Kaikki eivät saa oikeaa hoitoa

Avun saanut

Ei ainakaan tunnu siltä kun tätä palstaa lukee. "Psykiatria on huuhaata" ruikutuksesta ei tunnu tulevan loppua ja samaa jauhetaan päivästä toiseen. Ilmeisesti palstalla avautuvat ne jotka ovat saaneet huonolaatuista hoitoa. Valitettavasti sellaista tapahtuu.

Itse olen tähän mennessä saanut vain hyviä kokemuksia mielenterveyspalveluista. Apua ja oikeanlaista hoitoa on tarjottu ja minua on kuunneltu. En muista että yhtäkään huonoa psykiatria, lääkäriä tai psykologia olisin kohdannut. Ehkä se johtuu myös siitä että tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen ja vuorovaikutus on toiminut. Ehkä palstan ainaisilla valittajilla voisi olla myös tarve vilkaista peiliin ja etsiä ongelmia mahdollisesti myös sieltä omasta asenteesta eikä moittia suomalaista terveydenhuoltoa joka on kuitenkin erittäin tasokasta kun sitä vertaa moniin muihin maihin.

Oma viisaus ja maalaisjärkikin auttavat asioiden hoitamisessa. Itse ainakin olen lukenut lääkeselosteet ja tietoja netistä tarkasti ennen kuin olen alkanut mitään syömään. Tällä hetkellä pärjätään vain yhdellä mielialalääkkeellä ja tarvittaessa rauhoittavilla. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä suuhunsa laittaa. Itselleni nämä kaksi lääkettä ovat riittäneet ja sopineet hyvin ja parantaneet elämänlaatua.

On ymmärrettävää kyllä että osa ihmisistä on niin pahasti sekaisin etteivät he ymmärrä kun heille yritetään tarjota apua tai sitten heille tarjotaan vääränlaista hoitoa. Ehkä osalla palstalaisista on juuri tällainen tilanne.

32

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesus884

      Kyllä sinä olet niin hyvä ihminen!

      • Avun saanut

        Saavatko vain hyvät ihmiset apua? Miten ihmisen hyvyys liittyy tähän asiaan? Oletko kiukkuinen painottaessasi kommenttiasi huutomerkillä?

        Itse en koe olevani sen parempi tai hyvempi kuin muutkaan. En vain ymmärrä tuota ikuista valittamista suomalaisesta mielenterveyshoidosta.


      • jeesus884
        Avun saanut kirjoitti:

        Saavatko vain hyvät ihmiset apua? Miten ihmisen hyvyys liittyy tähän asiaan? Oletko kiukkuinen painottaessasi kommenttiasi huutomerkillä?

        Itse en koe olevani sen parempi tai hyvempi kuin muutkaan. En vain ymmärrä tuota ikuista valittamista suomalaisesta mielenterveyshoidosta.

        Niin et ymmärrä ja siksi vähättelet muiden kokemuksia. Hyvä että jotkut sieltä apua saa, se ei tarkoita ettäkö kaikki saisivat. Etkö edes tajua miten vähättelevä ja syyllistävä viestisi oli. Väität että ne jotka ovat pettyneitä mielenterveyshoitoon ovat itse siihen syyllisiä ja koska sinä olet saanut apua niin se tarkoittaa automaattisesti sitä että kaikki saavat sitä. Äläkä viitsi väittää että suomalainen terveydenhoito on laadukasta. Kaikki tietävät missä kunnossa julkinen terveydenhoito on, varsinkin mielenterveyspuoli. Esim. laitospaikkoja vähennetään koko ajan. Sairaalaan et välttämättä pääse edes psykoosista ja tästä on ihan omiakin kokemuksia kun läheiseni oli psykoosissa ja hänet piti hoitaa kotona kun sairaalaan ei mahtunut eikä tämä ole edes ainoa esimerkki. Tervetuloa todellisuuteen. Itse en ole koskaan väittänyt etteikö hyvää hoitoa olisi ollenkaan, mutta olisi typerää kuvitella että siellä on kaikki kunnossa kun ei ole, tästä on itsellä useita kokemuksia. No enpä minä järkeä voi kenenkään päähän hakata, se pitää itse hankkia. En ymmärrä että millä oikeudella vähättelet muiden ihmisten kokemuksia? En minäkään ole sinulle sanonut että se mitä sinä olet kokenut ei olisi totta.


      • Avun saanut
        jeesus884 kirjoitti:

        Niin et ymmärrä ja siksi vähättelet muiden kokemuksia. Hyvä että jotkut sieltä apua saa, se ei tarkoita ettäkö kaikki saisivat. Etkö edes tajua miten vähättelevä ja syyllistävä viestisi oli. Väität että ne jotka ovat pettyneitä mielenterveyshoitoon ovat itse siihen syyllisiä ja koska sinä olet saanut apua niin se tarkoittaa automaattisesti sitä että kaikki saavat sitä. Äläkä viitsi väittää että suomalainen terveydenhoito on laadukasta. Kaikki tietävät missä kunnossa julkinen terveydenhoito on, varsinkin mielenterveyspuoli. Esim. laitospaikkoja vähennetään koko ajan. Sairaalaan et välttämättä pääse edes psykoosista ja tästä on ihan omiakin kokemuksia kun läheiseni oli psykoosissa ja hänet piti hoitaa kotona kun sairaalaan ei mahtunut eikä tämä ole edes ainoa esimerkki. Tervetuloa todellisuuteen. Itse en ole koskaan väittänyt etteikö hyvää hoitoa olisi ollenkaan, mutta olisi typerää kuvitella että siellä on kaikki kunnossa kun ei ole, tästä on itsellä useita kokemuksia. No enpä minä järkeä voi kenenkään päähän hakata, se pitää itse hankkia. En ymmärrä että millä oikeudella vähättelet muiden ihmisten kokemuksia? En minäkään ole sinulle sanonut että se mitä sinä olet kokenut ei olisi totta.

        Tarkentaisitko vielä missä kohdassa vähättelin muiden ongelmia? Jo otsikossa sanoin etteivät kaikki saa oikeanlaista hoitoa eli apua ongelmiinsa.


      • jeesus884
        Avun saanut kirjoitti:

        Tarkentaisitko vielä missä kohdassa vähättelin muiden ongelmia? Jo otsikossa sanoin etteivät kaikki saa oikeanlaista hoitoa eli apua ongelmiinsa.

        "Ehkä palstan ainaisilla valittajilla voisi olla myös tarve vilkaista peiliin ja etsiä ongelmia mahdollisesti myös sieltä omasta asenteesta eikä moittia suomalaista terveydenhuoltoa joka on kuitenkin erittäin tasokasta kun sitä vertaa moniin muihin maihin."

        "On ymmärrettävää kyllä että osa ihmisistä on niin pahasti sekaisin etteivät he ymmärrä kun heille yritetään tarjota apua tai sitten heille tarjotaan vääränlaista hoitoa. Ehkä osalla palstalaisista on juuri tällainen tilanne."

        Minulle ainakin tulee tosi paha olo tän tyyppisistä kommenteista mihin tällä palstalla välillä törmää. Pitäisi kai opetella hyppäämään vain tietyt jutut yli, aina se ei vaan onnistu. Raivostuttaa niin paljon.


    • No fun

      Jos joutuisit pakkohoitoon kriisiosastolle pariksi kuukaudeksi niin ymmärtäisit.Siellä ei kysellä haluatko ottaa "lääkettä".

      • Avun saanut

        Totta. Tarkoitinkin että silloin kun on vapaus vaikuttaa omiin lääkkeisiin niin kannattaa miettiä mitä syö ja onko tarvetta syödä.


      • madinamerica

      • Op+

    • Risuparta pissii

      Mielestäni on eroa siinä a) saako ihminen hyvää hoitos b) paraneeko hän.

      Ensiksi mainitusta ei välttämättä seuraa automaattisesti toista, vaikka yleinen uskomus niin on. Jos kaikki, jotka ovat saaneet hoitoa (suht asiallista ja laadukasta) paranisivat loppuiäksi, niin aika vähän meillä olisi mielenterveysongelmaisia.

    • niin se on.

      Tästä ketjusta käy hyvin selvästi ilmi, että joidenkuiden äänekkäiden mielestä Suomessa ei saa ilmaista tyytyväisyyttään mihinkään, kaikkein vähiten mielenterveyspalveluihin!

      • jeesus884

        Kyse on siitä miten sen tyytyväisyytensä ilmaisee, eli alkaako vähättelemään ja kieltämään muiden ihmisten kokemuksia koska ne eroavat omistaan vai sanooko vain oman kokemuksensa ja antaa muiden ilmaista omansa.


      • Ei tarvitse
        jeesus884 kirjoitti:

        Kyse on siitä miten sen tyytyväisyytensä ilmaisee, eli alkaako vähättelemään ja kieltämään muiden ihmisten kokemuksia koska ne eroavat omistaan vai sanooko vain oman kokemuksensa ja antaa muiden ilmaista omansa.

        Oman kokemuksen saa kertoa, mutta se, että yleistää sen kaikkia koskevaksi, ei toimi kumminkaan päin. Kaikilla on oma kokemuksensa ja ne ovat yhtä "oikeita".

        Toisia ei sovi solvata, kun ei ole mitään tukea väitteelleen. On vain se omakohtainen kokemus.

        Vaikka huonoja kokemuksia olisi vain 30% kaikista, se on tasan 30% liikaa! Ei tarvita yhtään ainoaa huonosti kohdeltua mielenterveyskuntoutujaa.


      • Ei tarvitse
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Oman kokemuksen saa kertoa, mutta se, että yleistää sen kaikkia koskevaksi, ei toimi kumminkaan päin. Kaikilla on oma kokemuksensa ja ne ovat yhtä "oikeita".

        Toisia ei sovi solvata, kun ei ole mitään tukea väitteelleen. On vain se omakohtainen kokemus.

        Vaikka huonoja kokemuksia olisi vain 30% kaikista, se on tasan 30% liikaa! Ei tarvita yhtään ainoaa huonosti kohdeltua mielenterveyskuntoutujaa.

        Ja tämä palsta on yksi harvoista, missä voi purkaa mieltään nimettömänä. Juuri se, että uskaltaa kerrankin, kun ei tarvitse pelätä.


      • teen mitä voin

        Kuten ei myöskään saa ilmaista tyytyväisyyttään siihen, mitä on ITSE tehnyt oman hyvinvointinsa eteen.

        Ei ihminen ole passiivinen otus, joka paranee/ ei parane sen mukaan, saako hän hyvää hoitoa vai ei. Itsekin täytyy tehdä jotain. Toisaalta taas hyvälläkään hoidolla ei parane, jos hoidetaan ihan muuta asiaa kuin sitä, mitä pitäisi hoitaa. Mikä on se perusongelma tai -syy.


    • .nainen

      Sinä voit puhua vain omasta kokemuksestasi. Hienoa, että sinulla on hyvä kokemus.
      Kaikilla tervejärkisillä ei ole hyvää kokemusta.
      Lääkärit ja sairaanhoitohenkilökuntakin ovat vain ihmisiä. Heissä löytyy kaikenlaisia ihmisiä, kuten potilaistakin.

      Oma kokemukseni treveyskeskuksissa ym. asioidessani on se, että petyn joka kerta kun menen sinne hakemaan apua. Aina otetaan ne saman perus ja laajat verenkuvat, jotka näyttävät hyviltä. Kun oireet ei selviä noilla tai tunnustelemalla tarjotaan joko masennuslääkkeitä tai sanotaan, että olet kunnossa.

      Hiukset tippuu, ajatus on kohmeessa, kuukautisverta tulee isoina klimppeinä ihan kuin synnyttäisi jonkun rotan, vatsa on ripulilla jatkuvasti, hirveät ilmavaivat ja vatsaan sattuu. Arvauskeskuksessa ei kertakaikkiaan osata ohjata ottamaan oikeanlaisia testejä. Sieltä kun ohjataan sitten mielenterveyspalvelujen puoleen, saa suoraan kouraan mielialalääkkeet, joista olo pahenee. Tulee univaikkeuksia, ruokahaluttomuutta ja entistä kohmeampi olo.

      Kukaan ei kuuntele, kun yritän sanoa, että pitäisikö koittaa etsiä tarkemminkin oireuden aiheuttajaa. Lemmikki kuoli samanlaisessa hoidossa lopulta syöpään... Tuntuu turhauttavalta, että google on omalla kohdallani ollut parempi lääkäri kuin ne keillä olen hoidossa käynyt. Olen itse löytänyt syyt oireisiini ja hankkinut yksityisen kautta testituloksia eri aiheista. Epäilykseni ovat osoittautuneet oikeaan. Kaikkeen en ole saanut apua, koska en voi itse itseäni esim ultrata tai varjoaine kuvausta, joten täytyy käydä kai yksityisellä niissäkin.

      Olen iloinen lukiessani juttuja, joissa sanotaan, että joku on saanut avun lääkärissä käydessään. Itsekin toivon kohtaavani sellaisen alan ammattilaisen, jolta vielä joku päivä saan apua.

      • Avun saanut

        Siksi niitä arvauskeskuksiksi sanotaankin. Oma lääkärini on sentään tähän mennessä ollut tilanteen tasalla.


    • ihminen on mätö

      Minulla ei ole kovin paljoa hyvää sanottavaa oikein mistään julkisen puolen systeemeistä.
      Siis kun menee sinne arvauskeskuksiin, päivystävälle tai ajan kanssa
      tk-lekurille, siellä on vain vastassa se keikkalääkäri, jolle on pikku
      paikkakunnan klikkien toimesta annettu toimintaohjeet, mitään kovin
      kummoista täällä ei sitten aleta hoitamaan, se suorittaa sitä tointaan
      sitten niiden ohjeiden mukaisesti, eli se avun saanti niihin vaivoihin
      on sitten mitä on. Käytännössä voi sanoa, että jää monilta osin ilman terveydenhoitoa.

      Joku omalääkärisysteemi sitten, hah sinne saattaa olla pesiytynyt joku
      vielä pahempi pyöveli, jos menet sen valvonnassa johonkin
      testilaitteeseen, se vaan sanoo ei näihin laitteiden tuloksiin voi luottaa,
      nämä laitteet on rikki - edelleen samalla politiikalla toimien jotta ei aleta
      sieltä kautta mitään vaan hoitamaan kun tulee niitä kustannuksia.

      Koululaitos pitäisi vissiin olla joku paikka missä yritetään saada aikaan
      oppivia, yhteiskuntakelpoisia kansalaisia jotka kykenevät toimimaan
      muun yhteiskunnan seassa eläen jotensakin mielekkäästi.
      Mä aloin vihata toisia ihmisiä sen pas.kan jälkeen, mitä se sonta siellä
      oli. Missään vaiheessa mikään tämän yhteiskunnan systeemeistä ei ole
      mulle oikeastaan aiheuttanut kuin lisäpas.kaa mun elämään.
      Armeija sontiaiset voi mun puolesta kans kaikki painua hel.vettiin.

      Varmaankin joku hel.vetin moniongelmainen olen kai ollut itsekin, mitään
      sen erityisempää apua ei järjestäneet silloin kun niillä toimilla vielä
      jotain olis voitu saavuttaakin.
      Joskus 40v tietämissä juoksuttivat tyhjää pas.kaa jauhamassa aivan
      liian kauan aikaa jossain vidun mielenterveystoimistoilla - ei niistä tyhjän
      pas.kan jauhamisista ollut mulle enää mitään hyötyä.
      Jos senkin rahan mitä sinä aikana kului, olis käytetty minun fyysisen
      terveyden hoidon tukemiseen mahdollisimman hyvälle tasolle, siitä
      olis ollut mulle tuhat kertaa enemmän hyötyä kuin siitä tyhjän pas.kan
      jauhamisesta.

      Ymmärtääkseni jotkut käyvät sielläkin 14 - 30 vuosien välillä, osa vielä
      myöhemminkin aivan muissakin merkeissä pönkitettävänä - minua tosiaan juoksuttivat aivan tyhjän pas.kan jauhuussa siellä.
      Nykyisin vihaan jo toisia ihmisiä melkeinpä kaikissa niiden esiintymis-
      muodoissaan, eli mun osalta tää oli tässä,
      tavataan sitten aikanaan vaikkapa siellä hel.vetissä.

    • Loppu Propagandalle

      Saako kysyä mikä on diagnoosisi ja mitä hoitoa olet saanut? Onko työkyky palautunuut?

      Olet ilmeisesti "lääkemyöntyväinen" ja lääkeuskovainen, joten plasebo auttaa. Ja jos diagnoosisi on vielä lievemmän puoleinen, niin sehän paranee ihan spontanistikin.

      Tutkimuksien mukaan ns. mielialalääkkeet eivät ole tehokkaita masennuksen hoitoa ja oikeilla potilaillakin tehdyissä tutkimuksissa pieni osa on parantunut lääkkeillä tai niistä riippumatta.

      Joten selityksiä on kolme:
      1) Kuulut siihen pieneen vähemmistöön joka saa apua ns. mielialalääkeistä
      2) Olet toipunut lumevaikutuksesta ja/tai spontaanisti
      3) Olet saanut jotain muuta hoitoa tai kuntouintusta tai kokenut myönteisiä elämänmuutoksi, joiden vuoksi voitr paremmin.

      • Avun saanut

        OCD ja psykoterapia hoitona.

        Sanoisin kyllä että mielialalääkkeeni on auttanut. En itsekään aikaisemmin uskonut että siitä mihinkään olisi tai ainakaan merkittävästi mutta parin kuukauden syömisen jälkeen olo alkoi kohentua kummasti vaikken lääkettä ja sen mahdollisesti tuomaa apua sen enempää miettinyt.

        Ei SSRI lääkkeet yksin mitään ratkaise mutta ainakin omalla kohdallani OCD:n oireet lievittyivät. Tämä siis tapahtui jo ennen psykoterapian alkamista eikä siihen pääsemisestä edes ollut tietoa.


      • Loppu Propagandalle
        Avun saanut kirjoitti:

        OCD ja psykoterapia hoitona.

        Sanoisin kyllä että mielialalääkkeeni on auttanut. En itsekään aikaisemmin uskonut että siitä mihinkään olisi tai ainakaan merkittävästi mutta parin kuukauden syömisen jälkeen olo alkoi kohentua kummasti vaikken lääkettä ja sen mahdollisesti tuomaa apua sen enempää miettinyt.

        Ei SSRI lääkkeet yksin mitään ratkaise mutta ainakin omalla kohdallani OCD:n oireet lievittyivät. Tämä siis tapahtui jo ennen psykoterapian alkamista eikä siihen pääsemisestä edes ollut tietoa.

        Kuinka paha OCD? Oliko sairauslomilla tai kuntoutustuella (määräaikaisilla työkyvyttömyyseläkkeellä)?


        "Oireet lievittyvät"-- SSRI ja muut ns. masennuslääkkeet ovat virallisestikin oireidenmukaista hoitoa. Eli ne ovat keskushermostolääkkeitä eli psyykkisiä kipulääkkeitä. Ne eivät ole mitenkään spesifisiä eli täsmällisiä masennus- tai pakko-oireläkkeitä, ne vaan lamaavat keskushermostoa.

        Kuten tutkimuksista tiedämme suurin osa masennuspotilaista ei saa "hyväksi hoidoksi" määritellyistä ns. mielialalääkkeistä mitään apua. Moni saa vain haittaoireita. Se, että tätä "hyvää hoitoa" jatketaa, johtuu: 1) Kuntien halusta säässtää (vaikka eivät ymmärrä että huono hoito tulee kalliiksi) 2) Lääketeollisuussidnaiisten asiantuntijoiden vakuuttelu vuoksi, että "hoito toimii" ( eivät arvovaltansa ja kasvojen menetyksen vuoksi uskalla myöntää olleensa väärässä):

        Potilailla ei ole muita vaihtoehtoja tässä pakkolääkityshoitamisessa kuin mennä sellaiselle yksityispsykiatrille, joka ei ole biologisen psykiatrian läpitunkema. Silloin voi saada kunnon hoitoa.

        Ihan hyvä jos olet saanut apua, mutta on aika törkeää tulla tänne selittämään, että ne jotka eivät ole saaneet apua ovat joten "huonoja potilaita", koska tutkimuksien mukaan suurin osa masennuspotilaista ei lääkkeillä parane eli hoidossa on pahasti jotain vialla:

        "Ehkä palstan ainaisilla valittajilla voisi olla myös tarve vilkaista peiliin ja etsiä ongelmia mahdollisesti myös sieltä omasta asenteesta eikä moittia suomalaista terveydenhuoltoa joka on kuitenkin erittäin tasokasta kun sitä vertaa moniin muihin maihin."

        Katso itseäsi peiliin.


    • 2. katselmus

      Osaisitko itse päätellä minkä takia "samaa [että psykiatria on huuhaata] jauhetaan päivästä toiseen?" Yksi vastaus voisi olla, että ala ei ole muuttanut haitallisia ja vahingoittavia ajattelu- tai toimintatapojaan edelleenkään vuosikymmeniä sen jälkeen, kun esimerkiksi sähköttämisen ("sähköhoito") tai hermoston myrkyttäminen ("lääkitseminen") on osoitettu vahingolliseksi henkilön toimintakyvylle ja elämänlaadulle. Haitta korostuu mitä pidempään psykiatrisia interventioita jatketaan (luonnollisesti).

      Hyvä asia, jos koet saaneesi sellaista apua ja palvelua, kun olet halunnutkin. Et varmasti ole ainoa. Se vaan ei koskaan tarkoita sitä, että muut olisivat tai muiden tarviisi olla tyytyväisiä siihen miten heitä on kohdeltu. Psykiatria pakottaa "hoitojaan" ihmiseen vastoin heidän tahtoaan, mikä jo itsessään osoittaa saman tien, että henkilö kokee sen itselleen haitalliseksi. Pakottamista perustellaan monesti erilaisilla keksityillä teorioilla, kuten "sairaudentunnottomuudella" tai muutoin "ymmäryksen puutteella." Perustelut eivät luonnollisestikaan kestä lähempää kriiittistä tarkastelua.

      Sitä ei voi hyväksyä, että syyllistät psykiatrian uhreja saamistaan vahingoista. Sellainen käytös osoittaa suurta ymmärtämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä rumasti kohdeltuja kohtaan. Uhrit ovat jo valmiiksi riittävän hankalassa tilanteessa, koska psykiatria ei koskaan ota vastuuta teoistaan. Ei ole tehnyt niin koko historiansa aikana eikä tule jatkossakaan niin tekemään. Kehoittaisin jokaista miettimään uudelleen ennen kuin lähtee uhreja haukkumaan ja syyttämään. Suurimmalla osalla ei ole ollut mitään arpaa siinä miten heille on käynyt. He ovat psykiatrian petoksen uhreja.

      Mukava kuulla kuitenkin, että olet ollut tyytyväinen kohteluusi.

      • Hoidon laadusta

        Syyllistäminen, siis sairaiden syyllistäminen on epäeettistä, moraalitonta kaikenkaikkiaan. Mitä se ketään auttaa, jos itsellä on ollut jokin sormivamman kokoinen pikkumasennus muutaman kuukauden tai vuoden ja on sitten parantunut siitä? Kun jotkut kipuilevat ongelmiensa kanssa kymmeniä vuosia, jopa eliniän.

        Paljon hedelmällisempää olisi miettiä, miksi hoito on auttanut/ ei ole auttanut. Millainen hoito auttaa ja millaisin edellytyksin.

        Mitä se auttaa, jos hoito on hyvää, mutta se kohdistuu vasemman jalan varpaaseen, jossa on pikkuhaava, kun ongelmana on se, ettei oikea käsi toimi lainkaan.


      • Op+

        Minä olin ensin uhri,jonka takia menin mielisairaalaan hakemaan apua,ja tulin toisen kerran uhriksi,kun jouduin psykiatrian uhriksi. Tämä keskustelupalsta avasi silmäni tajuamaan, mitä petosta psykiatria on. Onneksi ymmärsin sen nopeasti. Ei tarvinnut kauan miettiä. Monet tällä palstalla puolustavat psykiatriaa ja ' lääkkeiden' käyttöä. En tiedä, ovatko he epärehellisiä vai vain tyhmiä.


      • 2. katselmus
        Op+ kirjoitti:

        Minä olin ensin uhri,jonka takia menin mielisairaalaan hakemaan apua,ja tulin toisen kerran uhriksi,kun jouduin psykiatrian uhriksi. Tämä keskustelupalsta avasi silmäni tajuamaan, mitä petosta psykiatria on. Onneksi ymmärsin sen nopeasti. Ei tarvinnut kauan miettiä. Monet tällä palstalla puolustavat psykiatriaa ja ' lääkkeiden' käyttöä. En tiedä, ovatko he epärehellisiä vai vain tyhmiä.

        Ihmiset eivät välttämättä ole varsinaisesti tyhmiä vaan enemmänkin harhaanjohdettuja, aivan, kuten sinäkin kertomasi mukaan olet ollut ennen kuin huomasit, että kaikki ei ole niin kuin olit saanut ymmärtää. Valtaosa ymmärtää asian todellisen laidan vasta, kun on itse ollut järjestelmässä. Valitettavan harvojen oma mielenkiinto ja tutkimus heitä opettaa tai herättää. Yleensä psykiatrian todellisuus opitaan vasta niin sanotusti kantapään kautta.

        Kansalaiset, jotka eivät ole olleet mitenkään tekemisissä psykiatrian kanssa on vaikea ymmärtää mistä on kyse; mitä psykiatria on, miten ala toimii ja ketä heidän asiakkaansa todellisuudessa ovat. Harhaluulot johtuvat jatkuvasta psykiatrian, lääketeollisuuden ja valtion harjoittaman tarkoituksellisen harhaanjohtamisen kautta. Jokaisella näistä kolmesta tahosta on iso oma intressi pelissä.

        Monet puolustavat psykiatriaa ja psykiatrian "lääkkeitä," koska ovat kokeneet ne hyödyllisiksi, mikä on ymmärrettävää. He eivät siten ole koskaan kyseenalaistaneet tai haastaneet psykiatrin mielipidettä tai psykiatrian toimintatapoja. Psykiatrit eivät pidä omien näkemystensä haastamisesta ja vastaansanominen voi muuttua nopeasti vaaralliseksi. Lukuisia ihmisiä suljetaan laitoksiin sen takia, että he ovat olleet psykiatrien kanssa eri mieltä; esimerkiksi kieltäytyneet aivoja lamaavista "lääkkeistä", sähköshokeista, olleet eri mieltä "diagnoosistaan" tai paenneet psykiatrisesta laitoksesta eli vankilasta, jota kansan keskuudessa kutsutaan eufemismillä mielisairaala.

        Kiitos vuosikymmeniä jatkuneen vahvan propgandan valtaosa kansasta luulee psykiatriaa edelleen lääketieteen haaraksi, mielisairauksia todellisiksi, eivätkä ole tajunneet, että psykiatriassa käytettävät "lääkkeet" ovat huumeita ihan siinä missä kokaiini, marijuana ja alkoholikin.


    • Loppu Propagandalle

      "On ymmärrettävää kyllä että osa ihmisistä on niin pahasti sekaisin etteivät he ymmärrä kun heille yritetään tarjota apua tai sitten heille tarjotaan vääränlaista hoitoa. Ehkä osalla palstalaisista on juuri tällainen tilanne. "


      Siis käsityksesi niistä jotka kritisoivat nykyistä hoitoa on se, että he ovat niin sekaisin = "hoitomyöntymättömiä" = "sairaudentunnottomia" = "tosi hulluja".


      Onnea !

      Olet sisäistänyt lääketeollisuuden propagandan keskeisen viestin. Siksihän lääketoellisuuden kouluttamat ns. depressiohoitajat maanittelevat masennuspotilaita syömään lääkkensä.

    • no joku kommentti:

      Mielenkiintoista... Olen vilpitttömän iloinen ja onnellinen puolestasi - mikä sitten lienetkin- kun sanot saaneesi hyvää hoitoa mielenterveyspalveluista. Minulla ei ole mitään syytä ajatella toisin, enkä ole psykologista hoitoa tai mielenterveysalan ammattilaisia vastaan. Pikemminkin sitä parempi, että mitä useammat kokevat saaneensa avun psykologeilta tai psykiatriasta ja jos eivät koe ainakaan häpeänä sellaisia palveluita hakea, jos niiden tarpeessa ovat.


      Silti jotenkin kalskahti tuo kommentti, että perustelet omalla sosiaalisuudellasi ja sillä että "tulet toimeen muiden kanssa" sitä, että itse olet saanut mielenterveyspalveluista hyvän avun. Tottakai jokainen tavallinen ihminen "tulee toimeen" muiden kanssa ( itse en ainakaan ole koskaan tiennyt yhtäkään ihmistä, joka ei "tulisi toimeen muiden kanssa"), mutta minusta esimerkiksi psykologin tai psykiatrin pakeille haketuminen ei ole mikään "toimeentulemisjuttu" "ihmisten kanssa", kun ei siellä mitkään kaverit keskenään keskustele jos on potilas/ autttajasuhde, vaan sellaisissa asiakassuhteissa on keskeisintä, että herkässä tilanteessa olevaa asiakasta ymmärretään ja ettei kukaan lääkäri tai psykologi käytä ammattiidentiteettiään väärin tai käytä valtaansa ja kiukuttele potilailleen.


      En ole mielenterveysongelmainen, mutta minun on pakko sanoa, että minulla ei ole positiivisia kokemuksia psykologeista, puhumattakaan psykiatriasta, mistä viimeksi mainitusta tosin olematon kokemus, onneksi. Olen varmasti mielestäsi kauhean "epäsosiaalinen" kun sanon oman mielipiteeni, mutta minusta ei ollut oikein, kun aikoinaan eräskin psykiatri jota vapaaehtoisesti suostuin elämänkriisissäni tapaamaamaan - tässä nimeämätön ja pakko muuntaa vähän faktoja ettei ihan sentään suoraan tule tunnistetuksi, sanoi erittäin arkaluonteisessa tilanteessa jossa minun ainoat "mielenterveysongelmani" olivat huoli läheisen vakavasta fyysisestä sairaudesta ja köyhyys ettei suurin piirtein syödäkseenkään aina riittävästi saanut, että kun erehdyin psykiatrille kertomaan, että olen itselääkinnyt itseäni ehkä liikaakin alkoholilla tilanteessa ( rehellisenä kuten aina olen, ja yhtään vähättelemättä), todella HALVEKSUVAAN äänensävyyn, että :"Siis juotko sä?"... Seuraavaksi haukkui minut, kun en ollut suostunut syömään vakavan fyysisen sairauteni vuoksi hänen joskus vuonna kypärä määräämiään mielialalääkkeitä - samainen tyyppi ei edes tiennyt sairauteni nimeä, kun kerroin mikä harvinaisempi fyysinen sairaus mulla on, siitä syystä olin vätelllyt ylimääräisiä ( turhia) lääkkeitä. Kolmanneksi yritti tunkea minua julkiselle puolelle psykiatriin, koska olin yli 30- vuotias ( ja koska kyseinen hoitopulju yrittäää "säästää"...). Itsestään selvää sekin, etten ole mikään alkoholisti, mutta tyyppi ymmärsi todella vihamielisesti kaiken mitä sanoin. Ja se keskustelu käytiin tietysti suljettujen ovien takana, eli ulkopuolisia todistajia sillä kokemallani kammokohtelulla psykiatrian lääkärin taholta ei valitettavasti ole, mutta aiheutti kyllä ikuisen kauhun psykiatreja kohtaan se "auttamiskokemus" minulle... Sen verran voin mainita, että kyse oli opiskelijaterveydenhuollosta.


      Hyvä ja hienoa kuulla, jos joku saa hyvää ja asiallista hoitoa mielenterveysongelmiin. Itse en - valitettavasti- enää siihen usko, että kenenkään psyykkisesti verraten terveen edes kannattaa mennä minnekään psykologeille tai psykiatreille hakemaan apua, jollei sitten ole niin varakas, että itse pystyy maksamaan terapiat ja yksityisellä. Minulle jäi tunne, että minua ei kukaan kuunnellut, mutta että tungettiin ylimääräisiä ihmisiä ronkkimaan tilannettani asioissa, jossa olisin vain luottamuksellisesti halunnut keskustella psykologin kanssa arkielämän kriisitilanteeesta, jossa en halunnut kuormittaa ystäviäni ja läheisiäni. Koin äärimmäisen loukkaavana, että olin mennyt keskustelemaan psykologin kanssa, ja että sellainen konsultoi selkäni takana myös psykiatria, vaikken edes ollut ( tai saatika ole) mistään sellaisesta mielensairaudesta kärsivä, mihin pitäisi syödä säännöllistä mielenteerveyslääkitystä.

      Tosin se nauratti, että psykiatri katsoi aiheekseen vastaanotollaan haukkua potilaansa joka juo joskus kuusi isoa tölkkiä kaljaa. Aika vähän on nimittäin ihmisiä Suomessa, jotka eivät kotonaan sitä joskus tee... Ymmärsin psykiatrin haukkumisen todellisuudessa kuitenkin sellaisesta asennemaailmasta kumpuavaksi, että tyyppi halveksui sitä, että vaikka olen akateeminen, että en ole säännöllisessä palkkatyössä töissäkäyvä ja että en ole valmistunut ajallaan. Voin vain kuvitella mielistelyn määrän, mitä olisin saanut osakseni, jos olisin jonkun oikein Suomen rikkaimpiin kuuluvan rikkaan perheen kakara tai jos olisin tunnettu lehdistä ja palkkani kuukaudessa olisi tosiso.;) Sitten sellaiset " ihmisen psyyken auttajat" kyllä mielistelisi...

      Enkä saanut samasta puljusta apua nuorempanakaan, esimerkiksi sairaustuessani siihen vakavaan harvinaisempaan fyysiseen sairauteen.

    • elinikäisesti sairas

      Muistakaa nyt, että meitä on täällä monenlaisia. Kaikki eivät koskaan ole avanneet mielisairaalan ovea eli meillä ei ole mitään kokemusta siitä, millaista on olla laitoshoidossa psykiatrian "armoilla". Uskon, että sen kaiken kokeneilla on ihan perustellusti kielteinen kuva psykiatriasta.

      Ei se avohoitokaan välttämättä paranna, jos se ei kohdistu oikeisiin asioihin. Potilaan on sitä vaikea tietää ennen kuin vasta vuosikymmenet myöhemmin, kun hän on oppinut itse erittelemään asioita ja kenties saanut oikean diagnoosin. No siinä vaiheessa ei enää välttämättä kukaan hoida, potilas on toivottomana tapauksena jätetty heitteille.

      Mitään ei auta, jos käymme keskenämme tukkanuottasille.

    • yksikysymys

      Entäs, jos henkilöllä on heikot kommunikaatiokyvyt (vaikka muutoin ihan fiksu olisikin), saako silloin hyvää kohtelua ?

      • No fun

        Se riippuu ihan psykiatrista/terapeutista/psykologista/mt-hoitajasta.Noissa ammateissa on ihmisiä niin moneen lähtöön.Aika arpapeliä psykiatria on.


    • Loppu Propagandalle

      Siinähän se ammattilaisuus testataan. Mikään muodollinen pätevyys ei takaa todellista pätevyyttä, ei lääkärin, opettajan eikä sosiaalityöntekijän.

      Jonkinlainen kontrollijärjestelmä pitäisi olla varsinkin psykiatrien ja psykoterapeuttien sekä mielenterveyshóitajien osalta, koska siinä ihminen on todella heikoilla.

      Jatkuva täydennyskoulutus ja jonkinlainen todellisen pätevyyyden testaaminen edes kerran 10:ssä vuodessa.

      Lääkäri- ja terapeuttipiireissä kyllä tiedetään yhtä sun toista, mutta potilaille ei sitä kerrota.

      • elinikäisesti sairas

        Lisäksi minusta on kummallista, että julkisella puolella, jos jokin hoitosuhde toimii, niin yhtäkkiä ne vaihtavat organisaatiota ihan vain uudistumisen halusta ja siirtävät sinut jollekulle toiselle hoitajalle. En sano, ettei se toinenkin voisi olla ok, mutta jos jokin hoitosuhde on alkanut toimia, niin miksi katkaista se Pyhän Organisaation nimissä?

        Julkisella puolella tuollaiseen on varaa, koska siellä ei työllä tarvitse olla mitään tulosta. Kun potilas ei sitten määräajan kuluttua parannukaan, niin pois potkaistaan. Ja uutta putkeen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe