Millasia lahjoja opettajat antaa

vastalahjaksi

lapsille ja vanhemmille? Paljon puhutaan siitä että mitä lapset ja vanhemmat opettajille, mutta nyt kysyn että mitä opet ovat lapsille ja vanhemmille antamassa? Onko kalliita lahjoja?

Itse aion ostaa lasteni opettajalle käytöksen kultaisen kirjan tai villahousut, mutta emme anna ellei opettajalla ole meille lahjoja.

11

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ope joulunakin

      Minä olen jakanut luokkani oppilaille ja vanhemmille jo vuosikaudet käytösoppaita ja villahousuja! Lisäksi olen ostanut pitkiä kalsareita, herätyskelloja, lyijykyniä, vihkoja ja kumeja (vanhemmille vähän erilaisia kuin lapsille).

    • Kieltenopettajatar

      Minulla luokanvalvojana on ollut tapana sekä syys- että kevätlukukauden päätteeksi tarjota luokalle jätskit tai muuta vastaavaa. Toisinaan jotain mässyä myös joinakin muina erikoispäivinä. Ja kyllä, ihan omista rahoistani.

    • opex

      Tiedän, että monet kollegat ostavat/askartelevat oppilaille kortteja ja ostavat omilla rahoillaan tarjottavaa joulun alla tai lukuvuoden päättyessä. Itse en ole tähän ryhtynyt. Sen sijaan ostan lukuvuoden aikana omilla rahoillani kirjoja, joita oppilaat voivat lainata (koska eivät mitenkään jaksa mennä kirjastoon) ja käytettyjä aikakauslehtiä opetukseen. Henkilökohtaisesti en välttämättä jotakin nuortenkirjaa tarvitsisi... Lisäksi olen sisustanut luokkaani oppilaiden iloksi melko pitkällä pennillä. Taidejulisteet ja viherkasvit ruukkuineen eivät ole ilmaisia, eivätkä tarjolla kunnan puolesta. Käsistään kätevät kollegat saattavat ommella luokkaan uusia verhoja omista kankaista vanhojen rapistuttua. Joissakin kouluissa on ns. opettajien stipendi, joka kerätään opettajien lahjoituksina ja annetaan hyvin käyttäytyvälle, parhaansa yrittävälle oppilaalle, joka ei ole saamassa muuta stipendiä, vaikka ansaitsisi. Ja lukemattomat ovat ne kalenterit, keksi- ja karkkipaketit, jotka opettajat ostavat vain hyvää hyvyyttään retkikassan kartuttamiseksi. Samoin myyjäisissä opettajat ostavat kaikenmoista ihan vain velvollisuudentunnosta.

      Harva ammattikunta maksaa siitä, että saa olla töissä. Opettajat maksavat useinkin.

      Niin, paljon ehkä puhutaan opettajan lahjoista, eikä siitä, mitä opettaja puolestaan tekee. Eipä liene pitänyt meteliä lahjastaan sekään ope, joka omasta pussistaan kustansi vähävaraisen oppilaan junalipun, jotta tämä olisi päässyt mukaan tutustumisreissulle toiseen kouluun.

      Valitettavan yleistä on, että nykyoppilas ryhtyy moittimaan opettajan antamia karkkeja "pahoiksi" tai ilkivaltaisesti tuhoaa luokan verhoja, kasveja, julisteita ja koriste-esineitä "koska eihän koulun kamoilla ole väliä". Tätä palstaa lukiessa voi saada osviittaa siitä, mistä tämä kiittämättömyys kumpuaa.

      • Biologitar

        Aivan totta joka sana!

        Minäkin olen vienyt luokkaan useita kasveja itse ostamissani ruukuissa itse ostamaani multaan istutettuina. Vien myös kasviravinnetta. Samoin esim. julisteita.

        Olen myös maksanut oppilaan matkan omasta pussistani, samoin jätskeja tms. retkikohteessa. Olen tarjonnut grillimakkarat, sinapit, talouspaperit ja limpparit.

        Toimin jokseenkin samalla tavalla kuin kieltenopettajatar ja opex. Usein lapsilta tai vanhemmilta tulee kiitosta, mutta ei aina.


    • Helavyötiäinen 11

      Pitäisikö mielestäsi oppilaiden vanhempien saada opettajalta lahjoja? Milloin ja miksi?

    • äiti x 9

      Emme odota lahjoja lapsillemme, mutta muistamme kyllä kaikkia lasten opettajia sekä koulun keittäjää ja siivoajaa.

    • helpperi

      Mihin /miksi lahjoja tarvitaan?

      En ole koskaan ymmärtänyt sitä kuten en myöskään ystävänpäivää, halloweeniä, "suurmiesten päiviä", kirjailijoiden, sodassa kaatuneiden, ohiammuttujen , en itsenäisyyspäivääne, kissojenpäivää, koirienpäivää, lehmienpäivää etc. En ymmärrä myöskään nenäpäivää, joka on ihan kaupallinen päivä ja palvelee vain liike-elämää. Viimeisin ja hölmöin esitys on isänpäivän liputusoikeus. Minun päähäni mahtuu näistä vain äitienpäivä ja siihen liittyvät muut oheisilmiöt. Miksiköhän?

      Mutte muuten vaan sanon, että vaikeaa on sinun elämäsi. Eikö sinulla ole mitään muuta elämässäsi?

      • Temppurata-apina

        Jos et ymmärrä erilaisia juhla- ja merkkipäiviä, ei voi mitään. Ikävää sinulle itsellesi tietysti. Kerrottakoon, että niitä vietetään eri asioiden tai henkilöiden kunniaksi tai muistoksi. Etkö halua kunnioittaa tai muistaa ketään tai mitään? Mainittakoon erikseen, että raittiusviikkoa siis vietetään raittiuden muistoksi.

        Eipä silti, moniin juhlapäiviin liittyy voimakkaasti markkina- ja kaupallinen meininki. Jos asiaa vähän ajattelee, ei se nyt niin kamalaa ole. En näe mitään pahaa joulu- synttäri- tai ystävänpäivälahjojen hankinnassa - enkä varsinkaan saamisessa!


    • puuroa pakettiin

      Meidän koulussa opettaja toivoo kylpylämatkaa viikonlopuksi, kertoi että lapset voisi kerätä hänelle budjetin. Noin 50 e per lapsi.

      Hän sanoi että jokainen lapsi saa sitten kiiltokuvan, joka osallistuu hänen matkakustannuksiin.

      Me nauroille,

    • Näin_sen_koen

      En ymmärrä tota pakollista lahjaa opettajille..
      Toki vapaaehtoisuus on ok. Mut että oikein esitetään toiveita..
      Opettajat saavat kuitenki hyvää palkkaa joten voivat kyllä kylpyläreissunsa kustantaa itse.
      Samoin luokkien sisustus lienee opettajille vapaa ehtoista..
      Ei ole tarkoituksen mukaista jättää lapsia kiitollisuuden velkaan..
      Hyvästä sydämestä voi vilpottömästi tehdä hyviä asioita , koskee kaikkia.

      • Entinenentinen

        Et kai ottanut tosissasi lissun provoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe