Mistä apua?

Cast_away

Hei! Oon 25-vuotias nuori tyttö. Mistä mun pitäisi lähteä hakemaan apua? Siis kun en tiedä, mistä aloittaa. Olen siis pohtinut terapiaan menemistä, mutta mitä muuta voisi tehdä. Mulla siis vanhempi, jonka epäilen olevan narsisti. Kärsin ainakin masennuksesta, ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä. Varsinkin kohta kaksi vuotta sitten oli itsetuhoisia ajatuksia koko ajan, kun romahdin sitten lopulta. Edeltävän vuoden olinkin sitten riidellyt vanhempieni kanssa kunnolla, yrittänyt muuttaa hyvin kauas jotta saisin opiskella rauhassa. Aattelin, että kunhan saan valmistuttua voin mennä töihin ja pysytellä siellä kauempana hyvällä syyllä eikä tarvitse enää taloudellisesti turvautua koskaan vanhempieni apuun ja että maksan heille vanhoja velkoja pois. Olin kuitenkin epävarma alavalinnastani ja todella väsynyt. Minua myös syytettiin toisen vanhemman sairasteluista. Kävin vanhemmillani ja romahdin. Menetin pitkäaikaisen kumppanini (jätin hänet, koska minulla ei ollut enää voimia kaukosuhteeseen. Hän oli kuitenkin aina puolellani, puolusti minua vanhemmiltani. Hänen vanhempansa olivat minulle todella tärkeitä, hänen äitinsä kutsui minua jopa tyttärekseen ja vietti minun kanssani aikaa).

Oikeasti suurin motivaatio viime vuosien aikana valmistumiseeni oli juuri tuo että pääsisin perheeni otteesta. Tosi surullista kun ajattelee, ei varmaan monella nuorella ole opiskelujen motivaationa tuota, että on sitten "vapaa" painostuksesta.

En nyt sitten voinut tätä ilman kyyneleitä näköjään kirjoittaa, alkoi väkisinkin tipahdella kun puhuin exäni perheestä. Todella ihania ihmisiä.

Tää mun avunhakeminen tulee liian myöhään. En tunnistanut merkkejä itsessäni, kun väsyin.

22

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cast_away

      Entä miten voisin auttaa toista vanhempaani? Hän kärsii, mutta en uskalla sanoa näistä asioista jos hän kertookin siitä toiselle vanhemmalle, koska kaikkea käytetään aina minua vastaan.

      Ja jotenkin tuntuu, että tämä toinen vanhempi on niin väsynyt tilanteeseen, että on itsekin ehkä saanut vähän tällaisia piirteitä. Mutta siis ei osaa kuitenkaan puolustautua sen paremmin kuin minäkään. Usein asettuu kuitenkin toisen vanhemman puolelle riitatilanteissa, ehkä se on helpompaa niin.

      • Cast_Away

        Ketään ei kiinnosta auttaa täällä? Oikeesti?


      • -tytär-
        Cast_Away kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta auttaa täällä? Oikeesti?

        Itsensä voi repäistä irti tällaisesta vanhemmuus suhteesta. Pelasta itsesi. Toinen vanhempi kyllä huolehtii itsestään. Hän on puoliso ja näin valitsee itse kulkemansa tien. Älä sotkeudu siihen. Se ei ole lapsen tehtävä.

        Äläkä ota vastaan taloudellista tukea vanhemmiltasi. Ikäsi puolesta olet kykenevä jo elättämään itsesi. Ikävää, kun katkaisit välisi niihin ainoisiin ihmisiin, jotka tukivat sinua. Mutta se vahinko on nyt jo tapahtunut. Mielenterveystoimistosta/lääkäri voit saada tukea, jos asiat käy liian raskaiksi.


      • Cast_away
        -tytär- kirjoitti:

        Itsensä voi repäistä irti tällaisesta vanhemmuus suhteesta. Pelasta itsesi. Toinen vanhempi kyllä huolehtii itsestään. Hän on puoliso ja näin valitsee itse kulkemansa tien. Älä sotkeudu siihen. Se ei ole lapsen tehtävä.

        Äläkä ota vastaan taloudellista tukea vanhemmiltasi. Ikäsi puolesta olet kykenevä jo elättämään itsesi. Ikävää, kun katkaisit välisi niihin ainoisiin ihmisiin, jotka tukivat sinua. Mutta se vahinko on nyt jo tapahtunut. Mielenterveystoimistosta/lääkäri voit saada tukea, jos asiat käy liian raskaiksi.

        Juuri tätä yritin ennen tuota romahdusta. Halusin olla taloudellisesti riippumaton jne. ja siksi muutin kauas. Mutta kun olen edelleen opiskelija niin en voi vielä lähteä. Tuolloin oli niin hirveät paineet valmistumisen suhteen että ois pitänyt ottaa rauhallisemmin, opiskelin alalle jota en tuolloin kokenut edes omaksi ja se tuntui ristiriitaiselta.


      • -tytär-
        Cast_away kirjoitti:

        Juuri tätä yritin ennen tuota romahdusta. Halusin olla taloudellisesti riippumaton jne. ja siksi muutin kauas. Mutta kun olen edelleen opiskelija niin en voi vielä lähteä. Tuolloin oli niin hirveät paineet valmistumisen suhteen että ois pitänyt ottaa rauhallisemmin, opiskelin alalle jota en tuolloin kokenut edes omaksi ja se tuntui ristiriitaiselta.

        No, et varmasti ole ensimmäinen nuori, joka vaihtaa suuntaa kesken opiskelujen. Muista, että sinä valitset juuri sen alan itsellesi, johon tunnet kiinostusta. Et sitä alaa, joka on vanhempiesi mielestä sinulle se "juuri oikea".

        Monet nuoret tekevät töitä opiskelun ohessa. Rahottaikseen omaa, vanhemmista riippumatonta elämää. Narsistivanhempien kanssa ei ole koskaan helppoa. Mutta välimatka antaa mahdollisen rauhallisempaan elämään.


      • Cast_away
        -tytär- kirjoitti:

        No, et varmasti ole ensimmäinen nuori, joka vaihtaa suuntaa kesken opiskelujen. Muista, että sinä valitset juuri sen alan itsellesi, johon tunnet kiinostusta. Et sitä alaa, joka on vanhempiesi mielestä sinulle se "juuri oikea".

        Monet nuoret tekevät töitä opiskelun ohessa. Rahottaikseen omaa, vanhemmista riippumatonta elämää. Narsistivanhempien kanssa ei ole koskaan helppoa. Mutta välimatka antaa mahdollisen rauhallisempaan elämään.

        Ensinnäkin, en vaihda alaa enää koska olen jo hyvin pitkällä. Ala ei itseasiassa tunnukaan enää huonolta vaihtoehdolta, koska voin auttaa huonossa asemassa olevia.

        Toiseksi, en valinnut alaa vanhempieni vuoksi. Olisin halunnut vaihtaa alaa, mutta minua painostettiin. Koulun keskeyttäminen on tosin sallittu muille sisaruksille, mutta ei minulle vaikka kyse olisi ollut nimenomaan alan vaihdosta eikä edes koulun jättämisestä.

        Tarkoitat varmasti hyvää, mutta tajuatko ollenkaan että ehkä mulla ei ole ollut voimia tehdä töitä opintojen ohessa? Tällähetkellä en edes saa tehdä niitä. Kaikella kunnioituksella, mutta erittäin huono neuvo että tekisin töitä opiskelujen ohessa.

        Tosin täytyy myöntää, että tuolloin kun yritin irtaantua yritin etsiä niitä opiskelujen ohessa tehtäviä hommia, mutten päässyt edes lidlin kassalle.

        Olen tosin tyytyväinen että en päässyt, koska jaksamiseni oli jo menossa niin surkeaan suuntaan.


    • Apua tarjolla

      http://www.narsistienuhrientuki.fi/

      Minulla oli seurustelusuhde narsistiin kuten suurimmalla osalla täällä kirjoittavista mutta on myös muita keillä narsistivanhempi.

      Ota yhteyttä tuohon tukiryhmään. Voimia sinulle.

      • Ei hän tarvi tukee!

        Hän on selvä trolli!!!


    • Näkymätön Ninni

      Juttele ystävillesi.
      Ota etäisyyttä vanhempiisi.
      Keskity omaan elämääsi ja omaan kehitykseesi.
      Lue täältä näitä kertomuksia ja vertaa niitä omiin kokemuksiisi.
      Hae tukea ammattiauttajilta, jos omat voimat loppuvat.

      Itselläni myöskin narsistivanhemmat (2) ja pari romahdusta takana.
      Pidän yhteyttä vanhempiin, mutta minimisti.
      En odota heiltä enää yhtään mitään.
      Olen kohtelias ja hoidan velvollisuuteni, mutta vedän rajani ja olen etäännyttänyt itseni tunnetasolla.

      Toipuminen on pitkä prosessi ja edellyttää syvää tutustumista itseen.
      Nyt, keski-ikäisenä alan vihdoinkin nähdä vanhempani selkeästi ja itsenäistyä tunnetasolla.
      Katkeruus ja jatkuva järkytys ovat lähes kadonneet, samoin kuin krooninen masennus.
      Olen joutunut etsimään ja kitkemään myös itsestäni narsistisia, dramaattisia parisuhdemalleja ja käytöstä.
      Tällähetkellä tunnen vanhempiani kohtaan jonkinlaista kypsän ihmisen lämpöä (sillä hyviäkin asioita on ollut ja on) ja sääliä.

      Vanhempien kanssa en usko, että mitään lopullista hyvän asenteen mallia edes on. Se on elinikäinen prosessi, jossa välillä päästään eteenpäin ja välillä taaksepäin.

      Sisarukset ovat vanhempieni klooneja. Heihin en pidä yhteyttä ainakaan tällä hetkellä.

      Omasta elämästäni ja itsestäni koitan karsia kaiken repivän ja raastavan draaman.

      Sinun tärkein tehtäväsi on itse kasvaa onnelliseksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi ja viettää kiva elämä. Se edellyttää paljon hommia.

      Arvosta itseäsi, äläkä altista itseäsi tuhoavaan tai satuttavaan vuorovaikutukseen sellaisten kanssa, jotka eivät sinua arvosta.

      Halaus!

      • -tytär-

        Viisas kirjoitus selviytymisestä. Minulla myös narsistivanhemmat.


      • Cast_away

        Kiitos!

        Yritin jutella kaverilleni, mutta hän vain sanoi että mun vanhemmat on jo niin vanhoja että kannattaa viettää heidän kanssaan aikaa ettei kadu jne. En kertonut että epäilen toisen vanhemmistani olevan narsisti, mutta mainitsin näistä kontrolloinneista ja muista eikä kukaan ulkopuolinen oikeasti tajua että tämä ei ole mitään "kapinaa" tai sellaista. Ei kukaan halua tuntea tämmöistä vanhempiaan kohtaan.

        Mua inhottaa että olen aina tilivelvollinen, mua kiristetään jos jossain asiassa olen vaikka ihan vaan eri mieltä eikä liittyisi johonkin asiaan, mulle saa puhua rumasti mutta kuitenkin sanotaan että mun pitäisi kunnioittaa mutta mistähän se malli kunnioitukseen tulee, esitetään ettei kuulla mun kysymyksiä jos juttelen jotain kun ei tarvii vastata, jos olen jotenkin tämän vanhemman tiellä hän ei kysy "voisitko siirtyä" vaan siis kävelee niinkuin minua ei olisikaan siinä ja siis töytäisee eikä edes katso taakseen. Olen joissakin tilanteissa ollut epävarma omasta turvallisuudestani, vaikka ei hän ole koskaan väkivaltainen ollut. Joskus tuntuu etten oikein tiedä kuka olen ja mitä haluan. Päätökset olen tehnyt usein muiden perusteella ja kysyn aina muiden mielipidettä. Elämä pelottaa minua, pelkään ihan tavallisia arkirutiineja ja asioita.

        Ja siis meidän perheessä kaikki voi huonosti, mutta kun sanon mitä siinä on vikana (en siis puhu siitä että on narsisti vaan kerron ajattelumalleista heille), niin viesti ei vaan mene perille. En enää edes yritä sanoa näistä pielessä olevissa asioista. Ei mun mielipiteillä ole väliä. Jo ennen kuin koskaan tulin ajatelleeksi että vanhemmallani voisi olla tälläinen persoonallisuushäiriö, olin pohtinut samaa ensimmäisen poikaystäväni kohdalla.. Hän oli todella hurmaava varsinkin alussa ja kehui aina itseään, ihmettelin miten hän oli kerennyt kaikkia kieliä opiskelemaan ja yritti muuttaa minua ex-tyttöystävänsä näköiseksi.. Vertasi aina tähän. Se päättyi aika nopeasti ja yhtäkkiä, mutta onneksi sitten tapasin tuon entisen kumppanini ja hänen perheensä, josta aiemmin mainitsin. Hän sai minut sitten tajuamaan asioita ja tietysti yritin sitten saada perheeni tajuamaan, miten vääristyneitä asiat ovat... enkä silloinkaan tajunnut että kyseessä voisi olla tämä nph, mutta puhuessani heille yritin usein selittää kuinka koin olevani syntipukki.

        Onneksi olen kuitenkin löytänyt tämän termin ja nämä palstat. Välillä olen kokenut syyllisyyttä siitä, että saako näin omasta perheestään ajatella. En oikein välillä osaa hahmottaa, missä menee se raja mikä on perheessä oikein ja mikä ei. Mun rajat on kuitenkin ylitetty monesti, niin koen. Kaikkea tarkkaillaan, kaikesta valitetaan, epäloogisia sääntöjä, sääntöjä jotka ei päde kuin tiettyihin ihmisiin, ei mitään oikeaa perheen kanssa vietettyä aikaa.

        Ehkä siihen romahdukseen liittyi juuri se, että kun muutin pois tunsin itseni ensin "normaaliksi" ja tiesin paremmin mitä tahdoin kunnes tajusin että vanhempieni ajattelutapa ohjasi minua edelleen ollessani yksin ja tajusin etten oikeasti tiennyt mitä elämältäni haluan. Eli siis en tuntenut olevani kokonainen kun olin poissa, vain haamu.

        Mulle tulee välillä syyllinen olo, kun kirjoitan täällä näitä juttuja. Meillä kun on varsinkin korostettu aina sitä, että perheen asioista ei saa kertoa ulkopuolisille yhtään mitään. Ei edes kuulemma kavereille. Eikä koskaan luoteta, ettei olla kertomassa jos luvataan ettei kerrota. Toistetaan vaan puoli tuntia ja aina uudelleen ja uudelleen että tätä ei kerrota ja sitten ne syyt (kauhuskenaariot) miksi ei. En oo koskaan oikein avautunut kavereilleni, en luota keneenkään. Ehkä juuri tästä syystä, en tiedä. Pelkään että jos kerron asioita, niitä käytetään minua vastaan. Siksi en ole pystynyt puhumaan. Ja siinä varmaan osa syy masennukseen ym., kun en osaa puhua asioista. En oikein itsekään pysty nimeämään epäkohtia ja omia tuntemuksiani.

        Muistan kun minua hyväksikäytettiin, en uskaltanut kertoa vanhemmilleni koska pelkäsin sen menevän omaksi syykseni. Olen kateellinen niille, joilla on ollut mahdollisuus puhua vanhempiensa kanssa asioista ja viettää heidän kanssaan aikaa. En uskalla ehkä koskaan hankkia lapsia enkä lapsena leikkinyt kotileikkejä. Nyt vasta on herännyt ehkä jonkinlainen haave omasta perheestä (ihan pieni haave) ja jos sellainen joskus olisi, niin varmistaisin etteivät omat lapseni koskaan tuntisi itseään ei-toivotuiksi. Mutta silti minua pelottaa, että jos minusta tulee samanlainen tai jos en hallitse perustaitoja vanhemmuuteen. En tiedä, mutta luulen että olen jo liian vanha ennen kuin minusta tulee tarpeeksi kypsä siihen. Pelkään myös, että entä jos vahingossa rakastun narsistiin. On tää melkoinen limbo.


    • samaakokenut

      Jännä, mulle sanotaan samaa ja lohdutetaan että ne kuolee kuitenkin pian. Se saa mut vaan enemmän sekasin, onhan mun tunteet muutenkin niin ristiriitaiset. Haluaisin että lapsuuteni olisi ollut erilainen, ja vanhempani olisi aina ollut sellainen kun parhaimpina päivinä osaa olla. Mäkin kysyn aina muiden mielipidettä kaikkeen, kai sitä on tottunu et oma mielipide on aina väärin. Mäkin inhoon sitä, et tuntuu ku mun ihon alle uitais joka kerta kun tapaan sen vanhempani, se utelee kaikki tiedot jotenki, enkä haluu suututtaa sitä. Pelkään et se huomaa jos saaan jotain. Toi haamutuntemus on kai aika monilla traumatisoituneilla. Muakin pelottaa kertoa näistä asioista edes netissä. Mäkin muistan ku noita kauhuskenarioita lapsuudessa toisteltiin, poliisit tulee, joudut lastenkotiin ja blaablaajne. Niinhän narsisti tekee, kaikkea luottamuksellista mitä kerrot, käytetään jossain vaiheessa sua vastaan. Varsinkin jos se asia on yhtään kipee itelle. Mä en varmaan aio koskaan perhettä perustaa, pelkään liikaa kans et musta tulee samallainen kun isäni.

      • Cast_away

        Kirjotin sulle pitkän vastauksen, mutta kone sammui kesken kaiken enkä nyt enää muista mitä mun piti sanoa tai kysyä.

        Mutta.... Onko sulla silleen että jostain syystä kerrot vanhemmille kaiken mitä tapahtuu, mutta et kavereillesi?

        Entä antaako kaverit tai muut hlöt ihan erilaisen käsityksen sulle sun käytöksestä kuin kotona? Jopa päinvastaista palautetta?


    • samaakokenut

      Korjaus: "Pelkään et se huomaa jos salaan jotain." ^^

    • Wilson pallo

      Ensimmäisenä mene terapiaan toiseksi mene terapiaan ja kolmanneksi mene terapiaan. Älä mieti muiden auttamista, avun tarvitsija olet nyt sinä, et kykenisi auttamaan ketään ennenkuin itse olet tervehtynyt.

      • Cast_away

        Thanks, Wilson!

        Pallo on alkanut puhumaan, tippuikohan nyt viimeinenkin mutteri tästä kookoksesta.. :D

        Tällä hetkellä olen harkinnut narsistien uhrien tukiryhmään ilmoittautumisesta, mutta pääseekö sinne ilman mitään lähetteitä vai tartteeko jotain papruja ym.? Entä miten voisin käydä siellä salaa (en halua että sana leviää perheeseen)? Kauanko ne kestää kerrallaan? En asu keskustassa, joten...

        Tiän, että aikamoinen sotku voi tulla jos nyt aletaan yhdessä koko perheenä ruotimaan tätä, en tiedä uskallanko kertoa toiselle vanhemmalleni koskaan. Pelkään että hän kieltää koko asian tai että asiat vain pahenevat. Hän on semmoinen kiltti luonne ja huolehtii kaikista. :( Nää toisen vanhemman piirteet on voimistuneet (niinkuin vanhemmille ikäryhmille usein käy) ja alkanut tulla muistihäikkää, pitääkö mun pelätä että tää toinen vanhempi voi joutua fyysisen väkivallan kohteeksi? Ei ole varmaankaan joutunut, mutta ei voi olla 100% varma. Kun tosiaan nuo piirteet jotenkin voimistuneet nyt.


    • Minkä nuorena oppii

      Hyvä, kun olette löytäneet tänne ja alkaneet oivaltaa asioita ja avautua.

      Ensiksikin: Luottakaa omaan kokemukseeni ja arvostelukykyynne.
      Kyllä nuo ovat narsistin tapoja toimia, joita kuvailette.

      Narsismi on juuri se pala, joka saa koko sirpaleisen, epäloogisen ja groteskin palapelin napakasti kokoon niin, että siitä muodostuu selkeä kuva.
      Kyllä tekin varmasti olette yrittäneet koko elämänne ymmärtää ja ennakoida täysin epäloogista, outoa ja vierasta, arvaamatonta toimintaa perheessänne, edistymättä yhtään mihinkään.

      Kun narsistipalan vihdoin löytää, onkin kaikki äkkiä selkeää ja ymmärrettävää.
      Se on niin konkreettinen vahvistus "keittiöpsykologille", kuin vain voi olla.

      Hienoa on, jos tuon palan löytää jo noin nuorena ja voi alkaa rakentaa itseään tietoisena ja ottaa etäisyyttä narsistiin.

      Kyllä siinä vahvistuu ja tulee varmemmaksi, kun ottaa lisää askeleita ja saa itseään kasaan pikkuhiljaa.
      Hitaasti alkavat asiat ja itse aukeamaan ja oma persoonakin alkaa jäsentymään ja kokemukset nimetään, kun rohkeus ja ymmärrys kasvaa.

      Lapsuuden traumojen käsittely vie paljon aikaa ja energiaa, eikä ole mukavaa, mutta onneksi se on palkitsevaa ja kun nuorena jo oivaltaa noin paljon asioita, niin kurjaa elämää on vähän takana ja hyvää, itsenäistä ja ahdistuksesta ja masennuksesta vapaata elämää on paljon edessä.

      Se on kuin iso siivousurakka, jonka edessä täytyy vaan kääriä hihansa, niin sitten se on joku päivä tehty ja kaikki kokemukset ovat omilla paikoillaan ja sisällä on siistiä ja puhdasta.

      Edelleenkin, kannattaa keskittyä omaan elämään ja tekemään itselleen tärkeitä asioita. Samalla voi käsitellä traumojaan ja katsella vähän ulkopuolisena, nyt tietoisesti narsistin touhuja.
      Heitä ei kannata yrittää valistaa. Eivät he siitä muuta kuin suutu ja käännä kaiken sinua vastaan. Se on voimien tuhlausta.
      Valitettavasti, narsisti ei muutu IKINÄ. Ei edes terapialla. Surullista, mutta totta.

      Varmasti tapaat ihmisiä, joilta saat parempia parisuhdemalleja ja rakkautta. Minä ainakin tapasin ja löysin aikuisena itselleni henkisen, rakastavan ystäväperheen!

      • Cast_away

        On aika jännä, että luulin aina ennen aikuiseksi tuloa, että minulla on ollut normaali lapsuus kunnes tapasin tämän miehen ja hän kysyi olenko huomannut miten minuun suhtaudutaan. Jopa hän pystyi luettelemaan sisarusten "suosiojärjestyksen". Kun tajusin ettei asiat oo todellakaan meidän perheessämme hyvin, niin se oli aikamoinen järkytys, mutta samalla se selitti sen pahan olon joka mulla oli ollut lapsesta asti.

        Tällähetkellä minua surettaa ja jopa järkyttää, että mistä voin tietää mitä äitini on joutunut tekemään.

        Joskus mulle tulee isäni seurassa kiusaantunut olo, kun hän tuijottaa ja sitten jos huomaan niin hymyilee (siis ilmeisesti ei hävetä?). Kerran tässä ihan vasta mulla oli uusi pusero, niin kysyin jotakin siihen liittyvää, niin yritti hipaista ja peräännyin ja huusin hänelle jotain. Vaihdoin varmaan puseroa sen jälkeen, ajatus oli niin oksettava.

        Mulla on ollut tuon suhteen aina semmoinen "epämääräinen" tunne. Oon yrittänyt toitottaa ittelleni että "älä kuvittele omias", mutta aina mulla on ollut tommoinen epäluottamuksen tunne. Myös jotenkin semmoinen olo on ollut, että voi käyttää jotain informaatiota mua vastaan tai jopa väkivallan uhkan tunne (jonka on esim. toinenkin hlö tuntenut), vaikka väkivaltaa ei ole ollut. Silti aina sellainen karvatpystyyn -ilmapiiri. Varsinkin kun vasta kävi semmoinen tilanne, ettei kestänyt väärässä oloa niin jotenkin oli semmoista uhkauksen tunnetta ilmassa.

        Onko kellään muulla tällaista perheessään ilmennyt?


    • samaakokenut

      "Mutta.... Onko sulla silleen että jostain syystä kerrot vanhemmille kaiken mitä tapahtuu, mutta et kavereillesi?"
      On, mutta jos mulla on esim jotain ihmissuhteisiin liittyvää mistä kerron, että joku on kohdellut mua vaikka epäreilusti selkeästi, isäni ottaa jotenkin sen toisen henkilön puolen. Aina ottanut, että mun pitää muuttaa käytöstäni ja olla vaan vielä kiltimpi muille, hyväksyä kaikki kohtelu muilta.

      Oon yrittäny pitää etäisyyttä ja jotenkin mulla on huono omatunto siitäkin. Kun en ole täysin varma kuitenkaan, jos se katuukin ja sillä on paha olla? Jos se tekikin kaiken vahingossa ja minä olen vaan se paha, on mussakin joitain samoja piirteitä, valitettavasti. Ja ne voimistuu vielä aina kun tapaan isäni. Pelkään jos se on periytyny mulle.

      Musta tuntuu, että jos en kerro kaikkea mitä elämässäni tapahtuu, hänellä on oikeus suuttua.

      "Entä antaako kaverit tai muut hlöt ihan erilaisen käsityksen sulle sun käytöksestä kuin kotona? Jopa päinvastaista palautetta?"
      Antaa, muut on aina pitäny mua kilttinä ja mukavana ihmisenä. Pelkään et jos se ei olekaan totta, koska isäni on aina pitänyt mua pahana ja ilkeänä. Jos mä oonki sellanen? Niin ja itsekkäänä. Tosin kaikki noi piirteet pätee enemmän isääni, ainakin tekojen mukaan jos ajattelee.

      Mä oon aina tienny et mä oon se huonoin mun perheessä :/ Tai siis huonoimpana pidetty. Isäni on käytöksellään tehnyt sen hyvin selväks. Teki siskoni mitä tahansa, se on mun syy jos olen ollut ees paikalla tai pitänyt yhteyttä. Siksi en pidä siskooni mitään yhteyttä.

      Mullakin on aina niiiin kiusaantunut olo, olen omalle miehelleni koittanut selittää kulisseista, mut se vaan sanoo et tiettyyn pisteeseen kulissit on normaalia, se ei tunne mun vanhempia ja on nähnyt isänikin vaan hyväntuulisena ja niin mukavana.
      Meillä lapsuudessa oli väkivaltaa, mut se väkivalta kohdistui vaan muhun. Ja meillä oli niin, että minkä tahansa "heikkouden osotuksen" kerroinkaan isälleni, sitä todellakin käytettiin mua vastaan heti seuraavassa riidassa. Ja riita saattoi alkaa mitä ihmeellisimmistä asioista, useimmiten siitä, ettei huoneeni ollut tarpeeksi siisti. Tai kun äitini petti isääni, se oli mun syy, ja jotenkin mulle huudettiin siitä. Ja koko perhe tuntui olevan mua vastaan.

      Ihmettelin että olenko mä todellakin niin sekasin vai eikö kelläkään niillä ole oikeustajua. Mutta luulen, että kaikki vaan pelkäsivät ite joutuvansa isäni raivon kohteeksi, niinkuin kävikin jos hänen puolellaan ei ollut. Itse en oikeastaan ollut koskaan ellen nyt ollut sitä mieltä että hän on oikeassa, useimmiten mielestäni ei ollut vaan puolustin siskoani ja yritin tehdä sovun kaikkien välille koska vihasin sitä huutoa.
      Harmi kun tätä viestii ei voi ilmeisesti esikatsella, toivottavasti tää ei oo kauheen sekavasti kirjotettu :D

    • Isin tyttö

      Jes, samaakokenut.

      Tismalleen mun elämä. Ihan pilkulleen. Aika uskomatonta lukea noin identtinen tilanne!

      Nyt, kun mä olen vihdoin oppinut etäännyttämään tunteeni isästä, niin hän näyttää ja kuulostaa aivan eri ihmiseltä, kuin jona häntä pidin. Se on aika karmivaa.

      Nyt vasta huomaan, että lähes joka lause on sellainen, joka tekee musta tyhmän tai naurettavan. Se on sellaista pikkuilkeilyä ja nälvimistä jatkuvasti.

      Minä olen se ainoa, jota lapsena rangaistiin ruumiillisesti ja syyt olivat ihan kummallisia. Sellaisia vahinkoja, joita lapsi ei voinut mitenkään tietää.

      Jokaisen elämänratkaisuni isä on aina mitätöinyt, lytännyt ja kyseenalaistanut, mutta jotenkin hän saa silti minut aina manipuloitua kertomaan elämästäni ja suunnitelmistani.

      Hän on vanhempana myös muuttunut selkeämmin narsistiksi. Tarkoitan, ettei hän viitsi enää edes peitellä sitä. Kaupoissa tai ravintoloissa saan hävetä häntä, koska hän on niin inhottava henkilökunnalle. Jokaisesta virheestä alkaa mittava ilkeily.

      Hän on täysin tapojensa ja rutiiniensa orja. Ei minkäänlaista normaalia joustavuutta, vaikkei siinä olisi mitään järkeä. Kaipa sekin on jonkinlainen tapa hallita muita.

      Nyt kun joulu tulee, minun oletetaan taas hankkivan jonkinlaisen lahjan, minkä teenkin, vaikka tiedän, että lahjani haukutaan tai sille nauretaan, jos en osaa ihan täydellisesti sopivaa hankia. Ja harvoin osaan. Jos ostan vaikka kirjan, sitä ei tietenkään lueta. Kerran sain oman lahjani parin vuoden kuluttua takaisin ja kysyttiin, että onko tuttu.

      Tiedän, että hän manipuloi minua ja sisaruksia toisiamme vastaan, vaikka näennäisesti muka yrittääkin tehdä sopua välillämme.

      Vierailen hänen luonaan harvoin, mutta hän kyllästyy seuraani melko nopeasti ja alkaa haukotella jos kerron jotain. Jos mainitsen vaikkapa jotain terveydestäni, hän vaihtaa nopeasti puheenaihetta.

      Kun minut nuoruudessani pahoinpideltiin, hän väitti että se oli minun vikani ja provosoin pahoinpitelijää, vaikkei hän ollut edes paikalla.
      Kun sen jälkeen makasin sairaalassa, hänellä ei ollut aikaa tulla hakemaan minua kotiin, koska hän oli ravintolassa syömässä.
      Kun sairauslomallani tapasimme, hän väitti minua ja ilmapiiriä vihamieliseksi, vaikka minä olin vaan järkyttynyt, traumatisoitunut ja surullinen. Hän oli vihamielinen.

      On minusta outoa, ettei kukaan muu huomaa sitä jatkuvaa nälvimistä, mitä saan osakseni. Kaipa sitä ei huomaa, jos se ei kohdistu itseen.
      Isäni on niin karismaattinen, että hän saa aina parissa minuutissa kaikki naispuoliset ihmiset puolelleen, vaikka he tietäisivät millainen hän on ja olisivat ystäviäni. Hänellä on sellainen taito.

      Vaistoan, että hän viettää kaksoiselämää ja pettää äitiäni, mutta jos kysyn, hän tietenkin kieltää sen jyrkästi. Se ihminen, jonka elämästä tiedän, on pelkkä hologrammi, kulissi, mutta koska hän työnsä puolesta matkustelee paljon, tilaisuuksia kyllä varmasti löytyy.

      Luulen, että hän valehtelee paljon, sekä muille että itselleen, mutta ei jää valheista koskaan kiinni. Kun faktat kerran osoittivat toista suuremmassa asiassa, hän sanoi, ettei edes tahdo tietää totuutta.
      Kun itse olin syntipukkina siinä valheessa, jonka hän tahtoi pitää tietoisesti, niin olihan se jo sellaista matskua, että kyllä siinä heikompi mieli olisi hajonnut.

    • samaa kokenut

      Huh, luulin pitkään et olen ihan yksin ton tilanteen kanssa, ettei kellään muulla oo ollu tommosta lapsuutta :o Tuli ihan kylmiä väreitä koko tästä keskustelusta. Sä oot varmaan vähän pidemmällä tossa tunteiden etäännyttämisessä kun mä. Mä oon tavallaan ihan ok, kunhan en tapaa häntä. Mut sit kun tapaan niin tuntuu ku kaikki työ alkais taas alusta.

      Mä en ymmärrä, et miks just muhun on käytetty fyysistä voimaa. Tai et oliko se jotenki siihen aikaan tapana. Mut noh, kaikki narsismin kriteerit täyttyy isäni kohdalla joten... Mut se on niin vaikea uskoa. Ja sit mua jotenki säälittää koko ihminen. Tuntuu et pistää rinnasta kun en tiedä mitä ajatella.

      Mun isä yleensä pitää kulissit hyvin kunnossa, mut joskus se on just kassalla ruvennu raivoomaan mitä ihmeellisimmist asioista. Jos se ei ite vaikka oo muistanu sitä korttinsa tunnusta, se on jotenki sen kassan vika hänen mielest :D

      Mä ihmettelen nykysin miten kiltiks (verrattuna entiseen) se on oikeastaan nykysin muuttunu mua kohtaan. Välillä toki pilkistelee se oikea luonne ja manipuloi kyl paljon. Mut sit se taas pilkkaa äitiäni... Tosin, mä en sano sille mihinkään ei. Ja kuuntelen kiltisti sen jutut. Koitan vältellä omista asioista puhumista. Paitsi sillon, jos haluaisin tehdä jonkun asian eri tavalla kun hän on ajatellu, se saa mut voimaan niin pahoin ku olla ja voi. Just sellasella niiin alentavalla suhtautumisella, ihanku mä olisin niiiin huono ja tyhmä etten tajua omaa parastani.

      Munki isä selkeesti kyllästyy muhun jos oon heidä luonaan vähän pidempään, alkuun se on tosi mukava mut sit ku se jotenki väsyy ni siit tulee semmone piikikäs ja ilkeä.

      Huh, ihan järkyttävää empatiakyvyn puutetta toi miten se suhtautu tohon kun jouduit sairaalaan :o Mun isä aina ensin esittää kaikille miten se on semmonen niiiiin empaattinen ihminen, mut sit se just haastaa jonkun riidan ja saanki kuulla mitä mieltä se oikeesti asiasta on.

      Munki isä saa kaikki aina puolelleen. Sen takia en oo enää jaksanu edes puhua ammatti-ihmisille kun ei ne koskaan usko mua. Ne on aina vaan sanonu mikä mussa on vikana, miten mä en osaa suhtautua oikein jne. Tosin en oo päässy edes kertomaan kunnolla mistään kun luovutan ku heti suhtautuminen on se, et mun suhtautumisessa on jotain vialla. Sitä kokonaiskuvaa on niin vaikea selittää. Ykskin terapeutti kysy että oliko meillä kotona "normaalia kuritusta vai väkivaltaa". No, sanoin väkivaltaa mut aloinpahan vaan miettimään että mikäköhän sitä normaalia kuritusta sitten on.... Must tuntuu et kukaan ei oo koskaan ollu mun puolella. Ei kukaan. Tai sanonu, et ymmärtää, et must tuntuu pahalta. Tosin isäni on tuppautunu mukaan aina kertomaan oman kantansa uhrina aina kun oon yrittäny alottaa jonkun terapian. Kuulemma tullut hyvää hyvyyttään tukemaan mua.

      Mun mieli on aika hajonnu varmastikin. Musta tuntuu, et oot niin paljon mua pidemmällä toipumisessa, mä syytän vielä itteäni monista asioista tunteiden tasolla, koska se on helpompaa. Vaikka järjellä tajuan et ei se ole voinu olla lapsen syy. Ei kukaan lapsi oo niin paha et ois ansainnu sellasen kohtelun.

      Miten muuten aiot viettää joulun? Mua ahdistaa ihan hirveesti koko joulu, en saa nukuttuakaan kunnolla sen takia :(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe