Joulu tulla jollottaa

Tarinoita

Meille kaikille se on varmaan ollut suuri juhla ainakin lapsuudessa. Miten on nykyisin? Näitä asioita voisimme muistella ja kertoilla.
Tämä muistelukin on aivoille hyväksi, ja kirjoittelu purkaa tuntoja, se myös lisää sormien ja aivojen koordinaatiota.
Luin ystäväni koskettavan jutun.
" Täällä on nyt moni kertonut surullisen tarinan, ja miten joulusta tulee raskas. Minä voin kertoa tarinan siitä, miten tunnelin päässä on valo. Mieheni on alkoholisti, tällä hetkellä raitis sellainen. Eli meidän perheessä on nyt jo 5s raitis joulu tulossa. Mieheni osallistuu joulusiivoukseen ja koristeluun, keittiön saan hoitaa itse, lukuunottamatta kinkun paistoa. Mieheni tekee ja touhaa lasten kanssa, ostaa lahjoja ja on aivan ihana isä/aviomies. Ennen raitistumista meillä oli parikymmentä viinanhuuruista joulua, pettymyksiä, rikottuja lupauksia jne. Nyt kun näitä tarinoita täällä lukee, niin on entistä kiitollisempi omasta seesteisestä elämästään. Rahasta on välillä tiukkaa, mutta muuten elämämme on hyvää."
Omassa lapsuudessani ei "lasisuutta" ollut, mutta osaan eläytyä tarinaan.

17

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän sitä puuhaa ennen joulua ja kuusen laittoa ja lahjojen odottelua muistaa hyvällä.
      Juominen ei koskaan kuulunut jouluumme

    • Matkaaja ☆

      Eipä joulu enää ole merkannut minulle mitään ja pari päivän päästä lähden ulkomaille ja tulen jouluaattona myöhään illalla kotiin.
      Eilen siivosin ja huomenna alan pakkaamaan matkalaukkuni.

      • lämmintä piisaa

        Matkaaja

        Taidat lähteä samalla lennolla, kuin lapseni perhe? Ainakin lähtö ja tuloaika täsmää? Teneriffalle menevät.

        Minä olen siis yksin ne pari viikkoa heillä "kotimiehenä", mutta en ole ennenkään ollut heillä Jouluna.


      • Matkaaja ☆
        lämmintä piisaa kirjoitti:

        Matkaaja

        Taidat lähteä samalla lennolla, kuin lapseni perhe? Ainakin lähtö ja tuloaika täsmää? Teneriffalle menevät.

        Minä olen siis yksin ne pari viikkoa heillä "kotimiehenä", mutta en ole ennenkään ollut heillä Jouluna.

        Ei se kyllä 2 viikkoa tee, jos lähtö ja tuloaika täsmää. Ketä sinä joudut paimentaa, jos siellä ei ole ketään?

        Minulla talviset olosuhteet odottaa siellä ulkomailla. En lähde hakemaan lämpöä, vaan patikoin huipulle. ;)


      • lämmintä piisaa
        Matkaaja ☆ kirjoitti:

        Ei se kyllä 2 viikkoa tee, jos lähtö ja tuloaika täsmää. Ketä sinä joudut paimentaa, jos siellä ei ole ketään?

        Minulla talviset olosuhteet odottaa siellä ulkomailla. En lähde hakemaan lämpöä, vaan patikoin huipulle. ;)

        Anteeksi "maatkaaja".

        Tehköömpä mitä hyvänsä lähdöt ja tulot ja kuka menee mihinkin, mutta minä en ole ketään "paimentamassa", joten pois se jo minusta tämän ikäisenä. Jotain tehtäviä olen kyllä saanut, mutta ei nekään ei ole mitään velvoittavia.

        Kieltämättä nyt tuli mieleeni ne upeat matkat Keski-Eurooppaan, jossa olimme laskettelemassa koko perheen kanssa.


      • Matkaaja ☆
        lämmintä piisaa kirjoitti:

        Anteeksi "maatkaaja".

        Tehköömpä mitä hyvänsä lähdöt ja tulot ja kuka menee mihinkin, mutta minä en ole ketään "paimentamassa", joten pois se jo minusta tämän ikäisenä. Jotain tehtäviä olen kyllä saanut, mutta ei nekään ei ole mitään velvoittavia.

        Kieltämättä nyt tuli mieleeni ne upeat matkat Keski-Eurooppaan, jossa olimme laskettelemassa koko perheen kanssa.

        Okay. :)

        Välimerelle minä en ole menossa, koska minua ei se enää kiinnosta. Minä haen yleensä haastetta ja patikoinnit on minun jutut. :)


      • Matkaaja ☆
        Matkaaja ☆ kirjoitti:

        Okay. :)

        Välimerelle minä en ole menossa, koska minua ei se enää kiinnosta. Minä haen yleensä haastetta ja patikoinnit on minun jutut. :)

        Tai siis, keski-eurooppaan en ole menossa.


      • lämmintä piisaa
        Matkaaja ☆ kirjoitti:

        Tai siis, keski-eurooppaan en ole menossa.

        Matkaaja

        Anteeksi, että lähdin arvailemaan matkasi päämäärää ja taisit hieman suutahtaakkin, että heitin tuollaisen arvauksen?

        Itse en ole mitään matkavarauksia tehnyt vuosiin, muuta kuin joskus "mooseksen aikaan" oli muistaakseni....no, en muistakaan toimistoa, mikä oli, mutta ainakin oli jonkinlainen huutokauppa, josta huusin "vahingossa" matkan Teneriffalle 2 henk./2vko! Silloin lähdin lapseni kanssa sinne.

        Laskettelu matkoja Keski-Eurooppaan olemme tehneet sitten perheen kanssa useita ja Itävallassa meillä olikin sitten erikoisen hieno kohtelu, kun olimme olleet siellä usein. Lapsille olikin järjestetty oma huone, jossa oli lasikatto, joten tähtitaivas näkyi huoneeseen? Vieläkin he muistavat sen.

        Itse en todellakaan halua enää lähteä mihinkään, vaikka äsken hainkin uuden passin 5-vuodeksi.

        Vaan näillä mennään, sinä patikoit siellä jossain ja minä yritän selvitellä, mitä tehtäviä on minulle jätetty? Ainakin jotain pyykkejä ja niiden silitystä. Sitten jotain Joululahjojen paketointia ja tuomani palapelin kokoaminen? No, sen palapelin voin kyllä laittaa laatikkoonsa.


      • Matkaaja ☆
        lämmintä piisaa kirjoitti:

        Matkaaja

        Anteeksi, että lähdin arvailemaan matkasi päämäärää ja taisit hieman suutahtaakkin, että heitin tuollaisen arvauksen?

        Itse en ole mitään matkavarauksia tehnyt vuosiin, muuta kuin joskus "mooseksen aikaan" oli muistaakseni....no, en muistakaan toimistoa, mikä oli, mutta ainakin oli jonkinlainen huutokauppa, josta huusin "vahingossa" matkan Teneriffalle 2 henk./2vko! Silloin lähdin lapseni kanssa sinne.

        Laskettelu matkoja Keski-Eurooppaan olemme tehneet sitten perheen kanssa useita ja Itävallassa meillä olikin sitten erikoisen hieno kohtelu, kun olimme olleet siellä usein. Lapsille olikin järjestetty oma huone, jossa oli lasikatto, joten tähtitaivas näkyi huoneeseen? Vieläkin he muistavat sen.

        Itse en todellakaan halua enää lähteä mihinkään, vaikka äsken hainkin uuden passin 5-vuodeksi.

        Vaan näillä mennään, sinä patikoit siellä jossain ja minä yritän selvitellä, mitä tehtäviä on minulle jätetty? Ainakin jotain pyykkejä ja niiden silitystä. Sitten jotain Joululahjojen paketointia ja tuomani palapelin kokoaminen? No, sen palapelin voin kyllä laittaa laatikkoonsa.

        Moro, en minä suuttunut ollenkaan. :)

        Nyt alkoi joululoma. :)


      • Matkaaja ☆
        Matkaaja ☆ kirjoitti:

        Tai siis, keski-eurooppaan en ole menossa.

        Minulle äsken tuotiin samppanja pullo ja pieni kakku. Lisäksi hotellista onnittelu kortti.


      • lämmintä piisaa
        Matkaaja ☆ kirjoitti:

        Minulle äsken tuotiin samppanja pullo ja pieni kakku. Lisäksi hotellista onnittelu kortti.

        Matkaajja

        Kiva kuulla kuinka sinua hellitään, mutta tyttäreni soitti, että kaikki drinkit ovat ilmaisia, koska heillä oli jokin "kokonaispaketti", mutta tiedä häntä, ketun häntä?

        Ainakin minulle järjesti sellaisen "possakan" tänne kotiinsa, että todellakin lähden mieluummin taivaltamaan vaikka Nuuksion metsään!"!

        Siellä nimittäin vanhin tyttäreni "ulkoiluttii" minua, että mennään vain tuonne ja siellä on oikopolku autolle? Zeesus!

        Matka heillä oli alakanut aika "lupaavasti", koska Lentokapteenikin oli sanonut, että ei ole mitään "reittit" suunnitelmaa? Tämä keskustelu oli käyty jossain veassan jonossa johon tyttäreni oli todennut, että kai sinulla on jonkinlainen kartta?

        Hyvin olivat perille päässeet ja lisää tuli näitä "possakoita" minulle? Nyt ei ollut "liikunnallisia", vaan uusi lainat Åbo Akademian kirjastoon ja lähetä viesti siskolle, että netti yhteys ei toimi??

        Korjatessani koijoitusta, niin taidan sekoittaa liiaksi asioita, mutta on tämä pyykkäys, silitys ja lumenluontikin voimia ottava?

        ps. oli minullakin lappu, (pohjapiirros) heidän saunahuoneestan, missä on paketoitavat lahjat ja missä paperit, mutta oli myös vihje, että jääkaapissa on viinaa?? Sitäpaitsi tämä heidän tietsikka on aika omituinen minulle.

        Sinä ja minä palaamme siis kotiimme viettämään Joulua? Minä onneksi yksin, ...vihdoinkin, koska tänne en halua jäädä, vaikka onkin lapseni ja hänen lapsensa, siis minun lapsenlapseni.

        Paljon on kirjoituksia yksinäisistä vanhuksista,kuten myös palvelutalojen puutteellisuudesta hoidosta, mutta miksi nämä ....nyt menee asia aidan seipääseen.


    • Tavallista elämää

      Tuskin joulu on kaikille ollut lapsuudessakaan suuri juhla.
      Eikä ole vieläkään. Kaikissa perheissä ei eletä onnellista aikaa.
      Nytkin on pitkät pyhät jotka lisää auttavien puhelimien pärinää. Pelkoa ja tuskaa on monessa perheessä.
      Joulu on päiviä jotka oikeastaan elän niinkun muutkin pyhät.
      Ei sen kummempaa.

    • ...

      Mnaah

      Joulu oli jo kakarana kokolailla tympeä juhla. Ihan ekoja en muista, mutta mitä muistan, ne oli jotenkin vaivautuneita ja teennäisiä. Saihan sitä jotain lahjaa ja väjän erilaista ruokaa, siinä tärkeimmät. Ei meillä varsinaisesti uskovaisia olleet, mutta jotenkin se tekopyhä ilmapiiri tympi. Kouluikäisenä tympi lähinnä se, kun ei ollut mitään tekemistä. Onneksi lukenut aina paljon, taitanut siitä läjtien lukea lähes aina joulut.

      Muutamat oikein hyvät joulut oli itänaapurissa, silloin siellä ei viettey joulua mitenkään, ei mitään kauppahöpinääkään. Silloin lähinnä tuli kokkailtua, kyläiltyä, oli pileet tms, sellaista kivaa.

      Nykyisin taas tympeää. On noita eläkeläisiä, pitää muka kierrellä haudoilla jne.

      En ymmärtänyt tota alkoholi sekoilua aloituksessa, kaitpa jossain on noinkin, Joulussa suurin ongelma mun mielestä on toi hikinen jeesusläppä. pashat jouluohjelmat telkkarissa, typerä joulurillumarei ja ihmispaljous tavarataloissa. Mutta hyvä kun muistutit, pitääkin muistaa ostaa konjakkiklögiä muutama pullo. Se monina jouluina loppunutkin Alkoista ja sesonkituote, ei myydä kuin jouluaikoina. Typerä toi sesonkijuttu, pirun hyvää klökiä.

      =DW=

    • tanj a

      Minusta joulut olivat ihania lapsena. Äiti ja isoäiti olivat molemmat kovia puuhaamaan joulua, mutta iloisella mielellä. En muista heidän koskaan rähisseen ja meidät lapsetkin otettiin mukaan valmisteluihin. Askarreltiin, paistettiin pipareita, piti laitella lastenhuoneessa omat hyllyt järjestykseen yms. Ehkä se johtui siitä, että äiti on aina ollut sisustaja, esteetikko ja isoäiti samanlainen kodin hengetär? Minusta ei tullut samanlaista, mutta opin ettei joulun takia todellakaan tehdä enempää kuin on hyvä olla. Pakkomielteistä siivoamista vältettiin ja muistan vieläkin, miten isoäidin kypsyttämä puljonki alkoi tuoksumaan pitkin asuntoa ja siihen leivottavat porkkanapiirakat. Nuuuh! (Silloin joskus ripakinttuna pidin puljonkia joulun parhaimpana herkkuna, mutta nyt maistuu sapuska liiankin kanssa :D)

      KUn isän kanssa aatonaattona ajeltiin jakamassa joulutervehdykset sukulaisille ja tultiin kotiin, niin joulu oli sinä aikana tullut . Meillä ei koskaan häärätty enää aattona ja pidän sitä samaa perinnettä omassa kodissani myöskin. Herätään aamulla joulupuurolle ja otetaan koko päivä lunkisti. Se on joulua se!

    • Olen elänyt vain yhden yksinäisen kauhujen joulun, sydän-ja hengityskoneessa sänkyyn sidottuna kiinni lasten teholla. Kaikki muut jouluni ovat olleet oikein ihania ja kaikki muut jouluni olen saanut viettää rakkaiden läheisteni kanssa. Hyvät välit läheisiin on joulun paras lahja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe