Kaksisuuntaisuus ja uskottomuus

1+7

Kuinka yleistä uskottomuus on tämän sairauden omaavilla?

45

6294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 36779358952.

      Joillakin tästä kärsivillä se pettäminen on mahdollista sairauden tietyissä vaiheessa, mutta minusta se menee ehkä kokonaisprosenteissa kaikkien bipojen kohdalla suunnilleen samaan määrään kuin tavistenkin kanssa. Osa pettää aina, osa joskus, joku kerran ja suurin osa ei ikinä.

      Yksilöitä me bipotkin olemme.

    • 5+9

      Ikinä en ole suhteessa ollessani pettänyt puolisoani, mutta seksiä tuli varsinkin nuorempana sinkkuna ollessa aika paljonkin aina kausittain harrastettua ja nyt se oma käytös jo ehkä vähän hävettääkin, mutta liekkö tuossa nyt mitään sen kummempaa oli mitä muillakaan 15-25v ihmisillä on ollut

    • Erottamattomat

      Koska "kaksisuuntaisuus" ei ole sairaus vaan seuraamus, reaktio tai luonteenpiirre, riippuen siitä miten sen haluaa kukin missäkin tilanteessa ajatella, ei se aiheuta mitään, uskottomuutta, väkivaltaisuutta tai yhtään mitään muutakaan. Henkilöt, jotka käyttävät aineita, esim. "masennuslääkkeitä" tai "psykoosilääkkeitä" voivat muuttua äkkipikaisiksi, välinpitämättömiksi, spontaaneiksi, mikä saattaa näkyä mm. erikoisenlaatuisena käytöksenä, mutta tämä on siis lääkevaikutus. Näitä raportoidaan ympäri maailman jatkuvasti.

      Tietämys asiasta on niin heikkoa, että ihmiset virheellisesti syyttävät ihmisten käytöksestä jotakin "sairautta," kuten nyt tässä "kaksisuuntaisuutta" jota ei ole siis oikeasti olemassa. Lisähämmennystä aiheuttaa se, että käytettävät aineet jättävät nämä vaikutukset useille enemmän tai vähemmän pysyviksi lopettamisesta huolimatta, mikä hämää tietämättömiä luulemaan kyseessä olevan nyt tämän mystisen "sairauden."

      Muiden ihmisten vastaavista kokemuksia ja kertomuksia tilanteista ja kohtaloista, SSRI- ja muiden psykiatristen aineiden seurauksena, pääsee lukemaan esimerkiksi seuraavassa osoitteessa. Paxil Progress: Family Support http://www.paxilprogress.org/forums/forumdisplay.php?f=8

      Asia erikseen on, jos henkilö on luonteeltaan/syntyjään välinpitämätön ja juoksee vieraissa jatkuvasti. Silloin asiaan voi yrittää vaikuttaa keskustelemalla, jos henkilö on siihen halukas. Muutoinhan ero alkaa vaikuttamaan hyvältä idealta, jos meno ei miellytä.

      • kissanhäntäylös

        Itelles käyt plussia painelemassa... juu sekin on luonteesta kii.


      • Huolestunut17+7
        kissanhäntäylös kirjoitti:

        Itelles käyt plussia painelemassa... juu sekin on luonteesta kii.

        Kyllä huomaa, miten moni ollaan aivopesty nojaamaan jatkuvasti oman diagnoosin taakse: "Yhyy, en mä mikään hullu oo, mä oon bipo", ja sitten käyttäydytään muita ihmisiä kohtaan paskasti, koska kuitenkin on joku kortti, jolla sitä omaa tiedostettua käytöstä pyritään selittelemään.

        Suorastaan surullista, miten lääkkeen turruttamat ihmiset elävät näin voimakkaassa illuusiossa. Käydään oireidenhallintaryhmissä puhumassa miten paljon apua mistäkin pilleristä on saatu, mutta siltikin käydään oireidenhallintaryhmissä yhä uudelleen ja uudelleen, aina uunituoreet maniasekoilut kerrottavana: "Hajoitin taas jonkun ihmisten elämät, mutta mullahan nyt vaan on tää bipo, mut mää en oo mielisairas".


      • Anonyymi

        Kyllä tämä nyt on sairaan kirjoitus. Tietoa ei ole.


    • Onhan se

      100%.. Mutta pitää ymmärtää ja muistaa, että se kuuluu sairauteen eikä siihen liity mitään tunteita sinällään. Olen tottuntu jo siihen, että muija välistä katoaa ja tai "pettää" mutta mistää pettämisestä ei sinällään voida puhua eikä se minsta pettäistä ole koska sitä ei toinen pysty kontrolloimaan. Ymärettävästi meillä käytetään kotona kumia kaikesta huolimatta ehkäisynä eikä tuo minua ole koksaan haitannut koska hän sanoo rakastavansa minua.

      • Ämmä kuriin!

        Se on sairaus, mutta se ei oikeuta käyttätymään paskamaisesti seurustelukumppania kohtaan. Käske sen ämmäsi vähentää tai lopettaa päihdeiden käyttö ja laita se ymmärtämään, että se ei voi käyttäytyä sinua kohtaan noin sysäämällä vastuutaan "sairautensa" piikkiin.


    • 9+15=24

      Exäni petti minua, mutta hänellä ei ollut bipoa vaan minulla

    • 1+9

      Minusta ei ollut sietämään sitä katoilua ja epämääräistä selittelyä missä on oltu. Toisen kerran jälkeen sai muija lähteä eikä takaisin ole tulemista. Saa olla aikamoinen lammas joka jaksaa sellaista tuuliviiriä ja valehtelijaa katsella..

      • Onhan se

        No sitten olen lammas..Toinen toki on ,että vaatii
        enemmän miestä ymmärtämään sairautta ja rakastamaan
        ,sillä kuka tahansa voi pistää bibon kuutamolle.


      • Kangaroo marriage
        Onhan se kirjoitti:

        No sitten olen lammas..Toinen toki on ,että vaatii
        enemmän miestä ymmärtämään sairautta ja rakastamaan
        ,sillä kuka tahansa voi pistää bibon kuutamolle.

        Kyllä kyllä, olet ihana. Kiitos ymmärryksestä.


      • Ei ole tervettä bipo

        Sama täällä. Tosin kyseessä oli mies. Pettämistä, valehtelua, katoamista, ees taas veivaamista, juomista, pers aukisuutta, talous retuperällä. Huoraava paskalortti.
        Aikani katoin, kunnes tajusin että, lupaukset ovat tyhjiä sanoja. Enää ei ole tulemista minun lähelle.
        Bipot pettää, huijaa, jättää, katuu, palaa, lupaa, jättää, huijaa, pettää...niin kauan kuin annetaan niin tehdä.


      • Ei viinaa, ei bipoa.
        Ei ole tervettä bipo kirjoitti:

        Sama täällä. Tosin kyseessä oli mies. Pettämistä, valehtelua, katoamista, ees taas veivaamista, juomista, pers aukisuutta, talous retuperällä. Huoraava paskalortti.
        Aikani katoin, kunnes tajusin että, lupaukset ovat tyhjiä sanoja. Enää ei ole tulemista minun lähelle.
        Bipot pettää, huijaa, jättää, katuu, palaa, lupaa, jättää, huijaa, pettää...niin kauan kuin annetaan niin tehdä.

        Toi juominen ja päihteet tuntuu olevan monen "bipon" pahin ongelma. Tai sanotaa, että kun päihteet lopettaa niin saattaa se koko diagnoosi muuttua täysin.

        Kusipää ja petturi löytää itselleen aina syyn johon vedota.


      • narsistibibo

        mielestäni bibot eivät kaikki ole päihteidenkäyttäjiä, holtittomia rahankäyttäjiä tai holtittomia rahankäyttäjiäkään. itsekään en ole ja minulla on bibo.
        eli onko minulla nyt sitten väärä diagnoosi?


    • M71.

      Yhden maanis-depressiivisen diagnoosin saaneen naisen kanssa on tullut seurusteltua. Suhde oli ajoittain oikeaa vuoristorataa, mutta välissä oli useitakin vuosia hyvin tasaista menoa. Pettämistä ei ollut enkä edes sellaista epäillyt kuin ihan vain suhteen alussa, mutta silloinkin oli ilmeisesti kyse siitä että toinen masennuksissaan vain jäi yksin kotiin itkemään (teki tuota myöhemminkin suhteessa ollessamme). Hänen ystävättärensä jolla oli myös sama diagnoosi olikin sitten toinen tarina, ei ilmeisesti kyennyt ikinä suhteessa olemaan uskollinen joten suhteen eivät koskaan kovinkaan pitkään kestäneet.

    • lo6k85ji l0ol6ku6jhr

      En varmaan petä, mutta jos olen hypomaniassa ja humalassa niin tilanne on aivan toinen. Elämäni aikana olen huomannut, että tavalliset naiset, jotka eivät saa suhteestaan "tarpeeksi irti", pettävät todella helposti.

      Olen jopa pettynyt.

      Myös itseeni kun en hallitsekaan tilaani, mutta nykyisin alkoholi alkaa olla mennyttä elämää ja se muuttaa tilannetta.

    • 1234556789076

      Niinä aikoina kun olen ollut suhteessa en ole edes ajatellut pettäväni kumppaniani, tosin pisin suhteeni on kestänyt vain 1.5v ja joka kerta suhde alkaa vain ahdistamaan niin paljon että on pakko pistää homma poikki oman mielenterveyden takia. Sinkkuna ollessa saattaa joskus olla kovimpina menokausina 2-3 vakkarimiestä, mutta en seurustele ikinä heidän kanssaan, se on vain seksiä joka kestää aikansa.

    • peteyymmm

      Bipo pettää aina maniassa ja sitten masennuksessa katuu ja vie läheisen uskomaan valheitaan Maailman vakavin sairaus ja jos mahdollista lähde liitosta jos vielä pääset.

      • Miten voikaan olla näin

        Suuruuden hulluuksissaan uskoo itsestään vaikka mitä. Luulevat että koko maailma on heidän. Puoliso haukutaan mitättömäksi, suhde on paska, lähdetään teatraalisesti "uuteen parempaan elämään". Juodaan, huorataan, rellestetään aikansa. Rahat loppu, uutta ei löydy. Vanha puoliso alkaakin vaikuttamaan taas hyvältä. Tullaan katuvaisena ja luvataan vaikka mitä, että pääsee takaisin. Vedetään sairaus-kortti esiin, haetaan säälä. Muutama kuukausi menee loistavasti, mies on ihanin kumppani: hellii, huomioi, kehuu, rakastaa ja on läsnä. Saat tuntea olevasi hänelle tärkeä. ....kunnes kaikki paska alkaa taas alusta.
        Vuosia meni ennen kuin tajusin kuvion, enkä enää usko lupauksia. Nyt silmäni ovat auenneet lopullisesti.
        T. Joulukuussa jätetyksi tullut, jonka exä on kuukauden päästä oven takana.


      • Meni 7 viikkoa
        Miten voikaan olla näin kirjoitti:

        Suuruuden hulluuksissaan uskoo itsestään vaikka mitä. Luulevat että koko maailma on heidän. Puoliso haukutaan mitättömäksi, suhde on paska, lähdetään teatraalisesti "uuteen parempaan elämään". Juodaan, huorataan, rellestetään aikansa. Rahat loppu, uutta ei löydy. Vanha puoliso alkaakin vaikuttamaan taas hyvältä. Tullaan katuvaisena ja luvataan vaikka mitä, että pääsee takaisin. Vedetään sairaus-kortti esiin, haetaan säälä. Muutama kuukausi menee loistavasti, mies on ihanin kumppani: hellii, huomioi, kehuu, rakastaa ja on läsnä. Saat tuntea olevasi hänelle tärkeä. ....kunnes kaikki paska alkaa taas alusta.
        Vuosia meni ennen kuin tajusin kuvion, enkä enää usko lupauksia. Nyt silmäni ovat auenneet lopullisesti.
        T. Joulukuussa jätetyksi tullut, jonka exä on kuukauden päästä oven takana.

        No niin. Nyt se jättänyt mies sitten taas tuli ja haluaisi jatkaa kanssani. Ei pärjää ilman minua ja rakastaa ja tulee rakastamaan vain minua.....tuttua huttua. Nyt en ottanut enää takaisin.


    • fjghkuyt

      Tunnen useita erilaisista mielenterveysongelmista kärsiviä.
      Joukkoon mahtuu useampia sellaisia, joilla on diagnosoitu bibolaarinen.

      Yksikään tuntemistani biboolarisista henkilöistä ei elämässään ole kyennyt tasapainoiseen tai kestävään parisuhteeseen. Olen myös ymmärtänyt, että kyseistä sairautta sairastavat eivät siihen kykene.

      • Puuh...

        Serkullani on bipolaarinen mielialahäiriö ja ainakin hänen miessuhteitaan miettiessä voisi kyllä väittää ettei bipolaarinen ihminen kykene ns. normaaliin tasapainoiseen parisuhteeseen, mutta toisaalta veljenikään ei ole ikinä sellaiseen pystynyt eikä hänellä ole bipolaarista mielialahäiriötä...

        Serkkuni jolla on kaksi korkeakoulututkintoa ja saisi kenet tahansa miehen on seurustellut mm. huumediilerin, itseään lähes 30v vanhemman miehen kanssa, miehen jonka tapasi lentokoneessa (mies tuli tuolloin 3kk työkomennukselle Suomeen ja lähti heti kun työkomennus päättyi) ja naimisissa olleen miehen kanssa. Kaikki suhteet päättyivät toki katastrofiin ja traagisiin eroihin, mutta silti on uusi vastaavanlainen tapaus taas kiikarissa, nyt valokuvaaja joka asuu Suomessa käydessään vanhempiensa luona ja maailmassa seikkaillessaan naispuoleisten "työkavereidensa" luona...


    • fdghjklöjhgf

      Persoonallisuushäiriöisen kanssa elämä on yhtä vuoristorataa ja lasinsirpaleilla kävelyä. Koska tasapainoiset ihmiset osaavat pitää rajansa, niin he eivät yleensä lankea persoonallisuushäiriöisen kanssa yhteen.

      Yleensä aina persoonallisuushäiriöisen "puolisoksi" valikoituu henkilö jolla itseläkin on psyykkisiä ongelmia tai sitten kyse on hyväksikäyttösuhteesta.

      Bibo nainen ostaa usein hyväksyntää seksillä ja valehtelee itselle sen olevan normaalia ja ok. Milloin kyse on siitä 30 vuotta vanhemmasta miehestä, milloin mistäkin. Psyykkisesti sairasta ei tarvitse paljoa rohkaista, niin hän on valmis suhteeseen jopa samaa sukupuolta olevan kanssa vaikka itse kokisi sen hyvinkin vastenmieliseksi.

    • skeidaaaaaaaaaaaaaa

      Ei hitto tääl on sairasta jengiä :D Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole persoonallisuushäiriö. Enpä oo ihmisiä koskaan käyttäny hyväksi enkä osta hyväksyntää seksillä. Seurustellut en ole vuosiin eikä seksiäkään sen kummemmin koska en harrasta parisuhteen ulkopuolista seksiä. Kaikki bipot eivät ole tuollaisia sekopäitä. Taitaa näiden juttujen kirjoittajat olla itse sekaisin ku seinäkellot. Ei ne suhteet muuten kestä nykypäivinä edes terveillä. Ja kaikki bipot ei todellakaan petä. Itse siitä hyvä esimerkki. Ja muuten terveetkin pettää hyvin paljon. Miten ihmisiltä voi olla realiteetit noin pahasti hakusessa.

      • R A K A S

        Samaa mieltä. Itseltäkin bipo II-diagnoosi löytyy ja pettäminen ja muut seksihurjastelut eivät kyllä ole pitkään aikaan olleet osa elämääni. Kerran 17-vuotiaana tyhmyyksissäni petin, mutta se suhde nyt oli sellainen teinisuhde ja mieskin petti siinä minua.

        21 ikävuoden jälkeen olen harrastanut seksiä vain parisuhteessa ollessani. Ja nykyään elän ihan tavallisen perheellisen 37-vuotiaan naisen elämää, ilpineen ja suruineen. Mieheni on sinut tämän mielialahäiriöni suhteen ja osaa antaa minulle tukea ja rakkautta niin että tiedän selviäväni mistä vain kun hän on rinnallani. En voisi ikinä häntä pettää ja satuttaa, olipa mielialani sitten mikä tahansa.


    • hkffjhy

      Minusta kyse on hyväksikäyttösuhteesta, jos toisen kanssa ollaan siksi, että saadaan taloudellista hyötyä tai toinen on itseään kolmekymmentävuotta vanhemman kanssa vain siitä syystä ettei osaa sanoa ei tai kuunnella itseään.
      En tarkoita, että persoonallisuushäiriöinen olisi se hyväksikäyttäjä.

      Kirjoitukseni piti sisällään kaikki persoonallisuushäiriöiset ei pelkästään biboja.

      • t o d e llla k i n

        Vuosia vuosia vuosikymmeniä...tätä nähty ja koettu homma. Parisuhteessa hypon / manian aikana alkaa kaikki muu seksuaalinen puuhailu kiinnostaa p a i t s i sen oman puolison kaa hommailu.
        Aikoinaan puh seksi oli hoteintahottia. Varmasti suurin asiakaskunta niillä linjoilla juurikin bipot.
        Sitten kaikkien mahdollisten lähihuudeilla pyörivien vastakkaisen sukupuolen edustajien kuten naapurit, puolisonystävät.. flirttivokottelu, ihan reilusti siinä silmien edessä. Kun asiasta mainitsee niin t ä y s kielto.
        Juu ja sitten alan ammattilaispalvelut kehiin kun ajatus kuitenkin ettei niistä jää kii.

        kun jää kiinni niin kieltokieltokielto. Syyttely* 100, romahdus- itkut- katumus- lupailut- lässynläät-.. ja diipelidaapeli kohta taas sama rundi eessä.

        Tämä sairaus on sellainen että, sitä sairastavat perus tavis hemmot ja daamit eivät ikinä pääse elämässä eteenpäin. Sama homma pyörii ympyrää vuosvuoden perään. Aina samat jutut. Toistuu ja toistuu. Ja mikä kaameinta kun joutuu tsekkaa läheltä tätä niin se itse BIPO ei kertakaikkiaan hiffaa yhtäääään mitäään kun taas se rundi hypoineen ja manioineen alkaa. Vois kertakaikkiaan kirjoittaa Bipo käsikirjan, kaikkine fraaseineen ja syyttelyineen jnejnejne. a i n a sama kaava samoine litanioineen.

        Kun tämä julkkis/ kansanedustaja wotevö tuli bipoineen kaapista tässä männä vkolla niin ihan pokalla kuvitteli että v a i n lähipiiri tiesi.. SIIIS MITÄH!? Suoraan sen hemmon jutut ja lörinät siitä `kässäristä` :D Jokainen bipon lähipiirissä omaava kyllä bipon tunnistaa. Piste.


    • ojsfsfhsudf

      No ei kyllä tunnista. Kukaan mun läheisistä ei tiedä mitään :) Ainoastaan masennuksesta tietää ihan lähimmät ja senki oon kertonut. Ei kannata yleistää.

      • ahaaaa jaaa

        Kyllä tietää. Herätys nyt.. Asiasta ei vain puhuta suoraan, seläntakana `kaikki tietää`. Jos et ole ite asiaa esille ottanut niin ei muutkaa kehtaa siitä sanoa.

        Ei ihmiset tyhmiä ole, tietoisuus tästä sairaudesta kokoajan kasvaa. Lähes kaikilla on joku joka sitä sairastaa. Ja i h a n samat oireet teillä kaikilla. Ihan samat. Siksi sen tunnistaa jo pelkällä katseella kun esim hypo/ mania päällä. Ja kun suun avaa nii ... :[

        Miksi kuvittelette edes muuta? Hyvin vaikea ymmärtää. Mutta kaiketi kuuluu asiaan, niinkuin me huomaamme.
        Ja mitä sillä on väliä vaikka tietävätkin, sairaus on sairaus eikä siitä mikskään muutu, haluat sen `salata` tai et.

        Kysy vaikka joltain lähipiiristäsi, yllätyt.


      • huoooooooooooooooooH
        ahaaaa jaaa kirjoitti:

        Kyllä tietää. Herätys nyt.. Asiasta ei vain puhuta suoraan, seläntakana `kaikki tietää`. Jos et ole ite asiaa esille ottanut niin ei muutkaa kehtaa siitä sanoa.

        Ei ihmiset tyhmiä ole, tietoisuus tästä sairaudesta kokoajan kasvaa. Lähes kaikilla on joku joka sitä sairastaa. Ja i h a n samat oireet teillä kaikilla. Ihan samat. Siksi sen tunnistaa jo pelkällä katseella kun esim hypo/ mania päällä. Ja kun suun avaa nii ... :[

        Miksi kuvittelette edes muuta? Hyvin vaikea ymmärtää. Mutta kaiketi kuuluu asiaan, niinkuin me huomaamme.
        Ja mitä sillä on väliä vaikka tietävätkin, sairaus on sairaus eikä siitä mikskään muutu, haluat sen `salata` tai et.

        Kysy vaikka joltain lähipiiristäsi, yllätyt.

        Oon kysynytki. Monet on ihmetelly vaan et miks oon yhtäkkiä iloinen ja elämää rakastava ja toisella hetkellä masentunut. Mutta eivät he mitään hypoa tajua. Suurin osa varmaan edes tiedä mikä koko sairaus on. Enkä mä sairauttani salaa mitenkään. En vaan ymmärrä miks siitä pitäis huudella joka paikassa. Ei kukaan tuolla huutele et kattokaa hei mulla on verenpainetauti. Ja kyllä mun läheiset uskaltaa suoraan sanoa miten asiat on, jos on jotain valitettavaa. Johan se on ihan tiedossa ettei hypomanioita tunnista aina edes hoitohenkilökunta ja siksi 2 tyypin bipo on vaikeammin tunnistettavissa. Maanikon kyllä tunnistaa aina. Ei kannata puhua mitään jos ei asioista sen enempää tiedä.


    • En usko

      Omien kokemusten perusteella sanoisin tämän olevan täysin yksilökohtainen asia. On totta että seksuaalinen yliaktiivisuus kuuluu lähes kaikkien bipojen "rauhattomiin" kausiin, mutta se että sortuuko bipo pettämään puolisoaan onkin sitten ihan yksilöstä kiinni. Eikä kaikki bipot edes hakeudu perinteisiin uskollisuutta edellyttäviin parisuhteisiin.

      • haluu epäperinteisee

        bipon kaa..

        :D ;D ei voi muuta sanoa.. :)

        o i k eee ss tiiiii ;D


    • 9+19

      Osasihan se biponainen alkuun kohdella hyvin ja tehdä kaiken mitä mies voi vain toivoa ja unelmissaan kuvitella!..:)
      Mutta eipä mennyt kauaakaan kun tuli se outo epävarmuus ja kaikki mahdolliset pahat asiat mitä kumppani bipon kanssa voi kokea.
      Viisi vuotta maksoin elämästäni siihen että sain pari kuukautta kokea jotain taivaallista.

      • tämäkin vielä

        Pakko sanoa yleinen huomio: Kukaan ei niin innokkaasti kerro masennuksestaan/ uupumuksestaan / böönautistaan kuin koko totuutta salaava BIPO.
        Ihan perus masennusta poteva/potenut ei siitä kyllä niin kylillä huutele. Eikä edes tule mieleen jos mieli normistuu siitä samalla innolla `avautua`. Yleensä ei ollenkaan.


    • 12+6

      Eipä kukaan kerro myöskään niin innokkaasti tai avoimesti manian tunteistaan/ teoistaan ja mitä kaikkea pahaa he silloin ovat läheisilleen saaneet aikaiseksi!

      • nevahööd

        Ei tuu heti mieleen että olis ikinä, koskaan kuullut että joku kertoisi että maniassa taas tein sitä tai tätä. Ei ei. Nyt kyllä kuullostaa epärealistiselta. Korkeintaan jtn vähä siivoilin ja muuta sen sortin shaissii.


      • hmm.... NOT!

        En ole koskaan kuullut bipolaarisesta mielialahäiriöstä kärsivän puhuvan avoimesti maniassa tekemistään asioista tai tunteistaan tuolloin muuta kuin joitain kaikkein pahimpia ylilyöntejä on saattanut anteeksi pyydellä tai sitten vähätellyt tekosiaan. Yleensä se mania aika katoaa mielestä. Masennuksesta taas saattavat hyvinkin avoimesti puhua ja sen aikaisista tunteistaan. Mania on enemmänkin sitä aikaa mikä ei selittelyjä kaipaa.


      • huohhuohhhhhhhhhhhhh
        hmm.... NOT! kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut bipolaarisesta mielialahäiriöstä kärsivän puhuvan avoimesti maniassa tekemistään asioista tai tunteistaan tuolloin muuta kuin joitain kaikkein pahimpia ylilyöntejä on saattanut anteeksi pyydellä tai sitten vähätellyt tekosiaan. Yleensä se mania aika katoaa mielestä. Masennuksesta taas saattavat hyvinkin avoimesti puhua ja sen aikaisista tunteistaan. Mania on enemmänkin sitä aikaa mikä ei selittelyjä kaipaa.

        Tähänkin on pakko vielä mainita että tunnen montakin bipoa jotka kertoo maniasekoiluistaan. En sit tiedä että kertovatko kaikkea terveille läheisilleen. Mutta vertaistuessa kyllä. Ja osa ei halua kertoa koska häpeilevät niin paljon. Sitten on myös psykoottinen mania jolloin melko varmaan ainakin osa tapahtumista on hämärän peitossa. Mut tää on taas tätä paskaa tällä palstalla kun tietämättömät yleistää ja kuvittelee omiaan.


      • klklklfvkjl
        huohhuohhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Tähänkin on pakko vielä mainita että tunnen montakin bipoa jotka kertoo maniasekoiluistaan. En sit tiedä että kertovatko kaikkea terveille läheisilleen. Mutta vertaistuessa kyllä. Ja osa ei halua kertoa koska häpeilevät niin paljon. Sitten on myös psykoottinen mania jolloin melko varmaan ainakin osa tapahtumista on hämärän peitossa. Mut tää on taas tätä paskaa tällä palstalla kun tietämättömät yleistää ja kuvittelee omiaan.

        Aivan. Täällä tykätään yleistää ja leikkiä keittiöpsykologia.
        Itse en ole pettänyt ja on bipo kakkonen. Olen tehnyt jotain muuta typerää ja aina alkoholin vaikutuksen alaisena. Niitä häpeän suuresti.


      • Kerran 90-luvulla
        klklklfvkjl kirjoitti:

        Aivan. Täällä tykätään yleistää ja leikkiä keittiöpsykologia.
        Itse en ole pettänyt ja on bipo kakkonen. Olen tehnyt jotain muuta typerää ja aina alkoholin vaikutuksen alaisena. Niitä häpeän suuresti.

        Itseltäkin II-tyypin versio tästä häiriöstä löytyy ja pettämistä on ehtinyt minun osaltani tapahtua yhden kerran ja silloinkin kännissä alle 18-vuotiaana suhteessa joka oli enemmänkin pano- kuin parisuhde, ainakin näin jälkeen päin katsottuna. Kauhean morkkiksen siitä sain ja myöhemmin sain tietää että minuakin oli tuossa suhteessa petetty, eikä miehellä mitään bipoa ollut


    • lamaantunut

      Voisiko joku selittää tuon mania ja hypomania jaksot? Parisuhde kaksisuuntaisen mielialaäiriöisen kanssa ei tunnu toimivan millään, enkä edes ole suhteessa, mutta alku juttussa, kunnes hän kertoi tuon mielialahäiriön.

    • never

      Mä olen bipo ja ollut 8 vuotta parisuhteessa missä ei olla petetty.2 kertaa tänä aikana minulla on ollut mania joka on muuttunut psykoosiksi ja kummallakin kertaa kestänyt aikansa ennenkuin päässyt sairaalaan. aiemmassa liitossa kanssa eri vaiheita ollut mutta uskollisena pystynyt olemaan.Nyt minulla on toimiva lääkitys ja jo vuosia ollut tasainen mieliala.

    • Anonyymi

      Järkyttävää, miten tunnepuolta ei biboilla ole lainkaan.

    • Anonyymi

      Kyllä, erosin kirkosta toki.

      Ja suomalainen vaimo lähti tottakai.

      Uskoton tälle paikalle ja kulttuurille, aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe