pikaista apua? kone tyhjäksi

helpless

Pitäisi viedä tietokone elektroniikkakeräykseen. Tietokone on täynnä valokuvia, joita en voi poistaa. Haluaisin irrottaa kovalevyn ja jättää sen vielä talteen. Mutta onko kuvat siis missä, kun olen ne tallentanut koneen muistiin.

Aukaisin koneen ja irrotin käynnistysnapin takaa neliön mallisen jutun. Sitten huomasin et kaikenmaailman virtapiirejä ja kortteja on yksi sivu täynnä. Tulisiko jotain muuta poistaa?

10

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjhg

      Kovalevyn irroitus riittää,

    • Kannattaa ottaa tarvittavat osat siitä talteen jos uudesta koneesta menee jokin rikki. Itse olen ottanut mm keskusmuistin ja suorittimen talteen.

      • * * * * *

        Niillä vaan ei uudessa koneessa enää tee mitään, uuden koneen emoon prossut ja muistit kun ei todennäköisesti ole yhteensopivia keräykseen joutavan koneen vastaavien kanssa.

        Voihan ne tietenkin jemmata siltä varalta, että kaverin vanhasta koneesta hajoaa jotain.


    • helpless

      Kone on yli 10 v vanha, joten ei siitä varmaan kannata mitään jemmasta.

      Toivottavasti otin kovalevyn irti. Se oli sellaisella leveällä nauhalla kiinni, joten leikkasin saksilla irti. Tuulettimen vieressä oli toinen tuollainen palikka ja sitten levyasema, mutta noihin kahteen ei kai mitään tietoa jää?

      Kiitos vastauksista.

    • 114

      Vanhan koneen kovalevy on kytketty 4-piikkisellä virtajohdolla ja leveällä datakaapelilla tietokoneeseen. Ne saa kovalevystä ja myös tietokoneesta irti siististikin liittimistään.

      Nykyisissä tietokoneissa on harvemmin sopivia liittimiä tuolle sinun irrottamallesi PATA-kovalevylle. On oma projektinsa saada se kytkettyä uuteen tietokoneeseen valokuvien siirtoa varten. Siihen on moniakin keinoja..

    • Olisin itse tyhjentänyt sen DBan ohjelmalla vanhassa koneessa ennen sen irroituitusta. Näin se olisi valmiiksi tyhjä vaikkei sitä saisikaan enää käyttöön uudessa koneessa.

      • 0hm0

        Niin ja samalla olisit tuhonnut varmuuskopion.


    • Niiden paikka ei ole koneen levyllä vaan erillisellä.

      • Niin siis kerrotko vielä, että miksi olisit sen levyn ylikirjoittanut? Että voit kopioida ensin levyn muualle? Että hävität huvikseen ne tiedostot? Että teet koko operaation totaalisen turhaan jos et levyä aio edes käyttää?
        Sullahan oli niin kiire, että 0,1s selaimen käynnistysaikakin oli elämää suurempi ongelma, mutta yhtäkkiä onkin aikaa aivan turhaan tyhjennellä vanhoja levyjä?

        Miten niin vanhaa IDE- levyä ei saisi käyttöön? IDE/SATA muuntimia on parilla eurolla maailma pullollaan ja ne on standardia tekniikkaa ja käyttisriippumattomia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe