Kaarisilta ja Pielisentie 1.

marttiluukas

Tässä kaksi kohdetta, jotka antavat viitteen siitä, että tuon sillan jälkeen alkaa Lieksan tuleva "ghetto" alue: näinkö on. Miksi tuota rumilustaloa ei ole korjattu/hävitetty, omistan/kaupungin toimesta.

Toinen juttu on tuo kaari silta. Rahaa ei ole, mutta kukaan ei kiellä lähtemästä suunnittelun tielle ja anomasta rahaa EU:lta, vai onko liian suuri tehtävä Lieksan kokoiselle kaupungille.

Mielestäni tuo kaari silta ei täytä enää missään muodossa nykypäivän vaatimuksia liikenteellisesti. Lisäksi silta on nyt ruma, jos joku sanoo sitä muuksi, niin siinä on mukana tunnetta vanhasta.
Silta pitäisi purkaa, tai kunnosta yhden suunnan sillaksi ja rakentaa toinen kaista sillan kylkeen. Jos siis vanhaa säilytetään.

Nykyinen kulku tuolta puutarhan kautta on ongelmallinen. Osittain se ongelma on meissä itsessämme. Emme uskalla mennä "sekaan" vaan odotamme, että mistään päin ei tule liikennettä. Sitten ujutetaan hiljan hiljaa itsemme tuonne Karjalantielle ja upsista, onhan siellä auton takan 2 - 6 muuta odottamassa. Kannatta ajaa siitä' miniympyrän kautta.

Vielä sillasta, jos ei nyt ole rahaa, niin kuitenkin tehkää varalle suunnitelma ja aloittakaa rakennustyö vaikka kahden - 3 vuoden suunnitelmalla, niin saadaan siltä kuntoon. Jos ei mitään tehdä, niin Lieksa näivettyy koska korjattavaa tule aina ja aina vain enemmän, ei ne ainakaan vähenny.

58

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja

      Kaarisillan purkaminen on niin kallis operaatio, ettei sitä kannata edes haaveilla. Museoiminen lienee ainoa vaihtoehto. Myöskään korjaamiseen ei ole rahaa nyt eikä ainakaan tulevaisuudessa. Uusi silta on kokonaan poissa kuvioista.

      Kukkakaupan luokse ei kannata missään nimessa jäädä odottelemaan kantatielle pääsyä, koska kiertoliittymän kautta pääsee nopeammin vaikka matka onkin hieman pitempi.

      • purettava ehdottomasti

        Purettava vain, turhaa muu spekulointi! Pysyvät toiset tuolla ja toiset tällä puolella. Ei tule kummallakaan puolella ikävä toisiaan. Naurettavaa venkoilla yhden sillan rumiluksen kanssa, eiköpä liene aika ajanut jo ohi moisesta rottelosta. Olisi ollut kymmeniä vuosia aikaa korjata mutta kun ei niin ei.


    • samaa mieltä

      Onko mielestäsi rahat sijoitettu johonkin muuhun vähemmän tärkeään?

    • Lieksan kansalainen

      Ei ihmeessä voida ajatellakaan tuon kaarisillan kohdalla sitä että sen purkaminen tulisi kalliiksi, Nykyaikana kun tuo dynamiitti on keksitty ja kauhakuormaajat. Tämä silta yhdessä tuon ränsistyneen Pielisentie 1 rakennuksen kanssa, on häpeä pilkku. Ajatelkaa miten Lieksaa voisi kehittää, ei siihen kuulu yhden osan jättämistä "Herran haltuun" vaikka uskovia olemmekin.

      Joensuu rakentelee siltoja mennen tullen, mutta täällä on niitä siltoja koetettu hävittää purkamalla niitä käsin, johan on aikoihin eletty. Kunhan saamme uuden kaupungin johtajan niin asia järjestyy..1 Tai sitten ei.

    • siltainsinööri

      Suojelulliset syyt estävät sillan purkamisen, mutta jos silta purettaisiin, olisivat purkukustannukset joka tapauksessa useita satoja tuhansia euroa (arvio 300 000 - 500 000). Räjäyttely ei tietenkään tulisi kyseeseen. Määräysten mukaan betoni ja teräkset tulee erotella toisistaan ja betoni tulee murskata tiettyyn raekokoon.

      Sillan korjaaminen tai uuden sillan rakentaminen maksaisi useita miljoonia euroja (> 5).

    • Lieksan kansalainen

      Emme voi suojella siltaa ja yksinkertainen syy on, että se(kin) vaatii rahaa. Tuo purkamisen hinta on aika pieni, se ei vastaa edes yhden kerrostalon putkiremonttia, jotta sen vuoksi sillan purkaminen on Halpa.

      Ei kai nykyaikana tuo teräksen ja betonin erottelu ole ylivoimainen tehtävä. Olemme siis yhteiskunnan kurimuksessa. Toisaalta, jos silta on suojeluksen alla, pitää siihen löytyä yhteiskunnan tukea, eli rahoitusta. Ei se voi mennä niin, että siltaa korjataan sen itsensä vuoksi, ei niinkään hyötytarkoituksessa vaan sen sillan olemassa olon vuoksi. Kuka pitää siltaa kauniina, ei monikaan. Se siltä on ruma.

      Jos silta tehdään, pitää siihen löytyä myöskin rahaa. onko edes Lieksa yrittänyt ottaa EU:n yhteyttä? Ja miksi siitä sillasta ei edes ole keskusteltu Lieksan päättäjien kanssa? Itse olen valmis vähäisistä eläkerahoistani luovuttamaan Lieksalle sillan tekoon jonkun satasen. Menee ne rahat turhimpaankin.

    • niin tai näin

      Miksi pohtia sillan kohtaloa, kun se on herrojen työtä, heille jopa maksetaan siitä. Ei asukkailta ole kysytty mitää, eikä kysytä. Mitä se asukkaille kuuluu, paljonko maksaa purkaminen tai korjaaminen? Herrat hoitavat kunnan raha-asiat pientä korvausta vastaan, niinkuin tähänkin asti. Vaikka aina ei ole mennyt ihan putkeen niin heille se kirstun käyttö kuuluu. Hyvin näkyvät mähköläiset pääsevän sitarille kiertämälläkin. Tasapuolisuuden vuoksi voisivat myös kävelijät kiertää, onhan työttömillä aikaa ja rahaa säästyy, kun ei käytä autoa. Tummempi kansanosa on tottunut kävelemään, tuskin ovat kaikki edes autoa nähneet. Täällä saa kuljeskella asfalttiteillä, eikä pelkällä pölisevällä kuloheinäarolla.

    • viisaata asialla

      Lieksan silta-asian päättäjiä ovat rakennuslautakunta, joka valmistelee hommat hallitukselle ja sieltä edelleen valtuustolle päätettäviksi. Valtuustoa edustaa ylin ja kaupungin järkevin porukka. Kyllä järkevin porukka tietää tapauksen.

    • Säästöä ja järkeä

      Tehkään myös kukkakaupan risteykseen riittävän iso kiertoliittymä. Siitäkin pääsee sitten ongelmitta mihin suuntaan vaan. Ja pitäkää kaarisilta kevyenliikenteen väylänä. Tässä edullisimmat ja järkevimmät vaihtoehdot.

      • Liikennevaloaikaan

        Vaihtoehto 2: Kukkakaupan risteykseen liikennevalot. Kuhmo voisi varmaan myödä meille yhdet käytetyt liikennevalot edullisesti. Siellä niitä on liikaa.


      • vaintoehto3
        Liikennevaloaikaan kirjoitti:

        Vaihtoehto 2: Kukkakaupan risteykseen liikennevalot. Kuhmo voisi varmaan myödä meille yhdet käytetyt liikennevalot edullisesti. Siellä niitä on liikaa.

        Kukkakaupan liittymän voi sulkea tarpeettomana, koska liikenneympyräristeyksistä pääsee kantatien liikenteen sekaan hyvin joustavati.


      • ruuhka/suma

        Jos Lieksassa on kaksi autonrotteloa jälekkäin, se on ruuhka ja vaatii se liikennevalot. Ja kukkakaupan liittymä se vasta vaikea ja ruuhkainen on! Hyvä ihme sentään tätä autoruljanssia, ei paljon uskalla ajella kuin yöllä, ettei vain juutu ruuhkaan. Voi lieksalaista tyhmyyttä!


      • ykssuuntanen
        vaintoehto3 kirjoitti:

        Kukkakaupan liittymän voi sulkea tarpeettomana, koska liikenneympyräristeyksistä pääsee kantatien liikenteen sekaan hyvin joustavati.

        kukkakaupan liittymästä liikenne vain pielisentielle päin.


      • joutavaa

        Esitelkää teknisen päälliköille näitä suunnitelmia ja ehdotuksianne, jos niitä on teiltä tilattu. Muuten hilipaskaa niitä teitä, joita sattuu reitillä olemaan. Naurettavaa pohtia asioita, joille ette mitään mahda. Tämänvertaisessa kyläpahasessa riittää yksi ulosmenotie, jota myöten viisaammat pääsevät poistumaan, tyhmimmät jäävät vatvomaan joutavaa p.kaa.


    • entinen työmies

      Lieksan teknisen viraston väki ei tee mitään suunnitelmia itse, vaan ne tekevät eri alojen konsultit pientä tuhannen euron päiväkorvausta vastaan. Vaikeammat suunnitelmat maksavat tietenkin huomattavasti enemmän. Konsultti on laatinut siltaraporttia keväästä lähtien, mutta ei ole saanut sitä vielä valmiiksi.

    • Pyöräilijä

      Kun kerran purkaminen on liian kallista ja korjaaminen on liian kallista, niin eikö se voisi palvella, sille mitään tekemättä, kevyttä liikennettä?

    • hyvä ehdotus

      Olet saanut neronleimauksen! Miksi kukaan ei ole tuota vielä oivaltanut? Todellakin, siltaa voitaisiin alkaa käyttää kevyen liikenteen väylänä jalankulkijoille ja mopoille. Ehkä pienemmät hälytysajoneuvot voitaisiin myös sallia.

    • vuosi vähintään

      Konsultin on pakko miettiä pitkään muuten kallis lasku ei ole mahdollista kaupungille!

    • Pyöräilijä

      Ja säästetyt rahat käytetään kehitykseen. Eli rakennetaan Moisionkatu-Iljanniemi silta. Uudelta pohjalta. Oikeasuuntaisiin tarpeisiin.

      • Pyöräilijä

        Ja minä konsultoin ilmaiseksi, sillä olen lieksalainen. Hah haah haa ja hou hou.


    • Kyrpä-Jooseppi!

      Höpö höpö niille purkamis kommenteille!
      Kaarsilta kevyen liikenteen väyläksi ja viereen täysin uusi siltä autoliikenteelle! Johan tuon tyhmempikin tajuaa, kun asiaa miettii!.. Ei tule purkamiskuluja ja uusi silta on aina uusi! Kaarisillan pohjospuolelle se tulee, jos on tullakseen! Noi teknisten puolen poppoot eivät vain vanhoina jäärinä,enää tiedä mitä tehdä! Näpertelevät asioiden kanssa ..kai kaivaten konsulttia, joka kertosi heille mitä tehdä!....

      • paranee

        Etkö ymmärrä, että on muita rahanreikiä? Kun tärkeimmät reiät on tukittu, paistaa kirstun pohja. Tämän vertaiselle asujaimistolle, joista lähes puolet on rollaattorilla ajelevia, ei ole mitään järkeä rakennella uusia siltoja, eikä entisiäkään korjailla. Pysyköön kukin pirtissään, omassa tai sossun kustantamassa ja pitäköön suunsa kiinni. Kunnan herrat eivät ohjeita tarvitse, eivätkä kysele. Uuden sillan paikka oli silloin, kun täällä oli tuplaten asukkaita kuin nyt. Näyttää vain olevan, että kun väen osoite alkaa olemaan Mähkönkangas, niin jäljellejääneiden pito paranee. Omituista, maksajat vähenee ja pito paranee.


    • parasta olisi

      Joka tapauksessa tuo vanhan sillanromu tulee tiensä päähän ja sitten vielä hankalampi purkaa jos hajoaa purkaessa? Sitten jotkut taas kirjoittelee, että eipä ollut akanaan järkeä purkaa!
      Ja uutta siltaa ei siihen viereen, vaan kauniimpi silta entisen paikalle!
      Voihan samantyyppise nja mallisen tehdä uudenkin jos tuo entinen on lieksan symboli!

      • symboliko?

        Nykyisen Lieksan symboli on ihan jotain muuta kuin silta!


    • lurttimaakas

      Nyt on marttiluukas pihalla pahasti.
      Olen kyllä itsekin tehnyt erilaisia toimenpide-ehdotuksia, mutta kun alkoi ihan mahdoton kiukkuaminen niin totesin, että antaapa olla.
      Silta on mm. Museoviraston antamassa toimenpidekiellossa. Ei saa purkaa, ei muuttaa, eikä korjatakaan isommin. Eli ei ole tarkoituskaan muuttaa sitä "nykyaikaiseksi".
      Eiköhän Lieksan eteläpuolisten alueiden vähenevät asukkaat ennätä tuostakin uudemman sillan kautta.
      Mitä tulee siihen kylän suunnasta kantatielle nousuun niin kokeile joskus sellaista, että ajatkin siihen Rautian kiertoliittymään ja hiutaset siitä kohti Mähköä. Käy muuten näppärästi.
      Kiertoliittymä voi olla kokemattomalle vaikea, mutta opettele se kannattaa.

      ... ja sitten se pakollinen piruilu:
      - Kaarisilta on yhdyssana

      • Oiva Hypetys

        Jos kaarisillan yli ei saa kulkea niin sehän on silloin kaari silta.


    • Pyöräilijä

      Kävin saunassa. Otin pari sihijuomaa. Vain pari, koska en uskalla enempää ottaa. Pyöräilen huomenna.

      Ja se pakollinen viisailu...ilman sarvia;)

      Skenaario: Syttyy sota. Tupolev Tu-95:n harhapommi purkaa sillan puolestamme.Ei kuluja. Eli, museoviraston lausunnot jää sijalle kaksi. Virkamiesten ei tarvitse raapia päätään suuremmin. Vuonna 2055, kun ajokorttini uudistaminen vaatii lääkärintarkastuksen, Iljanniemeen on silta, Moisionkadun koulun lähettyviltä…

      https://www.youtube.com/watch?v=C4-2DmPAxQ0

    • Mitta täysi

      Miksi ei pureta Osulan taloa? Värväänkö Reunatieltä nopean ratkaisun?

      • osta vaan

        Milläs oikeudella sinä jonkun ihmisen omistamaa rakennusta purkaisit. Voisit ostaa Osulan ja purkaa itse. Myynnissä on ja hinta on hieman alle 500 000 euroa.


      • korjatkaa talo
        osta vaan kirjoitti:

        Milläs oikeudella sinä jonkun ihmisen omistamaa rakennusta purkaisit. Voisit ostaa Osulan ja purkaa itse. Myynnissä on ja hinta on hieman alle 500 000 euroa.

        Mitäsvarten kiinteistön omistaja ei korjaa ainakin ulkopuolta rakennuskesta siedettävän näköiseksi? Vissiin kaupungin pitäisi korjata? Saisiko kaupunki sitten hyödyn myynti tilanteessa remontin jälkeen? Tuskin!


    • Moliemollire

      Odottaminen aina kannattaa.

      Suunapäisenä valtion suitset valjastettuna; on kuin tähkäsi ei olisi Eliseen olemuksessa löytänyt mitään oivallista annettaavaa mihikään suuntaan.

      Ehkä, löytyy keskusteluumme Valere.

      Höpöt sisäiselle mielellenne.

      • joukolle

        Ihan on kuin erään edesmenneen juopon J.Salorinteen mietteitä, kun hän oli umpihumalassa.


    • Suuntaa antava

      Ehdotan, että kaarisilta laitetaan kävelyliikenteen osalta yksisuuntaiseksi, Rantalaan pääsee, mutta kaupunkiin ei.

    • kurttuun

      Koko Lieksa pitäisi purkaa.

      • ei pureta

        Eikö sinulle ole vielä valjennut, että sillan purkamisen kieltää museovirasto.


    • Jeevel

      No mitäs hyötyy siitä on, jos silta menee itse edestään. Museoviraston pitäisi antaa mania kohteeseen.

    • Sarvesta.

      Ehdottaisin jotta kaupungin virkamiehet ehtivät jostain afrikanmantereelta kolkan jossa on valmiita siltainsinöörejä jotka suitsait sukkelaan pistäät toimeksi ja suunnittelevat entisensillan kuntoon tahikka uuven bambusillan.Kone ja metalli teollisuus saatiin näillä uudisasukkailla kukostukseen, niin jotteiko tulisi sillatkin kuntoon samalla metodilla.Ja riittää taas puuhasteltavaa ja näpryytä kaiken maaliman kotiuttajilla.

    • eeetue

      Lossi olis hyvä vaihtoehto ja se työllistää. Ylittäjä sitten tietty maksaisi palvelusta.

    • aetjryj

      eikös teillä nyt ole niitä ulkomalaisia moniosaajia siellä,pistäkää töihin.
      kai ne nyt jotain erioikeuksiansa eteen tekee?

    • kon. ins. nukkuu!

      En usko että onnistuu, sitä kun pitäisi aamulla varhain lähteä töihin!

    • Lossi jokeen
    • ihan sekavia

      Jos et Kaarisillasta tykkää niin älä mene edes sinnepäinkään, anna olla. Tekstisi oli kyllä aika sekava mökellys.

    • kunniaa yrittäjille

      Ei sillan taa. Mutta on Teillä oikein fiksu lähikauppa siellä. Hyvää uutta alkavaa palvelukeskukselle!

    • Jeevel

      Olisiko niin, että Lieksan päättäjät "suojelevat" ei siltaa vaan tuota vanhaa Osulaa, tuota rumilusta, jossa tuntee homeen hajun kun ohi kulkee. Muualla tämä hoituu niin, että annetaan määrä aika, jona omistajan pitää, olkoon sitten vaikka monte kriston kreivi, laittaa kuntoon tai purkaa se pois, määräajassa, ei mitään kymmentä vuotta vaan joku kaksi tai kolme. Siinä ajassa sillä ehtii tekemään mitä tahansa.

    • Lossi ois jees

      Kannatetaan isoa lossia: 100 airoa per/laita. Tulee kustannussäästöä. Sillä voisi päästä Guinnessin ennätysten kirjaan, maailman suurin ihmisvoimalla kulkeva lossi. Ja se olisi myös turistinähtävyys.

    • Fanny:))

      Hauska seurata miten aloittaja kommentoi itselleen ketjussa. Tyylistä ei voi erehtyä.

      Yhdessä asiassa hän täysin oikeassa: kaarisillassa on meille paikallisille tunteenomaista kauneutta. Sitähän sillä ei muualta palvelujemme ääreen muuttaneelle eläkeläiselle.

      • Hölmöläisten touhua

        Vanha ruma kaarisilta, joka herättää tunteenomaista purkausta, kuitenkin silta pitäisi olla yhdystie toiselle puolen jokea ja sitä se ei ole. Kumma juttu, että yhtä pientä siltaa ei pystytä mitenkään korjaamaan, vaikka kehykset sillä jo on. Kun menet Puustelliin syömään ja juomaan, niin matkaa sinne kertyy sillan toiselta puolen matkaa, kun ajaa ensin etelästä K-Raudan kautta aja palaat takaisin etelän suuntaan. Kertyy matkaa jo monin kertaisesti.

        Entä sitten, kun rekka vetää Karjalantie sillan kaiteeseen niin tie on poikki, mutta pääseehän sieltä kiertämän Pankakosken kautta ja eihän sekään autolla ajaen ole matka eikä mitkään. Joten purnaukset pois ja näytetään vieraille Lieksan kaksi kaunista kohdetta Kaarisilta ja Osula, kyllä kelpaa!


    • Äikän maikka

      Kaarisilta on kaunis aina.

      -Ja Jumala sanoi:Toisille annan toiset askareet,
      vaan sinulta, lapseni, tahdon,että kaarisillan teet.
      Sillä kaikilla ihmisillä on ikävä päällä maan,
      ja kaarisillalle tulevat he ahdistuksissaan.
      Tee silta ylitse syvyyden,
      tee, kaarisilta tee,
      joka kunniaani loistaa ja valoa säteilee.
      Minä sanoin:He tulevat raskain saappain,
      ja multa-anturoin- mikä sillan kyllin kantavan
      ja kirkkaan tehdä voi,
      sitä ettei tahraa eikä särje jalat kulkijain?
      -Ja Jumala sanoi:Verellä ja kyynelillä vain.
      Sinun sydämesi on lujempi kuin vuorimalmit maan-
      pane kappale silta-arkkuun , niin saat sillan kantamaan.
      Pane kappale niiden sydämistä, joita rakastat,
      he antavat kyllä sen anteeksi, jos sillan rakennat.
      Tee silta Jumalan kunniaksi, kaarisilta tee,
      joka syvyyden ylitse lakkaamatta valoa säteilee.
      Älä salpaa surua luotasi , kun kaarisiltaa teet;
      ei mikään kimalla kauniimmin kuin puhtaat kyyneleet.

      Aale Tynni

    • ent-lieksalainen

      Oli 1950- lukua en nyt muista tarkemmin, Olimme kaverin kanssa tarkistamassa uittopuomia Rantalan puoleisella rannalla aivan Kaarisillan tuntumassa
      YHT-äkkiä kuuluu loiskahdus sillalta päin ,eikä mene kauankaan kun alkaa kuulua apua,.apua huuto, siellähän naisihminen huitoo ja huutaa
      lähdemme soutamaan häntä kohti, saamme ylös veneeseen. Hänellä oli kai ajatus että tässä täma kaikki,
      Muistan hyvin kun hän tuli virran mukana meitä kohti , hän oli kuin ilmapallo,
      se johtui siitä hänellä oli monta mekkoa päällä,hypätessä hame levisi oli kuin laskuvarjo se luultavasti hänen oli pelastus, Asian ydin on minun mielestä se, kun hän oli istunut veneessä jonkun aikaa, tuumasi totisena hän meinas hukkua.
      alku peräinen tarkoitus kai oli se.
      Soudimme hänet Rantalan puoleiselle rannalle kyselimme mitä vielä voitaisiin tehdä hänhän oli märkä ainakin puoliväliin ihmistä, tuumasi vaan lähden jatkamaan matkaa. Minun mielestä tämä hyppy päättyi hyvin,
      Tapahtui Kaarisillalla,

    • ratkaisu

      Mamuthan on joutilaana niin voisivat porukalla nakutella lekojen kanssa sillan veke

    • Lieksan kansalainen

      Kaarisilta on historiaa, miksi tuhota historiaa. Ei tuo silta voi olla niin hemmetin vaikea korjata nykypäivänä, kun lähes kaikki on keksitty. Ja se antaisi jälkipolvelle sen, mitä pitää säästää ja kunnioittaa. On täällä Lieksassa rakennettu turhempaakin.

      • ei,kyllä, joo, tai,,

        Päätä jo:

        "
        Lieksan kansalainen
        13.12.2014 16:54
        0
        Sulje
        Emme voi suojella siltaa ja yksinkertainen syy on, että se(kin) vaatii rahaa. Tuo purkamisen hinta on aika pieni, se ei vastaa edes yhden kerrostalon putkiremonttia, jotta sen vuoksi sillan purkaminen on Halpa."


    • samoilija3

      Koko silta helkkarin kuuseen ja kun ei ole mukamas rahaa niin kiertäköön kaikki kantatien kautta.

    • Lieksan kansalainen

      Annetaan olla, silta on silta ja Lieksalla ei varaa sitä korjata, se on sama kuin Osula, muinaisjäänne.

    • pyloni pygmi

      Olisko kellään laittaa tänne palstalle paria kuvaa tai linkkiä (kaarisillasta). Koko komeudessaan tai valituista yksityikohdista.

    • lisää kaarisiltaa

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe