Miten on mahdollista?

posion poika

Miten on mahdollista, että vanhoilliset sanovat jonkun Jeesukseen Kristukseen uskovan olevan epäuskoinen, vaikka hän tunnustaa ihmisten edessä ja täälläkin palstalla Jeesuksen Kristuksen Herrakseen. Katsotaanpa mitä Raamattu sanoo:

Matt. 10:32
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

Saamme vastaukseksi, että ainakin Jeesus Kristus tunnustaa sellaisen ihmisen uskovaiseksi Isänsä edessä ja eiköhän se ole varmempi todiste kuin jonkun uskonliikkeen näkemys ja mielipide.

67

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tunnusta.

      Milloin olet nähnyt VL;n joka tunnustaa fyysisesti Jeesuksen Herraksi, Kaikkivaltiaaksi, jonkin oudon ryhmän edessä.

      Ei koskaan.

    • etl

      "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.' Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

      Siksi.

      Uskoa Jeesukseen ei voi itse ottaa. Se annetaan, lahjana. Jos lahja kelpaa.

    • posion poika

      ### Milloin olet nähnyt VL;n joka tunnustaa fyysisesti Jeesuksen Herraksi, Kaikkivaltiaaksi, jonkin oudon ryhmän edessä.

      Ei koskaan. ###

      Enhän minä vl:istä puhunut, vaan miten he suhtautuvat uskovaiseen ihmiseen, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herraksi.

      Matt. 10:32
      Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

      Saamme vastaukseksi, että ainakin Jeesus Kristus tunnustaa sellaisen ihmisen uskovaiseksi Isänsä edessä ja eiköhän se ole varmempi todiste kuin jonkun uskonliikkeen näkemys ja mielipide.

      Turhaan nim." etl" vetoaa tuohon sananpaikkaan"Herra, Herra", koska uskon Jeesukseen Kristukseen saanut ihminen on myös Jumalan edessä vanhurskas, eikä häntä ajeta pois niinkuin väärintekijät ja uskottomat.

      Totta! Uskoa ei voi ottaa. Se annetaan lahjana Jumalan sanasta Pyhän Hengen kautta, mutta sitä lahjaa EI ANNA IHMINEN .EIKÄ MIKÄÄN TIETTY USKONYHTEISÖ!

    • etl

      Katsopa miten usko syntyy aina Uuden testamentin kertomuksissa: uskovaiset ihmiset julistavat evankeliumia Jeesuksesta. Pyhä Henki on vain uskovaisilla ihmisillä. Ilman Pyhää Henkeä Jumalan sana ei synnytä uskoa.

      • 3+9

        Mistä tiedät, että jollakin toisella ihmisellä ei ole Pyhää Henkeä? Tarkoitan sellaista, joka tunnustaa Jeesuksen Vapahtajakseen.

        Jeesus itse opetti tästä opetuslapsiaan: "Antakaa heidän olla, joka on meidän puolellamme, ei voi olla meitä vastaan."

        Mitä Jeesus tarkoitti tällä? Koskeeko se tilannetta, jossa VL kohtaa uskovaisen esikoislestadiolaisen? Tai uskovaisen helluntailaisen? Ajatellaanpa tilannetta, että tuo toinen tulee pyytämään anteeksi jotakin VL.ää vastaan tekemäänsä rikkomusta.
        Voiko VL siinäkin tilanteessa tehdä tyhjäksi toisen uskon?

        Selittäkääpä tämä asia. En kysy tätä kiusaamismielellä. Tällaista on tapahtunut esikoisten ja helluntailasten välillä, vaikka heillä ei olekaan seurakunnallista yhteyttä.


      • etl
        3+9 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että jollakin toisella ihmisellä ei ole Pyhää Henkeä? Tarkoitan sellaista, joka tunnustaa Jeesuksen Vapahtajakseen.

        Jeesus itse opetti tästä opetuslapsiaan: "Antakaa heidän olla, joka on meidän puolellamme, ei voi olla meitä vastaan."

        Mitä Jeesus tarkoitti tällä? Koskeeko se tilannetta, jossa VL kohtaa uskovaisen esikoislestadiolaisen? Tai uskovaisen helluntailaisen? Ajatellaanpa tilannetta, että tuo toinen tulee pyytämään anteeksi jotakin VL.ää vastaan tekemäänsä rikkomusta.
        Voiko VL siinäkin tilanteessa tehdä tyhjäksi toisen uskon?

        Selittäkääpä tämä asia. En kysy tätä kiusaamismielellä. Tällaista on tapahtunut esikoisten ja helluntailasten välillä, vaikka heillä ei olekaan seurakunnallista yhteyttä.

        Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.

        "Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme." Raamatun mukaista opetusta voi olla muillakin kuin elävässä uskossa olevilla. Voi ajatella että esim. luterilaisessa kirkossa on paljon oikeaa opetusta.

        Totta kai vl antaa anteeksi häntä kohtaan rikkoneelle. Se ei kuitenkaan tarkoita uskonyhteyden syntymistä.

        Pitää muistaa myös Jeesuksen sana: "Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa."


      • 19+20
        etl kirjoitti:

        Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.

        "Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme." Raamatun mukaista opetusta voi olla muillakin kuin elävässä uskossa olevilla. Voi ajatella että esim. luterilaisessa kirkossa on paljon oikeaa opetusta.

        Totta kai vl antaa anteeksi häntä kohtaan rikkoneelle. Se ei kuitenkaan tarkoita uskonyhteyden syntymistä.

        Pitää muistaa myös Jeesuksen sana: "Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa."

        Kun Jumala herättää ihmisen omantunnon niin, että hän tulee pyytämään syntiään anteeksi jopa VL:ltä, niin minkä asian VL arvelee sen vaikuttavan.

        Onko se Jumalan Henki vai Sielunvihollisen henki?

        On mahdollista, että ihmisessä asuva kunniallisuus, joka on langenneen luontomme ominaisuus, saattaa varjella ihmistä joiltakin ulkonaisilta synneiltä, mutta tuskin se lähettää ketään anomaan syntejään anteeksi?

        Vai mistä hengestä jonkun muun anteeksipyyntö saattaa lähteä?


      • etl kirjoitti:

        Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.

        "Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme." Raamatun mukaista opetusta voi olla muillakin kuin elävässä uskossa olevilla. Voi ajatella että esim. luterilaisessa kirkossa on paljon oikeaa opetusta.

        Totta kai vl antaa anteeksi häntä kohtaan rikkoneelle. Se ei kuitenkaan tarkoita uskonyhteyden syntymistä.

        Pitää muistaa myös Jeesuksen sana: "Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa."

        Etl, olet rohkea, mutta sokea kirjoittaja.
        >>Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.** Tyhmin ja naurettavin selitys, mitä olen PH;n voitelusta kuullut tai lukenut.
        Missä sanotaan Raamatussa, että pitää olla VL uskossa.
        Miten keskustelet, onko Pyhä Henki, yksi Jumala persoonista Sinun määriteltävissä.
        Pyhä Henki asuu kaikissa uskovissa, eikä ainoastaan joissakin heistä. Monet Raamatunkohdat tukevat tätä päätelmää. Ensinnä, Pyhä Henki annetaan kaikille uskoville ilman poikkeuksia eikä tämän lahjan saamiseen liity muita ehtoja kuin usko Kristukseen Joh. 7:
        37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
        Toiseksi, Pyhä Henki annetaan pelastuksen hetkellä. Ef. 1:13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ja Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Nämä korostaa tätä totuutta toteamalla, että Pyhän Hengen uskovassa asuminen ja Pyhän Hengen sinetöinti tapahtuvat uskon hetkellä. Kolmanneksi, Pyhä Henki asuu uskovassa pysyväisesti.
        Toisaalta, Pyhä Henki antaa aina armolahjoa, parantamisen, kileillä puhumisen, profetoimisen lahjan, jokaiselle sen, minkä Henki parhaaksi katsoo.
        MIKSI NÄMÄ UUPUU KAILILTA LESTADIOLISILTA ?
        Eli olette ilmeisesti vailla Henkeä.
        Kes.


      • 555+111
        Kesitas kirjoitti:

        Etl, olet rohkea, mutta sokea kirjoittaja.
        >>Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.** Tyhmin ja naurettavin selitys, mitä olen PH;n voitelusta kuullut tai lukenut.
        Missä sanotaan Raamatussa, että pitää olla VL uskossa.
        Miten keskustelet, onko Pyhä Henki, yksi Jumala persoonista Sinun määriteltävissä.
        Pyhä Henki asuu kaikissa uskovissa, eikä ainoastaan joissakin heistä. Monet Raamatunkohdat tukevat tätä päätelmää. Ensinnä, Pyhä Henki annetaan kaikille uskoville ilman poikkeuksia eikä tämän lahjan saamiseen liity muita ehtoja kuin usko Kristukseen Joh. 7:
        37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
        Toiseksi, Pyhä Henki annetaan pelastuksen hetkellä. Ef. 1:13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ja Gal. 3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Nämä korostaa tätä totuutta toteamalla, että Pyhän Hengen uskovassa asuminen ja Pyhän Hengen sinetöinti tapahtuvat uskon hetkellä. Kolmanneksi, Pyhä Henki asuu uskovassa pysyväisesti.
        Toisaalta, Pyhä Henki antaa aina armolahjoa, parantamisen, kileillä puhumisen, profetoimisen lahjan, jokaiselle sen, minkä Henki parhaaksi katsoo.
        MIKSI NÄMÄ UUPUU KAILILTA LESTADIOLISILTA ?
        Eli olette ilmeisesti vailla Henkeä.
        Kes.

        """" >>Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.** """

        Kaikkein selvemmin tämä tulee esiin siinä, kun keskustelen vieraiden vanhoillisten kanssa ja pidän tiukasti kiinni avaimien vallasta ja synninpäästön tärkeydestä. Mutta, jos jätän tahallani tuon syrjään ja mainitsen jotain sen ohitse, niin heti ollaan sanomassa, että olen laiteilla. Minun on helppo vanhoillisena esiintyä ihmisten silmissä sellaisena kuin itse haluan.


      • 555+111 kirjoitti:

        """" >>Hengen yhteys selviää kun keskustellaan. Että ollaanko samanlaisessa uskossa.** """

        Kaikkein selvemmin tämä tulee esiin siinä, kun keskustelen vieraiden vanhoillisten kanssa ja pidän tiukasti kiinni avaimien vallasta ja synninpäästön tärkeydestä. Mutta, jos jätän tahallani tuon syrjään ja mainitsen jotain sen ohitse, niin heti ollaan sanomassa, että olen laiteilla. Minun on helppo vanhoillisena esiintyä ihmisten silmissä sellaisena kuin itse haluan.

        Mutta PH;N olemisen merkki, armolahjat??

        Missä ne teillä on?

        Kristillisissä piireissä ne leävät, kielillä puhumista, parantamista yms, joita Jeesus lupaa.Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,

        Miksi ette sitten tee niitä suuria tekoja.


      • olemisen merkit
        Kesitas kirjoitti:

        Mutta PH;N olemisen merkki, armolahjat??

        Missä ne teillä on?

        Kristillisissä piireissä ne leävät, kielillä puhumista, parantamista yms, joita Jeesus lupaa.Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,

        Miksi ette sitten tee niitä suuria tekoja.

        "Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?"


      • yypp
        olemisen merkit kirjoitti:

        "Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?"

        Vanhoillisille syntien anteeksiantaminen on helpompaa, mutta kun sekään ei toimi!


      • olemisen merkit kirjoitti:

        "Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?"

        Et pysty myöntämää, ettet ole saanut armolahjoja.

        Eikö ole vaikeaa?


    • 09-VL

      "Kaikille maailman ihmisille vain SRK-vanhoillinen voi julistaa Jumalale kelpaavan synninpäästön!" Tällainen "oppi" on iskostettu aivopesun yms. avulla. Näen tätä "oppia" tunnustavat VL-sisaret ja veljet järjestelmän uhreina.

      Saman aivopesun tulosta on SRK-kansaan iskostettu väite, jonka mukaan VL-opit eivät koskaan ole muuttuneet eivätkä muutu. Silti "väärän" eduskuntapuolueen tukemisesta ei ENÄÄ heitetä saatanalle. Ilmeinen opinmuutos tapahtunut siis. Samoin E-ryhmän kaupassa käyminen ei ENÄÄ johda "seurakunnasta" ulos heittämiseen. Liike raitistuu.

      VL-moniäänisyys on oikea kirosana monille VL-liikkeen kannattajille. Mutta moniäänisyyttä aidoimmillaan on esim. se, että Risto Leppänen ja Olavi Voittonen ajattelevat eri tavalla homoliitoista. Moniäänisyyttä edustavat eri ratkaisuihin kirkon jäsenyyskysymyksessä päätyvät / päätyneet VL-uskovat. Enää ei oikein voi pitää yllä myyttiä 100000 ihmisen "prikulleen samanlaisesta" arvomaailmasta. Tuon myytin ylläpitäminen vaatisi 1970-luvun paluuta: Yöllisiä hoitokokouksia lukittujen ovien takana, henkiparannuksia milloin mistäkin höpö-harhahengestä, saatanalle heittämisestä olemattomista syistä jne. Liike on raitistunut ja myönteinen kehitys jatkuu.

    • posion poika

      ### Ilman Pyhää Henkeä Jumalan sana ei synnytä uskoa. ###

      Niin kyllä, mutta Pyhä Henki vaikuttaa Jumalan sanan kautta. Uskovainen ihminen on vain sanansaattaja, eikä hän voi antaa uskoa, eikä synnyttää uskoa, joka tulee Jumalan sanasta Pyhän Hengen vaikutuksesta.

      • etl

        Pyhä Henki on uskovaisessa ihmisessä, ei sanoissa sinänsä. Jos epäuskoinen ihminen puhuu täsmälleen samat sanat, siinä ei ole mukana Pyhä Henki.


      • kuurankukka45
        etl kirjoitti:

        Pyhä Henki on uskovaisessa ihmisessä, ei sanoissa sinänsä. Jos epäuskoinen ihminen puhuu täsmälleen samat sanat, siinä ei ole mukana Pyhä Henki.

        Entä jos VL-rippi-isä onkin teeskentelijä kuten pf.. onko synninpäästön jumalallinen voima poissa oikesta sanamuodoista huolimatta? VL-oppi donatolaisuutta.


      • etl
        kuurankukka45 kirjoitti:

        Entä jos VL-rippi-isä onkin teeskentelijä kuten pf.. onko synninpäästön jumalallinen voima poissa oikesta sanamuodoista huolimatta? VL-oppi donatolaisuutta.

        Rippi-isää tarvitsee uskovainen. Hän on uskovainen mennessään ripittäytymään ja yhtä uskovainen ripittäytymästä tullessaan. Omistaa Kristuksen täydellisen lahjavanhurskauden.
        Epäuskoisen ihmisen tarvitsee löytää Jumalan seurakunta. Siellä vaikuttaa aina Pyhä Henki, vaikka joukossa olisikin teeskentelijöitä.
        Vl-oppi ei ole donatolaisuutta, ei opeteta että sakramentin arvo riippuu sen jakajasta.


      • Pyhä Henki on persoona, ja istenäinen.

        Hän toimii itsenäisenä, ei kenekään kautta.
        Esim, kuinka Hän käski Jeesuksen toimia;Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi.

        Ei toiminut kenekään kautta.

        Hän ei tehnyt mitään tekoja, ennkuin Henki tuli Häneen, ei kenkään kautta.

        Mark. 1:10
        Vedestä noustessaan Jeesus näki, kuinka taivaat aukenivat ja Henki laskeutui häneen kyyhkysen tavoin.

        UT on täynnä Hengen tekoja.

        Sekin tiedoksi, että kenelläkään ei ollut armolahjoja ennen helluntaita, mutta sen jälkeen oli, kun Henki täytti ihmiset.

        VL ei voi tätä kokea.

        Kes.


      • ksts
        Kesitas kirjoitti:

        Pyhä Henki on persoona, ja istenäinen.

        Hän toimii itsenäisenä, ei kenekään kautta.
        Esim, kuinka Hän käski Jeesuksen toimia;Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi.

        Ei toiminut kenekään kautta.

        Hän ei tehnyt mitään tekoja, ennkuin Henki tuli Häneen, ei kenkään kautta.

        Mark. 1:10
        Vedestä noustessaan Jeesus näki, kuinka taivaat aukenivat ja Henki laskeutui häneen kyyhkysen tavoin.

        UT on täynnä Hengen tekoja.

        Sekin tiedoksi, että kenelläkään ei ollut armolahjoja ennen helluntaita, mutta sen jälkeen oli, kun Henki täytti ihmiset.

        VL ei voi tätä kokea.

        Kes.

        Ei pidä paikkaansa. Luuk. 10:
        "Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan."

        Juurikin Pyhä Henki toimii UT:ssa ihmisten kautta.


      • ksts kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Luuk. 10:
        "Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan."

        Juurikin Pyhä Henki toimii UT:ssa ihmisten kautta.

        Herää jo.

        Pahat henget kirjoitetaan pienellä alkurjaimella, Pyhä Henki isolla.

        Lue henGET, se on saatanas.ta, mutta Henki on Jumalasta.

        Henki ei toimi ihmisen, vaan ITSENSÄ kautta.

        Nuo pahat heget kyllä häärii töikseen RY;llä.


      • 55+33
        ksts kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Luuk. 10:
        "Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan."

        Juurikin Pyhä Henki toimii UT:ssa ihmisten kautta.

        1. Kor. 12:11
        Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7]

        Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia. [Room. 8:2]

        Gal. 6:1
        Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen.

        Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: [Ap. t. 10:28; Kol. 1:26; 2. Piet. 1:21]
        Ef. 4:4

        Hän on myös kertonut meille siitä rakkaudesta, jonka Henki on teissä synnyttänyt.
        1. Tess. 1:6

        Mutta teidän vuoksenne meillä on täysi syy aina kiittää Jumalaa, te Herralle rakkaat veljemme. Jumala on valinnut teidät ensimmäisinä pelastumaan, kun Henki pyhittää teidät ja te uskotte totuuteen. [1. Tess. 1:3,4; 2. Tess. 1:3]
        1. Tim. 4:1

        Tästä todistaa meille myös Pyhä Henki. Ensin näin:
        1. Piet. 1:11

        "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.
        Ilm. 3:6

        Tässä ylhäällä näet Raamatun todistuksia, että Pyhä Henki toimii itsenäisesti, eikä ihmisen kautta, mutta tahtoo vaikuttaa ihmiseen: Jakaa armolahjoja, johtaa ihmistä, ohjaa ihmistä, ilmoittaa ja kertoo rakkaudesta, pyhittää ihmisen, todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja puhuu seurakunnalle.


      • ksts
        Kesitas kirjoitti:

        Herää jo.

        Pahat henget kirjoitetaan pienellä alkurjaimella, Pyhä Henki isolla.

        Lue henGET, se on saatanas.ta, mutta Henki on Jumalasta.

        Henki ei toimi ihmisen, vaan ITSENSÄ kautta.

        Nuo pahat heget kyllä häärii töikseen RY;llä.

        Kiitos kirjoitusohjeista, niitä aina tarvitaan, kukin vuorollaan...
        Tosin tuo lainaus oli Raamatun tekstiä.

        Milläs voimalla opetuslapset teki ihmeitä?


    • posion poika

      ### Pyhä Henki on uskovaisessa ihmisessä, ei sanoissa sinänsä. Jos epäuskoinen ihminen puhuu täsmälleen samat sanat, siinä ei ole mukana Pyhä Henki. ###

      Jumalan Sana puhuttelee Pyhän Hengen kautta vaikka olisi kirjoitettunakin, niinkuin Raamatussa. Älä opeta väärää oppia! Täytyy muistaa myös, että uskovainen ihminenkin voi puhua niin, että Pyhä Henki ei ole mukana. Uskovainen ihminen voi tietoisesti puhua oman uskonyhteisönsä piikkiin niin, että Kristus jää kirkastamatta, jolloin Pyhä Henki ei yhdy siihen. Olen kuullut tällaistakin saarnaa joskus seuroissa.

      • Tarkoitatatko uskovaista, uudestisyntynyttä kristittyä, vain VL:ää?

        Hieno että huomasit;
        Ap. t. 1:8
        Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

        Eli se todistaa ja kirkastaa Kristusta.

        Hengen uupuminen saa sen aikaan, ettei SRK;lla ole yhtään lähetystyöntekijää.

        Kes.


    • etl

      Kirjoitettu Jumalan sana ei synnytä uskoa, ei myöskään ilman uskoa ja Pyhää Henkeä olevan ihmisen julistus. Kirjoitetun Jumalan sanan ja em. tilassa olevan ihmisen julistuksen kautta ihminen voi herätä etsimään armollista Jumalaa.
      Muunlainen opetus on väärää oppia.

      Uskovainenkin voi puhua väärin ja opettaa väärin, totta. Saarna ei olekaan yksittäisten saarnaajien varassa. Jumalan seurakunnassa vaikuttaa Pyhä Henki ja evankeliumia saarnataan sen voimasta, ja väärin julistavia neuvotaan.

      • Kuka niitä väärin julistavia neuvoo??


    • fkfjfh

      Mun tuntemat lestat häpee uskoonsa. Kukaan ei uskalla ihmisten eessä tunnistaa Jeesusta. se on fakta. Miettikää lestat mihin te oikeesti uskotte!!

    • posion poika

      ## Kirjoitettu Jumalan sana ei synnytä uskoa, ei myöskään ilman uskoa ja Pyhää Henkeä olevan ihmisen julistus. Kirjoitetun Jumalan sanan ja em. tilassa olevan ihmisen julistuksen kautta ihminen voi herätä etsimään armollista Jumalaa.
      Muunlainen opetus on väärää oppia. ###

      Nyt huomaan, että teillä on vääränlaista raamatuvastaista oppia. Te keskitytte liiaksi ihmiseen ja ihmisen rooliin pelastusmisen prosessissa. Teidän silmänne ovat pelastumisen prosessissa enemmän kiinnitettyinä ihmiseen ja seurakuntaan kuin Kristukseen. Te tarjoatte "seurakunnallista vanhurskautumista" kun pitäisi tarjota Jumalan mielen muklaista vanhurskautumista yksin Jeesuksessa Kristuksessa, jossa on YKSIN SOVITUKSEMME JA SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEMME.

      Menkää ja saarnatkaa ensisijaisesti Kristusta ja pelastusta Hänessä. Ei ole hyvä, kuten seuroissa jää usein kuulijoiden( ei omien vl.ien) korvaan soimaan, että ratkaisevaa tässä on oikea seurakunta ja oikea puhuja, kun koko pelastumisen prosessin fokus tulisi olla YKSIN JEESUS KRISTUS ja USKO HÄNEEN.

      Seurakunta on kuin polttoaineeton auto. Siinä se seisoo mitääntekemätönnä paikallaan. Mutta kun Pyhä Henki saa vallan, niin auto on täyttä virtaa ja ohjaa ja kuljettaa autoa SINNE MINNE HALUAA (ei seurakunnan omien sääntöjen mukaan). Tässä näkyy seurakunnan osuus. Se on vain "alusta" Jumalan Sanan levittämiselle, Kristuksen kirkastamiselle. Jumalan sana ja Pyhä Henki tekee kaiken työn. Ei voida yhtään korostaa "vain me" ja "vain meillä".

      Jää yksin jäljelle: HERRA ja MESSIAS JEESUS KRISTUS! Kaikki kunnia kiitos ja ylistys HÄNELLE!

      • Reinikainen..

        Siehän kirjottelet kuin ihan oikia Jeesuksen seuraaja ja Hänelle kunnian antaja.

        Onneksi on muutama Kristus uskoinen vl-liikkeessäkin.


      • etl

        Yrität irrottaa seurakunnan ja Kristuksen. Sehän on Raamatun mukaan sama kuin yrittäisit irrottaa pään ja muun ruumiin. Siinä lähtee Henki...


      • Aila Luoto
        etl kirjoitti:

        Yrität irrottaa seurakunnan ja Kristuksen. Sehän on Raamatun mukaan sama kuin yrittäisit irrottaa pään ja muun ruumiin. Siinä lähtee Henki...

        """ Yrität irrottaa seurakunnan ja Kristuksen. Sehän on Raamatun mukaan sama kuin yrittäisit irrottaa pään ja muun ruumiin. Siinä lähtee Henki... """

        Sivusta seuranneena juuri sinä nim. "etl" yrität irroittaa seurakunnan ja Kristuksen.Et näköjään käsitä, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, seurakunnasta ja sen osuudesta riippumatta. Jeesuksella Kristuksella on edelleen KAIKKI VALTA TAIVAASSA JA MAAN PÄÄLLÄ. Vaikka olisi kuinka vahva ja voimakas seurakunta, niin se on vain vahva Jeesuksessa Kristuksessa. Seurakunta ei ylistä itseään "vain meillä", koska seurakunta ylistää vain yksin Kristusta.

        Jos suviseuroissa moititaan jotain saarnaa liian kristuskeskeiseksi, niin se kertoo hyvin, miten eroittelette pään seurakunnasta. Sitä muuten eivät moittineet epäuskoiset, vaan fundamentalistisemmat SRK:n voimat. Ei voi kuin ihmetellä!!!!


      • etl
        Aila Luoto kirjoitti:

        """ Yrität irrottaa seurakunnan ja Kristuksen. Sehän on Raamatun mukaan sama kuin yrittäisit irrottaa pään ja muun ruumiin. Siinä lähtee Henki... """

        Sivusta seuranneena juuri sinä nim. "etl" yrität irroittaa seurakunnan ja Kristuksen.Et näköjään käsitä, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, seurakunnasta ja sen osuudesta riippumatta. Jeesuksella Kristuksella on edelleen KAIKKI VALTA TAIVAASSA JA MAAN PÄÄLLÄ. Vaikka olisi kuinka vahva ja voimakas seurakunta, niin se on vain vahva Jeesuksessa Kristuksessa. Seurakunta ei ylistä itseään "vain meillä", koska seurakunta ylistää vain yksin Kristusta.

        Jos suviseuroissa moititaan jotain saarnaa liian kristuskeskeiseksi, niin se kertoo hyvin, miten eroittelette pään seurakunnasta. Sitä muuten eivät moittineet epäuskoiset, vaan fundamentalistisemmat SRK:n voimat. Ei voi kuin ihmetellä!!!!

        Nyt en ymmärrä: miten niin yritän irrottaa seurakunnan ja Kristuksen??

        Jeesus vaikuttaa henkensä kautta seurakunnassaan. Sen ulkopuolelta ei löydy pelastusta. Kristus ja seurakunta ovat yksi.

        Suviseurasaarnojen moittijat vastatkoon itse sanoistaan.


      • 88+33
        etl kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä: miten niin yritän irrottaa seurakunnan ja Kristuksen??

        Jeesus vaikuttaa henkensä kautta seurakunnassaan. Sen ulkopuolelta ei löydy pelastusta. Kristus ja seurakunta ovat yksi.

        Suviseurasaarnojen moittijat vastatkoon itse sanoistaan.

        Nyt en ymmärrä: miten niin yritän irrottaa seurakunnan ja Kristuksen??

        Sinulta puuttuu Pyhän Hengen ymmärrys!


      • etl
        88+33 kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä: miten niin yritän irrottaa seurakunnan ja Kristuksen??

        Sinulta puuttuu Pyhän Hengen ymmärrys!

        Kerrohan jos ymmärrät paremmin?

        Kun korostan sitä raamatullista oppia että Kristus ja Hänen seurakuntansa ovat erottamattomat.


      • etl kirjoitti:

        Kerrohan jos ymmärrät paremmin?

        Kun korostan sitä raamatullista oppia että Kristus ja Hänen seurakuntansa ovat erottamattomat.

        Näin on, seurakunta on Kristuksen morsian.
        Seurakunta temmataan, ei yskittämisiä ihmisiä.
        Seurakunta on se, joka tunnustaa Hänet Herraksi ja Kaikkivaltiaaksi.
        Matt 10;31-32
        "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa
        Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        Kyllä seurakunta Ylkänsä tunnistaa ja tuntee.

        Seurakuntaa yhdistää myös uudestisyntyminen, ilman sitä jää junasta, täydellisesti.


      • kys.
        Kesitas kirjoitti:

        Näin on, seurakunta on Kristuksen morsian.
        Seurakunta temmataan, ei yskittämisiä ihmisiä.
        Seurakunta on se, joka tunnustaa Hänet Herraksi ja Kaikkivaltiaaksi.
        Matt 10;31-32
        "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa
        Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        Kyllä seurakunta Ylkänsä tunnistaa ja tuntee.

        Seurakuntaa yhdistää myös uudestisyntyminen, ilman sitä jää junasta, täydellisesti.

        Kesitas, missä on sinun seurakuntasi? Ketä siihen kuuluu?


    • jjllääö

      """ Onneksi on muutama Kristus uskoinen vl-liikkeessäkin. """

      Jumalalle kiitos!

    • yyyppp

      ¤¤¤ Kirjoitetun Jumalan sanan ja em. tilassa olevan ihmisen julistuksen kautta ihminen voi herätä etsimään armollista Jumalaa.¤¤¤

      Kuka herättää? Joku muu vai Pyhä Henkikö? No silloinhan tilanne on sama kuin julistetussa Sanassa!

      • etl

        Kyllä. Ja heränneen, etsivän tulee löytää Kristus, joka vaikuttaa elävänä omissaan, omiensa seurakunnassa.


      • etl kirjoitti:

        Kyllä. Ja heränneen, etsivän tulee löytää Kristus, joka vaikuttaa elävänä omissaan, omiensa seurakunnassa.

        Amen.
        Kes.


    • 77+09

      ¤¤¤ Kyllä. Ja heränneen, etsivän tulee löytää Kristus, joka vaikuttaa elävänä omissaan, omiensa seurakunnassa. ¤¤¤

      Et ehkä itse huomaa, että korostat seurakuntaa ja tiettyä seurakuntaa ja vielä sen eksklusiivista puolta. Kun julistetaan Kristusta, niin ihminen voi löytää Kristuksen ja olla liittymättä tiettyyn seurakuntaan, vaan voi liittyä johonkin toiseen uskovaiseen seurakuntaan, joten toteutuu tässäkin suhteessa Raamatun Sana.. "minulla on myös muita lampaita, jotka (samalla tavalla) kuulevat ääneni ja (samalla tavalla) seuraavat minua.

      Raamattu sanoo..Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan, joka on Jeesus Kristus ja sen mukana (seurakunta, uskovat ihmiset) tulee kaikki muu.

      Varmaan moni ihminen on kuulut julistusta ja saarnaa Kristuksesta, eikä ole kuulunut mihinkään uskonyhteisöön tai on ollut ihan ateisti, mutta saatuaan uskon on sen myötä sitten liittynyt johoinkin seurakuntaan. Näin kävi varmaankin niille 3000:lle, kun Pietari piti puheen.

    • etl

      Korostan sitä että Kristus ja hänen seurakuntansa ovat yhtä. Niitä ei voi erottaa, kuten ei voi erottaa päätä ja ruumista. Tai viiniköynnöstä ja oksia: ne ovat erottamattomasti yhtä.

      Pietarin puheen kautta uskon löytäneet 3000 liittyivät samaan Jumalan seurakuntaan, johon Pietari kuului. Siihen kuuluvat myös tämän ajan kristityt. Niitä seurakuntia on vain yksi.

      Joh. 10: "Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen." tarkoittaa Israelin lammashuonetta, juutalaisia, ja pakanoita. 'On oleva yksi lauma' viittaa jo tähän aikaan, ei ajan rajan takaiseen.

      • voi sakeutta

        olet kuule niin umpisokea kuin värkistä voi saada!

        mitä meinaat asialle tehdä, mieti ainakin vai joudutko jo siitä laiteille häh!


      • 77+09

        ### Pietarin puheen kautta uskon löytäneet 3000 liittyivät samaan Jumalan seurakuntaan, johon Pietari kuului. Siihen kuuluvat myös tämän ajan kristityt. Niitä seurakuntia on vain yksi. ###

        Tuo on vain sinun oma päätelmäsi. Monet raamatuntutkijat ovat olleet toista mieltä samoin kuin siitä miten erilaisia alkuseurakunnat olivat vertaillessa toisiinsa ja Paavalilla oli kova työ pitää ne samassa hengessä.

        Sinä kirjoitit: "Korostan sitä että Kristus ja hänen seurakuntansa ovat yhtä. Niitä ei voi erottaa, kuten ei voi erottaa päätä ja ruumista. Tai viiniköynnöstä ja oksia: ne ovat erottamattomasti yhtä. "

        Näin juuri on asia!!!! Ja siksi juuri SRK ja vanhoillislestadiolaisuus tekee väärin kun erottaa!!!! Luepa uudestaan "posion pojan" aloitus!

        Miten on mahdollista, että vanhoilliset sanovat jonkun Jeesukseen Kristukseen uskovan olevan epäuskoinen, vaikka hän tunnustaa ihmisten edessä ja täälläkin palstalla Jeesuksen Kristuksen Herrakseen. Katsotaanpa mitä Raamattu sanoo:

        Matt. 10:32
        Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

        Saamme vastaukseksi, että ainakin Jeesus Kristus tunnustaa sellaisen ihmisen uskovaiseksi Isänsä edessä ja eiköhän se ole varmempi todiste kuin jonkun uskonliikkeen näkemys ja mielipide.


      • etl
        77+09 kirjoitti:

        ### Pietarin puheen kautta uskon löytäneet 3000 liittyivät samaan Jumalan seurakuntaan, johon Pietari kuului. Siihen kuuluvat myös tämän ajan kristityt. Niitä seurakuntia on vain yksi. ###

        Tuo on vain sinun oma päätelmäsi. Monet raamatuntutkijat ovat olleet toista mieltä samoin kuin siitä miten erilaisia alkuseurakunnat olivat vertaillessa toisiinsa ja Paavalilla oli kova työ pitää ne samassa hengessä.

        Sinä kirjoitit: "Korostan sitä että Kristus ja hänen seurakuntansa ovat yhtä. Niitä ei voi erottaa, kuten ei voi erottaa päätä ja ruumista. Tai viiniköynnöstä ja oksia: ne ovat erottamattomasti yhtä. "

        Näin juuri on asia!!!! Ja siksi juuri SRK ja vanhoillislestadiolaisuus tekee väärin kun erottaa!!!! Luepa uudestaan "posion pojan" aloitus!

        Miten on mahdollista, että vanhoilliset sanovat jonkun Jeesukseen Kristukseen uskovan olevan epäuskoinen, vaikka hän tunnustaa ihmisten edessä ja täälläkin palstalla Jeesuksen Kristuksen Herrakseen. Katsotaanpa mitä Raamattu sanoo:

        Matt. 10:32
        Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

        Saamme vastaukseksi, että ainakin Jeesus Kristus tunnustaa sellaisen ihmisen uskovaiseksi Isänsä edessä ja eiköhän se ole varmempi todiste kuin jonkun uskonliikkeen näkemys ja mielipide.

        Eri oppeihin nojaavat seurakunnan eivät voi olla yksi, pyhä, yhteinen seurakunta eli pyhien yhteys tai yhteisö.

        Edelleen on voimassa myös Jeesuksen sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan."

        Saamme vastauksen että Jeesusta Kristusta ei voi itse omaksua tai valita. Kyse on vain ja ainoastaan lahjasta, jota Jeesukseen jo uskovat eli Hänen seurakuntansa tarjoaa. Muu on omaa vanhurskautta.


      • 55+00
        etl kirjoitti:

        Eri oppeihin nojaavat seurakunnan eivät voi olla yksi, pyhä, yhteinen seurakunta eli pyhien yhteys tai yhteisö.

        Edelleen on voimassa myös Jeesuksen sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan."

        Saamme vastauksen että Jeesusta Kristusta ei voi itse omaksua tai valita. Kyse on vain ja ainoastaan lahjasta, jota Jeesukseen jo uskovat eli Hänen seurakuntansa tarjoaa. Muu on omaa vanhurskautta.

        ¤¤¤ Edelleen on voimassa myös Jeesuksen sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan."¤¤¤

        Älä sekoita! Nyt on kyse uskosta Jeesukseen Kristukseen, ei sanomisista!


      • etl
        55+00 kirjoitti:

        ¤¤¤ Edelleen on voimassa myös Jeesuksen sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan."¤¤¤

        Älä sekoita! Nyt on kyse uskosta Jeesukseen Kristukseen, ei sanomisista!

        Sanominen liittyy olennaisesti uskon tunnustamiseen.

        Maailmassa yli 2 miljardia kristittyä tunnustaa uskonsa Jeesuksen Kristukseen. Meinaatko että opillisista eroista riippumatta kaikki uskovat oikein?


      • 1+20
        etl kirjoitti:

        Eri oppeihin nojaavat seurakunnan eivät voi olla yksi, pyhä, yhteinen seurakunta eli pyhien yhteys tai yhteisö.

        Edelleen on voimassa myös Jeesuksen sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan."

        Saamme vastauksen että Jeesusta Kristusta ei voi itse omaksua tai valita. Kyse on vain ja ainoastaan lahjasta, jota Jeesukseen jo uskovat eli Hänen seurakuntansa tarjoaa. Muu on omaa vanhurskautta.

        Rakas nimimerkki "etl"

        Sinäkin uskot, että pienenä lapsena kuoleva musliminkin lapsi pelastuu ja pääsee Taivaaseen. Aivan samoin, kun sinäkin uskot kuoltuasi pääsevän.

        Kysyn nyt sinulta: "Tuleeko tuosta kuolevasta muslimilapsesta vanhoillislestadiolainen kuoleman hetkellä?" Vai hieman ennen kuolemaa? Pelastuakseenhan hänet on pitänyt tulla johdatetuksi vanhoillislestadiolaisuuteen.

        Vai onko niin, että on olemassa Jumalan seurakunta, joka on Jeesuksen itsensä perustama, johon kuuluvat kaikki ne, jotka ovat säilyttäneet lapsuuden uskon tai kääntyneet lankeemuksen jälkeen kristityiksi oikean katumuksen ja parannuksen kautta ja säilyttäneet elävän uskon.

        Nimittäin Jos olet tuolla jälkimmäisellä kannalla, niin silloin Jumalan seurakunnan rajat eivät noudatakaan herätysliikkeen rajoja, vaan ne rajat muodostaakin Jumalan Sana ja usko Kristukseen.

        Opeta meille tämä seurakuntaoppi niin kuin se oikeasti on.


      • etl
        1+20 kirjoitti:

        Rakas nimimerkki "etl"

        Sinäkin uskot, että pienenä lapsena kuoleva musliminkin lapsi pelastuu ja pääsee Taivaaseen. Aivan samoin, kun sinäkin uskot kuoltuasi pääsevän.

        Kysyn nyt sinulta: "Tuleeko tuosta kuolevasta muslimilapsesta vanhoillislestadiolainen kuoleman hetkellä?" Vai hieman ennen kuolemaa? Pelastuakseenhan hänet on pitänyt tulla johdatetuksi vanhoillislestadiolaisuuteen.

        Vai onko niin, että on olemassa Jumalan seurakunta, joka on Jeesuksen itsensä perustama, johon kuuluvat kaikki ne, jotka ovat säilyttäneet lapsuuden uskon tai kääntyneet lankeemuksen jälkeen kristityiksi oikean katumuksen ja parannuksen kautta ja säilyttäneet elävän uskon.

        Nimittäin Jos olet tuolla jälkimmäisellä kannalla, niin silloin Jumalan seurakunnan rajat eivät noudatakaan herätysliikkeen rajoja, vaan ne rajat muodostaakin Jumalan Sana ja usko Kristukseen.

        Opeta meille tämä seurakuntaoppi niin kuin se oikeasti on.

        Rakas tuntematon ystäväni!

        Kirjoitat aivan oikein. Kaikki maailman lapset ovat osallisia Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, ja siis uskovaisia, yhtä aikaa syntisiä ja vanhurskaita. Ja Jumalan seurakuntaan todella kuuluvat "kaikki ne, jotka ovat säilyttäneet lapsuuden uskon tai kääntyneet lankeemuksen jälkeen kristityiksi oikean katumuksen ja parannuksen kautta ja säilyttäneet elävän uskon."

        Totta, Jumalan seurakunnan rajat eivät noudata herätysliikerajoja, vaan rajan muodostaa Jumalan Sana ja usko Kristukseen. Nämä puolestaan yhdistävät uskovaiset niin, että
        "maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta."

        Tuota Ison katekismuksen kolmannen uskonkohdan selitystä ei kannata yrittää parannella... Suosittelen tutustumaan koko selitykseen!
        www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html


      • 12+5
        etl kirjoitti:

        Rakas tuntematon ystäväni!

        Kirjoitat aivan oikein. Kaikki maailman lapset ovat osallisia Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, ja siis uskovaisia, yhtä aikaa syntisiä ja vanhurskaita. Ja Jumalan seurakuntaan todella kuuluvat "kaikki ne, jotka ovat säilyttäneet lapsuuden uskon tai kääntyneet lankeemuksen jälkeen kristityiksi oikean katumuksen ja parannuksen kautta ja säilyttäneet elävän uskon."

        Totta, Jumalan seurakunnan rajat eivät noudata herätysliikerajoja, vaan rajan muodostaa Jumalan Sana ja usko Kristukseen. Nämä puolestaan yhdistävät uskovaiset niin, että
        "maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta."

        Tuota Ison katekismuksen kolmannen uskonkohdan selitystä ei kannata yrittää parannella... Suosittelen tutustumaan koko selitykseen!
        www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html

        Kiitos vastauksesta! Olen sattunut syntymään toiseen lestadiolaiseen herätysliikkeeseen. Olen ollut nuorena lankeemuksessa ja saanut armon palata takaisin. Koen oman yhteisömme hengellisenä kotina.

        Tässä yhteisössä ymmärrämme, että se vahva exlusiivisuus, (toiset poissulkeva) piirre on peräisin hajaannuksien ajalta. (Sitä esiintyy myös meillä).

        Lestadiolaisen herätysliikkeen alussa, LLL:n vielä eläessä oli osa kristityistä eronnut kirkosta ja siirtynyt jonkinlaiseen vapaakirkkoon. Lestadius pitää heitä kuitenkin saman Suuren Taivaallisen Lammaspaimenen Lampaina. He toki olivat herätysliikkeen yhteydessä.

        Emme halua opettaa enää lapsillemme niin, että toiseen herätysliikkeeseen kuuluvat eivät pelastu siksi, että he kuuluvat eri joukkoon. Haluamme opettaa, että meidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä ja Jumala näkee jokaisen sydämen. Jumala vaikuttaa heräyksen katumuksen, uskon ja parannuksen. Se ei ole meidän ihmisten vallassa. Eikäpä oikein arvioitavissakaan.

        Exlusiivisuus on sielunvihollisen väline. Jumalan Sanan valkeutta verrataan usein valoon. Jos asunnon yhdessä huoneessa on valo ja avaamme oven siitä huoneesta toiseen huoneeseen, niin tuo valo valaisee myös sitä toista huonetta. Ei koskaan käy niin päin, että pimeys leviäisi sieltä pimeästä huoneesta valaistuun huoneeseen. Kuitenkin vanhoilliset pelkäävät, että näin käy.

        Raamatussa mainitaan (Paavali), että eriseuraisuus on ihmisen turmeluksessa asuva synti. Se mainitaan jossakin luettelossa. Oletteko ajatelleet, että karsinoimalla ja kieltämällä ihmisiä tulemasta kuulemaan Jumalan Sanaa, te syyllistytte tuohon eriseuraisuuden syntiin.

        Siksi me olemme tavattoman ihmeissämme, että vanhoillislestadiolaiset kieltävät jäseniään julkiparannuksen uhalla tulemasta kokouksiimme ja keskustelemasta uskon asioista.


      • elt
        12+5 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olen sattunut syntymään toiseen lestadiolaiseen herätysliikkeeseen. Olen ollut nuorena lankeemuksessa ja saanut armon palata takaisin. Koen oman yhteisömme hengellisenä kotina.

        Tässä yhteisössä ymmärrämme, että se vahva exlusiivisuus, (toiset poissulkeva) piirre on peräisin hajaannuksien ajalta. (Sitä esiintyy myös meillä).

        Lestadiolaisen herätysliikkeen alussa, LLL:n vielä eläessä oli osa kristityistä eronnut kirkosta ja siirtynyt jonkinlaiseen vapaakirkkoon. Lestadius pitää heitä kuitenkin saman Suuren Taivaallisen Lammaspaimenen Lampaina. He toki olivat herätysliikkeen yhteydessä.

        Emme halua opettaa enää lapsillemme niin, että toiseen herätysliikkeeseen kuuluvat eivät pelastu siksi, että he kuuluvat eri joukkoon. Haluamme opettaa, että meidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä ja Jumala näkee jokaisen sydämen. Jumala vaikuttaa heräyksen katumuksen, uskon ja parannuksen. Se ei ole meidän ihmisten vallassa. Eikäpä oikein arvioitavissakaan.

        Exlusiivisuus on sielunvihollisen väline. Jumalan Sanan valkeutta verrataan usein valoon. Jos asunnon yhdessä huoneessa on valo ja avaamme oven siitä huoneesta toiseen huoneeseen, niin tuo valo valaisee myös sitä toista huonetta. Ei koskaan käy niin päin, että pimeys leviäisi sieltä pimeästä huoneesta valaistuun huoneeseen. Kuitenkin vanhoilliset pelkäävät, että näin käy.

        Raamatussa mainitaan (Paavali), että eriseuraisuus on ihmisen turmeluksessa asuva synti. Se mainitaan jossakin luettelossa. Oletteko ajatelleet, että karsinoimalla ja kieltämällä ihmisiä tulemasta kuulemaan Jumalan Sanaa, te syyllistytte tuohon eriseuraisuuden syntiin.

        Siksi me olemme tavattoman ihmeissämme, että vanhoillislestadiolaiset kieltävät jäseniään julkiparannuksen uhalla tulemasta kokouksiimme ja keskustelemasta uskon asioista.

        Niin apostolisena aikana, Lutherin aikana kuin tässäkin ajassa Jumalan seurakuntaan on olemuksellisesti liittynyt "vahva eksklusiivisuus". Pelastusta ei ole seurakunnan ulkopuolella: "extra Ecclesiam nulla salus"

        En tunnista sitä, että vanhoillisena itse tai vanhoilliset lähelläni pelkäisivät avointa ovea. Se on auki kaikille astua sisään. Sen terveellisen varoituksen kyllä tunnistan, että ei kannata lähteä itse valosta pimeään. Siellä eksyy.

        Hyvin vieraana pidän väitettäsi "vanhoillislestadiolaiset kieltävät jäseniään julkiparannuksen uhalla tulemasta kokouksiimme ja keskustelemasta uskon asioista." Sellaista kieltoa ei voi eikä saa olla.

        Eriseuran synti on erkaantua Jumalan seurakunnasta. Ei se, että seurakunnasta opetetaan väärä oppi eriseuraiseksi.

        Jumalan seurakunnan olemus on edelleen katkismuksen mukaisesti "se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta". Silloin kun tulee hajaannus, jää jäljelle vain yksi Jumalan seurakunta. Muut ovat eriseuroja, vaikkei opissa tai elämäntavoissa olisi mitään ulkoisesti havaittavia eroja. Eikä tuota rajaa voi ylittää muuten kuin parannuksen kautta.


      • esilesta
        elt kirjoitti:

        Niin apostolisena aikana, Lutherin aikana kuin tässäkin ajassa Jumalan seurakuntaan on olemuksellisesti liittynyt "vahva eksklusiivisuus". Pelastusta ei ole seurakunnan ulkopuolella: "extra Ecclesiam nulla salus"

        En tunnista sitä, että vanhoillisena itse tai vanhoilliset lähelläni pelkäisivät avointa ovea. Se on auki kaikille astua sisään. Sen terveellisen varoituksen kyllä tunnistan, että ei kannata lähteä itse valosta pimeään. Siellä eksyy.

        Hyvin vieraana pidän väitettäsi "vanhoillislestadiolaiset kieltävät jäseniään julkiparannuksen uhalla tulemasta kokouksiimme ja keskustelemasta uskon asioista." Sellaista kieltoa ei voi eikä saa olla.

        Eriseuran synti on erkaantua Jumalan seurakunnasta. Ei se, että seurakunnasta opetetaan väärä oppi eriseuraiseksi.

        Jumalan seurakunnan olemus on edelleen katkismuksen mukaisesti "se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta". Silloin kun tulee hajaannus, jää jäljelle vain yksi Jumalan seurakunta. Muut ovat eriseuroja, vaikkei opissa tai elämäntavoissa olisi mitään ulkoisesti havaittavia eroja. Eikä tuota rajaa voi ylittää muuten kuin parannuksen kautta.

        """ Eriseuran synti on erkaantua Jumalan seurakunnasta. """

        Miksi sitten teitte eriseuran synnin ja erkaannuitte Jumalan seurakunnasta ja muodostitte oman vanhoillisen ryhmän. Tehkää parannus ja tulkaa takaisin Jumalan valtakuntaan, niin saatte eriseuran synnin anteeksi!


      • etl
        esilesta kirjoitti:

        """ Eriseuran synti on erkaantua Jumalan seurakunnasta. """

        Miksi sitten teitte eriseuran synnin ja erkaannuitte Jumalan seurakunnasta ja muodostitte oman vanhoillisen ryhmän. Tehkää parannus ja tulkaa takaisin Jumalan valtakuntaan, niin saatte eriseuran synnin anteeksi!

        Vanhoillisten nimi syntyi siitä, että he uskoivat niin kuin ennenkin... Lapin vanhimmilla, eikä kenelläkään ihmisellä ole erikoisasemaa uskovaisten seurakunnassa. Sellaisesta väärästä opista pitää tehdä parannus.


      • ttrrmm
        etl kirjoitti:

        Vanhoillisten nimi syntyi siitä, että he uskoivat niin kuin ennenkin... Lapin vanhimmilla, eikä kenelläkään ihmisellä ole erikoisasemaa uskovaisten seurakunnassa. Sellaisesta väärästä opista pitää tehdä parannus.

        """ Vanhoillisten nimi syntyi siitä, että he uskoivat niin kuin ennenkin... Lapin vanhimmilla, eikä kenelläkään ihmisellä ole erikoisasemaa uskovaisten seurakunnassa. Sellaisesta väärästä opista pitää tehdä parannus. """

        Nyt et ole rehellinen. Eivät uskoneet eivätkä usko tänä päivänäkään niin kuin ennen. Lapin vanhemmilla ei ole mitään erikoisasemaa, eikä varsinkaan SRK:lla, joka toimii päällepäsmärinä tilanteessa kuin tilanteessa ja ohittaa monasti törkeästi Raamatun arvovallan. Entisenä lestana häpeän sitä!


      • etl
        ttrrmm kirjoitti:

        """ Vanhoillisten nimi syntyi siitä, että he uskoivat niin kuin ennenkin... Lapin vanhimmilla, eikä kenelläkään ihmisellä ole erikoisasemaa uskovaisten seurakunnassa. Sellaisesta väärästä opista pitää tehdä parannus. """

        Nyt et ole rehellinen. Eivät uskoneet eivätkä usko tänä päivänäkään niin kuin ennen. Lapin vanhemmilla ei ole mitään erikoisasemaa, eikä varsinkaan SRK:lla, joka toimii päällepäsmärinä tilanteessa kuin tilanteessa ja ohittaa monasti törkeästi Raamatun arvovallan. Entisenä lestana häpeän sitä!

        Epärehellisyydestä syyttäminen on kova väite. Minun vilpitön käsitykseni on, että uskon samalla tavalla kuin apostolinen seurakunta, Lutherin ajan uskovaiset ja 1800-luvun lestadiolaiset. Muuten, mistä sinun käsityksesi mukaan tuli nimitys "vanhoilliset"?

        SRK:lla tai millään yhdistyksellä ei ole hengellistä erikoisasemaa eikä opillista auktoriteettia vanhoillislestadiolaisuudessa.


      • ttrrmm
        etl kirjoitti:

        Epärehellisyydestä syyttäminen on kova väite. Minun vilpitön käsitykseni on, että uskon samalla tavalla kuin apostolinen seurakunta, Lutherin ajan uskovaiset ja 1800-luvun lestadiolaiset. Muuten, mistä sinun käsityksesi mukaan tuli nimitys "vanhoilliset"?

        SRK:lla tai millään yhdistyksellä ei ole hengellistä erikoisasemaa eikä opillista auktoriteettia vanhoillislestadiolaisuudessa.

        En halua loukata sinua, koska se ei kuulu lähimmäisenrakkauteen, mutta et voi sanoa, että usko on samaa, sillä jopa Laestadius itse kutsui babtisteja Suomeen, koska piti, että heillä on oikea rakkaus Jeesukseen Kristukseen. Entäs tänä päivänä vanhoillisten suhde babtisteihin? Onko samaa? Onko myös kirjoitettu sana samaa tänä päivänä kuin ennen vanhoillislestadiolaisuudessa, mitä mummoni aina muistelee, kun se vielä oli voimissaan?Seurakuntaopin eksklusiivisyys on johtanut vaikeaan tilanteeseen ja sitä lisää vielä erehtymättömyysoppi. Olen pahoillani, kun joudun kertomaan tästä, mutta näitä ei voi kieltäkään tai salata, jota isäni, puhujaveli yritti pitkään meiltä lapsilta salata, mutta kuolinvuoteella tunnusti, että ei ole avaimia kellään muulla kuin Jeesuksella Kristuksella ja Hänen avaimensa on kaikkien saatavissa, jotka vain uskovat HÄNET AINOAKSI SYNTIEN ANTEEKSIANTAJAKSI ja HERRAKSI! Tämä on isäni testamentti meille lapsille ja koko paikalliselle seurakunnalle!


      • etl
        ttrrmm kirjoitti:

        En halua loukata sinua, koska se ei kuulu lähimmäisenrakkauteen, mutta et voi sanoa, että usko on samaa, sillä jopa Laestadius itse kutsui babtisteja Suomeen, koska piti, että heillä on oikea rakkaus Jeesukseen Kristukseen. Entäs tänä päivänä vanhoillisten suhde babtisteihin? Onko samaa? Onko myös kirjoitettu sana samaa tänä päivänä kuin ennen vanhoillislestadiolaisuudessa, mitä mummoni aina muistelee, kun se vielä oli voimissaan?Seurakuntaopin eksklusiivisyys on johtanut vaikeaan tilanteeseen ja sitä lisää vielä erehtymättömyysoppi. Olen pahoillani, kun joudun kertomaan tästä, mutta näitä ei voi kieltäkään tai salata, jota isäni, puhujaveli yritti pitkään meiltä lapsilta salata, mutta kuolinvuoteella tunnusti, että ei ole avaimia kellään muulla kuin Jeesuksella Kristuksella ja Hänen avaimensa on kaikkien saatavissa, jotka vain uskovat HÄNET AINOAKSI SYNTIEN ANTEEKSIANTAJAKSI ja HERRAKSI! Tämä on isäni testamentti meille lapsille ja koko paikalliselle seurakunnalle!

        Kukaan uskovainen ei ole erehtymätön. En minä, ei isäsi, ei Laestadius. Tiedän että lestadiolaiset suhtautuivat myönteisesti vapaakirkollisuuteen 1800-luvulla, mutta kasteopin ja sitä kautta vanhurskauttamisopin erot osoittivat, ettei kyse ollut samasta uskosta. Uskon että 1800-luvun lestadiolaisuudessa on uskottu ja opetettu samalla tavalla kuin nykyäänkin siitä, miten ihminen pelastuu.

        Kirjoitetun sanan asema on opillisesti sama kuin ennenkin: "puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi."Tarkoittanet kuitenkin nimenomaan evankeliumin julistamista kirjoituksen välityksellä? Sen suhteen tilanne on käytännössä muuttunut kun reaaliaikainen kommunikaatio on kaikkien ulottuvilla. Mutta jos joku uskovainen julistaa kirjeessä evankeliumia, se on yhtä voimallista kuin mitä mummosi kertoo.

        Ikävää jos koet että isäsi yritti jotain salata teiltä. Jeesus jätti avaimet omilleen, kuten hyvin tiedät. Avaimet eivät ole sidoksissa ulkonaiseen organisaatioon tai herätysliikkeeseen - mutta ovat silti uskovaisten hallussa ja uskovaiset muodostavat maan päällä seurakunnan.

        Miten muuten paikallinen seurakunta suhtautui isäsi testamenttiin?


    • "Miten on mahdollista, että vanhoilliset sanovat jonkun Jeesukseen Kristukseen uskovan olevan epäuskoinen, vaikka hän tunnustaa ihmisten edessä ja täälläkin palstalla Jeesuksen Kristuksen Herrakseen."

      Selitys:

      SRK:n miehet ja vl-saarnamiehet tekevät sitä, mitä isäntänsä sielunvihollinen käskee heidän tehdä ja opettaa.

    • loiskis

      Vl-opin pääkappaleisiin kuuluu, että he ovat ainoita oikeita uskovaisia. Muut ovat sitten epäuskoisia kuulukoot sitten mihin ryhmään tahansa. Piste. Tähän päätökseen kaikki osapuolet tyytykööt.

      • itsekästä

        itsekästä uskovalta....kuka vl on lukenut Raamatun?


    • voi sumun sakeutta

      voi hyvä Isä tätä veeällien sokeutta ja yksinkertaisuutta!

      kun kaikki joka ikinen ajatus lähtee siitä näkökulmasta että ei ole USKOA maan päällä muulla joukolla kuin veeälkorvamerkillä varustetuilla hohhhoijaa.

      miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä sitä saa ihmetellä.

      sieltä se pitää brasilian puskista tulla housuttoman miehen suviseuroille saamaan syntinsä anteeksi eikä pidäkkin kerro veeällä!

      • Vanhoillislestadiolaisten virallisia oppeja:

        1. VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) olemme koko maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
        Kaikki muut uskovaiset ovat "epäuskoisia" ja menevät helvet.tiin.

        2. Jumala ei kykene antamaan syntejä anteeksi. VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) voimme antaa synnit anteeksi.

        Vain HEIKKOLAHJAISET opettavat tuollaista HÖLYNPÖLYÄ. Vain HEIKKOLAHJAISET uskovat tuollaiseen HÖLYNPÖLYYN.

        "sieltä se pitää brasilian puskista tulla housuttoman miehen suviseuroille saamaan syntinsä anteeksi eikä pidäkkin kerro veeällä!"

        Noin se menee virallisen vl-opetuksen mukaan. Jospa SRK:n edustaja menee lentokentälle vastaan jonkinlainen LANNEVAATE mukana. Tämän hän antaa Brasillian miehelle.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!
        Melperi1 kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisten virallisia oppeja:

        1. VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) olemme koko maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
        Kaikki muut uskovaiset ovat "epäuskoisia" ja menevät helvet.tiin.

        2. Jumala ei kykene antamaan syntejä anteeksi. VAIN ME (= vanhoillislestadiolaiset) voimme antaa synnit anteeksi.

        Vain HEIKKOLAHJAISET opettavat tuollaista HÖLYNPÖLYÄ. Vain HEIKKOLAHJAISET uskovat tuollaiseen HÖLYNPÖLYYN.

        "sieltä se pitää brasilian puskista tulla housuttoman miehen suviseuroille saamaan syntinsä anteeksi eikä pidäkkin kerro veeällä!"

        Noin se menee virallisen vl-opetuksen mukaan. Jospa SRK:n edustaja menee lentokentälle vastaan jonkinlainen LANNEVAATE mukana. Tämän hän antaa Brasillian miehelle.

        #"sieltä se pitää brasilian puskista tulla housuttoman miehen..#

        Tuo on sun r-ritarimiehen fantasia.


    • ypsilon09

      Juuri näin. Myös esim. BULGARIALAISILLE aikuisille / ei kehitysvammaisille ihmisille ainoa toivo sielun pelastumisesta on kohdata pääosin suomalaiseen herätysliikkeeseen lukeutuva VL-kristitty, joka vain voi johdattaa autuuden lähteille, sillä "Kaikille maailman ihmisille vain SRK-vanhoillinen voi julistaa Jumalale kelpaavan synninpäästön!" Tämän harhaopin tukena on luonnollisesti se dogmi, että Raamattua lukemalla ei voi löytää armollista Jumalaa.

    • oulu tietää

      Sitäpaitsi kuuro ihminen on jo lähtökohtaisesti toivoton tapaus, kun ei voi vastaanottaa "äänellistä" julistusta. Miksi kuuron kohdalla olisi lukemalla Sanaa "laitonta" löytää elävä, kaikkivaltias ja armollinen Jumala.

    • voi yksinkertaisuut

      Aina voi sattua että julistaja puhuu mitä sattuu joskus heikkona hetkenään, mutta että kaupungillinen ihmisiä sen uskoo, siinä se on jo käsittämättömyyden huippu !

      Ja jos ei usko, niin missä ne on ne ihmiset jotka sen ääneen kertovat?

      ja jos eivät kerro, mistä se kertoo?

      kertokaa se!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe