Riittääkö rahat ruokaan

ei ole nälkä

Olen ihmetellyt täällä kun puhutaan ettei ole ruokaa tai syödään vain makaroonia,onko todella näin huonosti asiat.meitä on kaksi ja molemmat laitetaan viikossa 50 euroa ruokaan ja muuhun pakolliseen mitä nyt kaupasta ostetaan.eli molemmat laittaa noin puolet rahoistaan mitä menojen jälkeen jää niin ruokakauppaan ja hyvin syödään.mihin rahat sillon menee jos ei ole ruokaan rahaa?

42

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velaton köyhä

      Asumismenojen jälkeen käteen jää alle 300 euroa. Hyvin sillä ainakin pärjää. Mistään ei ole puutetta.

      • Jaksatko lukea?!

        Asumismenojen jälkeen jää alle 300 euroa minullekin. Asun yksin ja tiukkaa tekee!
        Tuolla summalla on maksettava ruoka, sähkö, puhelin ja internetliittymät, kotivakuutus, vaatteet, kengät, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, hammaslääkärilaskut, terveyskeskusmaksut, lääkkeet. En tupakoi, kapakoi, ryyppää, en omista autoa enkä käy lomamatkoilla. Kaikesta mahdollisesta olen jo tinkinyt. Lopetin kaikki lehtitilaukset, erosin kirkosta, vaihdoin halvempaan puhelinliittymään, lopetin maksulliset harrastukseni, lopetin käymästä maksullisissa tapahtumissa, en matkusta enkä käy lomilla, leikkaan itse hiukseni, sammuttelen valoja, en käytä uunia ja pesen vain täysiä koneellisia. En osta valmisruokaa. Laitan itse ruokani ja metsästän tarjouksia. Yritän tulla toimeen vanhoilla vaatteilla. En tilaile tavaroita netistä enkä osta turhaa krääsää kirppareilta. Käytän kirjastoa. Vähensin myös lääkitystäni ominpäin vastoin lääkärin määräystä. En anna joululahjoja enkä hanki kuusta.
        Nyt huolestuttaa 15-vuotta vanhat kodinkoneet. Ei ole varaa hankkia uusia jos ne pamahtavat rikki jonain päivänä. Velkaa ei ole, mutta eipä ole omaisuuttakaan.
        Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

        Kaikesta huolimatta en ole katkera, mutta huolissani jokapäiväisestä toimeen tulemisestani. Kertokaa, missä vielä voisin säästää?


      • luudero
        Jaksatko lukea?! kirjoitti:

        Asumismenojen jälkeen jää alle 300 euroa minullekin. Asun yksin ja tiukkaa tekee!
        Tuolla summalla on maksettava ruoka, sähkö, puhelin ja internetliittymät, kotivakuutus, vaatteet, kengät, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, hammaslääkärilaskut, terveyskeskusmaksut, lääkkeet. En tupakoi, kapakoi, ryyppää, en omista autoa enkä käy lomamatkoilla. Kaikesta mahdollisesta olen jo tinkinyt. Lopetin kaikki lehtitilaukset, erosin kirkosta, vaihdoin halvempaan puhelinliittymään, lopetin maksulliset harrastukseni, lopetin käymästä maksullisissa tapahtumissa, en matkusta enkä käy lomilla, leikkaan itse hiukseni, sammuttelen valoja, en käytä uunia ja pesen vain täysiä koneellisia. En osta valmisruokaa. Laitan itse ruokani ja metsästän tarjouksia. Yritän tulla toimeen vanhoilla vaatteilla. En tilaile tavaroita netistä enkä osta turhaa krääsää kirppareilta. Käytän kirjastoa. Vähensin myös lääkitystäni ominpäin vastoin lääkärin määräystä. En anna joululahjoja enkä hanki kuusta.
        Nyt huolestuttaa 15-vuotta vanhat kodinkoneet. Ei ole varaa hankkia uusia jos ne pamahtavat rikki jonain päivänä. Velkaa ei ole, mutta eipä ole omaisuuttakaan.
        Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

        Kaikesta huolimatta en ole katkera, mutta huolissani jokapäiväisestä toimeen tulemisestani. Kertokaa, missä vielä voisin säästää?

        Ilmeisesti asut omistusasunnossa, koska jos asuisit vuokralla, niin sinun ei tarvitsisi kantaa huolta jääkaapista ja liedestä. Ilman imuria pärjää jonkun aikaa ja pyykinpesukonettakaan ei tarvitse samana päivänä ostaa. Jos mahdollista, niin yritä säästää edes 5 euroa kuukaudessa kodinkoneita varten, jotta saat säästöön edes osan hinnasta.

        Kodinkoneita myydään käytettynäkin tai jos luottotiedot on kunnossa, niin voi ostaa myös ns. pätkällä. Esim. S-pankki myöntään joustoluottoa, jonka rahan voi käyttää mihin tahansa kauppaan, joten sen lainapäätöksen voi halutessaan hakea jo etukäteen.

        Esim. Tori.fi palstalla myös annetaan ilmaiseksi huonekaluja ja kodinkoneita. Jos asut kerrostalossa, niin ainakin meillä naapuriapu toimii eli pienet koneet (esim. pölynimuri) voi pihatalkoiden yhteydessä jättää jätekatokseen, niin taloyhtiö kuljettaa ne ilmaiseksi pois ja jos joku tarvitsee esim. huonekalun kantoapua, niin aina on apua saanut. Ainakin joskus on ollut aikapankkeja, joissa tarjotaan apua ilmaiseksi, mutta vastineeksi pitää itse myös tarjoutua tekemään jotain ilmaiseksi.

        Sinun tilanteessa joko nöyrtyisin ja menisin sossuun, miettisin vaihtoa halvempaan asuntoon, alivuokralaisen ottamista tai kulujen karsimista (esim. kotivakuutuksen lakkauttamista, vaatteiden ostamista kirppikseltä). Yksi vaihtoehto on lisäansioiden saaminen esim. mainoksia jakamalla tai vaikka naapurin koiranvahtina olemista tms.


      • turha ylpeys vex
        Jaksatko lukea?! kirjoitti:

        Asumismenojen jälkeen jää alle 300 euroa minullekin. Asun yksin ja tiukkaa tekee!
        Tuolla summalla on maksettava ruoka, sähkö, puhelin ja internetliittymät, kotivakuutus, vaatteet, kengät, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, hammaslääkärilaskut, terveyskeskusmaksut, lääkkeet. En tupakoi, kapakoi, ryyppää, en omista autoa enkä käy lomamatkoilla. Kaikesta mahdollisesta olen jo tinkinyt. Lopetin kaikki lehtitilaukset, erosin kirkosta, vaihdoin halvempaan puhelinliittymään, lopetin maksulliset harrastukseni, lopetin käymästä maksullisissa tapahtumissa, en matkusta enkä käy lomilla, leikkaan itse hiukseni, sammuttelen valoja, en käytä uunia ja pesen vain täysiä koneellisia. En osta valmisruokaa. Laitan itse ruokani ja metsästän tarjouksia. Yritän tulla toimeen vanhoilla vaatteilla. En tilaile tavaroita netistä enkä osta turhaa krääsää kirppareilta. Käytän kirjastoa. Vähensin myös lääkitystäni ominpäin vastoin lääkärin määräystä. En anna joululahjoja enkä hanki kuusta.
        Nyt huolestuttaa 15-vuotta vanhat kodinkoneet. Ei ole varaa hankkia uusia jos ne pamahtavat rikki jonain päivänä. Velkaa ei ole, mutta eipä ole omaisuuttakaan.
        Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

        Kaikesta huolimatta en ole katkera, mutta huolissani jokapäiväisestä toimeen tulemisestani. Kertokaa, missä vielä voisin säästää?

        Koska tulosi ovat noin pienet ilman muuta olisit oikeutettu toimeentulotukeen (pitää siis jäädä as.kustannusten jälkeen 480€). Meilläpäin ei tarvitse edes käydä sossussa: hakemus tulostetaan netistä ja liitteet mukaan ja postiin. Nykyään hakemuksen voi tehdä myös verkossa meidän kaupungissa, helppoa, toimii samalla tavoin kuin esim. as.tuen haku. Muutaman kerran kävin ruokajonossakin vuosi sitten kun jäin työttömäksi ja korvaukset viipyivät. Minä en nälissäni rupea olemaan ja kenties terveyttäni sillä tavoin riskeeraa!


      • 17+13
        turha ylpeys vex kirjoitti:

        Koska tulosi ovat noin pienet ilman muuta olisit oikeutettu toimeentulotukeen (pitää siis jäädä as.kustannusten jälkeen 480€). Meilläpäin ei tarvitse edes käydä sossussa: hakemus tulostetaan netistä ja liitteet mukaan ja postiin. Nykyään hakemuksen voi tehdä myös verkossa meidän kaupungissa, helppoa, toimii samalla tavoin kuin esim. as.tuen haku. Muutaman kerran kävin ruokajonossakin vuosi sitten kun jäin työttömäksi ja korvaukset viipyivät. Minä en nälissäni rupea olemaan ja kenties terveyttäni sillä tavoin riskeeraa!

        Sen verran korjaan, että laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa määrää, että mm toimeentulotuki on voitava hakea sähköisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että toimeentulotuen voi hakea myös sähköpostitse.

        Laissa toimeentulotuesta puolestaan ei ole mitään ehdotonta velvoitetta käydä henkilökohtaisesti sossussa.


      • soikeapenni
        Jaksatko lukea?! kirjoitti:

        Asumismenojen jälkeen jää alle 300 euroa minullekin. Asun yksin ja tiukkaa tekee!
        Tuolla summalla on maksettava ruoka, sähkö, puhelin ja internetliittymät, kotivakuutus, vaatteet, kengät, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, hammaslääkärilaskut, terveyskeskusmaksut, lääkkeet. En tupakoi, kapakoi, ryyppää, en omista autoa enkä käy lomamatkoilla. Kaikesta mahdollisesta olen jo tinkinyt. Lopetin kaikki lehtitilaukset, erosin kirkosta, vaihdoin halvempaan puhelinliittymään, lopetin maksulliset harrastukseni, lopetin käymästä maksullisissa tapahtumissa, en matkusta enkä käy lomilla, leikkaan itse hiukseni, sammuttelen valoja, en käytä uunia ja pesen vain täysiä koneellisia. En osta valmisruokaa. Laitan itse ruokani ja metsästän tarjouksia. Yritän tulla toimeen vanhoilla vaatteilla. En tilaile tavaroita netistä enkä osta turhaa krääsää kirppareilta. Käytän kirjastoa. Vähensin myös lääkitystäni ominpäin vastoin lääkärin määräystä. En anna joululahjoja enkä hanki kuusta.
        Nyt huolestuttaa 15-vuotta vanhat kodinkoneet. Ei ole varaa hankkia uusia jos ne pamahtavat rikki jonain päivänä. Velkaa ei ole, mutta eipä ole omaisuuttakaan.
        Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

        Kaikesta huolimatta en ole katkera, mutta huolissani jokapäiväisestä toimeen tulemisestani. Kertokaa, missä vielä voisin säästää?

        Mihin tarvitset kotivakuutusta jos sinulla ei ole omaisuutta? Kodinkoneitasi ei vakuutus korvaa kun ne ovat noin vanhoja. Tosin minunkin pesukoneeni on jo 25-vuotias ja mikrouuni 35-vuotias. Uunin käyttämättömyydellä et säästä koska leipä on halvinta itse leipomalla ja uunissa voi laittaa edullisesti ruokaa.
        Kimppa-asumisella voisi tietysti säästää, samoin käyttämällä nettiä vaikka kirjastossa.


      • niukasti
        Jaksatko lukea?! kirjoitti:

        Asumismenojen jälkeen jää alle 300 euroa minullekin. Asun yksin ja tiukkaa tekee!
        Tuolla summalla on maksettava ruoka, sähkö, puhelin ja internetliittymät, kotivakuutus, vaatteet, kengät, pesuaineet, hygieniatarvikkeet, hammaslääkärilaskut, terveyskeskusmaksut, lääkkeet. En tupakoi, kapakoi, ryyppää, en omista autoa enkä käy lomamatkoilla. Kaikesta mahdollisesta olen jo tinkinyt. Lopetin kaikki lehtitilaukset, erosin kirkosta, vaihdoin halvempaan puhelinliittymään, lopetin maksulliset harrastukseni, lopetin käymästä maksullisissa tapahtumissa, en matkusta enkä käy lomilla, leikkaan itse hiukseni, sammuttelen valoja, en käytä uunia ja pesen vain täysiä koneellisia. En osta valmisruokaa. Laitan itse ruokani ja metsästän tarjouksia. Yritän tulla toimeen vanhoilla vaatteilla. En tilaile tavaroita netistä enkä osta turhaa krääsää kirppareilta. Käytän kirjastoa. Vähensin myös lääkitystäni ominpäin vastoin lääkärin määräystä. En anna joululahjoja enkä hanki kuusta.
        Nyt huolestuttaa 15-vuotta vanhat kodinkoneet. Ei ole varaa hankkia uusia jos ne pamahtavat rikki jonain päivänä. Velkaa ei ole, mutta eipä ole omaisuuttakaan.
        Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.

        Kaikesta huolimatta en ole katkera, mutta huolissani jokapäiväisestä toimeen tulemisestani. Kertokaa, missä vielä voisin säästää?

        Mulle ei jää joka kuukausi edes tuota kolmeasataa käteen asumismenojen jälkeen. Ja silti raha riittää ruokaan joka päivä. Se on asenteesta kiinni saako rahat riittämään.


      • Hae toim.tulotukea
        niukasti kirjoitti:

        Mulle ei jää joka kuukausi edes tuota kolmeasataa käteen asumismenojen jälkeen. Ja silti raha riittää ruokaan joka päivä. Se on asenteesta kiinni saako rahat riittämään.

        Asumismenojen jälkeen pitäisi jäädä 480 €/kk, joten olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Mulla menee ruokaan n. 300 €/kk, lopuista maksan puhelin- ja nettimaksun ja säästöönkin jää. Saan peruspv ja as.tuen lisäksi myös vähän toimeentulotukea. Olen huomannut että todella monet eivät hae toimeentulotukea, vaikka olisivat siihen oikeutettuja. Meidän kunnassa toimeentulotukea voi hakea sähköisesti eikä tarvitse sossussa käydä ( sitä käyntiä taitavat monet hävetä, tai he siis luulevat että sinne pitää mennä paikan päälle. Ja luulevat että naapurit näkee :)


    • ja purkkiruokaa

      Paska puhetta kyllä kaupasta saa halvalla riisiä, makaroonia, tonnikalaa, tomaattimössöö niillä pysyy hengissä kitumassa paskassa muailmassa!

      • Ravitsevaakin pitää.

        Olet varmaan miettinyt loppuun asti, että pitemmässä juoksussa makaroni, tonnikala ja tomaattimössö ovat erittäin ravitsevia ja niistä saa tarpeelliset kalorit ja kilorit..?

        Erittäin hyvin havaitsit nurjan puolen, että niillä pysyy hengissä kitumassa paskassa mualimassa - mutta kuinka kauan (kun fysiikka romahtaa), se on asia taas ihan eri.


      • 1+6
        Ravitsevaakin pitää. kirjoitti:

        Olet varmaan miettinyt loppuun asti, että pitemmässä juoksussa makaroni, tonnikala ja tomaattimössö ovat erittäin ravitsevia ja niistä saa tarpeelliset kalorit ja kilorit..?

        Erittäin hyvin havaitsit nurjan puolen, että niillä pysyy hengissä kitumassa paskassa mualimassa - mutta kuinka kauan (kun fysiikka romahtaa), se on asia taas ihan eri.

        Niin ja tonnikala ei edes ole halpaa. Itse suosin silakoita (kokonaisina tai fileinä), muikkuja ja pakasteseitä.


      • Urbaali legenda
        1+6 kirjoitti:

        Niin ja tonnikala ei edes ole halpaa. Itse suosin silakoita (kokonaisina tai fileinä), muikkuja ja pakasteseitä.

        Tonnikala oli halpaa vielä joskus 90-luvulla, mutta EU:n myötä hinta nousi reippaasti. Suosittelen vertailemaan AINA niitä KILOHINTOJA!


      • nuukuus kunniaan

        Pieni vihje: halvalla (ja halvemmalla) saa myös perunaa, kaalia, sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta ja kuivaherneitä, kananmunia, broileria, sianlihaa ja sisäelimiä, silakkaa, pakastekalaa, joskus lohtakin. Samoin kauraryynejä ja leipää, josta voit leipoa leipää ja muita leivonnaisia. Tänä syksynä juustoakin on saanut usein hyvistä tarjouksista. Niitä syömällä voit elää normaalisti, kitumatta.


      • joooo...
        Urbaali legenda kirjoitti:

        Tonnikala oli halpaa vielä joskus 90-luvulla, mutta EU:n myötä hinta nousi reippaasti. Suosittelen vertailemaan AINA niitä KILOHINTOJA!

        Kun opiskelin 80-luvun lopulla niin tonnikalapurkit olivat oikeasti halpoja. 5-7 purkkia 10 markalla tarjouksessa. Silloin tonnikala/makaroni mössö oli ihan tosiasia. Tänään laitan sitä korkeintaan uunivoileipiin saunan jälkeen.


      • samaa mieltä
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Pieni vihje: halvalla (ja halvemmalla) saa myös perunaa, kaalia, sipulia, porkkanaa, lanttua, punajuurta ja kuivaherneitä, kananmunia, broileria, sianlihaa ja sisäelimiä, silakkaa, pakastekalaa, joskus lohtakin. Samoin kauraryynejä ja leipää, josta voit leipoa leipää ja muita leivonnaisia. Tänä syksynä juustoakin on saanut usein hyvistä tarjouksista. Niitä syömällä voit elää normaalisti, kitumatta.

        Kaali ja porkkana omia suosikkeja. Päivän pääaterian hinnaksi tulee esim. onko se Iltiksen vai minkä ohjeilla 2,5e/pv/hlö (50 e viikon arkiateriat 4 hengelle). Noi on vielä monipuolisiksi suunniteltu. Itsellä nousee ka johonkin 3e/pv, kun vkl:n lohisalaatti ja pitsa nostavat keskihintaa.


      • kuulapsi
        Urbaali legenda kirjoitti:

        Tonnikala oli halpaa vielä joskus 90-luvulla, mutta EU:n myötä hinta nousi reippaasti. Suosittelen vertailemaan AINA niitä KILOHINTOJA!

        Kilohinta on tärkeä, mutta yksi juttu mitä monet ei ajattele on "kalorihinta", ja sitä on hyvä ajatella kans.

        Esimerkiksi jos saa kaalia 1 euro kilolla ja jos saa maapähkinöitä 4 euro kilolla, niin maapähkinöillä on paljon parempi (6 kertaa parempi) kalorihinta/energiahinta.

        Kilossa maapähkinöissä on noin 6000 kaloria, kun taas kilossa kaalissa on vain 250 kaloria.


      • kalorihinnasta
        kuulapsi kirjoitti:

        Kilohinta on tärkeä, mutta yksi juttu mitä monet ei ajattele on "kalorihinta", ja sitä on hyvä ajatella kans.

        Esimerkiksi jos saa kaalia 1 euro kilolla ja jos saa maapähkinöitä 4 euro kilolla, niin maapähkinöillä on paljon parempi (6 kertaa parempi) kalorihinta/energiahinta.

        Kilossa maapähkinöissä on noin 6000 kaloria, kun taas kilossa kaalissa on vain 250 kaloria.

        Kalorihinnalla on kyllä paikkansa, mutta sille ei missään nimessä pidä antaa liian suurta painoa: Suomessa köyhät on selvästi useammin yli- kuin alipainoisia, jolloin kalorinsaantia on pikemminkin syytä rajoittaa.


      • cnmsanmcn,dsa
        kuulapsi kirjoitti:

        Kilohinta on tärkeä, mutta yksi juttu mitä monet ei ajattele on "kalorihinta", ja sitä on hyvä ajatella kans.

        Esimerkiksi jos saa kaalia 1 euro kilolla ja jos saa maapähkinöitä 4 euro kilolla, niin maapähkinöillä on paljon parempi (6 kertaa parempi) kalorihinta/energiahinta.

        Kilossa maapähkinöissä on noin 6000 kaloria, kun taas kilossa kaalissa on vain 250 kaloria.

        Kalorihintaa saa korotettua lorauttamalla ruuan sekaan edullista öljyä, siihenhän tonnikalankin "täyttävyys" perustuu.


      • kuulapsi
        kalorihinnasta kirjoitti:

        Kalorihinnalla on kyllä paikkansa, mutta sille ei missään nimessä pidä antaa liian suurta painoa: Suomessa köyhät on selvästi useammin yli- kuin alipainoisia, jolloin kalorinsaantia on pikemminkin syytä rajoittaa.

        Mutta jos köyhät söisivät vähemmän, heidän ei ehkä tarvitsisi olla köyhiä,


    • Elämä oli ja meni

      Hengissä pysyy, mutta voisi siitä ruoasta ja muustakin elämästä nauttia.
      Nyt ei vain ole varaa, vaikka kuinka säästän.

      • 15+4

        Kun itse leivottu leipä on varsin halpaa ja voikin on vain 3,80 /kg, saa herkullisia hetkiä omatekoisen leivän parissa. Kananmunia saa jopa alle 2 euroa kilo. Itse kerätyistä sienistä/marjoista syntyy halpa herkkupiirakka.
        Hapankaali on niin hyvää (ja halpaa) että melkein itkettää.


    • tervemenoa vaan

      "...Sosiaalitoimistossa en ole koskaan asioinut, leipäjonoon en tule menemään ja kerjäläiseksi en ryhdy vaikka henki menisi täällä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi...."

      Jos asenne on se, että ennemmin kuolee kuin käyttää yhteiskunnan tarjoamaa toimeentulotukea, niin mikäs siinä sitten. Turha siitä on sitten urputtaa.

    • ennakko

      Joulun sapuskat olemme maksaneet etukäteen. Syöminen ei rasita kukkaroa joulua edeltävinä päivinä.

    • no vasssstaaaaaannnn

      Esimerkkejä niistä ihmisryhmistä, joilla voi olla vaikeaa:

      - Opiskelijat jotka on ottaneet omat valtiontakaamat opintolainansa ja käyttäneet opintotukikuukautensa ja sairastuneet toivomattaan ja yllätyksenä ennen valmistumista johonkin vakavampaan fyysiseen sairauteen - ei tukia yhteiskunnalta mitään, jos ei ole mittavaa työhistoriaa takana ahkeran opiskelijuuden vuoksi ja jos on tilastoissa opiskelija, ei voi saada edes työttömyysturvaa ja jos on perheetön, ei tietenkään saa mitään lapsiperhe-etuuksiakaan, eli ei voi saada mitään yhteiskunnan tukia jotka täyttäisivät edes alle puolet nälkärajan alla elämisen määrityksessä olevista tuista Suomessa - sossuun voi toki opiskelija mennä jos kehtaa, mutta se on mielivaltaa, että haluuko joku millekin naamalle sellaisilssa puljuissa antaa perusturvaa vai ei

      - Yksinhuoltajat: ne jotka on vaikka elatusriitojen vuoksi täysin yhteiskunnan tukien ulkopuolella, eli monet yksinhuoltajat elää nälkärajan alapuolella koko ajan siksi, että entisen parisuhteen varakkampi osapuoli ei halua maksaa oman pentunsa elatusta

      - Lesket ja siksi yksinhuoltajat: yhteiskunta ei tue mitenkään niitä perheitä, joissa on pikkulapsia ja jotka ovat menettäneet toisen elättäjistään vaikka sairauden vuoksi

      Muutamia ryhmiä, joilla saattaa saamiensa tukien valossa olla vaikeaa pärjätä, kun kerran kysytään.

      • Juuhpuuh

      • 1+1
        Juuhpuuh kirjoitti:

        Korjaisin, että Kelasta saa kyllä lesken- ja lapseneläkettä isän tai äidin kuollessa. Leskeneläkettä saa vain avio-, ei avopuolison kuoltua.

        http://www.kela.fi/leskenelake

        http://www.kela.fi/lapsenelake

        Lisäksi on henkivakuutukset jne.

        Myös yksinhuoltajat saavat yhteiskunnalta lisätukea, jos toinen vanhempi ei hoida elatusvelvoitteitaan.


      • Älä valehtele

        Kyllä opiskelijoillakin on oikeus sairauspäivärahaan.


      • irgituhjyujhyuhj
        Älä valehtele kirjoitti:

        Kyllä opiskelijoillakin on oikeus sairauspäivärahaan.

        Suomessa opiskelija joka on päätoimisesti opiskellut ja ollut vain kesät töissä, saa kylläkin alenpaa sairauspäövärahaa, kuin mitä on edes se opintotuki - opintolainahan vaikka tilastoissa lasketaan opintoetuksi ei ole sitä, vaan perse ruvella täällä ainakin maksettu sitä jo pitkään. Toisin sanoen jos opiskelija sairastuu vaika syöpään tai muuhun vakavampaan sairauteen kesken opintojen, ei sairauspäiväraha ole kuin korkeintaan saman suuruinen kuin valtion tuossa määritellystä "tuesta" opintoraha. Tilstoisssa on emäkusetus liittää opintolainat valtion opiskelijatukiin: v*ttu ei ole tukea joku
        opitolaina.

        Oli joo mullakin oikeus opisleijam sairauspäivärahaan, mutta kun kaks kertaa viikossa piti verikoeet testata Helsingissä ja olin ollit hengen menon alla, siinä se vähän päälle 200 eutoa opiskelijan sirauspäivärahaa sillä olis voinut sylkeä- onneks oma perhe auttoi, etten ole tänä päivänä kuollut. Tosin runnkarit edes tainneet tietää jossakin opisleijaterveydnhiuollossa, että mulla oli todella vakava sairaus.


      • valitus perusteeton

        Sairastunut opiskelija on oikeutettu perustoimeentulotukeen.

        Jos elatusvelvollinen ei suostu maksamaan elatusta, Kela maksaa elatustuen lapsen kanss aasuvalle vanhemmalle ja perii vastaavan summan elatusvelvolliselta.

        Jos toinen vanhemmista kuolee, maksaa Kela lapselle lapseneläkettä jopa siihen asti kun lapsi täyttää 21 vuotta.

        Niin että mitä viddua valitatte ja velehtelette, että yhteiskunta ei muka kustantaisi ruokaa niille, jotka sitä tarvistevat??????????????????????????????????????


      • jaaaaa....

        ""- Yksinhuoltajat: ne jotka on vaikka elatusriitojen vuoksi täysin yhteiskunnan tukien ulkopuolella, eli monet yksinhuoltajat elää nälkärajan alapuolella koko ajan siksi, että entisen parisuhteen varakkampi osapuoli ei halua maksaa oman pentunsa elatusta""

        No ei se ihan noin mene. Jos elatusvelvollinnen jättää maksamatta niin sossusta/kelasta tulee elatustuki samantien (kokemusta on) ja perivät velvolliselta sen pois vaikka ulosottokeinoin. Tästä syystä ei myöskään huoltajan tuet jää saamatta. Lapsituet on lapsille eikä huoltajan ylläpitoon joten se ei vaikuta häneen. Toisaalta mikisi yksinhuoltaja ei omilla työpanoksilla pysty ylläpitäämään perhettä lapsitukien lisäksi. Ei Ex- puoliso ylläpidä muuta kuinb 50% lasten ylläpitokustannuksista. Lopista vastaa huoltaja. Yleensä äiti...


    • halpaa ei hevillä

      Ei riitä ruokaan, lidlistä yritän poimia vanhoja ja halpoja ruokia... ja joistakin kaupasta saa vanhaa leipää koirille ja hevosille... niitä olen itselleni ostellut, vähän kiehuvaa vettä niin pehmenee.

      • Punaiset laput

        Lidl ei ole läheskään edullisin kauppa vanhentuvien elintarvikkeiden etsimiseen. Siellä viimeisen päivän alennusprosentti näyttää olevan yleensä kitsaat 20. Monesta muusta kaupasta saa helposti 30 tai 50 %, jolla hinta painuu jo Lidlin alapuolelle, vaikka normaalisti onkin kalliimpaa.


      • Jos on köyhä

        Kannattaisi varmaan myydä koirat ja hevoset, tai ainakin hevoset..

        Menee jo eläinrääkkäyksen puolelle, jos pitää eläimiä joita ei pysty edes ruokkimaan kunnolla lajinmukaisella ravinnolla.

        Miksi osa köyhistä on aivan älyttömän itsekkäitä ja vastuuttomia?


      • eläinparat
        Jos on köyhä kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan myydä koirat ja hevoset, tai ainakin hevoset..

        Menee jo eläinrääkkäyksen puolelle, jos pitää eläimiä joita ei pysty edes ruokkimaan kunnolla lajinmukaisella ravinnolla.

        Miksi osa köyhistä on aivan älyttömän itsekkäitä ja vastuuttomia?

        Kyllä kuulostaa oudolta jos on hevonen ja koira taloudessa eikä voi ruokkia niitä muulla kuin vanhalla leivällä :(


      • narraan myyjää
        eläinparat kirjoitti:

        Kyllä kuulostaa oudolta jos on hevonen ja koira taloudessa eikä voi ruokkia niitä muulla kuin vanhalla leivällä :(

        Ei ole eläimiä kerrostalossa, pyydän ruokakaupasta vanhaa leipää mukamas hevosille, vaikka käytän ne itselleni, näin kauppias uskoo että vien ne hevoelle vaikka syön ne itse.


    • jfja

      Eikös se ollut niin, että hän ostaa itselleen niitä koirille ja hevosille tarkoitettuja leipiä?!

      • 434443

        Mutta onko ne leivät tarkoitettu hevosille ja koirille? En mä ainakaan ole koskaan nähnyt tai kuullut, ettei niitä olisi tarkoitettu ihan ihmisille.


      • leipää
        434443 kirjoitti:

        Mutta onko ne leivät tarkoitettu hevosille ja koirille? En mä ainakaan ole koskaan nähnyt tai kuullut, ettei niitä olisi tarkoitettu ihan ihmisille.

        Ne leivät on ihan normaalia ihmisille tarkotettuja,vain vanhentuneita(eilispäiväsiä) leipiä.Itsekin joskus mikrossa lämmitän pehmeämmäksi vedellä kostuttamalla,leipä kuin tuoretta!


    • Luovutan

      En pysty enää kituuttamaan tt- tuella, koska valoa ei ole missään enään näkyvissä.
      Parempi vaihtaa planeettaa, enpä enää rasita yhteiskuntaa.

      Yritystä ei ainakaan ole omalta osaltani puuttunut, mutta kun työtä ei saa,niin sitä ei saa.

      • Bror-Erik

        Sitten on yritys kohdaltasi ollut heikkoa jos tt-tuella et elä.Mene pois!


    • Ihmettelen minäkin??

      Ihmettelen minäkin, että mihin ihmeeseen jotkut hävittävät rahansa, jonka yhteiskunta jakaa heille täysin vastikkeetta?
      Eihän kunnollinen ruoka maksa kaupassakaan mahdottomia, siis kun ostetaan ihan ruokaa. Täällä esitetään usein ihan mahdottomia summia, mitä menee yhdeltä henkilöltä ruokaa.
      Jo muutamalla kymmenellä eurolla saa ruokaa melkoisesti kaupasta. Ihan esimerkkinä 50€:lla saa jo pelkästään hernekeittoa tarjouksesta 70purkkia. Täytyy muistaa, että aikoinaan Hjallis Harkimon kilpakumppanina maailman ympäri yksinpurjehduksen kisassa toisena suomalaisena ollut yksinpurjehtija söi lähes pelkästään sponssoreiden vähyyden vuoksi purkkihernekeittoa koko matkan ajan.http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/hjallis_harkimo_purjehti_ensimmaisena_suomalaisena_yksin_yli_seitseman_meren_91551.html#media=91523

      50€:lla saa myös Lidlistä 80purkkia papuja, josta saa mainiota kyytipoikaa makarooneille. Ja makaroonejahan saa esim. 20€:lla 100kpl 400g pusseja, eli 40kg!

      Kanamuniakin saa 30€:lla halvimmillaan tarjouksesta 335kpl, eli melkein yksi kananmuna joista päivää kohti.

      20€:lla saa kaurahiutaleita 45kpl 500g pakettia

      20€:lla saa 40kg lanttua taikka perunaa

      10€:lla saa 20kg porkkanaa

      Eli 200€:lla saa 70 purkkia hernekeittoa, 80purkkia säilykepapuja, 100 pussia makaroonia, 335kpl kanamunia, 45 pakettia kaurahiutaleita, 40kg lanttua taikka perunaa ja 20kg porkkanaa. Tuolla määrällä yksi ihminen elää vuoden ja rahaa menee 0,55€/päivä, eli tarvitsee löytää vain joka päivä neljä pantillista pulloa taikka tölkkiä, niin silläkin jo elää teoriassa elää.

      Useimmat saavat kuitenkin rahaa sen verran, että em. laskelman ruokatavarat ovat täysin ostettavissa tarjouksista suuremmisäkin erissä kotiin.

      • toiset vaan tuhlaa

        Niinpä, monet hävittävät rahansa alkoholiin, tupakkaan taikka pelaamalla markettien auloissa oleviin peliautomaatteihin. Seuratkaapa minkä näköistä porukkaa pelaa näillä automaateilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe