Miksi avoliitossa?

miksi, miksi, miksi

Siis miksi olette avoliitossa, miksi ette ole menneet nailisiin? Sytä kyselisin.

26

353

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Saanko suomennoksen mitä tarkoittaa ''nailisiin'' :D

      • Kui?

        Nillin nillin. Et vaan voi ymmärtää.

        Minä kysyisin miksi pitäisi mennä naimisiin. Jos muutenkin asiat sujuvat, ei ole yhteisiä lapsia ja omaisuudesta voidaan sopia puhumalla...


      • Kyl panee näinkin.
        Kui? kirjoitti:

        Nillin nillin. Et vaan voi ymmärtää.

        Minä kysyisin miksi pitäisi mennä naimisiin. Jos muutenkin asiat sujuvat, ei ole yhteisiä lapsia ja omaisuudesta voidaan sopia puhumalla...

        Olen ollut avoliito(i)ssa noin 45 vuotta, no useamman eri naisen kanssa elikkä yhteensä. Kerran olen ollut kihloissa hetken aikaa.
        Eipä ole osunut pirtaan että olisi edes vähääkään miettinyt avioliittoa. Susiparina on nautinnollisempaa naida, avioliitto rutiinnuttaa ja tappaa halut.
        Niin ja vieraisiinkin on helpompi poiketa kun on vaan avoliitossa eikä ole tarvinnut vannoa uskollisuutta (teennäisesti) pyhän alttaritaulun ja papin edessä.


    • yksi vaan

      Haluamme elää saman katon alla, se helpottaa yhdessä olemista kun ei tarvitse reissata edestakaisin asuntojen väliä, on myös huomattavasti halvempaa kuin kahdessa asunnossa.

      Naimisiin emme ole menneet, koska suhde ei ole vielä niin vakaalla pohjalla, eikä nyt olisi varaakaan sellaisiin häihin jotka haluaisimme.

      • Ei hyvältä näytä.

        Saman katon alla...ei vielä vakaalla pohjalla...?


      • jahhskjbsa

        "...koska suhde ei ole vielä niin vakaalla pohjalla"

        Miksi sitten olette avoliitossa kun suhde ei ole vielä niin vakaalla pohjalla? Onko hän sinulle joku varasijalla oleva mies?


    • mek

      Paras syy on se että jos josku erotaan niin menee vain se yhteinen omaisuus jakoon ja ei tartte mistään säästöistä tai mahdollisista perinnöistä maksaa turhaan ex puolisolle ja tama on hyvä syy ettei tule liian kalliita panoja.

    • …………..

      Ei nyt ole ilmennyt syytä mennä naimisiin. Suhde toimii ilmankin, lapsia ei ole, omaisuuden jako on selvä - ja jos haluaa pitää mukavat juhlat, muitakin syitä löytyy :)

    • Faktat

      Olen kilhoissa ja avoliitossa, ilman kihloja en olisi suostunut muuttaa yhteen!
      Yksin on parempi asua jos ei ole varma toisesta, mutta jos se on elämänkumppani niin silloin pitää mennä naimisiin ja jos toinen ei halua ei se sitten rakasta!

      • Panoja222

        Ylipäänsä kannattaa miettiä "ettei tule liian kalliita panoja "


      • Panoillakin hintansa
        Panoja222 kirjoitti:

        Ylipäänsä kannattaa miettiä "ettei tule liian kalliita panoja "

        ASIAA.


    • 1 + 16

      Kaikkihan melkein ovat ensin avoliitossa, kun ei naimisiin kuitenkaan suoraan hypätä. Voisin kysyä vastakysymyksen että miksi siitä pitäisi vielä ottaa ylimääräinen askel avioliittoon? Mitä se muuttaisi? Uskotko että sitten ei enää voisi erota? Tai että suhde olisi yhtäkkiä jotenkin "oikeampi" kuin aiemmin? Avioliittohan on pelkkää juridiikkaa, se ei ihmisten mielen ja sydämen liikkeitä muuten hetkauta suuntaan tai toiseen. Kyse on lähinnä omaisuus- ja perintäasioista.
      Jos ihminen todella haluaa sitoutua toiseen, se ei vaadi mitään sen kummempaa virallistamista. Jos taas haluaa toisesta eroon, sitä ei estä mikään paperinpala.

      • piparminttuli

        He 1 16 olet väärässä. Itse olin tuota sama mieltä kanssasi siihen saakka kunnes menimme naimisiin.
        Avioliitto ei ole pelkkää juridiikkaa. Olen ollut pitkään avoliitossa ja nyt aika kauan naimisissakin (saman miehen kanssa) Ja täytyy myöntää että on ihan eri asia olla avoliitossa ja avioliitossa. Suhde muuttuu. Siitä tulee merkityksellisempi. Kumpikin on sitoutunut toiseen. Puolisoni on ihan sama mieltä kanssani. Jotenkin sitä on vaikea selittää, mutta tunnetasolla se muuttuu paremmaksi. Vois kai sanoa että viini on kypsynyt. Eikä se ole etikkaa.

        Avoliitto on ihan hyvä siihen saakka kun ei olla varmoja onko toinen se ihminen jota oikeasti rakastaa ja jonka kanssa haluaa elää elämänsä.


      • eri tuntemukset
        piparminttuli kirjoitti:

        He 1 16 olet väärässä. Itse olin tuota sama mieltä kanssasi siihen saakka kunnes menimme naimisiin.
        Avioliitto ei ole pelkkää juridiikkaa. Olen ollut pitkään avoliitossa ja nyt aika kauan naimisissakin (saman miehen kanssa) Ja täytyy myöntää että on ihan eri asia olla avoliitossa ja avioliitossa. Suhde muuttuu. Siitä tulee merkityksellisempi. Kumpikin on sitoutunut toiseen. Puolisoni on ihan sama mieltä kanssani. Jotenkin sitä on vaikea selittää, mutta tunnetasolla se muuttuu paremmaksi. Vois kai sanoa että viini on kypsynyt. Eikä se ole etikkaa.

        Avoliitto on ihan hyvä siihen saakka kun ei olla varmoja onko toinen se ihminen jota oikeasti rakastaa ja jonka kanssa haluaa elää elämänsä.

        "Siitä tulee merkityksellisempi. Kumpikin on sitoutunut toiseen."

        Jaa, meillä ei tullut muuta muutosta kuin se, että mies piti minua niin itsestään selvyytenä ettei häntä paljon kotona näkynyt.. alkoi elää kuin sinkkumies huidellen omissa menoissaan, kun minä hoidin sillä aikaa lapset ja kodin.

        "Avoliitto on ihan hyvä siihen saakka kun ei olla varmoja onko toinen se ihminen jota oikeasti rakastaa"

        Höpsis. Kyllä oikeasti rakastaa ilman avioliittoa tai avoliittoa ja kihlojakin. Juuri kihlauduin uuden mieheni kanssa, eikä liitto tai rakkaus siitä muuksi muuttunut. Samalla rakkauden voimalla mennään, eikä asuta edes yhdessä, enkä enää tällä iällä haluakaan. Mies halusi kihlat rakkauden osoitukseksi, vaikka ilman kihlaustakin se oli selvää.

        Surkeaa, jos ihmiset eivät pysty rakastamaan ja sitoutumaan vaikka loppuelämäksi, jos ei ole tehnyt jotain valoja ja lupauksia jonkun instituution sanelemana.


      • eronnut mies
        eri tuntemukset kirjoitti:

        "Siitä tulee merkityksellisempi. Kumpikin on sitoutunut toiseen."

        Jaa, meillä ei tullut muuta muutosta kuin se, että mies piti minua niin itsestään selvyytenä ettei häntä paljon kotona näkynyt.. alkoi elää kuin sinkkumies huidellen omissa menoissaan, kun minä hoidin sillä aikaa lapset ja kodin.

        "Avoliitto on ihan hyvä siihen saakka kun ei olla varmoja onko toinen se ihminen jota oikeasti rakastaa"

        Höpsis. Kyllä oikeasti rakastaa ilman avioliittoa tai avoliittoa ja kihlojakin. Juuri kihlauduin uuden mieheni kanssa, eikä liitto tai rakkaus siitä muuksi muuttunut. Samalla rakkauden voimalla mennään, eikä asuta edes yhdessä, enkä enää tällä iällä haluakaan. Mies halusi kihlat rakkauden osoitukseksi, vaikka ilman kihlaustakin se oli selvää.

        Surkeaa, jos ihmiset eivät pysty rakastamaan ja sitoutumaan vaikka loppuelämäksi, jos ei ole tehnyt jotain valoja ja lupauksia jonkun instituution sanelemana.

        Avioliitto on laillistettua rosvousta.

        Kun tuli niitä lapsiakin tehtyä...


      • 1 + 16
        piparminttuli kirjoitti:

        He 1 16 olet väärässä. Itse olin tuota sama mieltä kanssasi siihen saakka kunnes menimme naimisiin.
        Avioliitto ei ole pelkkää juridiikkaa. Olen ollut pitkään avoliitossa ja nyt aika kauan naimisissakin (saman miehen kanssa) Ja täytyy myöntää että on ihan eri asia olla avoliitossa ja avioliitossa. Suhde muuttuu. Siitä tulee merkityksellisempi. Kumpikin on sitoutunut toiseen. Puolisoni on ihan sama mieltä kanssani. Jotenkin sitä on vaikea selittää, mutta tunnetasolla se muuttuu paremmaksi. Vois kai sanoa että viini on kypsynyt. Eikä se ole etikkaa.

        Avoliitto on ihan hyvä siihen saakka kun ei olla varmoja onko toinen se ihminen jota oikeasti rakastaa ja jonka kanssa haluaa elää elämänsä.

        Tässä se juuri nähtiin. Sinulla piparminttuli noin ja toisella eri tavalla. Eli pääsemme lopputulokseen, että jokainen tarina on erilainen ja jokaisen suhteen lujuuden ratkaisevat aivan muut asiat kuin virallinen siviilisääty.


    • amandaTee

      Emme koe tarvetta mennä naimisiin nyt. Yhdessä ollaan asuttu ja omistettu asunto jo jonkun aikaa. Koen meidän olevan toisiimme täysin sitoutuneita ilman naimisiinmenoa, rakastan puolisoani yhtä paljon jokatapauksessa ja tahdon viettää loppuelämäni hänen kanssaan. En tarvitse siihen sormusta tai lupausta väkijoukon kuullen. Eikä me kirkossa sanottais Tahdon, mikä on se alkuperäinen ajatus avioliitosta, että jumalan silmien edessä jne..
      Jos joskus lapsen teemme, saattaa olla että nimet paperiin käydään kirjoittamassa.

    • kirvesmiehenmuija

      Kyllä avioliitto ja avoliitto on ihan eri asia. Suhde on myös erilainen. Sitä todellakin on vaikea kuvailla kuten Piparminttuli sanoi.

      Itse olimme avoliitossa jos silloin kun suomessa ei saanut edes vuokra-asuntoa avoliitossa olevat. Eli tosi kauan sitten. Mutta naimisiin menon jälkeen sen eron huomasi.

      Se todellakin on kuin kypsynyttä viiniä.

    • Vauraat tyhmät

      Kun pienessä suvussa on perheen ainoa poika avoliitossa - ei lapsia - niin kuinka hänen perintönsä tullaan jakamaan? Poika perii aikanaan kohtalaisen varakkaat vanhempansa, on itse hyväpalkkaisessa virassa, eikä hänenkään omaisuutensa pieni ole. Ikää on pariskunnalla n. 50 v. joten jälkikasvua ei enää ole tulossa.
      Viekö valtio miehen perinnön aikanaan, vai saako avovaimo siitä mitään? Tai jospa avovaimo kuoleekin ensin, niin valtio vie kaiken, niinkö?

      • Vauraat tyhmät

        Tässä tapauksessa ei kuolema ole lähelläkään, joten mietintäni on ihan teoriaa. Jos ja kun miehen vanhemmat kuolevat, hän jää ainoaksi perilliseksi ja perii varakkaiden vanhempiensa koko omaisuuden.
        Ihmettelen vain sitä, miten avovaimon käy, jos hän jää avoleskeksi. Kun ei muita omaisia ole, niin eikö valtio peri? Kuinka pian se hyökkää omaisuuden kimppuun?
        Muistan erään muusikon, joka kuoli yksinään kaupungin vuokrayksiössä. Sukulaiset asuivat kaukana, joten eivät olleet heti paikalla. Kun tulivat parin viikon kuluttua, oli kaupunki tyhjentänyt huoneen ja vienyt kaatopaikalle muusikon sävellystyön alkuperäiskappaleet ja muuta korvaamatonta. Perusteluna, että asuntoon olisi uusi tulija.
        Silloin ei ainakaan aikailtu.


    • utan rinkula

      Eikun vanhemmat perii, jos ovat elossa. Jos ei, sisaret ja veljet. Valtio tulee aika pian mukaan, mut sitä omaisuutta voi hyvällä syyllä anoa valtiolta. Häissä ja häiden katseleminen tuo kyllä mieleen, että voi isovee mitä pullshittiä tämä hääseremoniatouhu on. Ei vaan jaksa avioliitto kiinnostaa, jokainen tekee niinkun tykkää ja elämässään haluaa. Vieraissa voi käydä oli naimisissa tai ei, ja taitaa aika usein avioliitossa juuri näin tapahtua, jos jossakin. Et eipä se aamen taida sitä liittoa pahemmin korottaa minkäänlaisiin potensseihin..arki koittaa ennemmin tai myöhemmin

    • jotai vanhaa

      Äijä ei o kosinu, se o se syy.
      Ja miksen minä kosisi? Homma o miesten, et sori!

    • Avoliittotar

      Edellinen avoliitto josta jo kolme aikuista lasta kesti 17 vuotta ja nykyinen on kestänyt kohta 10 vuotta. En voisi olla enempää sitoutunut kun ollaan miehen kanssa 24 h yhdessä niin töissä kuin kotonakin. Onneksi sentään omat harrastukset. Avoliittoni ovat kestäneet pitempään kuin keskiverto avioliitot tänä päivänä kestävät kysyn miksi vielä naimisiinkin pitäisi mennä?

    • Seksi on kuin kihlat

      Avovaimoni suu on kuin kihlasormus ja niin usein ja kauan kun hän ottaa suihin, tunnen että olemme kihloissa ja kuin luodut toisillemme.

    • Lapset.

      Olen avoliitossa, koska minulla on lapsia edesmenneen puolisoni kanssa ja asuntoni on osin velkainen. Jos avioituisin, miehellä olsi asumisoikeus jos kuolisin siemmin ja lapset jäisivät maksamaan perikunnan asuntoa miehen siinä asuessa. Eli olen avoliitossa lasten vuoksi.

    • suburbantribe

      Ei mitään tarvetta paperille. Olemme molemmat itsenäisiä, vaikka suhteessa olemmekin.

      Kaikki likkakaverini, jotka ovat menneet naimisiin, ovat yhtäkkiä taloudellisesti riippuvaisia miehistään. Ei kiinnosta elää kenenkään, edes sen kumppanin siivellä.
      En vaan halua että minusta tulee kontrolloivaa kotihirmua, kuten näyttää monesta kuoriutuneen. Eli avioliitto on itselleni enemmän vältettävä, kuin tahdottava asia.

      En silti koe ettemmekö olisi sitoutuneita toisiimme -what ever that mean...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe