaa palveluja merkittävästi huonontamatta. Kova pähkinä purtavaksi seuraaville kahdelle hallituskaudelle. Muutosta tapahtuu mutta kenen ehdoin, tuskin ne jotka päättävät haluavat omia työpaikkojaan vaarantaa. Tuosta syystä byrokratia ei häviä vaan kasvaa säästötavoitteiden myötä, se taas huonontaa palveluja ja sen laatua.

        Perustyö kunniaan, ei siitä aiheutuvien kustannusten mieletön byrokratia.


      • t.veronmaksaja
        byrokraatti kirjoitti:

        nyt sen kummemmin ottamatta kantaa alkuperäiseen kysymyksenasetteluun, suuri osa suomalaisista tekee juuri tätä tuottamatonta työtä julkisella sektorilla. Sorry, kannattaa tehdä kotiläksyt vähän paremmin

        Ihan totta, ja sieltä sitä kohta puimuroidaan väkeä ulos ja hyvä niin.


      • 11+15

        Ongelmat muslimien kanssa alkavat vasta sen jälkeen, kun perheeseen syntyy lapsia.
        Lapsisieppaus vaanii taustalla koko ajan.


      • Miksi...
        henkilöstä kiinni kirjoitti:

        - Vuonna 2011 lähes 500 thaimaalaisnaista meni avioon suomalaisen miehen kanssa. Venäläistaustaisia naisia oli 400, Heikkilä sanoo.

        Suomalaiset naiset puolestaan ovat löytäneet ulkomaalaistaustaisen aviomiehen useimmiten Turkista, Briteistä ja Ruotsista.

        - siinä sulle tietoa ettei tarvii kulkea itseään nolaamassa. :D))

        http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaiset_puolisot_loytyvat_thaimaasta_ja_turkista/6562925

        Turkkilainenhan on arabi. Miksi ihmeessä suomalaiset haluaa juuri turkkilaisen miehen?


      • Ääliölle
        Miksi... kirjoitti:

        Turkkilainenhan on arabi. Miksi ihmeessä suomalaiset haluaa juuri turkkilaisen miehen?

        Jos turkkilainen on arabi, sinä olet inuiitti... :-D


      • makarooniluatikko
        henkilöstä kiinni kirjoitti:

        - Vuonna 2011 lähes 500 thaimaalaisnaista meni avioon suomalaisen miehen kanssa. Venäläistaustaisia naisia oli 400, Heikkilä sanoo.

        Suomalaiset naiset puolestaan ovat löytäneet ulkomaalaistaustaisen aviomiehen useimmiten Turkista, Briteistä ja Ruotsista.

        - siinä sulle tietoa ettei tarvii kulkea itseään nolaamassa. :D))

        http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaiset_puolisot_loytyvat_thaimaasta_ja_turkista/6562925

        Lue kuitenkin toi höpötys loppuun asti. Suomalaisten naisten ulkkismiehet tulevat kuitenkin korkeamman elintason maista kun taas suomalaisten miesten naiset eivät.

        Thaimaan ja Kiinan, Filippiinien ja Vietnamin huorat eivät edusta korkeaa elintasoa, vaikka kuinka haluaisit. Tottahan toki saat niin ajatella, että he sitten tänne tultuaan nostavat Suomen elintasoa omalla tavallaan.


      • rgfgdggf
        makarooniluatikko kirjoitti:

        Lue kuitenkin toi höpötys loppuun asti. Suomalaisten naisten ulkkismiehet tulevat kuitenkin korkeamman elintason maista kun taas suomalaisten miesten naiset eivät.

        Thaimaan ja Kiinan, Filippiinien ja Vietnamin huorat eivät edusta korkeaa elintasoa, vaikka kuinka haluaisit. Tottahan toki saat niin ajatella, että he sitten tänne tultuaan nostavat Suomen elintasoa omalla tavallaan.

        Nyt sitten alkaa riittään tuo huorittelusi, lähtee poliisille.

        Toisekseen luehan tuosta ketkä työllistyy, ja sen jälkeen voisit vaikka itse hankkia töitä.

        Osa maahanmuuttajista työllistyy hyvin, osa opiskelee - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Muutamat maahanmuuttajaryhmät – nepalilaiset, virolaiset ja filippiiniläiset – ovat saavuttaneet suomalaisten työllistymistason.

        Venäläisten ja vietnamilaisten työllisyysasteet ylittävät 50 prosenttia ja kiinalaisten työllisyysaste on 50 prosentin tuntumassa. Ulkomaalaistaustaisten työllisyyden kasvu näyttää ripeämmältä kuin suomalaisten eli ero on kaventumassa.

        Somalin­kielisten ja afgaanien työttömyysaste, 50 prosenttia, poikkeaa useimmista ryhmistä selvästi. Ilmeisesti turva­paikan­hakijoilla ei ole ensimmäisenä mielessään työpaikan hankkiminen. Toisaalta kielitaidottomina heidän kysyntänsä työmarkkinoilla on ollut vähäistä.
        Somalinkielisillä on poikkeavaa se, että naiset pyrkivät työmarkkinoille harvoin, he eivät siis hakeudu työnhakijoiksikaan. Somalinkielisiä työikäisiä on 7 555, joista töissä on 1 689 ja työttömänä 1 775. Työttömiä on 25 prosenttia työikäisistä ja työllisiä 22 prosenttia, eli hieman yli puolet opiskelee tai on kotitalouksissa. Kulttuurierot lienevät syynä siihen, että naiset eivät juuri tule työmarkkinoille, niin somalinkielisillä kuin afgaaneillakin.
        - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf


      • kuaalilaatikko
        rgfgdggf kirjoitti:

        Nyt sitten alkaa riittään tuo huorittelusi, lähtee poliisille.

        Toisekseen luehan tuosta ketkä työllistyy, ja sen jälkeen voisit vaikka itse hankkia töitä.

        Osa maahanmuuttajista työllistyy hyvin, osa opiskelee - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Muutamat maahanmuuttajaryhmät – nepalilaiset, virolaiset ja filippiiniläiset – ovat saavuttaneet suomalaisten työllistymistason.

        Venäläisten ja vietnamilaisten työllisyysasteet ylittävät 50 prosenttia ja kiinalaisten työllisyysaste on 50 prosentin tuntumassa. Ulkomaalaistaustaisten työllisyyden kasvu näyttää ripeämmältä kuin suomalaisten eli ero on kaventumassa.

        Somalin­kielisten ja afgaanien työttömyysaste, 50 prosenttia, poikkeaa useimmista ryhmistä selvästi. Ilmeisesti turva­paikan­hakijoilla ei ole ensimmäisenä mielessään työpaikan hankkiminen. Toisaalta kielitaidottomina heidän kysyntänsä työmarkkinoilla on ollut vähäistä.
        Somalinkielisillä on poikkeavaa se, että naiset pyrkivät työmarkkinoille harvoin, he eivät siis hakeudu työnhakijoiksikaan. Somalinkielisiä työikäisiä on 7 555, joista töissä on 1 689 ja työttömänä 1 775. Työttömiä on 25 prosenttia työikäisistä ja työllisiä 22 prosenttia, eli hieman yli puolet opiskelee tai on kotitalouksissa. Kulttuurierot lienevät syynä siihen, että naiset eivät juuri tule työmarkkinoille, niin somalinkielisillä kuin afgaaneillakin.
        - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Lähtee poliisille, nehän nauraa siellä sinulle, todellisuudessa monet poliisitkin käyttävät thainaisten palveluja hyväkseen niin paljon kuin mahdollista. Minkä sille mahtaa kun suuri(n) osa thaimaalaisista naisista työskentelee prostituution parissa. Thaimaa on seksiturismin kohde miehille ympäri Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Monet myös jatkavat kyseistä maailman vanhinta ammattia muuttaessaan Suomeen ja muihin Euroopan maihin. samoin fillippiiniläiset naiset myyvät itsensä parempiin oloihin jotta pääsisivät kurjuudesta.

        Kannattaa ottaa huomioon mm. virolaisten työllistyminen Suomessa. Polkevat palkkoja ja tekevät pitkiä päiviä ja vievät suomalaisten työt pienillä palkoillaan. Siksi työllistyvät varmaankin suomalaisia enemmin.

        Osa maahanmuuttajista opiskelee koko ikänsä ja työllistyy ehkä joskus ja osa maahanmuuttajista eivät työllisty koskaan. Tuollaiset tilastot eivät kuitenkaan kerro yhtään mitään todellisesta työllisyydestä maassamme, vaan ne ovat laadittu tietenkin maahanmuuttajien näkökannasta katsoen heidän parhaakseen.

        Kiinalaisten ja vietnamilaisten työllisyysaste tietenkin hyvä, koska koko perhe työskentelee samassa omassa lafkassa aamu seitsemästä ilta kahteentoista ja saahan niitä lukuja muunneltua. Itse en usko noihin tilastolukuihin noin sokeasti kuin sinä.


    • luunappi....

      Mieheni työllistyi oltuaan suomessa 5v. Kävi kielikursseja ja osasi suomea kun tavattiin (oli silloin ollut suomessa 4v). Omassa maassaan oli käynyt yliopiston, mutta sillä ei virkaa suomessa, joten luki ammatin itselleen täällä.

    • Muualle muuttanut

      Minun miehelläni oli jo omasta maasta maisterintutkinto , ja Suomessa hän suoritti toisen yliopistotutkinnon uudelta alalta. Muutimme heti hänen valmistuttuaan ulkomaille - ei suomalaisilla palkoilla töitä kannata tehdä. Suomi sopii asuinmaaksi opiskelujen ajaksi vallan hyvin, kun koulutus on ilmainen, ja tukeakin saa, mutta ei sinne nyt sentään töihin viitsi jäädä. Nykyisessä kotimaassamme mieheni tienaa noin viisin-kuusinkertaisesti sen mitä Suomessa, itse tienaan tuplaten sen mitä Suomessa tienaisin.

      • Raaka Watson

        Noinhan se valitettavasti menee. Siksi ulkomaalaisten opiskelijoiden pitäisi maksaa opinnoistaan sillä jokainen vie opintopaikan suomalaiselta. Koska on enemmän kuin todennäköistä että ulkomaalainen nostaa valmistuttuaan kytkintä ei Suomi hyödy näistä loisista mitenkään.


      • Muualle muuttanut
        Raaka Watson kirjoitti:

        Noinhan se valitettavasti menee. Siksi ulkomaalaisten opiskelijoiden pitäisi maksaa opinnoistaan sillä jokainen vie opintopaikan suomalaiselta. Koska on enemmän kuin todennäköistä että ulkomaalainen nostaa valmistuttuaan kytkintä ei Suomi hyödy näistä loisista mitenkään.

        Paitsi että esim. monissa ammattikorkeakouluissa on nimenomaan kiintiöt ulkomaalaisille opiskelijoille, eli ulkomailta suorastaan haalitaan Suomeen opiskelijoita. Afrikkaan mennään jopa järjestämään pääsykokeita hakijoille. Eli käytännössä paikkaa ei viedä suomalaisilta opiskelijoilta. Paikkoja hakevat keskiluokkaan kuuluva porukka, jolla ei ole varaa opintoihin esim. Yhdysvalloissa tai Englannissa.

        Oli miten oli, mieheni entisistä (afrikkalaisista) opiskelukavereista monet jäivät Suomeen joihinkin paskaduuneihin kaupan kassoille tai lehden jakajiksi. Itäeurooppalaiset ja aasialaiset taas lähtivät heti valmistuttuaan Amerikkaan tai muualle Eurooppaan. Eurooppalaisia suomalainen koulutus ei taas kiinnosta paskan vertaa, joten heitä ei juuri näy opiskelemassa.


      • Raaka Watson
        Muualle muuttanut kirjoitti:

        Paitsi että esim. monissa ammattikorkeakouluissa on nimenomaan kiintiöt ulkomaalaisille opiskelijoille, eli ulkomailta suorastaan haalitaan Suomeen opiskelijoita. Afrikkaan mennään jopa järjestämään pääsykokeita hakijoille. Eli käytännössä paikkaa ei viedä suomalaisilta opiskelijoilta. Paikkoja hakevat keskiluokkaan kuuluva porukka, jolla ei ole varaa opintoihin esim. Yhdysvalloissa tai Englannissa.

        Oli miten oli, mieheni entisistä (afrikkalaisista) opiskelukavereista monet jäivät Suomeen joihinkin paskaduuneihin kaupan kassoille tai lehden jakajiksi. Itäeurooppalaiset ja aasialaiset taas lähtivät heti valmistuttuaan Amerikkaan tai muualle Eurooppaan. Eurooppalaisia suomalainen koulutus ei taas kiinnosta paskan vertaa, joten heitä ei juuri näy opiskelemassa.

        Mutta jos niitä ulkomaalaisia ei haalittaisi niin kyllä ne paikat suomalaisille menisi.


      • pensselitäti
        Muualle muuttanut kirjoitti:

        Paitsi että esim. monissa ammattikorkeakouluissa on nimenomaan kiintiöt ulkomaalaisille opiskelijoille, eli ulkomailta suorastaan haalitaan Suomeen opiskelijoita. Afrikkaan mennään jopa järjestämään pääsykokeita hakijoille. Eli käytännössä paikkaa ei viedä suomalaisilta opiskelijoilta. Paikkoja hakevat keskiluokkaan kuuluva porukka, jolla ei ole varaa opintoihin esim. Yhdysvalloissa tai Englannissa.

        Oli miten oli, mieheni entisistä (afrikkalaisista) opiskelukavereista monet jäivät Suomeen joihinkin paskaduuneihin kaupan kassoille tai lehden jakajiksi. Itäeurooppalaiset ja aasialaiset taas lähtivät heti valmistuttuaan Amerikkaan tai muualle Eurooppaan. Eurooppalaisia suomalainen koulutus ei taas kiinnosta paskan vertaa, joten heitä ei juuri näy opiskelemassa.

        Suomalainen maksuton korkeakouluopiskelu kiinnostaa maailmalla. Erityisesti muutamista Afrikan valtioista tuhannet henkilöt hakevat opiskelupaikkaa täältä. Siihen aikaan kun pääsykokeet järjestettiin Suomessa, katosi huomattava osa kokelaista teille tietymättömille pääsykokeiden aikana. Niinpä sitten pääsykokeita on päädytty järjestämään myös lähtömaissa.

        Englanninkielisistä koulutusohjelmasta valmistuneella ulkomaalaisella ei ole mahdollisuutta saada Suomesta juurikaan muita kuin mainitsemiasi p****duuneja, koska tutkintovaatimuksiin ei sisälly riittävän hyvä suomen kielen taito. Se epäkohta voitaisiin korjata tutkintovaatimuksia uudistamalla.

        Ulkomaalaisten kouluttaminen voidaan nähdä myös yhtenä kehitysyhteistyön muotona. Suomalaisen tutkinnon englanniksi suorittanut voi hyvinkin työllistyä kotimaassaan ja osallistua oman maansa kehittämiseen. Usein nämä henkilöt eivät kuitenkaan palaa kotimaihinsa, vaan siirtyvät tuore tutkintotodistus taskussaan te-toimiston asiakkaiksi. Se ei ole kenenkään etu.


      • Muualle muuttanut
        Raaka Watson kirjoitti:

        Mutta jos niitä ulkomaalaisia ei haalittaisi niin kyllä ne paikat suomalaisille menisi.

        Näin toki, ja eihän tuossa touhussa tietenkään mitään järkeä ole, jos jotkut harvat ulkomaalaiset Suomessa tutkintoon valmistuneet jäävät Suomeen töihin. Mutta turhaa näitä ulkomaalaisia tästä on syyttää ja haukkua loisiksi, hehän nyt käyttävät vain hyvän tilaisuuden hyväkseen, niin kuin jokainen järkevä henkilö tekisi.


      • Raaka Watson
        Muualle muuttanut kirjoitti:

        Näin toki, ja eihän tuossa touhussa tietenkään mitään järkeä ole, jos jotkut harvat ulkomaalaiset Suomessa tutkintoon valmistuneet jäävät Suomeen töihin. Mutta turhaa näitä ulkomaalaisia tästä on syyttää ja haukkua loisiksi, hehän nyt käyttävät vain hyvän tilaisuuden hyväkseen, niin kuin jokainen järkevä henkilö tekisi.

        Tottakai niitä voi kutsua loisiksi sillä sitähän ne ovat. Se että yhteiskunta mahdollistaa väärinkäytökset ei tee siitä moraalisesti sallittua. On aivan typerää väittää mitään muuta. Suomalaiset ovat valitettavasti erittäin naiiveja ja siksi helposti kusetettavissa, ihan valtiovallan ylintä porrasta myöden. Sinä päivänä kun suomalaisten itsetunto nousee sille tasolle missä sen pitäisi olla, loppuu muiden mielisteleminen ja sitä myötä loppuu jos jonkinlaisten loisten ylläpito. Kaikki jotka elelevät yhteiskunnan siivellä tulisi laittaa tuottavaan toimintaan, opiskelijoiden tapauksessa vähintä olisi opintojen kustannusten periminen. Siis ei suomalaisilta.


      • Raaka Watson
        pensselitäti kirjoitti:

        Suomalainen maksuton korkeakouluopiskelu kiinnostaa maailmalla. Erityisesti muutamista Afrikan valtioista tuhannet henkilöt hakevat opiskelupaikkaa täältä. Siihen aikaan kun pääsykokeet järjestettiin Suomessa, katosi huomattava osa kokelaista teille tietymättömille pääsykokeiden aikana. Niinpä sitten pääsykokeita on päädytty järjestämään myös lähtömaissa.

        Englanninkielisistä koulutusohjelmasta valmistuneella ulkomaalaisella ei ole mahdollisuutta saada Suomesta juurikaan muita kuin mainitsemiasi p****duuneja, koska tutkintovaatimuksiin ei sisälly riittävän hyvä suomen kielen taito. Se epäkohta voitaisiin korjata tutkintovaatimuksia uudistamalla.

        Ulkomaalaisten kouluttaminen voidaan nähdä myös yhtenä kehitysyhteistyön muotona. Suomalaisen tutkinnon englanniksi suorittanut voi hyvinkin työllistyä kotimaassaan ja osallistua oman maansa kehittämiseen. Usein nämä henkilöt eivät kuitenkaan palaa kotimaihinsa, vaan siirtyvät tuore tutkintotodistus taskussaan te-toimiston asiakkaiksi. Se ei ole kenenkään etu.

        Koko kehitysapu tulisi lakkauttaa. Se on kuin vettä kaivoon kantaisi. Afrikka on menetetty maanosa. Se tulisi hylätä ja tehostaa rajavalvontaa Euroopassa.


      • laskelmoitua muuttoa
        Raaka Watson kirjoitti:

        Mutta jos niitä ulkomaalaisia ei haalittaisi niin kyllä ne paikat suomalaisille menisi.

        Kuinkahan moni maahanmuuttaja katoaa muihin maihin saatuaan suomen passin? Tilasto jota ei ainakaan ole nähnyt?


      • hohhoijaa taas
        laskelmoitua muuttoa kirjoitti:

        Kuinkahan moni maahanmuuttaja katoaa muihin maihin saatuaan suomen passin? Tilasto jota ei ainakaan ole nähnyt?

        Jaa sitkeä suunnitelma, venata 5 vuotta Suomen kansalaisuutta, jonka edellytyksenä Suomen kielen testin läpäisy, asuinpaikka Suomessa, työpaikka jne..Aika sitkeä laskelmoija, veikkaan et helpommalakin pystyy itsensä muualle Eurooppaan ujuttamaan.


      • no hohhoijaa
        hohhoijaa taas kirjoitti:

        Jaa sitkeä suunnitelma, venata 5 vuotta Suomen kansalaisuutta, jonka edellytyksenä Suomen kielen testin läpäisy, asuinpaikka Suomessa, työpaikka jne..Aika sitkeä laskelmoija, veikkaan et helpommalakin pystyy itsensä muualle Eurooppaan ujuttamaan.

        "hohhoijaa taas" Suomen passi on varmasti niin hyvä dokumentti jota kannattaa odotella viisi vuotta, Jos sen saa oleskelemalla suomessa veronmaksajien kustannuksella. Lähtisin minäkin vaikka Amerikkaan, jos maksettaisiin samat edut ja joista palkkioksi saisin maan passin opeteltuani paikallisen kielen!


      • Haist' ite!
        laskelmoitua muuttoa kirjoitti:

        Kuinkahan moni maahanmuuttaja katoaa muihin maihin saatuaan suomen passin? Tilasto jota ei ainakaan ole nähnyt?

        Arvaapa miksi ne katoaa. Siksi kun tämä maa on täynnä kaltaisiasi rasistipaskoja eikä teitä jaksa kukaan sietää. Kuka sinua estää muuttamasta vaikka mihin? Ai niin, kun et pärjää missään muualla kuin Suomen sossun rahoilla.


      • itte haistan omat
        Haist' ite! kirjoitti:

        Arvaapa miksi ne katoaa. Siksi kun tämä maa on täynnä kaltaisiasi rasistipaskoja eikä teitä jaksa kukaan sietää. Kuka sinua estää muuttamasta vaikka mihin? Ai niin, kun et pärjää missään muualla kuin Suomen sossun rahoilla.

        Ehkä olen rasisti. pidän vieläkin suurempina rasisteina niitä jotka palkkaavat ns. toisen luokan töihin ulkomaalaisia mitättömillä palkoilla. Olen monen ulkomailta muuttaneen hyvä kaveri joita tapaan jatkuvasti. He kaikki on ahkeria työssä kävijöitä jotka maksaa verot Suomeen. Maita on paljon jossa olen käynyt ja oleskellut eri pituisia aikoja. Tänä vuonna Norjassa vietin aikaani kuukauden verran, omilla rahoillani.


      • myönnän olevani
        Raaka Watson kirjoitti:

        Koko kehitysapu tulisi lakkauttaa. Se on kuin vettä kaivoon kantaisi. Afrikka on menetetty maanosa. Se tulisi hylätä ja tehostaa rajavalvontaa Euroopassa.

        Niin, yli miljardi euroa joka vuosi, kuin Kankkulan kaivoon !!


      • eyfk
        Raaka Watson kirjoitti:

        Tottakai niitä voi kutsua loisiksi sillä sitähän ne ovat. Se että yhteiskunta mahdollistaa väärinkäytökset ei tee siitä moraalisesti sallittua. On aivan typerää väittää mitään muuta. Suomalaiset ovat valitettavasti erittäin naiiveja ja siksi helposti kusetettavissa, ihan valtiovallan ylintä porrasta myöden. Sinä päivänä kun suomalaisten itsetunto nousee sille tasolle missä sen pitäisi olla, loppuu muiden mielisteleminen ja sitä myötä loppuu jos jonkinlaisten loisten ylläpito. Kaikki jotka elelevät yhteiskunnan siivellä tulisi laittaa tuottavaan toimintaan, opiskelijoiden tapauksessa vähintä olisi opintojen kustannusten periminen. Siis ei suomalaisilta.

        Tuossa asiassa Raaka Watson puhuu täyttä totta!
        Olisi siinä kaikilla hösääjä mummoillakin kuuntelemista sekä noilla päättäjän retkuilla jotka pyllistelevät joka ilman suuntaan.


      • Maastamuuttaja
        hohhoijaa taas kirjoitti:

        Jaa sitkeä suunnitelma, venata 5 vuotta Suomen kansalaisuutta, jonka edellytyksenä Suomen kielen testin läpäisy, asuinpaikka Suomessa, työpaikka jne..Aika sitkeä laskelmoija, veikkaan et helpommalakin pystyy itsensä muualle Eurooppaan ujuttamaan.

        Sosiaalituen, viisumivapauden ja muiden etujen puolesta esim. Ruotsin passi on aivan selkeästi Suomen passia parempi. Onpa ruotsin kielikin "vähän" helpompi oppia kuin suomi.

        Korkeakoulutetun ei Suomeen kannata jäädä, koska täällä himoverotus syö kaiken tuoton korkeammasta palkasta. Keski-Euroopassa ja jopa muissa pohjoismaissa saa paljon paremman ostovoiman vähänkään 2. asteen koulutusta vaativammista hommista. Ehkä 10 - 15 vuoden päästä muutkin suomalaiset huomaavat sen, ja sitten tänne jää vain "wahlroosit" ja orjatyöllistetyt.


      • Chom chom
        Maastamuuttaja kirjoitti:

        Sosiaalituen, viisumivapauden ja muiden etujen puolesta esim. Ruotsin passi on aivan selkeästi Suomen passia parempi. Onpa ruotsin kielikin "vähän" helpompi oppia kuin suomi.

        Korkeakoulutetun ei Suomeen kannata jäädä, koska täällä himoverotus syö kaiken tuoton korkeammasta palkasta. Keski-Euroopassa ja jopa muissa pohjoismaissa saa paljon paremman ostovoiman vähänkään 2. asteen koulutusta vaativammista hommista. Ehkä 10 - 15 vuoden päästä muutkin suomalaiset huomaavat sen, ja sitten tänne jää vain "wahlroosit" ja orjatyöllistetyt.

        Riippuu, miltä kannalta kannattavuutta katsoo. Olen korkeakoulutettu. Palkkani ei ole huimaava, maksan veroja aika lailla, mutta perheemme tulee varsin hyvin toimeen. Rahaa jää säästöön ja muidenkin auttamiseen. Viihdyn Suomessa ja haluan kasvattaa lapseni täällä, vaikka taloudellisesti elämä vaikkapa miehen synnyinmaassa olisi kannattavampaa. Mulla on kavereita Keski-Euroopassa ja sitä kautta tuntumaa siihen, ettei elämä muualla sen kummempaa välttämättä ole. Riippuu siitä, mitä tavoittelee ja arvostaa ja on valmis sietämään. Elämänsä voi tehdä miellyttäväksi monessa maassa, monella tavalla.


      • Suomineito&LuiGi

        Saanko udella minne muutitte ?

        Mekin siuunnittelemme samaa mieheni kanssa .
        Tää on ihan p#aska maa ,kohta saa riittää! :-)


    • litsis lätsis

      Aivan, liirum laarumia liirum laarumin perään. Sillä ja hyvällä mielikuvituksella pääsee jo pitkälle.

      • Pate La Vesca

        Nyt meni Kalella yli ymmärryksen. Täytyi nostaa kädet pystyyn. Ei pysynyt enää kärryillä kansakoulupohjalla, kun älykkäämmät keskustelivat. Kalen päässä se meni "liirum laarumiksi". Yritäpä keksiä joku yksinkertainen aloitus jälleen, kuten esim. miksi naiset haluavat mulsun!


    • Raaka Watson

      No tässä kävi kuten oletettua. Ei työllisty maahan tuotu kamelinkusettaja, poppamies eikä gigolo. Käyvät ehkä pakollisia kielikursseja ja muita työklärin määräämiä kursseja mutta työ elämään eivät koskaan mene. KELAn päivärahoilla ja joillain hämärä bisneksillä, kuten ryöstöillä, varkauksilla ja huumeiden myynnillä elättävät itsensä. Siksi niillä on aikaa lorvia kahviloissa.
      Olisiko aika suomalaisten herätä ja kerätä nämä tyhjäntoimittajat sieltä kahviloista ja pukea niille oranssit haalarit ja kesällä luuta kouraan ja talvella lapio. Siivottavaa riittää maailman tappiin asti. Alkaisi kaupunkien kasvot muuttua kun nämä mamut oppisivat että se yhteinen omaisuus on myös huollettava. Ehkä jopa ilkivallan määrä pienensi kun joutuisivat siivoamaan. Ja jos ei kiinnosta, lautat Ruotsiin ja Viroon kulkevat joka päivä.

    • ....

      Mies työllistyi samana kuuna kun hän sai oleluvan, eli noin 3kk jälkeen ravintola-alalle. Nyt hän opiskelee it alaa ja käy osa-aikatyössä. Suomea hän ei 2,5 vuoden aikana ole hirveästi oppinut kun ei ole aikaa panostaa siihen mutta kokoajan hänen sanavarastonsa kasvaa :)

    • China Dragon

      "Paitsi että esim. monissa ammattikorkeakouluissa on nimenomaan kiintiöt ulkomaalaisille opiskelijoille, eli ulkomailta suorastaan haalitaan Suomeen opiskelijoita. Afrikkaan mennään jopa järjestämään pääsykokeita hakijoille. Eli käytännössä paikkaa ei viedä suomalaisilta opiskelijoilta"

      Olisi mukava tietää kuka maksaa opetuksen näille ulkomaalaisille opiskelijoille.

      • Raaka Watson

        Sinä


      • Muualle muuttanut

        Suomalaiset veronmaksajat tietenkin. Tosin täytyy tähän tarkentaa, että opintotukea Suomeen opiskelun perusteella tulevat eivätsentään saa, toisin kuin monet luulevat.


    • mooses2

      Ei minä oppia turha suomi kieli. Minä käyttä tulkki ja Kela Sossu ovat huvii tuopaikka.

    • kaakois-suomi

      karjalainen vaimoni 51v kävi aikoinaan 1v parturi-kampaaja koulua 6 erilläistä kampaamo alan kurssia. teki alan töitä 27v. kun tuli suomeen. työnvälitys laittoi karenssin 5kk. koska ei ole ammattia. sekä suomessa kestää 3v parturi-kampaamon alan koulutus.

    • veroparaati

      Miks veessä tänne kannattas ees tulla oikee veroparatiisi,mutta vaaan verottajalle..

    • mie vaan

      Mieheni maahan muuttaessaan opiskeli suomenkieltä, ja tähän kuului myös työharjoittelujaksoja. Löysi harjoittelupaikan omalta alaltaan. Koulun jälkeen ensin työllistettiin, jonka jälkeen vakinaistettiin. Tähän kului noin kaksi vuotta. Nyt viisi vuotta Suomessa ollessaan on ylennyt esimieheksi, ja on iloinen kun saa tehdä oman alansa töitä.

      • China Dragon

        Mikä ala on kysymyksessä? Toimiiko alalla myös suomalaisia?

        Olisi ensimmäinen kerta kun kuulen ulkomaalaisen olevan esimiehenä suomalaisille Suomessa.

        Mikä firma! Sille pitäisi antaa kunniamaininta rohkeasta linjauksesta.


      • joooh
        China Dragon kirjoitti:

        Mikä ala on kysymyksessä? Toimiiko alalla myös suomalaisia?

        Olisi ensimmäinen kerta kun kuulen ulkomaalaisen olevan esimiehenä suomalaisille Suomessa.

        Mikä firma! Sille pitäisi antaa kunniamaininta rohkeasta linjauksesta.

        Työllistetty ja sitten vakinnaistettu viittaa kunnan tai valtion hommiin, tarina on vain tyypillisesti romantisoitua, kuten monasti näissä Suomi nainen - Ulkkismies tarinoissa tahtoo olla.


      • iiris5
        China Dragon kirjoitti:

        Mikä ala on kysymyksessä? Toimiiko alalla myös suomalaisia?

        Olisi ensimmäinen kerta kun kuulen ulkomaalaisen olevan esimiehenä suomalaisille Suomessa.

        Mikä firma! Sille pitäisi antaa kunniamaininta rohkeasta linjauksesta.

        Itselläni ainakin työpaikalla on esimiehinä ulkomaalaisia. Oma lähin esimieheni on suomalainen, mutta muilla osastoilla yksikin kenialainen. Että sillee, kyllä niitä ulkomaalaisiakin on esimiestehtävissä ja mikäs ihme se nyt on. Mun osastolla, jossa eniten työskentelen tietyssä isossa yrityksessä Helsingissä, on mm. vuoropäällikkönä thaimaalainen ja yksi saksalainen.


      • mie vaan
        China Dragon kirjoitti:

        Mikä ala on kysymyksessä? Toimiiko alalla myös suomalaisia?

        Olisi ensimmäinen kerta kun kuulen ulkomaalaisen olevan esimiehenä suomalaisille Suomessa.

        Mikä firma! Sille pitäisi antaa kunniamaininta rohkeasta linjauksesta.

        Yksityisen suomalaisen miehen omistama firma. mieheni on ainut ulkomaalainen siellä töissä


    • vain suomessa

      Jos suomalainen muuttaa toiseen maahaan, siellä ei varmaan kukaan ole huolissaan hänen kotoutumisestaan.

      • oletko miettinyt

        Ei niin, mutta Suomalainen vie jonkun paikallisen jannun duunipaikan...blody foreingers kiroaa paikallinen, jannu kun näkee Suomalaisen.


      • China Dragon
        oletko miettinyt kirjoitti:

        Ei niin, mutta Suomalainen vie jonkun paikallisen jannun duunipaikan...blody foreingers kiroaa paikallinen, jannu kun näkee Suomalaisen.

        Pitää myös muistaa suomalaisten asettuvan suoraan asiantuntijatehtäviin, näin monessa tapauksessa.
        Asiantuntija luo omalla tietotaidollaan paikallista hyvinvointia. Palkataan töihin lisää paikallisia ihmisiä asiantuntijoiden tuomien uusien liiketoimintojen ympärille.

        Kiinassa en tavannut yhtään ulkomaalaista joka olisi ollut normaalilla työstatuksessa. Kaikki olivat asiantuntija tai johtotehtävissä.

        Nyt siellä ei tarvita enää niin paljon ulkomaalaisia. Osaaminen on jo kohtalaisen korkealla tasolla. Paikalliset pärjää pääosin jo omilla taidoillaan ja tiedoillaan.

        Kuka tietää edes yhden suomalaisen joka olisi muuttanut Intiaan, Kiinaan tai Brasiliaan normaalin työntekijän statustasolle?


      • Raaka Watson
        China Dragon kirjoitti:

        Pitää myös muistaa suomalaisten asettuvan suoraan asiantuntijatehtäviin, näin monessa tapauksessa.
        Asiantuntija luo omalla tietotaidollaan paikallista hyvinvointia. Palkataan töihin lisää paikallisia ihmisiä asiantuntijoiden tuomien uusien liiketoimintojen ympärille.

        Kiinassa en tavannut yhtään ulkomaalaista joka olisi ollut normaalilla työstatuksessa. Kaikki olivat asiantuntija tai johtotehtävissä.

        Nyt siellä ei tarvita enää niin paljon ulkomaalaisia. Osaaminen on jo kohtalaisen korkealla tasolla. Paikalliset pärjää pääosin jo omilla taidoillaan ja tiedoillaan.

        Kuka tietää edes yhden suomalaisen joka olisi muuttanut Intiaan, Kiinaan tai Brasiliaan normaalin työntekijän statustasolle?

        Noinhan se menee. Ainoa mitä en allekirjoita on se että paikalliset muka jotain oppisivat. Yleensä kyseessä on teoria että jos miljoona apinaa hakkaa kirjoituskoneita miljoona vuotta ne kirjoittaa Shakespearen tuotannon sanasta sanaan eli sitä jengiä on niin paljon niin halvalla että hommat tulee aina tehtyä jotenkuten. Esimerkiksi mun hommat täällä Brasiliassa on ohi, ne yksinkertaisesti siirrettiin Portugaliin. Onneksi olin jo pistänyt oman firman pystyyn ennen sitä. Eli kyllä se on aniharvassa kunnon tietotaito näissä kehitysmaissa.


      • China Dragon
        Raaka Watson kirjoitti:

        Noinhan se menee. Ainoa mitä en allekirjoita on se että paikalliset muka jotain oppisivat. Yleensä kyseessä on teoria että jos miljoona apinaa hakkaa kirjoituskoneita miljoona vuotta ne kirjoittaa Shakespearen tuotannon sanasta sanaan eli sitä jengiä on niin paljon niin halvalla että hommat tulee aina tehtyä jotenkuten. Esimerkiksi mun hommat täällä Brasiliassa on ohi, ne yksinkertaisesti siirrettiin Portugaliin. Onneksi olin jo pistänyt oman firman pystyyn ennen sitä. Eli kyllä se on aniharvassa kunnon tietotaito näissä kehitysmaissa.

        :)

        Keskittyvätkö lähinnä projekteissa omien taskujen täyttämiseen projektia tappamatta?
        Kuka tappaisi lypsävän lehmän, ei varmaan kukaan.

        Kehittyvillä markkinoilla ei suuria voittoja tee kovin moni yritys. Vaikka toiminnalliset kustannukset ovat pääosin kohtuutasolla toiminnallinen ympäristö yrityskulttuureineen voi olla yllätys monelle pitkänenälle.

        Olitko expaattina?
        Tapasit "portugese naisen", ihastuit, tuli perillisiä ja teit päätöksen jäädä Brasiliaan?
        Voi olla hyvä päätös, ei Suomeen ole helppoa palata takaisin tässä taloudellisessa tilanteessa.

        Kyllä Kiina on toiminallisena ympäristönä Brasiliaa parempi. Valtiolla on systemaattinen lähestymistapa teollisen kasvun tukemisessa rahoituksesta koulutuksellisiin asioihin. Ei siitä muuten olisikaan kasvanut tuollainen maailman teollisuuden keskittymä.

        Kiinasta löytää jo hyvin korkeatasoista suunnittelua ja valmistusta. Tarvitaan vain ihmisiä jotka toimintaa kontrolloivat tekemisen tasolla. Numerot kun tulevat jostain, jos ei tiedä käytäntöjä menettää toiminnallisen mahdollisuuden sen mahdottomuuteen.

        Hyviä paikallisia tyyppejä on harvassa, mutta kun sellaisen löytää niin siitä on syytä pitää kiinni. Onhan liike-elämä usein "family meininkiä", monellakin eri tapaa.

        Noin varmaan myös Brasiliassa?


      • Raaka Watson
        China Dragon kirjoitti:

        :)

        Keskittyvätkö lähinnä projekteissa omien taskujen täyttämiseen projektia tappamatta?
        Kuka tappaisi lypsävän lehmän, ei varmaan kukaan.

        Kehittyvillä markkinoilla ei suuria voittoja tee kovin moni yritys. Vaikka toiminnalliset kustannukset ovat pääosin kohtuutasolla toiminnallinen ympäristö yrityskulttuureineen voi olla yllätys monelle pitkänenälle.

        Olitko expaattina?
        Tapasit "portugese naisen", ihastuit, tuli perillisiä ja teit päätöksen jäädä Brasiliaan?
        Voi olla hyvä päätös, ei Suomeen ole helppoa palata takaisin tässä taloudellisessa tilanteessa.

        Kyllä Kiina on toiminallisena ympäristönä Brasiliaa parempi. Valtiolla on systemaattinen lähestymistapa teollisen kasvun tukemisessa rahoituksesta koulutuksellisiin asioihin. Ei siitä muuten olisikaan kasvanut tuollainen maailman teollisuuden keskittymä.

        Kiinasta löytää jo hyvin korkeatasoista suunnittelua ja valmistusta. Tarvitaan vain ihmisiä jotka toimintaa kontrolloivat tekemisen tasolla. Numerot kun tulevat jostain, jos ei tiedä käytäntöjä menettää toiminnallisen mahdollisuuden sen mahdottomuuteen.

        Hyviä paikallisia tyyppejä on harvassa, mutta kun sellaisen löytää niin siitä on syytä pitää kiinni. Onhan liike-elämä usein "family meininkiä", monellakin eri tapaa.

        Noin varmaan myös Brasiliassa?

        Noh en nyt mene yksityiskohtiin mutta jotain tuon suuntaista. En jäänyt tänne naisen vuoksi vaan ihan muut syyt olivat päätöksen takana. Enhän minä Suomeen tottuisi, yli 20 vuotta maailmaa kiertäneenä. Sen verran voin sanoa että aikoinaan kypsyin maksamaan kaikenlaisten sosiaalipummien ja pakoloisten juhlia. Kierrettyäni Euroopan, Aasian, Lähi-Idän, Afrikan ja Amerikan päätin jäädä tänne.
        Mitä Kiinaan tulee niin en osaa sanoa. Kokemukseni kiinalaisista ei ole mitenkään mairitteleva. Huonoja duunareita ja vielä huonompia pomoja.


      • ölsdjkfhhf

        Olet tässä kyllä hyvin väärässä. Mieheni asui aikoinaan kotimaassani mistä hän sai paljon enemmän etuja mitä täältä saadan, mukaan lukien veroton auton osto.
        Mutta kun on paljon helpompi vihata ja kylvätä muihinkin vihaa, kuin ottaa selvä asioista ja olla realistinen.
        Ja muuten... kun mieheni asui kotimaassani 9 vuotta, ei kukaan paikallisista ole kommentoinut, että ulkomaalainen "varasta" meidän naiset, tai mamu ottaa meidän työpaikat. Tässä olette suomalaiset hyvin "ainutlaatuisia": kateudessa, ahdasmielisyydessä ja vihamisessa. Olette ajattelutavallanne muiden maiden verratuna jääneet hyvin taakse. Rauhoituka vähän, se voisi tehdä hyvää terveydellenne... ja jopa kaunistaakin teitä : )


    • nada3

      Amerikkalainen ystäväni, joka asui ja opiskeli täällä suomalaisen vaimonsa kanssa, ei saanut töitä täältä ekonomin papereilla ja valtavalla yritteliäisyydellä ja työnhakuun käytetyllä ajalla (kävi läpi yrittäjävaihtoehdotkin pienpanimosta lähtien).

      Muutti jenkkilään, sai melkein heti hyviä töitä, ja nyt vaimolla ja lapsillakin olisi kiinnostusta palata Suomeen, mutta töiden löytyminen nykyään "vanhemmalle ekonomille" jolla 3-4 v työkokemusta ei vaan tunnu löytyvän.

      Luonnollisesti ei harkitse Jenkkilän 6k USD:n palkkansa vaihtamista Suomessa pätkätöihin minimipalkalla.

      Eivät ole työmarkkinat hyvät Suomalaisille korkeakoulutetuille, saatika sitten ulkomaisille.

      • China Dragon

        Nada3, olet oikeassa.

        Itseäni ihmetyttää työpaikkahakemusten korkea taso.

        Tuotannon käyttäjätason tehtäviin tulee sellaisia työhakemuksia ettei uskoisi.

        Diplomi-insinöörit hakevat jo asentajien paikkoja.

        Kovan täytyy ulkomaalaisen olla jos pärjää avoimessa kilpailussa suomalaisten työnhakijoiden kanssa.


    • mummu 64

      JOS maahanmuuttaja ei saa työtä osashan hän sitten kieltä tai ei,ETTEKÖ YMMÄRRÄ SE ON RASISMIA.Heidän täytyy saada kaikki edut,vaikka itse Suomalainen ihminen jäätyisi asunnottomana vaikka veneen alle.Maahanmuuttajat tulevat tänne sillä periaatteella että heille kaikki,kaikki,kaikki heti,heti heti,muuten valittavat etteivät he kotiudu.

    • kurre1

      Kyllähän ne Suomeen soputuu kun Suomen naiset näyttävät matkamuistoilleen mitä tuovat Turkista,Somaliasta y.m. maista näitä tummatukkaisia kiharapäitä missä on lähin sosiaalivirasto ja miten sieltä pummataan rahaa joka on sitten pois Suomalaisilta veronmaksajilta!!

    • Ammamari

      Tuttavani puoliso on Bulgariasta. Hän puhuu sujuvasta äidinkielensä lisäksi venäjää, saksaa ja englantia. Suomen kielen hän oppi vuodessa. Oman alan töitä ei ole saanut ja nyt hän toimii pizzeriayrittäjänä.

    • Työn ostajan puhe

      Ei työllisty, eikä tule työllistymään ainakaan yksityisen sektorin yrityksiin. Minun yritykseen ei tule yhtään mamua työhön, ennen kuin jokainen suomalainen on työssä. Sadat yrittäjätuttavani ovat samaa mieltä. Me sen päätämme eli ei työllisty kuin suojatyöhön.

      • lhflaöaltdhärajl

        Se kertoo sinusta ihmisenä tosi paljon- tyhmä, ahdas mielinen, älylisesti rajoitunut olet. Jos sinulla on lapsia, toivon että heitä kohdeltaisiin ulkomailla niin kuin sinä kohtelet muualla syntyneet ihmiset Suomessa.


      • Raaka Watson
        lhflaöaltdhärajl kirjoitti:

        Se kertoo sinusta ihmisenä tosi paljon- tyhmä, ahdas mielinen, älylisesti rajoitunut olet. Jos sinulla on lapsia, toivon että heitä kohdeltaisiin ulkomailla niin kuin sinä kohtelet muualla syntyneet ihmiset Suomessa.

        Onneksi toivomuksesi on yhtä tyhjän kanssa. Toki riippuu siitä onko suomalaisella koulutusta vai ei. Tosin uskon että yksityisyrittäjän lapsilla on. Eli jälleen kouluttamaton putoaa.


    • kielitaito

      Aijemmin tulikin loistava ehdotus. Nimittäin ulkomaalaisten palkkaamineen kelaan työntekijöiksi.

      Kaikki vaadittu pätevyys löytyy.

      osaa painaa nappia, joka muuttaa vuoronumeron.
      muuten on vain eduksi jos ei osaa mitään.
      ei ymmärrä mitään
      eikä tiedä mitään.

      Ensimmäinen käynti on kuitenkin turha, koska eivät osaa antaa oikeita kaavakkeita, seuraavallakin kerralla vaativat lisälomakkeen d-osan, joka pitää toimittaa heille ajassa missä se ei ole mitenkään mahdollista koska, et voi sitä itse täyttää.
      Sitten saatkin postissa hylkäävän päätöksen.

      Eivät ne siellä kelassa muutenkaan ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä pitäisi tehdä. Saman totaalisen osaamattomuuden voisi joku pakolaistaustainen maahanmuuttaja hoitaa aivan yhtä huonosti.

      Kuutamolla oleva ilme, ja sadistinen luonne, voivat toki olla haasteellisia maahanmuuttajille.

      Itse olen harkinnut pyytää työnantajaltani thaitaustaista työkaveriksi keittiötehtäviin. Huono suomenkielentaito olisi eduksi :)

    • Voi tokkiisa

      tänne vuan. Kyllä tänne suomeen 500 000:nen työttömän joukkoon soppii yksi ulkomaan eläväkin, tervetuloa vuan. Se että työllistyykö? on vähän vielä hakusessa.

    • liian yleistä

      Täytyisi olla hieman tarkempi kysymys; mistä maasta, mikä koulutustausta, ydinosaaminen, toissijainen osaaminen, kielitaito yms.

      Tuttuni työllistyi päivässä (ruotsalainen) ja osa ei saa koskaa töitä. Riippuu taustasta, asenteesta ja osaamisesta

      • Thank you all

        Kaikki vastaukset otan mielenkiinnolla vastaan. Ihan sama mistä maasta puoliso muuttaa tai mikä on koulutus.


    • parrisi

      Useimmat ulkomaalaiset eivät halua työ. Suomen kielen kursseja he saavat rahaa ja niin se menee vuosia ... miksi mennä töihin, jos Kela, Sosiaali- ja maksaa rahaa, kuten palkat.Ja ne, jotka työskentelevät, maksavat veroja ja tarjota näitä ihmisiä.

    • Työ on kunnia

      Emme tarvitse ulkomaalaista työvoimaa Suomeen. Ensisijaisesti pitää hoitaa oma työttömyys pois, tähän kuuluu myöskin kantaväestöön kuuluvat ammattiloisijat. Heille pakkotyötä, olkoon se sitten vaikka suon kuokkimista tai tien tekoa. Jos ei suostu työhön niin sitten niskalaukaus. Se on helppo valinta, näin kaikki ammattiloisetkin työllistyy koska toinen vaihtoehto on hauta. Raakaa kyllä mutta samalla tehokasta. Siinä narkkipetteri on ihmeissään kun ei saa päivittäistä piikkiä, jos petteri kuolee työntekoon niin voi voi. Mutta kaiken puoleisen hyyssäämisen on loputtava, meillä ei yksinkertaisesti kansakuntana ole siihen enään varaa. Maahanmuuttajat ja muu paskasakki on saatava lopullisesti joko pois, tai ymmärtämään ettei ilmaisia lounaita ole muualla kuin Ruotsissa.

    • spede4

      Mula vaimo britti. Hän muutti luokseni Ruotsiin ja oppi kielen puolessa vuodessa niin ettei minusta ollut enää tulkkaus apua. Työllisty Ruosissa hyvin. Sitten Suomeen kun tultiin niin asuttu on kohta 4v ja kieli on edelleen hakusessa. Töitä hän on kumminkin saanut ihan omalta alalta. Suomen kieli tuntuu olevan helkkarin hankalaa jos äidinkieli on vaikka englanti. Sanovat, että kuulostaa ihan kuin olis pelkkiä konsonantteja laitettu peräkkäin :-)

      • China Dragon

        Aika rankkoja mielipiteitä mutta osin ymmärrettäviä.

        Suomesta on poistunut kymmenessä vuodessa noin 200 000 teollista työpaikkaa. Ongelmana tuo on suuri koska teolliset työpaikat tuottavat tavaroita joista saatu maksu tulee usein maan rajojen ulkopuolelta.

        Tuo tekee hyvää maan taloudelle. Maahan on vähän niin kuin perhe. Jos joku perheenjäsen saa rahaa perheen ulkopuolelta se parantaa perheen taloutta. Saman rahan kierrättäminen isältä äidille ja lapsille ei itseasiassa lisää perheen varantoja vaikka rahan saajia on useampia. Heti kun perheenjäsen ostaa jotain perheen ulkopuolelta se vähentää perheen käytössä olevaa rahasummaa.

        Noin se on myös maiden taloudessa.

        Suomessa tulisikin miettiä miten ne maantie, koulu ja muut investoinnit lisäisivät ulkomaankauppaa. Ulkomaankaupan lisääminen on ainut vaihtoehto maan vaurauden lisäämiseksi. Ei se auta vaikka kuinka kaivamme ojia tai teemme tiestöä jos sillä ei saa uutta pääomaa talouden pyörittämiseksi.

        Kohta on hienot tiet mutta kenelläkään ei ole rahaa ostaa auto jolla niillä ajaisi. Tuskin valtion talous kestää ikuista velanottoa jolla nuo autot ja bensat ihmisille ostettaisiin.

        Aihe on vaikea nykyisessä maailman tilanteessa. Siinä olen Watsonin kanssa samaa mieltä ettei se ulkomaalainen työntekijä ole tehokkaampi mitä suomalaisetkaan.
        Valtion taloutta ei siis paikata maahanmuutolla. Se paikataan vain sillä ajatuksella miten maahan saadaan työpaikkoja joiden palkat tulisivat Suomen rajojen ulkopuolelta.

        Yksinkertaista.

        Muu touhu on vain olemassa olevien varojen uudelleen jakamista jonka tuloksena varannot vähenevät vuosi vuodelta.
        Usein rahat kohdistetaan tekohengitykseen, ei kestävien markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.


    • bhvif

      Vaaditaan 3 asiaa kielitaito, ammatti ja työpaikka. Omien kokemusteni mukaan ihmiset oppivat työkielen noin parissa vuodessa riippuen tietysti alasta ja motivaatiosta. Sairaanhoitoalalla työllistyvät hyvin.

    • MulticultureMyAss

      Vaikken omista ulkomaalaista saati kumppania, on perin selvää ettei maahanmuuttava koulumaton sälli työllisty moneen vuoteen vaan nauttii ns. eduista joita saa kieltämme opiskellessa.

      Olette varmasti nähneet lauman mustia miehiä samassa rykelmässä liikenteessä, ,mutta näettekö heitä missään oikeasti töissä?

      Sanokaa rasistiksi ,mutta minusta sietäisi potkia takas omaan maahaansa.

    • Aivan, kyllä täällä

      töitä riittää, tietty nyt on tilanne aika kaoottinen. Minulla on ystävä, joka tuli yli kymmenen vuotta sitten suomeen ja puhunut jo varmaankin yli seitsemän vuotta suomea sujuvasti lisäksi kahta muuta ns. sujuvasti kirjoitustaito. Lisänä paria muuta kieltä tyydyttävästi. Alkuun teki kaikkea mahdollista, mutta ollut jo pitkään hoitamassa vientiä/tuontia ja hyvin on pärjännyt. Toki tähän vaikuttaa paljon se oma asenne. Täällä hän on onnellisesti naimisissa ja sinne synnyin maahanhan pääsee lendarilla käymään sukulaisissa kun ikävä on. Voisi sanoa, että kyllä tiukkoja paikkoja hänelläkin on ollut, mutta sitkeys on palkittu. Mikä ollessa, kun osaa kieliä ja muuten sosiaaliset taidot löytyy, niin niitä töitäkin löytyy. Tunnen muutamia Suomeen muuttaneita, jotka siis lähinnä tulleet mennäkseen naimisiin puolisonsa kanssa ja jääneet tänne asumaan ja kaikki heistä ovat työssä ja nauttivat normaalia palkkaa. Jopa pari yksityisyrittäjääkin.

    • fallen in love

      Toin vaimoni Thaimaasta viime jouluna.
      Hän puhuu hyvää englantia jonka on oppinut työskennellessään baarissa.
      Suomen kieli on niin vaikea kaksoiskonsonantteineen että kieli on
      erittäin vaikea oppia vanhemmalla iällä.
      Täällä hän työskentelee hierojana , englannilla tulee hyvin toimeen ja
      suurin osa asiakkaista osaa sitä tarpeeksi asioidessaan siellä.

    • yksineläjä

      Jos ei opi kieltä ei saa töitäkään. Paitsi jos on oma firma. Minulla oli venäläinen vaimo ja hän kävi kurssit sairaala-apulaiseksi ja sai heti töitä. Oppi puhumaan kohtalaisesti, ainakin jollai tapaa ymmärettävää suomea.

      • China Dragon

        Muistakaa ettei taloutta paranna muu kuin ulkomaankauppa.

        Moni haluaisi halvempia käsiä Suomeen mutta jos töissä käyvien ihmisten käteen jäävä palkkasumma pienenee se supistaa sisämarkkinoiden toimintaa ostovoiman pienentymisen kautta. Tulee työttömyyttä kaupan alalle ja kuljetussektorille. Sitä kautta työttömyyttä julkiselle puolelle koska verotulot joista nuo julkisten alojen palkat maksetaan pienenee.

        Sisäisesti nyt on kysymys halusta supistaa palkkakustannuksia julkisella sektorilla, mikä olisi ehkä se paras ratkaisu.
        Ennenhän sanottiin että valtion leipa on pitkä ja kapea.
        Nykyisin julkisen sektorin palkat ovat menneet yksityissektorista ohi, se ei voi olla kestävää, ei sitten millään muotoa.

        Samaan aikaan yksityissektorissa työskentelevien määrä on lisääntynyt suhteessa menneisiin vuosikymmeniin.

        Miten kapeneva yksityinen sektori voisi paisuvaa julkista puolta?

        Niin, ei sitten muuten kuin veroja lisäämällä joka taas pienentää kulutusta ja luo työttömyyttä.

        Ikiliikkuja joka pysähtyy kunnes maa on konkurssissa.


      • China Dragon
        China Dragon kirjoitti:

        Muistakaa ettei taloutta paranna muu kuin ulkomaankauppa.

        Moni haluaisi halvempia käsiä Suomeen mutta jos töissä käyvien ihmisten käteen jäävä palkkasumma pienenee se supistaa sisämarkkinoiden toimintaa ostovoiman pienentymisen kautta. Tulee työttömyyttä kaupan alalle ja kuljetussektorille. Sitä kautta työttömyyttä julkiselle puolelle koska verotulot joista nuo julkisten alojen palkat maksetaan pienenee.

        Sisäisesti nyt on kysymys halusta supistaa palkkakustannuksia julkisella sektorilla, mikä olisi ehkä se paras ratkaisu.
        Ennenhän sanottiin että valtion leipa on pitkä ja kapea.
        Nykyisin julkisen sektorin palkat ovat menneet yksityissektorista ohi, se ei voi olla kestävää, ei sitten millään muotoa.

        Samaan aikaan yksityissektorissa työskentelevien määrä on lisääntynyt suhteessa menneisiin vuosikymmeniin.

        Miten kapeneva yksityinen sektori voisi paisuvaa julkista puolta?

        Niin, ei sitten muuten kuin veroja lisäämällä joka taas pienentää kulutusta ja luo työttömyyttä.

        Ikiliikkuja joka pysähtyy kunnes maa on konkurssissa.

        Puhutaan huoltosuhteesta.

        Taloudessa voitaisiin myös puhua huoltosuhteesta yksityissektorin suhde julkiseen.

        Yksityissektorin työntekijämäärä on siis pienentynyt, ei suurentunut(kirjoitin virheellisesti yläpuolella).


        Maan maahanmuuttopolitiikka siis pääosin juontuu ajatuksesta pienentää julkisen puolen palkkasummaa. Ei ole vaan onnistunut jos katsotaan kokonaiskustannuksia.


    • ti...amo..

      Mieheni tuli portugalista tänne 6 vuotta sitten, suomenkielen osaa tosi sillä
      ulkolaisella aksentilla. Pari vuotta oli työtön mutta sitten pääsi töihin jossa on
      edelleen.
      Suomen kulttuuriin tottui nopeasti.

    • 13+9

      Tutuilla on ulkomaalaisia puolisoita.
      Parhaiten ovat työllistyneet ne, jotka ovat opetelleet suomen kielen ja tyytyneet alkuun työpaikkaan, joka ei vastaa koulutusta. Ovat siitä sitten jatkaneet parempin paikkoihin ja koulutusta vastaaviin tehtäviin.

      Olen yrittänyt sanoa näistä muutamalle tutulle. Sanani kaikiuvat kuin kuuroille korville. Kyllä mota vuotta opiskelleelle tulee kuulemma olla alansa työpaikka ja kyllähän nyt suomalaisten pitäisi osata kansainvälistä englannin kieltä, kuten ulkomaalaisetkin osaavat.

      Ihmettelen näiden muutamien kohdalla missä on se nöyryys mitä tarvitaan, kun tullaan toiseen kulttuuriin ja toiseen maahan.

      • China Dragon

        Tilastoista käy ilmi millainen on maahanmuuttajien työllisyystilanne 10 vuoden maassaolon jälkeen.

        Työllistyneitä on keskimäärin 50%.

        Alueellisia eroja on valtavasti.
        Virosta muuttaneet saavat parhaiten töitä, 70% on töissä.
        Pohjois-Afrikasta ja Länsi Aasiasta tulleilla työllisyysprosentti on vain alle 40%.

        Tuosta voisi vetää yhteen sen päätelmän missä 7 virolaista kymmenestä työllistyy kymmenessä vuodessa. Pohjois-Afrikasta kotoisin olevat 4 työllistyy kymmenestä henkilöstä kymmenen vuoden aikana.

        Vaikeaa siis tuli mistä päin maailmaa tahansa.
        Suomen virallinen työttömyysaste on 10.2% joten tilaston eliittien virolaisten muuttaminenkaan ei taida helpottaa työttömyyslukuja?


      • LH!!!
        China Dragon kirjoitti:

        Tilastoista käy ilmi millainen on maahanmuuttajien työllisyystilanne 10 vuoden maassaolon jälkeen.

        Työllistyneitä on keskimäärin 50%.

        Alueellisia eroja on valtavasti.
        Virosta muuttaneet saavat parhaiten töitä, 70% on töissä.
        Pohjois-Afrikasta ja Länsi Aasiasta tulleilla työllisyysprosentti on vain alle 40%.

        Tuosta voisi vetää yhteen sen päätelmän missä 7 virolaista kymmenestä työllistyy kymmenessä vuodessa. Pohjois-Afrikasta kotoisin olevat 4 työllistyy kymmenestä henkilöstä kymmenen vuoden aikana.

        Vaikeaa siis tuli mistä päin maailmaa tahansa.
        Suomen virallinen työttömyysaste on 10.2% joten tilaston eliittien virolaisten muuttaminenkaan ei taida helpottaa työttömyyslukuja?

        Jep, paitsi että sotket kaksi eri asiaa.

        Työllisyysaste ja työttömyysaste ovat kaksi eri asiaa.

        Työllisyysaste on suomalaisilla pikkaisen alle 70 (eli suunnilleen sama kuin virolaisilla) - vaikka virallinen työttömyysaste onkin varmaan lähellä mainitsemaasi lukua


      • luehan tuo nyt
        China Dragon kirjoitti:

        Tilastoista käy ilmi millainen on maahanmuuttajien työllisyystilanne 10 vuoden maassaolon jälkeen.

        Työllistyneitä on keskimäärin 50%.

        Alueellisia eroja on valtavasti.
        Virosta muuttaneet saavat parhaiten töitä, 70% on töissä.
        Pohjois-Afrikasta ja Länsi Aasiasta tulleilla työllisyysprosentti on vain alle 40%.

        Tuosta voisi vetää yhteen sen päätelmän missä 7 virolaista kymmenestä työllistyy kymmenessä vuodessa. Pohjois-Afrikasta kotoisin olevat 4 työllistyy kymmenestä henkilöstä kymmenen vuoden aikana.

        Vaikeaa siis tuli mistä päin maailmaa tahansa.
        Suomen virallinen työttömyysaste on 10.2% joten tilaston eliittien virolaisten muuttaminenkaan ei taida helpottaa työttömyyslukuja?

        Jopas on typerä tilasto sinulla.

        Osa maahanmuuttajista työllistyy hyvin, osa opiskelee - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Muutamat maahanmuuttajaryhmät – nepalilaiset, virolaiset ja filippiiniläiset – ovat saavuttaneet suomalaisten työllistymistason.

        Venäläisten ja vietnamilaisten työllisyysasteet ylittävät 50 prosenttia ja kiinalaisten työllisyysaste on 50 prosentin tuntumassa. Ulkomaalaistaustaisten työllisyyden kasvu näyttää ripeämmältä kuin suomalaisten eli ero on kaventumassa.

        Somalin­kielisten ja afgaanien työttömyysaste, 50 prosenttia, poikkeaa useimmista ryhmistä selvästi. Ilmeisesti turva­paikan­hakijoilla ei ole ensimmäisenä mielessään työpaikan hankkiminen. Toisaalta kielitaidottomina heidän kysyntänsä työmarkkinoilla on ollut vähäistä.
        Somalinkielisillä on poikkeavaa se, että naiset pyrkivät työmarkkinoille harvoin, he eivät siis hakeudu työnhakijoiksikaan. Somalinkielisiä työikäisiä on 7 555, joista töissä on 1 689 ja työttömänä 1 775. Työttömiä on 25 prosenttia työikäisistä ja työllisiä 22 prosenttia, eli hieman yli puolet opiskelee tai on kotitalouksissa. Kulttuurierot lienevät syynä siihen, että naiset eivät juuri tule työmarkkinoille, niin somalinkielisillä kuin afgaaneillakin.
        - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf


    • En usko että saa

      Jos on lääkäri niin saa, jos on jotain muuta niin ei saa.

      Suomessa on käytännössä historian suurin lama ja 20% suomalaisistakin on työttömänä (tempputyöllistetyt koulutusputkessa kuntoutuksessa olevat huomioiden)

      Suomessa on omasta takaa työttömiä tohtoreita ja ekonomeja ja insinöörejä vaikka muille jakaa...ei ole van töitä..monet heistä puhuu 3-5 kieltä eli ei se kielitaitokaan mikä kovin iso etu ole enää..ostataan sitä suomessakin vieraita kieliä.

      Ainoastaan Saksassa saattaa töitä löytyä, mutta ei mitään päällikkötason töitä, ne pidetään saksalaisilla, maahanmuuttajat kelpaa vai muihin töihin

      • sjkqjspoq

        Ei lääkärikään saa heti töitä ellei osaa suomen kieltä.


    • the truth is out the

      Hyvä kysymys. Minulla ei tosin ole ulkomaalaista puolisoa, mutta pitää vaikka kysyä siltä somalibusskuskilta tai kirjastonhoitjalta joita tässä tälläkin viikolla näin, Ulkomaalaisten on vaikeampaa työllistyä, mutta suurin osa heistä on töissä. Vähemmän kuin kantasuomalaiset mutta joka tapauksessa. Niin vaikealta kuin se joistakin tuntuukin :) Pumattkaan niistä maahanmuutajien lapsista jotka puhuvat hyvää suomea ja joita näkee ja mehän näemme ennen kaikkea heita palveluammateissa. Vaikeee on menä vaikka tehtaaseen tarkistamaan.

      • China Dragon

        Sepä se, minulla ei ole vaikeuksia mennä tehtaisiin tarkastamaan tilannetta koska kierrän monen eri yrityksen toimitiloissa.

        SOL on suurin yksityinen ulkomaalaisten työllistäjä Suomessa ja se on siivousalaa.


      • assssssssss

        Helsinki ei ota kuin ulkomaalaisia bussikuskeiksi. Miten voi olla laillista ns. positiivinen syrjintä. Uusi keksintö, jolla sivuutetaan suomalaiset työnhakijat.


    • thetruthis outthere

      Menee hyvä mielipide pilalle jos vaikka vilkaisee vähän nettiä :) Mutta olimmepa mitä hansa mieltä niin tässä olis vähän tutkittua tietoa : "Työikäisten maahanmuuttajien työllisyysaste on kantaväestöä matalampi ja
      työttömyysprosentti korkeampi. OECD:n käyttämän työvoimatutkimuksen lukujen
      mukaan Suomen ulkomailla syntyneen väestön työllisyysaste vuonna 2012 oli 63,8
      prosenttia ja työttömyysaste 14,2 prosenttia. Vastaavat osuudet Suomessa syntyneelle väestölle vuonna 2012 olivat 69,6 ja 7,5 prosenttia. (OECD 2013.) " Lisätietoa löytyy tutkimuksesta : http://www.tem.fi/files/40368/maahanmuuttajien_tyollistyminen.pdf

      • luehan nyt

        Älä niputa kaikkia samaan, riippuu mistä maista tulee:

        Osa maahanmuuttajista työllistyy hyvin, osa opiskelee - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf

        Muutamat maahanmuuttajaryhmät – nepalilaiset, virolaiset ja filippiiniläiset – ovat saavuttaneet suomalaisten työllistymistason.

        Venäläisten ja vietnamilaisten työllisyysasteet ylittävät 50 prosenttia ja kiinalaisten työllisyysaste on 50 prosentin tuntumassa. Ulkomaalaistaustaisten työllisyyden kasvu näyttää ripeämmältä kuin suomalaisten eli ero on kaventumassa.

        Somalin­kielisten ja afgaanien työttömyysaste, 50 prosenttia, poikkeaa useimmista ryhmistä selvästi. Ilmeisesti turva­paikan­hakijoilla ei ole ensimmäisenä mielessään työpaikan hankkiminen. Toisaalta kielitaidottomina heidän kysyntänsä työmarkkinoilla on ollut vähäistä.
        Somalinkielisillä on poikkeavaa se, että naiset pyrkivät työmarkkinoille harvoin, he eivät siis hakeudu työnhakijoiksikaan. Somalinkielisiä työikäisiä on 7 555, joista töissä on 1 689 ja työttömänä 1 775. Työttömiä on 25 prosenttia työikäisistä ja työllisiä 22 prosenttia, eli hieman yli puolet opiskelee tai on kotitalouksissa. Kulttuurierot lienevät syynä siihen, että naiset eivät juuri tule työmarkkinoille, niin somalinkielisillä kuin afgaaneillakin.
        - See more at: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/41/#sthash.ksgNFD7Q.dpuf


    • Vastaus.

      Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja hyvin erilaisen koulutuksen saaneita. Ei voida tarkkaa aikataulua kertoa, oppiiko kaikki maahanmuuttajat kielen 6 kuukaukessa ja saavatko työpaikan 5 kuukaudessa....Useat maahanmuuttajat eivät osaa kieltä vielä 10 vuoden jälkeenkään. Jos maahanmuuttaja tulee esim. Virosta, oppii hyvin todennäköisesti kielen hyvinkin nopeasti verrattuna esim. afrikalaiseen maahanmuuttajaan.

    • maaseutu thai

      Ei edes halua opetella Suomea vaikka ollut täällä jo viisi vuotta.Viidenvanhan lapsemme vie päiväkotiin päiväksi ja sitten maleksii toisten maalaistensa kanssa missä milloinkin. Lomalle Thaimaaseen haluaa minun kustantavan 2 kertaa vuodessa. Ei näytä hyvältä.Mitään päivärahoja ei saa on 35 vuotias. Ei ole ammattia.Olen lopen kyllästynyt valintaani.

    • tienaus tärkeää

      Ihan hyvin se tienaa tuolla mm. kauppakeskus Kampin lähistöllä vain pahvimuki kädessä.
      Kiitoksen osaa hyvin.

    • voihannäinkin

      Helpoin ratkaisu ainakin meillä että minä muutan siippani kotimaahan eikä hän tänne . En halua hänestä sossun palveltavaa tai muuta hylkiötä yhteiskunnan rattaisiin . Näin oletan olevan järjenvoiton .

    • Kournikova

      Riippuu aika tavalla tulijan omista kyvyistä ja asenteesta. Jostain syystä tietyt Suomeen muuttaneet ryhmät eivät työllisty millään ja he tai viimeistään heidän lapsensa päätyvät kaupungille pahoinpitelemään ihmisiä huvikseen. Sitten on niitä maahanmuuttajaryhmiä, jotka tulevat joko alunperinkin töiden perässä Suomeen tai jotka nyt vaan muuten valittavat vähemmän ja tekevät enemmän. Ulkomaalaisuus ei ole este työllistymiselle, mutta koulutuksen puute, hankala kulttuuri tai heikot sosiaaliset- tai yhteistyötaidot voivat olla varsin suurikin este, kuten kaikilla muillakin.

      Ei voi esittää mitään yleistystä maahanmuuttajien työllistymisestä tai siitä, kuinka nopeasti oppivat kielen, koska se on täysin yksilöllistä.

      Eräässä tapauksessa maahanmuuttaja tuli suomeen ja meni naimisiin saadakseen kansallisuuden. Tämän jälkeen ajoi alkoholisoituneen puolisonsa itsemurhaan tuhoamalla tämän talouden.

      • Mammuttimarkkinat

        Tiesithän toki, ettei avioliitto vaikuta kansalaisuuden saamiseen mitenkään?

        Kansalaisuuden vaatimuksena on 5 vuotta putkeen maassa, hyväksytysti läpäisty virallinen kielikoe, todistus riittävästä toimeentulosta, ei rikosrekisteriä, eikä maksamattomia laskuja valtiolle (sakot, verot, sairaalakäynnit, jne.).


    • paratiisiback

      Mietin että ottaisko seksimielessä gambialaisen miehen avopuolisoksi. Hän ei puhu lainkaan suomea enkä minä osaa englantia kuin auttavasti. Voisimme opettaa toinen toisiamme. Ainoa duuni mitä hän tekee nyt on luvaton hasismyynti. Kai siitä jotain tuloja saa koska äskettäin hänellä oli varaa matkustaa kahdeksi viikoksi Etelä-Eurooppaan jossa hänen veljensä kuulemma asuu.

    • hlkgkhgdh

      no jos on valmis hyväksymään sen jatkeen mukana tuomat taudit, ne ei välttämättä näy heti, b ja c hepatiitti on helpoimpia tauteja mitä niiltä saa.
      kysy tauskilta mitä mieltä se on gampialaisista, melekein voitaisi tehdä niin että mene sinä sinne gambiaan ja hoitele itseäsi siellä. älä vaan tuo niitä tänne, vie vaikka viroon taikka venäjälle

    • Tarinoita suomesta

      Paskapuhetta 5-10 vuotta sitten että suomessa muka työvoimapula. Minun vaimoni koulutukseltaan sairaanhoitaja ei saanut töitä kuin paskanputsarina terveyskeskuksen vanhusten vuodeosastolta joskus,kun vakituiset oli uupumuksen takia saikulla. Kielitaito hänellä äidinkieli Viro lisäksi Venäjä , Suomi ja Englanti. Kaikenmaailman laitosapulaiset ja kirjekurssin käyneet lähihoitajat pomottivat häntä paikallisessa terveyskeskuksessa,mutta ei vakituista työtä saanut vaikka oli kaikista ahkerin työntekijä verrattuna niihin suojatyöpaikan saaneisiin Suomalaisiin ylipainoisiin suomimammoihin jotka eivät hyväksyneet häntä tasavertaisena työparinaan työvuoroissa. Voin vain todeta että työpaikkakiusaaminen(rasismi) muualta tulleisiin työntekijöihin on voimissaan,vaikka sitä ei ulospäin nähdä. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa niillä on jotka ovat avioituneet täysin erilaisista kulttuureista tulleiden kanssa jotka eivät ymmärrä eivätkä edes halua ymmärtää tai oppia suomenkieltä.

      • shshsh

        Minun työpaikallani on venäläisiä ja virolaisia sairaanhoitajia ollut jo vuodesta -87, ihan tasavertaisina meidän muiden kanssa ovat olleet. Että ei se joka paikassa noin huonosti ole, kuin " Tarinoita Suomesta " kirjoittaa. Tunnut aika katkeralta, enkä oikein täysin usko kirjoittamaasi, olisko vaimollasi peiliin katsomisen paikka, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Tosin tuo ei aina pidä paikkaansa.
        Venäläiset hoitsut ovat usein aikamoisia jääräpäitä, tekevät niinkuin tekevät, vaikka ryhmässä sovittu ihan muuta. Virolaiset tiimihenkisempiä.


    • tietoviisasmies

      kengän kiillottajien paikkoja on runsaasti tällä hetkellä. Asemalle vaan kiillottelee mutta maksun ANTAA sitten kenkänsä kiillottanut asiakas.Rrahoja ei tarvitse ryöstää asiakkaalta. Suomessa toimitaan näin.

    • järkikin sen sanoo

      Riippuu varmaan paljon puolisin maasta josta on kotoisin. Siis se työllistyminen. Varmasti on länsimaalaisella, australialaisella tms. helpompaa kuin esim. jostakin Afrikan maasta peräisin olevalla.

    • 0uti

      Oli mustamies, töitä ei jaksanut (ei halunnut) alkuunsa tehdä ja lopulta lähti toisen naisen matkaan vaikka meillä oli omia lapsia 3 joista nuorin alle vuoden ikäinen. Kyllä kaduttaa kun piti edes tutustua sellaiseen saatika tehdä lapsia sen kanssa.

      • caramelllo

        Miksi monet naiset rupeavat lapsentekokoneiksi ulkkismiesten kanssa, tuo on aika tavallinen tapaus. Eikö muksujen teko voisi odottaa ja katsoa ensin useamman vuoden, miten suhde toimii. En tajua tuollaista sikiämistä.


      • White trash

        Siis 3 varivammaista kakaraa ja yksinhuoltaja. Voi vit-tu, miten ihminen voikin elamansa pilata. No, parempi tuuri seuraavassa elamassa sitten.


      • assssssssss

        Muuta pois sinne Afrikkaan!


    • Minimipalkalla

      Vaimoni on Ukrainasta. Osaa Suomen kieltä heikosti ja englantia ei ollenkaan.

      Töitä löytyi yllättäen teollisuudesta, joskin minimipalkalla. Etsittiin ensin hänen alansa töitä ja myös siivoustöitä, mitään järkevää "tarvittaessa töihin kutsuttavan" lisäksi ei niistä löytynyt.

      Vaimo tyytyväinen työpaikkaansa. Pitää työstänsä. Palkka on heikko, sentään työajat ja työolot yms. ok. Halusi töihin kotihoidonvapaan jälkeen.

    • Ahkeraa väkeä.

      Thaimaalaiset työllistyy tosi nopeasti,koska Suomi on täynnä Thai ravintoloita,jotka palkkaa Thaimaalaisia naisia.
      Samoin Thai hieronta paikkoja on paljon ainakin Helsinin kalliossa.

    • KikkelisKokkelis 5€

      "Kertokaahan miehet ja naiset kuinka suomeen muuttanut puolisonne on työllistynyt?"


      Miksi se työtä vieroksuva sosiaalipummi, elintasopakolainen tai muu välistä vetäjä jaksaisi alkaa töitä tekee, ku on päässyt loisimisen luvattuun maahan?

      Jos se löytäs duunia edes kotimaastaan, ni miks se muuten tänne kylmään pimeään peräpohjolaan, jossa ruoka maistuu paskalle ja kaikki on *itun kallista tulis????????????

      HÄH!!!!!


      " Onko saanut oman alansa töitä?"

      Kyllä.

      KELAn agentti on duunin nimi.



      " Kuinka pian ovat oppineet suomen kielen? "

      Mii looov juu veri meni.

    • kissinpissi

      Mitä ihmettä? Nehän on vain kissoja. Minkä ihmeen takia pitää eläinlääkäreitä jonku kissan kusemisen takia vaivata noin paljon, vaikka maailmassa on paljon oikeaakin hommaa. Kissoja on joka paikka täynnä niin eiköhän se mene niin että jollei talon tapoihin opi niin polkaskaa rämeeseen ja uutta naukumaakaria tilalle niin säästyy aikaa ja vaivaa. Eihän kissoilla ole enää mitään järkevää käyttöäkään niin kuin ennen. Nykyään esimerkiksi myrkyt pitävät tuholaiset loitolla, joten ylimielinen kissa on aivan turha elukka. Syö vaan kaikki punatulkut talvisin.

      Kyllähän tuommoselle nyt nauraa lääkärit ja aidanseipäätkin, jos kissan viet eläinlääkäriin heti kun se on muutaman kerran kussut matolle.
      Kyllä on naurettavaa juttua hahhaahaa:)

      Ps. Sen kuitenkin ymmärrän jos elukka ollut jo kauan talossa niin ehkä jonku kuukauden jälkeen voisi jotain tehdä, mutta että heti. Heh:D

    • my life

      jos ollan työsse joku katellsie jos ie ollan työsse joku toinen ajattele miksei toi ulkomalainen ei teke työte!! eli suomessa sopeutuminen ei ole helppo asja

    • Atlantin takaa

      Minun puolisoni työllistyi heti. Hän piti saman työpaikkansa, joka hänellä oli ollut kotimaassaan. Etätyönä pystyy tekemään ko. hommia. Hän on myös tehnyt alansa töitä suomalaiselle työnantajalle, mutta puutteellinen kielitaito estää häntä hakemasta tiettyjä töitä. Hän on asunut Suomessa neljä vuotta, mutta vasta viimeisen vuoden aikana ryhtynyt aktiivisesti opiskelemaan suomea. Hän ymmärtää sujuvasti suomea, mutta puhuu yksinkertaisia lauserakenteita käyttäen. Minusta tuntuu, että hänellä on korkea kynnys käyttää suomea. Nykyisinhän missä tahansa Suomessa selviää englannilla.

      • HHUHUH

        Maassa maan tavalla tai maasta veks. Tervemenoa atlanttin taa. Jos on pakko raahata tänne joku ulkomaan elävä, niin opetelkoot suomea. Jos jotkut sekopää ämmät hakee mutiaisia pitkin maailmaa tänne, niin meidänkö pitäisi ruveta puhumaan englantia niille rättiksille?? Jos eivät opi tai viitsi opetella suomenkieltä niin menköötm vit***n


      • Atlantin takaa
        HHUHUH kirjoitti:

        Maassa maan tavalla tai maasta veks. Tervemenoa atlanttin taa. Jos on pakko raahata tänne joku ulkomaan elävä, niin opetelkoot suomea. Jos jotkut sekopää ämmät hakee mutiaisia pitkin maailmaa tänne, niin meidänkö pitäisi ruveta puhumaan englantia niille rättiksille?? Jos eivät opi tai viitsi opetella suomenkieltä niin menköötm vit***n

        Vastauksena sinulle "HHUHUH": puolisoni opettaa yliopistossa äidinkieltään ja tekee käännöksiä. Hänellä on myös omassa maassaan suoritettu tutkijantasoa vastaava korkeakoulututkinto, joka mahdollistaa tämän.

        Suomessa on paljon ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, joilla on korkeampi tutkinto kuin esimerkiksi sinulla. Jos opetustyö olisi sinunkaltaistesi ihmisten vastuulla niin aika heppoinen olisi suomalaisten sivistystaso.

        Todellakaan puolisoni ei ole kilpaillut sinun kanssasi samoilla työmarkkinoilla eikä liiku samoissa piireissä, joten ihan vapaasti saat olla ns. suomalainen.


    • HHUHUH

      Eipä noita galluppeja tarvitse tämän paskalandia "työ"paikoista tehdä. Kaikki te, jotka hankitte puolisonne ties mistä, niin minkä helkkarin takia raahaatte ne tänne veronmaksajien niskoille? Menkää te loisimaan vaihteeksi sinne niiden veronmaksajien piikkiin mistä noi puolisonne otatte. Kyllä täällä noita pitsanpyörittäjiä riittää ihan tarpeeksi ja kielitaidottomia "lääkäreitä" ja "sairaanhoitajia"

      • Atlantin takaa

        Miten niin raahamme heitä veronmaksajien niskoille? Eiköhän minun puolisoni ole maksanut muutaman vuoden aikana enemmän veroja Suomen valtiolle kuin sinä yhteensä elämäsi aikana.


      • 9080fjwhefrhwh

        Mul..kk....vistihan se siinä.
        Sulla on vaikeaa ----> ammu ittes!


      • vastaus245
        9080fjwhefrhwh kirjoitti:

        Mul..kk....vistihan se siinä.
        Sulla on vaikeaa ----> ammu ittes!

        Voi reppanaa...Miten sinä tälle keskustelupalstalle ajauduit?


    • onnea työnhakuun

      Neekerit työllistyy aika huonosti, heillä on lisäksi hieman rennompi asenne töihin kuin meillä valkoisilla

    • IT-Hemmo009

      Moi,

      Vaimoni muutti Suomeen vuonna 1984, jona vuonna myös hänet tapasin.
      Hän oli silloin jo töissä siivoojana.

      Tässä vuosikymmenien saatossa vaimoni oli siivoojan ammatissa ehkä n. yli 10 vuotta ja samaan aikaan hän on opiskellut suomen kieltä mm. alkuun kursseilla sekä yliopiston kursseilla ja oppinut suht lyhyessä ajassa suomen kielen ihan hyvin, jolla pärjää joka päivä eri tilanteissa (n. ehkä 2 vuotta).

      Vaimoni on myös tuon siivoojana työskentelyn aikana aloittanut myös opiskelut muutenkin kuin suomenkielen suhteen ja on tähän päivään menessä suorittanut työ ohessa mm. ylioppilastutkinnon, ylioppilasmerkonomin tutkinnon, eri talous ja kaupallisen alan yksittäisiä osatutkintoja sekä ihan muuten vaan nyt on korkeakoulussa ja kohta saa sitten uuden sulan hattuun. Lisäksi on opiskellut ranskan kieltä (suomen, ruotsin ja englannin kielen lisäksi) sekä espanjan kieleltä.

      Tällä hetkellä hän on vapaalla vaki työpaikasta ja on ulkomailla töissä paremmin palkatussa tehtvässä koska suomessa on vaikea saada hyvin palkattua työtä jos olet nainen ja jos olet tumma-ihoinen ja vaikka sulla olisi hyvä koulutus ja osaisit asiasi.

      Pitkä matka on vaimolla ollut taivallettavana lähtien siivoojan ammatista talouspuolen asiantuntijan ammattiin ja siltikin Suomessa on vaikea omaksua työnantajilla asenne, että ulkomailta tänne tuleva voi olla erittäin pätevä ja hyvin koulutettu.

      Vaimo kun tulee ulkomailta niin hän palaa siihen vakiotyöpaikkaansa talouspuolella, josta ei ihan hirveitä tienestä saa, kuitenkin ihan suht hyvä ansio kuitenkin verrattuna moneen muuhun ammattiin.

      Suomessa suomalaiset aina puhuu, että tänne kun tulee niin pitää tehdä töitä ja elää maan tapojen mukaisesti. Tähän on pakko todeta oikeasti tätä kuviota nähneenä, että suomalaiset voisivat katsoa vähän peiliin koska yllättävän moni erinomaiset taidot omaava ns. "maahanmuuttaja" ei pääse töihin vaikka on jopa parempi kuin täällä olevat ns. "kanta-suomalaiset".

      Vitun paljon pitää töitä tehdä, jotta täällä ihmiset älyää kuinka hyvä voi maahanmuuttaja olla ja siitäkin huolimatta näitä vitun älykääpiöitä on, jotka pitää maahanmuuttajia vain työttöminä luusereina etc.

      Lyhyesti siis vaimo on oppinu suomenkielen parissa vuodessa, että pärjää, tänä päivänä puhuu ja kirjoittaa parempaa kuin minä ja olen ehta suomalainen sälli ja oman alansa töitä vaimo sai n. reilun 10 - 15 vuoden yrittämällä ja sitkeällä työllä ja siltikin pienemmällä liksalla kuin moni suomalainen, jotka vaan kaivelee nenäänsä ja piereskelee ja luulee olevansa.

      Hävettää olla suomalainen välistä kun kattelee näitäkin kirjoituksia täällä.
      Itse olen IT-alan ammattilainen ja tienaan keskivertoa paremmin.

    • Nainen 27v.

      En ole jaksanut ketjua lukea juurikaan, mutta oma mieheni, joka suoritti aikoinaan yliopistotutkinnon kotimaassaan Britanniassa, työllistyi Suomessa välittömästi. Muutimme siis yhdessä Suomeen Britanniasta noin vuosi sitten. Hassua kyllä, mieheni sai nopeammin Suomessa töitä kuin minä, tosin olen itse opiskellut Suomessa eri alan tutkinnon yliopistossa, joten kieltämättä miehen alalta saa ehkä helpommin töitä Suomessa kuin minun alaltani. Olemme kuitenkin nyt siis molemmat töissä, sillä pääsin itsekin pian töihin muuttomme jälkeen. Mieheni osaa suomea jo ihan mukavasti ja hänellä on kova halu oppia, joten uskon senkin vaikuttaneen työnsaantiin. Luonnollisesti myös se, että hän puhuu äidinkielenään englantia, auttoi työllistymisessä.

    • kokkeilu on

      ja huomattu et kaikki suomen viranomaiset yrittäää tosissaan lyödä kapulaa rattaisiin, eivät anna töitä ja koulutukseen ei pääse. Työkkäris ei tehdä mitään.

      Sen jo huomas heti kun otin reilusti nuoremman akan idästä ja viranhaltijan oli pakko myöntää luvat... p-aita kaikki. Mut onnellisia ollaan virkamiesten estelyistä huolimatta. Muistan aina sinut maahanmuuttovirastossa.....ja nimesi ei unohdu...

      Nytpä saa nauttia suomen eläkkeestä etelän lämmös... jotain takasin otan. Ja eletään vaik piruuttaan..

    • Nettoveronmaksaja

      Mun vaimo (Aasiasta) pisti oman yrityksen (leipomo) pystyyn kun nuorin lapsi oli 1 vuotias. Se oli huono siirto koska siina oli verottaja heti kimpussa. Vajaan vuoden jalkeen vaimo myi yrityksen ja sijoitti rahat kotimaahansa. Siella yrittaminen palkkiutuu ihan eri lailla koska kaytannossa kaikki rahat saa pitaa itse. Nykyaan vaimo tienaa enemman kuin mina.

      Sori vaan Suomi, menetitte aktiivisen ihmisen, ja kohta lahden minakin kunhan vaimo on saanut 'kesamokin' valmiiksi.

      • höpö

        Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet. Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat. Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta.


      • loishäätöhöpö
        höpö kirjoitti:

        Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet. Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat. Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta.

        "Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet."

        Sitenniin kimpussa.

        Ottko tyhmä.


        " Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat."

        Oletpa onnellinen veronmaksaja.



        " Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta. "

        Ja sä oot kanssa oikeassa maassa, et pääset tänne loisimaan kaikilla muiden maksamilla lapsilisilläs.


      • Taikaseinä
        höpö kirjoitti:

        Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet. Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat. Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta.

        Suomessa 40% työikäisestä väestostä elättää loput. Siita porukasta kannattaisi pitää kiinni koska jos ne lähtevät niin kaikki romahtaa.


      • höpö
        loishäätöhöpö kirjoitti:

        "Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet."

        Sitenniin kimpussa.

        Ottko tyhmä.


        " Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat."

        Oletpa onnellinen veronmaksaja.



        " Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta. "

        Ja sä oot kanssa oikeassa maassa, et pääset tänne loisimaan kaikilla muiden maksamilla lapsilisilläs.

        "Ottko tyhmä."
        En ole.

        "Oletpa onnellinen veronmaksaja."
        Olen.

        "Ja sä oot kanssa oikeassa maassa, et pääset tänne loisimaan kaikilla muiden maksamilla lapsilisilläs."
        Minne tänne? Siis mähän olen Suomessa, en loisi vaan teen töitä ja maksan iloisesti veroni. Pätäkkää olisi lähteä, mutta miksi?

        Mee vain ja tuu sitten takaisin itkemään maksamiesi verojen perään, kun vaimo ei enää jaksa elättää sua tai sairastut ja Suomen sairaanhoito alkaa kiinnostaa. En jää kaipaamaan ihmisiä, joille tulee yllätyksenä, että lakeja pitää noudattaa, vaikka olisi ulkomaalainen ja aktiivinen.


      • Himovero
        höpö kirjoitti:

        Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet. Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat. Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta.

        Suomessa verottaja arvioverottaa sellaisia summia, ettei mikään PK-yritys pääse sellaisiin tienesteihin ensimmäisen 3-4 vuoden aikana. Eli toisin sanoen, verottaja vaatii suuren pohjakassan yrityksen perustajalta. Eli köyhien ei anneta perustaa yritystä, jotta saisi toimentulonsa kuntoon.


      • Nettoveronmaksaja
        loishäätöhöpö kirjoitti:

        "Miten niin "verottaja kimpussa"? Tuskin on, jos hoitaa lakisääteiset velvoitteet."

        Sitenniin kimpussa.

        Ottko tyhmä.


        " Meillä Suomessa on tapana maksaa veroja, joista kustannetaan esim. lapsilisät ja vanhempainpäivärahat."

        Oletpa onnellinen veronmaksaja.



        " Jos tämä ei sovi, teette (kaikille) juuri oikean päätöksen lähtemällä maasta. "

        Ja sä oot kanssa oikeassa maassa, et pääset tänne loisimaan kaikilla muiden maksamilla lapsilisilläs.

        Jos perustat pihallesi nurmikon ja alat leikkaamaan sita ensimmaisesta paivasta lahtien millin teralla niin se nurmikko ei koskaan paase alkuun vaan kuolee. Sen pitaisi antaa ensin kasvaa ja vahvistua ja sitten sita voi alkaa tasoittaa.

        Sama on taalla verottajalla. Aloittavalla yrityksella on aina pienet tulot jotka menevat lahes aina kuluihin. Tata ei verottaja ota huomioon ollenkaan vaan vaatii joka kuukausi rahaa firmalta niinkuin joku mafiapomo. Plus, etta verottaja vaatii kirjanpidot ja kuitit aina viimeisen paalle mika vie paljon aikaa ja resursseja mutta ei pienta yritysta hyodyta oikeastaan ollenkaan. Yrittaja tietaa tasan tarkkaan muutenkin paljonko tulot ja menot ovat ja mika on kassatilanne. Ne tehdaan siis pelkastaan verottajaa varten.

        Verottaja (ja poliitikot) eivat ymmarra yrittajia oikeastaan ollenkaan. Ne luulevat, kuten ilmeisesti luulet sinakin, etta yritys on joku lehma joka kaydaan lypsamassa aamulla, ja seuraavana paivana siita saa taas maitoa. Vertaus on sinansa oikea paitsi, etta lehmasta ei taalla oteta maitoa vaan verta.

        P.s. Filippiineilla on naisyrittajia vakilukuun suhteutettuna viisinkertainen maara Suomeen verrattuna. Mistahan mahtaa johtua, joku laisk.. eikun lasikatto taalla vai?


      • höpö
        Nettoveronmaksaja kirjoitti:

        Jos perustat pihallesi nurmikon ja alat leikkaamaan sita ensimmaisesta paivasta lahtien millin teralla niin se nurmikko ei koskaan paase alkuun vaan kuolee. Sen pitaisi antaa ensin kasvaa ja vahvistua ja sitten sita voi alkaa tasoittaa.

        Sama on taalla verottajalla. Aloittavalla yrityksella on aina pienet tulot jotka menevat lahes aina kuluihin. Tata ei verottaja ota huomioon ollenkaan vaan vaatii joka kuukausi rahaa firmalta niinkuin joku mafiapomo. Plus, etta verottaja vaatii kirjanpidot ja kuitit aina viimeisen paalle mika vie paljon aikaa ja resursseja mutta ei pienta yritysta hyodyta oikeastaan ollenkaan. Yrittaja tietaa tasan tarkkaan muutenkin paljonko tulot ja menot ovat ja mika on kassatilanne. Ne tehdaan siis pelkastaan verottajaa varten.

        Verottaja (ja poliitikot) eivat ymmarra yrittajia oikeastaan ollenkaan. Ne luulevat, kuten ilmeisesti luulet sinakin, etta yritys on joku lehma joka kaydaan lypsamassa aamulla, ja seuraavana paivana siita saa taas maitoa. Vertaus on sinansa oikea paitsi, etta lehmasta ei taalla oteta maitoa vaan verta.

        P.s. Filippiineilla on naisyrittajia vakilukuun suhteutettuna viisinkertainen maara Suomeen verrattuna. Mistahan mahtaa johtua, joku laisk.. eikun lasikatto taalla vai?

        Monella palkkakin menee suoraan kuluihin eikä verottaja ota tätä huomioon ollenkaan vaan vaatii joka kuukausi rahaa. Kauheeta, siis ihan hirveää!

        Jos yrittäjä tietää kulunsa tasan tarkkaan ja osaa hommansa, ei kuittien kanssa voi olla niin vaikeaa. Tiedän omakohtaisesti. Voittoa vaimolles silti tuli kun yrityksen myynnistä kerta jäi jotain, mitä sijoittaa. Niin kai jää, jos pimeesti myy.

        Ehkä Filippiineillä on siksi paljon naisyrittäjiä että siellä homma ei vaadi osaamista, verojen maksua, kuitin antamista jne. Jokainen voi yrittää ja kuinkahan moni epäonnistuu? Ja mitä ne tekee sitten? Asuu ojassa? Mitä siitä, jokainen pitäköön huolen itsestään.


      • Nettoveronmaksaja
        höpö kirjoitti:

        Monella palkkakin menee suoraan kuluihin eikä verottaja ota tätä huomioon ollenkaan vaan vaatii joka kuukausi rahaa. Kauheeta, siis ihan hirveää!

        Jos yrittäjä tietää kulunsa tasan tarkkaan ja osaa hommansa, ei kuittien kanssa voi olla niin vaikeaa. Tiedän omakohtaisesti. Voittoa vaimolles silti tuli kun yrityksen myynnistä kerta jäi jotain, mitä sijoittaa. Niin kai jää, jos pimeesti myy.

        Ehkä Filippiineillä on siksi paljon naisyrittäjiä että siellä homma ei vaadi osaamista, verojen maksua, kuitin antamista jne. Jokainen voi yrittää ja kuinkahan moni epäonnistuu? Ja mitä ne tekee sitten? Asuu ojassa? Mitä siitä, jokainen pitäköön huolen itsestään.

        Oletko kuullut siita porukasta joka meni yhdessa syomaan? Kun lasku tuli, se varakkain niista sanoi, etta han maksaa 40% koko laskusta. Siina naa koyhemmat alkoi sitten nutista, etta heidan osuutensa on edelleen liian suuri, ja lopulta se rikkain maksoi 2/3 kaikesta. Seuraavalla viikolla kun taas mentiin syomaan niin se rikkain puuttui joukosta.


      • Nettoveronmaksaja
        höpö kirjoitti:

        Monella palkkakin menee suoraan kuluihin eikä verottaja ota tätä huomioon ollenkaan vaan vaatii joka kuukausi rahaa. Kauheeta, siis ihan hirveää!

        Jos yrittäjä tietää kulunsa tasan tarkkaan ja osaa hommansa, ei kuittien kanssa voi olla niin vaikeaa. Tiedän omakohtaisesti. Voittoa vaimolles silti tuli kun yrityksen myynnistä kerta jäi jotain, mitä sijoittaa. Niin kai jää, jos pimeesti myy.

        Ehkä Filippiineillä on siksi paljon naisyrittäjiä että siellä homma ei vaadi osaamista, verojen maksua, kuitin antamista jne. Jokainen voi yrittää ja kuinkahan moni epäonnistuu? Ja mitä ne tekee sitten? Asuu ojassa? Mitä siitä, jokainen pitäköön huolen itsestään.

        "Mitä siitä, jokainen pitäköön huolen itsestään"

        Hyva lause, alappa sinakin pikku hiljaa varautua tahan.


    • kahdeksaneuroa

      Ulkomaalaiset työllistyvät hyvin suorittavan portaan töihin, yksitoikkoinen, vaihetyö, huonot (ulkona tehtävä ) työolot. Jos lisäksi vaaditaan fyysistä kuntoa on työntekijänä ulkomaalainen. Hyvän esimerkin antaa elintarvikesektori...ilman ukrainalaista, virolaista, valkovenäläistä... emme saisi pöytään kanamunia, tomaatteja, säilykekurkkua, broileria, kaalia, perunaa, mansikkaa, herkkusieniä...että se kotimaisuudesta ja suomalaisten ahkeruudesta.

      • kKepu

        Niin, sillä Suomen miljoonasta työttömästä ei löytyisi halukkaita työntekijöitä vai? Minä veikkaan mutuna, että vähintään puolet (500 000) menisi hyvinkin mielellään lähes mihin vain työhön.


      • China Dragon
        kKepu kirjoitti:

        Niin, sillä Suomen miljoonasta työttömästä ei löytyisi halukkaita työntekijöitä vai? Minä veikkaan mutuna, että vähintään puolet (500 000) menisi hyvinkin mielellään lähes mihin vain työhön.

        Kahdenksaneuroa on väärässä,

        Jos katsotaan työttömyyttä useimmiten se ulkomaalainen on työttömänä mitä suomalainen. Jos katsot työttömyyslukuja peilatessasi ihmisten työhalukkuutta niin noin se vain on. Turha sinun on suomalaisia syyllistää, se on hölmöintä mitä ihminen voi tehdä.

        Maahanmuuton puolustajat yleisesti käyttävät tuollaisia kommentteja mutta miksi he eivät työllistä edes niitä maahanmuuttajia joita jo Suomessa on? Miksi tulisi halia lisää vaikka jo Suomessa asuville ei ole töitä?

        Ei taida olla suunnitelmiakaan heidän työllistämiseksi.

        Nämä kasvimaan puolestapuhujat ovat suomenruotsalaisia jotka haluavat kahdet työmarkkinat maksamalla ulkomaalaisille vähemmän mitä kantasuomalaisille, heidän mielestään se ei ole rasismia.
        Minun mielestäni se on rasismia.

        Palkan tulisi määräytyä taitojen ja ahkeruuden perusteella, ei syntyperän mukaan.

        Puhutaan paljon naisten eurosta mutta onko joku ottanut aiheeksi maahanmuuttajan euron?
        Eikö tuo olisi ihan hyvä aihe niille jotka haluavat edistää ulkomaalaisten yhdenvertaisuutta suomalaisiin nähden sukupuoleen katsomatta.

        Suomalainen yhteiskunta on rasistinen mutta tahot ovat toisia mitä yleisesti luullaan. Ei siitä Persu-Pertistä ole maahanmuuttajille todellista haittaa.


      • monelta kantilta
        China Dragon kirjoitti:

        Kahdenksaneuroa on väärässä,

        Jos katsotaan työttömyyttä useimmiten se ulkomaalainen on työttömänä mitä suomalainen. Jos katsot työttömyyslukuja peilatessasi ihmisten työhalukkuutta niin noin se vain on. Turha sinun on suomalaisia syyllistää, se on hölmöintä mitä ihminen voi tehdä.

        Maahanmuuton puolustajat yleisesti käyttävät tuollaisia kommentteja mutta miksi he eivät työllistä edes niitä maahanmuuttajia joita jo Suomessa on? Miksi tulisi halia lisää vaikka jo Suomessa asuville ei ole töitä?

        Ei taida olla suunnitelmiakaan heidän työllistämiseksi.

        Nämä kasvimaan puolestapuhujat ovat suomenruotsalaisia jotka haluavat kahdet työmarkkinat maksamalla ulkomaalaisille vähemmän mitä kantasuomalaisille, heidän mielestään se ei ole rasismia.
        Minun mielestäni se on rasismia.

        Palkan tulisi määräytyä taitojen ja ahkeruuden perusteella, ei syntyperän mukaan.

        Puhutaan paljon naisten eurosta mutta onko joku ottanut aiheeksi maahanmuuttajan euron?
        Eikö tuo olisi ihan hyvä aihe niille jotka haluavat edistää ulkomaalaisten yhdenvertaisuutta suomalaisiin nähden sukupuoleen katsomatta.

        Suomalainen yhteiskunta on rasistinen mutta tahot ovat toisia mitä yleisesti luullaan. Ei siitä Persu-Pertistä ole maahanmuuttajille todellista haittaa.

        Edelleen niputat kaikki ulkomaalaiset samaan ryhmään, en minäkään niputa kaikkia alkoholisteja koskemaan kaikkia Suomalaisia. On maahanmuuttaja ryhmiä, joilla työllisyysaste sama, kuin Suomalaisilla, tämä muuten on seikka joka ei ole tainnut onnistua Suomalaislta yhdessäkään maassa. Mikä on Suomalaisten työllisyysaste Ruotsissa, ehkä 40 vuoden jälkeen se vihdoin on sama, kuin kanta Ruotsalaisilla.


      • China Dragon
        monelta kantilta kirjoitti:

        Edelleen niputat kaikki ulkomaalaiset samaan ryhmään, en minäkään niputa kaikkia alkoholisteja koskemaan kaikkia Suomalaisia. On maahanmuuttaja ryhmiä, joilla työllisyysaste sama, kuin Suomalaisilla, tämä muuten on seikka joka ei ole tainnut onnistua Suomalaislta yhdessäkään maassa. Mikä on Suomalaisten työllisyysaste Ruotsissa, ehkä 40 vuoden jälkeen se vihdoin on sama, kuin kanta Ruotsalaisilla.

        En ole nähnyt verrantoa missä olisi mediaanipalkka, kannattaisi tehdä tutkimus suomalaisten mediaanipalkasta suhteessa maahanmuuttajien mediaanipalkkaan?

        Tutkimuksesta voisi jättää pois ne yli 8 000 euroa/kk tienaavat.


      • Opettaja1
        monelta kantilta kirjoitti:

        Edelleen niputat kaikki ulkomaalaiset samaan ryhmään, en minäkään niputa kaikkia alkoholisteja koskemaan kaikkia Suomalaisia. On maahanmuuttaja ryhmiä, joilla työllisyysaste sama, kuin Suomalaisilla, tämä muuten on seikka joka ei ole tainnut onnistua Suomalaislta yhdessäkään maassa. Mikä on Suomalaisten työllisyysaste Ruotsissa, ehkä 40 vuoden jälkeen se vihdoin on sama, kuin kanta Ruotsalaisilla.

        Kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.


      • mistä nyt jutellaan
        China Dragon kirjoitti:

        En ole nähnyt verrantoa missä olisi mediaanipalkka, kannattaisi tehdä tutkimus suomalaisten mediaanipalkasta suhteessa maahanmuuttajien mediaanipalkkaan?

        Tutkimuksesta voisi jättää pois ne yli 8 000 euroa/kk tienaavat.

        Siis emmekö puhu työllisyysasteesta nyt? Eiköhän se ole paljon tärkeämpää, et ovat töissä, kuin se et on niiden keskipalkka huonompi, kuin suomalaisilla. Aivan sama eivät ole kilometri tehtaalla eli tuovat verotuloja.


      • lääkärisi
        Opettaja1 kirjoitti:

        Kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

        Apua pääkoppasi hoitoon saa mielenterveystoimistosta.


      • Täysin terve
        lääkärisi kirjoitti:

        Apua pääkoppasi hoitoon saa mielenterveystoimistosta.

        Jos joku kirjoittaa sanan suomalainen isolla alkukirjaimella, niin voi päätellä, että hänen ÄO ei ole kovin korkea. Silloin ei voi myöskään antaa arvoa hänen viestilleen. Tällä palstalla suurin osa tekee saman virheen ja siksi täällä on niin paljon ala-arvoista tekstiä. Esimerkkinä edellinen viesti. Kun ei pystytä mitään järkevää sanomaan, niin suositellaan hoitoa.


      • onnistuukohan?
        Täysin terve kirjoitti:

        Jos joku kirjoittaa sanan suomalainen isolla alkukirjaimella, niin voi päätellä, että hänen ÄO ei ole kovin korkea. Silloin ei voi myöskään antaa arvoa hänen viestilleen. Tällä palstalla suurin osa tekee saman virheen ja siksi täällä on niin paljon ala-arvoista tekstiä. Esimerkkinä edellinen viesti. Kun ei pystytä mitään järkevää sanomaan, niin suositellaan hoitoa.

        Hyvä homma, tuloni olivat viimevuonna n. 42000 euroa ja tämä siis palkkatuloja, lisäksi myyntituoja tilttasin tililleni 30000 euroa verojen jälkeen.

        Toimin esimiestehtävissä, alaisia minulla on 10 suoraan välillisiä 10 ylöspäin.

        Lisäksi olen todellakin mittauttanut ÄO:ni ja se oli 128, ei ihan paska tulos, vai mitä. Mut mut ennekaikkea annan arvoa sosiaalisille taidoilleni, sekä organisointikyvylleni, minkä vuoksi olenkin nykyisessä asemassani.

        Omistan kaksi asuntoa, toinen on Suomessa ja toin ulkomailla.

        Kaiken tämän olen valmis sinulle erikseen todistamaan, kunhan vain rohkenet laittaa yhteystietosi, niin sovimme tapaamisen.

        Saanko kysyä, mitä sinä olet saavuttanut? Ja vastaa kerrankin rehellisesti.


      • Tittelin Tuure
        onnistuukohan? kirjoitti:

        Hyvä homma, tuloni olivat viimevuonna n. 42000 euroa ja tämä siis palkkatuloja, lisäksi myyntituoja tilttasin tililleni 30000 euroa verojen jälkeen.

        Toimin esimiestehtävissä, alaisia minulla on 10 suoraan välillisiä 10 ylöspäin.

        Lisäksi olen todellakin mittauttanut ÄO:ni ja se oli 128, ei ihan paska tulos, vai mitä. Mut mut ennekaikkea annan arvoa sosiaalisille taidoilleni, sekä organisointikyvylleni, minkä vuoksi olenkin nykyisessä asemassani.

        Omistan kaksi asuntoa, toinen on Suomessa ja toin ulkomailla.

        Kaiken tämän olen valmis sinulle erikseen todistamaan, kunhan vain rohkenet laittaa yhteystietosi, niin sovimme tapaamisen.

        Saanko kysyä, mitä sinä olet saavuttanut? Ja vastaa kerrankin rehellisesti.

        Kenelle tämä viesti on tarkoitettu?


      • China Dragon
        mistä nyt jutellaan kirjoitti:

        Siis emmekö puhu työllisyysasteesta nyt? Eiköhän se ole paljon tärkeämpää, et ovat töissä, kuin se et on niiden keskipalkka huonompi, kuin suomalaisilla. Aivan sama eivät ole kilometri tehtaalla eli tuovat verotuloja.

        Eli mielestäsi 10 000 orjaa on ihan hyvä juttu jos niille on vain työtä?

        Orjien on parempi olla vapaita kuin olla työssä jossa ei ole tulevaisuuden häivääkään. Elämällä kun pitää olla joku muu tarkoitus kuin vain työ. Jos joku noin ajattelisi niin hän ei tänne Suomeen muuttaisi korkean verotuksen maahan. Pienipalkkaisille jää käteen enemmän muualla mitä Suomessa. Suomessahan työtä voidaan teetättää alle sosiaaliturvatason joka tarkoittaa MITÄ!

        Selitä.

        Joku rasittaa itseään ja saisi enemmän tekemättä mitään. Onko noin pönttöjä ihmisiä edes olemassa, en usko.

        Muualla sentään työstä on joku hyöty.


      • S..tanan tunarit
        Tittelin Tuure kirjoitti:

        Kenelle tämä viesti on tarkoitettu?

        Ihan sille, joka kuvittelee oikeinkirjoituksen korreloivan älykkyyden kanssa täysin, jos näin olisi niin autistinen puhelinluettelon ulkoa osaava täyttäisi älykkään ihmisen määritelmän.

        Osoittaa erittäin huonoa päättelykykyä (joka muuten tärkeä osa älykkyyttä), jos ei tajua lyhyeksi rajattujen viestikenttien ja hektisesti toimivan palstan, luovan mahdolisuuden sille, etteivät ihmiset välttämättä paneudu miettimään jokaisen kirjoittamansa sanan yksityiskohtia tai nyt sitten oikeinkirjoitusta.


    • helppoa on

      TÖRKEÄ RAISKAUS
      Vireille 5.3.2012

      SULJETTU KÄSITTELY JA OIKEUDENKÄYNTIAINEISTON SALAISUUS

      Käräjäoikeus on 3.4.2012 pidetyssä pääkäsittelyssä asianomistajien ja syyttäjän pyynnöstä määrännyt oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain (370/2007) 15 §:n 2- ja 3 -kohtien nojalla, että suullinen istuntokäsittely tässä asiassa, jossa kysymys on alaikäistä asianomistajaa koskevasta seksuaalirikosasiasta ja jossa esitettiin arkaluonteisia tietoja henkilön yksityiselämään sekä terveydentilaan liittyvistä seikoista, toimitetaan kokonaan yleisön läsnä olematta, sekä määrännyt mainitun istunnon pöytäkirjan sekä muut oikeudenkäyntiasiakirjat asiassa annettavaa tuomiota lukuun ottamatta edellä mainitun lain 10 §:n nojalla salaisiksi 60 vuodeksi asian vireilletulopäivästä eli 5.3.2012 saakka. Saman lain 24 §:n nojalla asianomistajien ja syyttäjän esittämästä pyynnöstä käräjäoikeus on määrännyt, että käräjäoikeuden tuomio on ASIANOMISTAJIEN JA SYYTTÄJÄN KUULUSTUTTAMAN TODISTAJAN HENKILÖLLISYYDEN sekä mandollisten muiden asianomistajien henkilöllisyyteen viittaavien tunnistetietojen OSALTA PIDETTÄVÄ SALASSA 60 vuotta eli 5.3.2072 saakka tai kunnes sitä ennen mandollisesti toisin määrätään, sekä ettei asianomistajien ja todistajan nimiä sekä edellä viitattuja muita tunnistetietoja saa tuona aikana mainita julkisessa oikeudenkäyntiaineistossa. MUILTA OSIN TUOMIO ON JULKINEN asianomistajien siihen suostuttua.

      SELOSTUS ASIASTA

      Syyttäjän rangaistusvaatimus

      1. TÖRKEÄ RAISKAUS nuorina henkilöinä
      (8010/R10004288111)
      Rikoslaki 20 luku 2 §
      Rikoslaki 6 luku 8 §

      5.8.2010 HELSINKI

      Suleyman Osman Mohamed ja Burhan Abdidek Yusuf ovat yhdessä pakottaneet 15-vuotiaan A.n sukupuoliyhteyteen käyttämällä Ahan kohdistuvaa väkivaltaa. Osman Mohamed ja Yusuf ovat houkutelleet A:n mukaansa Malminkartanon juna-aseman lähellä sijaitsevaan metsikköön. Kolmikon päästyä metsikköön Osman Mohamed ja Yusuf ovat ehdottaneet Alle suuseksiä, mihin A ei ole suostunut. A:n lähtiessä kävelemään takaisin Malminkartanon asemalle Osman Mohamed ja Yusuf ovat estäneet A:ta poistumista siten, että toinen on tullut seisomaan A:n eteen ja toinen hänen taakseen. Takana seissyt on myös ottanut A:ta kiinni käsivarresta. Sen jälkeen he ovat vetäneet A:n sivummalle metsikköön. Sitten Osman Mohamed ja Yusuf ovat painaneet A:n maahan polvilleen. A:n edessä ollut on alkanut riisua housujaan toisen pitäessä häntä takaapäin kädestä kiinni. Sen jälkeen A:n edessä seissyt on työntänyt erektiossa olevan siittimensä A:n suuhun pitäen samalla kiinni A:n hiuksista alkaen liikutella siitintään A:n suussa. Takana ollut on koko ajan pitänyt A:sta kiinni kosketellen vaatteiden alta A:n rintaa ja pakaroita. Yhdynnän jatkuttua useita minuutteja takana ja edessä ollut ovat vaihtaneet paikkoja. Nyt A:n eteen tullut on työntänyt siittimensä A:n suuhun alkaen liikutella siitintään A:n suussa takana olevan pitäessä hänestä kiinni. Sen jälkeen Osman Mohamed ja Yusuf ovat taas vaihtaneet paikkaa ja A:n eteen tullut on työntänyt siittimensä A:n suuhun alkaen liikutella siitintään A:n suussa takana olevan pitäessä A.sta kiinni. Molemmat tekijät ovat saaneet siemensyöksyn A:n suuhun.

      Rikos on törkeä, koska sen ovat tehneet useat tekijät. Rikos on tehty erityisen julmalla ja nöyryyttävällä tavalla, koska se on kohdistunut huomattavasti pienikokoisempaan uhriin, joka on houkuteltu metsikköön, missä rikoksen täytäntöönpanotoimi on suoritettu. Rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Osman Mohamed on teon tehdessään ollut 15-vuotias ja Yusuf 16-vuotias.

      Syyttäjän kirjalliset todisteet:

      1) Hoitokertomus (etptk:n liite 1, sivut 9 ja 10)
      Teema: A:n kertoma

      2) Asianomistajan konfirmaatiovalokuva (lisäetptk:n liite 1)
      Teema: vammat asianomistajan polvissa

      Syyttäjän henkilötodistelu:

      1) Asianomistaja A:n kuuleminen todistelutarkoituksessa
      Teema: tekijät, metsikköön houkutteleminen, suuseksin vaatiminen, käytetty väkivalta sekä sen laatu ja määrä, suuseksi, aiheutuneet vammat, vammojen peittäminen konfirmaatiota varten, aiheutunut kipu ja särky, aiheutunut kärsimys

      2) Asianomistaja B:n kuuleminen todistelutarkoituksessa
      Teema: asianomistaja A:n kertoma, Alla havaitut vammat, vammojen peittäminen konfirmaatiota varten, A:n mielentila tekojen jälkeen

      3) Vastaaja Suleyman Osman Mohamedin kuuleminen
      todistelutarkoituksessa
      Teema: A:n tapaaminen Kannelmäessä

      4) Todistaja C kuuleminen
      Teema: somalipoikien tapaaminen, matkustaminen junalla Kannelmäestä Malminkartanoon, A:n kertoma

    • Babyl...

      Hei,
      Mieheni oli ollut Suomessa jo reilun 5 vuotta kun tutustuimme ja oli töissä hyvin perinteisesti pizzerioissa.

      Meidän yhteielon aikana on suorittanut aikuiskoulutuksena kaksi ammattitutkintoa. Ravintolapuolella työllistyi vuokrafirman kautta ihan hyvin eri ravintoloihin. Teki loppuvaiheessa pääasiassa ihan kivoissa fine dining paikoissa hommia.

      Lasten myötä halusimme perheystävällisemmän työajan ja silloin mies kouluttautui viime vuosien aikana toiselle alalle. Nyt itseasiassa ensi maanantaina aloittaa vakkarina suomalaisessa alan yrityksessä päivätyöt.

      Kirjallinen kieli ei vieläkään ole täydellistä, mutta selvinnyt siis ihan ok ammatillisista opinnoistaan siitä huolimatta.

    • Totuus ja tehtävä

      Automaatio on vienyt viimeisen 20 vuoden aikana 20% Suomen työpaikoista. Seuraavan 20 vuoden aikana työpaikoista häviää puolet.

      Ei maahanmuuttajille täällä työpaikkoja tule olemaan, eikä paljon kantasuomalaisillekaan.

    • RvaAlanya

      Minun mieheni on työllistänyt itse itsensä, eli ryhtyi yrittäjäksi. Suomen kielen alkeet oppi 3 kk:ssa, niillä tullut auttavasti toimeen. Esimerkiksi hän hallitsee suomen kielen sijamuodot paremmin kuin minä, kantasuomalainen....vaikkei niillä tietenkään merkitystä meille ole.....Ja lisäksi totean, että mieheni ei missään tapauksessa halunnut jäädä lusmuilemaan ilman töitä. Aika yleinen käsitys on, että "ne" tulee tänne vaan nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta.

      • Raaka Watson

        Heitit sitten helpon.
        Kertokoon joku muu mitä tulee yhtälöstä: turkkilainen pitsaria.


      • kiinni jäit
        Raaka Watson kirjoitti:

        Heitit sitten helpon.
        Kertokoon joku muu mitä tulee yhtälöstä: turkkilainen pitsaria.

        Pitsaria???
        Taidat olla itse jokin mehmetti, kun ei edes suomen kieli ole hallussa..


      • Raaka Watson
        kiinni jäit kirjoitti:

        Pitsaria???
        Taidat olla itse jokin mehmetti, kun ei edes suomen kieli ole hallussa..

        Vai tomar no cú.


    • hehheh..

      Unohdin mainita, että yhtälö on kahden lausekkeen merkitty yhtäsuuruus. Matikkakin ontuu sulla aika pahasti.

      Kannattaa olla tarkkana näiden sivistyssanojen kanssa. Jos niitä ei hallitse kunnolla, voi helposti tehdä itsensä naurunalaiseksi..

      • Raaka Watson

        Niinkö? Mielenkiintoista.
        Nyt: vai dar seu cú para o cachorro na meia noite.


    Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      4230
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2398
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2151
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2096
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      103
      1740
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1432
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1382
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      327
      1333
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe