Rohloff välityssuhteet?

Ylämäet ongelmana

Täällä on niin hitosti raskaita nousuja ja vaihteet kasista ylöspäin ovat lähes käyttämättömät. Nyt pyörässä on 42h eturatas ja 17h takaratas.

Mitä mieltä olette, hajotanko napavaihteeni jos laitan 32h eturattaan ja 17h takarattaan? Vaihtoehtona on myös ostaa 15h takaratas, 32h eturatas on jo olemassa.

Painoa on jonkin verran yli 100 kg, joten takuu menee, mutta meneekö myös rahat hukkaan..

Vajaa vuosi sitten ostettu Rohloff on toiminut moitteettomasti ja voin suositella muillekin. On varmatoiminen ja tasainen ajettava.

12

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsekestää

      Et saa Rohloffia hajotetuksi polkemalla. Vaihtelet vaan rattaita kuten haluat ja löydettyäsi sopivat annat sitten olla.

      • Ylämäet ongelmana

        Kiitos rohkaisusta, näin ajattelisin itsekin. Pyöräilytyylini on rauhallinen ja jaloissa on voimaa korkeintaan keskiverrosti.

        Täällä kaikki mielekkäät reitit ovat vähäisiä mäkisiä teitä ja nousut sinänsä ovat hauskoja ajaa, mutta nykyisillä välityksillä jaksaminen on äärirajoilla pidemmillä matkoilla.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Ylämäet ongelmana kirjoitti:

        Kiitos rohkaisusta, näin ajattelisin itsekin. Pyöräilytyylini on rauhallinen ja jaloissa on voimaa korkeintaan keskiverrosti.

        Täällä kaikki mielekkäät reitit ovat vähäisiä mäkisiä teitä ja nousut sinänsä ovat hauskoja ajaa, mutta nykyisillä välityksillä jaksaminen on äärirajoilla pidemmillä matkoilla.

        Olisiko syytä miettiä hetki polkemistekniikkaa?


      • Ylämäet ongelmana
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olisiko syytä miettiä hetki polkemistekniikkaa?

        Varmaan on polkemistekniikassa myös ongelmia ja arvasit oikein etten käytä lukkopolkimia. En varmaan tule käyttämäänkään, kun jalat ovat leveät lättäjalat. Isoin ongelma on silti 50 kg:n ylipaino. Paino putoaa pyöräillessä koko ajan tasaisesti, mutta minulta puuttuu jaloista kestävyys isommalla vastuksella ja pienemmällä kadenssilla, joita normaalipainoinen normaalisti jaksaa hyvin. Krampeista olen jo päässyt eroon, ennen ne olivat iso ongelma. Pahimmillaan olen painanut 150 kg, nyt 115 kg.


      • www1
        Ylämäet ongelmana kirjoitti:

        Varmaan on polkemistekniikassa myös ongelmia ja arvasit oikein etten käytä lukkopolkimia. En varmaan tule käyttämäänkään, kun jalat ovat leveät lättäjalat. Isoin ongelma on silti 50 kg:n ylipaino. Paino putoaa pyöräillessä koko ajan tasaisesti, mutta minulta puuttuu jaloista kestävyys isommalla vastuksella ja pienemmällä kadenssilla, joita normaalipainoinen normaalisti jaksaa hyvin. Krampeista olen jo päässyt eroon, ennen ne olivat iso ongelma. Pahimmillaan olen painanut 150 kg, nyt 115 kg.

        "mutta minulta puuttuu jaloista kestävyys isommalla vastuksella ja pienemmällä kadenssilla,"

        Runnominen liian raskaalla ei kannata, polvet ei tykkää ja eipä tuo fillarin voimansiirrollekkaan hyvää tee.


    • Ylämäet ongelmana

      Vaihdoin eturattaan ja toistaiseksi 32h - 17h rattaat vaikuttavat ihan hyvältä yhdistelmältä. Nousuihin tuli keveyttä vähän enemmänkin kuin tarpeeksi ja isoin vaihde on juuri minun vauhtiini sopiva.

      Nyt minä pääsen ajelemaan alueen parhaitakin reittejä, joissa pehmeäpohjaisia kovia nousuja on älyttömän paljon.

      Laitan tähän tietoa, jos Rohloffin kanssa tulee ongelmia välityssuhteesta ja painosta johtuen.

      • kylläsekestää

        No nyt sulla on oikein kunnon maastovälitykset, tuollahan menee osaava pyöräilijä minne vaan. Valmistajan ohjeiden mukaan pienin suositeltava välitys on 38-17, mutta et kyllä noillakaan välityksillä saa napaa polkemalla rikotuksi.

        Nyt on sitten hyvä mahdollisuus käyttää laajaa vaihdeskaalaa ja keskittyä siihen ettei tarvitse runtata. Pyörittämällä etenee mukavammin ja omatkin nivelet tykkäävät.


    • kuntoilija MN

      Ihmeellistä kyllä liian isolla välityksellä poljettaessa ainakin mulla särki polvia ja voiman siirron sai uusia kerta vuoteen. Nyt kaksi vuotta ajettu nopeimmilla kampikierroksilla, niin polvet eivät vaivaa yhtään ja voimansiirtokin kestää, silti lenkit menee yhtä nopeasti ja pyöräily on yhtä mukavaa, kuin ennenkin.

    • Ylämäet_ongelmana

      Vajaa 3 kuukautta olen nyt ajanut 32h - 17h välityksillä ja en ole huomannut mitään ongelmaa napavaihteen tai itse ajamisen suhteen. Vaihdoin napavaihteeseen öljyt ja vaihteiden osat eivät tulleet öljyjen mukana ulos.

      Vauhti ei pääse huimaamaan kun välitykset loppuvat 34 km/h / 100 rpm, hieman jännittää miltä ajaminen tuntuu kesällä. Luultavasti pidän nämä kevyemmät välitykset ja valitsen reiteille parhaat ylämäet, joita täällä riittää. Parhaat reitit täällä muutenkin ovat mäkisiä teitä taajaman ulkopuolella, metsien ja maalaismaisemien läpi.

      En juuri seuraa matkaan kuluvia aikoja jne, mutta nyt kun tarkistin niin kilometri menee hieman nopeammin kuin aiemmin.

      Kadenssi on noussut hyväksi näiden kevyempien välitysten ansiosta ja pyöräily on huomattavasti vähemmän kuormittavaa ja tehokkaampaa. Jalat esim eivät enää kramppaa lainkaan, aiemmin jalat kramppasivat lähes aina.

      • kylläsekestää

        Sittenhän homma on kunnossa. Hienoa, että pyöräily maistuu.


    • plääähh

      hommaat tzygääs shimanon satsit, niin homma skulaa, eik tarvii skriivaa fuulaa tääl.

      • parempaa_päälle

        Et ole vissiin muita kokeillutkaan kuin shitmanoja :) Suosittelen siirtymään laatukamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe