Asuntolaina ja edellinen velka

muuttopuuhissa

Miehelläni on aikasempaa velkaa (auto käyttölaina) n. 15000 ja olemme nyt miettineet asunnon ostamista. Mies väittää että hänen edellinen velkansa on lisättävä tähän tulevaan asuntolainaan, onko totta? minua ei voisi vähempää kiinnostaa alkaa maksamaan toisen lainaa samalla kun maksan yhteistä asuntoa.

15

359

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velka on aina velka ja velka velan päälle on aina velka velan päälle.

    • aertyu

      Ei sitä vanhaa velkaa edes pysty lisäämään asuntolainaan. Ilmeisesti teillä ei kovin kummoista omarahoitusosuutta löydy jos muutakin velkaa on noinkin paljon, mikä tarkoittaa ettette te tule saamaan edes 100% asuntolainaa.

      Anna miehesi maksella omat velkansa kun on ne kerran tehnytkin. Ei sinun kannata alkaa niitä maksaa muutenkaan.

      • muuttopuuhissa

        Kuulostaa mun suunnitelmaan sopivalta. Ei ole omarahoitusosuutta, ja itse en liity mieheni velkoihin mitenkään. miehelläni olisi vain kiire löytää oma asunto koska on niin turhaa asua vuokralla, sillä rahat menevät hukkaan.


      • efsq
        muuttopuuhissa kirjoitti:

        Kuulostaa mun suunnitelmaan sopivalta. Ei ole omarahoitusosuutta, ja itse en liity mieheni velkoihin mitenkään. miehelläni olisi vain kiire löytää oma asunto koska on niin turhaa asua vuokralla, sillä rahat menevät hukkaan.

        Ilman omarahoitusosuutta (eli miehen velka huomioiden negatiivisella pääomalla) on tänä päivänä ihan turha haaveilla oman asunnon ostosta.


      • Vai "muuttopuuhissa"
        muuttopuuhissa kirjoitti:

        Kuulostaa mun suunnitelmaan sopivalta. Ei ole omarahoitusosuutta, ja itse en liity mieheni velkoihin mitenkään. miehelläni olisi vain kiire löytää oma asunto koska on niin turhaa asua vuokralla, sillä rahat menevät hukkaan.

        Kannattaisikohan teidän nyt laittaa jäitä hattuun ja ottaa edes vähän realistista ajattelua peliin. Totuus on että te tulette olemaan "muuttopuuhissa" vasta joskus kahden-kolmen vuoden kuluttua jos ette sitten muuta toiseen vuokra-asuntoon.

        Ette tule saaman yhdestäkään pankista asuntolainaa nykyisessä markkinatilanteessa. Ei minkäänlaista omarahoitusosuutta säästössä, ja miehellä vielä velkaa päälle.

        Ei tuossa auta muu kuin kiristää vyötä ja alkaa säästää niin paljon kuin pystyy. VÄHINTÄÄN 10 % on asunnon ostohinnasta pakko olla omia säästöjä, mutta kyllä se enemmän sinne 20 % tuntumaan todellisuudessa menee. Niin ja miehellä tietenkään ei saa olla mitään velkoja, eikä sinullakaan.


      • muuttopuuhissa
        Vai "muuttopuuhissa" kirjoitti:

        Kannattaisikohan teidän nyt laittaa jäitä hattuun ja ottaa edes vähän realistista ajattelua peliin. Totuus on että te tulette olemaan "muuttopuuhissa" vasta joskus kahden-kolmen vuoden kuluttua jos ette sitten muuta toiseen vuokra-asuntoon.

        Ette tule saaman yhdestäkään pankista asuntolainaa nykyisessä markkinatilanteessa. Ei minkäänlaista omarahoitusosuutta säästössä, ja miehellä vielä velkaa päälle.

        Ei tuossa auta muu kuin kiristää vyötä ja alkaa säästää niin paljon kuin pystyy. VÄHINTÄÄN 10 % on asunnon ostohinnasta pakko olla omia säästöjä, mutta kyllä se enemmän sinne 20 % tuntumaan todellisuudessa menee. Niin ja miehellä tietenkään ei saa olla mitään velkoja, eikä sinullakaan.

        Tämän keskustelun aloittajana tarkoitus oli lähinnä kysyä että meneekö lainan ottaminen niin että edellinen velka lisätään talolainaan ja sitä joudutaan yhdessä maksamaan. ei se että onko meillä mahdollisuutta saada talolaina vai ei. ja muutenkaan siitä et päätä sinä vaan pankki. ja muutenkin ei ollun ajatuksenakaan ottaa sitä tällä sekunnilla.


      • järkilaina

        ""Ei sitä vanhaa velkaa edes pysty lisäämään asuntolainaan""
        Kyllä pystyy tai itseasiassa pankki jopa antoikin uuden asunnon lainan sillä edellytyksellä että eräs oma autolaina sisälletytään asuntolainaan. Toisaalta meillä oli kyllä 220,000 euroa omaa rahaa asunnonvaihdossa. Aloittajan tilanteesta en tiedä mutta jos lähtökohta on 15,000 euroa miinuspuoleista niin heikolta näyttää...


    • Miettii4

      Jos talous on yhteinen ja sitä kautta myös maksut, miten voit pitää erillään asuntolainan ja miehen lainan? Mies maksaa ensin palkastaan oman lainan ja sitten asuntolainan...loppu jää elämiseen.
      Outo asenne, ei kiinnosta maksaa, mutta mies kiinnosti.
      Kun mennään yhteen olisi nuo asiat parempi miettiä etukäteen, tänne jos huutelee saat niin monta vastausta kuin vastaajaa.
      Käytä omaa järkeäsi!

      • upss

        Outs. Siis ajatteleeko joku vielä nykypäivänä noin? Että yhteiselo tarkoittaa, että puolison kulutuslaina on myös sinun lainasi? Voi hyvää päivää...

        Yhteiselo ei todellakaan tarkoita, että kaikki on yhteistä. Ei edes avioliitossa. Yhteiset kulut maksetaan yhteisesti (sovitun periaatteen mukaisesti: esim. 50/50 tai tulojen suhteessa tai jollain muulla tavalla) ja sen jälkeen kumpikin hoitaa omat juttunsa.

        Yhteiseen asuntoon kuuluva laina voi olla yhteinen, tai sitten kummallakin omansa (eikä tämänkään välttämättä tarvitse mennä 50/50). Autolaina on yhteinen vain, jos kumpikin käyttää sitä autoa, edes suunnilleen tasapuolisesti.

        Avioliitossa on toki elatusvelvollisuus, ja avoliitossakin asiasta voidaan sopia, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että vaimon pitäisi rahoittaa miehen uutta autoa.


      • KermaPerseNot
        upss kirjoitti:

        Outs. Siis ajatteleeko joku vielä nykypäivänä noin? Että yhteiselo tarkoittaa, että puolison kulutuslaina on myös sinun lainasi? Voi hyvää päivää...

        Yhteiselo ei todellakaan tarkoita, että kaikki on yhteistä. Ei edes avioliitossa. Yhteiset kulut maksetaan yhteisesti (sovitun periaatteen mukaisesti: esim. 50/50 tai tulojen suhteessa tai jollain muulla tavalla) ja sen jälkeen kumpikin hoitaa omat juttunsa.

        Yhteiseen asuntoon kuuluva laina voi olla yhteinen, tai sitten kummallakin omansa (eikä tämänkään välttämättä tarvitse mennä 50/50). Autolaina on yhteinen vain, jos kumpikin käyttää sitä autoa, edes suunnilleen tasapuolisesti.

        Avioliitossa on toki elatusvelvollisuus, ja avoliitossakin asiasta voidaan sopia, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että vaimon pitäisi rahoittaa miehen uutta autoa.

        Onkin tosi kivaa kun toinen jää työttömäksi ja toinen johtajan palkallaan matkustelee ja nautiskelee maailman mukavuuksista sitten ihan yksinään.


      • verojen kiertäjä
        upss kirjoitti:

        Outs. Siis ajatteleeko joku vielä nykypäivänä noin? Että yhteiselo tarkoittaa, että puolison kulutuslaina on myös sinun lainasi? Voi hyvää päivää...

        Yhteiselo ei todellakaan tarkoita, että kaikki on yhteistä. Ei edes avioliitossa. Yhteiset kulut maksetaan yhteisesti (sovitun periaatteen mukaisesti: esim. 50/50 tai tulojen suhteessa tai jollain muulla tavalla) ja sen jälkeen kumpikin hoitaa omat juttunsa.

        Yhteiseen asuntoon kuuluva laina voi olla yhteinen, tai sitten kummallakin omansa (eikä tämänkään välttämättä tarvitse mennä 50/50). Autolaina on yhteinen vain, jos kumpikin käyttää sitä autoa, edes suunnilleen tasapuolisesti.

        Avioliitossa on toki elatusvelvollisuus, ja avoliitossakin asiasta voidaan sopia, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että vaimon pitäisi rahoittaa miehen uutta autoa.

        en tiedä miksi miehesi näin tahtoi mutta jos miettisin omalla kohdallani niin haluaisin myös tehdä saman johtuen siitä että autolainasta ei saa korkovähennyksiä mutta asuntolainasta saa. Hänen syynsä voivat toki olla muutkin mutta taloudellisesti jos toi on mahdollista niin verotuksessa säästää ja pankissa nyt ei tosta kannata huudella eikä verottajalle :)


      • ei enää
        upss kirjoitti:

        Outs. Siis ajatteleeko joku vielä nykypäivänä noin? Että yhteiselo tarkoittaa, että puolison kulutuslaina on myös sinun lainasi? Voi hyvää päivää...

        Yhteiselo ei todellakaan tarkoita, että kaikki on yhteistä. Ei edes avioliitossa. Yhteiset kulut maksetaan yhteisesti (sovitun periaatteen mukaisesti: esim. 50/50 tai tulojen suhteessa tai jollain muulla tavalla) ja sen jälkeen kumpikin hoitaa omat juttunsa.

        Yhteiseen asuntoon kuuluva laina voi olla yhteinen, tai sitten kummallakin omansa (eikä tämänkään välttämättä tarvitse mennä 50/50). Autolaina on yhteinen vain, jos kumpikin käyttää sitä autoa, edes suunnilleen tasapuolisesti.

        Avioliitossa on toki elatusvelvollisuus, ja avoliitossakin asiasta voidaan sopia, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että vaimon pitäisi rahoittaa miehen uutta autoa.

        tämä on juuri se asia minkä takia en koske enää suomalaisiin naisiin. Tienaa he.vetisti enemmän mutta tulojen lisäksi kaikki hommat pitää jakaa tasan. Nämä naiset poimii tasa-arvon pullasta ainoastaan rusinat ja lopputulema on että mies on aina häviäjän paikalla. Ei ole sinulle henkilökohtaista, olet yksi kymmenistä tuhansisat joilla on sama ajatusmalli


      • muuttopuuhissa

        mies kiinnosti muttei kiinnosta maksaa miehen velkoja. eikö tämä nyt ole ihan päivänselvää :D.... mies on minun aikana ottanut kaikki lainansa ja saa niistä vastata itse. hänellä on ollut lähes joka kuukausi tonnin verran suurempi palkka kuin minulla joten mielestäni minä en liity hänen velkoihinsa mitenkään. ja toiseksi minulta löytyy oma auto. hänen autoon en koske enkä ole koskenut. tämä tarkoittaa sitä että en ole millään tavalla riippuvainen hänen autostansa. kysymys kuuluu millä perusteella minä maksaisin siitä penniäkään? ja meillä asiat on mennyt kyllä niin etät kun olen jäänyt työttömäksi. mieheni on maksanut vuokran ja nyt vuorostaan kun olen saanut uuden työn ja häntä parempaa palkkaa olen korvannut velkani js maksanut koko vuokran. lisäksi miehillä mieledtäni näyttää olevan sr ajatusmalli yhä että nainen kuuluu keittiöön ja että kun kerran mies joutuu tekemään jotain se muistetaan kyllä kokoloppu vuoden.


      • EIKESTÄEI

        Ajatusmaailmallasi en ottaisi yhteistä velkaa. Ero edessä ennen kuin velka on ehtinyt erääntyä.


    • Rahoitusneuvoja

      Miehelläsi varmaan pointtina on se että asuntolainat korko on pienempi kuin autolainan joten periaatteessa kannattais ottaa enemmän asuntolainaa ja maksaa sillä miehesi laina pois mutta toisaalta hänen pitäisi kyllä itse maksaa tuo ylimääräinen15000

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe