Muistatteko Tiina-sarjan ja Viisikon

Nostalgiaa

Itse tyttösenä luin nuo sarjat joka ikisen kirjan. Nyt haluaisin nuo sarjat luettavaksi sisarentyttärelleni. Saakohan noita vielä jostain?

24

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsivä

      Täällä toinen, joka on ollut ahkera lukija lapsesta saakka. Kirjastossa olen nähnyt Tiina-sarjaa ainakin. Uskon, että kirjakaupat myyvät edelleen. Kannattaa kysäistä. Netissä ainakin Adlibriksestä löytyy Viisikko-sarjan kirjoja.

    • jrmol

      Tiina-kirjat muistan vaikken lukenutkaan. Viisikot luin varmaankin kaikki.
      Milloin eivät olleet syömässä, Dick ja Leo ja kumppanit ratkaisivat rikoksia;)

      • Viisi koita

        tikkuomenat muistui mieleeni


    • dirli

      Tiinat, Viisikot sekä Salaisuus- ja Seikkailusarjat tuli luettua ja monet noista useaan kertaan. Luin myös koulun kirjastosta lähes kaiken muunkin. Ainakin Viisikoista on otettu uusintapainoksia että niitä vatmaan ainakin saa. Itselläni on joitakin kun aikoinaan sattui kirpparilla vastaan tulemaan ja tarjosin niitä omille lapsukaisilleni luettavaksi mutta he eivät niistä innostuneet.
      Harmi kun erehdyin katsomaan sen Enid Blytonin elämästä tehdyn elokuvan syksyllä niin alkoi ihan inhottaa koko ihminen :( Siinä romuttui yksi lapsuuden myyttini.

    • Alter ego

      Aloittajan sukulaistyttö ei ehkä ymmärrä sen ajan arvomaailmaa, joka aukeaa Tiinakirjoista, ainakaan niistä vanhimmista, sillä muistan itsekin sitä vierastaneeni. Niissähän pidettiin tyttöjen hyveinä juuri niitä seikkoja, joista pyrimme irtautumaan, äidit oli kotona eikä työelämässä, sillä isää varten piti kaiken olla hienosti katettuna ja valmiina tietyllä kellonlyömällä, Juha ja muut pojat mäiskivät tyttöjä mutta olikin sitten yksi Tiina, joka löi takaisin ja siinä olikin sitten asia, jota lukijan tuli ihailla! Ei hyvää päivää.... Ehkä olin jo liian "vanha" niihin 70-luvulla, sillä olin jo oppinut kriittiseksi, ilmeisesti. Älä pety jos sukulaistyttösi ei oikein arvosta... Kerro ainakin ensin sen ajan arvoista ja tavoista, ymmärtää ehkä paremmin eikä peilaa tekstiä tähän päivään.
      Luin kyllä ne kaikki, samoin jo em. Viisikot ja Salaisuus-kirjat, sekä hevostyttö Laurasta kertovat kirjat.

      • Nostalgiaa

        Minä olin ka nuori kun luin noita Tiina-kirjoja, minusta niiden arvomaailma silloin viehätti ja yleensäkin se Tiinan koti ja elämä. Ehkä en vielä osannut ajatella asioita tuolla tavoin mitä kuvasit äidin työelämästä sun muusta. Pitää varmaa itse lukea uudelleen jotta osaa ajatella tuolta kannalta.


      • Alter ego
        Nostalgiaa kirjoitti:

        Minä olin ka nuori kun luin noita Tiina-kirjoja, minusta niiden arvomaailma silloin viehätti ja yleensäkin se Tiinan koti ja elämä. Ehkä en vielä osannut ajatella asioita tuolla tavoin mitä kuvasit äidin työelämästä sun muusta. Pitää varmaa itse lukea uudelleen jotta osaa ajatella tuolta kannalta.

        Ehkä kotoasi saadut arvot olivat samankaltaisia kuin kirjoissa, kuka tietää, ja siksi ymmärsit niitä hyvin. Minun äitini oli töissä.
        Muistan lukeneeni yhdestä kirjasta kerran, että Tiina oli haluamassa elefanttitossuja. Kysyin äidiltäkin, että mitä kummia ne ovat mutta ei tuntunut tietävän. Oletimme sitten, että jos se on jokin eri nimitys muualla Suomessa niille möhkälemäisille jalkineille, joita Hgin seudulla sanottiin Moon bootseiksi. Ne oli sellaisia hopeanvärisiä ja jalat näyttivät niissä paksuilta kuin elefantin jalat. Minulla ei sellaisia ollut mutta koulussa oli muutamilla tytöillä. Taisi toppatakitkin olla hopeanvärisiä?


      • Nostalgiaa
        Alter ego kirjoitti:

        Ehkä kotoasi saadut arvot olivat samankaltaisia kuin kirjoissa, kuka tietää, ja siksi ymmärsit niitä hyvin. Minun äitini oli töissä.
        Muistan lukeneeni yhdestä kirjasta kerran, että Tiina oli haluamassa elefanttitossuja. Kysyin äidiltäkin, että mitä kummia ne ovat mutta ei tuntunut tietävän. Oletimme sitten, että jos se on jokin eri nimitys muualla Suomessa niille möhkälemäisille jalkineille, joita Hgin seudulla sanottiin Moon bootseiksi. Ne oli sellaisia hopeanvärisiä ja jalat näyttivät niissä paksuilta kuin elefantin jalat. Minulla ei sellaisia ollut mutta koulussa oli muutamilla tytöillä. Taisi toppatakitkin olla hopeanvärisiä?

        Nojaa, kyllä minunkin äitini oli töissä. Muistelen että minua viehätti Se ihan tavallisen työläisperheen arki ja arvot, Tiinan pikkuvanhuus ja oikeudenmukaisuus, siis pidin niistä esiintulevista arvoista ja vaatimattomuudesta kyllä.ja tätä haluaisin kummitytölleni myös. Ja luulen että hän pitää siitä.
        Minulla ei koskaan ole ollut hopeista tai muutakaan bling bling takkia.


      • kotikirjastontäti
        Alter ego kirjoitti:

        Ehkä kotoasi saadut arvot olivat samankaltaisia kuin kirjoissa, kuka tietää, ja siksi ymmärsit niitä hyvin. Minun äitini oli töissä.
        Muistan lukeneeni yhdestä kirjasta kerran, että Tiina oli haluamassa elefanttitossuja. Kysyin äidiltäkin, että mitä kummia ne ovat mutta ei tuntunut tietävän. Oletimme sitten, että jos se on jokin eri nimitys muualla Suomessa niille möhkälemäisille jalkineille, joita Hgin seudulla sanottiin Moon bootseiksi. Ne oli sellaisia hopeanvärisiä ja jalat näyttivät niissä paksuilta kuin elefantin jalat. Minulla ei sellaisia ollut mutta koulussa oli muutamilla tytöillä. Taisi toppatakitkin olla hopeanvärisiä?

        Elfanttitossut ovat paljon vanhempaa tavaraa kuin ne moonbootsit.

        Elefanttitossut on kumijalkineet, joita voi käyttää myös pikkukenkien päällä suojaamassa kenkiä loskalta ja vedeltä.
        http://suomenmuseotonline.fi/en/kohde/Tampereen museot/TTM/D 3801 TTM 47305:1-2?itemIndex=64886

        Aikana, josta Tiina-sarja kertoo, käytettiin juurikin tuollaisia. Minullakin oli. Olen kohta 6-kymppinen.

        Muuten uskoisin, että Tiina-kirjat soveltuvat luettaviksi myös tänä päivänä. Kyllä lukuikäiset lapset/nuoret ymmärtävät niiden kertovan ajasta, jolloin maailma oli varsin erilainen kuin nyt. On mielestäni yksinomaan hyvä nähdä/lukea kuinka ennen on eletty. Ja voihan niitä lukiessaan muodostaa kuvan siitä, kuinka maailma ja arvomme ovat muuttuneet.

        Tiina-sarjasta on tehty mieletäni varsin varteenotettava tv-sarja, joka kuvastaa hyvin aikaansa. Pääosan esittäjä sopii hyvin Tiinaksi ja vastaa aikalailla sitä mielikuvaa, joka minulle Tiinasta syntyi kirjoja aikoinaan lukiessani.
        http://cdon.fi/elokuvat/tiina-sarja-19229468


      • Alter ego
        kotikirjastontäti kirjoitti:

        Elfanttitossut ovat paljon vanhempaa tavaraa kuin ne moonbootsit.

        Elefanttitossut on kumijalkineet, joita voi käyttää myös pikkukenkien päällä suojaamassa kenkiä loskalta ja vedeltä.
        http://suomenmuseotonline.fi/en/kohde/Tampereen museot/TTM/D 3801 TTM 47305:1-2?itemIndex=64886

        Aikana, josta Tiina-sarja kertoo, käytettiin juurikin tuollaisia. Minullakin oli. Olen kohta 6-kymppinen.

        Muuten uskoisin, että Tiina-kirjat soveltuvat luettaviksi myös tänä päivänä. Kyllä lukuikäiset lapset/nuoret ymmärtävät niiden kertovan ajasta, jolloin maailma oli varsin erilainen kuin nyt. On mielestäni yksinomaan hyvä nähdä/lukea kuinka ennen on eletty. Ja voihan niitä lukiessaan muodostaa kuvan siitä, kuinka maailma ja arvomme ovat muuttuneet.

        Tiina-sarjasta on tehty mieletäni varsin varteenotettava tv-sarja, joka kuvastaa hyvin aikaansa. Pääosan esittäjä sopii hyvin Tiinaksi ja vastaa aikalailla sitä mielikuvaa, joka minulle Tiinasta syntyi kirjoja aikoinaan lukiessani.
        http://cdon.fi/elokuvat/tiina-sarja-19229468

        Kalossit! Ai niitäkö sanottiin elefanttitossuiksi? No, aina oppii lisää, vaikka Tiina-kirjojen lukuvuodet ylittäneenäkin...
        En tiennyt tuotakaan että se kuvaa sodanjälkeistä Suomea (lunttasin elokuvalinkistäsi) luulin että se oli 60-luvun alkua, joka minulle edustaa jo historiaa.

        Käymämme keskustelu aiheesta osoittaa näköjään varsin selvästi miten erilaisista lähtökohdista, kodeista jne. olemme mekin tällä 50 palstalla. Selittyy varmaan monet väärinkäsityksetkin sen johdosta kun toinen ei vain tiedä jotain vanhempaa asiaa mikä toiselle oli arkipäivää. Allekirjoittanut on muuttanut Suomeen 5 vuotiaana Saksasta, joten aivan kaikki ei ole selvää.


    • tanj a

      Muistan kyllä kirjat, mutta en saanut ikinä luettua niitä. Aloitin ja kyllästyin. Tykkäsin Pikku naisista, Runotytöstä yms. Samoin ahmin Anni Swanin koko sarjan. Ja otin sitten niistä mallia kouluaineisiin, Onneksi aineeni ovat vielä tallessa; aivan kamalia ja pateettisia juttuja.

    • Kyllä muistan Viisikon kun sain joululahjaksi sen ensimmäisen kirjan ja sen jälkeen luin kaikki naapurin Marja-Liisan kanssa kun rynnittiin yhdessä kirjastoautoon lainaamaan. Kysele Divareista ja Keltaisilta sivuilta

    • Pulla on paras

      Viisikko oli esiteineille suunnattu lukemisto, jossa orgastisella syömisellä oli todennäköisesti Blytonia itseään huvittava piilomerkitys. Samoin kuin tyttöjen jakamisella poikamaisiin ja tyttömäisiin. Itse perustin aikoinaan enemmän Blytonin Salaisuus-sarjasta, jossa oli jälkikäteen ajateltuna jotenkin rouheampi ja työväenluokkaisempi meininki, sekä sympaattisemmat hahmot. Vaikka tulihan tuo Viisikkokin ahmituksi.

    • Luen ja kirjoitan

      Minä ostelen usein vanhoja kirjoja kirpputoreilta. Niin nuortenkirjoja kuin muitakin. Jos tulee halu lukea niitä uudelleen, niin eipähän tarvitse tilata kirjaston varastosta, vaikka sekin on ihan helppoa: tilaus vain netin kautta ja kohta saat tekstiviestin eikä varaus maksa mitään silloin kun kirja on paikalla ja senhän näkee eri kirjastojen tietojärjestelmistä.

      Luin Tiinan ekan kirjan pari vuotta sitten ja huomasin löytäväni siitä ihan uuden ulottuvuuden. Nuorempana pidin äitiä nipona, mutta nyt kiinnitin huomiota perheyhteyteen. Siinä perheessä oli suhteet kunnossa ja äidin ja isän välillä taisi olla jopa edelleen säpinää, vaikkei sitä tietenkään senaikaisessa tekstissä suoraan kerrottu. Nykyaikana, kun kaikki perheet on joko rikkinäisiä tai täynnä ongelmia, sellainen aidolta kuulostava yhteen hiileen puhaltaminen tuntui mukavalta.

      Tiinan ehdoton rehellisyys jopa pikkuasioissa tuntui hieman vieraalta. Mutta se aktiivisuus, jota tytöstä pursusi, oli oikein virkeää.

      Muita sarjan kirjoja en ole uudelleenlukenut, Tiina ei koskaan ollut suosikkejani lapsena tai nuorena.

      Suosikkejani nuortenkirjoissa olivat esim. Marjaana Madagaskarilla, Lapsentyttönä Singaporeen, Anne korallisaarilla ja Pami-tytön paratiisi. Kirjat, joissa kerrottiin vieraista maista, silloin niin eksoottisilta ja oudoilta kuulostavilta. No valitettavasti rahavarani eivät ole riittäneet Madagaskarilla tai Hawaijilla käyntiin vieläkään.

      • Alter ego

        Matkoista ja uusintalukemisista puheen ollen, ehdoton suosikkini 70-luvulla oli Jules Vernen Matka maan uumeniin.


    • Byro B

      Muistetaanhan ne. Tiina tosin oli kirjan alussa reipas, rehellinen jne ja kirjan lopussa sama juttu. Siitä "viisaat" kritisoivat sanoen, että nuoren pitää jotenkin kehittyä ja oppia jotain kirjan loppuun mennessä, siis päähenkilön. Sama juttu Viisikoissa ja muissa sarjoissa. Mielestäni ne sopivat jollekin lukutoukalle, mikä ite olin varhaisteini-ikäisenä, mutteivät välttämättä vähän lukevalle. Nykyään on netti kilpailemassa ajasta.
      Viisikoissa oli niin, että viisikon tapaamilla lapsilla oli aina isäpuoli, ei biologista isää, eikö niin? Kirjoittajan huumoria vai ajankuva?

    • Tandor bundolo!

      Tyttökirjoja! Tässä vastapainoksi joitakin poikien lukemistoja silloin, kun me 50 vuotiaat olimme nuoria: Tarzan, Mars-sarja, Pertsa ja Kilu... // Jerry Cotton, länkkärit (Arizona, Nevada, Montana...) // Shokki, Buster, Mustanaamio, Asterix, Nonstop, Tex Willer, Korkeajännitys...

    • dirli

      Minä luin kaiken laidasta laitaan. Tiinat siis yhtä sujuvasti kuin Pekka Lipposet ja Kallekustaa Korkit. Pikkunaisia, Pikkumiehiä, Plumfieldin pojat, Runotytöt, Mark Twainin ja Hugleberry Finnin seikkailut, Viimeinen mohikaani, Ruohoaavikolla, Delawaren pojat. Hiihtäjä Heikki, Tex Willerit, Kapteeni Mikit, Villien tyttöjen koulu, kaikki Anni Swanit...........
      Tuo Viisikkokirjan lapsien isäpuolet saattoi johtua Enid Blytonin kieroutuneesta narsistisesta maailmankatsomuksesta. Hänhän heitti lastensa isän pois kotoa ja lastensa elämästä ja otti rakastajansa isäpuoleksi tytöilleen joita laiminlöi kaikin tavoin. Piti herkkujuhlia lapsi-ihailijoilleen mutta omat lapset eivät saaneet niihin osallistua.
      Tiinan ei varmaan tarvinnut kehittyä kun hänet oli jo alussa tehty täydelliseksi kuten Peppi Pitkätossu :)

      • dirli

        Siis tietenkin Mark Twainin Tom Sawyerin ja Hugleberry Finnin seikkaulut..........


    • jakolasku

      Viisikko oli rautaa, kirjastotäti (tuttu) jemmasi niitä minulle kun tiesi innostukseni niihin.

    • Lassi Kalle

      Juha maksoi Tiinan rusettiluistelunumerosta purkkapaketin.

    • Tiinakirja-fani

      Mulla on tuossa eteisen kaapissa 9 Tiina-kirjaa. Pyysin hiljattain takaisin ne, kun olivat olleet lainassa kymmeniä vuosia eräällä sukulaisella.
      Muistoja on paljon näissä kirjoissa. Sain edesmenneeltä isältäni aina syntymä- ja joululahjaksi Tiina-kirjan.
      Viisikkoja tuli myös luettua. Tuntuivat silloin todella jännittäviltä ja kolmen tyttökaverini kanssa seikkailtiin myös ja olimme näkevinämme jotain salamyhkäistä aina lähistön talojen pihoissa tapahtuvan. Ostettiin aina "seikkailukarkkeja" ja jaksettiin vakoilla namujen voimalla:))

      • kultainen ikä

        Kiva aloitus ap:ltä! Kiitos! Juu, luin Tiinat ja Viisikot. Olisi kiva lukea uudelleen. Tiinan koti ja lapsuus olivat niin turvallisia, että välittivät minullekin turvallisuutta.

        Oletteko lukeneet ruotsalaisia Lotta-kirjoja? Eikö ne ollut Lotta-kirjoja?... Kirjoittanut Merri Vik.


    • Nostalgiaa

      Pekka Töpöhäntä ja ilkeät Pilli ja Pulla kuuluivat myös suosikkeihini jossain vaiheessa. Katselin kirjakaupassa noitakin kirjoja mutta eipä vaan sattunut silmiin. Ihanhan tässä tulee lapseksi näköjään jälleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe