Mitä tehdä kun koira murisee?

Huonoa johtajuutta?

Esim harjaamisessa, se vihaa sitä ja välillä murisee ja laittaa hampaat käteni ympärille. Ei ikinä purrit ihoa rikki. Olen itse korottanut ääntäni jolloin käytös loppuu. Harjaan hetken, jossain välissä koira yleensä nuolee kättäni johon äsken "puri". Lopetan harjaamisen kun koiran käytös on rauhallinen. Miten tasapainoittaa sitä että turkkia pitää harjata ja kunnioittamista koiraa kohtaan joka ei ollenkan pidä siitä? Koska periaattessaahan se vain yrittää kertoa että sillä on epämukava olla..
Onko kyse huonosta johtajuudesta jos koira ilmaisee itseään kun on epämukava olo? Onko toimintatapani oikea?
Kyseessä 1, 5v terrierimix uros.

16

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____________________

      Anna sille vaikka puruluu tai jotain herkkua, jota se saa syödä samalla kun harjaat, niin harjaamisesta tulee kivempi tapahtuma. Kunhan et ala pelkäämään ja säikkymään sen murinoita, niin eiköhän se totea ettei hyödytä äristä ja murista, kun sillä ei mitään saavuta kuitenkaan...

    • rusettirinta

      Ei saa antaa nameja, käsittelyharjoitusten aikana. Koira saattaa murista puolustaen luutaan.

      Harjaamisen opettelu aloitetaan siten, että koiraa hivellään kädellä ilman harjaamista. Kun koira hyväksyy sen ja seisoo rentona, niin aloitetaan harhaan totuttelu aluksi muutamalla liikkeellä koiran kupeista. Kun koira sitää sen, niin harjalla vedetään ensin kupeista ja sitten selästä. Kun koira hyväksyy sen, niin käsketään maahan ja totutetaan myös vatsan alus harjaukseen. Tämä siis aralle koiralle.

      Nuoren koiran leikkimieltä on usein harjan omiminen tai omistajalla leikkiminen. Se pitääkö koira harjaamisesta vai ei, ei ole koiran päätettävissä. Kaikki koirat pitävät omistan koskettelusta, jos suhde toimii. Nuori koira saattaa haastaa omistajaa leikkimään lähikontaktissa. Jos kyse ei ole arkuudesta, niin peruskoulutus ja vaatiminen on ajankohtaista. Eli käskyllä "paikka" lyhyitä vetoja aluksi ja sitten harja kaappiin ja kehut. Toistetaan harjoitus aina samassa paikassa, jotta koira oppii rauhoittumaan hoitotoimenpiteeseen. Hyvin voidaan vaatia tiukastikin koiraa käskyn noudattamiseen. Samoin, kun turkkia pestessä, "paikka" ja huolehditaan, että koira pysyy siinä paikassa (yleensä toinen kylki seinää vastaa).

      • ____________________

        No itse olen jokaiselle koiralle jo pennusta opettanut, että ensinnäkään ruokaa tai herkkuja ei puolusteta ja minulla on oikeus koskea koiraan ja jopa sen ruokaan söipä se mitä vaan.

        Kaikki "toimenpiteet" mitä koiralle pitää tehdä (harjaaminen, kynsien leikkaaminen, peseminen...) olen opettanut palkitsemisen kautta, eli annan jonkun namin ja koirat on aina oppineet tykkäämään noista toimenpiteistä. Kun kynsileikkureita tai harjaa alan kaapista kaivaa, niin tulevat jo innoissaan häntä heiluen luokse, kun tietävät siitä seuraavan jotain kivaa.

        Miksi ihmiset vastustaa koiran palkitsemista, kun usein kaikki olisi erittäin helposti opetettavissa kun heti alkuunsa lykkää namia suuhun? Ennemmin tapellaan koiran kanssa turhaan, ettei olla lällyjä nami-pusi -tätejä ja -setiä... En minä itsekään ole mikään joka välissä koiran suuhun namia lykkäävä, vaan kyllä meillä vaaditaan koiralta se minkä se jo osaa ja hallitsee ja uskon että koirat on laumaeläimiä ja tarvitsevat vahvan johtajan... Mutta kun yleensä kaikki uudet asiat menee jakeluun helpoiten "hellällä nami-pusi -linjalla" niin miksi tehdä kaikesta niin vaikeaa ja joutua jatkuvasti johonkin "johtajuus -taisteluihin" koiransa kanssa - tai ainakin pähkäilemään että "onkohan meillä nyt johtajuudessa ongelmia...?" - kun on yksinkertaisista ja jokapäiväisistä arkiaskareista kyse?

        No neuvoni ehkä oli huono tähän tilanteeseen, jos koiran on annettu myös jo oppia puolustamaan ruokaansa, että jättäköön aloittaja noudattamatta, mutta muille ehkä pentukoiran omistaville tai koiran ottamista harkitseville ihan käypä neuvo... Ja opettakaa ne koiranne sietämään kosketusta syödessään ja sietämään se, että ruokaankin kosketaan. Ja opettakaa asiat koiralle hyvällä, tehkää niistä mukavia eikä jotain tappelun aiheita. Elämästä tulee näin paljon helpompaa.


    • rusettirinta

      ^ Kyse ei ole siitä, etteikö normaalisti opetettu koira luovuta ja hyväksy ruan/luun pois ottamisen. Sehän kuuluu jo ensimmäisiin asioihin pennun koulutuksessa.

      Mutta kun kyseessä 1, 5v terrierimix uros, joka tarttuu käsittely tilanteessa omistajan käteen, niin kyllä on korkea aika unohtaa namit ja vaatia kunnioitusta ja sitä kautta tottelevaisuutta.

    • Miten ihmiset sitten

      toimii, sillä minulla ainakin molemmat koirat antavat ihan kiltisti hoitaa ns. hoitotoimenpiteet. Ja itse olen kyllä aina ottanut namit käyttöön. Saa jopa toimenpiteiden välissä. Se rauhoittaa ja muutenkin tekee tilanteesta maukkaan mukavan. Jos koira ilmaisee itseään epämiellyttävästä asiasta, tämä tarkoittaa, että toimenpide tuntuu pahalta. Sitten on myös saatavissa ns. pehmo kuonokoppia, jolloin ei tarvitse pelätä puremaa. Kyllä meilläkin toinen koirista ilmoittaa asian esim. tökkäsemällä tai pientä älinää pitää. Pitää olla hoitojuttuihin hyvät ja kunnon välineet. Esim. kynsien leikkuussa en käytä muita kuin Millerin kynsisaksia. Yleensä tavallisen kaupan ovat ihan bulkkikamaa, jotka ei toimi. Hoidan aina kaiken yleensä kerralla. Korvat, kynnet, harjaukset jne. Toki kynnet harvemmin. Jos on hankala turkki, niin otan aina iltaisin jalkojen väliin ja harjailen siinä sillee huvin vuoksi ja samalla paijaillen/hieron koiraa ja näin käsittelystä tulee itsestään miellyttävää. Jos koiraa vain kerran pari kk käsitellään, niin ei se ikinä opi. Myös hampaiden harjaukset ja joka kerta kun tullaan ulkoa sisään pyyhin tassun. Nää on näitä valinta kysymyksiä, eli niin makaa kuin petaa.

    • Huonoa johtajuutta?

      Kiitos kaikille vastauksista.
      Todella kyllä palkitsen koiraa esim kynsien leikkuussa sillä sekään ei ole mikään hauska juttu. Eli yhden tassun kynnet ja siitä nami. Harjaamisessa se ongelma namin kanssa että puruluuta jaksaa hetken syödä mutta sitten taas keskittyy minuun. Jos annan namia niin koira ei pysy paikoillaan koska etsii namia käsistäni.
      En ole millään tavalla pelokas että koira purisi minua sillä koira ei ole tilanteessa aggressiivinen vaan enemmänkin turhautunut. Harjaamisessa murina esintyy jos harja vetää turkkia liikaa, mitä se usein tekee koska turkki ei ole sileä vaan kihara (ei villakoiran malliin kuitenkaan). Vaikka yritän kuinka varovasti harjata niin koira reagoi siihen.
      Mutta miten reagoin murinaan. Jatkanko harjaamista, suutunko vai otanko tauon. Koira on nopea oppimaan niin hyvät kun pahatkin tavat joten pelkään että jos murina johtaa siihen että harjaaminen loppuu niin koira oppii sen..

      • 9+8

        Et reagoi murinaan mitenkään, vaan annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja jatkat harjaamista. Tauon pitämisestä koira oppii, että se pystyy komentamaan sinua murinalla, suuttumisesta ei ole myöskään hyötyä koska koira alkaa pelätä harjaamista... Kannattaisi ehkä katsella jonkunlaista erilaista harjaa, joka ei vedä turkkia. Entä pysyykö koira paikallaan jos pidät toista kättä kuonon edessä ja siinä on jotain namia tai puruluu ja toisella harjaat?


    • pilleriveto

      kokeile toisenlaista harjaa! Jos on metallipiikkine, kokeile pehmeämpää tai vaikk kampaa, jos on metallipiikki kaman, kokeile pejmeää muovikampaa.
      Kovat harja voi sattua koiraan, joillakin on herkempi, arkatuntoisempi nahka kuin toisilla.
      ( oma seropi väisteli ja kiemurteli tavallisen koiraharjan alla, mutta nauttii vaateharjalla harjaamisesta ja tylsäpiikkisestä muovikammasta.
      on kroonista ihosairautta)

      • Huonoa johtajuutta?

        Tuo oli hyvä pointti sillä meillä on vain harja ja kampa metallipiikeillä. Onko jollakin suositella harjaa ja kampaa jotka selvittäisi takut mutta olisi hellävaraisempi?


    • Huonoa johtajuutta?

      Tänään kokeilin hieman uutta ajattelutapaa. Harjasin koiraa, kun se pysyi paikallaan ja oli rauhallinen kehuin sitä ja heitin sille palloa. Kun se toi sen minulle takaisin harjasin taas lisää. Toimi paremmin ja koirakin oli iloinen. Harjaaminen kestää aika kauan tuolla menetelmällä mutta ei ainakaan ole vihainen ja turhautunut. :)

    • TaunoTiina

      Tiukka ote niskasta ja kuono lähimpään ulosteeseen. Sitten pihalle häpeämään. Siitä se lähtee. Kaikki koirat olen kyseisellä tavalla normaaleiksi saattanut.

      • Olet...

        Tylsä trolli.


    • Mitähän vaihtoehtoja tuohon olisi.

      1. Palkitseminen, kun koira käyttäytyy hyvin eli antaa harjata ilman pärinöitä. Nami, lelu tai ihan vaan päästäminen pois tilanteesta (negatiivinen vahvistaminen eli paine poistuu). Niin oletkin ilmeisesti nyt viimeksi tehnyt. Harjaa usein lyhyitä pieniä hetkiä ja pyri tosiaan päästämään koira ennen kuin se hermostuu harjaukseen. Sen pitäisi alkaa sietää harjailua paremmin. Mun oma koira harjataan myös näin. Se sietää toimituksen, mutta ei pidä siitä, koska pelkkä vapauttaminen epämukavuudesta ei riitä tuottamaan sille iloa. Sulla kun on pallo siinä, niin koiralle se on mukavampaa.

      2. Vastaehdollistaminen. Koiralle näytetään harjaa ja annetaan nami. Koiraa kosketaan harjalla ja annetaan nami. Koiraa sivellään harjalla ja annetaan nami. Toistetaan eri kohdista. Harjataan vähän ja annetaan nami. Harjoituksia tehdään usein ja ne ovat lyhyitä. Koira ei saa koskaan ahdistua harjoitusten aikana ja jos se tekee niin, on edetty liian nopeasti. Harjoituksissa siirrytään eteenpäin, kun edellinen vaihe aiheuttaa koirassa jee, namia -reaktion. Namit häivytetään, kun koira antaa harjata kunnolla.
      Tämä menetelmä muuttaa koiran pohjimmaisen tunnetilan. Ennen ikävä tapahtuma kääntyy miellyttäväksi. Pelkästä palkitsemisesta tämä eroaa siinä, että koiralta ei odoteta mitään. Lahjomisen ja vastaehdollistamisen ero taas on tavoitteissa. Lahjoja yrittää vain selviytyä tilanteesta, ehdollistajalla on suunnitelma, miten tilanne saadaan edistymään.

      3, Välineiden ja otteiden tarkistaminen. Jos koira reagoi vain tietynlaiseen otteeseen, se voi tarkoittaa, että ote tuntuu ikävältä, esim. nipistää. Tai väline ei sovi koiralle. Itse ihmettelin, miksi ennen kynsienleikkuuta sietänyt koira alkoi väistää saksia, ja huomasin, että leikkurien mutteri oli löystynyt. Kiristin sen ja koira antoi taas leikata normaalisti.

      Murisemisen ei pidä olla koskaan koiralta kiellettyä. Kyseessä on eräänlainen vikailmoitus ja murinan poistamiseksi on hoidettava syy eikä oiretta. Murina on koiran tapa kertoa, että nyt riittää, tuntuu epämukavalta, haluan tilaa. Murina ei mielestäni kerro mistään johtajuusongelmista vaan luottamuspulasta. Koira ei usko, että et halua vahingoittaa sitä. Miltä kuvittelet siitä tuntuvan, jos sellaisessa tilanteessa lähdet pelottelemaan sitä?

      Mä olen kyllä itse rähähtänyt koiralleni pahan kerran harjatessa, mutta silloin se tosiaan kokeili puremalla päästä pois tilanteesta. Se itsekin antaisi kovaa palautetta, jos sitä itseään purtaisiin. Jos olisin ollut järkevä, olisin aloittanut totutuksen harjaan heti alkuun kunnolla enkä tehnyt näin. Edellisellä koiralla oli taas sellainen tapa, että se otti hellästi käden suuhunsa perskarvoja harjatessa ja asetti sen kyljen päälle. Se lähinnä nauratti, sillä koirasta näki, että se oli sen puolelta ystävällinen pyyntö lopettaa harjaus ja vaikka silitellä mieluummin.

    • ei saa huutaa

      Koiraa voi myös särkeä jonnekin. Meillä huomattiin selkärangan rappeuma siten, että kun koiran alaselkää silitti, se ikään kuin "siirsi" käden suullaan muualle. Ei siis purrut, mutta on muutenkin todella lempeä. Muriseeko se yleisesti harjattaessa, vai voisiko olla, että murina liittyy nimenomaan tietyllä alueella oloon? Toisaalta, jos koira tietää, että harjasta seuraa kipua, niin saattaahan se alkaa murisemaan myös etukäteen...

      Miten harjaat? Jos harjaat kovaa, raavit ihoa tm, niin eihän semmoista nyt kukaan siedä.

    • terrierri

      Käy trimmaajalla teettämässä koirallesi joulusiivo. Voi olla että turkki kuuluisi nyppimällä trimmata, ei voi tietää kun koira on sekarotuinen (mitä rotuja??). Joko trimmaamalla tai leikkaamalla hoidat karvan helppohoitoisemmaksi, esim. jos karva kasvaa nopeasti pitkäksi niin harjoittele itse lyhentämään turkki sentin-parin pituuteen. Tai käy trimmaajalla niin usein kuin turkki vaatii. Tässä luullakseni koiraa syyllistetään virheellisestä turkinhoidosta. Takkuinen kihara karva ei kuulosta asialliselta koiranhoidolta. Trimmaaja katsokoon samalla ne turkinhoitovälineet ja mitä jatkossa on syytä käyttää. Kivaa Joulua teille.

      • Huonoa johtajuutta?

        Koira ei ole karkeakarvainen ja ei vaadi nyppimistä. Trimmaan koiran itse kesäisin mutta sillä ei ole aluskarvaa joten en haluaisi turhaan talvella trimmata..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe