Moottoreiden toleranssit

micewiz

Oletteko diesel Aven omistajat huomanneet kilometrien tullessa moottorin virkistyvän ja kulutuksen pienenevän? Itsellä -12 diesel Ave keskikulutus 5.5-6.2 l/100, ajettu 70 tkm. Pahempikin kulutus ollut, samoiten aikasemmassa -09 mallissa. Siinä tosin tuntu, että alko 100 tkm lukemilla vetristymään. Ihan normaalinahan pidetään, jos kulku on tahmeaa ja kulutus (volkkareissa myös öljyn) on suurta muutaman eka tonnin aikana. Onko Toyotan koneissa pienemmät/ tiukat toleranssit, itse en muuta keksi? VWaudi miesten turha kommentoida, on erehdyksissä tullut muutamaa VW konsernin tuotetta kokeiltua.

16

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä tolransseista

      TM:n käyttötestihistorian suurimmat männänvälykset ja soikeimmat sylinterit löytyivät juuri Toyotasta vaikka öljyä koneeseen ei tarvinnut vielä lisätä.
      Volkswagen-koneissa taas mitat ovat olleet tasaisimpia eikä soikeita sylintereitä ole ilmennyt. Männänvälykset ovat turbokoneissa periaatteessa aina suuremmat kuin samankokoisissa vapareissa suurempien lämpörasitusten takia.
      Mitä tulee vihjailuusi volkkareiden öljynkulutuksista, TM:n käyttötesteissä ei ole tarvinnut tällä vuosituhannella lisätä öjyä yhteenkään bensa-Volkkariin viimeisintä TSI:tä lukuunottamatta ja niissä kuitenkin toteutetaan 30000km:n öljynvaihtovälejä. Sillä matkalla Toyotassa on pilattu mallista riippuen 4-6l enemmän (1 ylimääräinen öljynvaihto) öljyä kuin Volkkarissa.

      • minäpä tiedän

        Löytyskö faktaa noista tojon suurimmista toleransseista? Soikeita sylintereitä on kyllä joskus jollakin ajanjaksolla ollut. Mitä volkkariin tulee, olen vastannut edellisessä työpaikassa n. 20 leasing volkkarista, joissa harvalla yksilöllä päästiin öljynvaihtoväliä ilman lisäyksiä.


      • kestotilaaja
        minäpä tiedän kirjoitti:

        Löytyskö faktaa noista tojon suurimmista toleransseista? Soikeita sylintereitä on kyllä joskus jollakin ajanjaksolla ollut. Mitä volkkariin tulee, olen vastannut edellisessä työpaikassa n. 20 leasing volkkarista, joissa harvalla yksilöllä päästiin öljynvaihtoväliä ilman lisäyksiä.

        Päästäisiinkö Toyotalla 30000km ilman öljynlisäystä kusenohuella longlife-öljyllä? Ei varmasti!
        VW-konsernin uuden polven CR TDI:t eivät kaipaa lisää öljyä 30000km:n vaihtoväleillä. Oma kokemus on Octavia 2,0TDI:stä, Passat 2,0 TDI:stä ja Polo 1,6TDI:stä. Kaikilla on ajettu useita huoltovälejä (30000km) ilman tippaakaan lisää öljyä.
        Muistelenpa joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina TM:n 60000km:n käyttötestissä olleessa Toyota Corollassa mitattiin lähes hylkyrajalla olleita männänvälyksiä. Pystyn tarkistamaan asian paremmalla ajalla ja kerron sitten missä numerossa.


      • ei se vaan mene niin
        kestotilaaja kirjoitti:

        Päästäisiinkö Toyotalla 30000km ilman öljynlisäystä kusenohuella longlife-öljyllä? Ei varmasti!
        VW-konsernin uuden polven CR TDI:t eivät kaipaa lisää öljyä 30000km:n vaihtoväleillä. Oma kokemus on Octavia 2,0TDI:stä, Passat 2,0 TDI:stä ja Polo 1,6TDI:stä. Kaikilla on ajettu useita huoltovälejä (30000km) ilman tippaakaan lisää öljyä.
        Muistelenpa joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina TM:n 60000km:n käyttötestissä olleessa Toyota Corollassa mitattiin lähes hylkyrajalla olleita männänvälyksiä. Pystyn tarkistamaan asian paremmalla ajalla ja kerron sitten missä numerossa.

        Kyllä päästäisiin. Näkyy sitten kun ajettu 300-400 tkm. Osassa Volkkareita mitkä mainitsin, ensimmäiset öljynlisäykset tehtiin 1000-2000 km välillä.


      • Toi ota
        kestotilaaja kirjoitti:

        Päästäisiinkö Toyotalla 30000km ilman öljynlisäystä kusenohuella longlife-öljyllä? Ei varmasti!
        VW-konsernin uuden polven CR TDI:t eivät kaipaa lisää öljyä 30000km:n vaihtoväleillä. Oma kokemus on Octavia 2,0TDI:stä, Passat 2,0 TDI:stä ja Polo 1,6TDI:stä. Kaikilla on ajettu useita huoltovälejä (30000km) ilman tippaakaan lisää öljyä.
        Muistelenpa joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina TM:n 60000km:n käyttötestissä olleessa Toyota Corollassa mitattiin lähes hylkyrajalla olleita männänvälyksiä. Pystyn tarkistamaan asian paremmalla ajalla ja kerron sitten missä numerossa.

        Itsellä ollut 6 Toyotaa uutena ostettuja ja niissä oli 2000 luvun taitteessa Englannissa valmistetussa Avensiksessa, siirtyi silloin valmistus Japanista sinne, öljyrenkaat väärät. Alkoivat noin 100000km ajetuissa syömään öljyä. Vaihtoivat kaikkiin takuuseen uudet. Muissa ei yhdessäkään koskaan öljynsyöntiä ollut. Eikä kyllä mitään muutakaan vikaa. Ajoin 3-4vuotta 120000- 140000km kullakin. Sitten vaihto uuteen. Nyt 2,5 vuotias moitteettomasti toiminut Ave, johon erittäin tyytyväinen kaikilla herkuillaan. Hiljainen ajaa ja tilava farkku.


      • Tawasaki
        Toi ota kirjoitti:

        Itsellä ollut 6 Toyotaa uutena ostettuja ja niissä oli 2000 luvun taitteessa Englannissa valmistetussa Avensiksessa, siirtyi silloin valmistus Japanista sinne, öljyrenkaat väärät. Alkoivat noin 100000km ajetuissa syömään öljyä. Vaihtoivat kaikkiin takuuseen uudet. Muissa ei yhdessäkään koskaan öljynsyöntiä ollut. Eikä kyllä mitään muutakaan vikaa. Ajoin 3-4vuotta 120000- 140000km kullakin. Sitten vaihto uuteen. Nyt 2,5 vuotias moitteettomasti toiminut Ave, johon erittäin tyytyväinen kaikilla herkuillaan. Hiljainen ajaa ja tilava farkku.

        Hyvä auto, tänä päivänä ajettavuus sakujen tasolla. Yksi syy merkkiuskollisuuteen on takuu ajan korjausten tekeminen ilman vittuiluja ja mikä tärkeintä nuo kaksi suurinta tyyppivikaa moottoreiden osalta, eli männänrengasongelma ja 2006- kannentiiviste probleema. Noita vaihdettu takuuna ainakin 180 tkm asti. Kyllähän autokaupan kikkailut on myös Toyolla, silti ilman suuria intohimoja olen pysynyt merkkiuskollisena. Ok ajaa, turvallinen ja näyttää ihan hyvältä tänä päivänä. Kulku on riittänyt tähän asti, toki joskus kaipaa paukkua enemmän. Kesällä puuttuvien hevosten kaipuuta voi helpottaa Kawan selässä ja lyhyen talven aikana kelkalla. Säälittää kaverit kenen pitää kaahata perhesportilla perhe kyydissä "perhesportilla".


      • takkari
        Toi ota kirjoitti:

        Itsellä ollut 6 Toyotaa uutena ostettuja ja niissä oli 2000 luvun taitteessa Englannissa valmistetussa Avensiksessa, siirtyi silloin valmistus Japanista sinne, öljyrenkaat väärät. Alkoivat noin 100000km ajetuissa syömään öljyä. Vaihtoivat kaikkiin takuuseen uudet. Muissa ei yhdessäkään koskaan öljynsyöntiä ollut. Eikä kyllä mitään muutakaan vikaa. Ajoin 3-4vuotta 120000- 140000km kullakin. Sitten vaihto uuteen. Nyt 2,5 vuotias moitteettomasti toiminut Ave, johon erittäin tyytyväinen kaikilla herkuillaan. Hiljainen ajaa ja tilava farkku.

        "2000 luvun taitteessa Englannissa valmistetussa Avensiksessa, siirtyi silloin valmistus Japanista sinne"
        Valmistus siirtyi Iso-Britanniaan jo Carina E:n alkuaikana loppuvuodesta 1992 ja Avensiksen valmistus aloitettiin samassa maassa 1997.


      • tmmm
        kestotilaaja kirjoitti:

        Päästäisiinkö Toyotalla 30000km ilman öljynlisäystä kusenohuella longlife-öljyllä? Ei varmasti!
        VW-konsernin uuden polven CR TDI:t eivät kaipaa lisää öljyä 30000km:n vaihtoväleillä. Oma kokemus on Octavia 2,0TDI:stä, Passat 2,0 TDI:stä ja Polo 1,6TDI:stä. Kaikilla on ajettu useita huoltovälejä (30000km) ilman tippaakaan lisää öljyä.
        Muistelenpa joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina TM:n 60000km:n käyttötestissä olleessa Toyota Corollassa mitattiin lähes hylkyrajalla olleita männänvälyksiä. Pystyn tarkistamaan asian paremmalla ajalla ja kerron sitten missä numerossa.

        Kerroit tm:n historian suurimmista välyksistä, faktaa ei tainnut löytyä. Löytänet kuitenkin tm vuonna 1996-1997 joku numero- Opel astra/vectran moottorin avauksessa noteeratut kuluneet venttiilin varret ja maininnan, vastaavia ei koskaan ole tullut japanilaisissa vastaan.


      • ennenaikainen ilo!
        tmmm kirjoitti:

        Kerroit tm:n historian suurimmista välyksistä, faktaa ei tainnut löytyä. Löytänet kuitenkin tm vuonna 1996-1997 joku numero- Opel astra/vectran moottorin avauksessa noteeratut kuluneet venttiilin varret ja maininnan, vastaavia ei koskaan ole tullut japanilaisissa vastaan.

        Toyota Corolla 1,6 VVT-i Linea Terra Wagon
        Historian soikeimmat sylinterit. Yhden sylinterin välys hylkyrajalla.
        Kernaasti voitte lukea faktaa TM:n numerosta 12/2003, alkaen sivu 110.


      • Ohutta on
        kestotilaaja kirjoitti:

        Päästäisiinkö Toyotalla 30000km ilman öljynlisäystä kusenohuella longlife-öljyllä? Ei varmasti!
        VW-konsernin uuden polven CR TDI:t eivät kaipaa lisää öljyä 30000km:n vaihtoväleillä. Oma kokemus on Octavia 2,0TDI:stä, Passat 2,0 TDI:stä ja Polo 1,6TDI:stä. Kaikilla on ajettu useita huoltovälejä (30000km) ilman tippaakaan lisää öljyä.
        Muistelenpa joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina TM:n 60000km:n käyttötestissä olleessa Toyota Corollassa mitattiin lähes hylkyrajalla olleita männänvälyksiä. Pystyn tarkistamaan asian paremmalla ajalla ja kerron sitten missä numerossa.

        Eikös niitä "kusenohuita" käytä kaikki päästöjen/kulutuksen pienentämisen johdosta....
        Öljy maistuu aika monelle autolle, mutta käytännössä sitä on valitelleet enemmän vag leirin kuskit. Myöhemmin saattaa olla sitten eroa kun on ajettu pitkillä huoltoväleillä.


    • Hemmo 1111

      Yksi A4 oli, jossa meksikossa kasattu moottori tais olla aika finito 180 tuhannen kohdalla. Olen varma että jos olisi vaihtanut öljyt 15 tonnin välein olisi olisi kestänyt! No öljyähän tuo kulutti lopussa melkoisesti ja meni kiertoon. Tojoissa muuten on vielä ohuemmat ompelukoneöljyt eli 0w20...

      • 16+14

        Aikanaa, kulumisen kompensoimiseksi öljyt on helppo vaihtaa paksumpiin, silloin jos ohutta öljyä alkaa hävitä.


    • ettei totuus unohdu

      Tojotoihin vaihdettiin taannoin lyhyempiä öljytikkuja, että öljymäärää voitiin lisätä, kun ei selvinnyt edes15 tkm ilman öljynlisäystä. Että ihan turha louskuttaa leukoja Tojon olemattomalla öljynkulutuksella ja Volkkarin öljynsyönnillä.

      • On täällä

        sairaita juttuja. Eivät ole terveen ihmisen päästä kotoisin.


      • epäily epätervettä
        On täällä kirjoitti:

        sairaita juttuja. Eivät ole terveen ihmisen päästä kotoisin.

        Ei ole kyseessä mikään sairas juttu, vaan elettyä historiaa. Tikku lyhyemmäksi vaihtamalla lisättiin Toyotan 1,6 ja 1,8-litraisten bensakoneiden öljytilavuutta vuosittuhannen alussa.
        Teitä, jotka tätä automaattisesti epäilette, voi hyvällä syyllä pitää sairaina.


      • Tikusta asiaa
        epäily epätervettä kirjoitti:

        Ei ole kyseessä mikään sairas juttu, vaan elettyä historiaa. Tikku lyhyemmäksi vaihtamalla lisättiin Toyotan 1,6 ja 1,8-litraisten bensakoneiden öljytilavuutta vuosittuhannen alussa.
        Teitä, jotka tätä automaattisesti epäilette, voi hyvällä syyllä pitää sairaina.

        ps tikun lyhentäminen ei auta mitään, jos moottori kuluttaa x litraa öljyä per matka...
        Jos moottorissa on varaa, voidaan sen sijaan laajentaa min-max aluetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      364
      3222
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      143
      1229
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      138
      1007
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe