Kysymys työsuhdeasuntojen verotusmuutoksesta vuodelle 2015

Huolityöläinen

Terve!
Nyt kun verottaja on vaihtanut työsuhdeasuntojen luontaisedun laskentakaavaa niin minulle on jäänyt yksi epäselvyys asiassa. Asun Espoossa työsuhdeasunnossa jonka vuokra on työpaikkani kiinteistöstrategiassa sidottuna verottajan luontaisedun suuruiseksi. Maksan nyt asunnosta noin 800€. Asunnon vuokra lähtee palkastani verojen jälkeen.
Kuitenkin kaikki näkemäni esimerkkilaskelmat tulevista muutoksista menevät niin että asunnon vuokrahinta lasketaan verottajalla palkan päälle tuloina ja tästä lähtee sitten könttinä verot.
Minulla taas ensin lähtee verot palkasta ja sitten tuo 800€. Maksanko minä nyt sitten tulevaisuudessa ensin verot ja sitten 800 ~20% vuokraa?
Eli noin 960€ verot.
Voiko vuokranantaja korottaa vuokraani yhtäkkiä 20% vaikka se olisi sidottu mihin indeksiin?
Sen vielä ymmärtäisin jos minä maksaisin verot yhteenlasketusta palkasta ja asunnonvuokrasta

2

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etujen saaja joskus

      ""800 ~20% vuokraa?""

      Tuo mainittu 20% oli maksimi ja koskee lähinnä arvo alueita. Sinun tapauksessasi voi jopa laskea verotus arvo.

      ""Eli noin 960€ verot. ""

      No ei se noin mene. Jos vuokra/verotus arvo on esim. 960 euroa niin se summa lyödään brutto palkkasi päälle. Se määrää veroprosenttisi ja sen minkä veron maksat 960 eurosta joka sitten vähennetään nettopalkastasi. Todellisuudessa et ole tänäpäivänä maksanut 800 euroa vuokraa vaan siitä ,maksettavan vero osuuden noin puolet vuokrasta. Hivenen päälle. Edellyttää että asunto etu tulee palkan päälle eikä sisälletytä kokonaispalkkaan.

      • Huolityöläinen

        Kiitoksia vastauksesta, mutta mutta.
        Asunnon vuokra vähennetään minun palkastani verojen jälkeen. Aina sama 800€ jos asunto ei olisi työsuhdeasunto, se maksaisi 50% enemmän minulle. Tässä tapauksessa on kyse melko arvokkaasta alueesta, muuten en olisi muutanut tähän. Vuokran perusteena on käytetty verottajan laskemaa luontaisedun arvoa.

        Nyt siis haluan tietää että voiko vuokranantajani vuokraa nostaa 20% kun kerta luontaisedun arvo tulee varmasti nousemaan tässä tapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe