painon tarkkailu

surullinen1

Heippa.
Eli olen nuori nainen, 165cm ja 57kg. Olen laihduttanut noin 10kg ja nyt ongelmaksi on tullut ääretön painon tarkkailu. En pysty syömään normaalisti tuntematta huonoa omaatuntoa. Sallin itselleni yhden lämpimän aterian päivässä ja aamupalan ja illalla syön vain porkkanaa tai hedelmiä. Tiedän että ns. täydellistä vartaloa ei tällätavoin saa, enkä välttämättä sitä yritä edes tavoitella.

Haluaisin vain pois tästä ikävästä tunteesta/olosta mikä tulee melkein jokaisen syömäni ruuan jälkeen.. Outoa on se että ennen painon pudotusta minulla ei ollut tälläisiä tunteita vaan vasta nyt se on tullut.. Olen päättänyt että en halua enää koskaan painaa yli 60kg ja sitä tässä pelkään että jos niin käy. Ja sen takia mietin jokaisen suu palan jälkeen että "olikohan jo liikaa?" Käyn joka päivä useasti puntarilla ja sekin tapa ärsyttää minua.

Kerokaa te fiksummat, mitä minä teen? Tulen hulluksi itseni kanssa, kun ei pysty nauttimaan hyvästä ruuasta...

6

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuro

      Jatkuva tarkkailu ja tarkistelu on neuroottista käyttäytymistä. Pahinta siinä on, että se koukuttaa. Mitä enemmän tarkistelee, sitä epävarmempi on ja joutuu tarkastamaan "vielä kerran". Puntarilla käynti monta kertaa päivässä on tässä mielessä huonoin mahdollinen tapa, koska paino yleensä nousee iltaa kohti.

      Ehdotan siis, että punnitset itsesi vain kerran viikossa, aina samana viikonpäivänä ja mieluiten ennen aamiaista. Kirjoita tulos aina lapulle ylös. Aina, jos tekee mieli punnita itsensä muulloin, ota lappu esiin ja muistuta itseäsi, että olet vielä tavoitepainossasi ja ettei siitä kannata huolehtia ennen "virallista" punnituspäivää. Painon todellisen suuntauksen, olipa suunta mikä tahansa, näkee vasta kuukauden tai kahden jaksolla, sillä viikkotasollakin paino voi vaihdella monta sataa grammaa, ja teillä naisilla ymmärtääkseni myös kuukautiskierron mukaan.

      Samoin, jos omatunto kolkuttaa syömisestä, muistuta itsellesi rauhallisesti, miten turhaa se on. Jos ruokavaliosi pitää sinut kylläisenä ja tavoitepainossasi, mitään ongelmaahan ei ole. Tässäkin muistilappu, jolle painoluvut on viikottain merkitty, on avuksi. Jos sen mukaan paino pysyy vakiona, ei ruokailussa ole ongelmaa. Muistuta itseäsi, että voit aina tehdä korjausliikkeitä, jos paino hiipii kohti 60 kg:tä tai sen yli. Jos syöt säännöllisesti ja tasaisia määriä, on helppo päätellä mikä oli liikaa ja vähentää syömistä/ lisätä liikuntaa. Kumpaakin siis maltilla, äärimmäisyydet ovat pahasta.

      Olet jo onnistunut pudottamaan noin paljon painoa, ja siis myös oppinut miten se käy, joten kilon tai kahden karistaminen on pikkujuttu. Jojoilusta ei kannata huolehtia, sillä se tarkoittaa usein toistuvaa, runsasta painonpudotusta, ei tällaista normaalia pienten marginaalien vaihtelua. Eli ei muuta kuin rauhoitut ja rentoudut.

    • Oikeamäärä

      Ihan hyvä, että tiedostat ongelman, sillä tuostahan voi muodostua vaikka vakavampikin syömishäiriö.
      Neuron vinkki vaa'alla käymisestä kerran viikossa oli hyvä, mutta jos se tuntuu vaikealta, aloita siitä, että käyt VAIN aamuisin. Siitä vähennät kertoja.
      Miten laihdutit nykyiseen painoosi? Hiljalleen normiruoalla, vaiko 'mahdollisimman paljon ja äkkiä'-tyyliin jollain pikadieetillä? Voisiko tilanne johtua siitä, ettet tiedä, paljonko nykyisessä painossasi saat lihomatta/laihtumatta syödä? Ennen painonpudotustahan painollasi ei sinulle ollut väliä, siksi ei ollut ongelmaa. Nyt vaan lasket energiankulutuksesi ja teet sen mukaan itsellesi muutamia esimerkkejä päivän ruoista. Näin voit rauhassa syödä kaiken ruoan, jonka olet yhdelle päivälle listannut. Syö vaikka pari viikkoa mahdollisimman monipuolisesti, niin sen jälkeen osaat arvioida oikeat määrät eri ruokia ilman laskemista.

      • surullinen1

        Kiitos vastauksista.
        Laihdutin vuodessa 10kiloa, eli hyvin hitaalla tahdilla, mutta kuitenkin pystyin siihen ja olen iloinen siitä. Joo, ja kyllä kuukautisten aikana tunnen oloni entistä kamalammaksi, vatsa pömpöttää ja painoa tulee lisää, tiedän että se johtuu kuukautisista, mutta inhottavaa silti.
        Ja tuossa "Voisiko tilanne johtua siitä, ettet tiedä, paljonko nykyisessä painossasi saat lihomatta/laihtumatta syödä?" näen itseäni, tuo on ehkä juurikin se mitä mietin. en tosiaan tiedä paljon minun pitää syödä tässä "uudessa" painossani, jotten lihoisi takaisin entiseen.. tosin olen myös muuttanut tapojani, alkoholi maistui aika paljon ennen painon pudotustani, jätin sen pois ja laitoin ruokailuajat itselleni ja niin paino lähti putoamaan. Tosin nyt olen työtön ja päivärytmi on vähän mitä on..
        Mutta yritän ottaa neuvon vastaan ja pyrin käymään vähemmän sielä puntarilla ja tuo oli ihan hyvä idea että kirjaan painoni joka viikko ylös. ai niin ja miten päivän energiankulutus lasketaan?
        Kiitos todella paljon!


      • Oikeamäärä
        surullinen1 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.
        Laihdutin vuodessa 10kiloa, eli hyvin hitaalla tahdilla, mutta kuitenkin pystyin siihen ja olen iloinen siitä. Joo, ja kyllä kuukautisten aikana tunnen oloni entistä kamalammaksi, vatsa pömpöttää ja painoa tulee lisää, tiedän että se johtuu kuukautisista, mutta inhottavaa silti.
        Ja tuossa "Voisiko tilanne johtua siitä, ettet tiedä, paljonko nykyisessä painossasi saat lihomatta/laihtumatta syödä?" näen itseäni, tuo on ehkä juurikin se mitä mietin. en tosiaan tiedä paljon minun pitää syödä tässä "uudessa" painossani, jotten lihoisi takaisin entiseen.. tosin olen myös muuttanut tapojani, alkoholi maistui aika paljon ennen painon pudotustani, jätin sen pois ja laitoin ruokailuajat itselleni ja niin paino lähti putoamaan. Tosin nyt olen työtön ja päivärytmi on vähän mitä on..
        Mutta yritän ottaa neuvon vastaan ja pyrin käymään vähemmän sielä puntarilla ja tuo oli ihan hyvä idea että kirjaan painoni joka viikko ylös. ai niin ja miten päivän energiankulutus lasketaan?
        Kiitos todella paljon!

        Googleta esim. kalorilaskuri tai kalorikulutus niin löydät sivuja, joissa voi laskea oman kulutuksensa. Osassa on myös eri ruokien kalorit sekä liikuntalajien energiankulutus ja muuta terveelliseen syömiseen liittyvää. Eihän noilla ihan kalorilleen saa oikeaa kulutusta, koska ihmisillä on esim. aineenvaihdunnassa ym. eroja, mutta sinne päin. Sitten sulla on myös hyvä, että 60 kiloon on matkaa, joten ei haittaa, jos vaikka lihot kilon niin raja ei ylity. Jos paino nousee, vähennät hieman syömistä. Siitä se oikea määrä löytyy seuraavien viikkojen aikana :)


    • diplomiliikkuja

      Onpa ikävä lukea että painontarkkailusta on tullut noinkin suuri ongelma. Voisitko kokeilla että kävisit puntarilla vaikka kerran viikossa kun olet juuri herännyt ja yrität tehdä siitä tavan. Varmaan luitkin nimimerkin oikeamäärä tekstin, siinä hyvin kirjoitti että matkaa on siihen 60kg, niin voit reakoida siihen nopeasti jos tulee jotain ongelmaa pysyä sallitussa, vaikka tuossa alle 60kg painossa. Kyllä sinun pitää syödä ihan hyvällä omallatunnolla ja ongelmaa ei tule jos syöt oikein esim: ruokaympyrän mukaan. Joku tästä älähtää mutta minun mielestä normaali ruokaympyrä on varmasti ihan varteenotettava vaihtoehto, on sen kuitenkin ravitsemusalan asiantuntijat laatineet. Nyt nokka kohti uusia onnistumisia ja hyvää joulunodotusta, muista syödä jouluruuat hyvällä omallatunnolla, joulu on vain kerran vuodessa:))

    • surullinen1

      Ompa mukava kun on kannustavia ihmisiä täällä. kiitos siitä!
      Vaikka 60kg on matkaa, kuitenkin 3kiloa tuntuu niin vähältä, että toivoisin että voisin vielä pudottaa itseni sinne 55kg.sitten luulen että voisin voivani paremmin.
      Mutta yritän kaikkeni ja kiitos ihan tosi paljon teidän tsemppauksista. Hyvää joulua teille kaikille. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe