valmismatka (matkatoimistot) vs. lento+hotelli (itse hoidettuna)

jht_01

Ihan mielenkiinnosta kyselen asiasta kun tässä perheemme kesken ensi kesäksi katsellaan matkoja, vertaillaan niin matkatoimistojen matkoja sekä hintoja sekä samalla itse lennot valiten sekä hotelli etsien matkoja sekä hintoja. Mitä eroa on muka on siinä että otat matkatoimiston kautta kokonaispaketin esim. hinnaltaan 2 aikuista ja 3 lasta, 2 viikkoa ruokineen 4500e ja sitten taas itse hommaat lennot, kuljetukset ja hotellin ruokineen samasta hotellista ja lentoyhtiöstä hinnaltaan 3400e. Mitä muuta eroa tuossa on kuin hinta, mitä palvelua saa tuolla 1100e erotuksella matkatoimistosta? Toki pitäähän sitä yrityksen tehdä voittoa mutta aika hyvän tunti hinnan saan itse kun muutaman tunnin jaksaa nettiä koluta ja selvitellä asiota....

13

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28-v

      Vähäisten pakettimatkojemme perusteella mieleeni tulee
      - Vastaanottokentällä lappu kourassa töröttävä opas jolta voi kysy bussinumeron hotskuun kuljetusta varten. Sitten odotetaan.
      - Ajon aikana vaihtelevan tasoista selitystä tien varren näkymistä ja toiminnasta perillä.
      - Ohjaus hotskun aulaan ja selvitys oppaiden päivystyksistä ja toimistokansio.
      - Oppaat kaupittelevat kalliita retkipaketteja.
      - Tervetulotilaisuus jossa kyllä saa hyödyllistä tietoa mutta ei paljoakaan sellaista mikä ei selviäisi netistäkin. Riippuu oppaasta. On suuria eroja.
      - Jos törttöilee tai ei itse pysty selvittämään tavittavaa asiaa respassa niin oppaalta voi pyytää apua.
      - Lähtiessä kuljetus kentälle.

      Tuo nyt tuli mieleeni.

      Olemme käyttäneet paketteja kun etäisyys kentältä kohteeseen on ollut suuri ja varsinkin jos siirtymisajankohdat ovat öisin.
      Suuri? Useista kymmenistä kilometreistä muutamaan sataan kilsaan.
      Myös kiertomatkojen halpis jatkoviikkoina em. palvelut ovat kuuluneet hintaan.

      Itse kukin päättäköön puolestaan mikä on minkäkin arvoista.

      Muistini mukaan olemme yhden kerran hyötyneet oppaasta. Suolistosyövän leikkauksen jälkimainingeissa meni pakoputkeni täysin tukkoon Madeiralla ja ajankohta oli sunnuntai. Soitto oppaalle ja hän hankki lekurin hotskuhuoneeseen.
      Lekuri tutki minut, kirjoitti lähetteen päivystävälle klinikalle sekä antoi kirjalliset ohjeet bussisiirtymiselle.
      Tämä revohka olisi ollut hankalampi hoitaa omatoimisesti portugalinkielisessä ympäristössä koska kaikki eivät todellakaan puhu sitä enkkua.

      Enkä usko, että tavoitettavissa oleva "pakettiopas" kieltäytyis tilanteen tullen auttamasta ulkopuolistakaan!

      Kusiputkeni on tulehtunut lekurikuntoon kerran Dublinissa ja kerran Gardalla mutta niissä paikoissa homma hoitui kätevästi itselläkin.

      Viimeinen parin viikon takainen kokemus kenttäkujetuksista.
      Prahan kentältä keskustan hotskuun bussi, metro, raitsikka yhdistelmällä maksoi noin 1,20€/hlö. Kesti noin tunnin. Taksi olisi ajanut 20€/ hintaan saman välin puolessa tunnissa.
      Pakettivertailua minulla ei ole.

      Olemme pyrkineet syömään aamiaisen hotskulla mutta kaikki muut ateriat kaupungilla.

      • montaa mieltä

        Kiitos 28v. Siinä oli tekstiä lukutoukille, asiaa vähemmän (anteeksi).

        Olemme matkustaneet nykyisin monesti ns "äkkilähdöillä" kun ollaan nykyisin kahden. Lapsiperheenä tuo ei onnistunut. Omatoimimatkojen huonous (jos halvalla meinaa matkustaa) on pitkät matkustusajat, (monta) koneen vaihtoa. Oma tressi vaihdoissa, eikä kentällä notkuminen ole suosiharrastukseni.


    • +614

      Pakettimatkojen plussat:
      Myöhästymiset lennoilla / viivästymiset ja muut ongelmat, matkanjärjestäjä hoitaa jatkoyhteydet, kotimatkat jne.
      esim. lentoyhtiön lakko, konerikot, jatkoyhteydeltä myöhästyminen, lumikatastrofit keskieuroopan kentillä jne. Matkanjärjestäjä hoitaa hotellin tilalle, jatkoyhteydet ym.
      Matkan peruminen helpompaa.
      Pakettimatkoja saa omatoimimatkaa halvemmallakin jos malttaa odottaa, tosin jos haluaa päästä just tiettyyn kohteeseen ja perheen kanssa se on riskialtista.
      Omatoimimatkojen plussat;
      Yleensä halvempia, enemmän vaihtoehtoja matkan pituuden, lentojen, hotellien ja maiden suhteen.

      • 28-v

        Häiriöiden tilastollinen todennäköisyys.

        Vuoden 1970 jälkeen olemme vaimon ja välivuosina myös lasten kanssa tehneet yhteensä 108 matkaa joista pakettimatkoja on 15kpl, poisluettuina kiertomatkat ja lämpimien merien risteilyt.

        Meille on sattunut vain yksi tilanne jossa oppaan apu olisi helpottanut tilannetta.
        Meillä oli välilasku Mallorcalle jossa oli varattu koneen vaihto.
        Laskeutuessamme klo23.00 meni Spantax lakkoon klo00.00 joten jäimme hapattiin. Seuramatkan opas järjesti mukisematta meille majoituksen ja seuraavanaaamupäivänä sain hankituksi jatkolennon johonkin espanjalaisten eläkeläisten pieneen koneeseen.
        Tästä on aikaa niin paljon, etten muista kustannuksia mutta ei se paljoa maksanut. En muista sitäkään korvasiko Spantax tai matkavakuutus mitään.

        Joten 1 tapaus / 93 on suhde meillä.


      • Itse otamme usein Kanarian matkoille lomalennot ja sitten hotellit erikseen.

        Näille:
        - peruutusehdot lentojen suhteen samat kuin valmismatkoille.
        - hotellit voi yleensä perua jopa lähtöpäivään asti ilman kuluja

        Etuihin lisäisin sen, että esim. viikkoa ei tarvitse olla samassa hotellissa. Hiihtolomamatkalla Kanarialla olemme valtaosan ajasta saaren eteläpäässä, mutta lopuksi pari yötä toisessa päässä saarta.


    • lomaa

      Köyhän murheet. Monilla "tee se itse" paketeilla on vaihtoja / välilaskuja - aikaa kuluu huomattavasti enemmän matkustamiseen. Katsoin vertaillakseni matkaamme syksyllä, matkustusaika 10-16h enemmän näillä halpalentoyhtiöillä. Löhöilen mieluummin rannalla yms. tuon ajan,EN tykkää niinpaljon kentällä ja koneessa istumisesta.

      • NäinMeillä

        "Köyhän murheet. Monilla "tee se itse" paketeilla on vaihtoja / välilaskuja - aikaa kuluu huomattavasti enemmän matkustamiseen. Katsoin vertaillakseni matkaamme syksyllä, matkustusaika 10-16h enemmän näillä halpalentoyhtiöillä. "

        Itse en käytä koskaan ns. halpalentoyhtiöitä omatoimimatkoillani (haluan mm. kuljetuttaa riittävästi matkatavaraa) mutta silti hinta on aina jäänyt halvemmaksi kuin pakettimatkoissa. En siis lentele kymmeniä tunteja vaihtoineen vaan suoraan perille tai korkeintaan yhdellä nopealla vaihdolla. Silti hintaeroa jää reilusti.


    • ero ja ero

      Ero on juuri siinä, että valmismatkan järjestäjä on hoitanut kaikki järjestelyt puolestasi. Sinä vain teet yhden varauksen, maksat, pakkaat laukkusi ja lähdet lomalle.

      Omatoimimatkaaja viettää tunteja tietokoneen ääressä, maksaa mitä sattuu, mihin sattuu ja kun jotain menee pieleen on yksin ongelmineen.

      Itse lähden siitä, että annan matkailun ammattilaisten hoitaa matkan järjestelyt ja maksan hiukan enemmän. Voin viettää huolettoman loman. Olen kyllä matkaillut myös omatoimisesti, mutta ikäviä yllätyksiä on sattunut. Asiat voivat muuttua nimittäin hyvin nopeasti.

      • Eki-

        Kuka nyt enään nykypäivänä matkatoimistoja elättää, no jotkut uusavuttomat reppanat. Omatoimimatkan saa kolmanneksella mitä valmismstkan, ainakin Aasiaan. Me ( hetero pariskunta ) käymme Aasiassa 1 -2 kertaa vuodessa ja olemme Aasiassa 2 - 3 kk kerrallaan, että hintoja olemme vertailleet. Lukekaa Thaimaam matkailusta yleensä, palstalta, siellä on pitkä keskustelu ko. aiheesta.


      • Joskus, joskus ei
        Eki- kirjoitti:

        Kuka nyt enään nykypäivänä matkatoimistoja elättää, no jotkut uusavuttomat reppanat. Omatoimimatkan saa kolmanneksella mitä valmismstkan, ainakin Aasiaan. Me ( hetero pariskunta ) käymme Aasiassa 1 -2 kertaa vuodessa ja olemme Aasiassa 2 - 3 kk kerrallaan, että hintoja olemme vertailleet. Lukekaa Thaimaam matkailusta yleensä, palstalta, siellä on pitkä keskustelu ko. aiheesta.

        Taikkula on evvk mulle. Muualle hinnat vaihtelee, riippuen mihin menee, koska varaa ja mitä haluaa. Joskus valmismatkakin on kokonaisedukkaampi, kuin irtovaraukset tai saa suorat lennot tms. (Toki useimmiten voi ostaa lomalennotkin erikseen).


    • gft

      Pakettimatkojen plussia yleensä merkittävästi edullisemmat kokonaiskustannukset sekä suorat lennot. Aikaa ei tarvitse käyttää myöskään tuntitolkulla netissä roikkumiseen.

      Miinuksena, että edullisia pakettimatkoja ei aina ole saatavilla, esim. vuodenvaihteessa pakettimatkat on kallis matkustustapa. Paljon matkustava on myös äkkiä kolunnut tavanomaisimmat kohteet. Itselläni miinuslistalle menevät myös lapsiperheet, vaikka hotelleissa sentään voi nykyään valita lapsivapaan version.

      • NäinMeillä

        "Pakettimatkojen plussia yleensä merkittävästi edullisemmat kokonaiskustannukset sekä suorat lennot. Aikaa ei tarvitse käyttää myöskään tuntitolkulla netissä roikkumiseen."

        Riippuu varmaan kohteesta ja siitä paljonko sinne on kilpailua. Esim. valmiit laskettelumatkat Alpeille ovat minusta todella riistohintaisia mutta omatoimisesti sinne pääsee viikoksi samoilla kustannuksilla kuin Lappiin. Usean matkan kokemuksella säästö on ainakin luokkaa -30 prosenttia.
        Moniin etelän kohteisiin taas ei välttämättä pääse omatoimisesti halvemmalla.


    • Hoh-hoijaa!!!

      Taasko tästä aiheesta aletaan taittaa peistä täällä keskusteluissa? Eikö kaikki ole jo tullut sanotuksi. No joo, tietysti on eri lukijakunta kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe