ei tään vertaa...

Big Ben

vanha Wilsher sivuilla journey folki

Tässä tulee yksi joka puhuu suorat sanat. . Pysy sinä tiukkana tällä kivisellä vapauden tiellä, Se on yksinäinen tie ja minä olen kulkenut sitä tietä koko elämäni ajan, ja kun se on ohi, tahdon että minusta sanotaan: -Siinä meni suuri mies. Ylpeä romani ja totuuden puolustaja, joka ei hävennyt sukuaan.
Tahtoisin sanoa kaikilla romaneille, tutuille ja muille; -Pysykää itsenäisenä, sillä se paremman elämän tavoittelu ryöstää teidät, ja muuttaa teidät kalkkunoiksi.
Se mikä tekee romanista romanin on se täydellinen itseluottamus kaikissa tilanteissa, kyky pysyä elossa ja elää, sopeutua kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin, selvitä maailmassa ilma samankaltaisia ihmisiä ympärillään, vailla edes tietoa muista.

Kun olin aivan nuori minun sukuni kulki kylillä ja kaupungista toiseen, kävellen kaupoilla. Kuljin äitini ja siskojeni mukana markkinoilla, saatoimme kulkea markkinoilla kauppaamassa gorgille(Gajeille) milloin mattoja, milloin kelloja.

Kun me palasimme kotiin tulivat tutut naapurit teelle ja äiti puhui kaikkien kanssa eikä siellä ollut erottelua.

Puhtain sydämin haluan kertoa niille, jotka kuuntelevat; Romanit tässä maassa ovat osa tätä maata ja kansaa., eikä siellä ole paahtoleivän palan vertaa siirtolaisuutta, ei kaunaa. Minulla on serkku, jolla on romuttamo ja hän kulkee kaupoilla, ja tiedättekö, ei hän kohtaa pahoja puheita eikä ennakonluuloja. Sitä, joka sellaisia aloittaa, pidetään enemmän dingalona kun normaali ihmisenä.

Komeat vaunut eivät tee ihmisestä romania, eikä vaateet kuin jollakin koreilevalla sankarilla tee romanista romania.
Tosiasia on, että romanit ovat olleet täällä 500 vuotta ja tehneet tästä maasta kotimaansa, ja moni heistä on menetellyt oikein maataan ja sukuaan kohtaan.
On suuri häpeä ja loukkaus jos romanit seuraavat valtaväestön muotia jättäytyvät työttömäksi työttömyyskortistoin.
Romanit ovat ylpeinä aina toimineet itsenäisinä yrittäjinä.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx jeeno

      Kun sinä olit nuori, sinä vyötit itsesi ja kuljit minne sinä tahdoit, mutta kun sinä tulit vanhaksi sinua viedään sinne mihin sinä et tahdo.

    • on se siinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe